IS tyhjäkäynti hukassa

Muihin Ford malleihin liittyvät keskustelun aiheet.

Valvoja: CRSC Hallitus

Turbiini
Viestit: 625
Liittynyt: Ke Maaliskuu 17. 20:03:18 2004
Paikkakunta: Kuopio

IS tyhjäkäynti hukassa

Viesti Kirjoittaja Turbiini » Ti Syyskuu 23. 16:15:46 2008

Tästä aiheesta oli jo monta aihetta,mutta onko mahdollista saada
kohtuullista tyhjä käynti A8 nokan kanssa joka on nyt itsellä
paikoillaan.Autoa ostaessa tyhjäkäynti pelasi kohtalaisesti,mutta nyt
sammuu useimmiten risteykseen.Tyhjä käynti moottori on puhdisteltu ja voideltu
Rost-offilla.Olisiko ideoita muihin toimenpiteisiin??
Jäsen: #160
Köyhät hehkuttaa!

Ford is God
Viestit: 4022
Liittynyt: Pe Elokuu 6. 22:05:35 2004

Re: IS tyhjäkäynti hukassa

Viesti Kirjoittaja Ford is God » Ti Syyskuu 23. 22:21:10 2008

Siis Enem A8 308 asteinen nokka iS moottorinohjauksella? En ehkä osaa vastata kysymykseen, mutta voisko joku kertoo mulle miten muka EEC-IV:llä saa ylipäätänsä toimimaan yli 267 asteisen nokan ja vielä menemään päästöistä läpi? Tolla nokallahan on käyttöaluekin 8000 rpm asti ja iS rajotin on 6000 päälle.

Meikällä on Piperin 134 nokka (266 astetta jos en väärin muista) ja joskus on pieniä ongelmia tyhjäkäynnin kanssa. Useesti jos ensin antaa kenkää koneelle ja kierrättää tehoalueella, niin yhtäkkiä vaikka siihen risteykseen tultaessa kun painaa kytkimen pohjaan niin ei laskekaan tyhjäkäynnille vaan sammuu... Tyhäkäynti ei myös aina osaa päättää millä kierroksilla sen pitäis olla, korkeimmillaan 2000 rpm joskus. Toki silloin kun on toi "räpeltämätön" katsastuksessa käytettävä ilmamäärämittari kiinni niin tyhjäkäynti temppuilee vähemmän.

Turbiini
Viestit: 625
Liittynyt: Ke Maaliskuu 17. 20:03:18 2004
Paikkakunta: Kuopio

Re: IS tyhjäkäynti hukassa

Viesti Kirjoittaja Turbiini » Ke Syyskuu 24. 14:03:50 2008

No en tiedä kenen valmistama nokka tuo on,mutta A8 stanssi nokan päähän on stanssattu.
Tähän asti on pelannut ihan kiitettävästi tuolla nokalla, tyhjäkäynti hummaus n.2-300 kierroksen luokkaa
kun on saavuttu risteykseen.Minulla ei ole autosta sen parempaa tietoa mitä siihen on tehty mihinkin
kun olen vähän aikaa sen vasta omistanut.
Jäsen: #160
Köyhät hehkuttaa!

puliukk0
Viestit: 3928
Liittynyt: Ti Toukokuu 16. 22:01:59 2006
Paikkakunta: Helsinki

Re: IS tyhjäkäynti hukassa

Viesti Kirjoittaja puliukk0 » Ke Syyskuu 24. 21:21:38 2008

Turbiini kirjoitti:...tyhjäkäynti hummaus n.2-300 kierroksen luokkaa
kun on saavuttu risteykseen...
Kirjotusvirhe? Tai sit on aika lähellä sammumista jo, varsinkin jos pyörii 2 rpm... Tai saati 300 rpm. (Startti pyörittää 100rpm) :D
-Talvilintta e30
-S13 200sx SR20DET

Fullspeed
Viestit: 787
Liittynyt: Ke Kesäkuu 2. 11:02:19 2004
Paikkakunta: Kajaani

Re: IS tyhjäkäynti hukassa

Viesti Kirjoittaja Fullspeed » Pe Syyskuu 26. 0:45:07 2008

Vaihteluväli on ilmeisesti 200-300rpm.
*Volvo 960
Sierra Cosworth 4x4 ´90

Pykälä
Viestit: 1858
Liittynyt: Ti Syyskuu 28. 22:34:44 2004
Paikkakunta: Nummela

