dohc sierran lämmöt ei nouse

Muihin Ford malleihin liittyvät keskustelun aiheet.

Valvoja: CRSC Hallitus

appana
Viestit: 75
Liittynyt: Ma Maaliskuu 4. 21:46:04 2002
Paikkakunta: Hämeenlinna

dohc sierran lämmöt ei nouse

Viesti Kirjoittaja appana » Ke Helmikuu 20. 9:45:04 2008

Mistähän johtuu kun -91 dohc sierra ei suostu nostamaan lämpöjä kun juuri ja juuri normin alueelle, ei puhettakaan että nostais siihen tavalliseen puoleen väliin mittaria.. :?:
Mittarikaan ei pitäisi olla viallinen koska laitoin tämän "talven" kovimmilla pakkasilla syylärin eteen pahvin palan ja unohdin sen sinne kelin lauhtuessa ja silloin nosti lämpöjä normaalia enenmmän mittarin mukaan eli mittari ainakin nousee kun lämmötkin nousee eli ei ole mittarin neulakaan väsynyt

Vaihdettu on termostaatti ja samalla uudet jäähdytysnesteet. Ei hukkaa nestettä mihinkään ja flektit eivät pyöri itekseen jatkuvasti.
Sen verran kuitenkin lämpiää että ihan mukavan kuumaa ilmaa puhaltaa sisätiloihin.
Eli kone ei kuitenkaan "kylmänä" käy normi ajossa.
Ja bensan kulutus on normiajossa n.7L/100km
Kansi/venttiilinohjuri/venttiili/nokkaketju remontit tehty. ajettu n.270 tkm


..toisaalta mukavahan tuo on ettei tarvitse kesällä pelätä keittämisen vaaraa.
mielenkiintoinen sinänsä kun yleensä on mulla doch sierroissa ollu niinpäin että paikallaan tyhjäkäynnillä lämmöt nousevat kunnes flekti alkaa pyöriä ja tiputtaa lämmöt takaisin normaaliin mutta tässä vehkeessä alkaa melkein lämmöt tippumaan paikallaan käytettäessä. erikoista mun mielestä vanhalle pensakoneelle..

Taitaa olla yhtä taloudellinen moottori kuin jossain uusissa diiseleissä, ettei tuota hukkalämpöä juurikaan edes :)

Antti.
Viimeksi muokannut appana, Su Helmikuu 24. 19:43:46 2008. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

tumppe
CRSC jäsen 2015
Viestit: 6264
Liittynyt: Su Syyskuu 19. 21:41:04 2004
Paikkakunta: Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja tumppe » Ke Helmikuu 20. 10:48:06 2008

Mulla ainakin parissa 2.0 ohc Sierrassa on nuossu lämpömittari vaan n. 1/3 mittarista ja toiset taas nousee sinne 1/2 mittaria, mutta noi molemmat on ihan normaaleja lukemia.
Mittarin näyttämä riippuu lämpöanturi/mittarin yhteen sopivuudesta, eli moottorin lämpö on periaatteessa sama, mutta mittari näyttää eri lukemia, riippuen paikallaan olevasta lämpöanturista.
MYYTÄVÄT: http://www.nettivaraosa.com/412490
Kalusto:
-Escort mk1 2.0 ohc vm.69 -Audi A4 Avant 2.0 TFSI Quattro S-Line Black Edition vm.07
-Sierra mk2 2.0 ohc IS vm.87 -Harley-Davidson FLHTC S&S 1600cc vm.85
-Sierra RS Cosworth Sapphire Grp A (katu kilpuri projekti)
-Sierra RS Cosworth vm.89 (stage 4 yms.)

