ohc imusarjan vesikierto

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

VooDoo
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1156
Liittynyt: Ti Marraskuu 7. 22:30:36 2006
Paikkakunta: Hämeenlinna

ohc imusarjan vesikierto

Viesti Kirjoittaja VooDoo » Ke Marraskuu 12. 18:33:12 2008

Elikkäs, pitäs vaihtaa kaasari tohon yhteen himmeliin, vanha kaasari on sähköryypyllä (ei halua toimia) ja "uus" kaasari on vesitoimisella ryypyllä, niin mistä ne letkut siihen kuuluisi kulkea, noin niinku orginaalina?

Jotenkin itellä semmonen mielikuva että imusarjan vesikierrosta -> ryyppy -> mutta mihin paluu?
Älä ymmärrä, itke ja raivoa.

henu
Viestit: 6809
Liittynyt: Pe Kesäkuu 18. 9:45:26 2004
Paikkakunta: kuopio

Re: ohc imusarjan vesikierto

Viesti Kirjoittaja henu » Ke Marraskuu 12. 19:04:31 2008

Jää tanessa menee ainakii tolleen.
http://i103.photobucket.com/albums/m149 ... 1226509423

Eli kennoon.

jeddah
CRSC Jäsen 2021
Viestit: 2561
Liittynyt: Ti Helmikuu 22. 21:47:47 2005
Paikkakunta: Kärkölä
Viesti:

Re: ohc imusarjan vesikierto

Viesti Kirjoittaja jeddah » Ke Marraskuu 12. 19:04:46 2008

VooDoo kirjoitti:Elikkäs, pitäs vaihtaa kaasari tohon yhteen himmeliin, vanha kaasari on sähköryypyllä (ei halua toimia) ja "uus" kaasari on vesitoimisella ryypyllä, niin mistä ne letkut siihen kuuluisi kulkea, noin niinku orginaalina?

Jotenkin itellä semmonen mielikuva että imusarjan vesikierrosta -> ryyppy -> mutta mihin paluu?
Imusarjan puolelta olikohan koneen peräpäästä lähti letku lämppärinkennolle. Letku kahtia ja kiinni kaasariin.

VooDoo
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1156
Liittynyt: Ti Marraskuu 7. 22:30:36 2006
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: ohc imusarjan vesikierto

Viesti Kirjoittaja VooDoo » Ke Marraskuu 12. 19:12:06 2008

Eli tosta kuvasta päätellen lämppärin kenno -> kaasari -> imusarjasta takas kanteen. No, tarkemmin ajatellen ihan looginen systeemi.
Älä ymmärrä, itke ja raivoa.

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Re: ohc imusarjan vesikierto

Viesti Kirjoittaja olafu » La Marraskuu 15. 12:19:32 2008

Kiertää kylläkin niin päin, että imusarjan keskeltä kuuma vesi ulos, käy kaasarissa lämmittämässä ryypyn jousta, menee lämppäriin ja sieltä vesipumppuun mikä painaa sen takas koneeseen.
Jäsen #606

VooDoo
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1156
Liittynyt: Ti Marraskuu 7. 22:30:36 2006
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: ohc imusarjan vesikierto

Viesti Kirjoittaja VooDoo » La Marraskuu 15. 13:57:15 2008

no niinhän mä just sanoin! :D :green:

Mut siis letkunjärjestys selkeenä jo.
Älä ymmärrä, itke ja raivoa.

VooDoo
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1156
Liittynyt: Ti Marraskuu 7. 22:30:36 2006
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: ohc imusarjan vesikierto

Viesti Kirjoittaja VooDoo » To Marraskuu 20. 17:01:28 2008

Että semmonen tällä kertaa, elikkä tilanne on tää, tikku ja tikun putki on 205 lohkosta, ja lohko on 20. Eli onko noissa lohkojen tikuissa/putkissa eroa?

Kaverilla meinaan sieppäs nyt sitte öljytikun johonkin väliin ja tod näk aika rumaa jälkeä odotettavissa kun saa pohjan pois. Mihin väliin se oikeen voi ees siepata tollain?

Kellään kokemuksia, että mitä kaikkea voi olla paskana, laakerien lisäksi? Ja tietty kampurassa voi olla melkoset jälket myös.
Älä ymmärrä, itke ja raivoa.

