Maalaamisesta

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

Jekki
Viestit: 834
Liittynyt: Ma Maaliskuu 27. 10:16:17 2006
Paikkakunta: Kauhava

Maalaamisesta

Viesti Kirjoittaja Jekki » To Maaliskuu 8. 18:05:13 2007

Kertokaas jollekin varmasti yksinkertainen asia, mutta.... Korjailin Sierrasta takakaaria ja kuskin ovesta pienen ruostepaikan. Kittaukset yms. tehty ja pohjamaali päällä. Paukkupullosta (väärää väriä tietysti :twisted: ) pinta maalia päälle ja hyvä tuli. No teipit irti ja karu totuus paljastui: Maalarinteipistä jäi reunaa maaliin ja uusi maali huomattavasti koholla vanhaan verrattuna. Okei asetonilla maali pois ja ollaan palattu lähtöruutuun. Kuinka tuo maalin rajaus täytyy tehä, jotta siihen ei jää tuollaista nypyä? Sävyerot on asia erikseen, mutta porras maalissa pistää pahemmin silmään. Kertokaapa autotallikonstejanne.

Niin joo ja näitä ohjeita on tietysti noudatettu! :D
# 1424 # Vauhti maksaa rahaa, kovaako haluat mennä?

Kuga

Ilkka_H
Viestit: 3621
Liittynyt: Ma Joulukuu 10. 15:04:55 2001
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ilkka_H » To Maaliskuu 8. 19:13:39 2007

Tohon on Upolilla semmoista spräytä joka häivyttää tuon rajan, ei mitään edullista kamaa kylläkään mutta ihan asiallista jälkeä tulee mitä kokeillut.
Jotain 25€ pullo muistaakseni.
#6
Escort -75

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju » To Maaliskuu 8. 19:59:32 2007

...ja aina autonmaalauksessa auttaa... -> http://koti.mbnet.fi/maajussi/maalaus.htm

:roll: 8) :twisted:

JP
Viestit: 479
Liittynyt: Su Maaliskuu 24. 19:18:06 2002
Paikkakunta: Rantasalmi

Re: Maalaamisesta

Viesti Kirjoittaja JP » To Maaliskuu 8. 20:14:27 2007

Jekki kirjoitti:Kuinka tuo maalin rajaus täytyy tehä, jotta siihen ei jää tuollaista nypyä?
ekana suojaat siitä oven ympäriltä pinnat niin että se koko oven alareuna on näkyvissä (listasta alaspäin)
Hiot karkealla hiomatahnalla korjattavan alueen ympäriltä reilulta alueelta sitä vanhaa maalia.
Jos maalaat ruiskulla, niin maalaa ensin vauriokohta ja häivytä maalia heti pohjamaalatun alueen viereenpäin, siis säädät ruiskusta maalintulon pienelle ja pikku hiljaa häivytät reunaa muutaman sentin alueelta.
Seuraavaksi kaadat maalia pois ruiskusta ja laitat maalin sekaan 100% häivytysohenninta (saa ainakin dupontilta) ja häivytät tällä sekoituksella hieman pidemmälle kuin pelkällä maalilla. Lopuksi kaadat kaiken maalin pois ruiskusta ja häivytät pelkällä häippäri ohentimella hieman taas edellistä pidemmälle. Muista tarkastella pintaa koko ajan että pinta kestää "märkänä" jos pinnassa on kuivia kohtia maalaa niitä ohentimella märäksi, muista että ohennin on aika lirua ja oltava varovainen valumien takia, siis maalinsyöttö pienelle
Maalin kuivuttua kiillotat tahnalla koko oven alareunan. näin siis akryylimaalien häivytys

Suh0
Viestit: 321
Liittynyt: Pe Huhtikuu 14. 17:43:58 2006
Paikkakunta: Akaa, Toijala

Viesti Kirjoittaja Suh0 » Pe Maaliskuu 9. 18:15:54 2007

paukkupullolla voi tehä semmosen jonkin näkösen häippärin tai enemmänkin reunan "madalluksen" joko semmosella rösöteipillä taikka maalarinteipillä niin että kun teippaa alueen mitä maalataan niin se teipin reuna mikä on maalattavan pinnan puolella taitetaan reunasta ylöspäin jolloinka se reuna rikkoo sen maalin mikä tulee jolloinka ei synny niin isoa reunaa.

