Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.
Valvoja: CRSC Hallitus
-
sesse
- Viestit: 848
- Liittynyt: To Kesäkuu 9. 23:56:43 2005
- Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti
Kirjoittaja sesse » Ma Huhtikuu 14. 22:01:58 2008
Pitäs tuohon tulevaan turbo ohc:hen laittaa uudet kannepultit niin burttoni myy kahtia eri pultteja niin kummat tohon kannattaa laittaa?
HEAD BOLT - EARLY NON-STRETCH TYPE: SOHC PINTO (tähtikanta)
HEAD BOLT - LATE STRETCH TORX TYPE: SOHC PINTO (torx)
Käykö nuo ns. ristiin eli ei oo väliä mitkä siellä ennen on ollu vai onko laitettava samanlaiset? Noita ei venyviä ei tarviis ainakaan joka kannen irrotuksella uusia mutta onko niillä muita käytännöneroja?
Haulla löyty aikapaljon stooria asiaan liittyen mutta ei nyt ainakaan nopeesti pistäny silmään tuo asia

-
henu
- Viestit: 6809
- Liittynyt: Pe Kesäkuu 18. 9:45:26 2004
- Paikkakunta: kuopio
Viesti
Kirjoittaja henu » Ma Huhtikuu 14. 22:20:35 2008
Itse laittasin venymättömät.
Eipähän tavii pultteja uusia sit ku eka versio pamahtaa

-
sesse
- Viestit: 848
- Liittynyt: To Kesäkuu 9. 23:56:43 2005
- Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti
Kirjoittaja sesse » Ma Huhtikuu 14. 22:22:36 2008
henu kirjoitti:Itse laittasin venymättömät.
Eipähän tavii pultteja uusia sit ku eka versio pamahtaa

Vähän samoja taka-ajatuksia tässä olikin

Mut sitävaan et ne siis käy ''ristiin''?
-
TAp
- Viestit: 1438
- Liittynyt: Ma Tammikuu 7. 21:44:15 2002
- Paikkakunta: Mäntsälä
Viesti
Kirjoittaja TAp » Ma Huhtikuu 14. 22:29:40 2008
Venyviä en ole edes nähny, mutte eikös niitä kiristetä eri filosofialla, eli miten sekasarjan saa samaan kireyteen ?
-
henu
- Viestit: 6809
- Liittynyt: Pe Kesäkuu 18. 9:45:26 2004
- Paikkakunta: kuopio
Viesti
Kirjoittaja henu » Ma Huhtikuu 14. 22:39:31 2008
En oo pitkään aikaan sohlannu noitten oharin pulttien kanssa mut muistelen et venyvät vedettiin momenttiin ja sit lopuks 90 astetta, kovat vedettiin momenttiin ja käytettiin kone lämpimäks ja sit viiminen momentti... eli kovat on vähän "työlämmät" kiriä jne...
-
Eemeli
- Viestit: 422
- Liittynyt: Ti Maaliskuu 9. 15:10:53 2004
- Paikkakunta: Lappi/Simo
-
Viesti:
Viesti
Kirjoittaja Eemeli » Ma Huhtikuu 14. 23:07:20 2008
On tullu joskus harrastuksen alku aikoina vedettyä nuot venymättömäki samanlai momenttii ku nuot venyvätki.

Ne on sit ainaki kiinni. eikä tarvi kyl jälki kiristää.
On noita venyviäkin kyl käytetty uusiksi monia kertoja eikä koskaa ole mitää ongelmia sen suhteen esiintyny vaikka painettakin(12:1 vapari) on joskus ollu kyl aivan riittävästi.
Jäsen #1342
-Escort II 2.0TiC -79
-Mondeo 1.8i -99
-
nprteam
- Viestit: 1366
- Liittynyt: Ti Syyskuu 30. 9:20:25 2003
- Paikkakunta: #803
Viesti
Kirjoittaja nprteam » Ma Huhtikuu 14. 23:08:15 2008
Juu käy kummat vain, kunhan ei sekaisin lyö. Ja henu muistaa oikein, kovat pitäisi jälkikiristää.
Edit: joskus aikoinaan kävin voortilta kysyy, niillä ei ollut kuin venyviä myytävänä 21mk/kpl, mielestäni aika tyyriitä. Siitä lähtien olen taunuksen koneita purkaessani ottanut talteen kannen pultit.
-
sesse
- Viestit: 848
- Liittynyt: To Kesäkuu 9. 23:56:43 2005
- Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti
Kirjoittaja sesse » Ti Huhtikuu 15. 16:33:10 2008
Juu kiitoksia nopeista vastauksista, selventi tätäkin asiaa taas vähäsen. Taidampa ne
''kovat'' tilata niin saapahan hyvällä omallatunnolla kasata niillä pulteilla uudelleenkin ja onhan ne 70senttiä kappaleelta halvemmatkin