Re: IS tyhjäkäynti hukassa

Viesti Kirjoittaja Pykälä » Pe Syyskuu 26. 15:42:25 2008

FR33(joku 300astetta ja 12mm nostoa) nokan kanssa kokeiltu ja todettu ettei sovi iS:n ruiskun kanssa. Tyhjäkäynti vaihtelee moottorin lämpötilan mukaan aivan pirusti.
Samoten toisinaan sammu risteyksiin jos ei antanu pikkasen kaasua, toisinaan kävi reilua 1500rpm...
Nokan vääntöaluekkin oli 3500-7500(8000?) ja juuri parhailla vääntöalueella rajoitin tuli ja pisti vitutuksen peliin.
Vakio(tai miedompi) nenä kiinni, sit on mahdollisuus saada auto käymään hyvin säätämällä.
TAI säädettävä boxi 8)
-Ja savun hälvettyä vaihdamme asentajaa-
KALUSTO:
Sierra Cosworth Replica -86
Lintta -87
Sisu SR 313
Joku käyttis

Ford is God
Viestit: 4022
Liittynyt: Pe Elokuu 6. 22:05:35 2004

Re: IS tyhjäkäynti hukassa

Viesti Kirjoittaja Ford is God » Pe Syyskuu 26. 16:40:27 2008

No meikällä toi Paipperin 134 ns. mieto nokka (ruiskulle tarkotettu) jo sekin aiheuttaa noita lämmön mukaan vaihteluja. Yleensä kylmänä käy siinä ~1000rpm ja sitten kun ajaa lämpimäks ja vähän kenkii niin varmaan jotain päälle ~800rpm. Sitten tuntuu että ihan satunnaisesti tulee niitä että tyhjäkäynti jää sinne lähemmäs kahtatonnia... Tuntuu että aamukiukuttelee toi EEC-IV, yleensä aamulla kun ajan kouluun niin matkan loppupäässä tyhjäkäynti jää tosi ylös. Sitten kun taas ajaa kotio niin ei mitään noin rajuja ongelmia.
Mutta tossa äskenkin vähän kuuntelin ja testailin niin tyhjäkäynti hieman seilaa kokoajan, ei pahasti mut kuitenkin. Sillon kun se siis toimii "hyvin". Tosin pakko sanoo et ton nokan kanssa on aika jytyn kuulonen tyhjäkäynti tuola ~800 maissa kun se höpöttää sillain kun mikäkin vähän viritetympi vaparikone. :D

Yks ongelmahan tyhjäkäynnin lisäksi on myös se että rajulle nokalle ei saa kunnollista sytkän ennakkoo kun se EEC-IV haluaa pitää sen kokoajan niissä tehtaan arvoissa.

Mut Turbiinin kohdalla ihan ekana selvittäisin et miten siinä on moottorinohjaus toteutettu... Jos on ihan alkuperänen EEC-IV niin eikun onnea vaan. :green: Millä kierroksilla muuten rajotin iskee pelin poikki?

Ite en varmaan olis ees uskaltanu ostaa autoo josta olis noin vähän myyjä kertonut tietoo. :)

VooDoo
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1156
Liittynyt: Ti Marraskuu 7. 22:30:36 2006
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: IS tyhjäkäynti hukassa

Viesti Kirjoittaja VooDoo » Pe Syyskuu 26. 16:56:50 2008

Onkos muuten ton piperin 134 nokan ja vakionokan välillä kummosta eroa, siis käytännössä ? huomaako perseessä? :)

Ford is God
Viestit: 4022
Liittynyt: Pe Elokuu 6. 22:05:35 2004

Re: IS tyhjäkäynti hukassa

Viesti Kirjoittaja Ford is God » Pe Syyskuu 26. 18:03:26 2008

No tuntuu toi ainakin ihan mukavasti vääntävän. Ja vetohalua on sielä 4500-6000 rajottimelle asti ihan ok kivasti. Toki kannelle on tehty muutakin, mut voisin veikata et jos tohon iskis vakionokan ton tilalle niin katois luonnetta moottorilta aika paljon. Varsinkin turbo-OHC koneissa aika yleisesti käytetty ja nätisti toimiva nokka.

Turbiini
Viestit: 625
Liittynyt: Ke Maaliskuu 17. 20:03:18 2004
Paikkakunta: Kuopio

Re: IS tyhjäkäynti hukassa

Viesti Kirjoittaja Turbiini » Su Syyskuu 28. 10:53:37 2008

No rajoitin lienee jossain 6500 hujakoilla ja tosiaankin auto pelasi ostaessa ihan
hyvin ja myyjä ei tiennyt autosta paljoakaan.Hieman epätasainen tyhjä käynti
antoi olettaa että siihen olisi vaihdettu nokka ja kun vaihdoin venakopan tiivisteen
niin vilkaisin nokan mallin.Ja miksihän tuota ei saisi enää toimimaan kohtalaisesti
kun se joskus on toiminut??
Jäsen: #160
Köyhät hehkuttaa!

