Kossun hammastanko

Mallikohtaiset keskustelun aiheet.

Valvoja: CRSC Hallitus

ff
Viestit: 565
Liittynyt: La Marraskuu 30. 23:30:57 2002
Paikkakunta: Valkeala

Kossun hammastanko

Viesti Kirjoittaja ff » To Maaliskuu 20. 13:01:05 2008

Selailin topikkeja,mutta eipä selvinnyt vastaus.Eli onko kaikki sierrojen tehostetut hammastangot samanlaisia?
Omassa autossa hammastangossa välystä,eikä tiukkaamalla paljoa parane,joten vaihtoon menee.
Focus ST -06
#289

Turbo_IS
Viestit: 1509
Liittynyt: To Joulukuu 20. 15:04:41 2001

Re: Kossun hammastanko

Viesti Kirjoittaja Turbo_IS » To Maaliskuu 20. 14:21:40 2008

ff kirjoitti:Selailin topikkeja,mutta eipä selvinnyt vastaus.Eli onko kaikki sierrojen tehostetut hammastangot samanlaisia?
Omassa autossa hammastangossa välystä,eikä tiukkaamalla paljoa parane,joten vaihtoon menee.
Ainakin 2wd ja 4wd hammastangot on erilaiset.
#85
MB SLK 230 kompressor
Volvo V40 T4
Yamaha FZS 600 "Fazer"
Ford Transit Matkaaja "nakkikioski"

caltsu
Viestit: 3557
Liittynyt: Ke Joulukuu 25. 18:16:54 2002
Paikkakunta: orimattila
Viesti:

Viesti Kirjoittaja caltsu » To Maaliskuu 20. 16:44:04 2008

normisierran ohjaus kääntyy enemmän.
Saksa -08 (Ex)
Pari muutakin autoa

SeppoJJ
Viestit: 580
Liittynyt: Ti Toukokuu 31. 4:26:26 2005
Paikkakunta: Tampere & Virrat

Viesti Kirjoittaja SeppoJJ » To Maaliskuu 20. 19:20:07 2008

caltsu kirjoitti:normisierran ohjaus kääntyy enemmän.
Ja on myös "hitaampi".

Mutta onkos nelikon tangoissa eroja tavan, xr, cossu?
Jäsen #1114
Kayttöauto: BMW 320d M-Sport '03
Harrasteato: Sierra Cosworth 2wd '89
Ex-autot: Sierra Cosworth 4x4 '92 MYYTY, Sierra 2wd Cosworth-look, Sierra Cosworth '87, Sierra DOHC '89

ff
Viestit: 565
Liittynyt: La Marraskuu 30. 23:30:57 2002
Paikkakunta: Valkeala

Viesti Kirjoittaja ff » To Maaliskuu 20. 20:52:40 2008

caltsu kirjoitti:normisierran ohjaus kääntyy enemmän.
Eli ei voi laittaa normi sierran tankoa,jotenkin arvasin.Korjaussarjaa ei saa ja hyväkuntoisia käytettettyjähän on tarjolla pilvinpimein :x Etsiskellään.....
Focus ST -06
#289

kari66
CRSC jäsen 2014
Viestit: 220
Liittynyt: Pe Syyskuu 2. 7:47:34 2005
Paikkakunta: kangasniemi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kari66 » Pe Maaliskuu 21. 8:11:12 2008

Escocossuun saa AUTO-KIVITILALTA korjaussarja/tiivistesarjan 6140723 115e ja suojakumit 6182818 15e kpl. Sisuskalut saattais olla samat?? Kun vähän muokkaa saa samalla pyörät kääntymään riittävasti.

ff
Viestit: 565
Liittynyt: La Marraskuu 30. 23:30:57 2002
Paikkakunta: Valkeala

Viesti Kirjoittaja ff » Pe Maaliskuu 21. 11:13:45 2008

Caltsu tossa sanoi,että normi sierran ohjaus kääntyy enemmän.Eli jos laittaa normi sierran tangon kossuun,niin ottaako renkaat kiinni ääriasennoissa?
Focus ST -06
#289

caltsu
Viestit: 3557
Liittynyt: Ke Joulukuu 25. 18:16:54 2002
Paikkakunta: orimattila
Viesti:

Viesti Kirjoittaja caltsu » Pe Maaliskuu 21. 12:45:24 2008

siis toi normi tehostettu mikä mulla on niin ei todellakaan ole mikään hidas, sen voi sinne laittaa sen puolesta ihan hyvin.
mutta
se kannattaa huomioida että cossun vakio vanteella vanteen sisäreuna ottaa ääriasennossa kiinni vakaajaan.
itsellä nyt 17" vanteet ja 215/40 rengas, sen verran ottaa runkoon kiinni että pölyt lähtee pois mutta ei kahnaa.
Saksa -08 (Ex)
Pari muutakin autoa

ylimark
Viestit: 920
Liittynyt: Ma Maaliskuu 10. 20:10:17 2003
Paikkakunta: Jkl

Viesti Kirjoittaja ylimark » Pe Maaliskuu 21. 14:08:51 2008

Ainakin nelikoiden hammastanko pitäis olla sama "karva"- ja "cossu"sierroissa. Veikkaisin, että 2wd sama homma, cossussa vaan rajotettu pyörien kääntymiskulmaa.
Sierra RS Cosworth -86
Cossu 4x4 x2
#654

caltsu
Viestit: 3557
Liittynyt: Ke Joulukuu 25. 18:16:54 2002
Paikkakunta: orimattila
Viesti:

