1-osainen kartaani sieraan

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

juoni
Viestit: 44
Liittynyt: Ma Syyskuu 24. 21:00:58 2007
Paikkakunta: taivalkoski-oulu

1-osainen kartaani sieraan

Viesti Kirjoittaja juoni » Ke Maaliskuu 5. 21:40:03 2008

nii suunittelin tossa et teettäs sieraan 1-osaisen kartaanin.kun rupeaa olemaan tukilaakeri loppu ja se kumilimppu murtunu meinaa vähä täristää.että kuinka se rasittaa vaihelaatikkoa ja perää??.kokemuksia kellään??kitos kaikille vastanneille etukäteen.
ford sierra 2.0is -86

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju » Ke Maaliskuu 5. 21:46:43 2008

miks pitäis keksiä pyörä uudestaan? Ehjiä normi kardaaneja ja kumilimppuja jne saa kyllä...

juoni
Viestit: 44
Liittynyt: Ma Syyskuu 24. 21:00:58 2007
Paikkakunta: taivalkoski-oulu

Viesti Kirjoittaja juoni » Ke Maaliskuu 5. 21:53:10 2008

kun saa halvalla teetätetyä
ford sierra 2.0is -86

sierra4x4tbo
Viestit: 5172
Liittynyt: Pe Lokakuu 4. 13:22:52 2002
Paikkakunta: In the forest, picking up mushrooms!
Viesti:

Viesti Kirjoittaja sierra4x4tbo » Ke Maaliskuu 5. 23:03:14 2008

Itellä kävi sama mielessä pari vuotta sitten. "Viisaammat" tyrmäs idean sillä, et alkais kuulemma laatikon häntiä hajoamaan (murtumaan).. tiedä sitten miten todenperäinen lausunto, kun jäi kokeilematta.

-Timo
BMW - Elämää ohituskaistalla. 8)

Mushroom Motorsport - making Cosworths run faster since 2003
--=MaxTuned.com=--

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju » To Maaliskuu 6. 8:09:07 2008

hinta on suhteellista, mut ehjiä vakiokardaaneja saa viidelläkympillä limppuineen jne. jo pelkkä tasapainotus maksaa yleensä 100-150eur mut jos halvalla saa niin mikäs siinä.. silti en tajua pointtia miksi tuo pitäisi muuttaa toisenlaiseksi?

juoni
Viestit: 44
Liittynyt: Ma Syyskuu 24. 21:00:58 2007
Paikkakunta: taivalkoski-oulu

Viesti Kirjoittaja juoni » To Maaliskuu 6. 10:34:26 2008

samiharju kirjoitti:hinta on suhteellista, mut ehjiä vakiokardaaneja saa viidelläkympillä limppuineen jne. jo pelkkä tasapainotus maksaa yleensä 100-150eur mut jos halvalla saa niin mikäs siinä.. silti en tajua pointtia miksi tuo pitäisi muuttaa toisenlaiseksi?
no mix sitten kaikki haluaa ekkeriinsä 1-osasen kartaanin. mitä vähempi osia sen vähempi on rikkoontuvia osia. noin yhtä äkkiä aateltuna :wink:
ford sierra 2.0is -86

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » To Maaliskuu 6. 11:33:57 2008

RS500 kilpakardaani on yksiosainen. Tosin Getragissa on lootan pyrstö vahvempi :wink:
Vakionopeusnivelet (H.Spicer -tyyppi) molemmissa päissä. Vaatii pientä askartelua kiinnityksessä.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

juoni
Viestit: 44
Liittynyt: Ma Syyskuu 24. 21:00:58 2007
Paikkakunta: taivalkoski-oulu

Viesti Kirjoittaja juoni » To Maaliskuu 6. 12:14:38 2008

kestäsköhän se vaihelootan häntä ihan normi käytössä sillä 1-osasella kartaanilla??
ford sierra 2.0is -86

Eemeli
Viestit: 422
Liittynyt: Ti Maaliskuu 9. 15:10:53 2004
Paikkakunta: Lappi/Simo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Eemeli » To Maaliskuu 6. 12:25:22 2008

juoni kirjoitti:kestäsköhän se vaihelootan häntä ihan normi käytössä sillä 1-osasella kartaanilla??
Luulisin et kestää kun onhan niit samoja laatikoita käytetty MK1 ja 2 escoissakin 1-osasella kardaanilla ja ei mulle ainakaa ole korviin kantautunu yhtään häntävauriota. Suurin osa näistäkin on viel ralli vehkeitä. Sama type9 laatikkohan se on hännältään vaikka quaifen tms. sisukset siel.
Jäsen #1342

