Pakolämmöt korkealla

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

Miksu
Viestit: 215
Liittynyt: Ti Lokakuu 15. 19:40:21 2002
Paikkakunta: Helsinki

Pakolämmöt korkealla

Viesti Kirjoittaja Miksu » Ma Maaliskuu 31. 9:58:59 2008

Yritin hakeakin tietoa näistä lämmöistä, mutta koitetaan nyt vielä kyselemälläkin selvittää, eli ihmettelin kun pakosarja ja turbo hohkaa punasena ihan rauhallisen ajonkin jälkeen. Pakolämmöt on siinä 900 asteen molemmin puolin ja pidempään kun ajaa niin menee jopa 960 asteeseen. Onko toi 900 sitten liikaa rauhallisen ajon pakolämmöiksi? Seokset alipainealueella on siinä 14 paikkeilla ja ahdoilla menee ilmeisesti liiankin rikkaalle kun yli kilon paineilla alkaa kone pätkimään. Eli laihasta seoksesta kuumenemisen ei pitäis johtua. Sytkää en oo lähteny säätelemään ollenkaan siitä mitä se noissa "valmiissa" asetuksissa oli, jotka oon purkkiin laittanu (Samanlaiselle koneelle säädetyt mega+edis -asetukset). Eli onko nyt sytkä myöhäsellä? Onko muita mahdollisia syitä? Sama kone vakioruiskulla js sytkällä ei nimittäin aiheuttanu tollasta hehkumista (tai en ainakaan huomannu). Putki on 3" kokoista heti turbolta lähtien ja thermotecillä kääritty downpipen matkalta eli ei pitäis ahdistaa.
Audi S3 - käyttis
Projekti RST -tulossa ehkä myyntiin...
Tekn.vaihto RST -90 (sittemmin purettu)

Yrkesman
Viestit: 1181
Liittynyt: Ke Huhtikuu 3. 17:43:25 2002
Paikkakunta: Turku

Re: Pakolämmöt korkealla

Viesti Kirjoittaja Yrkesman » Ma Maaliskuu 31. 10:07:54 2008

Miksu kirjoitti:Yritin hakeakin tietoa näistä lämmöistä, mutta koitetaan nyt vielä kyselemälläkin selvittää, eli ihmettelin kun pakosarja ja turbo hohkaa punasena ihan rauhallisen ajonkin jälkeen. Pakolämmöt on siinä 900 asteen molemmin puolin ja pidempään kun ajaa niin menee jopa 960 asteeseen. Onko toi 900 sitten liikaa rauhallisen ajon pakolämmöiksi? Seokset alipainealueella on siinä 14 paikkeilla ja ahdoilla menee ilmeisesti liiankin rikkaalle kun yli kilon paineilla alkaa kone pätkimään. Eli laihasta seoksesta kuumenemisen ei pitäis johtua. Sytkää en oo lähteny säätelemään ollenkaan siitä mitä se noissa "valmiissa" asetuksissa oli, jotka oon purkkiin laittanu (Samanlaiselle koneelle säädetyt mega+edis -asetukset). Eli onko nyt sytkä myöhäsellä? Onko muita mahdollisia syitä? Sama kone vakioruiskulla js sytkällä ei nimittäin aiheuttanu tollasta hehkumista (tai en ainakaan huomannu). Putki on 3" kokoista heti turbolta lähtien ja thermotecillä kääritty downpipen matkalta eli ei pitäis ahdistaa.
Mulla on kossussa jotain 400astetta tyhjäkäynnillä ja normiajossa 500-600astetta joten kovalta kuulostaa sun lämmöt. Onko sulla oikeesti sytkä kohdallaan? Entä onko nokka kohdallaan?

