Pyöränlaakereista

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

T-Fibby
Viestit: 125
Liittynyt: Ke Marraskuu 29. 21:19:59 2006
Paikkakunta: Lahti

Pyöränlaakereista

Viesti Kirjoittaja T-Fibby » Ti Heinäkuu 1. 10:43:18 2008

Sierraan vaihdettiin 2kk sitten takapyörän laakerit oikealle puolelle, motonetistä ostin kalliimman vaihtoehdon ja asennutin paikallisella korjaamolla.

Nythän siinä perkeleessä on taas välystä ja pitää ääntäkin ajoittain tirmakkaasti, ja tuskin 1000km olen autolla ajanut tuon jälkeen.

Tänään täytyis käydä keskustelemassa herrojen kanssa että mikä mättää, voiko pyöränlaakeri ees mennä tuossa ajassa/noilla kilsoilla rikki ellei ole asennusvirhe ?

Mun mielestä ei, täytyis olla tosi huono tuuri että noin paha valmistuvirhe olis laakerissa ollut, mitäs muut on mieltä ?

fsohc
Viestit: 1694
Liittynyt: Ti Kesäkuu 21. 22:51:17 2005

Re: Pyöränlaakereista

Viesti Kirjoittaja fsohc » Ti Heinäkuu 1. 10:47:45 2008

T-Fibby kirjoitti:voiko pyöränlaakeri ees mennä tuossa ajassa/noilla kilsoilla rikki ellei ole asennusvirhe ?
Tuskin. Varsinkin jos käytetty laakerimerkki on tunnettu.
Ford Fiesta 1.8D '97 - elämää hitaampi käyttis ja sen vastapainona Kawasaki ZX-9R. Ikuisuusprojektiksi venynyt Ford Consul '73

T-Fibby
Viestit: 125
Liittynyt: Ke Marraskuu 29. 21:19:59 2006
Paikkakunta: Lahti

Re: Pyöränlaakereista

Viesti Kirjoittaja T-Fibby » Ti Heinäkuu 1. 10:54:40 2008

fsohc kirjoitti:
T-Fibby kirjoitti:voiko pyöränlaakeri ees mennä tuossa ajassa/noilla kilsoilla rikki ellei ole asennusvirhe ?
Tuskin. Varsinkin jos käytetty laakerimerkki on tunnettu.
FAG tais olla vaikka SKF:nä on Motonetin varaosaluettelossa... Ja sitähän minäkin, tuossa ajassa ja noilla kilsoilla tuskin menisi siihen kuntoon että huutaa ja on välystä vaikka tiivisteetkin ois menny rikki...

Noh, katsotaan kuinka käy, ois varmaan pitäny vaihtaa se ite, tympee homma vaan kerrostalon parkkiksella paskoilla työkaluilla. :roll:

hexi
Viestit: 312
Liittynyt: Ma Maaliskuu 7. 14:41:35 2005
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja hexi » Ti Heinäkuu 1. 10:57:33 2008

Kaveri vaihtoi myös Motonetin kalliimman laakerin, joka meni paskaksi noin 2-3kk jälkeen, taisi lopulta huijata itseään muistelemalla vaihtaneensa juuri sen toisen puolen. :)

Hesus
Viestit: 7350
Liittynyt: To Toukokuu 1. 22:02:10 2003
Paikkakunta: Siuntio

Viesti Kirjoittaja Hesus » Ti Heinäkuu 1. 13:48:44 2008

Oli laakeri minkä merkkinen tahansa niin sen ei tuossa ajassa pitäis mennä miksikään. Haiskahtaa vahvasti asennusvirheeltä. Valmistusvikaan en jaksa uskoa.
EX-Jäsen #438
Puma 1.0 Mhev 125hv STline -21
Puma 1.0 Mhev 125hv Titanium -21
Triumph Bonneville SE -09 Street Scrambler

sierra4x4tbo
Viestit: 5172
Liittynyt: Pe Lokakuu 4. 13:22:52 2002
Paikkakunta: In the forest, picking up mushrooms!
Viesti:

Viesti Kirjoittaja sierra4x4tbo » Ti Heinäkuu 1. 15:13:11 2008

Mä oon jostain kuullu, et noita kannattais vähän kiristää tonnin (tjsp.) ajon jälkeen. Tuppaa kuulemma löystymään "sisäänajossa". Mulla ja Mankalla on väitettä tukevia havaintoja omista Cossuista.. :wink:

Tuo sun uusi laakeri saattaa olla vielä ihan kunnossa, kunhan vähän vaan kirraa sitä mutteria.
BMW - Elämää ohituskaistalla. 8)

Mushroom Motorsport - making Cosworths run faster since 2003
--=MaxTuned.com=--

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Viesti Kirjoittaja olafu » Ti Heinäkuu 1. 15:22:50 2008

Se mutterihan kiristää laakerin sisäkoolit yhteen ja väännetään kiinni "olan takaa".
Jos ulkokoolit on kunnolla painettu pohjaan eikä o hakattu sitä väliolaketta sieltä pesästä rikki samalla kun on vanhoja kooleja irrotettu, niin ei pitäs löystyä ennenkun laakeri hajoaa. Siihen olakkeeseen kyllä jää helposti jälkiä jos lyö vaikka puikolla ohi, jolloin uus kooli jää vähän koholle sen vaurion kohdalta. Silloin ei kyllä pyöräkään pyöri enää kovin hyvin.

Edit: Ups, sulla tais olla rumpujarrut. Niissä on vähän eri systeemi. Laakeri oli muistaakseni iso kaksoiskuulalaakeri, mikä on lukkorenkaalla pesässä kiinni. Vetari menee sitten siitä läpi ja mutteri kiristää navan välityksellä laakerin vetoakseliin.

Jos mutteri ei o jääny löysälle niin sitten on laakeri jotenkin rikkoontunut asentaessa (painettu keskeltä, tms). Tai sitten se laakeri on ollut valmistusvikainen.

Helppo irrottaa parkkipaikalla, varsinkin kun on juuri ollut auki.
1. tue auto ettei se lähde menemään
2. tunkilla pyörä ilmaan, käkkäri pitää olla pois
3. pyörä pois, jarrurumpu pois
4. navan läpi saa niistä isommista reijistä hylsyllä ja jatkovarrella kierrettyä laakeripesän neljä pulttia (13mm kannalla muistaakseni) auki, jolloin vetari lähtee pesineen ja napoineen perästä asti irti vetämällä, kaikki romut mahtuu jarrukilven reiän läpi.

Jarrukilpi täytyy tukee jotenkin ettei se jää jarruputken varaan roikkumaan.

Jos ei o prässiä niin meet vetarin kanssa liikkeeseen vaihdattaan laakerin, niin säästää vähän rahaa siinä työssä mikä menis sen akselin irrottamiseen siellä liikkeessä. Mutteri kannattaa aukasta sillon kun auto on vielä pyörillään maassa, jos sattuu oleen avain siihen.
Jäsen #606

cossu44
Viestit: 626
Liittynyt: Ti Toukokuu 14. 9:14:04 2002
Paikkakunta: Espoo/Nummela

Viesti Kirjoittaja cossu44 » Ke Heinäkuu 2. 9:52:07 2008

Kirvelevä kokemus juuri nyt: Ostin mkIII Fiestaan etupyörän laakerit Motonetista, tietysti ne halvemmat tarjolla olevista. Asensin paikoilleen, ajoin n. 80 km ja vas. etupyörästä rupesi taas ujellus kuulumaan ja peruuttaessa raksutus kuin vetonivelvikaisella. Hain uuden laakerin ,ATOY-SKF, purkasin etupään ja kas, laakeri oli täysin muusina. No, asennusvirhe amatöörille sattunut! SKF paikoilleen ja menoksi, hienosti pelaa. Aamulla leimalle..parkkipaikalta lähtiessä samainen tuttu raksutus kuului taas! Nyt sitten oikealta puolelta eli sieltä missä Motonetin laakeri. Illalla taas purkua tallilla ja kas, laakeri täysin muusina!Molemmissa laakereissa (tai oik. neljässä) pinnat pettäneet.
Vaikka tuo SKF voi olla Intiassa valmistettu,tuntuu pelaavan.Sentään jo 100km ajettu!
Aika monta laakerisatsia on tullut asennettua eikä moista aiemmin ole sattunut. Napaa en rälläköinyt ollenkaan eikä kukaan aiempikaan niin ollut tehnyt. Keskimutteri kiinni pyssyn napauksella.. Olis kai tuo sama "asennusvirhe" tullut ilmi tuon SKFn kanssakin?
Mainittakoon, että Fiestassa on 15" pyörät ja ET kai 19, joka sinällään syö laakerit kesässä. Tuon kokoiset laakerit ovat yleensä käytössä latureissa :cha

