Tehodynamometrin rakentaminen

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Tehodynamometrin rakentaminen

Viesti Kirjoittaja olafu » Ma Joulukuu 29. 1:27:21 2008

Tuli tässä mieleen kun suunnittelin generaattoria, että kolmivaihemoottoristahan on kohtuullisen helppo tehdä pyörrevirtajarru. Laittaa vaan tasajännitteen vaihejohtimiin ja ankkurin tilalle pyörivä ainesputki, jonka sisällä kierrätetään vaikka vettä. Jarru toimii siis pyörrevirtaperiaatteella, moottorin staattorissa paikallaan pysyvä magneettikenttä kuumentaa pyörivää rumpua, koska magneettikenttä muuttuu rumpuun nähden. Vesi kerää lämmön rummusta, koska muuten se sulaa tai paistaa lämmöllänsä kentän käämitykset.

Kukaan kokeillut toimiiko tollanen systeemi? Voisi käyttää siis tehodynamometrin jarruna... Nopea reagoimaan, jarruteho suoraan verrannollinen kenttävirtaan, lämmöntuoton saa talteen jne jne...
Jäsen #606

pontsei
Viestit: 270
Liittynyt: Ke Heinäkuu 18. 16:59:36 2007

Re: Tehodynamometrin rakentaminen

Viesti Kirjoittaja pontsei » Ma Joulukuu 29. 19:27:00 2008

hmm... kaipa tuo noinki onnistuu..., mut mites jos laitetaan vaan vetäviin pyöriin riittävät hydraulimoottorit ja niitä kuristetaan vaan venttiilillä, niin tehon saa näppärästi paineesta minkä auto jaksaa pyörittää.... :roll: ja ei olisi luisto ongelmia, kun laittaa suoraan napoihin moottorit kiinni., vääntöhän tuolla on vähä hankalampi juttu sit saada...
sierra cosworth 2wd, 480hv, haltec ja "re85".
Mb "st" 560hv/800nm...

jeddah
CRSC Jäsen 2021
Viestit: 2561
Liittynyt: Ti Helmikuu 22. 21:47:47 2005
Paikkakunta: Kärkölä
Viesti:

Re: Tehodynamometrin rakentaminen

Viesti Kirjoittaja jeddah » Ma Joulukuu 29. 20:32:03 2008

:shock: On sullaki projektit... :roll:

Eikös siihen ainesputkeenkin tarttis olla jonkinlainen "käämitys" kuten oikosulkumoottorin roottorissa? Tai ennemmin kuin tasavirtamoottorin pyörivässä osassa? Ei kai se pelkkä umpinainen rumpu auta jos sen magneettikenttä vain vaihtuu puolelta toiselle..? Periaatteessahan tuo laite olisi sitten vähän niinkuin oikosuljettu kolmivaiheinen laturi, jonka pyörimistä vastustetaan ulkoisella magneettikentällä

Veikkaan, että kukaan täysissä järjissään oleva ei ole moista rakentanut :)

pontsei
Viestit: 270
Liittynyt: Ke Heinäkuu 18. 16:59:36 2007

Re: Tehodynamometrin rakentaminen

Viesti Kirjoittaja pontsei » Ma Joulukuu 29. 23:00:42 2008

ei mitään uusia ideoita koskaan aivan täysjärkiseltä tule... :lol: :lol:
sierra cosworth 2wd, 480hv, haltec ja "re85".
Mb "st" 560hv/800nm...

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Re: Tehodynamometrin rakentaminen

Viesti Kirjoittaja olafu » Ti Joulukuu 30. 1:27:04 2008

Ettikääpä "eddy current" tai "pyörrevirtajarru".
Tai pyörrevirta, whatever.
Toimii millä vaan sähköä johtavalla materiaalilla, umpijönssi kun on kela ja oikosulku yhtäaikaa. Liekkö kupari sitten paras tässä, pitää tutkia :)

Kolmivaihemoottori ei vaan välttämättä kyllä ole paras vaihtoehto, kun siinä on pyritty saavuttamaan vähän toisenlaisia ominaisuuksia siltä staattorilta... Äkkiäkös sitä muutaman vahvan sähkömagneetin käämii :)
Jäsen #606

fsohc
Viestit: 1694
Liittynyt: Ti Kesäkuu 21. 22:51:17 2005

Re: Tehodynamometrin rakentaminen

Viesti Kirjoittaja fsohc » Ti Joulukuu 30. 21:20:10 2008

pontsei kirjoitti:hmm... kaipa tuo noinki onnistuu..., mut mites jos laitetaan vaan vetäviin pyöriin riittävät hydraulimoottorit ja niitä kuristetaan vaan venttiilillä, niin tehon saa näppärästi paineesta minkä auto jaksaa pyörittää.... :roll: ja ei olisi luisto ongelmia, kun laittaa suoraan napoihin moottorit kiinni., vääntöhän tuolla on vähä hankalampi juttu sit saada...
Kalibrointi voi olla hitusen ongelmallinen (häviöt), samoin pyörimisnopeudenlaajuus.
Ford Fiesta 1.8D '97 - elämää hitaampi käyttis ja sen vastapainona Kawasaki ZX-9R. Ikuisuusprojektiksi venynyt Ford Consul '73

