Akun siirto takakonttiin

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

Sultzi
Viestit: 4858
Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
Paikkakunta: Kalvola

Akun siirto takakonttiin

Viesti Kirjoittaja Sultzi » La Maaliskuu 22. 12:32:04 2008

En pikaisella haulla löytänyt aihetta, vaikka mielestäni olen sellaiseen täällä törmännyt. Mutta pitäisi tuossa sierrassa siirtää akku takakonttiin pois turbon lämmöstä ja samalla saisin ruiskun piuhoja hieman paremmin vedettyä konehuoneessa.

Ostin motonetistä päävirtakatkasijan, 30A lukee kyljessä. Riittääkö ampeerimäärä kun tuo sijoitetaan maakaapeliin (mihinkäs muualle :))? Mistä olette hommannut kaapelia? Tuossa äskön kaupungilla pyörin mutta en nopeasti mistään löytänyt kun hämeen autosähkökin oli kiinni. Motonetissäkin myydään vaan vittumaisia 1m pätkiä :evil:

Mikä olisi helpoin tapa liittää alkuperäiset plussa piuhat takaa tulevaan plussa kaapeliin? Tuossa sierrassa on ainakin aika monta erilaista plussa piuhaa akun navassa. Itse ajattelin jonkinnäköistä jakotukkia, esim. rosteriklöntti johon sopivia kierteitä ja siihen johdot kiinni? Vai mitä muita keinoja olis?

Ostin motonetistä jo akkukotelon, mutta muistin vasta äskön etten sitä välttämättä edes tarvitsisi kun kyseessä sedan sierra ja optima yellow top akku.

fiesta boy
Viestit: 886
Liittynyt: Su Maaliskuu 13. 17:43:51 2005
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja fiesta boy » La Maaliskuu 22. 13:01:20 2008

Fiestaan kun laitoin akun takakonttiin, niin ostin motonetista kaapelia, sitä oli kyllä 5metrinkin pätkissä. Kannattaa kysyä jostain myyjältä sieltä, kun täällä porin motonetissa ainakin on aika usein tyhjä tuo hylly missä niitä pitäisi olla.

Hartza
Viestit: 1241
Liittynyt: Pe Joulukuu 27. 21:41:37 2002
Paikkakunta: Salocon Valley #584
Viesti:

Re: Akun siirto takakonttiin

Viesti Kirjoittaja Hartza » La Maaliskuu 22. 13:11:28 2008

Sultzi kirjoitti:En pikaisella haulla löytänyt aihetta, vaikka mielestäni olen sellaiseen täällä törmännyt. Mutta pitäisi tuossa sierrassa siirtää akku takakonttiin pois turbon lämmöstä ja samalla saisin ruiskun piuhoja hieman paremmin vedettyä konehuoneessa.

Ostin motonetistä päävirtakatkasijan, 30A lukee kyljessä. Riittääkö ampeerimäärä kun tuo sijoitetaan maakaapeliin (mihinkäs muualle :))? Mistä olette hommannut kaapelia? Tuossa äskön kaupungilla pyörin mutta en nopeasti mistään löytänyt kun hämeen autosähkökin oli kiinni. Motonetissäkin myydään vaan vittumaisia 1m pätkiä :evil:

Mikä olisi helpoin tapa liittää alkuperäiset plussa piuhat takaa tulevaan plussa kaapeliin? Tuossa sierrassa on ainakin aika monta erilaista plussa piuhaa akun navassa. Itse ajattelin jonkinnäköistä jakotukkia, esim. rosteriklöntti johon sopivia kierteitä ja siihen johdot kiinni? Vai mitä muita keinoja olis?

Ostin motonetistä jo akkukotelon, mutta muistin vasta äskön etten sitä välttämättä edes tarvitsisi kun kyseessä sedan sierra ja optima yellow top akku.
Optima on niin tyylikäs että ei se mitään koteloa kaipaa, varsinkin kun on suljettu rakenne (ei tule latauskaasuja). Katkaisin on liian pieni, varsinkin kun Optima antaa 750 CCA :) Eikun vaihtamaan Motonettiin... ainakin 500A/10s katkaisin. Sulake ei olisi paha rasti akun viereen, joku järeä ANL-sulake tai automaattinalli.

Saa Motonetista pidempiä pätkiäkin, hyllyssä on vaan myyvimmät pätkät. Kysy tiskiltä niin kyllä ne sulle leikkaa vaikka 10m.

Joku autohifiaiheinen jakoblokki voisi olla tyylikäs konehuoneeseen. Läpiviennit kuntoon ja akku kunnolla kiinni, 20 kg ammus takaluukussa voi tehdä kolarissa pahaa jälkeä...
  • Toyota Corolla 1.4 D4D -06
    Ford Escort mk3 3d 1.3 farmari
    Chevrolet K1500 4x4 pick-up

VooDoo
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1156
Liittynyt: Ti Marraskuu 7. 22:30:36 2006
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja VooDoo » La Maaliskuu 22. 13:37:53 2008

Jos et kaapelia löydä muualta, niin ainakin etrasta löytyy, sähkökonehuollon puolelta (hitsauskoneisiin tarkotettua maakaapelia, helvetin notkeeta ja paksu vaippa päällä) Ja onnistuu myös kaapelikenkien puristaminen päähän jos tarvetta Ite vetäsin jollai 25mm2 tai 35mm2 kaapelilla, ei ainakaan tule turhia häviöitä.

Etra on siis parolantien päässä oleva entinen teollisuusetola.
Älä ymmärrä, itke ja raivoa.

