Hiilikuituosien tekeminen

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

kemes
Viestit: 1255
Liittynyt: Pe Elokuu 30. 0:02:33 2002
Paikkakunta: Vantaa

Hiilikuituosien tekeminen

Viesti Kirjoittaja kemes » Ti Maaliskuu 25. 21:13:33 2008

Itseäni viimeaikoin alkanut kiinnostamaan hiilikuituosien valmistus ja olen yrittänyt aiheesta ottaa selvää lähinnä Internetin eri keskustelupalstoilta ja www-sivuilta. Suomalainen Kevra Oy toiminut keskeisenä tavaran toimittajana monelle harrastajalle. Nyt myös Bilteman valikoimiin on tullut hiilikuitumattoa, mutta käyttökokemuksia biltsun tavarasta ei tunnu vielä olevan.

Suoran levyn tekeminen esimerkiksi kahden lasilevyn väliin on melko helppoa ja lopputuloskin näyttää hyvältä pienellä vaivalla. Mutta miten on 3d kappaleiden teko? Tiedän, että taas varmaan pääsis helpommalla ku kävis teettämässä ammattimiehellä, mutta nyt olis tarkoitus oppetella itse.

Aika pitkälle menee samojen kaavojen mukaan kuin lasikuidun laminointi. Erona se, jos hiilarin rakenne halutaan jättää näkyviin (esim. lakattu pinta) on mietittävä, miten päälimmäisen kerroksen matot asettelee, jotta lopputuloksesta tulee siistin näköinen. Ammattimiehet käyttää alipaine pusseja, jolla saadaan kuitumatto tiukasti muottia vasten ja ilmakuplat pois.

Perusperjaate jotakuinkin näin. Etsitään haluttu kappale joka halutaan valmistaa. Tehdään kappaleesta muotti. Muotti täytetään hiilari matolla joka on kostutettu hartsiin (eri kuin lasikuidulle). Jos halutaan tehdä onttoja kappaleita on olemassa jauhe (jonka nimeä en nyt muista) josta voidaan muotoilla haluttu kappale, hartsin kovetuttua kaadetaan kuumaa vettä tämän jauheen päälle, joka pehmenee ja se saadaan pois kappaleen sisältä.

Ihan ilmaista touhua tämä ei ole ja onkin varmaan hyvä aloittaa ensiksi lasikuidulla ja sitten siirtyä hiilikuituun. Moni myös "päällystää" hiilikuidulla ulkonäön vuoksi. Esim. alumiinisen ahtoputken päälle hiilikuitumatto -> näyttää hiilariputkelta.

Tarkoitus olisi aloittaa harjoittelu tekemällä suoraa levyä josta tekisin ovipaneelit ja ensimmäisenä 3d projektina ajattelin kokeilla valmistaa vaihdekepin nupin.

Paljon mututietoa ja vähän omaa kokemusta. Olisiko kokemuksia ja vinkkejä? Projektikuvat ovat aina loistavia.


Pari asiallista projektia fillaripuolelta:
Jopo
Jarrukahva
Viimeksi muokannut kemes, Ti Maaliskuu 25. 21:44:27 2008. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Escort mk4 RS Turbo 2.0 16v

Hesus
Viestit: 7350
Liittynyt: To Toukokuu 1. 22:02:10 2003
Paikkakunta: Siuntio

Viesti Kirjoittaja Hesus » Ti Maaliskuu 25. 21:36:04 2008

Tuolla on jotaan hiilikuitu hommista -> http://vasmo.org/cf.html.
EX-Jäsen #438
Puma 1.0 Mhev 125hv STline -21
Puma 1.0 Mhev 125hv Titanium -21
Triumph Bonneville SE -09 Street Scrambler

kemes
Viestit: 1255
Liittynyt: Pe Elokuu 30. 0:02:33 2002
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja kemes » Ti Maaliskuu 25. 21:41:35 2008

Ja hiilari keskustelu olikin jo olemassa.
Escort mk4 RS Turbo 2.0 16v

Sierra XR
Viestit: 7975
Liittynyt: To Tammikuu 22. 21:07:18 2004
Paikkakunta: Lempäälä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sierra XR » Ti Maaliskuu 25. 21:48:48 2008

privaa paiskasin sulle kemes...

Vastaa Viestiin