-
SLEI
- Viestit: 2740
- Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
- Paikkakunta: Otalampi
Viesti
Kirjoittaja SLEI » Pe Huhtikuu 18. 1:45:43 2008
Onko tarkoitus tilata pultit Burtonilta ja miksi ihmeessä?
Kovia pultteja saa varmasti jostain pulttikaupasta Jyväskylästäkin.
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi
-
VooDoo
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 1156
- Liittynyt: Ti Marraskuu 7. 22:30:36 2006
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti
Kirjoittaja VooDoo » Pe Huhtikuu 18. 16:35:13 2008
jeps.. sopivan mittaset 12.8 kovuusluokan pultit niin ei varmasti anna periksi. Varmaan kyllä 10.9 kovuusluokkasetkin kestää. venyvät on tavan 8.8 pultit..
Älä ymmärrä, itke ja raivoa.
-
sesse
- Viestit: 848
- Liittynyt: To Kesäkuu 9. 23:56:43 2005
- Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti
Kirjoittaja sesse » Pe Huhtikuu 18. 16:49:21 2008
SLEI kirjoitti:Onko tarkoitus tilata pultit Burtonilta ja miksi ihmeessä?
Kovia pultteja saa varmasti jostain pulttikaupasta Jyväskylästäkin.
Juu no tuolta tulee reilun 800£ eestä rojua niin nuo nyt tulee sopivasti siinä samassa. Ompahan ainakin passelit.
-
heka
- Viestit: 925
- Liittynyt: Ma Kesäkuu 14. 23:40:19 2004
- Paikkakunta: suomi
Viesti
Kirjoittaja heka » La Huhtikuu 19. 15:20:29 2008
Sopivan pitusta pulttia ei taida saada pulttikaupasta. Ohc:n pultti on 95mm pitkä ja lähin kaupasta löytyvä on 100mm pitkä, eli niistä pitää siipasta vähän pois ettei pohjaa. Kovuus onkin sitten makuasia, 10.9 kiristys momentti on sama kuin taunuksen "venymättömälle" pultille n.108nm ja 12.9 tais mennä jo 120nm paikkeille.
onko porukalla kokemusta 10.9/12.9 pultista turbo ohc koneissa ja minkälaisella kansipahvilla
#914
Bmw 320 m-sport e46 -04 käyttövessa
Taunus coupe 2.0 -74 datsun power (vaiheessa)
Toyota Corolla dx -81 orginal
Honda cb600f hornet -07
-
toyota
- Viestit: 18
- Liittynyt: Ma Syyskuu 24. 19:49:22 2007
Viesti
Kirjoittaja toyota » La Huhtikuu 19. 19:21:43 2008
laita pinnapultti sarja ei tarvitse ikinä vaihtaa arp ainakin valmistaa niitä
-
SLEI
- Viestit: 2740
- Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
- Paikkakunta: Otalampi
Viesti
Kirjoittaja SLEI » La Huhtikuu 19. 19:34:20 2008
Joskus mittasin ettei 100mm pohjaa, mutta jos kannesta on paljon sipastu pois niin sitten pohjaamisen vaara on olemassa, lisäksi pultinreikään ei saa jäädä mitään nesteitä tai lohko voi paksahtaa rikki.
OHC:n kovia pultteja ei monesta yrityksestä huolimatta muutama vuosi sitten löytynyt vaan aina tuli "venyviä".
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi
-
KIP
- Viestit: 1042
- Liittynyt: To Huhtikuu 18. 19:24:18 2002
- Paikkakunta: Nummi-Pusula
Viesti
Kirjoittaja KIP » La Huhtikuu 19. 20:49:37 2008
Mulla on koneessa 12,9 pultit ja löytyi ihan pulttikaupasta nummelasta (Baltic bolt)
Kawasaki Zx-10r
Audi 2.0Tfsi quattro