Pykälä
Viestit: 1858
Liittynyt: Ti Syyskuu 28. 22:34:44 2004
Paikkakunta: Nummela

Re: IS tyhjäkäynti hukassa

Viesti Kirjoittaja Pykälä » Su Syyskuu 28. 11:10:31 2008

Omaan kokoonpanoon tulee toi FR33 ja garretin gt28 kuulalaakeri hyrrä. Joskus oli nokista puhetta ja mulle sanottiin että saattaa nykästä aika rajusti tolla nokalla turbossa.
Tosin toi ahdin pitäis alkaa ahtamaan jo 2500rpm kohdalla ja nokka tulee mukaan vasta 3500rpm:n kohdalla et luulen ettei toi nyt niin hirveästi ammu.
Jos ei nokka sittenkään sovellu ton turbon kanssa saahan sen aina vaihdettua tai sittenhän voi ton ahtimenkin vaihtaa.

Mutta ite en ainakaan vakio boxilla saanu tota nokkaa toimimaan mitenkään hyvin, enkä viittinyt sitten rikkoa mottia sen takia et seoksetkin varmaan heitteli aika pirusti.
Lambdaa ei ollut silloin kiinni joten jätin leikin kesken ja rupesin purkamaan autoa turbotusta varten. Nyt sitten squirtti, laajakaista niin ainakin seokset saa oikeaksi.
Vakio nokallahan iS säädetään niin että syttyä säädetään 12asteeseen, ja ainakun auton kierrokset menee yli 900rpm, pienennetään kaasuläpästä kieppejä.
Samaa tehdään niin kauan kunnes kaasuläppä on kiinni.

Tyhjäkäyntiventtiili voi toimia, mutta jos se vuotaa...omassa oli venttiilin kumit menny säpäleiksi ja vuoti kokoajan kuin seula. Ehjän laitoin ja rupes käymään tyhjäkäyntiäkin.
-Ja savun hälvettyä vaihdamme asentajaa-
KALUSTO:
Sierra Cosworth Replica -86
Lintta -87
Sisu SR 313
Joku käyttis

Turbiini
Viestit: 625
Liittynyt: Ke Maaliskuu 17. 20:03:18 2004
Paikkakunta: Kuopio

Re: IS tyhjäkäynti hukassa

Viesti Kirjoittaja Turbiini » Su Syyskuu 28. 21:01:31 2008

Kiitos. Tarkistan nuo kumit huomenissa.
Olikin ensimmäinen järkevä vastaus kysymykseen.
Ei herneitä.... :cha
Jäsen: #160
Köyhät hehkuttaa!

Turbiini
Viestit: 625
Liittynyt: Ke Maaliskuu 17. 20:03:18 2004
Paikkakunta: Kuopio

Re: IS tyhjäkäynti hukassa

Viesti Kirjoittaja Turbiini » Ke Lokakuu 1. 20:21:09 2008

Kumekset näytti olevan kunnossa.
Tuohon on tullut nyt uusi "ominaisuus".
Aina kun sammuu risteykseen saa hangata tosissaan
käyntiin hörähtää kyllä,mutta het sammuu.
Onko kellään mitään arvoja noille lämpötila,ilmamäärä ym. antureille jos kokeilis mittailla??
Jäsen: #160
Köyhät hehkuttaa!

Juntto
Viestit: 279
Liittynyt: La Joulukuu 31. 19:16:59 2005
Paikkakunta: Riihimäki

Re: IS tyhjäkäynti hukassa

Viesti Kirjoittaja Juntto » Pe Lokakuu 3. 18:12:30 2008

Venttiilinvälykset kantsii myös tarkastaa. Jossain toisessa ketjussa ihmeteltiin vastaavaa asiaa myös.
Escort 1974
Sierra 1988
Focus 2008
Focus 2003
Harley 1999

Turbiini
Viestit: 625
Liittynyt: Ke Maaliskuu 17. 20:03:18 2004
Paikkakunta: Kuopio

Re: IS tyhjäkäynti hukassa

Viesti Kirjoittaja Turbiini » Su Lokakuu 5. 15:05:09 2008

Juntto kirjoitti:Venttiilinvälykset kantsii myös tarkastaa. Jossain toisessa ketjussa ihmeteltiin vastaavaa asiaa myös.
Sieltähän se vika löytyi, kiitos ja kumarrus.
Ei äkkiä olisi kyllä tullut tuo mieleen.
Jäsen: #160
Köyhät hehkuttaa!

Vastaa Viestiin