Viesti Kirjoittaja caltsu » Pe Maaliskuu 21. 14:24:16 2008

ylimark kirjoitti:Ainakin nelikoiden hammastanko pitäis olla sama "karva"- ja "cossu"sierroissa. Veikkaisin, että 2wd sama homma, cossussa vaan rajotettu pyörien kääntymiskulmaa.
joo, nelikoissa sama.
äsken pyörittelin oman auton rattia niin kierroksia tuli hiukka yli 2,6 , oisko just se rajoituksen verran lisää kierroksia. mulla siis scorpiosta ohjaus.
Saksa -08 (Ex)
Pari muutakin autoa

kari66
CRSC jäsen 2014
Viestit: 220
Liittynyt: Pe Syyskuu 2. 7:47:34 2005
Paikkakunta: kangasniemi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kari66 » Pe Maaliskuu 21. 15:51:20 2008

Tänään kokeiltua: siipi 2.5 kierrosta, sedan 2wd cossu 2.5, escossu 2.75 muokattu vakiona vähemmän, diesel 86 tehostimella 3.0 ja pyörät kääntyy enemmän kuin cossussa ja vielä sierra 86 ilman tehostinta 4.2 kierrosta pyörät kääntyy suht saman kuin diesel... siitä voi tehdä sitten päätelmiä.

Pykälä
Viestit: 1858
Liittynyt: Ti Syyskuu 28. 22:34:44 2004
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja Pykälä » Pe Maaliskuu 21. 17:42:31 2008

Joskus tuli 2.0 ghia 5-D sierrassa vastaan tehostettu ohjaus jossa oli tasan 1kierros(½kierrosta suuntaansa). Arvatkaapa oliko muka ajella urasilla teillä 80-100km/h 205leveillä kumeilla :roll:
Siinä ohjauksessa ei ollu mitään järkee katuraaseriin, mutta kysehän onkin että mistä muuten vakioon ruutta sika sierraan oli ylipäätään saatukaan sellasta ohjausta?

Eikös muuten Rosvoracing myy joitain nopeempia ohjauksia sierraan, jos nopeemman ohjauksen haluat kuin karva-sierran?
-Ja savun hälvettyä vaihdamme asentajaa-
KALUSTO:
Sierra Cosworth Replica -86
Lintta -87
Sisu SR 313
Joku käyttis

SeppoJJ
Viestit: 580
Liittynyt: Ti Toukokuu 31. 4:26:26 2005
Paikkakunta: Tampere & Virrat

Viesti Kirjoittaja SeppoJJ » Pe Maaliskuu 21. 19:20:17 2008

kari66 kirjoitti:Tänään kokeiltua: siipi 2.5 kierrosta, sedan 2wd cossu 2.5, escossu 2.75 muokattu vakiona vähemmän, diesel 86 tehostimella 3.0 ja pyörät kääntyy enemmän kuin cossussa ja vielä sierra 86 ilman tehostinta 4.2 kierrosta pyörät kääntyy suht saman kuin diesel... siitä voi tehdä sitten päätelmiä.
Juuri kokeiltua: sedan 2wd cossu '89 ohjaus inan verran yli 1,25 kierrosta suuntaansa eli reilu 2,5 kierrosta yhteensä.

2.0 DOHC '92 karvasierran ohjaus kääntyi täsmälleen samanverran, mutta kääntyy maksimit enemmän sekä oli hitaampi keskialueella.

Teknisesti tämä ero muodostuu erilaisella hammastangon hammastuksella, mikä on dohc:ssa muuttuvasuhteinen.

EDIT: korjailin mittaustulokset.
Viimeksi muokannut SeppoJJ, La Maaliskuu 22. 0:59:07 2008. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jäsen #1114
Kayttöauto: BMW 320d M-Sport '03
Harrasteato: Sierra Cosworth 2wd '89
Ex-autot: Sierra Cosworth 4x4 '92 MYYTY, Sierra 2wd Cosworth-look, Sierra Cosworth '87, Sierra DOHC '89

ylimark
Viestit: 920
Liittynyt: Ma Maaliskuu 10. 20:10:17 2003
Paikkakunta: Jkl

Viesti Kirjoittaja ylimark » Pe Maaliskuu 21. 21:08:47 2008

SeppoJJ kirjoitti: 2.0 DOHC '92 karvasierran ohjaus kääntyi täsmälleen samanverran, mutta kääntyy maksimit enemmän sekä oli hitaampi keskialueella.

Teknisesti tämä ero muodostuu erilaisella hammastangon hammastuksella, mikä on cossussa muuttuvasuhteinen.
Tarkotit varmaan, että DOHCissa muuttuvasuhteinen? Ainaki tekstistä vois näin päätellä.
Sierra RS Cosworth -86
Cossu 4x4 x2
#654

ff
Viestit: 565
Liittynyt: La Marraskuu 30. 23:30:57 2002
Paikkakunta: Valkeala

Viesti Kirjoittaja ff » Pe Maaliskuu 21. 22:32:44 2008

Tämä aihe tuntuu olevan varsinainen mysteeri.Mittaus tuloksissa on aika paljon heittoja.Jotain eroa niillä tangoilla kait on...Aika moneen kossuun on jo ilmeisesti vaihdettu normi sierran tanko varaosien saannista johtuen.