-Escort II 2.0TiC -79
-Mondeo 1.8i -99

Juippa
Viestit: 195
Liittynyt: Pe Maaliskuu 18. 20:23:58 2005
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Juippa » Ke Maaliskuu 19. 23:24:16 2008

Yksosasesta kardaanistahan saa kestävemmän ja kevyemmän... :wink: Race juttuja. Mitä tulis sulle keppi maksamaan? Teetätkö muille samalla? :roll:
Mk2 esco (rojektina)
Mk1 sierra iS (tic projektina) -89 sedan sierra (talvi drifterinä) -84 silverado (Kuljetuskalustona)YZ125-01 (race)

MouTine
Viestit: 9717
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MouTine » To Maaliskuu 20. 7:15:14 2008

Eiköhän se normi orkkis kardaani kuitenkin kestä tuommosessa pienessä OHC koneessa ihan ok. Mutta asiaan... Helpoin tapa tehdä yksiosainen lienee että, lyhentää / pidentää (kumpi sitten onkaan) tuommosen jokkis-eskortin yksiosaisen RS kardanin oikeeseen mittaan. Laatikon boorit ja perän laippa kuitenkin on samat.
Nykyiset:
'14 E500 Coupe

Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6

vordson
Viestit: 1756
Liittynyt: Pe Helmikuu 10. 11:34:05 2006
Paikkakunta: Hesa - stadika

Viesti Kirjoittaja vordson » To Maaliskuu 20. 10:35:21 2008

Sierran alla on ollut 1-osainen kardaani vuodesta 2002 lähtien. Yhtään Transitin niveltä ei ole hajonnut eikä muutakaan ongelmaa ole ollut.

Miksi vaihdoin 2-osaisen 1-osaiseen?

Kokeilin 2-osaisella hetken, mutta minua alkoi pelottaa kepin katkeaminen reippaassa kiihdytyksessä.

Kuten mäkikotka Nykänen totetsi: "Jos jokin on varmaa, niin se on varmaa."
Ei Tbo, Ei Nos, vapari sierra 2wd -11,1/210, 0-100 3,2s kadulla. Alastaro 0-100km/h 2,9sek ja huiput 210mph jos pää kestää

juoni
Viestit: 44
Liittynyt: Ma Syyskuu 24. 21:00:58 2007
Paikkakunta: taivalkoski-oulu

Viesti Kirjoittaja juoni » Pe Maaliskuu 21. 18:18:26 2008

Juippa kirjoitti:Yksosasesta kardaanistahan saa kestävemmän ja kevyemmän... :wink: Race juttuja. Mitä tulis sulle keppi maksamaan? Teetätkö muille samalla? :roll:
se oli jotain 80-90 euroa välikoppaan kun on kartaanin päät valmiina.eli ei voi olla sieraan paljon kalliimpi.tekevät saumattomasta pukesta kehuvat vielä että saavat kerralla valmiin ettei muka tartte edes tasapainottaa
ford sierra 2.0is -86

Juippa
Viestit: 195
Liittynyt: Pe Maaliskuu 18. 20:23:58 2005
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Juippa » Ma Maaliskuu 24. 22:11:45 2008

Pitänee laitta korvan taakse. Jos ny sais välikoppa rojektiin eloa nii voipi tulla tarvetta. oliko hinta uusituilla ristikoilla vai vanhoilla?
Mk2 esco (rojektina)
Mk1 sierra iS (tic projektina) -89 sedan sierra (talvi drifterinä) -84 silverado (Kuljetuskalustona)YZ125-01 (race)

juoni
Viestit: 44
Liittynyt: Ma Syyskuu 24. 21:00:58 2007
Paikkakunta: taivalkoski-oulu

Viesti Kirjoittaja juoni » Ma Maaliskuu 24. 22:29:01 2008

pitää olla itellä päät/ristikot ne vaa tekkee putken vaan väliin ja hitsaa kii
ford sierra 2.0is -86

appana
Viestit: 75
Liittynyt: Ma Maaliskuu 4. 21:46:04 2002
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja appana » Ti Maaliskuu 25. 11:40:48 2008

samiharju kirjoitti:silti en tajua pointtia miksi tuo pitäisi muuttaa toisenlaiseksi?
eikös sillä 2-osaisella tule tehonhäviöökin ja muuta paskaa sen lisäksi että 2-osainen ei vissiin kestä, siis jos tehoa löytyy. mutta luulisi normi kardaanin aika pitkälle riittävän kyllä...?