Sultzi
Viestit: 4858
Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
Paikkakunta: Kalvola

Viesti Kirjoittaja Sultzi » La Maaliskuu 22. 14:01:55 2008

Ajattelin jos vetäis 35 neliön johdolla niin ei luulis katoavan hirveesti matkalla. Joo, vähän aattelinkin että mahtaako olla pieni katkasin, olis vieressä ollu just tuo 500A/10s mutta otin ton tyhmänä :lol:

Tarvii kun ens kerran menen motonettiin niin ostaa se isompi katkasin ja samalla kysyä palvelutiskiltä jos sais pitkää pätkää sitä kaapelia.

Akun ajattelin kiinnittää ihan kunnolla jollain raudalla. Tuollainen jakoplokki lienee paras vaihtoehto, motonetissä en pikaisesti sellaista huomannut, tarvii jostain muualta etsiä.

jeddah
CRSC Jäsen 2021
Viestit: 2561
Liittynyt: Ti Helmikuu 22. 21:47:47 2005
Paikkakunta: Kärkölä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jeddah » La Maaliskuu 22. 14:06:34 2008

Sähköopin perusteita - virta on sama akun plus- ja miinuspuolella. Kytkin siis vaihtoon, saattaa hieman hitsaantua kiinni tommonen 30A malli jo eka starttauksella...

Sulakkeita ei ole mielestäni juurikaan järkeä laittaa akun lähelle, koska akulta joutuu vetämään suoran kaapelin konehuoneen puolelle joka tapauksessa. Jakoblokkiin sitten vaikka päävirtasulake kaikelle muulle paitsi startille ja laturille.

VooDoo
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1156
Liittynyt: Ti Marraskuu 7. 22:30:36 2006
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja VooDoo » La Maaliskuu 22. 14:49:45 2008

Kyllä akulle kannattaa laittaa.. Jostain nirhaantuu piuhan kuori ja auton runkoon -> kipinöitä ilmassa melko helvetisti. Joku iso päänalli vaan, kuha joku on mikä palaa poikki jos tulee täys oikari
Älä ymmärrä, itke ja raivoa.

magelius
Viestit: 783
Liittynyt: Pe Joulukuu 13. 12:45:03 2002

Viesti Kirjoittaja magelius » La Maaliskuu 22. 22:16:50 2008

Just ostin ite tommosen 140A automaattisulakkeen Autostudiosta.. Itellä kans akku kontissa, niin laitan ton sulakkeen johki siihen ihan viereen..
Onks kellää kokemuksii noista automaattisulakkeista? laukeeko tärinästä helposti? tai onko muuten oireillu?

SHR
Viestit: 1487
Liittynyt: Ke Joulukuu 18. 16:38:59 2002

Viesti Kirjoittaja SHR » La Maaliskuu 22. 22:35:31 2008

Eiks toi kuiva-akku ollu ollenkaan vaihtoehto kun ovat pieniä ja keveitä (5kg-->) ei tarttis konttiin mitään johdottaa.
Itsellä pieni RedTop, epäilin ennenkuin kokeilin.
Maksaa toi Optima Yellow kai jotain sekin.

Pykälä
Viestit: 1858
Liittynyt: Ti Syyskuu 28. 22:34:44 2004
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja Pykälä » La Maaliskuu 22. 22:58:17 2008

Sulake heti akun jälkeen jos ei aikapommia halua virittää, jostain se kuluttaa sen puihan kuorenpuhki kummiskin joskus(eri asia koska!). Se että mistä niin suuri sulake ni se on toinen juttu, esim ford:n iso startti kuluttaa täydellä kuormalla 300A jos virranluovutus on kunnossa. Edelleen kannattaa santsata vaikka hieman kalliimpaan ja johtavampaan kaapeliin niin ei tuu "virtapulaa" niin herkästi. Se on sanomattakin selvää että jokainen liitos joka ahdistaa akun ja kuluttajien välillä estää virrankulkua kuluttajille.
-Ja savun hälvettyä vaihdamme asentajaa-
KALUSTO:
Sierra Cosworth Replica -86
Lintta -87
Sisu SR 313
Joku käyttis

tony the tiger
Viestit: 1516
Liittynyt: Ke Toukokuu 18. 23:16:11 2005
Paikkakunta: Kontiolahti

Viesti Kirjoittaja tony the tiger » Su Maaliskuu 23. 10:33:33 2008

BlackEscort kirjoitti:Sulake heti akun jälkeen jos ei aikapommia halua virittää, jostain se kuluttaa sen puihan kuorenpuhki kummiskin joskus(eri asia koska!). Se että mistä niin suuri sulake ni se on toinen juttu, esim ford:n iso startti kuluttaa täydellä kuormalla 300A jos virranluovutus on kunnossa. Edelleen kannattaa santsata vaikka hieman kalliimpaan ja johtavampaan kaapeliin niin ei tuu "virtapulaa" niin herkästi. Se on sanomattakin selvää että jokainen liitos joka ahdistaa akun ja kuluttajien välillä estää virrankulkua kuluttajille.
Taitaa näissä olla kuitenkin maksimissaan 1,4kW startteja ja siitä laskettuna jää n. 117 ampeeriin maksimi virta. Tuollainen 1,4kW startti ottaa maksimi virran vain hetkellisesti starttauksen alussa.
Joissain diiseleissä taitaa olla yli 2kW startteja, mutta niitenkin maksimi virta jää reilusti alle 300A.

Muuten akun siirtoon liittyen; suojaisin kyllä laturinkin sulakkeella, laturin koon mukaan sopiva sulake mahdollisimman lähelle laturia.
Escort RS Cosworth -93
Mondeo STW -99

Sultzi
Viestit: 4858
Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
Paikkakunta: Kalvola

Viesti Kirjoittaja Sultzi » Su Maaliskuu 23. 11:21:26 2008

Jos esim. tollasta käyttäis konehuoneessa jakoplokkina? Ja akun lähelle 200A automaattisulake? Vai mielummin 140A?
Entä millasta sulaketta sitten pitäis laittaa ns. pääsulakkeeks konehuoneen puolelle (poisluettuna startti ja laturi)? Laturi on muistaakseni 70A boschin, eli hieman suurempi sulake kuin laturi niin pitäis riittää, esim. 80A, vai?