Onkos kukaan selvittänyt sen korjaussarjan saatavuutta ulkomailta?Tarvetta varmaan olisi muillakin.
Focus ST -06
#289

SHR
Viestit: 1487
Liittynyt: Ke Joulukuu 18. 16:38:59 2002

Viesti Kirjoittaja SHR » La Maaliskuu 22. 11:38:39 2008

Mikäs pääsiäisiivous tässä topicissa on tapahtunu? joku isällinen modeko poistanu OT kommentitko?
Muistakaa toimia samanlailla sitten vastaisuudessakin kaikissa muissakin topiceissa jotta tää pentulauma ei saa pahoja vaikutteita.

caltsu
Viestit: 3557
Liittynyt: Ke Joulukuu 25. 18:16:54 2002
Paikkakunta: orimattila
Viesti:

Viesti Kirjoittaja caltsu » La Maaliskuu 22. 11:45:33 2008

joo, puolet oli OT joten pidin pienen pääsiäissiivouksen :wink:

tämäkin kommentti poistuu illalla.
yritetään pitää tekniikka suht siivona, paljon mukavampi etsiä tietoja.
Saksa -08 (Ex)
Pari muutakin autoa

SHR
Viestit: 1487
Liittynyt: Ke Joulukuu 18. 16:38:59 2002

Viesti Kirjoittaja SHR » La Maaliskuu 22. 12:08:08 2008

caltsu kirjoitti:joo, puolet oli OT joten pidin pienen pääsiäissiivouksen :wink:

tämäkin kommentti poistuu illalla.
yritetään pitää tekniikka suht siivona, paljon mukavampi etsiä tietoja.
Ei nyt kumminkaan kannata alkaa millekään päiväkerholinjalle.
Sitten jos neuvotaan pitäytymään tehdasasennusosissa koska on hyviksi todettu niin se ei käy koska vaikee hakea tietoa kun kaikki puhuu mitä sattuu.
Topicin aloittaja ei vieläkään tiedä mitä tekis, taitaa etsiä orkkistankoa.
Luulis että klubin todelliset tietäjät sanois nyt viimeistään miten asiat on, onko eri ohjausvälitys/geometria karvasierra eri mallit vs. kossu 2wd....
vai onko hiljaista kun tosi paikka.
Ainakin mitä mulla ollu kolme 2wd niin eri maailma on kuin cl -86, uudemmissa dokeissa saattaa olla erilaisia tehostettuja.

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » La Maaliskuu 22. 23:22:12 2008

SHR puhuu asiaa, ei aina voi myötäillä; jos, niin voi lopettaa koko kirjoittelun. Guruilut sitten erikseen, mutta kyllä mielipiteensä pitää voida ilmaista, sääntöjen mukaan, ilman että sitä kyseenalaistetaan vain "mutu" -periaatteella. Ja jos lipsahtaa, niin sanat -anteeksi-, -pahoittelut- on keksitty :idea:

Hetken seurasin tätä kirjoittelua ennenkuin lähdin tekstaamaan, edellisestä tankotopicista "viisastuneena" :?

Teinpä vielä muutamia tarkistusmittauksiakin:
Cossu -86 omalla tangollaan:n.2,5kierrosta
Varaosatanko -89 pappacossusta: n.2,5 kierrosta
iS -87 (mk2, teh.): n.2,5 kierrosta

Myös olen asentanut pariin (2-3) pappacossuun vaurioituneen oman tangon tilalle purkaamolta tulleita normisierran teh. tankoja: n.2,5 kierrosta. Ajotuntuma on asennuksen jälkeen ollut identtinen, sekä omasta että omistajien mielestä. Mistä noita erivälityksellisiä löytyykään? Vai onko käynyt tosi "joulu"...
Kannattaa muistaa pari asiaa: Cossu ei ole mikään "ihmeauto", ja Ford säästää kaikessa missä voi.

Cossun tangossa ei liene progressiivisuutta, olen usempaa pyöritellyt käsissä (siis purettua), ja hammasväli on vakio.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

JTE
Viestit: 313
Liittynyt: La Joulukuu 3. 20:08:52 2005
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja JTE » Su Maaliskuu 23. 0:58:29 2008

En tiedä onko vai ei. Kuitenkin jotkut lehtiset ilmoittaa 4wd n kohdalla ohjauksesta: muuttuvavälitteinen hammastanko ? Toisaalta kuulostaa ihmeelliseltä, vähän samat fiilikset ku et laittas perään puolikkaan 5.1 ja 3.8 et kiihtyy ku on tarvis ja kulkee jos halutaan :lol: Tosin hammastangossa toteutus on jopa mahdollinen ? tarkkaillaan tilannetta jos joutuu purkutöihin !

ff
Viestit: 565
Liittynyt: La Marraskuu 30. 23:30:57 2002
Paikkakunta: Valkeala

Viesti Kirjoittaja ff » Su Maaliskuu 23. 10:51:02 2008

Eli ei niissä tangoissa taida kuitenkaan olla eroa.Tarjotkaa nyt joku mulle hyväkuntoista hammastankoa,niin saan ton ohjauksen kuntoon.Luulis nyt noita tehostettuja tankoja olevan joka jätkällä.
Focus ST -06
#289