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Re: ohc imusarjan vesikierto

Viesti Kirjoittaja olafu » Pe Marraskuu 21. 0:50:15 2008

VooDoo kirjoitti:Että semmonen tällä kertaa, elikkä tilanne on tää, tikku ja tikun putki on 205 lohkosta, ja lohko on 20. Eli onko noissa lohkojen tikuissa/putkissa eroa?

Kaverilla meinaan sieppäs nyt sitte öljytikun johonkin väliin ja tod näk aika rumaa jälkeä odotettavissa kun saa pohjan pois. Mihin väliin se oikeen voi ees siepata tollain?

Kellään kokemuksia, että mitä kaikkea voi olla paskana, laakerien lisäksi? Ja tietty kampurassa voi olla melkoset jälket myös.
Kyllä nyt on luultavasti käynyt niin ikävästi ettei sitä mittatikkua enää saa pelastettua. Todennäkösesti sieltä ei muuta olekkaan rikki, öljyn imuputki saattaa olla vääntynyt vähäsen. Mittatikku on aika kevyttä kauraa siinä koneistossa, laakereitten väliin se ei edes pääse. Noissa tikuissa ja putkissa ei pitäs olla semmosia eroja että tollasta pääsee tapahtumaan, OHC:n tikun suojaputki ei jatku lohkon sisälle vaan jää siihen reikään.
Jäsen #606

VooDoo
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1156
Liittynyt: Ti Marraskuu 7. 22:30:36 2006
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: ohc imusarjan vesikierto

Viesti Kirjoittaja VooDoo » Pe Marraskuu 21. 16:47:30 2008

En tiedä miten tollain käyny, mutta tikusta oli pätkä kadonnu, sielä se todenäkösesti makailee öljypohjassa. Noo, otetaan pohja pois jahka keritään. Mitään laakerivaurioon tms viittaavaa ei havaittavissa.
Älä ymmärrä, itke ja raivoa.

VooDoo
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1156
Liittynyt: Ti Marraskuu 7. 22:30:36 2006
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: ohc imusarjan vesikierto

Viesti Kirjoittaja VooDoo » Pe Marraskuu 21. 21:02:05 2008

Ratsastellaan nyt aiheella ihan kunnolla, niin ei tule lisää topikkeja. Elikkäs tuommosessa mitataan ilmeisesti sytkäennakko ilman alipainetta? ja mitähän tollasessa 2l alakerta +1.6l kansi mikä on 2l vakionokalla, uskaltaa laittaa ennakoita? Pääseekö ennakoita muuttaan muuten, paitsi perusennakkoa? (ei ole kärjillä) eli sähköllä ohjattu laitos.
Älä ymmärrä, itke ja raivoa.

MikkoT
Viestit: 1314
Liittynyt: Pe Maaliskuu 21. 13:53:31 2003

Re: ohc imusarjan vesikierto

Viesti Kirjoittaja MikkoT » Ti Marraskuu 25. 9:46:23 2008

VooDoo: Toi 20 lohkon öljytikun katkeaminen on ihan normaalia ja se katkeaa ihan vaan tärinästä. Ei sen takia kannata pelästyä. Jos haluaa hyvän mielen niin voi yrittää kaivaa tikun pätkän esim. magneetilla poistoropun reijästä pihalle. Näin itse tein joskus. Kaverini taas kertoi, että hänellä oli löytynyt yhden F-ryhmän koneen öljypohjasta "vain" kolme tikun pätkää, kun olivat koneen purkaneet eli olivat ihan nätisti kestäneet pohjan pohjalla :lol: .

Hyvä ratkaisu tähän ongelmaan on laittaa 205 lohkon tikku ja sen putki. Tulee hieman eri kohtaan vanhemman systeemin kanssa, mutta sitä voi kevyesti väännellä niin, että saa sopimaan paikalle.