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja JesseT » Ma Maaliskuu 31. 11:07:09 2008

Nokan ja sytkän ajoitukset tulisi ensin mieleen. Yleensä kyllä huomaa ajossakin sitten että ei vedä kaikilla alueilla ja kulutus on mitä on. Ei kai EDISissä ole esim 10asteen ennakko lukossa?
Escort mk3 + 2x Focus mk1

Miksu
Viestit: 215
Liittynyt: Ti Lokakuu 15. 19:40:21 2002
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Miksu » Ma Maaliskuu 31. 12:07:51 2008

JesseT kirjoitti:Nokan ja sytkän ajoitukset tulisi ensin mieleen. Yleensä kyllä huomaa ajossakin sitten että ei vedä kaikilla alueilla ja kulutus on mitä on. Ei kai EDISissä ole esim 10asteen ennakko lukossa?
No kulutuskin oli tossa ensimmäisten mittausten mukaan sellasta 14 litraa satasella, mutta ajattelin sen johtuvan liian rikkaasta seoksesta. Kyllä toi muuten ihan hyvin vetää, mutta paineilla meno hyytyy (pätkii), mutta en oo ehtiny sen syyhyn vielä perehtyä.
Nokkanahan tossa on se Piperin 285T2 ja muistaakseni sen ajotuksen oon säätäny vähän aikasemmalle kun mitä oli "ohjearvo". Tämä siksi, että saisi vähän enemmän tehoa ja vääntöä alakierroksille. Täytyy nyt tutkia tota sytkäpuolta. Muistaakseni toi nyt sisällä oleva sytkäkartta on _P_:ltä saadusta msq-filestä ladattu, eli uskoisin sen olevan aika hyvin kohdallaan. Täytyy käydä läpi niitä sytkäasetuksia, ettei oo jotain ruksia väärässä paikassa, joka lukitsee ennakon (vai mitä tarkotit tuolla 10 asteen ennakkolukolla?)
Audi S3 - käyttis
Projekti RST -tulossa ehkä myyntiin...
Tekn.vaihto RST -90 (sittemmin purettu)

Yrkesman
Viestit: 1181
Liittynyt: Ke Huhtikuu 3. 17:43:25 2002
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Yrkesman » Ma Maaliskuu 31. 12:13:07 2008

Miksu kirjoitti:Täytyy käydä läpi niitä sytkäasetuksia, ettei oo jotain ruksia väärässä paikassa, joka lukitsee ennakon (vai mitä tarkotit tuolla 10 asteen ennakkolukolla?)
Jos edistä ei ohjaa pulsseilla niin se antaa sen 10asteen vakioennakon, olettaen että sulla on trikkeri säädetty niin että se antaa sen 10astetta. Mutta tosiaan kannattaa tarkistaa se sytkä että se pysyy säädetyssä koko kierrosalueen, katot vaikka 1000rpm ja 3000rpm ni näkee vähän että pysyykö se säädetyssä.

Miksu
Viestit: 215
Liittynyt: Ti Lokakuu 15. 19:40:21 2002
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Miksu » Ma Maaliskuu 31. 12:52:31 2008

Yrkesman kirjoitti:Jos edistä ei ohjaa pulsseilla niin se antaa sen 10asteen vakioennakon, olettaen että sulla on trikkeri säädetty niin että se antaa sen 10astetta. Mutta tosiaan kannattaa tarkistaa se sytkä että se pysyy säädetyssä koko kierrosalueen, katot vaikka 1000rpm ja 3000rpm ni näkee vähän että pysyykö se säädetyssä.
Okei, eli täytyy tarkistaa, että megalta tuleva ohjauspulssi menee perille EDIS-yksikköön. Ajotuslamppukin on sitten tietysti tallilla 90km päässä, eli jos jollain pk-seudulla on lamppu sopivasti hollilla, niin mielellään ottaisin apua vastaan tässä ajotuksen tarkastuksessa. Ei viittis paljon ajella ennen kun saa sytkän kohdilleen...ei toi turbo varmaan kovin hyvää tykkää noista lämmöistä :?
Audi S3 - käyttis
Projekti RST -tulossa ehkä myyntiin...
Tekn.vaihto RST -90 (sittemmin purettu)

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja JesseT » Ma Maaliskuu 31. 15:01:07 2008

