2l cosworth vapaastihengittävä...

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

pontsei
Viestit: 270
Liittynyt: Ke Heinäkuu 18. 16:59:36 2007

2l cosworth vapaastihengittävä...

Viesti Kirjoittaja pontsei » Ma Joulukuu 15. 16:18:18 2008

Terve!

eli tollaseen mk1 ekkeriin olis tarkoitus laittaa 2l kone ja kun tuossa nyt on tuo 2wd cossun joutilas kansi, niin tekisi mieli laittaa se siihen ohc:n hatuksi...

Tiedän ei mikään järkevin ratkaisu jos tehoa haluaa mut olisi hienon näköinen ja jos jonku 150hv paikkeile pääsis nii ois ihan sopiva.

joten meneekö se siihen vakio 2l lohkon päälle, vai täytyykö koneistaa venttiileille kolot? ja eikös puristusuhde mee johonki 9 ja 10 väliin ihan noilla ohc vakio männillä??

on melkein joka ekkerissä se tavalline ohc niin tuollainen olisi ihan siinämielessä mukavaa vaihtelua rassata sinne.

Älkää tuomitko heti ideasta 8) niin voisi laittaa sit kuvia projektin edistyessä.
sierra cosworth 2wd, 480hv, haltec ja "re85".
Mb "st" 560hv/800nm...

tony the tiger
Viestit: 1516
Liittynyt: Ke Toukokuu 18. 23:16:11 2005
Paikkakunta: Kontiolahti

Re: 2l cosworth vapaastihengittävä...

Viesti Kirjoittaja tony the tiger » Ma Joulukuu 15. 18:18:49 2008

http://www.cosworthrsclub.com/keskustel ... 1&t=121571 siitä yks esimerkki vastaavasta projektista.
Escort RS Cosworth -93
Mondeo STW -99

pontsei
Viestit: 270
Liittynyt: Ke Heinäkuu 18. 16:59:36 2007

Re: 2l cosworth vapaastihengittävä...

Viesti Kirjoittaja pontsei » Ma Joulukuu 15. 19:00:30 2008

tuosta ei nyt vielä selivinny ihan kokonaan... mitenkähän sen laita nyt on ku laittaa vakio 2l päälle tuon kannen et millä lailla sit pelaa, onko se puristus suhde miten korkea? ei oo vielä kerinny ottaa cossun kantta pois, eikä ole alakertakaa kotitallilla niin ei itse pääse mittailemaan... pystyykös vakio nokkia hiomaan yhtään tiukemmiks ettei tarttis laittaa mekaanisia nostimia?
sierra cosworth 2wd, 480hv, haltec ja "re85".
Mb "st" 560hv/800nm...

bpasi
Viestit: 1015
Liittynyt: Su Toukokuu 12. 19:00:09 2002

Re: 2l cosworth vapaastihengittävä...

Viesti Kirjoittaja bpasi » Ma Joulukuu 15. 21:15:46 2008

muistaakseni maks. 10 puristuksen saa ohc männillä ...

nokkat kannattaa vaihtaa syö tehoa nuo vakiokepit (vakioilla n 160hv) n 290 asteiset ja n 10mm noston saa vakioista tehtyä mulle jäi semmoinen tosta projektista (vaan imu)

jos kiinostaa niin tutulla löytyy suht hyviä osia vapari cossun moottoriin..


pasi

pontsei
Viestit: 270
Liittynyt: Ke Heinäkuu 18. 16:59:36 2007

Re: 2l cosworth vapaastihengittävä...

Viesti Kirjoittaja pontsei » Ma Joulukuu 15. 21:55:37 2008

joo eli jos ottais vaikka 1 tai 1.5mm pois lohkon tasosta ja tekis mäntii pienet venttiilin taskut nii eikös ois aika passeli? ja tarvittaessa myös hieman mäntien reunoista ettei ota kanteen...??? pistä vaikka yv:tä niistä osista, niin katsotaan oisko mille tarvetta, säädettävät nokkapyörät ois varmaan tarpelliset ainaski...
sierra cosworth 2wd, 480hv, haltec ja "re85".
Mb "st" 560hv/800nm...

MikkoT
Viestit: 1314
Liittynyt: Pe Maaliskuu 21. 13:53:31 2003

Re: 2l cosworth vapaastihengittävä...