T-Fibby
Viestit: 125
Liittynyt: Ke Marraskuu 29. 21:19:59 2006
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja T-Fibby » Ke Heinäkuu 2. 11:22:45 2008

sierra4x4tbo kirjoitti:Mä oon jostain kuullu, et noita kannattais vähän kiristää tonnin (tjsp.) ajon jälkeen. Tuppaa kuulemma löystymään "sisäänajossa". Mulla ja Mankalla on väitettä tukevia havaintoja omista Cossuista.. :wink:

Tuo sun uusi laakeri saattaa olla vielä ihan kunnossa, kunhan vähän vaan kirraa sitä mutteria.
olafu kirjoitti: Edit: Ups, sulla tais olla rumpujarrut. Niissä on vähän eri systeemi. Laakeri oli muistaakseni iso kaksoiskuulalaakeri, mikä on lukkorenkaalla pesässä kiinni. Vetari menee sitten siitä läpi ja mutteri kiristää navan välityksellä laakerin vetoakseliin.

Jos mutteri ei o jääny löysälle niin sitten on laakeri jotenkin rikkoontunut asentaessa (painettu keskeltä, tms). Tai sitten se laakeri on ollut valmistusvikainen.

Helppo irrottaa parkkipaikalla, varsinkin kun on juuri ollut auki.
1. tue auto ettei se lähde menemään
2. tunkilla pyörä ilmaan, käkkäri pitää olla pois
3. pyörä pois, jarrurumpu pois
4. navan läpi saa niistä isommista reijistä hylsyllä ja jatkovarrella kierrettyä laakeripesän neljä pulttia (13mm kannalla muistaakseni) auki, jolloin vetari lähtee pesineen ja napoineen perästä asti irti vetämällä, kaikki romut mahtuu jarrukilven reiän läpi.

Jarrukilpi täytyy tukee jotenkin ettei se jää jarruputken varaan roikkumaan.

Jos ei o prässiä niin meet vetarin kanssa liikkeeseen vaihdattaan laakerin, niin säästää vähän rahaa siinä työssä mikä menis sen akselin irrottamiseen siellä liikkeessä. Mutteri kannattaa aukasta sillon kun auto on vielä pyörillään maassa, jos sattuu oleen avain siihen.
Jees, kiitoksia kaikille vinkeistä. En omista noin isoja hylsyjä että oisin saanu itse kirittyä, toisekseen insinöörillä on peukalo keskellä kämmentä ja niitä kämmeniä ei jaksa paskata ihan joka jutun takia... Varsinkin jos on kerran työstä jollekin jo maksanut :P

Jostain syystä oli hieman liian löysällä se mutteri, onneks ei tullut tosiaan paljon ajettua tuolla. Nyt on "jälkikiritty" momentinmuuntimen kanssa, pitäis olla kiinni ja kaikki ääntely loppui eikä jäänyt väljää.

Lupasivat vielä korjaamolla vaihtaa heidän piikkiin uuden laakerin jos ei tuolla kirimisellä tullu kuntoon ja laakeri alkaa vielä ääntää. Ilmeisesti halutaan pitää asiakas tyytyväisenä kun se ravaa paskan taunuksensa kanssa kantamassa rahaa kassaan vähän väliä millon mistäkin syystä :lol:

Btw. "Off-Topicina" sen verran että mun taunuksen rakenne taitaa erota tuosta olafun kuvailemasta sen verran että taka-akselisto on XR4i:stä psl. cossun vakaaja sekä dokin omat takajarrut eli vetarit taitaa olla laippamallia eikä tökättävät, muuten irtoaa em. tavalla.

sierra friikki
CRSC jäsen 2015
Viestit: 4537
Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
Paikkakunta: nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja sierra friikki » Ke Heinäkuu 2. 11:56:50 2008

kyllä mun mielestäni kaikkien sierrojen takalaakeripesät on samanlaisella rakenteella tehtyjä.
laakeripesän erot ovat vain jarrusatulan kiinnityskorvassa
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia

cossu44
Viestit: 626
Liittynyt: Ti Toukokuu 14. 9:14:04 2002
Paikkakunta: Espoo/Nummela