VooDoo
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1156
Liittynyt: Ti Marraskuu 7. 22:30:36 2006
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja VooDoo » Su Maaliskuu 23. 12:32:30 2008

kyl mä laittasin 200A ..Startti saattaa hörpätä yllättävän paljon, varsinkin jos tarvii kylmässä pyörittää.
Älä ymmärrä, itke ja raivoa.

taneli
Viestit: 963
Liittynyt: La Maaliskuu 6. 16:58:22 2004
Paikkakunta: espoo

Viesti Kirjoittaja taneli » Su Maaliskuu 23. 13:15:46 2008

mul oli autostudion lattasulake 150a akun vieressä takakontissa, ja se suli pidemmässä starttailussa. tosin meni starttikin vaihtoon. nyt on muistaakseni 200a automaattisulake, ja pelittää hyvin. kyllä siellä joku sulake pitää olla, mullakin n 35 neliön virtakaapeli ja jakoblokki konehuoneessa. voi akku lähteä lentoon kun kuori menee paskaks ja ottaa runkoon..
taxi-taunus 2.8i, ikuinen projekti, ja -02 farkku focus.

nprteam
Viestit: 1366
Liittynyt: Ti Syyskuu 30. 9:20:25 2003
Paikkakunta: #803

Viesti Kirjoittaja nprteam » Su Maaliskuu 23. 13:32:14 2008

joup, 2004 Autodata ilmoittaa starttivirraksi normisierralle 116-142A ja cossulle 146-178A.
Focus 1.6 Ecoboost Titanium "Taxi" -11
Ex. Focus 1.6 -99
ex. Escort 1.4cl
Stolen Sierra 2.0 3D -84(Sierra 013)
-Uudella innolla taas mukana, tiedä taas mitä kesällä keksii ;)
-Jaa-a, intoa vois olla, mut kuka möis aikaa? -19
-If it's illegal to race, only the outlaws could race.

Sultzi
Viestit: 4858
Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
Paikkakunta: Kalvola

Viesti Kirjoittaja Sultzi » Su Maaliskuu 23. 14:40:43 2008

Eli tuollainen 200A automaattisulake laitetaan. Entäs sitten tuonne konehuoneen puolelle noita sulakkeita? Laturi mulla on 70A, joku sanokin että kannattais laittaa sillekin omansa?? Ja myös muille apulaittelle, minkä kokosta??

nprteam
Viestit: 1366
Liittynyt: Ti Syyskuu 30. 9:20:25 2003
Paikkakunta: #803

Viesti Kirjoittaja nprteam » Su Maaliskuu 23. 15:15:45 2008

Sultzi kirjoitti:Eli tuollainen 200A automaattisulake laitetaan. Entäs sitten tuonne konehuoneen puolelle noita sulakkeita? Laturi mulla on 70A, joku sanokin että kannattais laittaa sillekin omansa?? Ja myös muille apulaittelle, minkä kokosta??
Sullahan on jo olemassaan riittävät sulakkeet laitteille ja elektroniikalle nykyiselle akulle asti ja toi iso riittää uudelle pätkälle, eikä mun mielestä niitä liitoksia kannata liikaa viljellä -> sähkövikoja. Rupesin miettimään, että olisiko sille laturille hyvä laittaa sen maksimi latausvirtaa vastaava sulake, niin johtorikon sattuessa ei kosahda laturi. Mutta jos välttämättä haluat vielä lisäsulakkeen toimilaitteille, niin sen mukaan mitoitus, mitä kulutus on kaikki härpäkkeet päällä.(valot, puhaltimet, lämmittimet, pyyhkijät ja elektroniikka, noin äkkiä mietittynä)
Focus 1.6 Ecoboost Titanium "Taxi" -11
Ex. Focus 1.6 -99
ex. Escort 1.4cl
Stolen Sierra 2.0 3D -84(Sierra 013)
-Uudella innolla taas mukana, tiedä taas mitä kesällä keksii ;)
-Jaa-a, intoa vois olla, mut kuka möis aikaa? -19
-If it's illegal to race, only the outlaws could race.

tony the tiger
Viestit: 1516
Liittynyt: Ke Toukokuu 18. 23:16:11 2005
Paikkakunta: Kontiolahti

Viesti Kirjoittaja tony the tiger » Su Maaliskuu 23. 15:49:34 2008

Ja maksimi latausvirta on suurempi kuin mitä laturin nimellinen virta.
Mm. itelle vaihdoin tehdaskunnostetun 90A laturin, niin siinä tuli koestus pöytäkirja mukana. Jatkuva virta oli mitattu 95A, hetkellinen maksimi 118A.
Escort RS Cosworth -93
Mondeo STW -99

Sultzi
Viestit: 4858
Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
Paikkakunta: Kalvola

Viesti Kirjoittaja Sultzi » Su Maaliskuu 23. 16:37:46 2008

No tuota rupesinkin just miettiin että onhan tossa vehkeessä jo vakio sulakkeet apulaitteille, niin ei kai sitä erikoisempia tarvii lisäillä. Tuo 200A automaattisulake hoitaa tuon kaapelin matkan konehuoneeseen.

Fullspeed
Viestit: 787
Liittynyt: Ke Kesäkuu 2. 11:02:19 2004
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja Fullspeed » Ma Maaliskuu 24. 23:30:00 2008

Niitten plussajohtojen liittämiseksi konehuoneessa on kätevä käyttää värinänvaimenninta, semmosta missä siis on "pultit" kumimollukan molemmissa päissä. Toinen pää koriin kiinni ja toiseen päähän vetää ne piuhat toisiinsa kiinni muttereilla.
*Volvo 960
Sierra Cosworth 4x4 ´90

Sultzi
Viestit: 4858
Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
Paikkakunta: Kalvola

Viesti Kirjoittaja Sultzi » Pe Maaliskuu 28. 17:49:06 2008

Tänään kävin hakemassa motonetistä kaapelia, ostin 35 neliöistä.