Viesti Kirjoittaja MikkoT » Ti Joulukuu 16. 9:28:36 2008

pontsei kirjoitti:joo eli jos ottais vaikka 1 tai 1.5mm pois lohkon tasosta ja tekis mäntii pienet venttiilin taskut nii eikös ois aika passeli? ja tarvittaessa myös hieman mäntien reunoista ettei ota kanteen...??? pistä vaikka yv:tä niistä osista, niin katsotaan oisko mille tarvetta, säädettävät nokkapyörät ois varmaan tarpelliset ainaski...
Mitähän järkeä ois tosta lohkosta ottaa tavaraa pois, en ymmärrä :shock:

Kun männät tulee nyt aika liki samaan tasoon lohkon kanssa niin se on ihan ok suoraan, jos puristussuhde osuu muuten suunnilleen kohdilleen. Venttiileille kannattaa koneistaa pienet taskut mäntiin, jolloin saa säätövaroja nokille.

pontsei
Viestit: 270
Liittynyt: Ke Heinäkuu 18. 16:59:36 2007

Re: 2l cosworth vapaastihengittävä...

Viesti Kirjoittaja pontsei » Ti Joulukuu 16. 10:04:39 2008

niin ihan siks vaan jos haluaa sen puristus suhteen korkeammaks, niin sais tuleen männän lohkon yli hieman... jos värkkää ihan vakio hiluilla, mut varmaan kyllä pelaa ihan suoraanki jos puristus suhe on 10 paikkeilla... mut se selviää ku saa nuo romppeet samaan paikkaan ja pääsee mittailemaan ja tutkimaan... :driv
sierra cosworth 2wd, 480hv, haltec ja "re85".
Mb "st" 560hv/800nm...

Vesku
CRSC jäsen 2016
Viestit: 2289
Liittynyt: La Maaliskuu 30. 18:12:19 2002
Paikkakunta: Kymenlääni

Re: 2l cosworth vapaastihengittävä...

Viesti Kirjoittaja Vesku » Ti Joulukuu 16. 15:58:55 2008

Kauheasti ei kannata männän tulla dekkitason yli, ettei napsahda kanteen... Pitäis olla pattipäämännät.
Voorteja ja jotain muitakin räpellyksiä

pontsei
Viestit: 270
Liittynyt: Ke Heinäkuu 18. 16:59:36 2007

Re: 2l cosworth vapaastihengittävä...

Viesti Kirjoittaja pontsei » Ti Joulukuu 16. 21:20:54 2008

niin, mut sillä ajattelinki sorvata sen matkaa männän reunasta keskelle päin ettei ota kiinni kanteen, joten siitä tulee tavallaan köyhänmiehen pattimäntä :wink: eiköhän bensan ruokintaan olis hyvä ku laittais moottoripyörän läppärungot, ja mega ohjaamaan... suorasytkän tekis kans megalla, ku on jo sen verran niiden kans tapellu et saa toimimaa.
sierra cosworth 2wd, 480hv, haltec ja "re85".
Mb "st" 560hv/800nm...

MikkoT
Viestit: 1314
Liittynyt: Pe Maaliskuu 21. 13:53:31 2003

Re: 2l cosworth vapaastihengittävä...

Viesti Kirjoittaja MikkoT » Ke Joulukuu 17. 12:43:14 2008

No tossa köyhänmiehen pattipäämännässä jää aika vähän tavaraa siihen keskelle, kun ottaa huomioon 2wd:n kannen palotilan muodon, joten ei ainakaan minusta kuulosta kovin järkevältä.

No kävin tossa äsken laskemassa nopeasti tolla toisesta topickista löytyvällä ohjelmalla, että tasaisilla männillä, 0,8mm paljevälillä ja kannen palotilan vakioarvolla (48cm3) tulee puristussuhteeksi 10,33. Tossa ei ole huomioitu venakoloja, mutta pienet sellaiset ei tota arvoa paljon laske, mutta jos kantta on joskus esim. hyölätty vähänkin, niin menee äkkiä yli 10,5:n toi puristussuhde.

pontsei
Viestit: 270
Liittynyt: Ke Heinäkuu 18. 16:59:36 2007

Re: 2l cosworth vapaastihengittävä...