jos tosta jotain selkoa sai :D
Nissan Cedric -86 2,8l TD

CosworthPower
Viestit: 1938
Liittynyt: Ma Tammikuu 30. 8:04:01 2006
Paikkakunta: Siinä se on turun ja salon välissä...
Viesti:

Viesti Kirjoittaja CosworthPower » Pe Maaliskuu 9. 19:20:54 2007

Suh0 kirjoitti:paukkupullolla voi tehä semmosen jonkin näkösen häippärin tai enemmänkin reunan "madalluksen" joko semmosella rösöteipillä taikka maalarinteipillä niin että kun teippaa alueen mitä maalataan niin se teipin reuna mikä on maalattavan pinnan puolella taitetaan reunasta ylöspäin jolloinka se reuna rikkoo sen maalin mikä tulee jolloinka ei synny niin isoa reunaa.

jos tosta jotain selkoa sai :D

Tätä konstia käytän itse aina kun tulee teippirajoja vedettäväks 8)
Vähän kun harjottelee niin rupee luonaan ja mitään häivytyksiä ei tarvita.
Jos oikeen näkyvälle paikalle joutuu vetään niin sitten ehkä se pienehkö raja mikä jää niin onnistuu todella helposti puleraamaan fareclalla pois.Ei paha homma.
Johan sen sanoi Henry Ford:"Se vaatii vain oikean asenteen." No multa puuttuu nyt asenne ja aika, eikä näin ollen ole Fordeja talossa...:cry:
#1349

Jekki
Viestit: 834
Liittynyt: Ma Maaliskuu 27. 10:16:17 2006
Paikkakunta: Kauhava

Viesti Kirjoittaja Jekki » Pe Maaliskuu 9. 22:43:31 2007

Dokki-90 kirjoitti:
Suh0 kirjoitti:paukkupullolla voi tehä semmosen jonkin näkösen häippärin tai enemmänkin reunan "madalluksen" joko semmosella rösöteipillä taikka maalarinteipillä niin että kun teippaa alueen mitä maalataan niin se teipin reuna mikä on maalattavan pinnan puolella taitetaan reunasta ylöspäin jolloinka se reuna rikkoo sen maalin mikä tulee jolloinka ei synny niin isoa reunaa.

jos tosta jotain selkoa sai :D

Tätä konstia käytän itse aina kun tulee teippirajoja vedettäväks 8)
Vähän kun harjottelee niin rupee luonaan ja mitään häivytyksiä ei tarvita.
Jos oikeen näkyvälle paikalle joutuu vetään niin sitten ehkä se pienehkö raja mikä jää niin onnistuu todella helposti puleraamaan fareclalla pois.Ei paha homma.
No joo, just jotain tämmöstä hain. Takoitat siis, että teippiä käännetään maalauksenpuolelta teipin liimapinta päällepäin?

Tuo JP:n vinkki on varmasti myös hyvä, mutta ampuu yli minun taitojen ja käytettävissä olevien välineiden. Liian HiTech minulle. 8)
# 1424 # Vauhti maksaa rahaa, kovaako haluat mennä?

Kuga

CosworthPower
Viestit: 1938
Liittynyt: Ma Tammikuu 30. 8:04:01 2006
Paikkakunta: Siinä se on turun ja salon välissä...
Viesti:

Viesti Kirjoittaja CosworthPower » Pe Maaliskuu 9. 23:21:29 2007

Jekki kirjoitti:
Dokki-90 kirjoitti:
Suh0 kirjoitti:paukkupullolla voi tehä semmosen jonkin näkösen häippärin tai enemmänkin reunan "madalluksen" joko semmosella rösöteipillä taikka maalarinteipillä niin että kun teippaa alueen mitä maalataan niin se teipin reuna mikä on maalattavan pinnan puolella taitetaan reunasta ylöspäin jolloinka se reuna rikkoo sen maalin mikä tulee jolloinka ei synny niin isoa reunaa.

jos tosta jotain selkoa sai :D

Tätä konstia käytän itse aina kun tulee teippirajoja vedettäväks 8)
Vähän kun harjottelee niin rupee luonaan ja mitään häivytyksiä ei tarvita.
Jos oikeen näkyvälle paikalle joutuu vetään niin sitten ehkä se pienehkö raja mikä jää niin onnistuu todella helposti puleraamaan fareclalla pois.Ei paha homma.
No joo, just jotain tämmöstä hain. Takoitat siis, että teippiä käännetään maalauksenpuolelta teipin liimapinta päällepäin?