T-Fibby
Viestit: 125
Liittynyt: Ke Marraskuu 29. 21:19:59 2006
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja T-Fibby » Ke Helmikuu 20. 13:38:01 2008

tumppe kirjoitti:Mulla ainakin parissa 2.0 ohc Sierrassa on nuossu lämpömittari vaan n. 1/3 mittarista ja toiset taas nousee sinne 1/2 mittaria, mutta noi molemmat on ihan normaaleja lukemia.
Mittarin näyttämä riippuu lämpöanturi/mittarin yhteen sopivuudesta, eli moottorin lämpö on periaatteessa sama, mutta mittari näyttää eri lukemia, riippuen paikallaan olevasta lämpöanturista.
Sama tullu huomattua, edellisessä dokkilaisessa mittari toimi suht. normaalisti ja sojotti siinä keskiasennossa normaalitilanteessa.. Tässä nykyisessä taas näyttää 1/3 vaikka flektit ois jo lähteny päälle (Oiskohan megaruutan mukaan sillon vedet ollu 98-asteiset, en nyt muista), en halua tietää miten kuuma sen koneen pitää olla jotta auton mittari näyttää punaista :roll:

Keskustelun aloittajalle: eikai sen väliä mitä se mittari näyttää jos vaan tulee riittävästi lämmintä hyttiin eikä kuitenkaan ole liian kuuma se kone ? :wink:

...Tosin dokkilaisen kanssa ois ihan kiva tietää miten kuuma se motti on, ne kun tahtoo minunkin kokemuksen mukaan sitä lämpöä aika hanakkaasti nostaa :?

jeddah
CRSC Jäsen 2021
Viestit: 2561
Liittynyt: Ti Helmikuu 22. 21:47:47 2005
Paikkakunta: Kärkölä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jeddah » Ke Helmikuu 20. 13:39:31 2008

Taunuksessa en ole kertaakaan saanu mittaria nousemaan edes asteikolle asti, eikä flekti ole pyörähtänyt kertaakaan. Flektin anturin pitäs herätä 90 asteessa, tosin termari on 78 asteinen ja lämppäri ollu aina täysillä... Kenkää se vehje on kyl saanu..

tumppe
CRSC jäsen 2015
Viestit: 6264
Liittynyt: Su Syyskuu 19. 21:41:04 2004
Paikkakunta: Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja tumppe » Ke Helmikuu 20. 22:02:47 2008

jeddah kirjoitti:Taunuksessa en ole kertaakaan saanu mittaria nousemaan edes asteikolle asti, eikä flekti ole pyörähtänyt kertaakaan. Flektin anturin pitäs herätä 90 asteessa, tosin termari on 78 asteinen ja lämppäri ollu aina täysillä... Kenkää se vehje on kyl saanu..
Taunus onki nii kova rassi noihin dohc Sierroihin verrattuna, et ei kai noita voi edes verrata, dohc Sieppaa ku kenkii oikeen reippaasti, nii saa hakee uuden sylinteri kannen, Taunus vaan tykkää ku vähä kenkii... :wink:
MYYTÄVÄT: http://www.nettivaraosa.com/412490
Kalusto:
-Escort mk1 2.0 ohc vm.69 -Audi A4 Avant 2.0 TFSI Quattro S-Line Black Edition vm.07
-Sierra mk2 2.0 ohc IS vm.87 -Harley-Davidson FLHTC S&S 1600cc vm.85
-Sierra RS Cosworth Sapphire Grp A (katu kilpuri projekti)
-Sierra RS Cosworth vm.89 (stage 4 yms.)

Ville K
Viestit: 9082
Liittynyt: Su Lokakuu 27. 14:10:36 2002
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Ville K » Ke Helmikuu 20. 22:30:18 2008

tumppe kirjoitti:
jeddah kirjoitti:Taunuksessa en ole kertaakaan saanu mittaria nousemaan edes asteikolle asti, eikä flekti ole pyörähtänyt kertaakaan. Flektin anturin pitäs herätä 90 asteessa, tosin termari on 78 asteinen ja lämppäri ollu aina täysillä... Kenkää se vehje on kyl saanu..
Taunus onki nii kova rassi noihin dohc Sierroihin verrattuna, et ei kai noita voi edes verrata, dohc Sieppaa ku kenkii oikeen reippaasti, nii saa hakee uuden sylinteri kannen, Taunus vaan tykkää ku vähä kenkii... :wink:
Niin, tässä tapauksessa vaan taunuksessa nimenomaan on Dohc-moottori..
Pedal tu tö metal!