Viesti Kirjoittaja pontsei » Ke Joulukuu 17. 21:33:49 2008

jaa,no sehän on jo ihan hyvä... eipä sen kanssa varmaan kannata alkaa juuri kikkailemaan, on tota kantta höylätty ties miten monesti ennen mua ja oon mäki sen kerran käyttäny oikasussa... et eiköhän siitä jotain löydy tolleiki 8)
mitenkähä ne nokat et pystyykö niitä hiomaan kireemmiks niin et pysyy hydrauli säätö toiminnassa? tai käykö hiotun nokan kanssa jonku muun kikattimen nostimet sinne järkevästi, esim jonku volkkarin nostimet tai muut vastaavat :?:

joskus vaan kuulin et ne volkkarin nostimet kävis mut tiiä häntä :?
sierra cosworth 2wd, 480hv, haltec ja "re85".
Mb "st" 560hv/800nm...

siipicossu
Ylläpitäjä
Viestit: 11528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
Viesti:

Re: 2l cosworth vapaastihengittävä...

Viesti Kirjoittaja siipicossu » To Joulukuu 18. 8:04:44 2008

pontsei kirjoitti:jaa,no sehän on jo ihan hyvä... eipä sen kanssa varmaan kannata alkaa juuri kikkailemaan, on tota kantta höylätty ties miten monesti ennen mua ja oon mäki sen kerran käyttäny oikasussa... et eiköhän siitä jotain löydy tolleiki 8)
mitenkähä ne nokat et pystyykö niitä hiomaan kireemmiks niin et pysyy hydrauli säätö toiminnassa? tai käykö hiotun nokan kanssa jonku muun kikattimen nostimet sinne järkevästi, esim jonku volkkarin nostimet tai muut vastaavat :?:

joskus vaan kuulin et ne volkkarin nostimet kävis mut tiiä häntä :?
Volkkarin nostimet on periaatteessa samat kuin alkuperäiset.
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .

ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.

tikkuri
Viestit: 308
Liittynyt: Ti Huhtikuu 17. 11:26:35 2007
Paikkakunta: pieksämäki

Re: 2l cosworth vapaastihengittävä...

Viesti Kirjoittaja tikkuri » Ke Joulukuu 24. 23:59:17 2008

visekohan myy vapari mäntiä.. ja saahan niistä vakioistakin kyllä mutta kestääkö ne sit kierrosta se on eri asia.. käsittääkseni suht vaivattomasti se 200hp rikki kosvortin kannella?
Radalle ja PAM
kaasari ohc
edistyy

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Re: 2l cosworth vapaastihengittävä...

Viesti Kirjoittaja olafu » To Joulukuu 25. 5:48:04 2008

Ne visekot taitaa olla cossun kangelle, jos en väärin ole kattonut... Sais olla vaparikoneeseen varmaan vähän pidempikin kanki jos mahdollista.
Jäsen #606

tikkuri
Viestit: 308
Liittynyt: Ti Huhtikuu 17. 11:26:35 2007
Paikkakunta: pieksämäki

Re: 2l cosworth vapaastihengittävä...

Viesti Kirjoittaja tikkuri » To Joulukuu 25. 15:35:33 2008

noniin justiinsa.. saappia tai iiglee tilailemaan sitten..
Radalle ja PAM
kaasari ohc
edistyy

pasinen
Viestit: 67
Liittynyt: Ke Maaliskuu 8. 15:41:51 2006
Paikkakunta: Paimio

Re: 2l cosworth vapaastihengittävä...

Viesti Kirjoittaja pasinen » Pe Joulukuu 26. 2:54:54 2008

Tossa jotain kuvia lisäinspiraatiota varten: http://www.passionford.com/forum/showth ... p?t=252981 Mielenkiintoinen tehokäyrä tossa punasessa välikopassa....

ytte
Viestit: 1555
Liittynyt: Ke Tammikuu 9. 7:47:29 2002
Paikkakunta: Pyhäjärvi

Re: 2l cosworth vapaastihengittävä...

Viesti Kirjoittaja ytte » Pe Joulukuu 26. 19:06:57 2008

pasinen kirjoitti:Tossa jotain kuvia lisäinspiraatiota varten: http://www.passionford.com/forum/showth ... p?t=252981 Mielenkiintoinen tehokäyrä tossa punasessa välikopassa....
On. On myös mielenkiintoset puristukset ja kierrokset :)

pontsei
Viestit: 270
Liittynyt: Ke Heinäkuu 18. 16:59:36 2007

Re: 2l cosworth vapaastihengittävä...