SHR
Viestit: 1487
Liittynyt: Ke Joulukuu 18. 16:38:59 2002

Viesti Kirjoittaja SHR » Su Maaliskuu 23. 11:14:18 2008

ff kirjoitti:Eli ei niissä tangoissa taida kuitenkaan olla eroa.Tarjotkaa nyt joku mulle hyväkuntoista hammastankoa,niin saan ton ohjauksen kuntoon.Luulis nyt noita tehostettuja tankoja olevan joka jätkällä.
Tästä muodoistui varsin mielenkiintoinen topicci, niin teknisesti kuin muutenkin :)
Oikein tietäjätkin joutu näköjään menee talliin pyörittelee ja aivan sata faktaa ei uskalla ilmeisesti kukaan sanoa.
Toi ihmetyttää että joidenkin mielestä kossun välitys olis kuitenkin hätäsempi "keskialueella" mutta pyörät kääntyy karvamallia vähemmän.
Noh, nyt näyttää siltä että tehostetut vakiomallit olisi vaihtokelpoisia, mutta tehostamattomat sikahitaat ei ei...
Eiks joku näkis jostain datasta että onko niillä muuta eroa kuin ehkä se kossu numero.
Itse en ole yhtään karvasierraa omistanu enkä näillä näkymin tule omistamaankaan jollei pakko ole ottaa jossain kaupassa.
Teknisesti tuntuis oudolta että tehdas rajoittaa pyörien kääntymistä, tämä voisi pitää sikäli paikkansa että kossu on tyhmän kankee kääntää parkkiksella mutta ns. "ajoalueella" pirun kiva ajaa kun suht nopia. Mulla on ilmeisesti pinttymä päässä näistä tehostamaton hidas. Jos nyt joku todentais oikein huolella jostain tehostinvakiotangosta että teknisesti täysin sama. Voi myös olla että tehostinkarvasierroissa on kiva ohjaus vakiona. Jos näin niin jokapäivä oppii uutta.
Jos jollain on irrallaan "karvasierrantehostintanko" niin vertaillaan orkkiskossuun paljonko käsissä tapista tappiin. Käyn testaamassa jossain välissä. Tieto luo tuskaa sanoovat :wink:

Sultzi
Viestit: 4858
Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
Paikkakunta: Kalvola

Viesti Kirjoittaja Sultzi » Su Maaliskuu 23. 11:24:04 2008

Itsellä pari tuollaista dohcin perus tehostettua tankoa, toinen irrallaan. Molemmissa välitys sen 2,5-2,6. Mukava sillä oli ajaa, toimi kivasti joka alueella :roll:

Edit: Emmää näistä mitään tiiä :?

nprteam
Viestit: 1366
Liittynyt: Ti Syyskuu 30. 9:20:25 2003
Paikkakunta: #803

Viesti Kirjoittaja nprteam » Su Maaliskuu 23. 11:28:27 2008

Tulee mieleen, että onko ohjausgeometriassa eroja? Tarkoitan että olka-akselissa väli iskarilinjasta raidetangonpäähän olisi eri. Äkkiä mietittynä samalla hammastangolla, jos tuo edellämainittu väli on pidempi, pyörien maksimi kääntökulma on myös pienempi. Ja myöskin tuolla käännettäessä tapahtuvat kulmien muutokset aiheuttaisivat ohjauksen hidastumisen kohti äärilaitoja mennessä, joka myös olisi suuremmalla välillä(iskarilinja-rtp) helpommin havaittavissa? Tämmöistä vaan funtsailin, koska en parhaallakaan mielikuvituksella saa hammastankoon muuttuvaa välityssuhdetta, koska kyseessä on kuitenkin ratasvälitys.
Focus 1.6 Ecoboost Titanium "Taxi" -11
Ex. Focus 1.6 -99
ex. Escort 1.4cl
Stolen Sierra 2.0 3D -84(Sierra 013)
-Uudella innolla taas mukana, tiedä taas mitä kesällä keksii ;)
-Jaa-a, intoa vois olla, mut kuka möis aikaa? -19
-If it's illegal to race, only the outlaws could race.

ff
Viestit: 565
Liittynyt: La Marraskuu 30. 23:30:57 2002
Paikkakunta: Valkeala

Viesti Kirjoittaja ff » Su Maaliskuu 23. 11:32:41 2008

Toi homma kävi mielessä itselläkin,että erot on muualla kuin raidetangossa.
Focus ST -06
#289

caltsu
Viestit: 3557
Liittynyt: Ke Joulukuu 25. 18:16:54 2002
Paikkakunta: orimattila
Viesti:

Viesti Kirjoittaja caltsu » Su Maaliskuu 23. 11:42:16 2008

mulla on cossusta kaikki palikat edessä paitsi palkki jossa alatukivarren reijät porattiin vaan isommiksi ja tuo ohjaus on scorpiosta.
eli jos ohjaus olisi sama kuin cossun, vakiovanne ei voisi ottaa kiinni vakaajaan.
mites jjs kun vaihtelit niitä ohjauksia karvasierrasta niin pienenikö kääntäsäde vai oliko täysin identtinen entiseen?

edit: jos cossun tanko onkin lyhyempi, eli se osa johon rtp kiinnittyy.
itselle ajattelin joskus rajoitinta rakennella tuohon prikka virityksellä, olisi hitsannut rt sisäpäähän paksun prikan mutta jätin ajatuksen hautumaan koska en mielelläni hitsaa ohjukseen mitään.
Viimeksi muokannut caltsu, Su Maaliskuu 23. 11:54:52 2008. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saksa -08 (Ex)
Pari muutakin autoa

KtK
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1835
Liittynyt: Ke Tammikuu 2. 17:26:44 2002

Viesti Kirjoittaja KtK » Su Maaliskuu 23. 11:52:00 2008

Tää homma olis ihan kiva tietää. Jos "karva tehostettu" onkin cossuun käypä ,voin sitten heittää kaatikselle ton vanhan cossun hammastangon ,kun se ei olekkaan tulevaisuuden aarre kunnostettuna.
Jos nyt ikinä jaksaisin sitä edes korjata ,kun ei tiedä mikä sen tekee väljäksi. Osat näyttää kuin uusilta purettunakin.