tumppe
CRSC jäsen 2015
Viestit: 6264
Liittynyt: Su Syyskuu 19. 21:41:04 2004
Paikkakunta: Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja tumppe » Ke Helmikuu 20. 23:31:34 2008

Ville K kirjoitti:
tumppe kirjoitti:
jeddah kirjoitti:Taunuksessa en ole kertaakaan saanu mittaria nousemaan edes asteikolle asti, eikä flekti ole pyörähtänyt kertaakaan. Flektin anturin pitäs herätä 90 asteessa, tosin termari on 78 asteinen ja lämppäri ollu aina täysillä... Kenkää se vehje on kyl saanu..
Taunus onki nii kova rassi noihin dohc Sierroihin verrattuna, et ei kai noita voi edes verrata, dohc Sieppaa ku kenkii oikeen reippaasti, nii saa hakee uuden sylinteri kannen, Taunus vaan tykkää ku vähä kenkii... :wink:
Niin, tässä tapauksessa vaan taunuksessa nimenomaan on Dohc-moottori..
Sattuuhan sitä... :oops:
Hyvin on ilmeisesti kestäny... :wink:
MYYTÄVÄT: http://www.nettivaraosa.com/412490
Kalusto:
-Escort mk1 2.0 ohc vm.69 -Audi A4 Avant 2.0 TFSI Quattro S-Line Black Edition vm.07
-Sierra mk2 2.0 ohc IS vm.87 -Harley-Davidson FLHTC S&S 1600cc vm.85
-Sierra RS Cosworth Sapphire Grp A (katu kilpuri projekti)
-Sierra RS Cosworth vm.89 (stage 4 yms.)

jeddah
CRSC Jäsen 2021
Viestit: 2561
Liittynyt: Ti Helmikuu 22. 21:47:47 2005
Paikkakunta: Kärkölä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jeddah » To Helmikuu 21. 0:13:09 2008

Heh, olis tietty voinu senkin mainita :lol:
Ja joo on kestäny jo ainakin 1800 kilsaa...

appana
Viestit: 75
Liittynyt: Ma Maaliskuu 4. 21:46:04 2002
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja appana » To Helmikuu 21. 7:46:47 2008

T-Fibby kirjoitti:
Keskustelun aloittajalle: eikai sen väliä mitä se mittari näyttää jos vaan tulee riittävästi lämmintä hyttiin eikä kuitenkaan ole liian kuuma se kone ? :wink:

...Tosin dokkilaisen kanssa ois ihan kiva tietää miten kuuma se motti on, ne kun tahtoo minunkin kokemuksen mukaan sitä lämpöä aika hanakkaasti nostaa :?
Niimpä, ei sillä periaatteessa mitään väliä olekkaan kunhan moottori lämpiää ja tulee lämmintä ilmaa mutta kiinnostaa vaan että toimiiko nyt mittarit sun muut hyvin ettei se kansi sitten sano itseään irti taas jossain vaiheessa kun mittari näyttää normin alarajaa ja oikeasti veden lämmöt 287astetta :shock:

tumppe
CRSC jäsen 2015
Viestit: 6264
Liittynyt: Su Syyskuu 19. 21:41:04 2004
Paikkakunta: Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja tumppe » To Helmikuu 21. 8:55:06 2008

appana kirjoitti:
T-Fibby kirjoitti:
Keskustelun aloittajalle: eikai sen väliä mitä se mittari näyttää jos vaan tulee riittävästi lämmintä hyttiin eikä kuitenkaan ole liian kuuma se kone ? :wink:

...Tosin dokkilaisen kanssa ois ihan kiva tietää miten kuuma se motti on, ne kun tahtoo minunkin kokemuksen mukaan sitä lämpöä aika hanakkaasti nostaa :?
Niimpä, ei sillä periaatteessa mitään väliä olekkaan kunhan moottori lämpiää ja tulee lämmintä ilmaa mutta kiinnostaa vaan että toimiiko nyt mittarit sun muut hyvin ettei se kansi sitten sano itseään irti taas jossain vaiheessa kun mittari näyttää normin alarajaa ja oikeasti veden lämmöt 287astetta :shock:
Sierran lämpömittari näyttää käytännössä oikein, jos se näyttää lämpösenä norm.n alarajoilla tai norm.n puoltaväliä, ainakin mun n.5-6 Sierraa on näyttäny ja näissä autoissa ei oo ollu mitään lämpö ongelmia.

