RST:n öljypumppu

Mallikohtaiset keskustelun aiheet.

Valvoja: CRSC Hallitus

Miksu
Viestit: 215
Liittynyt: Ti Lokakuu 15. 19:40:21 2002
Paikkakunta: Helsinki

RST:n öljypumppu

Viesti Kirjoittaja Miksu » Su Heinäkuu 2. 11:39:01 2006

Lähinnä ihan mielenkiinnosta kyselen, että onko kovin moni törmännyt siihen, että öljypumpun "rattaat" ottaa ja pamahtaa palasiks ihan normiajossa yks kaks yllättäen. Itellä hävis vaan öljynpaineet ja syy löytyi pumpusta.
Hieman taas vituttaa kun sain koneen 1000km sit kasaan ja mm. uus Piperin nokkasarja kiinni. Vaihdoin nyt pumpun, niin paineet palas mut ainakin nostajat otti jo itteensä ku pitää hirveetä "naputusta". Täytyy tutkia menikö vaan nostajat vai onko nokkakin/kansikin valmis. Ja entäs ahdin sitten...
Olisi jo luullut oppineen ettei kannata säästää 160 euron osassa kun käytännössä koko kone on muuten uusi...toinen huomio, ettei kannata jättää öljynpaineen varotusvaloa laittamatta, vaikka mittari olisikin, tai ainakin kannattaa sitten ajella ilman poppiksia, että kuulee jos on jotain häikkää myllyssä...em. syista johtuen ehdin ajella hetken matkaa ilman paineita ennen kun huomasin mittarin osottovan nollaa... :shock:
Audi S3 - käyttis
Projekti RST -tulossa ehkä myyntiin...
Tekn.vaihto RST -90 (sittemmin purettu)

Janska
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Janska » Su Heinäkuu 2. 13:21:23 2006

Voi hemmetti sulla käy huono tuuri ton vehkeen kanssa :?

AnttiR
Viestit: 1185
Liittynyt: To Huhtikuu 28. 14:30:06 2005
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja AnttiR » Su Heinäkuu 2. 16:52:19 2006

Oliskohan jotain ylimäärästä ollu tuolla pumpussa. :?
Jäsen #1112

Miksu
Viestit: 215
Liittynyt: Ti Lokakuu 15. 19:40:21 2002
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Miksu » Ma Heinäkuu 3. 9:15:35 2006

AnttiR kirjoitti:Oliskohan jotain ylimäärästä ollu tuolla pumpussa. :?
No ei sieltä ainakaan mitään ylimäärästä löytynyt, enkä tiedä miten sen sihdin läpi olis mitään kovin suurta päässyt. Voiskohan se vaikuttaa, että mulla oli siellä jäykempi se "paineenrajotusjousi", joten pumppu joutui sen takia normaalia kovemmalle. Tosin kone oli tämän sattuessa ehkä liiankin kuuma, kun ajelin hetkeä aiemmin pätkän motaria hellesäässä ja öljynpaineet oli sen jälkeen vaan siellä 2-3 kilon välissä. Öljynlämpömittarikin on, mutta en oo saanu anturia vielä laitettua kiinni.

Otin nostajat irti ja nokka näytti melko hyvältä, eli pientä normaalin näköstä kulumista nokkien huipuilla oli havaittavissa, mutta nokan pinnalla uutena oleva tummempi pinnoite oli vielä melko hyvin säilynyt.
Mikä sen naputuksen muuten loppujen lopuksi siellä koneistossa aiheuttaa? Mitä nyt oon noita nostajia tutkinu, niin niissä tuntuu olevan uutenakin aika paljon eroja sen jouston suhteen kun sormilla koittaa niitä painella kasaan. Ilmeisesti täysin kiinni jämähtänyt nostaja aiheuttaa kyseisen metelin? Muutama sellainen jämähtänyt sieltä löytyi ja loput tuntuivat liikkuvan suunnilleen samoin kuten uutena.
Kannattaa varmaan kuitenkin ostaa samantien koko satsi uusia Piperin nostajia? Mun mielestä ne on kyllä täysin samat mitoiltaan alkuperästen kanssa, mutta kai niissä jotain eroja on? Jostain syystä alkaa vähän karttamaan tollasta "säästämistä"...ainakin tulee mietittyä tarkasti, että missä kannattaa säästää.
Audi S3 - käyttis
Projekti RST -tulossa ehkä myyntiin...
Tekn.vaihto RST -90 (sittemmin purettu)

Arska
Viestit: 3835
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:10:35 2001

Viesti Kirjoittaja Arska » Ma Heinäkuu 3. 21:09:53 2006

Tuliko se pumppu keskitettyä kampiakseliin nähden asennusvaiheessa?
Escort Estate -69 1.6 GT
Cortina -72 1.6 GT
Mondeo -04 2.5

Miksu
Viestit: 215
Liittynyt: Ti Lokakuu 15. 19:40:21 2002
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Miksu » Ti Heinäkuu 4. 7:37:03 2006