Ja autostudiosta tuli automaattisulakkeet ja se jakoblokki. Jos sais nyt vkl aikana tuon hoidettua loppuun niin olis hyvä.

Sultzi
Viestit: 4858
Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
Paikkakunta: Kalvola

Viesti Kirjoittaja Sultzi » La Maaliskuu 29. 17:14:32 2008

Homma suoritettu onnistuneesti. Ihan siisti tuli takakontista omasta mielestäni ainakin. Nappasen kuvan kun kerkiän.

Edit: Tuommonen.

fiesta boy
Viestit: 886
Liittynyt: Su Maaliskuu 13. 17:43:51 2005
Paikkakunta: Pori

Re: Akun siirto takakonttiin

Viesti Kirjoittaja fiesta boy » Ti Joulukuu 16. 21:27:11 2008

Ootte vissiin tehnyt noi sähköt sillai että plus navalta lähtee yks paksukaapeli konehuoneeseen, ja siihen ootte tuonut latauksen ja kaikki muut sähköt ?

puliukk0
Viestit: 3928
Liittynyt: Ti Toukokuu 16. 22:01:59 2006
Paikkakunta: Helsinki

Re: Akun siirto takakonttiin

Viesti Kirjoittaja puliukk0 » Ti Joulukuu 16. 21:31:54 2008

fiesta boy kirjoitti:Ootte vissiin tehnyt noi sähköt sillai että plus navalta lähtee yks paksukaapeli konehuoneeseen, ja siihen ootte tuonut latauksen ja kaikki muut sähköt ?
Niin ainakin kaveri teki sen Nissanissa ja toiminu ihan hyvin.

Jotenkin tommonen 35mm2 tuntuu pieneltä. Ennemmin jotain 50mm2 kun hintakaan kauheasti isompi.
-Talvilintta e30
-S13 200sx SR20DET

fiesta boy
Viestit: 886
Liittynyt: Su Maaliskuu 13. 17:43:51 2005
Paikkakunta: Pori

Re: Akun siirto takakonttiin

Viesti Kirjoittaja fiesta boy » Ti Joulukuu 16. 21:33:28 2008

puliukk0 kirjoitti:
fiesta boy kirjoitti:Ootte vissiin tehnyt noi sähköt sillai että plus navalta lähtee yks paksukaapeli konehuoneeseen, ja siihen ootte tuonut latauksen ja kaikki muut sähköt ?
Niin ainakin kaveri teki sen Nissanissa ja toiminu ihan hyvin.

Jotenkin tommonen 35mm2 tuntuu pieneltä. Ennemmin jotain 50mm2 kun hintakaan kauheasti isompi.
Tarvis varmaan itekki muuttaa tollai, kun nyt menee erillisillä johdoilla lataus ja virtalukon virrat yms :oops:

puliukk0
Viestit: 3928
Liittynyt: Ti Toukokuu 16. 22:01:59 2006
Paikkakunta: Helsinki

Re: Akun siirto takakonttiin

Viesti Kirjoittaja puliukk0 » Ti Joulukuu 16. 21:35:07 2008

fiesta boy kirjoitti:
puliukk0 kirjoitti:
fiesta boy kirjoitti:Ootte vissiin tehnyt noi sähköt sillai että plus navalta lähtee yks paksukaapeli konehuoneeseen, ja siihen ootte tuonut latauksen ja kaikki muut sähköt ?
Niin ainakin kaveri teki sen Nissanissa ja toiminu ihan hyvin.

Jotenkin tommonen 35mm2 tuntuu pieneltä. Ennemmin jotain 50mm2 kun hintakaan kauheasti isompi.
Tarvis varmaan itekki muuttaa tollai, kun nyt menee erillisillä johdoilla lataus ja virtalukon virrat yms :oops:
No helpointa mun mielestä "jatkaa" niistä vakio navoista vaan. Tietenkin parempi jos siirtäis vaikka koko moottorin sinne takaluukkuun nii ois lyhyt matka tehdä niitä johtoja. :lol:
-Talvilintta e30
-S13 200sx SR20DET

fiesta boy
Viestit: 886
Liittynyt: Su Maaliskuu 13. 17:43:51 2005
Paikkakunta: Pori

Re: Akun siirto takakonttiin

Viesti Kirjoittaja fiesta boy » Ti Joulukuu 16. 21:38:41 2008

Mut sittenhä se akku olis taas koneen tiellä :wink: :lol:

Aksu
Viestit: 4147
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 20:27:24 2001
Paikkakunta: Turuus
Viesti:

Re: Akun siirto takakonttiin

Viesti Kirjoittaja Aksu » Ke Joulukuu 17. 0:05:08 2008

fiesta boy kirjoitti:
puliukk0 kirjoitti:
fiesta boy kirjoitti:Ootte vissiin tehnyt noi sähköt sillai että plus navalta lähtee yks paksukaapeli konehuoneeseen, ja siihen ootte tuonut latauksen ja kaikki muut sähköt ?
Niin ainakin kaveri teki sen Nissanissa ja toiminu ihan hyvin.

