2.5 TD Scorppari hukkaa turpiinin ja sen ... RATKAISTU!

Muihin Ford malleihin liittyvät keskustelun aiheet.

Valvoja: CRSC Hallitus

Pappa
Viestit: 82
Liittynyt: Ti Elokuu 2. 13:28:42 2005
Paikkakunta: Suonenjoki
Viesti:

2.5 TD Scorppari hukkaa turpiinin ja sen ... RATKAISTU!

Viesti Kirjoittaja Pappa » To Toukokuu 15. 22:47:17 2008

Moron.

Lyäkää mua taas. Möin rakkaan Cosworthini (Scorpion), onneksi sentään hyvään kotiin Kemiin. Ikävä on kova, mutta ei auta.

Tuli sitten Saksanmaalta ostettua Riisseli Farkku Scorppari vuosimallia -98. Ja välittäjän kautta. Pysyväismääräys välittäjälle on ollut että erään tietynmaalaisilta myyjiltä ei autoa osteta, mutta oli vissiin kaverilla rahapula kun ei sitä sitten noudattanut ja tuloksena tuli sitten aika puutteellinen tapaus.

Harmillisin probleema on se että kun autolla lähtee "kiihdyttämään" tai vaikka vaan syystä tai toisesta ajaa pitemmän aikaa (10 - 20sec) kaasu pohjassa, auto hukkaa ahtopaineet. :shock: IT-miehenä korjaus on mulle tuttu: Pysäytä auto, sammuta kone ja virrat pois ja virrat päälle. Taas mennään.

Voihan vihne. MAF tuli putsattua ja ilmanputsari vaihdettua kun melkoisen useinhan nuo ongelmat johtuu tuolta ilmapuolelta. Tuli sitten ajeltua myös skanneri kiinni OBDII portissa, ei virhekoodeja (ainakaan sellaisia, joita normi OBDII standardein voi lukea). Imupuolen paine näytti koneen mukaan tyhjäkäynnillä n. 97kPa ja kiihdyttäessä maks. 139kPa ja tosiaan jollet jää roikkumaan kaasuun, auto pelaa. Tuntuu tosin aika laiskalta, mutta viime autossani olikin 70hp enemmän. :(

Apu olis enemmän kuin kiva juttu.
Viimeksi muokannut Pappa, Ma Toukokuu 26. 12:56:23 2008. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
F.O.R.D = Full Off Rusty Details :)
http://dieselvoimaa.com (varoitus - kaupallinen linkki!)
http://peruutustutka.com (varoitus - kaupallinen linkki!)

Sierra XR
Viestit: 7975
Liittynyt: To Tammikuu 22. 21:07:18 2004
Paikkakunta: Lempäälä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sierra XR » To Toukokuu 15. 22:53:49 2008

OT:nä ja ihan mielenkiinnosta,minkä sukuinen moottori toi Scorpion 2.5TD on?

Pappa
Viestit: 82
Liittynyt: Ti Elokuu 2. 13:28:42 2005
Paikkakunta: Suonenjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pappa » To Toukokuu 15. 22:58:43 2008

Sierra XR kirjoitti:OT:nä ja ihan mielenkiinnosta,minkä sukuinen moottori toi Scorpion 2.5TD on?
Vittori manufacture eli VM Motori, Made in Italy.

Samaa pataa tavataan Jeepissä, Chryslerissä jne. yms.

Jalosukuinen siis :)
F.O.R.D = Full Off Rusty Details :)
http://dieselvoimaa.com (varoitus - kaupallinen linkki!)
http://peruutustutka.com (varoitus - kaupallinen linkki!)

Ville K
Viestit: 9082
Liittynyt: Su Lokakuu 27. 14:10:36 2002
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Ville K » To Toukokuu 15. 22:59:55 2008

Mitä oon kuullu juttuja, niin eikös toi oo aika moniongelmainen pata ollut...?
Pedal tu tö metal!

tupu
Viestit: 769
Liittynyt: To Maaliskuu 2. 20:45:25 2006
Paikkakunta: E-P

Viesti Kirjoittaja tupu » To Toukokuu 15. 23:02:44 2008

ahtopainetunnistin? onko näis sellaista? mitsuissa (L200) on sama ominaisuus, ahtaa liikaa kuormittaessa, korjaantuu ahtopainetta pienentämällä. mutta niissäkin ahtopaineen ohjearvo n. 180kpa. :roll:

Pappa
Viestit: 82
Liittynyt: Ti Elokuu 2. 13:28:42 2005
Paikkakunta: Suonenjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pappa » To Toukokuu 15. 23:05:08 2008

Ville K kirjoitti:Mitä oon kuullu juttuja, niin eikös toi oo aika moniongelmainen pata ollut...?
En osaa sanoa, kyselin Englannin pojilta ens alkuun ennen hankintaa ja siellä kehuttiin taas että luotettava laitos olisi. Ota näistä nyssi selkoa - ja otanhan mä, sitten sen näkee kun enemmän ajaa että mistä se kana pissii.
F.O.R.D = Full Off Rusty Details :)
http://dieselvoimaa.com (varoitus - kaupallinen linkki!)
http://peruutustutka.com (varoitus - kaupallinen linkki!)

Pappa
Viestit: 82
Liittynyt: Ti Elokuu 2. 13:28:42 2005
Paikkakunta: Suonenjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pappa » To Toukokuu 15. 23:07:26 2008

tupu kirjoitti:ahtopainetunnistin? onko näis sellaista? mitsuissa (L200) on sama ominaisuus, ahtaa liikaa kuormittaessa, korjaantuu ahtopainetta pienentämällä. mutta niissäkin ahtopaineen ohjearvo n. 180kpa. :roll:
Kyllä kai näissäkin sellainen on, ainakin löytyy siis tuo MAP anturi, eli
Manifold Absolute Pressure, jos nyt oikein ymmärsin. MAP:ssa on lukema
250kPa

:shock:
F.O.R.D = Full Off Rusty Details :)
http://dieselvoimaa.com (varoitus - kaupallinen linkki!)
http://peruutustutka.com (varoitus - kaupallinen linkki!)

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju » Pe Toukokuu 16. 0:18:36 2008

pitääkö se ahtopaineet? tarkista turbon ahtopainekello, jos se on löysä niin paineet "piikkaa" ensin normaaliin ja väsynyt kello ei jaksa pitää joten ne laskee alemmas 1-2sek kuluttua.

sierra friikki
CRSC jäsen 2015
Viestit: 4537
Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
Paikkakunta: nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja sierra friikki » Pe Toukokuu 16. 8:08:48 2008

EGR jos autossa on egr toiminto pakosarjan paluuputki järjetelynä niin se voi aiheuttaa tuon
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia

Pappa
Viestit: 82
Liittynyt: Ti Elokuu 2. 13:28:42 2005
Paikkakunta: Suonenjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pappa » Pe Toukokuu 16. 8:29:56 2008

sierra friikki kirjoitti:EGR jos autossa on egr toiminto pakosarjan paluuputki järjetelynä niin se voi aiheuttaa tuon
Tulppasin sen eilen illalla, mutta en ole ennättänyt testaamaan.

Ahtopainekello, voihan piru, missähän sekin luuraa... Ei luulis että ainakaan yli vetää kun toi skanneri sanoi maksimissaan 139kPa
:roll:
F.O.R.D = Full Off Rusty Details :)
http://dieselvoimaa.com (varoitus - kaupallinen linkki!)
http://peruutustutka.com (varoitus - kaupallinen linkki!)

Pappa
Viestit: 82
Liittynyt: Ti Elokuu 2. 13:28:42 2005
Paikkakunta: Suonenjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pappa » Ma Toukokuu 26. 13:00:24 2008

Moroo!

Kiitos kaikille avusta ja vinkeistä. Loppupelissä vika paikallistui tuonne alipainepuolelle. Siinä on melkoinen alipaineletkuhässäkkä ja yksi letkuista luikerteli alas jäähdyttimen vierusta pitkin, siitä koneen toiselle puolelle, josta sen olisi pitänyt olla kiinni koneen kyljestä törröttävässä liittimessä. Vaan kun ei ollut. :shock:

Siis yksinkertaisesti alipaineohjaus systeemille ei pelannut kuten pitää ja näin jäi sitten paineetkin ahtimessa liian alas. Nyt on kiva ajella, vaikka ei mikään ohjus olekaan. Todella pehmeää, jämäkkää ja mukavaa kyytiä.

Kiitti vinkeistä!
F.O.R.D = Full Off Rusty Details :)
http://dieselvoimaa.com (varoitus - kaupallinen linkki!)
http://peruutustutka.com (varoitus - kaupallinen linkki!)

Vastaa Viestiin