Viesti Kirjoittaja pontsei » Pe Joulukuu 26. 20:15:08 2008

heh heh... aika karun olonen kampe,, ku likeelle 250 hp/l ilman ahtamista... vaatimattomalla17:1 puristuksella :lol:
jos omasta yli 150hp saa niin ihan hyvä on... pitäs kuitenki olla ihan ajettva moottori ettei kovin ylävireiseksi tule.... täytyy laittaa kuvia tosta korista ja luukuista mitä on jo maalattu, niin nähdään miten edistytää...
sierra cosworth 2wd, 480hv, haltec ja "re85".
Mb "st" 560hv/800nm...

tony the tiger
Viestit: 1516
Liittynyt: Ke Toukokuu 18. 23:16:11 2005
Paikkakunta: Kontiolahti

Re: 2l cosworth vapaastihengittävä...

Viesti Kirjoittaja tony the tiger » La Joulukuu 27. 0:03:57 2008

ytte kirjoitti:
pasinen kirjoitti:Tossa jotain kuvia lisäinspiraatiota varten: http://www.passionford.com/forum/showth ... p?t=252981 Mielenkiintoinen tehokäyrä tossa punasessa välikopassa....
On. On myös mielenkiintoset puristukset ja kierrokset :)
Ja poltto-ainekin aika kaukana pumppu bensasta.
Escort RS Cosworth -93
Mondeo STW -99

siipicossu
Ylläpitäjä
Viestit: 11528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
Viesti:

Re: 2l cosworth vapaastihengittävä...

Viesti Kirjoittaja siipicossu » Ma Joulukuu 29. 0:08:52 2008

tony the tiger kirjoitti:
ytte kirjoitti:
pasinen kirjoitti:Tossa jotain kuvia lisäinspiraatiota varten: http://www.passionford.com/forum/showth ... p?t=252981 Mielenkiintoinen tehokäyrä tossa punasessa välikopassa....
On. On myös mielenkiintoset puristukset ja kierrokset :)
Ja poltto-ainekin aika kaukana pumppu bensasta.
Ei tuosta ole videoita missään?
On varmaan kivan kuuloinen laite.
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .

ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Re: 2l cosworth vapaastihengittävä...

Viesti Kirjoittaja olafu » Ma Joulukuu 29. 2:00:35 2008

Melko varmaan noista tehoista on osa ns. BHP- (Bull-sHit-horsePower) hevosvoimia, mutta voimaa on silti ihan varmasti tajuttomasti ja pelkkä äänikin on väintään riippuvuutta aiheuttava huumausaine. Sen takia siitä ei varmaan videota ole saatavilla, koska se olisi laiton :)

:burn
Jäsen #606

J
Viestit: 551
Liittynyt: Ke Toukokuu 8. 9:28:35 2002
Paikkakunta: Karjala
Viesti:

Re: 2l cosworth vapaastihengittävä...

Viesti Kirjoittaja J » Ma Joulukuu 29. 12:01:05 2008

Kaikki ryssät maasta pois ja alas punakaarti.

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Re: 2l cosworth vapaastihengittävä...

Viesti Kirjoittaja olafu » Ma Joulukuu 29. 12:53:58 2008

Kyllähän se tuntuu kiertävän :)
Jäsen #606

VesQ
Viestit: 1142
Liittynyt: Ma Elokuu 16. 18:20:59 2004
Paikkakunta: Hollola

Re: 2l cosworth vapaastihengittävä...

Viesti Kirjoittaja VesQ » To Tammikuu 1. 17:46:03 2009


pontsei
Viestit: 270
Liittynyt: Ke Heinäkuu 18. 16:59:36 2007

Re: 2l cosworth vapaastihengittävä...

Viesti Kirjoittaja pontsei » Ti Tammikuu 13. 21:04:57 2009

oisko millaista ehdottelua pakosarjalle..., meinattiin jos haponkestävästä olis värkänny, ku sitä on helpompi taivuttaa ku rosteria, ja pitäshä siitäki kiiltävä tulla :burn ...ja 4-1 tyyppinen vois olla järkevä ja putken sisämitaksi jtn 42mm luokkaa... :?:

tänää just tilailin kynäjousi tarvikkeet ja teräspunos jarruletkut yms. alustan osat. etujousen jäykkyys 170lbs ja ihan tavallinen kaasuiskari, saa nähä kuinka toimii... :oops:
sierra cosworth 2wd, 480hv, haltec ja "re85".
Mb "st" 560hv/800nm...

ytte
Viestit: 1555
Liittynyt: Ke Tammikuu 9. 7:47:29 2002
Paikkakunta: Pyhäjärvi

Re: 2l cosworth vapaastihengittävä...