Arska kirjoitti:Tuliko se pumppu keskitettyä kampiakseliin nähden asennusvaiheessa?
Ei kai siinä sen kummemmin mitään säätövaraa ole? Eikö se tavallaan itse keskity siihen kun yhteen asentoonhan se siihen kampuran päälle vaan menee ja sitten vaan kiinnitysreiät pumpusta kohdalleen ja kiinni? Jos sitä jotenkin keskittää täytyy niin se on kyllä jäänyt sitten tekemättä (myös aikaisemmissa koneissa).
Audi S3 - käyttis
Projekti RST -tulossa ehkä myyntiin...
Tekn.vaihto RST -90 (sittemmin purettu)

Arska
Viestit: 3835
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:10:35 2001

Viesti Kirjoittaja Arska » Ti Heinäkuu 4. 19:54:49 2006

Kyllä siinä ihan sopivasti sitä säätövaraa on. Sitä en tiedä miten tarkka se pumppu on siitä säätämisestä, itse olen aina hakenut sen muutaman satasen tarkkuudella keskelle. Ei kyllä ole yhtään pumppua hajonnutkaan.
Escort Estate -69 1.6 GT
Cortina -72 1.6 GT
Mondeo -04 2.5

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja JesseT » Ti Heinäkuu 4. 23:06:18 2006

On tuosta joskus varoitettu manuaaleissa, että pitää keskittää akselin suhteen keskelle, eikä saa väkisin laittaa öljypohjan tiivistepintoja samaan tasoon.
Escort mk3 + 2x Focus mk1

AnttiR
Viestit: 1185
Liittynyt: To Huhtikuu 28. 14:30:06 2005
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja AnttiR » Pe Lokakuu 12. 8:40:12 2007

Mitenkäs tuo öljypumppu pitää oikea oppisesti keskittää tuohon kampiakseliin?
Jäsen #1112

AnttiR
Viestit: 1185
Liittynyt: To Huhtikuu 28. 14:30:06 2005
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja AnttiR » Pe Lokakuu 12. 15:41:59 2007

Tuli pikku ongelma. "Uudessa" kampiakselissa on Tässä kuvassa(kuva on erittäin huono) näkyvä x-mitta 46mm kun se on muissa kampiakseleissa mitä on mulla tallissa on 44mm. Ei siinä muuta mutta kaikki öljypumput mitä mulla on hyllyssä näyttää olevan tuolle pienemmälle. Tuo kampiakseli mikä on nyt menossa koneeseen(46mm) on kuulemma peräisin S1 rs turbosta ja nuo muut(44mm) on 1.4 ja 1.6 efi cvh:sta. Joku jolla on microcat varmaan löytää varaosanumerot eri pumpuille niin saisi koneen nippuun.
Jäsen #1112

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja JesseT » La Lokakuu 13. 11:02:49 2007

-86 ja 86- on erilainen sovitus kampiakselilta pumpulle. Vanha kampiakseli ei sovi uuteen pumppuun jne...
Escort mk3 + 2x Focus mk1

AnttiR
Viestit: 1185
Liittynyt: To Huhtikuu 28. 14:30:06 2005
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja AnttiR » To Marraskuu 15. 9:24:37 2007

Nyt taas vähän selvitelty, tuota vanhemman mallin öljypumppua ei sitten löydy mistään, joutuu vähän työstämään kampiakselia että saa laitettua sen uudemman mallin pumpun.
Jäsen #1112

j.kangas
CRSC jäsen 2015
Viestit: 216
Liittynyt: Ti Syyskuu 6. 9:47:13 2005

Viesti Kirjoittaja j.kangas » To Marraskuu 15. 11:43:08 2007

On tota vanhempaa öljypumppu mallia ainakin arwidsonilla vielä myynnissä, tosin hinta on kohtuu kova 147e.
ESCORT MK3/4

Hartza
Viestit: 1241
Liittynyt: Pe Joulukuu 27. 21:41:37 2002
Paikkakunta: Salocon Valley #584
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hartza » To Marraskuu 15. 13:01:41 2007

j.kangas kirjoitti:On tota vanhempaa öljypumppu mallia ainakin arwidsonilla vielä myynnissä, tosin hinta on kohtuu kova 147e.
Saman Arwidsonin pumpun saat Motonetista satasella, jos vaan löytyy tukkurilta varastosta. Koivunenkin pitää vielä listallaan, saatavuutta ei näy tähän hätään. Tosin ne muuttuvat Motonet-osaksi heti kun joku siinä firmassa niihin koskee... ;)
  • Toyota Corolla 1.4 D4D -06
    Ford Escort mk3 3d 1.3 farmari
    Chevrolet K1500 4x4 pick-up

AnttiR
Viestit: 1185
Liittynyt: To Huhtikuu 28. 14:30:06 2005
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja AnttiR » To Marraskuu 15. 15:06:44 2007