Tuo JP:n vinkki on varmasti myös hyvä, mutta ampuu yli minun taitojen ja käytettävissä olevien välineiden. Liian HiTech minulle. 8)

Juu, maalauksen puolelta käännät teippiä liimapintaa päällepäin.Tässä täytyy vaan se huomioda, että se "raja" jää siihen kohtaan missä teippipinta oottaa kiinni.Eli se kohta minkä olet kääntänyt niin ei rajaa enää sitä vaan se missä teipin liimapinta ottaa kiinni.Ite käytän taitteena n.7mm-10mm, mutta kannattaa aloittaa ehkä jollain 3-5mm ja varsinkin paukkupulloilla joilla ei kalvoa tule.

Tässä pätee aikahyvin sääntö, etta rajakohtaa ei"pelkää" eli menee vaan yli koska tuo teipin taitto estää liian maalin menemisen.Tietty kohtuus kaikessa, eli sinne teipin taitoksen alapuolelle ei mitään maalia silleen yritetä saadakkaan, vaan ainoastaan sellainen huomaamaton raja.
Tietysti tämä pinta mihin jätät sen ns.rajan täytyy olla puhadas, ruostevapaa ehjä pinta.

Olikohan vaihteeks tarpeeks vaikeesti selitetty...
:roll:
Johan sen sanoi Henry Ford:"Se vaatii vain oikean asenteen." No multa puuttuu nyt asenne ja aika, eikä näin ollen ole Fordeja talossa...:cry:
#1349

RSLook
CRSC jäsen 2016
Viestit: 220
Liittynyt: To Huhtikuu 1. 19:39:39 2004
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja RSLook » La Maaliskuu 10. 8:16:06 2007

Ja ne teipit heti pois (varovasti), niin sekin vähentää pykälän tulemista.
Mondeo Wagon 3.0 V6 -05

Jekki
Viestit: 834
Liittynyt: Ma Maaliskuu 27. 10:16:17 2006
Paikkakunta: Kauhava

Viesti Kirjoittaja Jekki » La Maaliskuu 10. 9:52:21 2007

Kiitoksia, eiköhän se noilla onnistu. Nyt vaan kun vielä löytäis oikeaa sävyä maalia. Noita valmiita harreste spray purkkeja eipä tietenkään ollu tuon väristä. Voortin värejä oli vihkosessa lueteltu monta sivua, mutta numero 42 loisti poissa olollaan. Täytyy käyä kysymässä suoraan varaosaliikkeestä rengastieltä, ainakin joskus ennen oon sieltä saanu maalia.
# 1424 # Vauhti maksaa rahaa, kovaako haluat mennä?

Kuga

"öö1" anatsu
Viestit: 152
Liittynyt: Ma Helmikuu 4. 20:26:54 2008
Paikkakunta: Yläne, Heinijoki

Viesti Kirjoittaja "öö1" anatsu » Pe Elokuu 1. 1:00:26 2008

saakos mitenkään pintamaalista pöly hiukkasia katoamaan.? pääs vähä jostain maagisesta paikasta pöllähtään siihen pintaan. vesiohenteista maalia. kysyin yhdeltä maalarilta et mitä tehä se sano et se on joskus "kaatanut" ne hiukkaset siitä pois hiomalla mutta se käyttää vain noita "myrkkymaaleja" niin voikos tuota ves.ohenteista käsitellä samalla tavalla. :? '
Kaarat:
Ford Consul coupe 2.0 -72
Ford Granada gl 2.0 -82
Ford sierra 2.0 -89 Ex
Ford mondeo -96
Jäsen#1774.

JP
Viestit: 479
Liittynyt: Su Maaliskuu 24. 19:18:06 2002
Paikkakunta: Rantasalmi

Viesti Kirjoittaja JP » Pe Elokuu 1. 7:44:42 2008

Ei sitä värimassaa passaa hioa, oli se sitten vesi tai liukkari pohjaista. Värimassan päällehän tulee aina akryyli lakka ja siitä voit ottaa ne roskat pois esim hienolla paperilla hiomalla ja myllyttämällä tai uudestaan lakkaukseen.

"öö1" anatsu
Viestit: 152
Liittynyt: Ma Helmikuu 4. 20:26:54 2008
Paikkakunta: Yläne, Heinijoki

Viesti Kirjoittaja "öö1" anatsu » Pe Elokuu 1. 12:04:39 2008

okei kiitosta. :)
Kaarat:
Ford Consul coupe 2.0 -72
Ford Granada gl 2.0 -82
Ford sierra 2.0 -89 Ex
Ford mondeo -96
Jäsen#1774.