Viesti Kirjoittaja cossu44 » Ke Heinäkuu 2. 12:09:21 2008

Happy end! Vein laakerin jämät siististi pussissa,PESTYINÄ, Motonettiin, jossa takuuvastaava käsitteli asian saman tien ja totesi valmistusvirheen. Rahat sain takaisin, palveluun olen erittäin tyytyväinen eli asia on loppuunkäsitelty. Mutta Topran-merkkistä laakeria tuskin uudelleen ostan, sen verran on kynsien alla mustaa vaseliinia vielä!
Jos vielä löytäis ne toisenkin laakerin jämät romunkeruuastiasta...
Ja tärkeintä koko jutussa on "kasvojen säilyminen" talliporukassa!

Hartza
Viestit: 1241
Liittynyt: Pe Joulukuu 27. 21:41:37 2002
Paikkakunta: Salocon Valley #584
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hartza » Ke Heinäkuu 2. 12:17:39 2008

cossu44 kirjoitti:Kirvelevä kokemus juuri nyt: Ostin mkIII Fiestaan etupyörän laakerit Motonetista, tietysti ne halvemmat tarjolla olevista. Asensin paikoilleen, ajoin n. 80 km ja vas. etupyörästä rupesi taas ujellus kuulumaan ja peruuttaessa raksutus kuin vetonivelvikaisella. Hain uuden laakerin ,ATOY-SKF, purkasin etupään ja kas, laakeri oli täysin muusina. No, asennusvirhe amatöörille sattunut! SKF paikoilleen ja menoksi, hienosti pelaa. Aamulla leimalle..parkkipaikalta lähtiessä samainen tuttu raksutus kuului taas! Nyt sitten oikealta puolelta eli sieltä missä Motonetin laakeri. Illalla taas purkua tallilla ja kas, laakeri täysin muusina!Molemmissa laakereissa (tai oik. neljässä) pinnat pettäneet.
Vaikka tuo SKF voi olla Intiassa valmistettu,tuntuu pelaavan.Sentään jo 100km ajettu!
Aika monta laakerisatsia on tullut asennettua eikä moista aiemmin ole sattunut. Napaa en rälläköinyt ollenkaan eikä kukaan aiempikaan niin ollut tehnyt. Keskimutteri kiinni pyssyn napauksella.. Olis kai tuo sama "asennusvirhe" tullut ilmi tuon SKFn kanssakin?
Mainittakoon, että Fiestassa on 15" pyörät ja ET kai 19, joka sinällään syö laakerit kesässä. Tuon kokoiset laakerit ovat yleensä käytössä latureissa :cha
Kun tohon omaan Fiastaan uusin laakerit, tuli myös ongelma vastaan uuden laakerin kanssa. Kun veti napamutterin monenttiin niin napa pyöri enää nihkeästi.
ei muutakuin koko paketti auki ja ihmettelemään että mistä panttaa, laakeripesän pohjassa oli pieniä vekkejä joten laakeri ei mennyt aivan pohjaan asti. ei muutakuin vingulla pohja tasaisemmaksi ja paketti takaisin kasaan. taas pyörii hyvin ja näillä Motonetista ostetuilla saksalaismerkkisillä laakereilla on ajettu jo muutama vuosi. :P

Tossa pyssyllä ammuttaessa tulee ongelmaksi hetkellinen voima laakerien kuulille ja pahemmassa tapauksessa kuulat tai rullat painuvat ulkokooliin ja se on sitten soronoo laakereille. Hyvät 2-vasaraiset pyssythän antavat sen 600+Nm kun liipaisinta painaa. Joten käsin kiristys on ainoa vaihtoehto.
  • Toyota Corolla 1.4 D4D -06
    Ford Escort mk3 3d 1.3 farmari
    Chevrolet K1500 4x4 pick-up

cossu44
Viestit: 626
Liittynyt: Ti Toukokuu 14. 9:14:04 2002
Paikkakunta: Espoo/Nummela

Viesti Kirjoittaja cossu44 » Ke Heinäkuu 2. 15:18:25 2008

Hyvää tietoa, kiitos.
Kerroinkin jo ettei laakerien välikoolissa eikä navassa ollut niitä melko normaaleja työstöjälkiä.
Aina olen napamutterin pyssyllä kiinnittänyt eikä aiemmin ennenaikaista laakerikuolemaa ole esiintynyt. Joskus jossain kolarivehkeessä, jossa pyörät ovat tällin saaneet, ovat pyöränlaakerit menneet vaihtoon hyvinkin nopeasti eli saatu isku on pinnan lie rikkonut.Tämä viimeisin asennettava laakeri on merkiltään Cortego, merkki josta en aiemmin ole kuullutkaan. SKF oli loppu.