Sierra XR
Viestit: 7975
Liittynyt: To Tammikuu 22. 21:07:18 2004
Paikkakunta: Lempäälä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sierra XR » Su Maaliskuu 23. 12:54:49 2008

jjs kirjoitti:

Hetken seurasin tätä kirjoittelua ennenkuin lähdin tekstaamaan, edellisestä tankotopicista "viisastuneena" :?

Teinpä vielä muutamia tarkistusmittauksiakin:
Cossu -86 omalla tangollaan:n.2,5kierrosta
Varaosatanko -89 pappacossusta: n.2,5 kierrosta
iS -87 (mk2, teh.): n.2,5 kierrosta

Myös olen asentanut pariin (2-3) pappacossuun vaurioituneen oman tangon tilalle purkaamolta tulleita normisierran teh. tankoja: n.2,5 kierrosta. Ajotuntuma on asennuksen jälkeen ollut identtinen, sekä omasta että omistajien mielestä. Mistä noita erivälityksellisiä löytyykään? Vai onko käynyt tosi "joulu"...
tota vanhaa tankotopicia mäkin hain,en vaan löytänyt sitä mistään.
mäkin kannan korteni kekoon,karvaSierran puolelta kun olen niin perseaukinen etten ole koskaan Cossua omistanut mutta siis noita "hitaampia" tehostettuja takavetoisen hammastankoja löytyy ainakin -83-84 XR4i:stä,kierroksia ratissa n.3,5 ja tätähän piti oikein porukallakin laskeskella jossain miitissä :wink:
ja näitä 3,5 kierroksen XR4i hammastankoja on siis ollut jokaisessa millä olen ajanut,oliskohan niitä ehkä joku reilut 10kpl mitä olen koittanut ja kaikki nimenomaan noita takaveto-XR nelkkuja.

SLEI
Viestit: 2740
Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
Paikkakunta: Otalampi

Viesti Kirjoittaja SLEI » Su Maaliskuu 23. 13:05:00 2008

nprteam kirjoitti:Tulee mieleen, että onko ohjausgeometriassa eroja? Tarkoitan että olka-akselissa väli iskarilinjasta raidetangonpäähän olisi eri. Äkkiä mietittynä samalla hammastangolla, jos tuo edellämainittu väli on pidempi, pyörien maksimi kääntökulma on myös pienempi. Ja myöskin tuolla käännettäessä tapahtuvat kulmien muutokset aiheuttaisivat ohjauksen hidastumisen kohti äärilaitoja mennessä, joka myös olisi suuremmalla välillä(iskarilinja-rtp) helpommin havaittavissa? Tämmöistä vaan funtsailin, koska en parhaallakaan mielikuvituksella saa hammastankoon muuttuvaa välityssuhdetta, koska kyseessä on kuitenkin ratasvälitys.
Eiköhän se ym. löydy ero pyörien pienempiin kulmiin.
Eikö lisäksi Cossussa ole vetolaippa ulompana iskarin pystylinjasta molemmissa malleissa 2wd ja 4wd?
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi

SHR
Viestit: 1487
Liittynyt: Ke Joulukuu 18. 16:38:59 2002

Viesti Kirjoittaja SHR » Su Maaliskuu 23. 13:58:54 2008

Nyt alkaa irtoo asiaa. Pyöritin pöydällä orkkiskossun hammastankoa käsin. Tulos on aika tarkkaan 2.5 kierrosta mut ei yhtään yli. NYT SIIS PUHUTAAN HAMMASTANKO TAPISTA TAPPIIN. JOS PYÖRITÄT AUTOSSA TULISI OLLA RAIDEPÄÄT IRTI.
ONKO VARMASTI VAKIO SIERRASTA PERÄISIN OLEVASSA TANGOSSA SAMA?
Pitäisi saada jotenkin selvitettyä miten tämä kossun pyörien "kääntörajoitus" on mahdollista jos ohjausvälitys sama ja kossussa kääntyy pyörät vähemmän......ja ratti saman 2.5....??
Joku jo arvelikin että onko kossun ohjausgeometriassa kuitenkin eroa?
Itse noissa poistetuissa kommenteissa jo viittasinkin tähän asiaan.
JOS karvasierran tehostintanko onkin täysin sama niin ohjauksen osalta se voisi olla vaihto-osa.
Tää tieto auttaisi monia sohlon kanssa painiessa. Itse olen hautonu kohta 10v hyvää orkkistankoa luulossa että kossun ohjaus on eri kuin "karva".
Onko siis totuus niin että ohjauksessa on eroa joo mut ei tangossa....ja vanhat tehostetutkarvatangot hitaampia kuin "uudemmat" vai mitä?
Nyt siis faktat esiin tässä hommassa. Näyttäs olevan paha pähkinä kun Jyrkikin arpoo :lol:

Sultzi
Viestit: 4858
Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
Paikkakunta: Kalvola

