Teräsvauhtipyörän materiaali

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

AnttiR
Viestit: 1185
Liittynyt: To Huhtikuu 28. 14:30:06 2005
Paikkakunta: Jyväskylä

Teräsvauhtipyörän materiaali

Viesti Kirjoittaja AnttiR » Pe Helmikuu 8. 21:34:31 2008

Olisi tarkoitus sorvailla teräksestä vauhtipyörä, mistähän materiaalista se kannataisi tehdä? 42CrMo4:sta olisi sopiva limppu josta saisi tehtyä, kävisiköhän se?

RS200
Viestit: 68
Liittynyt: To Helmikuu 19. 9:06:40 2004
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja RS200 » Pe Helmikuu 8. 23:20:14 2008

Kyllä tuohon pitäis kelvata vaikka ihan fe52 :D ite en raaskis laittaa noin hienoa ainesta vauhtipyörään.

TVR
Viestit: 1498
Liittynyt: Su Marraskuu 9. 10:32:38 2003
Paikkakunta: Laukaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TVR » La Helmikuu 9. 7:32:54 2008

52:sen kannalla minäkin olen.
Jos tekee liian kovasta materiaalista kytkin ei pidä niin hyvin, pinta ns. "lasittunut" jo valmiix ja toi 42CrMo4 on sika herkkää karkenee.

TAp
Viestit: 1438
Liittynyt: Ma Tammikuu 7. 21:44:15 2002
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja TAp » Su Helmikuu 10. 18:51:12 2008

Eikös se teräs tarkoita vaan, että kyse on valssatusta aihiosta valmistettu, kun vakiot on yleisesti valuja,
eli tarkoitus on käyttää materiaalia jonka käyttäytyminen on ennustettavissa.

Rasmus
Ylläpitäjä

Re: Teräsvauhtipyörän materiaali

Viesti Kirjoittaja Rasmus » Ti Helmikuu 12. 8:08:15 2008

AnttiR kirjoitti:Olisi tarkoitus sorvailla teräksestä vauhtipyörä, mistähän materiaalista se kannataisi tehdä? 42CrMo4:sta olisi sopiva limppu josta saisi tehtyä, kävisiköhän se?
Herkästi karkenevaa laatua ei kannata käyttää. Voi tulla pito-ongelmia kahdesta syystä.
1) Vauhtipyörä vääntyy, siis kytkinpinta ei pysy suorassa.
2) Itse kytkinpinta epähomogeeninen (karenneita pisteitä, 'lasittumista' yms. ei toivottua).

Perusrauta riittää vallan mainiosti. Siinä ei myöskään ole karkaisussa syntyviä jännityksiä, jotka saavat vautipyörän vääntymään käytössä.

Jos tarkoituksena on kierrättää moottoria 10000 ja enemmän niin sitten on eri asia...

AnttiR
Viestit: 1185
Liittynyt: To Huhtikuu 28. 14:30:06 2005
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja AnttiR » Ti Helmikuu 12. 14:30:05 2008

Jees! Kiitoksia neuvoista, täytyy katella jos löytyy jostakin Fe52 sopiva aihio.

Kaivoin vaan työpaikan romulavalta tuon palan tuota 42CrMo4:sta niin tuli mieleen että jos siitä.

Ja ei ole tarkoitus kierrättää moottoria yli 10000 :lol:
Jäsen #1112

Vastaa Viestiin