Jos et luota lämpömittariin, niin ainahan voit ostaa erillisen lisä lämpömittarin antureineen... :wink:
MYYTÄVÄT: http://www.nettivaraosa.com/412490
Kalusto:
-Escort mk1 2.0 ohc vm.69 -Audi A4 Avant 2.0 TFSI Quattro S-Line Black Edition vm.07
-Sierra mk2 2.0 ohc IS vm.87 -Harley-Davidson FLHTC S&S 1600cc vm.85
-Sierra RS Cosworth Sapphire Grp A (katu kilpuri projekti)
-Sierra RS Cosworth vm.89 (stage 4 yms.)

appana
Viestit: 75
Liittynyt: Ma Maaliskuu 4. 21:46:04 2002
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja appana » To Helmikuu 21. 9:09:41 2008

tumppe kirjoitti:
appana kirjoitti:
T-Fibby kirjoitti:
Keskustelun aloittajalle: eikai sen väliä mitä se mittari näyttää jos vaan tulee riittävästi lämmintä hyttiin eikä kuitenkaan ole liian kuuma se kone ? :wink:

...Tosin dokkilaisen kanssa ois ihan kiva tietää miten kuuma se motti on, ne kun tahtoo minunkin kokemuksen mukaan sitä lämpöä aika hanakkaasti nostaa :?
Niimpä, ei sillä periaatteessa mitään väliä olekkaan kunhan moottori lämpiää ja tulee lämmintä ilmaa mutta kiinnostaa vaan että toimiiko nyt mittarit sun muut hyvin ettei se kansi sitten sano itseään irti taas jossain vaiheessa kun mittari näyttää normin alarajaa ja oikeasti veden lämmöt 287astetta :shock:
Sierran lämpömittari näyttää käytännössä oikein, jos se näyttää lämpösenä norm.n alarajoilla tai norm.n puoltaväliä, ainakin mun n.5-6 Sierraa on näyttäny ja näissä autoissa ei oo ollu mitään lämpö ongelmia.

Jos et luota lämpömittariin, niin ainahan voit ostaa erillisen lisä lämpömittarin antureineen... :wink:

Mullakin on 7 sierraa ollu ja kaikissa aina noussu puoleenväliin lämmöt normi ajossa joten hätäännyin vaan kun tässä ei termaria vaihtamalla alkanutkaan lämmöt nousemaan siihen maagiseen puoleenväliin, Mutta ok sovitaan että luotetaan tämän sierran mittariin ja siihen että lämmöt on kohillaan. kaikki sierrat muuten dohceja paitsi yks oikeen ahdettu öljynenoohoocee 8)

Case Closed. :)

t5
Viestit: 292
Liittynyt: La Marraskuu 6. 10:35:53 2004
Paikkakunta: stadi

Viesti Kirjoittaja t5 » To Helmikuu 21. 10:45:17 2008

Eiköhän toi vika päänsääntösesti löydy anturista eikä mittarista.
ex-Escort xr3
ex-Sierra is
ex-Sierra 2.8 efi
ex-Sierra is tic
ex-Sierra rs cosworth
ex-Focus 1.6 ghia
-Focus 170 st
-Focus 2.0 ghia
-Focus 1.6

tumppe
CRSC jäsen 2015
Viestit: 6264
Liittynyt: Su Syyskuu 19. 21:41:04 2004
Paikkakunta: Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja tumppe » To Helmikuu 21. 20:32:21 2008

t5 kirjoitti:Eiköhän toi vika päänsääntösesti löydy anturista eikä mittarista.
Tai mittarin tulkitsijasta... :wink:
MYYTÄVÄT: http://www.nettivaraosa.com/412490
Kalusto:
-Escort mk1 2.0 ohc vm.69 -Audi A4 Avant 2.0 TFSI Quattro S-Line Black Edition vm.07
-Sierra mk2 2.0 ohc IS vm.87 -Harley-Davidson FLHTC S&S 1600cc vm.85
-Sierra RS Cosworth Sapphire Grp A (katu kilpuri projekti)
-Sierra RS Cosworth vm.89 (stage 4 yms.)

