Moottorinlaakerit

Muihin Ford malleihin liittyvät keskustelun aiheet.

Valvoja: CRSC Hallitus

RStuning
CRSC jäsen 2016
Viestit: 3820
Liittynyt: Su Joulukuu 14. 16:10:41 2003
Paikkakunta: Kaukasus

Moottorinlaakerit

Viesti Kirjoittaja RStuning » Ma Syyskuu 8. 23:16:04 2008

Onko ns.päittäislaakerit 100% pakolliset kampiakselin-päissä? laitoin vain päittäislaakerit (Kuunsirpin muotoiset) keskelle kampuraa.

Tartteeko niitä niissä kampuranpäissä ollenkaan? miten ne saa pysymään siellä ,jos ne sinne asentaa?

Mielellään jättäisin ne pois,mutta voiko tulla moottoririkko ,jos ne jättää pois?

Kyseessä OHC-MOottori
* Tuut lappiin niin saan sun levikset repeemään *

* Takaveto? Onko se joku ruotsalainen piirileikki? *

* Rstuning@suomi24.fi *

Ford Focus Mk2 ST 20v Turbo Not for sale through PayPal!

Euro Truck Simulator 2 Kukapa meistä ei olisi lapsena halunnut olla rekkakuski?

SLEI
Viestit: 2740
Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
Paikkakunta: Otalampi

Re: Moottorinlaakerit

Viesti Kirjoittaja SLEI » Ti Syyskuu 9. 1:09:47 2008

Päittäislaakereita on 4kpl ja ne sijaitsee keskellä kampiakselia eli pukin 3 maastossa.
En oikein ymmärrä mistä muualta niille löysit paikkoja?
Viimeksi muokannut SLEI, Ti Syyskuu 9. 10:00:56 2008. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi

caltsu
Viestit: 3557
Liittynyt: Ke Joulukuu 25. 18:16:54 2002
Paikkakunta: orimattila
Viesti:

Re: Moottorinlaakerit

Viesti Kirjoittaja caltsu » Ti Syyskuu 9. 9:58:31 2008

Eihän sinne päihin saa minnekään niitä päittäislaakereita asennettua.
Saksa -08 (Ex)
Pari muutakin autoa

ukormi
Viestit: 8657
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 2:28:56 2001
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Moottorinlaakerit

Viesti Kirjoittaja ukormi » Ti Syyskuu 9. 15:56:36 2008

Ja OHC moottoreita onkin käytetty useissa Cosworthmalleissa..

No joo, hieman pilkkua mutta aktiivit voisivat siirtää keskustelun sinne minne se kuuluu.
#14
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015

RStuning
CRSC jäsen 2016
Viestit: 3820
Liittynyt: Su Joulukuu 14. 16:10:41 2003
Paikkakunta: Kaukasus

Re: Moottorinlaakerit

Viesti Kirjoittaja RStuning » Ti Syyskuu 9. 16:29:19 2008

SLEI kirjoitti:Päittäislaakereita on 4kpl ja ne sijaitsee keskellä kampiakselia eli pukin 3 maastossa.
En oikein ymmärrä mistä muualta niille löysit paikkoja?
Siitä on niin kauan ku viimeks kasannu noita moottoreita.


Kiitos Infosta,sain ujutettua vielä pari päittäislaakeria sinne "mäntien yläpuolelle" ne kaksi päittäislaakeria missä on ne väkäset ,niille löysin jo oman paikan. Muistin vanhasta muistista ,että se tuli kampuran päihin ne loput. Kiitän ja kumarran ,turbo projekti etenee. Eli kaikki laakerit ovat nyt pukin 3 maastossa.

Aktiivi voi siirtää kyseisen topicin oikeaan kansioon,eilen vahingossa kirjottelin tähän. Ukormi voi vaikka vetää k*teen ,vitsi vitsi :lol:
* Tuut lappiin niin saan sun levikset repeemään *

* Takaveto? Onko se joku ruotsalainen piirileikki? *

* Rstuning@suomi24.fi *

Ford Focus Mk2 ST 20v Turbo Not for sale through PayPal!

Euro Truck Simulator 2 Kukapa meistä ei olisi lapsena halunnut olla rekkakuski?

Pykälä
Viestit: 1858
Liittynyt: Ti Syyskuu 28. 22:34:44 2004
Paikkakunta: Nummela

Re: Moottorinlaakerit

Viesti Kirjoittaja Pykälä » Ti Syyskuu 9. 17:57:54 2008

Keskimmäisen runkopukin molemminpuolin tulee kahdet laakerit ylä ja alapuolelle runkolaakerien kaveriksi.
Eläkä jätä pois, vaikka insinööri ne siihen on suunitellutkin :green: :lol:

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Re: Moottorinlaakerit

Viesti Kirjoittaja olafu » Ti Syyskuu 9. 23:55:57 2008

jatko-nus-nus: Tietysti pätee myös cosworth malleihin!
Jäsen #606

RStuning
CRSC jäsen 2016
Viestit: 3820
Liittynyt: Su Joulukuu 14. 16:10:41 2003
Paikkakunta: Kaukasus

Re: Moottorinlaakerit

Viesti Kirjoittaja RStuning » Ke Syyskuu 10. 0:30:50 2008

Kiitokset vinkeistä. Klubi toimiikin erityisen hyvin tässä suhteessa,jos täällä jotain kysyy niin tulee 90% hyviä ja vinkkejä. loput 10% vittuilee,no tietysti en herkkänahkaisena ota niin justiinsa.

mutta täytyy kysyä viel ,ku ite kasannu tota alakertaa ,ni alakerta on ihan valmis nyt.