Pykälä
Viestit: 1858
Liittynyt: Ti Syyskuu 28. 22:34:44 2004
Paikkakunta: Nummela

Re: ohc imusarjan vesikierto

Viesti Kirjoittaja Pykälä » La Marraskuu 29. 13:07:22 2008

Yhestä escosta otettiin ohc:n ö-pohjasta 2xtikun päätä, 1xpieni ruuvari, 1xM8 mutteri ja pultti...ne siel mitään haitannu 3 vuoteen...
Ihmeteltiin kyl et miten ne sinne oli edes joutunu :shock:
-Ja savun hälvettyä vaihdamme asentajaa-
KALUSTO:
Sierra Cosworth Replica -86
Lintta -87
Sisu SR 313
Joku käyttis

VooDoo
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1156
Liittynyt: Ti Marraskuu 7. 22:30:36 2006
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: ohc imusarjan vesikierto

Viesti Kirjoittaja VooDoo » Ma Joulukuu 8. 23:44:28 2008

Duddiin, nyt kun on kaasari saatu imusarjan päälle ja vesikierrot sun muut oikein, niin nyt lisää ongelmia, eli lähtökohtana vakio 2l ohc:n 32/36dgav kaasutin, näky pääsuuttimet vakiona olevan 130/130. Nooh, vedossa tuntu menevän laihalle, niin tarjosin ensihätään 130/135, ei juuri parantunu, nooh, sitten laitettiin 135/140, parani ihan selkeästi, mutta nyt tuli semmonen että moottoritienopeuksissa tai pitkässä vedossa isolla vaihteellaalkaa yhtäkkiä rötäämään kesken kiihdytyksen, ei auta vaikka koittas lipsuttaa kiihdytyspumpuilla lisää gasoa koneelle.

Noh, meinasin että josko sielä on toi bensaregu/suodatinmysteerio tullu tiensä päähän ja laitoin suoraan kaasariin pumpulta, antaa mennä vähän pidempään ja jaksaa pidemmälle, mutta sama vika kummittelee, eli voisiko vaan bensapumpulla olla tunnit täynnä? pitkässä vedossa vetää kohokammioo tyhjäks eikä pumppu jaksa pumpata enään riittävästi korvaavaa ainetta?

Kokoajan kun suuttimia isonnettiin, niin nopeammin heitti ton rötäämisilmilön, vaikka taas pienillä vaihteilla toimi paremmin ja lyhyissä vedoissa. Mutta pidempi täyskaasukiihdytys niin yhtäkkiä meno vaan loppuu ja alkaa semmonen epämääränen paikallaan rötääminen, eikä tapahtu kiihtymistä yhtään enään.

Eli eikös tämäkin vähän kieli, että pumpulla tunnit täynnä? Isommat suuttimet -> tyhjää kammioo nopeammin -> kokoajan nopeammin sama ilmiö ? Kysyy tietämätön. Bensanpainemittarillahan tuo selviäisi, muttakun ei viittis alkaa tekemään haaraa väliin ja virittämään sitä kabiiniin.
Älä ymmärrä, itke ja raivoa.

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Re: ohc imusarjan vesikierto

Viesti Kirjoittaja olafu » Ti Joulukuu 9. 17:00:13 2008

Voisko toisiokurkun pääsuutinta pienentää vähäsen ja laittaa pienempi ilmasuutin sinne, eikös se rikasta yläpäätä?
Joku kaasarimies vois kertoo ihan faktojakin noitten kaasareitten säätelyyn kun niistä tuntuu olevan niin niukasti asiaa...
Jäsen #606

VooDoo
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1156
Liittynyt: Ti Marraskuu 7. 22:30:36 2006
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: ohc imusarjan vesikierto

Viesti Kirjoittaja VooDoo » Ti Joulukuu 9. 17:38:30 2008

Itekkään en juuri noista ilmasuuttimista ja seosputkista tiedä sen kummemmin, niukasti tahtoo tietoakin löytyä.

Mutta siis, eikö tuo vähän kielis kohokammion tyhjentymisestä, kun antaa lyhyitä vetoja vetää kaasu pohjassa ihan railakkaasti pienemmillä pykälillä, ei nyi eikä vaan vetää ihan hienosti. Kolmosellakin kerkiää melkein tappiinsa huutaa kunnes alkaa sama rötääminen
Älä ymmärrä, itke ja raivoa.

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Re: ohc imusarjan vesikierto

Viesti Kirjoittaja olafu » Ti Joulukuu 9. 20:44:47 2008

VooDoo kirjoitti:Itekkään en juuri noista ilmasuuttimista ja seosputkista tiedä sen kummemmin, niukasti tahtoo tietoakin löytyä.