Pykälä
Viestit: 1858
Liittynyt: Ti Syyskuu 28. 22:34:44 2004
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja Pykälä » To Heinäkuu 3. 4:27:30 2008

Ite kans tein mk5 essoon takapyöränlaakerille vaihtotoimenpiteen, kesti tasan 1400km sit akka oli ängänny kotteronsa kanssa huoltamoon jossa todettu että laakeri syöny koko rummun laakeri olakkeet ja rummusta/navasta tullut entinen...
Totesin siihen et tuopi näytille rumpua ja laakeria ku epäilys huoltoliikkeen kusetuksesta...viel en o kerenny nähä koko ongelmaa.
Sit viel kehtas mua syyttää asennus mokasta, 5vuotiaana tein ekan isomman rempan...siitä asti ollu kädet rasvassa 20v :lol:

Ja oli ihan paikallise tarvike putkan laakeri, merkkiä en nyt muista mutta muistaakseni suosittelin kalliimpaa(skf) versioo...ei jaksa nyt muistaa varmaks mutta tais ottaa kuitenkin sen 20€ halvemman mallin :roll:


Enkä käytä kuin ainoastaan avaamiseen pulttikonetta...

Eli varmaan koivusenkin valikoimaan asti eksynyt noita fiaskoja... :roll:


Edit: alkuperäinen ujelsi 10000km eikä ollut oikein milläänlailla huonon näkönen, mistä sit johtu ujellus :roll:
-Ja savun hälvettyä vaihdamme asentajaa-
KALUSTO:
Sierra Cosworth Replica -86
Lintta -87
Sisu SR 313
Joku käyttis

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Viesti Kirjoittaja olafu » To Heinäkuu 3. 14:57:41 2008

sierra friikki kirjoitti:kyllä mun mielestäni kaikkien sierrojen takalaakeripesät on samanlaisella rakenteella tehtyjä.
laakeripesän erot ovat vain jarrusatulan kiinnityskorvassa
Ei ole samanlaisia.
Jäsen #606

tomsak
Viestit: 61
Liittynyt: Ti Syyskuu 27. 14:42:38 2005
Paikkakunta: Urjala

Viesti Kirjoittaja tomsak » La Heinäkuu 5. 13:48:40 2008

Aina napamutteri käsin vääntämällä kiinni.

Motonetin laakereista kun oli juttua, niin olen huomannut että ns. "tarkvike" laakeri on ollut monesti Timkeniä ym. laatu laakereita. Pyytää vaikka tiskillä näyttämään mitkä tarvike laakerit laatikossa on.

Olkoot mitkä tahansa ping pongit tahansa niin 10 000km minimi kesto pitäisi saada takuuta mielestäni. Ralli ja rata pois lukien.

Rekkojen perävaunuissa pyöränlaakereilla on takuuta 1 000 000 km.
Mondeo
Kilpurit:
Endurance Riesa
Escort RS 2000 r/f

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Viesti Kirjoittaja olafu » La Heinäkuu 5. 14:21:13 2008

Joo, napamutteri käsin kiinni kun ei pyssyyn sovi niin suuri hylsy. On siihen joku eläimellinen momenttikin olemassa jossakin, pitääkin oikein alfamerista katsoa...

Escortin takapyöränlaakeri on sitten asia erikseen, sitä ei vedetä kiinni tollalailla.
Jäsen #606

viheltää
Viestit: 255
Liittynyt: Pe Tammikuu 19. 23:36:54 2007
Paikkakunta: URJALA

Viesti Kirjoittaja viheltää » La Heinäkuu 5. 16:54:34 2008

olafu kirjoitti:Joo, napamutteri käsin kiinni kun ei pyssyyn sovi niin suuri hylsy. On siihen joku eläimellinen momenttikin olemassa jossakin, pitääkin oikein alfamerista katsoa...

