Iskari kysymyksiä

Muihin Ford malleihin liittyvät keskustelun aiheet.

Valvoja: CRSC Hallitus

fordfan
Viestit: 17
Liittynyt: Ma Marraskuu 19. 23:42:11 2007
Paikkakunta: Lempäälä

Iskari kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja fordfan » Pe Toukokuu 16. 15:33:45 2008

Olis meininki vähän parantaa tuon Sierran alustaa paremmilla iskareilla. Pari tyhmää kysymystä:
-Käykö 2wd cossun tolpat eteen tavis sierraan?
-Männän varren halk. cossussa on mikä?

Takaiskarit ilmeisesti käy cossusta tavikseen mutta onko niissä mitään eroa?
Näihin kun saa vastauksen niin taas ollaan sitä tietoa viisaampia :lol:
Sierra 2.0 dohc iS -92, muuttumassa aina vaan hienommaksi...

Ville K
Viestit: 9082
Liittynyt: Su Lokakuu 27. 14:10:36 2002
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Ville K » Pe Toukokuu 16. 16:35:20 2008

Etutolpat käy 2WD cossusta, mutta dokkilaisen olka-akselilla madaltaa huomattavasti enemmän kuin cossun normi korkeus. Mulla on autossa tollaset kiinni. Toinen asia on se, että rajaa pyöräkokoa ihan älyttömästi, maksimi on 195/55/15 tai vastaava koko, eikä mene kaikilla vanteilla. Esim. mulla noilla 15x7" et 32 RS 7-spokeilla ja edellä mainitulla rengaskoolla jää noin 3mm jousilautaseen...

Takaiskarit käy, mutta joudut poraamaan alapään pultinreikää isommaksi ja laittamaan prikkoja iskarin molemmin puolin. Tollasella virityksellä mulla oli alkuun 2wd cossun iskarit, kunnes sitten lukkoperän vaihdon yhteydessä vaihtui 4WD dokin tukivarret, joihin cossun iskarit sopii suoraan ilman kikkailuja.

Edit: katso mun auton kuva sigusta, siinä on alla 2WD cossun orkkisiskarit ja jouset.
Pedal tu tö metal!

fordfan
Viestit: 17
Liittynyt: Ma Marraskuu 19. 23:42:11 2007
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja fordfan » La Toukokuu 17. 22:46:29 2008

No joo, mulla on vielä -40mm jouset ja 205/50/15" kumit 7" vanteilla, et 35. Menee varmaan speceri hommiksi. Mutta hyvä homma että käy kuitenkin, saan vähän jämäkämmäksi alustaa. Pääsee ehkä ratapäivillä koittaan vaparia...Kunhan saan ostettua ne nokat. Ja megan.
Sierra 2.0 dohc iS -92, muuttumassa aina vaan hienommaksi...

MikkoT
Viestit: 1314
Liittynyt: Pe Maaliskuu 21. 13:53:31 2003

Viesti Kirjoittaja MikkoT » Su Toukokuu 18. 13:09:41 2008

No kuten tosta Vïlle K:n kirjoituksesta voi päätellä niin cossun etuiskarit käy tavikseen 2wd/2wd ja 4wd/4wd, mutta ei ristiin ilman kikkailuja. Tätä varmaan tarkoitit tolla kysymykselläsi tosta männänvarren halkaisijasta.

Takaiskareista sen verran, että cossun iskarit ovat aika paljon paremmat kuin vakiot, joidenkin mielipiteiden mukaan melkein parhaat mitä noihin on saatavissa.
Broidi vaihtoi sedankoppaiseen sierraan cossun takaiskareiden tilalle keltaiset konit ja oli sitä mieltä, että ne on huonommat kuin noi alkuperäiset.

Ville K
Viestit: 9082
Liittynyt: Su Lokakuu 27. 14:10:36 2002
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Ville K » Su Toukokuu 18. 13:45:39 2008

Yks juttu jäi mainitsematta: Kun puhuit -40mm jousista, jos laitat cossun iskarin eteen, niin et voi käyttää madallusjousta dokkilaisessa, tai etupalkki lepää maassa... koska cossussa olka-akseli nousee korkeammalle, on tolppa vastaavasti lyhyempi, siihen jos vielä laittaa madallusjousen, niin ei hyvä. Mulla on siis cossun jousi ja iskari, ja on keulasta matalampi kuin orkkiscossu.
Pedal tu tö metal!