Jotenkin tommonen 35mm2 tuntuu pieneltä. Ennemmin jotain 50mm2 kun hintakaan kauheasti isompi.
Tarvis varmaan itekki muuttaa tollai, kun nyt menee erillisillä johdoilla lataus ja virtalukon virrat yms :oops:
Itse suoritin viimeksi ko.siirron johdotukset näin.
-akulta starttiin
-laturista starttiin
-laturista "hifi" jakoblokkiin ja siihen kiinni alkuperäiset akun +navan karvat kiinni.
Focus 3d- 99 homemade rämä
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer

fiesta boy
Viestit: 886
Liittynyt: Su Maaliskuu 13. 17:43:51 2005
Paikkakunta: Pori

Re: Akun siirto takakonttiin

Viesti Kirjoittaja fiesta boy » Ke Joulukuu 17. 20:39:11 2008

Mites teillä akku takakontissa miehillä toi latausvirta on riittänyt? Toi fiesta ainakin lataa aika laiskasti tonne akulle. Startilta kun mittas, niin näytti luonnollisesti paljon paremmalta. Ja laturi on peruskorjattu, eli ei siinä varmaan vika ole. Ja mittaukset tehty fluken mittarilla, eikä millään markan motonet ihmeellä.

Krisse
Viestit: 1340
Liittynyt: La Helmikuu 2. 15:48:38 2002
Viesti:

Re: Akun siirto takakonttiin

Viesti Kirjoittaja Krisse » Ke Joulukuu 17. 22:28:53 2008

No on kyllä vikaa piuhotuksissa jos ei taakse asti kanna. Kyllä se kaikista heikoinkin laturi lataa akkua ihan yhtä hyvin oli se konehuoenessa tai paksissa jos vaan on kaikki kunnossa.
Fiesta 76-03, 1.0-1.8, Focus '06, Niva, LJ70 ja paljon muuta @ wonk.sytes.net/76s/

jeddah
CRSC Jäsen 2021
Viestit: 2561
Liittynyt: Ti Helmikuu 22. 21:47:47 2005
Paikkakunta: Kärkölä
Viesti:

Re: Akun siirto takakonttiin

Viesti Kirjoittaja jeddah » To Joulukuu 18. 1:50:36 2008

Jos startti pyörii hyvin niin vika on varmasti jossain muualla kuin piuhoissa jossei akku lataannu. Ellei sitten startin oma johto ole särki...

Ilkka_H
Viestit: 3621
Liittynyt: Ma Joulukuu 10. 15:04:55 2001
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Akun siirto takakonttiin

Viesti Kirjoittaja Ilkka_H » To Joulukuu 18. 8:00:46 2008

fiesta boy kirjoitti:Mites teillä akku takakontissa miehillä toi latausvirta on riittänyt? Toi fiesta ainakin lataa aika laiskasti tonne akulle. Startilta kun mittas, niin näytti luonnollisesti paljon paremmalta. Ja laturi on peruskorjattu, eli ei siinä varmaan vika ole. Ja mittaukset tehty fluken mittarilla, eikä millään markan motonet ihmeellä.
Ilmeisesti jos olet vetänyt vain plus kaapelin eteen asti niin kannattaa mittaa sen rungon vastus. Eli tarkistaa maadoitusliitäntöjen kontakti. Monesti törmäännyt siihen että kun on maadoitus korin kautta ollut huono niin taakse ei ole riittänyt 8-10v.
#6
Escort -75

fiesta boy
Viestit: 886
Liittynyt: Su Maaliskuu 13. 17:43:51 2005
Paikkakunta: Pori

Re: Akun siirto takakonttiin

Viesti Kirjoittaja fiesta boy » To Joulukuu 18. 12:50:05 2008

Kyllä startti kieputtaa ilosesti, ja on uutta kaapelia joka sinne takaluukkuun menee, että ei varmaan siinä ole vika. Tarvii toi maadoitus koittaa kattella.

jeddah
CRSC Jäsen 2021
Viestit: 2561
Liittynyt: Ti Helmikuu 22. 21:47:47 2005
Paikkakunta: Kärkölä
Viesti:

Re: Akun siirto takakonttiin

Viesti Kirjoittaja jeddah » La Joulukuu 20. 14:38:03 2008

Jos se maadoitus on akun johdoissa/liitoksissa huono niin se on ihan sama juttu kuin plussapuolella olisi kontakti huono jossain kohtaa... Startti ei pyörisi hyvin siinäkään tapauksessa. Voihan tietty olla ettei itse laturikaan maadoitu kunnolla, sellainenkin vika on tullut vastaan.

fiesta boy
Viestit: 886
Liittynyt: Su Maaliskuu 13. 17:43:51 2005
Paikkakunta: Pori

Re: Akun siirto takakonttiin

Viesti Kirjoittaja fiesta boy » Su Joulukuu 21. 9:25:58 2008

Ilkka_H kirjoitti:
fiesta boy kirjoitti:Mites teillä akku takakontissa miehillä toi latausvirta on riittänyt? Toi fiesta ainakin lataa aika laiskasti tonne akulle. Startilta kun mittas, niin näytti luonnollisesti paljon paremmalta. Ja laturi on peruskorjattu, eli ei siinä varmaan vika ole. Ja mittaukset tehty fluken mittarilla, eikä millään markan motonet ihmeellä.
Ilmeisesti jos olet vetänyt vain plus kaapelin eteen asti niin kannattaa mittaa sen rungon vastus. Eli tarkistaa maadoitusliitäntöjen kontakti. Monesti törmäännyt siihen että kun on maadoitus korin kautta ollut huono niin taakse ei ole riittänyt 8-10v.
Mittasin ton ja melkein nollaa näytti, tais olla 0,02, eli aika kunnossa sekin on

adh
Viestit: 1334
Liittynyt: Pe Toukokuu 9. 9:26:55 2003
Paikkakunta: Lammin hämeenlinna