Omassa autossa olisi tarkoitus jossain vaiheessa kääntää konetta ja laatikkoa oikeaan kulmaan viistoon ja teettää kanssa yksiosainen kardaani kun on tullut puhetta ettei sellaista kukkakeppiä sinne kannata laittaa 8) kunhan vain löytynee jostain se tarvittava touhutonni rahaa. Toisaalta eiköhän se siiven vakioakseli jonkun verran kestä kuitenniii

ytte
Viestit: 1555
Liittynyt: Ke Tammikuu 9. 7:47:29 2002
Paikkakunta: Pyhäjärvi

Viesti Kirjoittaja ytte » Ti Maaliskuu 25. 18:59:21 2008

Ihan näin mielenkiinnon vuoksi. Montako katkennutta/solmuun mennyttä sierran kardaania olette nähneet? Rättiniveliähän menee ihan vanhuuttaan :)

MouTine
Viestit: 9717
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MouTine » Ti Maaliskuu 25. 19:58:16 2008

Mä oon yhden nähnyt ja sekin oli Voima-moottorisessa Scorpissa.
Nykyiset:
'14 E500 Coupe

Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6

Timo
Viestit: 2229
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 20:23:19 2001

Viesti Kirjoittaja Timo » Ti Maaliskuu 25. 20:44:06 2008

no kun tuhatta heppaa hätyytellään, niin kannattaa se kardaanikin jo muuttaa... ja tehohäviötä tulee varmaan kokonainen heppa ellei kaksikin, mut voi sekin joskus ratkaista.. :roll: :lol:
Ex: Cosworth 664hv
Ex: 14 x Cosworth 2wd&4wd
Ex: CLS AMG Widebody
Ex: E60 M5 Eisenmann Race
Ex: E55AMG Kleemann
Nyx: BMW M5 F10 700hv

ytte
Viestit: 1555
Liittynyt: Ke Tammikuu 9. 7:47:29 2002
Paikkakunta: Pyhäjärvi

Viesti Kirjoittaja ytte » Ti Maaliskuu 25. 22:08:55 2008

juurikin näin :D

Melko kestävä paketti se vaan jos jos ei ole joku vitutus päissään hakannut lommoja täyteen.

appana
Viestit: 75
Liittynyt: Ma Maaliskuu 4. 21:46:04 2002
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja appana » Ke Maaliskuu 26. 11:22:53 2008

MouTine kirjoitti:Mä oon yhden nähnyt ja sekin oli Voima-moottorisessa Scorpissa.
Olikohan se peräti joskus näytillä ahvenistolla clubin ratapäivillä kun muistelisin että joskus siellä jonkun scorpion nokkaan nojasi kardaani hienosti rullalla :)

jeddah
CRSC Jäsen 2021
Viestit: 2561
Liittynyt: Ti Helmikuu 22. 21:47:47 2005
Paikkakunta: Kärkölä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jeddah » Ke Maaliskuu 26. 15:31:04 2008

http://koti.phnet.fi/tpelt/Muuta/Kardaani/

:wink:

En ollu minä, vaan WRC taunus

juoni
Viestit: 44
Liittynyt: Ma Syyskuu 24. 21:00:58 2007
Paikkakunta: taivalkoski-oulu

Viesti Kirjoittaja juoni » Ke Maaliskuu 26. 15:51:20 2008

jeddah kirjoitti:http://koti.phnet.fi/tpelt/Muuta/Kardaani/

:wink:

En ollu minä, vaan WRC taunus
oho :? :? :?:
ford sierra 2.0is -86

Hesus
Viestit: 7350
Liittynyt: To Toukokuu 1. 22:02:10 2003
Paikkakunta: Siuntio

Viesti Kirjoittaja Hesus » Ke Maaliskuu 26. 16:50:14 2008

MouTine kirjoitti:Mä oon yhden nähnyt ja sekin oli Voima-moottorisessa Scorpissa.
Onhan se totta että moottori joka tuottaa huikeet 195 hevosvoimaa on todellinen "voima"moottori. Ei ole siis mikään ihme että kardaaneita menee rullalle.
EX-Jäsen #438
Puma 1.0 Mhev 125hv STline -21
Puma 1.0 Mhev 125hv Titanium -21
Triumph Bonneville SE -09 Street Scrambler

MouTine
Viestit: 9717
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MouTine » Ke Maaliskuu 26. 16:54:51 2008

Hesus kirjoitti:
MouTine kirjoitti:Mä oon yhden nähnyt ja sekin oli Voima-moottorisessa Scorpissa.
Onhan se totta että moottori joka tuottaa huikeet 195 hevosvoimaa on todellinen "voima"moottori. Ei ole siis mikään ihme että kardaaneita menee rullalle.
Se on se vääntö mistä te maamoottori-miehet ette tiedä mitään.
Nykyiset:
'14 E500 Coupe

Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6

Hesus
Viestit: 7350
Liittynyt: To Toukokuu 1. 22:02:10 2003
Paikkakunta: Siuntio

Viesti Kirjoittaja Hesus » Ke Maaliskuu 26. 16:59:34 2008

MouTine kirjoitti:
Hesus kirjoitti:
MouTine kirjoitti:Mä oon yhden nähnyt ja sekin oli Voima-moottorisessa Scorpissa.
Onhan se totta että moottori joka tuottaa huikeet 195 hevosvoimaa on todellinen "voima"moottori. Ei ole siis mikään ihme että kardaaneita menee rullalle.
Se on se vääntö mistä te maamoottori-miehet ette tiedä mitään.
Onks siinä malmikasassa edes 300nm?
EX-Jäsen #438
Puma 1.0 Mhev 125hv STline -21
Puma 1.0 Mhev 125hv Titanium -21
Triumph Bonneville SE -09 Street Scrambler

Timo
Viestit: 2229
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 20:23:19 2001

Viesti Kirjoittaja Timo » Ke Maaliskuu 26. 17:42:13 2008

joskus tuo Moutinen suorittama tietoinen härnääminen alkaa vielä ottaa päähän, "V-niinkuin voima".... :wink: :lol:

Hassua vouhottaa jostain V-voimakoneesta jossa ei ole voimaa eikä vääntöä eikä se ota kierroksia, bensaa toki vie enemmän kuin moni muu vastaava kone. Mut muuten hyvä moottori, varsinkin näin virityspiireissä..

Esim tälläisellä tehokäyrällä voin kertoa et sen tietää kun kone oikeasti vääntää, ja parempiakin käyriä on monella tässäkin klubissa. Noin 4500rpm jälkeen on nimittäin ihan sama mikä vaihde on sisällä, vetoa riittää rajoittajalle saakka. Yli 540nm 4600-7300rpm. :wink: http://s122.photobucket.com/albums/o267 ... 0_06-1.jpg

tai sitten tuollainen diesel rivi-kutonen, 2000-4500rpm 600nm/283hv.

sori, oli pakko avautua, huono päivä.. :oops:
Ex: Cosworth 664hv
Ex: 14 x Cosworth 2wd&4wd
Ex: CLS AMG Widebody
Ex: E60 M5 Eisenmann Race
Ex: E55AMG Kleemann
Nyx: BMW M5 F10 700hv

ytte
Viestit: 1555
Liittynyt: Ke Tammikuu 9. 7:47:29 2002
Paikkakunta: Pyhäjärvi

Viesti Kirjoittaja ytte » Ke Maaliskuu 26. 17:57:54 2008

Timo kirjoitti:
tai sitten tuollainen diesel rivi-kutonen, 2000-4500rpm 600nm/283hv.

sori, oli pakko avautua, huono päivä.. :oops:
Onneksi sinulla on vielä "Ärrr-niinku" rivimoottori, eikä uudempi "Vee-niinku" voima mottori, muuten olisi jo mersun ohut kardaani solmussa :wink:

Itsellä vaan 330Nm 1900-5000rpm niin ei ole mitään pelättävää :oops:

Vastaa Viestiin