MouTine
Viestit: 9717
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MouTine » Su Toukokuu 18. 14:41:48 2008

Mulla pitäs olla Cossu Sierran Eibach jousisarja normi DOHC:n tolpissa... Tuolla setillä vissiin laskee etupäätä vähemmän kuin luvataan ja molemmissa takapäätä saman verran... Kö? Eli siis tässä syy miksi perä laahaa maata, keula pystyssä.
Nykyiset:
'14 E500 Coupe

Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6

Ville K
Viestit: 9082
Liittynyt: Su Lokakuu 27. 14:10:36 2002
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Ville K » Su Toukokuu 18. 14:43:28 2008

MouTine kirjoitti:Mulla pitäs olla Cossu Sierran Eibach jousisarja normi DOHC:n tolpissa... Tuolla setillä vissiin laskee etupäätä vähemmän kuin luvataan ja molemmissa takapäätä saman verran... Kö? Eli siis tässä syy miksi perä laahaa maata, keula pystyssä.
Eiköhän se siitä johdu.
Pedal tu tö metal!

MouTine
Viestit: 9717
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MouTine » Su Toukokuu 18. 15:55:14 2008

Ville K kirjoitti:
MouTine kirjoitti:Mulla pitäs olla Cossu Sierran Eibach jousisarja normi DOHC:n tolpissa... Tuolla setillä vissiin laskee etupäätä vähemmän kuin luvataan ja molemmissa takapäätä saman verran... Kö? Eli siis tässä syy miksi perä laahaa maata, keula pystyssä.
Eiköhän se siitä johdu.
Kiitos. Taas mailmassa on yksi tieto änemmän.
Nykyiset:
'14 E500 Coupe

Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6

fordfan
Viestit: 17
Liittynyt: Ma Marraskuu 19. 23:42:11 2007
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja fordfan » Su Toukokuu 18. 16:29:36 2008

Tarkoitin männänvarren halkaisijalla sitä että yleensä iskari missä on varren näkyvä osa vahvempi, on myös jäykempi. Kuinka jäykäksi keula tulee tuolla 2wd cossun iskari/jousipaketilla? Onko saatavana jousia mitkä on cossun orkkis mittaset mutta jäykemmät eli vahvempaa lankaa?
Sierra 2.0 dohc iS -92, muuttumassa aina vaan hienommaksi...

Ville K
Viestit: 9082
Liittynyt: Su Lokakuu 27. 14:10:36 2002
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Ville K » Su Toukokuu 18. 16:42:12 2008

Männän varren halkaisijaa ei oo tiedossa, mutta ei oo mikään *omo-jäykkä, vaan kompromissi mukavuuden ja urheilullisuuden välillä. Paljon mukavampi ajella kuin esim joillain madallussarjaiskareilla ja jousilla, ei ole niin pintakova. Tosin sitten kyllä taas kallistelee. Mutta paljon parempi on ajella tolla alustalla, kuin esim. spaxin alustalla, mikä oli yhdessä sierrassa joku aika sitten, ei ikinä enää niin jäykkää alustaa.

Oon samaa mieltä MikkoT:n kanssa, että cossun iskarit on paremmat kuin muut JOS haluaa ajella mukavasti.
Pedal tu tö metal!

MikkoT
Viestit: 1314
Liittynyt: Pe Maaliskuu 21. 13:53:31 2003

Viesti Kirjoittaja MikkoT » Ma Toukokuu 19. 13:35:07 2008

No jos en nyt ihan väärin ymmärtänyt broidin puheita silloin iskareiden vaihdon jälkeen niin hieman pehmeämmäksi oli perä muuttunut noiden konien kanssa eli cossun vakiot on aika jäykät jo valmiiksi.
Alustan lopullinen jäykkyys ja pintakovuus määrittyy hyvin pitkälti jousten mukaan, joten liian jäykillä jousilla ei toimi enää iskarit välttämättä oikein.

Tosta alustan jäykkyydestä sen verran, että cossun jouset on varmasti paremmat ajaa kuin jotkut halppis madallusjouset ja todennäköisesti myös jäykemmätkin kaupan päälle.

fordfan
Viestit: 17
Liittynyt: Ma Marraskuu 19. 23:42:11 2007
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja fordfan » Ma Toukokuu 19. 16:46:05 2008

Samaa mieltä olen noista halppisjousista. Itellä on Kilen -40mm ja ainoa ero vakioon on, että auto on hiukan alempana. Kuralätkät raapii maata kun oikeen kunnolla kirraa.
Sierra 2.0 dohc iS -92, muuttumassa aina vaan hienommaksi...

Vastaa Viestiin