Escortin takapyöränlaakeri on sitten asia erikseen, sitä ei vedetä kiinni tollalailla.
Niin ja perkeleesti vasukkaa mukaan :wink: :wink:

T-Fibby
Viestit: 125
Liittynyt: Ke Marraskuu 29. 21:19:59 2006
Paikkakunta: Lahti

Re: Pyöränlaakereista

Viesti Kirjoittaja T-Fibby » Ma Helmikuu 9. 20:15:54 2009

Nostetaanpa tää ylös.

Eli tässä aikaisemmin viime vuoden puolella manasin tuosta laakerista, se kirittiin kiinni kunnolla ja äänet lakkasi, sierra on ollut niin vähällä ajolla että kilsoja ehti tuosta edellisestä vaihdosta kertyä vain reilu 4000km ja sittenhän se olikin taas vaihtokunnossa eli aivan paskana.

Noh, taas motonetistä se SKF:läinen käpälään, korjaamolle ja viime perjantaina laakeri paikalleen. Pe ja La aikana vajaa 100km ajoa, ja sunnuntaina alkoi kuulua ylimääräistä ääntä ja välystä oli syntynyt eli vittu sama homma uusiksi, arvatkaa ottaako päähän.

Taas kävin korjaamolla kirityttämässä tuon laakerin ja nyt se hiljeni, ei ole välystä jne... Mutta kun tuo auto on noin vähällä ajolla, sitä seuraavaa "ylläriä" saa odottaa taas varmaan sen 6kk ja sitten onkin vaikeampi neuvotella takuutyöstä korjaamon kanssa, mitähän tässä nyt oikein pitäis tehdä, ja voiko tuollainen johtua mistään muusta kuin asennusvirheestä (eli kooleja ei oo painettu ihan perille asti kerralla tms.) ?

Tarkistin vielä että on varmasti oikeat osat, tuossa kun on xr4i:n taka-akseli mutta näytti löytyvän peräti kahta eri kokoa takapyörän laakeria sierroihin ylipäätään joista toinen on pirusti isompi halkasijaltaan, eli ei ole esim. väärän paksuinen laakeri kyseessä.

Inhottava tilanne, nyt kun se on taas kunnossa kun on jälkikiritty, niin pitää varmaan vaan jännittää kauan se tällä kertaa kestää, omaakin tyhmyyttä tietysti kun ei suosiolla ottanut tätä jälkikirimistä huomioon uutta laitettaessa, mutta eikai laakeriin pitäis alle 100km sellasta välystä tulla että ääntä alkaa kuulua jos se on oikein asennettu ??? :-s

puliukk0
Viestit: 3928
Liittynyt: Ti Toukokuu 16. 22:01:59 2006
Paikkakunta: Helsinki

Re: Pyöränlaakereista

Viesti Kirjoittaja puliukk0 » Ma Helmikuu 9. 20:30:30 2009

T-Fibby kirjoitti:Nostetaanpa tää ylös.

Eli tässä aikaisemmin viime vuoden puolella manasin tuosta laakerista, se kirittiin kiinni kunnolla ja äänet lakkasi, sierra on ollut niin vähällä ajolla että kilsoja ehti tuosta edellisestä vaihdosta kertyä vain reilu 4000km ja sittenhän se olikin taas vaihtokunnossa eli aivan paskana.

Noh, taas motonetistä se SKF:läinen käpälään, korjaamolle ja viime perjantaina laakeri paikalleen. Pe ja La aikana vajaa 100km ajoa, ja sunnuntaina alkoi kuulua ylimääräistä ääntä ja välystä oli syntynyt eli v**** sama homma uusiksi, arvatkaa ottaako päähän.

Taas kävin korjaamolla kirityttämässä tuon laakerin ja nyt se hiljeni, ei ole välystä jne... Mutta kun tuo auto on noin vähällä ajolla, sitä seuraavaa "ylläriä" saa odottaa taas varmaan sen 6kk ja sitten onkin vaikeampi neuvotella takuutyöstä korjaamon kanssa, mitähän tässä nyt oikein pitäis tehdä, ja voiko tuollainen johtua mistään muusta kuin asennusvirheestä (eli kooleja ei oo painettu ihan perille asti kerralla tms.) ?

Tarkistin vielä että on varmasti oikeat osat, tuossa kun on xr4i:n taka-akseli mutta näytti löytyvän peräti kahta eri kokoa takapyörän laakeria sierroihin ylipäätään joista toinen on pirusti isompi halkasijaltaan, eli ei ole esim. väärän paksuinen laakeri kyseessä.