Viesti Kirjoittaja Sultzi » Su Maaliskuu 23. 14:37:13 2008

Suoraan hammastangosta pyöritettynä dohcin tangossa on n. 2,5-2,6 kierrosta, hieman siis yli 2,5, mutta todella vähän yli.

nprteam
Viestit: 1366
Liittynyt: Ti Syyskuu 30. 9:20:25 2003
Paikkakunta: #803

Viesti Kirjoittaja nprteam » Su Maaliskuu 23. 14:45:42 2008

nyt kun on hilkkeitä pöydällä, niin kuinka paljon on hammastangon liikematka laidasta laitaan? koska ohjausakselin kierroksethan ei sitä välttämättä kerro, jos niissä on erilainen hammastus ja sehän loppujen lopuksi osien yhteensopivuuden lisäksi ratkaisee käypäisyyden.
Focus 1.6 Ecoboost Titanium "Taxi" -11
Ex. Focus 1.6 -99
ex. Escort 1.4cl
Stolen Sierra 2.0 3D -84(Sierra 013)
-Uudella innolla taas mukana, tiedä taas mitä kesällä keksii ;)
-Jaa-a, intoa vois olla, mut kuka möis aikaa? -19
-If it's illegal to race, only the outlaws could race.

tony the tiger
Viestit: 1516
Liittynyt: Ke Toukokuu 18. 23:16:11 2005
Paikkakunta: Kontiolahti

Viesti Kirjoittaja tony the tiger » Su Maaliskuu 23. 16:12:34 2008

Microcat ei tarjoa sierroihin kuin yhtä ainoaa ohjausvaihdetta, riippumatta onko cossu vai "karva". Nelari cossu mukaan luettuna.
Escort RS Cosworth -93
Mondeo STW -99

SHR
Viestit: 1487
Liittynyt: Ke Joulukuu 18. 16:38:59 2002

Viesti Kirjoittaja SHR » Su Maaliskuu 23. 16:56:43 2008

nprteam käsittelee asiaa oikeella asenteella ja vakavuudella. Täytyy mennä vielä kääntelee jossain vaiheessa mitan kanssa.
Sitten päästään vasta siihen että JOS tangon välitys sama ja ratin kierrokset, miten kossun pyörät voi kääntyä vähemmän ym ym...

SHR
Viestit: 1487
Liittynyt: Ke Joulukuu 18. 16:38:59 2002

Viesti Kirjoittaja SHR » Su Maaliskuu 23. 17:57:20 2008

nprteam kirjoitti:nyt kun on hilkkeitä pöydällä, niin kuinka paljon on hammastangon liikematka laidasta laitaan? koska ohjausakselin kierroksethan ei sitä välttämättä kerro, jos niissä on erilainen hammastus ja sehän loppujen lopuksi osien yhteensopivuuden lisäksi ratkaisee käypäisyyden.
Sain kossuntangon "iskuksi" 130mm, tarkkuus ehkä parin millin luokkaa. Otin kotelon numerosarjatkin ylös.
Yks mikä kantsii huomioida on että miten 300tkm ajettu dokin tanko olis parempi kuin 300tkm ajettu kossun...harvoin löytää pitkään seisseitä osia oikeesti.
Tää ohjauksen preppaaminen on kinkkinen juttu ja kantsii selvittää miten helpoiten ja sopivalla hinnalla hyvä. Sohlo ohjaus pilaa koko auton ja ajettavuuden.

Sultzi
Viestit: 4858
Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
Paikkakunta: Kalvola

Viesti Kirjoittaja Sultzi » Su Maaliskuu 23. 18:07:42 2008

Mielenkiinnosta kävin mittaamassa dohcin tangosta "iskun". Tulokseksi sain 145mm muutaman millin heitolla. :roll:

nprteam
Viestit: 1366
Liittynyt: Ti Syyskuu 30. 9:20:25 2003
Paikkakunta: #803

Viesti Kirjoittaja nprteam » Su Maaliskuu 23. 18:29:57 2008

Elikkäs ei käy korvaavaksi osaksi, varsinkin jos kerran cossussa ei mahdu pyörät kääntymään enempää. Oli itsellekkin arvokasta tietoa, niin eipä sitten tarvitse noitua, kun joskus hamassa tulevaisuudessa tulee aika niputella vehkeitä.
Focus 1.6 Ecoboost Titanium "Taxi" -11
Ex. Focus 1.6 -99
ex. Escort 1.4cl
Stolen Sierra 2.0 3D -84(Sierra 013)
-Uudella innolla taas mukana, tiedä taas mitä kesällä keksii ;)
-Jaa-a, intoa vois olla, mut kuka möis aikaa? -19
-If it's illegal to race, only the outlaws could race.

caltsu
Viestit: 3557
Liittynyt: Ke Joulukuu 25. 18:16:54 2002
Paikkakunta: orimattila
Viesti:

Viesti Kirjoittaja caltsu » Su Maaliskuu 23. 19:59:58 2008

millä tavoin sitä äärikääntymistä voisi rajoittaa?
koska välitykseltään tuo karvis on ihan passeli.
Saksa -08 (Ex)
Pari muutakin autoa

nprteam
Viestit: 1366
Liittynyt: Ti Syyskuu 30. 9:20:25 2003
Paikkakunta: #803

Viesti Kirjoittaja nprteam » Su Maaliskuu 23. 20:07:01 2008

caltsu kirjoitti:millä tavoin sitä äärikääntymistä voisi rajoittaa?
koska välitykseltään tuo karvis on ihan passeli.
Ei ole tullut purettua moista, mutta onkohan siellä mitään muuta rajoitusta, kuin hammastuksen loppuminen? Jos ei, niin silloinhan siitä voisi mittailla paljonko olisi "isku" jos täyttäisi laitimmaiset hammasurat.
Focus 1.6 Ecoboost Titanium "Taxi" -11
Ex. Focus 1.6 -99
ex. Escort 1.4cl
Stolen Sierra 2.0 3D -84(Sierra 013)
-Uudella innolla taas mukana, tiedä taas mitä kesällä keksii ;)
-Jaa-a, intoa vois olla, mut kuka möis aikaa? -19
-If it's illegal to race, only the outlaws could race.