Mutttaa tuota noista,ku laitoin 4wd cossun männät & veivit ja ohc kiertokangen laakerit. Ni onko nyt mitn eroa OHC ja COSW kiertokangen laakereilla ,muuta ku hinta?
* Tuut lappiin niin saan sun levikset repeemään *

* Takaveto? Onko se joku ruotsalainen piirileikki? *

* Rstuning@suomi24.fi *

Ford Focus Mk2 ST 20v Turbo Not for sale through PayPal!

Euro Truck Simulator 2 Kukapa meistä ei olisi lapsena halunnut olla rekkakuski?

siipicossu
Ylläpitäjä
Viestit: 11528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
Viesti:

Re: Moottorinlaakerit

Viesti Kirjoittaja siipicossu » Ke Syyskuu 10. 19:34:21 2008

RsTuning kirjoitti: Mutttaa tuota noista,ku laitoin 4wd cossun männät & veivit ja ohc kiertokangen laakerit. Ni onko nyt mitn eroa OHC ja COSW kiertokangen laakereilla ,muuta ku hinta?
Ainakin ihan hyvin toimii OHC:n laakereilla.
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .

ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.

tony the tiger
Viestit: 1516
Liittynyt: Ke Toukokuu 18. 23:16:11 2005
Paikkakunta: Kontiolahti

Re: Moottorinlaakerit

Viesti Kirjoittaja tony the tiger » Ke Syyskuu 10. 22:58:53 2008

RsTuning kirjoitti:Mutttaa tuota noista,ku laitoin 4wd cossun männät & veivit ja ohc kiertokangen laakerit. Ni onko nyt mitn eroa OHC ja COSW kiertokangen laakereilla ,muuta ku hinta?
Materiaali ero, uskoisin ettei tuolla siviiliautossa ole mitään merkitystä.
Escort RS Cosworth -93
Mondeo STW -99

RStuning
CRSC jäsen 2016
Viestit: 3820
Liittynyt: Su Joulukuu 14. 16:10:41 2003
Paikkakunta: Kaukasus

Re: Moottorinlaakerit

Viesti Kirjoittaja RStuning » Ke Maaliskuu 4. 17:34:41 2009

Jatketaan vielä tätä postausta.

Meilläpäin ollaan aina puhuttu ylikoon laakereista eikä koskaan alikoon laakereista.

Kampiakselia siis oli koneistettu sen verran että sinne meni 0.25 alikoon laakerit.(Miksei ylikoko) ?? Itsellä aina ollut STD vehkeet. Viisaampi vois vähän vielä tuota tietoansa muille raottaa ?? Että mikä ero ylikoko ja aliko:ossa on?
* Tuut lappiin niin saan sun levikset repeemään *

* Takaveto? Onko se joku ruotsalainen piirileikki? *

* Rstuning@suomi24.fi *

Ford Focus Mk2 ST 20v Turbo Not for sale through PayPal!

Euro Truck Simulator 2 Kukapa meistä ei olisi lapsena halunnut olla rekkakuski?

tony the tiger
Viestit: 1516
Liittynyt: Ke Toukokuu 18. 23:16:11 2005
Paikkakunta: Kontiolahti

Re: Moottorinlaakerit

Viesti Kirjoittaja tony the tiger » Ke Maaliskuu 4. 18:26:07 2009

RsTuning kirjoitti:Jatketaan vielä tätä postausta.

Meilläpäin ollaan aina puhuttu ylikoon laakereista eikä koskaan alikoon laakereista.

Kampiakselia siis oli koneistettu sen verran että sinne meni 0.25 alikoon laakerit.(Miksei ylikoko) ?? Itsellä aina ollut STD vehkeet. Viisaampi vois vähän vielä tuota tietoansa muille raottaa ?? Että mikä ero ylikoko ja aliko:ossa on?
Ylikoko = STD mittaa suurempi
alikoko = STD mittaa pienempi
Kun kampi-akselin kaulat hiotaan, tulee siitä luonnollisesti pienempi kuin mitä alunperin on ja laakereitten sisähalkaisija tulee olla pienempi kuin alunperin <- alikoko
Escort RS Cosworth -93
Mondeo STW -99

MikkoT
Viestit: 1314
Liittynyt: Pe Maaliskuu 21. 13:53:31 2003

Re: Moottorinlaakerit

Viesti Kirjoittaja MikkoT » Ke Maaliskuu 4. 19:30:52 2009

tony the tiger kirjoitti:
RsTuning kirjoitti:Jatketaan vielä tätä postausta.

Meilläpäin ollaan aina puhuttu ylikoon laakereista eikä koskaan alikoon laakereista.

Kampiakselia siis oli koneistettu sen verran että sinne meni 0.25 alikoon laakerit.(Miksei ylikoko) ?? Itsellä aina ollut STD vehkeet. Viisaampi vois vähän vielä tuota tietoansa muille raottaa ?? Että mikä ero ylikoko ja aliko:ossa on?
Ylikoko = STD mittaa suurempi
alikoko = STD mittaa pienempi
Kun kampi-akselin kaulat hiotaan, tulee siitä luonnollisesti pienempi kuin mitä alunperin on ja laakereitten sisähalkaisija tulee olla pienempi kuin alunperin <- alikoko
Vai johtuskohan toi alikoko ja ylikoko siitä, että kummasta puhutaan akselista vai laakerista :shock: .
Akseli on silloin alikoossa, kun sitä hiotaan ja silloin taas laakerit menee ylikoon puolelle (eli liuskan paksuus kasvaa).
Molemmat ilmaisut tarkoittavat tietenkin käytännössä samaa, koska sellaisia itse ylikoon laakereita joissa sisämitta suurenisi ei ole edes olemassa :lol:

Vastaa Viestiin