Inhottava tilanne, nyt kun se on taas kunnossa kun on jälkikiritty, niin pitää varmaan vaan jännittää kauan se tällä kertaa kestää, omaakin tyhmyyttä tietysti kun ei suosiolla ottanut tätä jälkikirimistä huomioon uutta laitettaessa, mutta eikai laakeriin pitäis alle 100km sellasta välystä tulla että ääntä alkaa kuulua jos se on oikein asennettu ??? :-s
No ei pitäis tulla mitään ääntä 100km aikana.

Kaverin ekkerissä oli itte tai vissii joku muu vaihtanu laakerii niin, että hakannu iha tohjoks koko navan :D Jotai 500km-1500km oli iha maksimi vaihtoväli laakereille ku kulu kirjaimellisesti loppuun.
-Talvilintta e30
-S13 200sx SR20DET

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Re: Pyöränlaakereista

Viesti Kirjoittaja olafu » Ma Helmikuu 9. 20:49:51 2009

kaverin sierran levyjarrullisiin pesiin vaihdoin laakerit, ensin vaihdettu hajos kuukaudessa uudestaan, minkä jälkeen hitsasin sinne laakeripesässä olevaan ulkokoolien välissä olevaan "kannakseen" lisää tavaraa ja sorvasin suoraks. nyt on kestäny, ilmeisesti pesä oli kulunu väljäks ja välys jäi liian isoks...
Jäsen #606

No nii nii no
Viestit: 188
Liittynyt: La Joulukuu 2. 23:17:24 2006
Paikkakunta: Nummela

Re: Pyöränlaakereista

Viesti Kirjoittaja No nii nii no » Ma Helmikuu 9. 21:43:00 2009

Ite oon huomannu kans ongelmia noissa motonetin laakereissa olkoo se merkki mikä hyvänsä sitte.... mut jos ostaa muualta ni aina on toiminu.. En enää osta motonetistä mitää semmosia osia mitkä on vmäisiä vaihtaa tai joiden pitää oikeesti kestää jotain esim jarrulevyt, kytkimet.... Voi tietysti olla et jollaki toimii noiki osat.

VesQ
Viestit: 1142
Liittynyt: Ma Elokuu 16. 18:20:59 2004
Paikkakunta: Hollola

Re: Pyöränlaakereista

Viesti Kirjoittaja VesQ » Ti Helmikuu 10. 8:54:25 2009

No niin niin no, :D itse hain eilen ison kasan tavaraa Motonetistä (pyöränlaakeria, alapalloa, raidepäätä, kytkinosaa yms). Osat olivat QHn ja Moogin ja TWRn tavaraa eli ei mitään kuraa ja ottaen huomioon että noistakin osasta oli saatavana "laatutarvike" mallia mutta otin noita halvempia. Ihan luottavaisin mielin ajattelin nuo kaikki vaihdella siinä missä muualtakin ostetut

Joskus johonkin tuli tiskiltä käteen sinisessä purkissa laakerit ja siinä luki eurolaakeri kuin myös laakerin pintaan oli sama teksti saatu. Pintojen jälki näytti kuin olisi rälläkällä koneistettu ja kestivätkin jopa 500km. Meni pinnat rikki, vaihtoon ja uudet samanlaiset eurolaakerit, sama juttu nyt päästiin jo 600km. Taas vaihtoon mutta nyt osuikin SKF laatikko käteen, kestänyt jo usean kymppitonnin

No joo siis idea oli että jos se paketti jo näyttää siltä että sen on joku kotona iltahommina tulostanut ja taitellut niin kannattaa ehkä pyytää toisen merkkisiä, yleensä noita osia on hyllyssä paljon ja riippuu ihan mistä ja milloin on mitäkin tilattu niin voi olla paljonkin vaihtoehtoja

Tästähän löytyy kyllä ihan omiakin aiheita aikas paljon mutta pakko oli taas... :D

MikkoJayEm
Viestit: 1750
Liittynyt: Su Kesäkuu 20. 22:02:54 2010

Re: Pyöränlaakereista

Viesti Kirjoittaja MikkoJayEm » Pe Maaliskuu 14. 9:29:48 2014

Nyt en töissä kerkeä työajalla lukemaan viestejä mutta laitan viestini..
Sierra 92 takapään pyörän laakeri (oikea),
en vielä kerennyt auki ottamaan, kuuluuko sinne uuden laakerin sisälle pursuttaa laakerivaseliinia?