Fullspeed
Viestit: 787
Liittynyt: Ke Kesäkuu 2. 11:02:19 2004
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja Fullspeed » To Helmikuu 21. 21:21:29 2008

Mulla omassa kulkineessa mittari näyttää puutaheinää. Kokeillu oon eri mittarilla ja anturilla. Ainut mikä on vaihtamatta on auton johtosarja. Ei vaan pelaa, roikkuu aina normin alarajalla. Läppärillä oon kattonu megasta lämmöt ja ne on ollu kohillaan.
*Volvo 960
Sierra Cosworth 4x4 ´90

tumppe
CRSC jäsen 2015
Viestit: 6264
Liittynyt: Su Syyskuu 19. 21:41:04 2004
Paikkakunta: Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja tumppe » Pe Helmikuu 22. 8:32:30 2008

Eli homma on just niinku jo sanoin!
Molemmat näyttämät ovat periaatteessa oikein, mutta se on mittarin tulkitsijan korvien välissä se vika, jos vikaa on... :wink:
MYYTÄVÄT: http://www.nettivaraosa.com/412490
Kalusto:
-Escort mk1 2.0 ohc vm.69 -Audi A4 Avant 2.0 TFSI Quattro S-Line Black Edition vm.07
-Sierra mk2 2.0 ohc IS vm.87 -Harley-Davidson FLHTC S&S 1600cc vm.85
-Sierra RS Cosworth Sapphire Grp A (katu kilpuri projekti)
-Sierra RS Cosworth vm.89 (stage 4 yms.)

Ville K
Viestit: 9082
Liittynyt: Su Lokakuu 27. 14:10:36 2002
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Ville K » Pe Helmikuu 22. 10:17:08 2008

Sehän on se asteikko millä lämpömittarin viisari heiluu, todella pieni asteilla mitattuna, sen takia kaikki lämmönvaihtelutkin ja viisarin heilumiset näyttää todella rajuilta. Hyvä vaan jos dokki käy vähän viileämpänä, eikä kuulu mitään ylimäärästä pulputusta, eikä vesiä häviä.

Ja sitten OT: Tuli tuossa joku aika sitten piruuttaan purettua pari dokkikonetta, voi ristus siellä lohkojen vesikanavissa oli kattilakiveä, vallankin kansitason kohdilla, yksikin kanava oli muurautunut ihan umpeen. Eihän siellä kannessa voi veden kierto olla silloin uuden koneen tasolla, ja halkeminen on todennäköistä ennemmin tai myöhemmin. Eli ei varmaan tekis pahaa putsata vesitila joskus, paskat irti. Joku kehui joskus astianpesuainetabletteja, en tiedä pitääkö paikkaansa?
Pedal tu tö metal!

J.M.
Viestit: 9
Liittynyt: Pe Syyskuu 30. 18:31:34 2005
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja J.M. » Ke Maaliskuu 12. 10:55:59 2008

Dokkilaisen lämpöanturin sijotuskin on ilmeisesti jotenkin väärä. Ei saa täyttä ohivirtausta jostain syystä.
On kokeiltu ihan tarvikemittarillakin ja sekin näyttää jotain vähän reilua 70 astetta. Termostaatti on kuitenkin ehjä ja vehjes toimii muuten ok.
Oliskohan syynä vaan se pakokaasu mikä ei johda niin hyvin lämpöä... :)
Ford Sierra 2.0iS -92 taas paskana
Ascona -87 R.I.P.
Kadett -86 helvetinkone

jeddah
CRSC Jäsen 2021
Viestit: 2561
Liittynyt: Ti Helmikuu 22. 21:47:47 2005
Paikkakunta: Kärkölä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jeddah » Ke Maaliskuu 12. 11:06:00 2008

Niin joo offtopiccina tuli taas mieleen, jos joku tietää miten DOHCissa toimii toi lämpömittarin signaali, saa kertoa myös minulle. Koneessa kun ei ole kuin ECU:lle menevä kaksinastainen anturi (ei voi haarottaa ja skaalakin lienee väärä) ja boksilta lähtee joku ihme "temperature output" mutta kun sekään ei mene oikein mihinkään...

