Zetecin kaasuläpänanturi

Muihin Ford malleihin liittyvät keskustelun aiheet.

Valvoja: CRSC Hallitus

puliukk0
Viestit: 3928
Liittynyt: Ti Toukokuu 16. 22:01:59 2006
Paikkakunta: Helsinki

Zetecin kaasuläpänanturi

Viesti Kirjoittaja puliukk0 » Su Elokuu 31. 20:54:54 2008

Mites tommonen anturi, kun mulla nykii tasakaasulla kone välillä, niin nyppäsin johdon irti. Johan toimii ja tuntuu että toimis paremmin muutenkin pienillä kierroksilla (enemmän vääntöä) :?

No joo, periaatteessa tossa tais olla jo vastaus. :oops: Eli onko asentoanturi rikki? Vähän tuntuis siltä...
-Talvilintta e30
-S13 200sx SR20DET

jeddah
CRSC Jäsen 2021
Viestit: 2561
Liittynyt: Ti Helmikuu 22. 21:47:47 2005
Paikkakunta: Kärkölä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jeddah » Su Elokuu 31. 23:33:34 2008

Juu toimii mutta saattanee hieman syödä bensaa ilman anturia, tuli myös kokeiltua aikanaan OHC Sierrassa kun oli samaa vikaa - anturi kai meni hieman oikosulkuun tietyssä asennossa ja pysäytti koko moottorinohjauksen

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Viesti Kirjoittaja olafu » Ma Syyskuu 1. 17:33:24 2008

Kulunut anturi pätkii ja moottorinohjaus luulee, että kuski nosti jalan kaasulta -> syötön katkaisu aktivoituu ja meno tökkäsee. Yleensä se kuluu juuri siitä pintakaasun kohdalta, missä sitä poljinta pidetään suurin osa ajasta, kun autolla ajetaan. Vaihda se anturi vaan, on noista niitä mennyt.
Jäsen #606

MouTine
Viestit: 9717
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MouTine » Ma Syyskuu 1. 18:59:44 2008

Muistakaa kuitenkin kokeillessanne että boxi menee tuohon vikatilaan nyppää sitten minkä tahansa ehjän tai rikkonaisen anturin pois järjestelmästä.

Jos perusasiat on tsekattu, niin eipä jäljelle oineen jää muuta kuin MAF tai tuo TPS.
Nykyiset:
'14 E500 Coupe

Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » Ma Syyskuu 1. 19:23:55 2008

Moutine haastaa asiaa. Usein syyllinen on myös happitunnistin noilla oireilla - "korjauksella"
MAF tosin on viallinen jos pelkästään sen irroittamalla nykiminen rauhoittuu, sen kanssa ei tarvitse arvuutella.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

puliukk0
Viestit: 3928
Liittynyt: Ti Toukokuu 16. 22:01:59 2006
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja puliukk0 » Ma Syyskuu 1. 19:25:45 2008

jjs kirjoitti:Moutine haastaa asiaa. Usein syyllinen on myös happitunnistin noilla oireilla - "korjauksella"
Ainakin seosmittari (kapeakaista) näyttää oikein... Tai niinkun se on aina näyttänyt :) (heiluu edes takas laihan ja rikkaan välillä, sitten kaasu pohjassa rikkaalla)
-Talvilintta e30
-S13 200sx SR20DET

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Viesti Kirjoittaja olafu » Ti Syyskuu 2. 0:13:10 2008

puliukk0 kirjoitti:
jjs kirjoitti:Moutine haastaa asiaa. Usein syyllinen on myös happitunnistin noilla oireilla - "korjauksella"
Ainakin seosmittari (kapeakaista) näyttää oikein... Tai niinkun se on aina näyttänyt :) (heiluu edes takas laihan ja rikkaan välillä, sitten kaasu pohjassa rikkaalla)
Tämä oli tärkeä tieto. Jos lambdasäätö kerran pelaa, niin jäljelle ei kyllä taida jäädä muuta, kuin tuo TPS. Jos ilmamassamittari on rikki, niin lambdasäätö makaa jommassa kummassa säätövasteessa ja boksi mahdollisesti menee melko lyhyellä ajolla vikatilaan. Toimiiko muuten tuo lambdasäätö silloinkin kun TPS johto on irti?
Jäsen #606

puliukk0
Viestit: 3928
Liittynyt: Ti Toukokuu 16. 22:01:59 2006
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja puliukk0 » Ti Syyskuu 2. 20:59:24 2008

olafu kirjoitti:
puliukk0 kirjoitti:
jjs kirjoitti:Moutine haastaa asiaa. Usein syyllinen on myös happitunnistin noilla oireilla - "korjauksella"
Ainakin seosmittari (kapeakaista) näyttää oikein... Tai niinkun se on aina näyttänyt :) (heiluu edes takas laihan ja rikkaan välillä, sitten kaasu pohjassa rikkaalla)
Tämä oli tärkeä tieto. Jos lambdasäätö kerran pelaa, niin jäljelle ei kyllä taida jäädä muuta, kuin tuo TPS. Jos ilmamassamittari on rikki, niin lambdasäätö makaa jommassa kummassa säätövasteessa ja boksi mahdollisesti menee melko lyhyellä ajolla vikatilaan. Toimiiko muuten tuo lambdasäätö silloinkin kun TPS johto on irti?
Ainakin mittari toimii normaalisti, sama se ottaako sen kaasuläpän piuhan irti vai ei.. Pistin tänään johdon takasin koska nyki tasakaasulla aina välillä. Eli siis ei hyödyttänytkään... :roll:
-Talvilintta e30
-S13 200sx SR20DET

puliukk0
Viestit: 3928
Liittynyt: Ti Toukokuu 16. 22:01:59 2006
Paikkakunta: Helsinki

Re: Zetecin kaasuläpänanturi

Viesti Kirjoittaja puliukk0 » Ke Syyskuu 10. 22:12:35 2008

Vaihdoin lambdan tossa, seos mittari ainakin toimii "nopeammin" ja erilailla. Eli vanha heilu tasakaasulla 3 ledin voimin laiha/rikas väliä, uus heiluu noin 6-7 ledin voimin todella nopeasti edestakaisin ja esim kaasupohjassa näkyy kaikki vihreät, kun ennen näkyi kolme viimistä lediä. Vielä en tiedä lähtikö nykiminen. :cha
-Talvilintta e30
-S13 200sx SR20DET

Vastaa Viestiin