Colognevsa
Viestit: 593
Liittynyt: Ma Syyskuu 22. 19:59:19 2003
Paikkakunta: VAASA

Viesti Kirjoittaja Colognevsa » Pe Elokuu 1. 16:13:33 2008

Jekki kirjoitti:Kiitoksia, eiköhän se noilla onnistu. Nyt vaan kun vielä löytäis oikeaa sävyä maalia. Noita valmiita harreste spray purkkeja eipä tietenkään ollu tuon väristä. Voortin värejä oli vihkosessa lueteltu monta sivua, mutta numero 42 loisti poissa olollaan. Täytyy käyä kysymässä suoraan varaosaliikkeestä rengastieltä, ainakin joskus ennen oon sieltä saanu maalia.
Täällä ois varastokadulla liike nimeltä Storen väri, jossa vanhempi naishenkilö omaa ilmiömäisen värisilmän. Hain tuohon XR4i:hin yhden spray-purkin alkuperäistä valkoista ja väri osui täysin nappiin vaikka auto maalattu v-83.

"öö1" anatsu
Viestit: 152
Liittynyt: Ma Helmikuu 4. 20:26:54 2008
Paikkakunta: Yläne, Heinijoki

Viesti Kirjoittaja "öö1" anatsu » Ma Elokuu 4. 17:18:58 2008

tossa on ite maalattua pintaa harjoittelu kohteena toimi 200l öljytynnyri.ja maalaus tila oli toi halli mitä kuvissa näkyy H*lvetin pölynen kastelin vaa lattiat ja puruimuri imeen pölyä ulos niin ja 90e autokatos oli suurimman pölyn suojana. ja ennen en ole ruiskulla mitään maalannut eli aika perstuntumalta ja kyllä sen jäljestä varmaan näkee ainakin tossa takakaarissa kun ei häivytys taidot riittäny :lol: näkyy siinä pilaarissa tumma raja molemmilla puolilla. sitten molemmat etuovet ne onnistus ihan ok ei kauheesti mitään rajaa näy.? :oops: en tajua miten noita maaleja ja lakkoja saa edes helposti valumaan sitä saa painaa ihan tolkuttolmasti että rupeaa valumaan :? :? linkki upeaan taideteokseen :lol: http://s260.photobucket.com/albums/ii16 ... rra%20-89/
Kaarat:
Ford Consul coupe 2.0 -72
Ford Granada gl 2.0 -82
Ford sierra 2.0 -89 Ex
Ford mondeo -96
Jäsen#1774.

henu
Viestit: 6809
Liittynyt: Pe Kesäkuu 18. 9:45:26 2004
Paikkakunta: kuopio

Re: Maalaamisesta

Viesti Kirjoittaja henu » Su Lokakuu 19. 18:37:24 2008

Nonii maalarimestarit, ideana olis maalata auto silleen et oikeestaan ylhäältäpäin näkyvät osat olis kiiltäviä ja kylet yms olis mattoja.
Minkälaisia lakkoja nykyään on tarjolla ? ymmärtääkseni koko auton voi maalata ekaks ihan jollain normaalilla värillä joka vaatii lakan, mutta onko nykyään olemassa joitain matta lakkoja vai mitenkä olis paras toteuttaa tämmönen juttu ?

jeddah
CRSC Jäsen 2021
Viestit: 2561
Liittynyt: Ti Helmikuu 22. 21:47:47 2005
Paikkakunta: Kärkölä
Viesti:

Re: Maalaamisesta

Viesti Kirjoittaja jeddah » Su Lokakuu 19. 19:38:32 2008

henu kirjoitti:Nonii maalarimestarit, ideana olis maalata auto silleen et oikeestaan ylhäältäpäin näkyvät osat olis kiiltäviä ja kylet yms olis mattoja.
Minkälaisia lakkoja nykyään on tarjolla ? ymmärtääkseni koko auton voi maalata ekaks ihan jollain normaalilla värillä joka vaatii lakan, mutta onko nykyään olemassa joitain matta lakkoja vai mitenkä olis paras toteuttaa tämmönen juttu ?
http://koti.phnet.fi/tpelt/Autoja/Taunu ... ikkeet.JPG :green:

Okei, oon kaukana mestarista...