Temee
Viestit: 17
Liittynyt: Ti Syyskuu 30. 23:07:13 2008

Re: dohc sierran lämmöt ei nouse

Viesti Kirjoittaja Temee » Su Syyskuu 5. 23:15:46 2010

Jatketaas nyt sit offtopicilla...

Dokki sierra nostaa lämmöt todella lähelle punarajaa. Flekti EI pyöri MUTTA miksi nesteitä häviää? Ei pitäis vuotaa mistään eikä ole kansi vikanen. Kun kuumalle pistää lämmöt niin rupee pikkusen haiseen jäähdytysneste. Voiko olla veden kierrossa jotain ongelmaa (vesipumppu)?

Rahtinalle
Viestit: 1618
Liittynyt: Pe Kesäkuu 13. 19:15:42 2003
Paikkakunta: harjavalta

Re: dohc sierran lämmöt ei nouse

Viesti Kirjoittaja Rahtinalle » Ke Syyskuu 8. 12:20:29 2010

Temee kirjoitti:Jatketaas nyt sit offtopicilla...

Dokki sierra nostaa lämmöt todella lähelle punarajaa. Flekti EI pyöri MUTTA miksi nesteitä häviää? Ei pitäis vuotaa mistään eikä ole kansi vikanen. Kun kuumalle pistää lämmöt niin rupee pikkusen haiseen jäähdytysneste. Voiko olla veden kierrossa jotain ongelmaa (vesipumppu)?
ehkä vesikierto vois just riittää ettei keitä. olisko lämppärin kennossa reikä.
kannattaa varmaan aika pian laittaa ne flektit toimintaan kylmemmällä anturilla ja kattoa että pöyrii kans, jonkus on jumissa kun ei ole ikinä pyöriny tai sulla on kohta kansivika siinä.
#712

"hei, onks sen verran yhdyssana"

Temee
Viestit: 17
Liittynyt: Ti Syyskuu 30. 23:07:13 2008

Re: dohc sierran lämmöt ei nouse

Viesti Kirjoittaja Temee » To Syyskuu 9. 15:06:34 2010

Juu lämppäri tulokseen oon kans päätynyt kun ei konehuoneesta mistään tule nesteitä pihalle. Täytyy pistää painetta paisariin ja tarkastaa vielä mutta melko varmasti lämppärin kennon vaihto.

Juu pistin jo toisen flekti toimimaan kytkimellä kun ei tahtonut löytyä anturia. Anturi tulee perjantaina ja pistää flektit pyörimään 5 astetta aikaisemmin.

Salsa
Viestit: 10
Liittynyt: Ti Heinäkuu 27. 8:46:13 2010

Re: dohc sierran lämmöt ei nouse

Viesti Kirjoittaja Salsa » Ma Syyskuu 27. 10:02:59 2010

Täällä on sama nelikkosierra ollu käytössä jo pidemmän aikaa ja aina on "normilämmöt" n. 1/3 mittarista. Tuossa kesällä oikeen kuumalla kelillä saa sen neulan nousemaan puolenvälin yläpuolelle ja aikaisemmin keväällä oli flektit laukaiseva lämpöanturi kajahtanut niin seurauksena oli sulaneet kannentiivisteet. Nyt on ongelmat korjattu ja lämmöt taas 1/3 mittarista pienen ajon jälkeen. 367k ajettu ja hyvin pelittää paitti että tuossa olisi ollut tapaaminen tunti sitten ja sierra päätti olla lähtemättä käyntiin. Rupee tuntumaan siltä että pensapumppu rupee vetelemään viimeisiään.
Paha sanoa mistä johtuu...

Vastaa Viestiin