Re: Akun siirto takakonttiin

Viesti Kirjoittaja adh » Su Joulukuu 21. 12:32:49 2008

fiesta boy kirjoitti:
Ilkka_H kirjoitti:
fiesta boy kirjoitti:Mites teillä akku takakontissa miehillä toi latausvirta on riittänyt? Toi fiesta ainakin lataa aika laiskasti tonne akulle. Startilta kun mittas, niin näytti luonnollisesti paljon paremmalta. Ja laturi on peruskorjattu, eli ei siinä varmaan vika ole. Ja mittaukset tehty fluken mittarilla, eikä millään markan motonet ihmeellä.
Ilmeisesti jos olet vetänyt vain plus kaapelin eteen asti niin kannattaa mittaa sen rungon vastus. Eli tarkistaa maadoitusliitäntöjen kontakti. Monesti törmäännyt siihen että kun on maadoitus korin kautta ollut huono niin taakse ei ole riittänyt 8-10v.
Mittasin ton ja melkein nollaa näytti, tais olla 0,02, eli aika kunnossa sekin on

mittasitko vastusta vai jännite häviötä?
vastusmittaus ei kerro todellista tilannetta. mittaa jännitehäviö väleiltä laturin runko-kori ja sitten akun miinusnapa-kori ja sitten vois vielä mitata laturin latauskaapelin jännitehäviön ja tietenkin sen akulta startille tulevan kaapelin. joistakin näistä pitäis tulla se puuttava jännite luku. ja tietenkin mittataa auton käydessä.
ford escort´79 tic

tumppe
CRSC jäsen 2015
Viestit: 6264
Liittynyt: Su Syyskuu 19. 21:41:04 2004
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re:

Viesti Kirjoittaja tumppe » Ma Joulukuu 22. 14:36:30 2008

nprteam kirjoitti:joup, 2004 Autodata ilmoittaa starttivirraksi normisierralle 116-142A ja cossulle 146-178A.
Vuosimallia en muista, mut vanhempi Autodatan ohjelmisto näytti vm.86-91 2.4i V6 Scorpiolle maksimi käynnistys virraksi 178-218A, eli kyl se akun viereen sijoitettava sulake sais olla minimissään sen 200A, jos tahtoo et kestää.
MYYTÄVÄT: http://www.nettivaraosa.com/412490
Kalusto:
-Escort mk1 2.0 ohc vm.69 -Audi A4 Avant 2.0 TFSI Quattro S-Line Black Edition vm.07
-Sierra mk2 2.0 ohc IS vm.87 -Harley-Davidson FLHTC S&S 1600cc vm.85
-Sierra RS Cosworth Sapphire Grp A (katu kilpuri projekti)
-Sierra RS Cosworth vm.89 (stage 4 yms.)

fiesta boy
Viestit: 886
Liittynyt: Su Maaliskuu 13. 17:43:51 2005
Paikkakunta: Pori

Re: Akun siirto takakonttiin

Viesti Kirjoittaja fiesta boy » Ma Joulukuu 22. 15:04:47 2008

Mistä te ootte noita sulakkeita ostanut tohon akun paksuun kaapeliin? Ja hintaluokkaa suunnilleen? Motonetissa en ainakaan nähnyt sopivia

henu
Viestit: 6809
Liittynyt: Pe Kesäkuu 18. 9:45:26 2004
Paikkakunta: kuopio

Re: Akun siirto takakonttiin

Viesti Kirjoittaja henu » Ma Joulukuu 22. 15:11:58 2008

http://www.vaivaton.com/product/2057-1-670 tossa olis tommonen.
edit: noi navat tossa sulakkeessa näyttää kyllä vähän hepposilta :?

Pykälä
Viestit: 1858
Liittynyt: Ti Syyskuu 28. 22:34:44 2004
Paikkakunta: Nummela

Re: Re:

Viesti Kirjoittaja Pykälä » Ma Joulukuu 22. 15:43:53 2008

tumppe kirjoitti:
nprteam kirjoitti:joup, 2004 Autodata ilmoittaa starttivirraksi normisierralle 116-142A ja cossulle 146-178A.
Vuosimallia en muista, mut vanhempi Autodatan ohjelmisto näytti vm.86-91 2.4i V6 Scorpiolle maksimi käynnistys virraksi 178-218A, eli kyl se akun viereen sijoitettava sulake sais olla minimissään sen 200A, jos tahtoo et kestää.
Ite startti penkis iskin tanen ison startin testiin niin mittari toppas 300A(kuten oli autodatassa luvattukin). Erilainen kuin sierran startti, sierrassa lyhyt solenoidi. Enkä puhu välitetyistä...
Kolme bendixiä pamahti kun oli hiukan puristuksii ja virtaa akussa...että se mitä siellä konehuoneessa on ja kuinka paljon se syö normi käynnistyksessä on eri juttu. Mutta kuten olikin mainittu niin toi 200A sulake ainakin jos ei 250/300 löydy.
-Ja savun hälvettyä vaihdamme asentajaa-
KALUSTO:
Sierra Cosworth Replica -86
Lintta -87
Sisu SR 313
Joku käyttis

Hartza
Viestit: 1241
Liittynyt: Pe Joulukuu 27. 21:41:37 2002
Paikkakunta: Salocon Valley #584
Viesti:

Re: Akun siirto takakonttiin

Viesti Kirjoittaja Hartza » Ma Joulukuu 22. 15:44:52 2008

fiesta boy kirjoitti:Mistä te ootte noita sulakkeita ostanut tohon akun paksuun kaapeliin? Ja hintaluokkaa suunnilleen? Motonetissa en ainakaan nähnyt sopivia
Mene sinne autohifipuolelle, sieltä löytyy ANL sulakkeita ja sulakepesiä sekä kunnon liittimiä.
  • Toyota Corolla 1.4 D4D -06
    Ford Escort mk3 3d 1.3 farmari
    Chevrolet K1500 4x4 pick-up

jeddah
CRSC Jäsen 2021
Viestit: 2561
Liittynyt: Ti Helmikuu 22. 21:47:47 2005
Paikkakunta: Kärkölä
Viesti:

Re: Akun siirto takakonttiin

Viesti Kirjoittaja jeddah » Ma Joulukuu 22. 15:56:18 2008

Vain hyytyneellä akulla ne ottaa yli 100A ainakin näissä pikkulohkoissa, itsellä Taunuksessa just 100A päävirtasulake ja hyvin on pelannu.