Viesti Kirjoittaja ytte » Ti Tammikuu 13. 21:42:04 2009

4-2-1 sarjan saa varmana paremmin toimimaan ja vetoalueen isommalle alueelle. Putkien pituuksiin vaikuttaa nokat, kansi, venat ym... Jostakinhan se on lähdettävä kehittämään :)

pontsei
Viestit: 270
Liittynyt: Ke Heinäkuu 18. 16:59:36 2007

Re: 2l cosworth vapaastihengittävä...

Viesti Kirjoittaja pontsei » Ke Tammikuu 14. 4:57:08 2009

ymm... täytyy katsoa,vähän raijoittaa tuo tila vaan mielikuvituksen käyttöä, tai oikeastaan lisää ku pitää pieneen tilaaan saada mahtumaa :)
mut eiköhän ku 4mm harjateräksestä vääntää mallin, niin saa ihan passelin. mitähä ne putken pituudet noin pitäis olla jos puristus suhde siinä 10 paikkeilla ja nokat ainaki alkuun vakiot, 4-1 varmaan joku 135cm, mutta jos tekis 4-2-1 tyyppisen niin minkähä mittasia sit?
sierra cosworth 2wd, 480hv, haltec ja "re85".
Mb "st" 560hv/800nm...

pontsei
Viestit: 270
Liittynyt: Ke Heinäkuu 18. 16:59:36 2007

Re: 2l cosworth vapaastihengittävä...

Viesti Kirjoittaja pontsei » Ma Tammikuu 26. 20:40:04 2009

noh, nyt päädyttii kuitenki 4-2-1 tyyppiseen ja ensiöputken sisä halkaisia 42mm ja toisioputken 50mm saa nähdä miten pelaa, pituudet eka putkissa about 50cm ja toiset 60-70cm, mite nyt saa mahtumaa :)
sierra cosworth 2wd, 480hv, haltec ja "re85".
Mb "st" 560hv/800nm...

pontsei
Viestit: 270
Liittynyt: Ke Heinäkuu 18. 16:59:36 2007

Re: 2l cosworth vapaastihengittävä...

Viesti Kirjoittaja pontsei » To Helmikuu 5. 22:22:22 2009

no, nyt on oikea moottori pikkuhiljaa menossa nippuun,ku alko korin hitsaus jo vituttamaan, niin täytyy välillä konetta kasailla.., tykkääkös tuo alukansi kyttyrää jos sen vetää ihan 10,9 pulteilla kiinni? ja mikähän momentti on hyvä kanteen,jos laittaa noilla pulteilla?

tässä kuvia. http://www.kuvaboxi.fi/julkinen/2bkmm+l ... kkeri.html
sierra cosworth 2wd, 480hv, haltec ja "re85".
Mb "st" 560hv/800nm...

heikki
Viestit: 516
Liittynyt: Ke Helmikuu 5. 11:54:35 2003
Paikkakunta: Joensuu

Re: 2l cosworth vapaastihengittävä...

Viesti Kirjoittaja heikki » Pe Helmikuu 6. 19:41:29 2009

Kyllä se vaan tuo kone käy hyvin tuonne Escortin konehuoneeseen :!: Joko liikkuu tulevana kesänä??

pontsei
Viestit: 270
Liittynyt: Ke Heinäkuu 18. 16:59:36 2007

Re: 2l cosworth vapaastihengittävä...

Viesti Kirjoittaja pontsei » Pe Helmikuu 6. 20:39:14 2009

kyllä ois yritys saada liikkeelle, ei tahdo vaa keritä tekemää... täytyy laittaa kuvia jo kunnostetuista osista nii saatte vähä esimakua :lol:
sierra cosworth 2wd, 480hv, haltec ja "re85".
Mb "st" 560hv/800nm...

pontsei
Viestit: 270
Liittynyt: Ke Heinäkuu 18. 16:59:36 2007

Re: 2l cosworth vapaastihengittävä...

Viesti Kirjoittaja pontsei » La Helmikuu 7. 21:55:14 2009

http://www.kuvaboxi.fi/julkinen/2bkmm+l ... kkeri.html

Uusia kuvia lisätty :) 7.2
Kaikki auton irto-osat on läpikäyty ja maalattu.
Auton väriteemaksi tulee takaluukun väri joka löytyy jo kuvista. Kaikki raidoitukset tulee maalaamalla!
sierra cosworth 2wd, 480hv, haltec ja "re85".
Mb "st" 560hv/800nm...

Vastaa Viestiin