Moottorin säilöminen pidemmäksi aikaa
Valvoja: CRSC Hallitus
-
- CRSC hallitusjäsen
- Viestit: 6041
- Liittynyt: Ke Toukokuu 15. 1:12:37 2002
- Paikkakunta: Joensuu
- Viesti:
Moottorin säilöminen pidemmäksi aikaa
Mikä on oikeaoppinen säilytystapa? Varastosta löytyy yksi toimivana talteen nostettu RS Turbo S1:n moottori ja yksi Mondeon 2.0 lohko. Ajattelin laittaa tuon RST:n moottorin nyt ensinnäkin pystyyn ja tulpan rei'istä vähän öljyä sisään etteivät männänrenkaat ala fuskaamaan. Onko tämä hyvä vai huono idea? Moottori on ollut nyt vuoden käyttämättä ja äsken pyörittelin sitä. Tuhina tuntui pyörittäessä kuuluvan, joten jotain paineita pytyissä tuntui olevan vielä tallella.
Olenko jäljillä ja mitä muuta olisi syytä tehdä? Säilytys tulee tapahtumaan ulkovarastossa, jossa ei ole lämmitystä. Melkein tekisi mieli kaataa jotkut öljyt sisään, mutta onko ihan turha toimenpide?
Entä tuon Mondeon lohkon suhteen? Onko syytä tehdä mitään? Säilytyspaikka on samainen ulkovarasto.
Olenko jäljillä ja mitä muuta olisi syytä tehdä? Säilytys tulee tapahtumaan ulkovarastossa, jossa ei ole lämmitystä. Melkein tekisi mieli kaataa jotkut öljyt sisään, mutta onko ihan turha toimenpide?
Entä tuon Mondeon lohkon suhteen? Onko syytä tehdä mitään? Säilytyspaikka on samainen ulkovarasto.
-
- Viestit: 1022
- Liittynyt: Ti Lokakuu 24. 22:42:12 2006
- Paikkakunta: Rovaniemi
säilöntä
Yks ois tietysti purkaa kone osiin. ja sitten kun kasaa niin uudet samanlaiset kampuran ym laakerit vaan kiinni. jos ehjä vakio kone moinen juttu ihan okei. paksulla öljyllä/vaseliinilla käy läpi ettei pinta ruoste iske.
sit jos se on kasattuna 1 tai 2 tai 3 vuotta jne. niin kuiteski kosteus ongelma tulee ja parin vuoden päästä laakerit pitäs sen takii vaihtaa kuiteski.
venavarren yms kuivuu ehkä. hydraulinostajat yms.
tää on oma epäilys.
jokatapauksessa pyöritys on hyvä öljyä männänpäälle niin ei kuivu öljyrenkaat ihan kiinni. jotain paksua öljyä joka ei heti hurahda lävitse.
tohon on varmaan olemas joka pesiaali säilytysrasva/öljy mut kandeeko se pitää ite päättää. sellainen mikä liukenee öljyyn ja ei haittaa jatkossa.
sit jos se on kasattuna 1 tai 2 tai 3 vuotta jne. niin kuiteski kosteus ongelma tulee ja parin vuoden päästä laakerit pitäs sen takii vaihtaa kuiteski.
venavarren yms kuivuu ehkä. hydraulinostajat yms.
tää on oma epäilys.
jokatapauksessa pyöritys on hyvä öljyä männänpäälle niin ei kuivu öljyrenkaat ihan kiinni. jotain paksua öljyä joka ei heti hurahda lävitse.
tohon on varmaan olemas joka pesiaali säilytysrasva/öljy mut kandeeko se pitää ite päättää. sellainen mikä liukenee öljyyn ja ei haittaa jatkossa.
Escort Mk1 GT 2D 1969 1300 RS kilpapalikat cosworth rojekti 1986-2050
Escort Mk2 2D 1980 1300 Automatic
Escort Mk1 2D 1300 1972 kahesti katon kautta ympäri
Escort Mk1 2D 1100 1968 eka Fordini inssiajo esko
Escort Mk1 2D RS2000 1973 orginal kori avattavat ikkunat 6 kpl
Tarpeettomana 4wd Cosworth/OHC ö-pumppu + 4wd ö-suihkuputki
harley.davidsonfi miuku gmail piste com
Escort Mk2 2D 1980 1300 Automatic
Escort Mk1 2D 1300 1972 kahesti katon kautta ympäri
Escort Mk1 2D 1100 1968 eka Fordini inssiajo esko
Escort Mk1 2D RS2000 1973 orginal kori avattavat ikkunat 6 kpl
Tarpeettomana 4wd Cosworth/OHC ö-pumppu + 4wd ö-suihkuputki
harley.davidsonfi miuku gmail piste com
-
- Viestit: 4825
- Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
- Paikkakunta: Urjala
-
- CRSC hallitusjäsen
- Viestit: 6041
- Liittynyt: Ke Toukokuu 15. 1:12:37 2002
- Paikkakunta: Joensuu
- Viesti:
Nyt vasta juolahti mieleen, että tuo nykyinen käyttis CVH EFi Escort oli reilut 2,5 vuotta aika palasina ja moottori oli pyörittämättä varmaan pari vuotta. Öljyt oli sisällä, mutta yläkerta oli aika kuivan näköinen, kun sitä tuli välillä puuhasteltua. Venttiilinnostimien kumit on ok, koska ei pöläyttele sinistä eikä öljyäkään häviä. Kaadoin muistaakseni välillä öljyä venttiilikoneiston päälle, kun venttiilikoppa oli irti. Ruuvimeisselillä tökkien kokeiltuna kumit oli myös ok. Säilytyspaikka oli kuiva talli, mutta varsinaista lämmitystä ei ollut. Tätä ennen auto oli seissyt myös useamman vuoden. Tehot tuntuu olevan edelleen tallella ja moottori on saanut lämää. Toimii. Ennen varsinaista seisonnan jälkeistä käynnistystä veivasin kyllä jakopäästä konetta useamman minuutin lähinnä tarkastaakseni ettei venttiilit ota mäntiin kiinni.
Tuo kosteus mietityttää. Koneenhan voisi vaikka kietoa muovin sisään, mutta silloin toisaalta mahdollinen sisälle pääsevä kosteus ei pääse pois ja se taas aiheuttaa ajan myötä ongelmia.
Tuo kosteus mietityttää. Koneenhan voisi vaikka kietoa muovin sisään, mutta silloin toisaalta mahdollinen sisälle pääsevä kosteus ei pääse pois ja se taas aiheuttaa ajan myötä ongelmia.
-
- Viestit: 1696
- Liittynyt: La Tammikuu 14. 12:56:26 2006
Älä nyt vaan muoviin pistä, varma keino pilata kone!
Mitä ite oon autoja/osia säilönyt niin paras paikka on kuiva ja tuuletettu. Tai ainakin tuuletettu. Vaikka kosteutta pääsisi syntymään, tuuletetussa paikassa se poistuu nopeasti. Koneen sisälle öljyt ja myös tulpanrei'istä tippakannulla ja puno kampuran päästä muutaman kerran vuoteen ja ruikkaus lisää öjyä niin kyllä säilyy pidempäänkin... Ja jos laittaa venttiilikopan "heppiin" (joo joo..
) kiinni niin sinnekin on helppo laittaa liukastetta.

