Focuksen kp vetoakselin irroittaminen ?

Muihin Ford malleihin liittyvät keskustelun aiheet.

Valvoja: CRSC Hallitus

Ilkka_H
Viestit: 3621
Liittynyt: Ma Joulukuu 10. 15:04:55 2001
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Focuksen kp vetoakselin irroittaminen ?

Viesti Kirjoittaja Ilkka_H » Ma Tammikuu 28. 23:45:51 2008

Miten saan irti -02 vuoden focuksen kuljettajan puoleisen vetoakselin ?
Kärryssä on IB5 laatikko.
Tänään piti vaihtaa molemmat puolet, appari meni heittämällä. Kuljettajan puolen kanssa tuli tapeltua parituntia kunnes sisävetonivel irtosi tripodista.
Akseli jäi käteen ja vetonivelen osa jäi laatikkoon kiinni kuin liimattu.
Haynesin lontoon kielinen korjausläpyskässä neuvottiin käyttämään liukuvasaraa mutta kun ei sinne nivelen taakse mahdu , tai mahtuu jotenkin mutta se liukuu sieltä pois. Kärry jäi nyt duuniin ja aamulla on tiedossa 28km/suunta fillarireissu töihin.
Pikaista apua kaivataan!
#6
Escort -75

Arska
Viestit: 3835
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:10:35 2001

Viesti Kirjoittaja Arska » Ma Tammikuu 28. 23:52:51 2008

Hitsaa siihen maljaan esim. latakka johon olet rakentanut kierteen tms. koplingin mihin tuo liukuvasarasi käy. Ihmeen tiukassa se sitten on.
Escort Estate -69 1.6 GT
Cortina -72 1.6 GT
Mondeo -04 2.5

henu
Viestit: 6809
Liittynyt: Pe Kesäkuu 18. 9:45:26 2004
Paikkakunta: kuopio

Viesti Kirjoittaja henu » Ti Tammikuu 29. 6:47:19 2008

Fordilla se irroitetaan muistaakseni sieltä apparin puolelta, eli apukuskin vetari pois ja sieltä lyömällä sellasella pitkällä taakilla jossa on hahlo keskellä ettei ota tasauspyörästön pikkurattaiden akseliin kiinni.

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja JesseT » Ti Tammikuu 29. 9:53:12 2008

henu kirjoitti:Fordilla se irroitetaan muistaakseni sieltä apparin puolelta, eli apukuskin vetari pois ja sieltä lyömällä sellasella pitkällä taakilla jossa on hahlo keskellä ettei ota tasauspyörästön pikkurattaiden akseliin kiinni.
Noin se menee helposti esim RST:ssä kun on lukkodiffi jossa siis ei ole sitä poikkiakselia. En nyt muista miten helppoa toi on perus diffillä kotityökaluilla. Kyllä nuo akselit on aina ihan repimällä ja kampeamalla lähtenyt tähän asti. Helpoiten niin että isolla ruuvarilla vipuaa sitä maljaa ulos yhdältä puolelta ja sitten vasaralla naputtelee toiselta puolelta sitä maljaa.
Escort mk3 + 2x Focus mk1

Ilkka_H
Viestit: 3621
Liittynyt: Ma Joulukuu 10. 15:04:55 2001
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ilkka_H » Ti Tammikuu 29. 10:13:28 2008

Vääntöä ja kampeamistakin tuli kokeiltua mutta laatikosta lohkes pieni pala irti, näytti olevan alumiinia.
#6
Escort -75

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja JesseT » Ti Tammikuu 29. 14:18:44 2008

Tuunko mä näyttämään miten se lähtee, vai joko ehdit hakea sen työkalun :wink:
Escort mk3 + 2x Focus mk1

Ilkka_H
Viestit: 3621
Liittynyt: Ma Joulukuu 10. 15:04:55 2001
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ilkka_H » Ti Tammikuu 29. 14:39:31 2008

JesseT kirjoitti:Tuunko mä näyttämään miten se lähtee, vai joko ehdit hakea sen työkalun :wink:
Kävin hakemassa Lappikselta, mutta voit tulla näyttämäänkin. :)

edit: homma hoitu oikealla työkalulla hetkessa ja kärry on taas liikenteesssä! Kiitti Lappis.
#6
Escort -75

Vastaa Viestiin