Ja sulake on Motonetistä, semmonen Diiselin hehkusulake-mallinen pellinsuikale, sulakerasia 2,35e ja sulakkeet vajaa euron/2kpl :D
Löytyy 60-100A malleja ja jos ei ole mieleistä niin niitä pystyy laittamaan usean päällekäin jolloin saa just semmosen kuin haluaa. Sulakerasiaan ei vaan saa kovin isoa kaapelia kiinni ellei tee todella kustom-mallista apikoliitintä siihen.

fiesta boy
Viestit: 886
Liittynyt: Su Maaliskuu 13. 17:43:51 2005
Paikkakunta: Pori

Re: Akun siirto takakonttiin

Viesti Kirjoittaja fiesta boy » Ma Joulukuu 22. 16:07:08 2008

jeddah kirjoitti:Vain hyytyneellä akulla ne ottaa yli 100A ainakin näissä pikkulohkoissa, itsellä Taunuksessa just 100A päävirtasulake ja hyvin on pelannu.

Ja sulake on Motonetistä, semmonen Diiselin hehkusulake-mallinen pellinsuikale, sulakerasia 2,35e ja sulakkeet vajaa euron/2kpl :D
Löytyy 60-100A malleja ja jos ei ole mieleistä niin niitä pystyy laittamaan usean päällekäin jolloin saa just semmosen kuin haluaa. Sulakerasiaan ei vaan saa kovin isoa kaapelia kiinni ellei tee todella kustom-mallista apikoliitintä siihen.
Mulla oli samanlainen viritys menossa kiinni, mut kierteet korkkas kaikki rasiasta, kun aloin kiristää liittimiä siihen kiinni, ei oikeen isot rengasliittimet mahdu sinne :(

tumppe
CRSC jäsen 2015
Viestit: 6264
Liittynyt: Su Syyskuu 19. 21:41:04 2004
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: Akun siirto takakonttiin

Viesti Kirjoittaja tumppe » Ma Joulukuu 22. 17:05:00 2008

jeddah kirjoitti:Vain hyytyneellä akulla ne ottaa yli 100A ainakin näissä pikkulohkoissa, itsellä Taunuksessa just 100A päävirtasulake ja hyvin on pelannu.
No vanha väljä ohc tai joku vakio matalapuristeinen muu kone ei paljoa vaadi käynnistyäkseen, mut tosiaan tuo mun esimerkki tehtaan ilmottamasta maksimista 178-218A on 2.4i V6 Scorpiolle ja puristus suhde on 9.5, joka on mun mielestä järkevä "vakio" vertailu kohde, kun tuskin monikaan alkaa hifisteleen akkua takaluukkuun, jos pellin alla on joku vanha ja väsyny vakio ohc tms, vaan lähinnä jonkun asteisia viritelmiä ovat, jolloin puristuksia koneessa on enemmän ku vakiona...
MYYTÄVÄT: http://www.nettivaraosa.com/412490
Kalusto:
-Escort mk1 2.0 ohc vm.69 -Audi A4 Avant 2.0 TFSI Quattro S-Line Black Edition vm.07
-Sierra mk2 2.0 ohc IS vm.87 -Harley-Davidson FLHTC S&S 1600cc vm.85
-Sierra RS Cosworth Sapphire Grp A (katu kilpuri projekti)
-Sierra RS Cosworth vm.89 (stage 4 yms.)

jeddah
CRSC Jäsen 2021
Viestit: 2561
Liittynyt: Ti Helmikuu 22. 21:47:47 2005
Paikkakunta: Kärkölä
Viesti:

Re: Akun siirto takakonttiin

Viesti Kirjoittaja jeddah » Ma Joulukuu 22. 18:41:08 2008

tumppe kirjoitti:
jeddah kirjoitti:Vain hyytyneellä akulla ne ottaa yli 100A ainakin näissä pikkulohkoissa, itsellä Taunuksessa just 100A päävirtasulake ja hyvin on pelannu.
No vanha väljä ohc tai joku vakio matalapuristeinen muu kone ei paljoa vaadi käynnistyäkseen, mut tosiaan tuo mun esimerkki tehtaan ilmottamasta maksimista 178-218A on 2.4i V6 Scorpiolle ja puristus suhde on 9.5, joka on mun mielestä järkevä "vakio" vertailu kohde, kun tuskin monikaan alkaa hifisteleen akkua takaluukkuun, jos pellin alla on joku vanha ja väsyny vakio ohc tms, vaan lähinnä jonkun asteisia viritelmiä ovat, jolloin puristuksia koneessa on enemmän ku vakiona...
Totta, ja todella ovat jonkinasteisia viritelmiä :)
On mullakin tuossa 11:1 puristusta eikä ole väljä kone, kerran saatiin 80A sulake grillattua kun akun miinusnapa oli vain tökätty paikalleen (huono kontakti) ja säädeltiin megan asetuksia, ennakkoa oli liikaa startatessa ja kone potki takaisinpäin. Tosin taitaa mulla olla välitetty starttikin... Kuulostaa vaan käytännössä oikosulkuvirralta (=kone ei pyöri) tuo 178-218A, jopa sille kuutoselle.

tumppe
CRSC jäsen 2015
Viestit: 6264
Liittynyt: Su Syyskuu 19. 21:41:04 2004
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: Akun siirto takakonttiin