Mitä ite oon autoja/osia säilönyt niin paras paikka on kuiva ja tuuletettu. Tai ainakin tuuletettu. Vaikka kosteutta pääsisi syntymään, tuuletetussa paikassa se poistuu nopeasti. Koneen sisälle öljyt ja myös tulpanrei'istä tippakannulla ja puno kampuran päästä muutaman kerran vuoteen ja ruikkaus lisää öjyä niin kyllä säilyy pidempäänkin... Ja jos laittaa venttiilikopan "heppiin" (joo joo..

-
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 6264
- Liittynyt: Su Syyskuu 19. 21:41:04 2004
- Paikkakunta: Pohjanmaa
Pidempi seisottaminen väsyttää pari venttiilijousta, varsinkin jos ovat sopivasti jääneet pohjaan.
Jäätyessään ja taas sulatessaan tulee kosteutta -> ruostuu, saman tekee kondenssi ym. kosteus...
Eli jos tollasta alkaa harrasteleen, niin huomattavasti järkevämpää on hankkia ensiks ne kunnolliset säilytys tilat, eli kuiva ja vähintään peruslämpöinen (vähintään n.4-5 astetta lämmintä) varasto/talli tms.
Jos kunnon varasto ei tuu kysymykseenkään, niin sit ois mun mielestä parempi/järkevämpi luopua tollasista säästely ideoista.
Jäätyessään ja taas sulatessaan tulee kosteutta -> ruostuu, saman tekee kondenssi ym. kosteus...
Eli jos tollasta alkaa harrasteleen, niin huomattavasti järkevämpää on hankkia ensiks ne kunnolliset säilytys tilat, eli kuiva ja vähintään peruslämpöinen (vähintään n.4-5 astetta lämmintä) varasto/talli tms.
Jos kunnon varasto ei tuu kysymykseenkään, niin sit ois mun mielestä parempi/järkevämpi luopua tollasista säästely ideoista.
MYYTÄVÄT: http://www.nettivaraosa.com/412490
Kalusto:
-Escort mk1 2.0 ohc vm.69 -Audi A4 Avant 2.0 TFSI Quattro S-Line Black Edition vm.07
-Sierra mk2 2.0 ohc IS vm.87 -Harley-Davidson FLHTC S&S 1600cc vm.85
-Sierra RS Cosworth Sapphire Grp A (katu kilpuri projekti)
-Sierra RS Cosworth vm.89 (stage 4 yms.)
Kalusto:
-Escort mk1 2.0 ohc vm.69 -Audi A4 Avant 2.0 TFSI Quattro S-Line Black Edition vm.07
-Sierra mk2 2.0 ohc IS vm.87 -Harley-Davidson FLHTC S&S 1600cc vm.85
-Sierra RS Cosworth Sapphire Grp A (katu kilpuri projekti)
-Sierra RS Cosworth vm.89 (stage 4 yms.)
-
- Viestit: 1858
- Liittynyt: Ti Syyskuu 28. 22:34:44 2004
- Paikkakunta: Nummela
Mäntien ja venttiilikoneiston päälle öljyä, pari pyöräytystä sillon tällön niin pitäs riittää. Tosin kannattanee öljytä motit ulkopuoleltakin jos haluaa pitää siistin näkösenä, kunhan muistaa ettei hihnat sit kestä öljyä. Omas säilös on ohc:n kansi nokkineen, keinuineen ja öljysumuttimella sumutettu yltäpäältä, isoon paksuun muovikassiin laitettuna hyvin säilyny 4vuotta...ja siksi muovissa ettei öljy kuivu, eikä kerää paskaa ympäriltä.
Tai osta arkkupakastin ja laita motit sinne kylmään, ei varmaan ruostu kun ei pakkasessa ole kosteutta

Tai osta arkkupakastin ja laita motit sinne kylmään, ei varmaan ruostu kun ei pakkasessa ole kosteutta