Miksu kirjoitti:
Yrkesman kirjoitti:Jos edistä ei ohjaa pulsseilla niin se antaa sen 10asteen vakioennakon, olettaen että sulla on trikkeri säädetty niin että se antaa sen 10astetta. Mutta tosiaan kannattaa tarkistaa se sytkä että se pysyy säädetyssä koko kierrosalueen, katot vaikka 1000rpm ja 3000rpm ni näkee vähän että pysyykö se säädetyssä.
Okei, eli täytyy tarkistaa, että megalta tuleva ohjauspulssi menee perille EDIS-yksikköön. Ajotuslamppukin on sitten tietysti tallilla 90km päässä, eli jos jollain pk-seudulla on lamppu sopivasti hollilla, niin mielellään ottaisin apua vastaan tässä ajotuksen tarkastuksessa. Ei viittis paljon ajella ennen kun saa sytkän kohdilleen...ei toi turbo varmaan kovin hyvää tykkää noista lämmöistä :?
Täältä saa hakea härvelit kummankin ennakon säätämiseen lainaksi.
Escort mk3 + 2x Focus mk1

Jake
Viestit: 4228
Liittynyt: La Tammikuu 19. 12:52:45 2002

Viesti Kirjoittaja Jake » Ma Maaliskuu 31. 18:03:09 2008

Miksu kirjoitti:ei toi turbo varmaan kovin hyvää tykkää noista lämmöistä :?
Vakioahdin kestää sen ~950C , aika tipalle menee .
ex Jäsen #10

Miksu
Viestit: 215
Liittynyt: Ti Lokakuu 15. 19:40:21 2002
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Miksu » Ti Huhtikuu 1. 8:26:37 2008

Jotain isompaa vikaa mun asennuksissa taitaa olla, kun boksi oli heittäny ittensä kokonaan pois EDIS-modesta ja asetukset oli muutenkin kummallisisa. Laitoin aamulla oikeat asetukset sisään tiedostosta, jonka iltasella tarkistin ja ne näytti pysyvän muistissa, mutta lopputulos oli sama eli n. 7 kilsan työmatkan jälkeen pakosarja punotti taas jonkin verran ja pakolämmöt oli loppumatkasta siellä 900 sadan paikkeilla.

Eikä siinä vielä kaikki, nimittäin tuli joku uus vika kun sain auton parkkiin ja sammutin sen (tossa on ollu alusta asti sellanen vika, että bensapumpun rele jää napsuttamaan kun auton sammuttaa --> tämän saa loppumaan kun käätää virrat päälle niin pitkäksi aikaa, että bensapumppu pyörähtää prime pulssin loppuun). Nyt kun käänsin virrat uudestaan päälle, niin jännite megassa näytti 22 volttia ja bensapumppu alkoi käymään loputtomasti noin sekunnin jaksoissa. Eikä lähtenyt enää käyntiinkään.

No duunin jälkeen saa sitten ihmetellä, että pääseekö sillä liikkeelle vai pitääkö taas vaihteeksi turvautua julkisiin...onneks on yleismittari ja perustyökalut mukana niin saa jotain tehtyä.
Audi S3 - käyttis
Projekti RST -tulossa ehkä myyntiin...
Tekn.vaihto RST -90 (sittemmin purettu)

Miksu
Viestit: 215
Liittynyt: Ti Lokakuu 15. 19:40:21 2002
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Miksu » Ke Huhtikuu 16. 10:24:29 2008

Laitetaas tähän nyt sitten vielä lopputulos eli Megan prosessorin sekoamisesta johtui toi viimeksi mainittu vika. Mega saatiin pelaamaan, mutta asetukset oli sen verta pielessä, että ei käyny kunnolla ja sotki tulpat täysin toimimattomiksi.
Eilen sain Fordilta tulpat ja Megaankin olin tässä välissä saanu vanhat säädöt ajettua, joten sain auton pelaamaan. Sitten ajotuslampulla tutkin sytkää, niin eihän se mihinkään säätyny. Megatunella sitten säädöt kuntoon (Inverted Spark output --> on-asentoon) ja johan alkoi sytkäkin säätymään. Pakolämmöt on edelleen siellä 700-750 välillä normiajossa ja sit kun polkee niin nousee kyllä yli 800, mutta ollaan jo paljon turvallisemmalla alueella. Kummasti parani menopuolikin, vaikka yllättävän hyvin se veti aiemminkin vaikka sytkä ei säätynykään.
Audi S3 - käyttis
Projekti RST -tulossa ehkä myyntiin...
Tekn.vaihto RST -90 (sittemmin purettu)

Vastaa Viestiin