Mutta siis, eikö tuo vähän kielis kohokammion tyhjentymisestä, kun antaa lyhyitä vetoja vetää kaasu pohjassa ihan railakkaasti pienemmillä pykälillä, ei nyi eikä vaan vetää ihan hienosti. Kolmosellakin kerkiää melkein tappiinsa huutaa kunnes alkaa sama rötääminen
Mitä seosmittari näyttää juuri ennen prötäämistä? Prötäämisen aikana siihen ei voi enää luottaa.
Joku on tainnu joskus kyllä mainita että noissa on neulaventtiilin suutin aika pieni vakiona, luultavasti juuri sen kokonen että vakiokoneeseen saa sen läpi syötettyä juuri riittävän määrän bensaa... Jos seokset menee laihalle ennen rötäystä niin sitten luultavasti menee kaasari tyhjäksi...
Jäsen #606

VooDoo
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1156
Liittynyt: Ti Marraskuu 7. 22:30:36 2006
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: ohc imusarjan vesikierto

Viesti Kirjoittaja VooDoo » Ti Joulukuu 9. 21:03:53 2008

Sepäse, ei oo seosmittari kiinni viellä. Mutta palataan astialle, jahka saadaan uus pumppu paikalleen ja mahdollisesti seosmittaria kiinni
Älä ymmärrä, itke ja raivoa.

VooDoo
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1156
Liittynyt: Ti Marraskuu 7. 22:30:36 2006
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: ohc imusarjan vesikierto

Viesti Kirjoittaja VooDoo » Ke Joulukuu 10. 22:19:19 2008

Pientä edistystä, loppu suuttimet kesken (oli 135/140), edelleen tulppien väri ja vedon totaalinen katoaminen vaikutti ihan sille, kun bensaa ei tulisi vaan läheskään tarpeeksi.

Noh, laitettiin sähkönen pumppu minkä paine on riittävän matala, ilman paineensäädintä.. Ei paljoa muuttunut.

Sitten meni hermo ja laskin 1.5mm poralla tosta 140 suuttimesta läpi ja pistin takas toisioon sen. Prötääminen katosi melkein kokonaan, keli oli vaan niin huono, ettei päässy kunnolla täyskaasuja vetään nelonen sisällä.

Täytyy huomenna töistä ottaa osamilliteriä ja hakea niillä ensin suunnilleen kohalleen, sitten tilata suuttimia kun tietää että millasella alueella suunnilleen pitäs olla.
Älä ymmärrä, itke ja raivoa.

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Re: ohc imusarjan vesikierto

Viesti Kirjoittaja olafu » To Joulukuu 11. 1:05:23 2008

koita hillitä lämä tiskissä jarrulla se johonkin tiettyyn kierroslukuun juuri ennen prötäysilmiötä ja testaa puutuuko se jonkun ajan kuluttua. Sillä se selviää myös loppuuko neulaventtiilin suutin kesken. OHC:n mekaanisella vakiopumpulla on mitattu ainakin reilusti yli 150hp tehoja tuplilla ilman että tuotto loppuu kesken.
Jäsen #606

VooDoo
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1156
Liittynyt: Ti Marraskuu 7. 22:30:36 2006
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: ohc imusarjan vesikierto

Viesti Kirjoittaja VooDoo » To Joulukuu 11. 16:17:49 2008

Joo, no tuo sähkönen pumppu laitettiin sen takia, kun ei hyllystä löytynyt.. Tai löyty, mutta väärä. Ei jaksettu jäädä odottelemaan vaan laitettiin sähkönen.

Ja pirun paha näillä keleillä testailla, kun ei oo pitoa, niin ei oo pitoa :)
Älä ymmärrä, itke ja raivoa.

VooDoo
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1156
Liittynyt: Ti Marraskuu 7. 22:30:36 2006
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: ohc imusarjan vesikierto

Viesti Kirjoittaja VooDoo » Pe Joulukuu 19. 22:47:00 2008

Testit jatkuu.. Ja vikakin löytyi, tarpeeks kauan vaihdeltiin suuttimia ETC ja ihmeteltiin mailman menoa, niin sitten mulla meni hermo ja porasin 200 kokosen neulaventtiilin -> 2.5mm (menevät käsikädessä millimittojen kanssa) eli 250 kokoon. Ongelmat loppu kuin seinään. :green: :burn

Hienosäätöä lähipäivinä laajakaistan kanssa.
Älä ymmärrä, itke ja raivoa.

Vastaa Viestiin