Viesti Kirjoittaja tumppe » Ma Joulukuu 22. 19:17:37 2008

jeddah kirjoitti:
tumppe kirjoitti:
jeddah kirjoitti:Vain hyytyneellä akulla ne ottaa yli 100A ainakin näissä pikkulohkoissa, itsellä Taunuksessa just 100A päävirtasulake ja hyvin on pelannu.
No vanha väljä ohc tai joku vakio matalapuristeinen muu kone ei paljoa vaadi käynnistyäkseen, mut tosiaan tuo mun esimerkki tehtaan ilmottamasta maksimista 178-218A on 2.4i V6 Scorpiolle ja puristus suhde on 9.5, joka on mun mielestä järkevä "vakio" vertailu kohde, kun tuskin monikaan alkaa hifisteleen akkua takaluukkuun, jos pellin alla on joku vanha ja väsyny vakio ohc tms, vaan lähinnä jonkun asteisia viritelmiä ovat, jolloin puristuksia koneessa on enemmän ku vakiona...
Totta, ja todella ovat jonkinasteisia viritelmiä :)
On mullakin tuossa 11:1 puristusta eikä ole väljä kone, kerran saatiin 80A sulake grillattua kun akun miinusnapa oli vain tökätty paikalleen (huono kontakti) ja säädeltiin megan asetuksia, ennakkoa oli liikaa startatessa ja kone potki takaisinpäin. Tosin taitaa mulla olla välitetty starttikin... Kuulostaa vaan käytännössä oikosulkuvirralta (=kone ei pyöri) tuo 178-218A, jopa sille kuutoselle.
Tuohan onkin se maksimi kulutus 178-218A, ei varmaan normi kesä starttaukses tollasiin lukemiin pääse, mut ehkä talvella niitä sulake ongelmia voi tullakkin, jos/kun alkaa -20 -> starttaileen... :wink:
MYYTÄVÄT: http://www.nettivaraosa.com/412490
Kalusto:
-Escort mk1 2.0 ohc vm.69 -Audi A4 Avant 2.0 TFSI Quattro S-Line Black Edition vm.07
-Sierra mk2 2.0 ohc IS vm.87 -Harley-Davidson FLHTC S&S 1600cc vm.85
-Sierra RS Cosworth Sapphire Grp A (katu kilpuri projekti)
-Sierra RS Cosworth vm.89 (stage 4 yms.)

Pykälä
Viestit: 1858
Liittynyt: Ti Syyskuu 28. 22:34:44 2004
Paikkakunta: Nummela

Re: Akun siirto takakonttiin

Viesti Kirjoittaja Pykälä » Ma Joulukuu 22. 19:21:02 2008

Tanen 300A startti ei kummosestikkaan pyörittäny mun escon mottii, laskin et oli suhteet liki 13.6 ja + 17kiloa painetta oli vastassa...en tiedä paljonko oli vastassa kun mittari loppu 17kiloon...Yks tuttava sano mulle et välitettystartti ei edes kestäisi tossa kokoonpanossa...siksi niitä bendixejä menikin...
Yks vakio männän helma tippu öljypohjaan, tosin meni ylikiekoilla...+10000rpm. Konetta ei voinu käyttää kuin 8 ennakoilla, muuten naulas kuin naulain esittelyssä...

Se oli se nuoruuden tyhmyys kantta laskiessa...äänet ku formulassa...mutta kahdesti poltti maakaapelin kontista käynnistäessä, oli huono ja alkuperäistä vastaava kaapeli...
-Ja savun hälvettyä vaihdamme asentajaa-
KALUSTO:
Sierra Cosworth Replica -86
Lintta -87
Sisu SR 313
Joku käyttis

Jake
Viestit: 4228
Liittynyt: La Tammikuu 19. 12:52:45 2002

Re: Akun siirto takakonttiin

Viesti Kirjoittaja Jake » Ma Joulukuu 22. 19:30:16 2008

Varotuksen sana , startatessa tekee virtahäviön muille laitteille jolloin muistivirta häviää esim.soittimelta . Myöskin virtaa kulkee startille vähemmän .

Oli vähän aikaa kontissa mutta siirsin takaisin keulaan . Akulta meni suoraan jakoblokkiin missä samassa liittimessä startin johto , kaapeli oli vähintään riittävää ja kunnon liitokset
ex Jäsen #10

escorvet
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 3164
Liittynyt: Pe Huhtikuu 28. 22:24:48 2006
Paikkakunta: Mäntsälä

Re: Akun siirto takakonttiin

Viesti Kirjoittaja escorvet » Ti Joulukuu 30. 21:34:01 2008

Ite rupesin miettimään focukseen kanssa akun siirtoa mutta sitten iski laiskuus ja päätin että ostan pienemmän akun joka mahtuu konetilaan.
Tuossahan orkkis ilmanputsari on koneen alapuolella ja sinne en halua vaparia laittaa niin täytyy akun paikalle tehdä tilaa silloin.
Yks varteen otettava vaihtoehto olis Varley Redtop 30
Kai toi 26Ah riittää focuksen kesä starttailuun ja kun hifejäkään ei ole kuin vakiot.
http://www.sarlinraceteam.fi/service/tu ... edtop.html
Tuolta lisää tietoa noista akuista.

Saa kertoa jos joku tietää halvempia pikku akkuja.

Etuveto
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1043
Liittynyt: Ti Heinäkuu 5. 21:33:09 2005
Paikkakunta: Laukaa

Re: Akun siirto takakonttiin

Viesti Kirjoittaja Etuveto » Ke Joulukuu 31. 6:08:57 2008

Redtop on palvellut jo 6 vuotta ja vielä viimeiset 2 vuotta takana pitkien piuhojen päässä,
silti startti ongelmia ei ole ollut.

Ei huonoa sanottavaa kuin hinta, halvalla ei hyvää saa :)
#295

Rstf
Xr2i

Vastaa Viestiin