Entäpä oliskohan paha idea ennen vaseliinia ruiskuttaa pinnat tämmösellä aineella, ja ravistella irtorasvat pois?
https://www.google.fi/url?sa=t&source=w ... cRNr97xGOw

Rasvan hinnasta en tiedä, sitä nyt sattuu olemaan kätösillä :)

edit: tuli laitettua tuota hhs5000 suihkaukset laakereihin ja perään laakerirasvat
Sierra 87' 16v DOHC -käyttöauto (linkki)
Sierra 91' 2.0 DOHC -Ex-käyttöauto
Mondeo ST200 '00 Projekti (linkki)
Sierra IS 2.0 '86 -rakentamista vailla
Mondeo Mk2 STW 2.5 '00 -konerikko, purettu
Ex-Escort 1.6 '94

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Re:

Viesti Kirjoittaja olafu » Pe Maaliskuu 14. 21:24:00 2014

olafu kirjoitti:Joo, napamutteri käsin kiinni kun ei pyssyyn sovi niin suuri hylsy. On siihen joku eläimellinen momenttikin olemassa jossakin, pitääkin oikein alfamerista katsoa...
Kun aihe nousi esiin niin viimeistellään vastaus: Napamutterin momentti on 250-290nm.
Jäsen #606

MikkoJayEm
Viestit: 1750
Liittynyt: Su Kesäkuu 20. 22:02:54 2010

Re: Re:

Viesti Kirjoittaja MikkoJayEm » Ke Maaliskuu 19. 15:36:51 2014

olafu kirjoitti:Kun aihe nousi esiin niin viimeistellään vastaus: Napamutterin momentti on 250-290nm.
Juuh, täytynee vielä jossain vaiheessa löystää mutteri ja kiristää uusiksi ihan momentin kanssa.
Tuli tänään momentit puheeksi kaverin kanssa niin hänen korjaaja-työkaverilta kuulin että hänen kaverinsa oli kiristänyt kartiolaakerin apinanraivolla kun oli niin opetettu (takavetonen auto, etupyörän laakeri), kuulemma oli hajonnut samantein ensinmäisen alle 12km matkalla :shock:
Toki ainahan myös sekin mahdollisuus että jotain muutakin feelua ollu mukana, ei oo omakohtasia kokemuksia apinanraivo vs momenttiin kiristämisellä :)

edit: en mä ihan apinanraivolla pitkän varren kanssa laittanut kiinni, mutta aika kovaa laitoin kuitenkin
Sierra 87' 16v DOHC -käyttöauto (linkki)
Sierra 91' 2.0 DOHC -Ex-käyttöauto
Mondeo ST200 '00 Projekti (linkki)
Sierra IS 2.0 '86 -rakentamista vailla
Mondeo Mk2 STW 2.5 '00 -konerikko, purettu
Ex-Escort 1.6 '94

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Re: Pyöränlaakereista

Viesti Kirjoittaja olafu » Pe Maaliskuu 21. 12:34:56 2014

Juu, jos on semmonen kartiolaakeri, minkä tiukkuus säädetään mutterilla, niin sehän ei edes pyöri jos sen kiristää liikaa. Nämä sierran etu ja takapyöränlaakerit on kuitenkin erilaisia, eli ne kiristetään oikein kiinni asti. Momentti ei ole kovin tarkka, niin kuin tuo ohjekin antaa ymmärtää. Esim. mk3 ja 4 escortit ja vanhemmat golfit on taas sellasella laakeroinnilla, missä tiukkuus säädetään mutterilla, niiden säätäminen on tarkempaa.
Jäsen #606

VooDoo
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1156
Liittynyt: Ti Marraskuu 7. 22:30:36 2006
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Pyöränlaakereista

Viesti Kirjoittaja VooDoo » Pe Maaliskuu 21. 17:57:53 2014

ite vedän uuden kartiorullan sillain että löysät pois ja siihen ihan nyppy lisää. Vanhan jos kasaan niin löysät pois ja nyppy aukipäin että saa käyntivälyksen. Uuteen tuntuu aina tulevan hetken ajon jälkeen käyntivälys niin sen takia vedän löysistä nypyn lisää kiinni.
Älä ymmärrä, itke ja raivoa.

Vastaa Viestiin