lappis
Viestit: 796
Liittynyt: Ti Syyskuu 24. 20:23:09 2002
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Maalaamisesta

Viesti Kirjoittaja lappis » Su Lokakuu 19. 21:38:26 2008

henu kirjoitti:Nonii maalarimestarit, ideana olis maalata auto silleen et oikeestaan ylhäältäpäin näkyvät osat olis kiiltäviä ja kylet yms olis mattoja.
Minkälaisia lakkoja nykyään on tarjolla ? ymmärtääkseni koko auton voi maalata ekaks ihan jollain normaalilla värillä joka vaatii lakan, mutta onko nykyään olemassa joitain matta lakkoja vai mitenkä olis paras toteuttaa tämmönen juttu ?
Kyllähän noita matta lakkoja löytyy.. Kuvia -> http://www.faw.fi/ ja http://www.faw.fi/kuva.php?name=h1ulkoo31_i.jpg

Hannez
Viestit: 1172
Liittynyt: Ke Heinäkuu 17. 17:29:34 2002
Paikkakunta: Stadi
Viesti:

Re:

Viesti Kirjoittaja Hannez » Ma Lokakuu 20. 11:06:30 2008

Jekki kirjoitti:Kiitoksia, eiköhän se noilla onnistu. Nyt vaan kun vielä löytäis oikeaa sävyä maalia. Noita valmiita harreste spray purkkeja eipä tietenkään ollu tuon väristä. Voortin värejä oli vihkosessa lueteltu monta sivua, mutta numero 42 loisti poissa olollaan. Täytyy käyä kysymässä suoraan varaosaliikkeestä rengastieltä, ainakin joskus ennen oon sieltä saanu maalia.
Kyseinen väri on sitten ehkä maailman kolmanneksi vaikein löytää. Ostin aikoinaan v. 2003 korjausmaalia, joka on oikean sävyistä. En kuollaksenikaan muista mistä maalia löysin. Lähtökohtaisesti kannattaa mennä automaalaamolle, koska niiltä yleensä löytyy vanhoja värikarttoja, josta voisi tuo väri löytyä. Kyseistä väri on sitten kahta eri sävyä ja ne erottaa kyllä toisistaan kun ne pinnassa kiinni, joten kannattaa koemaalata.
Ford Focus RS
VW Golf Gti Endurance saloon
Laulan petroskoilaisessa eunukkikuorossa ja elämäni täyttyy rakkaudesta...

henu
Viestit: 6809
Liittynyt: Pe Kesäkuu 18. 9:45:26 2004
Paikkakunta: kuopio

Re: Maalaamisesta

Viesti Kirjoittaja henu » Pe Lokakuu 24. 8:21:56 2008

Mitä ainetta on se matta tökötti mitä on monesti jenkkiautojen kontissa, onko se jotain maalia vai jotain "karkeeta" massaa ?
Esim shr1:sen Novan kontissa näyttäs olevan sitä.

TaunusTomi
Viestit: 522
Liittynyt: Ti Marraskuu 2. 17:35:49 2004
Paikkakunta: Pori

Re: Maalaamisesta

Viesti Kirjoittaja TaunusTomi » Pe Lokakuu 24. 22:07:39 2008

v8 magazinessa joku pulju mainosti tota "takaluukku" maalia taannoin, spray maalia tais olla.Tosin kaikista automaalikaupoista pitäs kyllä tollasta saada.
jos laitteet hajoo se on niiden heikkoutta

Taunus 78 Cosworth BOA

lauri
Viestit: 3488
Liittynyt: To Joulukuu 6. 21:48:32 2001
Paikkakunta: Helsinki

Re: Maalaamisesta

Viesti Kirjoittaja lauri » Ke Lokakuu 29. 13:21:37 2008

Sisäosat maalataan usein laittamalla kovetetta tavallisen massavärin joukkoon, jolloin pinnasta tulee matta ja samalla kestää jonkin verran hankausta.

Lakkojen ja akryylimaalien mattaukseen löytyy joka valmistajalta mattaus lisäaineensa.

Häivytyksiä ja rajoja tehtäessä kannattaa pinta ennan maalausta hio karkealla hiomavahalla, esim faregla, kuten jo aikaisemmin sanottiinkin. Muuten vanha kulunut, mattaantunut maalipinta erottuu ikävästi uuden vierellä.
-------------------------------------------------------------
BMW BMW DKW Commer ja jopa yksi pesty voorttikin

Vastaa Viestiin