Hartza kirjoitti:
j.kangas kirjoitti:On tota vanhempaa öljypumppu mallia ainakin arwidsonilla vielä myynnissä, tosin hinta on kohtuu kova 147e.
Saman Arwidsonin pumpun saat Motonetista satasella, jos vaan löytyy tukkurilta varastosta. Koivunenkin pitää vielä listallaan, saatavuutta ei näy tähän hätään. Tosin ne muuttuvat Motonet-osaksi heti kun joku siinä firmassa niihin koskee... ;)
Ei saa motonetistä. Yritin pari viikkoa sitten tilata mutta ilmoitettiin että ei ole tällä hetkellä saatavana.
Jäsen #1112

Hartza
Viestit: 1241
Liittynyt: Pe Joulukuu 27. 21:41:37 2002
Paikkakunta: Salocon Valley #584
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hartza » Pe Marraskuu 16. 11:44:13 2007

AnttiR kirjoitti:
Hartza kirjoitti:
j.kangas kirjoitti:On tota vanhempaa öljypumppu mallia ainakin arwidsonilla vielä myynnissä, tosin hinta on kohtuu kova 147e.
Saman Arwidsonin pumpun saat Motonetista satasella, jos vaan löytyy tukkurilta varastosta. Koivunenkin pitää vielä listallaan, saatavuutta ei näy tähän hätään. Tosin ne muuttuvat Motonet-osaksi heti kun joku siinä firmassa niihin koskee... ;)
Ei saa motonetistä. Yritin pari viikkoa sitten tilata mutta ilmoitettiin että ei ole tällä hetkellä saatavana.
Arwidsonilla pitäis nyt yksi vielä olla, nyt kipin kapin tilaamaan!
  • Toyota Corolla 1.4 D4D -06
    Ford Escort mk3 3d 1.3 farmari
    Chevrolet K1500 4x4 pick-up

AnttiR
Viestit: 1185
Liittynyt: To Huhtikuu 28. 14:30:06 2005
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja AnttiR » Ke Joulukuu 12. 8:17:53 2007

Motonetistä saapuikin kuukauden odottelun jälkeen öljypumppu :D
Jäsen #1112

_pexi
Viestit: 474
Liittynyt: Ke Toukokuu 28. 0:30:33 2003
Paikkakunta: Ulvila

Re: RST:n öljypumppu

Viesti Kirjoittaja _pexi » Ma Marraskuu 24. 23:18:57 2008

[lainaus] "Voiskohan se vaikuttaa, että mulla oli siellä jäykempi se "paineenrajotusjousi" [\lainaus]

Hommasin tollasen cvh efi koneisen xr2i fisun talviautoks ja kun kone kuumenee syttyy ö-paine valo ja rupee nakuttaan joku pirusti.. Tsekkasin ton öljypumpun jousi/kuula systeemin kun kuulin tuttavalta että on mennyt niitä jousia joskus poikki.. Pultin alta tuli jousi ulos mutta ei sieltä mitään kuulaa löytynyt vaikka magneetin kanssa ropasin, onko nyt niin että vika löytyi vai tuleeko se pallukka jotain muuta kautta ulos sieltä...?
escort II -78
taunus III -82
fiesta xr2i zetec -91

_pexi
Viestit: 474
Liittynyt: Ke Toukokuu 28. 0:30:33 2003
Paikkakunta: Ulvila

Re: RST:n öljypumppu

Viesti Kirjoittaja _pexi » Ti Marraskuu 25. 16:24:02 2008

_pexi kirjoitti:[lainaus] "Voiskohan se vaikuttaa, että mulla oli siellä jäykempi se "paineenrajotusjousi" [\lainaus]

Hommasin tollasen cvh efi koneisen xr2i fisun talviautoks ja kun kone kuumenee syttyy ö-paine valo ja rupee nakuttaan joku pirusti.. Tsekkasin ton öljypumpun jousi/kuula systeemin kun kuulin tuttavalta että on mennyt niitä jousia joskus poikki.. Pultin alta tuli jousi ulos mutta ei sieltä mitään kuulaa löytynyt vaikka magneetin kanssa ropasin, onko nyt niin että vika löytyi vai tuleeko se pallukka jotain muuta kautta ulos sieltä...?
No eipä sielä mitään *tun kuulaa kuulukkaan olla vaan sellanen kartiotappi. Taitaa olla kuiteski laakeri vika oiski ollu liian helppoo et olis tollanen ollu. :evil:
escort II -78
taunus III -82
fiesta xr2i zetec -91

jat-79
Viestit: 1179
Liittynyt: Ke Toukokuu 21. 19:23:20 2008
Paikkakunta: Ilmajoki

Re:

Viesti Kirjoittaja jat-79 » La Marraskuu 26. 11:16:55 2011

JesseT kirjoitti:-86 ja 86- on erilainen sovitus kampiakselilta pumpulle. Vanha kampiakseli ei sovi uuteen pumppuun jne...
Onko näissä öljypumpuissa muuta eroa, esim. tuotossa?

E: Vakio pumppu 1,3 cvh, eli ->86. Ison rattaan halkaisija 100mm paksuus 8mm.
Mk3 Mondeo stw
Mk1 Fiesta
Mk5 Escort XR3i

Vastaa Viestiin