Sultzi
Viestit: 4858
Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
Paikkakunta: Kalvola

Viesti Kirjoittaja Sultzi » Su Maaliskuu 23. 20:30:24 2008

Liike rajoittuu raidentagon päissä olevien nivelien kiinniottamisesta siihen koteloon. Sinne väliin jos sorvaa 7,5mm holkit niin eikös se sillon toimis cossussakin, holkit voi vaikka hepata kiinni niihin sisäpään niveliin.

Esa
Viestit: 393
Liittynyt: Ke Joulukuu 18. 20:39:21 2002

tanko

Viesti Kirjoittaja Esa » Su Maaliskuu 23. 20:45:04 2008

oma kohtainen kokemus.
taxi orkkis tangolla ei käänny hallista ulos ajettaessa ei käänny kerralla,
muut ovat kääntyneet vaivatta!

ff
Viestit: 565
Liittynyt: La Marraskuu 30. 23:30:57 2002
Paikkakunta: Valkeala

Viesti Kirjoittaja ff » Su Maaliskuu 23. 21:34:24 2008

SHR kirjoitti:
nprteam kirjoitti:nyt kun on hilkkeitä pöydällä, niin kuinka paljon on hammastangon liikematka laidasta laitaan? koska ohjausakselin kierroksethan ei sitä välttämättä kerro, jos niissä on erilainen hammastus ja sehän loppujen lopuksi osien yhteensopivuuden lisäksi ratkaisee käypäisyyden.
Sain kossuntangon "iskuksi" 130mm, tarkkuus ehkä parin millin luokkaa. Otin kotelon numerosarjatkin ylös.
Yks mikä kantsii huomioida on että miten 300tkm ajettu dokin tanko olis parempi kuin 300tkm ajettu kossun...harvoin löytää pitkään seisseitä osia oikeesti.
Tää ohjauksen preppaaminen on kinkkinen juttu ja kantsii selvittää miten helpoiten ja sopivalla hinnalla hyvä. Sohlo ohjaus pilaa koko auton ja ajettavuuden.
Kerrotko vielä miten/mistä te mittasitte ton "iskun"?Irrottelin omasta autosta hammastangon ja koitin mittailla ja noi mitat kyllä eroaa sun ja sultzin mittaamista,tai sitten en vaan tajunnut oikein :oops: Muuta en tiedä,kuin että toi mun tanko on kyllä entinen,keskikohdalta hampaista on hävinnyt noin puolet,ilmankos se vähän veteli :roll:
Focus ST -06
#289

KtK
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1835
Liittynyt: Ke Tammikuu 2. 17:26:44 2002

Viesti Kirjoittaja KtK » Su Maaliskuu 23. 22:04:03 2008

Sultzi kirjoitti:Liike rajoittuu raidentagon päissä olevien nivelien kiinniottamisesta siihen koteloon. Sinne väliin jos sorvaa 7,5mm holkit niin eikös se sillon toimis cossussakin, holkit voi vaikka hepata kiinni niihin sisäpään niveliin.
Tästä Sulzin mainitsemasta holkituksesta saattaa tulla uus muoti-ilmiö cossu remppoihin. Mun täytyy mennä huomenna mittailemaan cossun hammastankoa,kun semmonen purettuna on tallilla.
ja kun vielä sais vertailu arvoja "karvasesta" Mittaan hammastuksen leveyden ,sun muut. Tähän hommaan tarttis saada semmonen faktatieto. Harvemmat hampaat luulis ainakin cossussa olevan. Ja hammastuksen mitta eri.

Tästä porukoitten pohtimisesta saatta syntyä vielä ihan asiaa :D

Sultzi
Viestit: 4858
Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
Paikkakunta: Kalvola

Viesti Kirjoittaja Sultzi » Su Maaliskuu 23. 22:06:58 2008

Voin huomenna mitata hammastustakin siitä tangosta jos tarvetta? Kerro mitä mittailet siitä cossun tangosta niin voin tarkistaa samat omasta dohcin tangosta jos kerkiän.

ff: mittasin niin että ensin tanko toiseen päähän ääriasentoon, tein rautasahalla pienen viivan sisempään niveleen kotelon reunan mukaisesti ja sitten vaan toiseen ääripäähän ja mittasin syntyneen välin :roll:

ff
Viestit: 565
Liittynyt: La Marraskuu 30. 23:30:57 2002
Paikkakunta: Valkeala

Viesti Kirjoittaja ff » Su Maaliskuu 23. 22:29:51 2008

Sultzi kirjoitti:Voin huomenna mitata hammastustakin siitä tangosta jos tarvetta? Kerro mitä mittailet siitä cossun tangosta niin voin tarkistaa samat omasta dohcin tangosta jos kerkiän.

ff: mittasin niin että ensin tanko toiseen päähän ääriasentoon, tein rautasahalla pienen viivan sisempään niveleen kotelon reunan mukaisesti ja sitten vaan toiseen ääripäähän ja mittasin syntyneen välin :roll:
Mittasin vielä uudestaan.Eli vasemmalle ääriasentoon mitta rungonreunasta raidetangon sisäpään reunaan 138mm,oikealle sama mitta 108mm.Minusta kyllä rupeaa tuntumaan,että ainakin kaikki 2wd tehostetut tangot olisi samanlaisia.....Odotellaan lopullista totuutta,jos sitä ikinä edes tulee...
Focus ST -06
#289

nprteam
Viestit: 1366
Liittynyt: Ti Syyskuu 30. 9:20:25 2003
Paikkakunta: #803

Viesti Kirjoittaja nprteam » Ma Maaliskuu 24. 9:21:39 2008

ff kirjoitti:
Sultzi kirjoitti:Voin huomenna mitata hammastustakin siitä tangosta jos tarvetta? Kerro mitä mittailet siitä cossun tangosta niin voin tarkistaa samat omasta dohcin tangosta jos kerkiän.

ff: mittasin niin että ensin tanko toiseen päähän ääriasentoon, tein rautasahalla pienen viivan sisempään niveleen kotelon reunan mukaisesti ja sitten vaan toiseen ääripäähän ja mittasin syntyneen välin :roll:
Mittasin vielä uudestaan.Eli vasemmalle ääriasentoon mitta rungonreunasta raidetangon sisäpään reunaan 138mm,oikealle sama mitta 108mm.Minusta kyllä rupeaa tuntumaan,että ainakin kaikki 2wd tehostetut tangot olisi samanlaisia.....Odotellaan lopullista totuutta,jos sitä ikinä edes tulee...
Ei se ero voi noin pieni olla, kai mittasit samalta puolelta eri ääriasennoissa.

Eli se rajoitus tulee siis sisemmällä rtp:llä? No kunhan saadaan hammastuksen ym. tärkeitä mittoja ollaan taas viisaampia, mutta se sitten kävisi kuitenkin pikku modauksella ainakin B-osaksi ellei sitten olekkin ihan vastaava ja erot vain rtp:ssä.
Focus 1.6 Ecoboost Titanium "Taxi" -11
Ex. Focus 1.6 -99
ex. Escort 1.4cl
Stolen Sierra 2.0 3D -84(Sierra 013)
-Uudella innolla taas mukana, tiedä taas mitä kesällä keksii ;)
-Jaa-a, intoa vois olla, mut kuka möis aikaa? -19
-If it's illegal to race, only the outlaws could race.

puuhapete
Viestit: 4906
Liittynyt: To Maaliskuu 7. 23:07:51 2002
Viesti:

Viesti Kirjoittaja puuhapete » Ma Maaliskuu 24. 10:00:08 2008

Edellinen hammastanko keskustelu oli eri osastolla.
http://www.cosworthrsclub.com/foorumi/v ... c&start=25
Sierra Twinturbo
Ford Focus sedan v6 st200 projekti
st200 sedan -00
Uutta kotisvun ulkoasua haetaan
Varoitus! Sisällän mysteeristen vikojen magneetin.Saattaa tarttua.
Perhekulkine Galaxy 2.0 riisseli ghia

ff
Viestit: 565
Liittynyt: La Marraskuu 30. 23:30:57 2002
Paikkakunta: Valkeala

Viesti Kirjoittaja ff » Ma Maaliskuu 24. 11:04:32 2008

Rupesin itsekkin ihmettelemään noita omia mittauksia,liekkö asennus juomalla osuutta asiaan,väärinhän ne oli.
Tossa näkyy mitat kotelon reunasta raidetangon sisäpään reunaan.
mitta vasen
mitta oikea
Hammaspeikko on syönyt keskialueen hampaat melko ohuiksi.
Focus ST -06
#289

KtK
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1835
Liittynyt: Ke Tammikuu 2. 17:26:44 2002

Viesti Kirjoittaja KtK » Ma Maaliskuu 24. 14:55:08 2008

Otin kuvia 2wd cossun hammastangosta.

Mittojen kera: http://s75.photobucket.com/albums/i293/ ... G_0675.jpg

lähempää: http://s75.photobucket.com/albums/i293/ ... G_0676.jpg

hampaat lähempää: http://s75.photobucket.com/albums/i293/ ... G_0679.jpg

Yks kuva vielä hammastuksista: http://s75.photobucket.com/albums/i293/ ... G_0678.jpg

Jos katotte tarkempaa kuvia ,niin keskialueella cossun tangossa on hampaat eri kulmassa keskellä ,kuin laidoilla. Siinä on erilainen välitys keskialueella. Hampaat ei ole keskeltä juurikaan kuluneet. Voi olla että kuvista ei sitä erota niin hyvin,mutta keskikohdan hampaissa näkyy vielä molemmin puolin koneistusjäljet.

ff
Viestit: 565
Liittynyt: La Marraskuu 30. 23:30:57 2002
Paikkakunta: Valkeala

Viesti Kirjoittaja ff » Ma Maaliskuu 24. 15:03:57 2008

Näyttäis tossa sunkin tangossa keskihampaat olevan ohuemmat,kuin laitahampaat.
Focus ST -06
#289

Vastaa Viestiin