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Re: Tehodynamometrin rakentaminen

Viesti Kirjoittaja olafu » Ti Joulukuu 30. 23:17:12 2008

fsohc kirjoitti:
pontsei kirjoitti:hmm... kaipa tuo noinki onnistuu..., mut mites jos laitetaan vaan vetäviin pyöriin riittävät hydraulimoottorit ja niitä kuristetaan vaan venttiilillä, niin tehon saa näppärästi paineesta minkä auto jaksaa pyörittää.... :roll: ja ei olisi luisto ongelmia, kun laittaa suoraan napoihin moottorit kiinni., vääntöhän tuolla on vähä hankalampi juttu sit saada...
Kalibrointi voi olla hitusen ongelmallinen (häviöt), samoin pyörimisnopeudenlaajuus.
Noi hydraulipumppuun perustuvat penkit tuppaa oleen rajottuneena noihin jokkistouhuihin. Tulee niin kauheen iso ja kömpelö ja kalliskin, jos meinaa hydraulipumpulla jarruttaa vaikka 500hp. Mutta samalla tavalla niinkun vesijarrustakin, siitä hydraulipumpustakin voi sitä vääntöä mitata, jos ei luota siihen paineeseen.
Jäsen #606

TAp
Viestit: 1438
Liittynyt: Ma Tammikuu 7. 21:44:15 2002
Paikkakunta: Mäntsälä

Re: Tehodynamometrin rakentaminen

Viesti Kirjoittaja TAp » Ke Joulukuu 31. 11:45:29 2008

Noita ohjeitahan löytää Googlaamalla,

Suurin ongelma on käytännössä lämpötehon hukkaaminen johonkin järkevästi

ytte
Viestit: 1555
Liittynyt: Ke Tammikuu 9. 7:47:29 2002
Paikkakunta: Pyhäjärvi

Re: Tehodynamometrin rakentaminen

Viesti Kirjoittaja ytte » Ke Joulukuu 31. 17:26:10 2008

Ei oikein ole hyvä noi sähkömoottorit jarruina, lämpiävät nopeesti. Ostat suoraan raskaskalusto purkaamolta ison telma:n valmistaman pyörrevirtajarrun ja työnnät sille hitsausmuutimella virtaa.

ytte
Viestit: 1555
Liittynyt: Ke Tammikuu 9. 7:47:29 2002
Paikkakunta: Pyhäjärvi

Re: Tehodynamometrin rakentaminen

Viesti Kirjoittaja ytte » Ke Joulukuu 31. 17:53:01 2008

Niin ja kierroskestävyys. Joudut välittämään että jarru kestää kiekat ja se taas pienentää vääntömomenttia. 2 isoa jarrua ja 1:2 välitys niin saa jo mittailal kunnon moottoreita :)

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Re: Tehodynamometrin rakentaminen

Viesti Kirjoittaja olafu » Ke Joulukuu 31. 18:52:12 2008

ytte kirjoitti:Ei oikein ole hyvä noi sähkömoottorit jarruina, lämpiävät nopeesti. Ostat suoraan raskaskalusto purkaamolta ison telma:n valmistaman pyörrevirtajarrun ja työnnät sille hitsausmuutimella virtaa.
Moottori sellaisenaan lämpiääkin varmasti melko nopeasti, mutta se lämpöhän huokuu siitä roottorista. Kierroksia tollasen putkenpätkän saa kestämään kevyesti sen 8000. :)
Jäsen #606

Jari H
Viestit: 935
Liittynyt: Ti Maaliskuu 18. 16:46:48 2003
Paikkakunta: Kausala

Re: Tehodynamometrin rakentaminen

Viesti Kirjoittaja Jari H » Ke Joulukuu 31. 22:23:53 2008

Ihan noin ot:na, inertia dynon kanssakin on yllättävän runsaasti touhua kun sen tyhjästä murjasee. Jos ei muuta niin ainakin tulosten toistettavuus on parempi kuin kömpelöllä ohjauksella varustetulla pyörrevirta jarrulla.
Ja lämmön tuotto on jo jossain 300kw pyörrevirta jarrussa ihan reipas.
Jos tarvit inertia penkkiin toimivaa softaa, niin kysy Harrilta http://www.dynomec.com/
Ken Duttweiler:
'Turbos are great devices for screwing things up because a little is good and little bit more is better and pretty soon you're in trouble.'

Good enough is not good enough, it has to be done right.

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Re: Tehodynamometrin rakentaminen

Viesti Kirjoittaja olafu » Pe Tammikuu 2. 4:18:20 2009

Jari H kirjoitti:Ihan noin ot:na, inertia dynon kanssakin on yllättävän runsaasti touhua kun sen tyhjästä murjasee. Jos ei muuta niin ainakin tulosten toistettavuus on parempi kuin kömpelöllä ohjauksella varustetulla pyörrevirta jarrulla.
Ja lämmön tuotto on jo jossain 300kw pyörrevirta jarrussa ihan reipas.
Jos tarvit inertia penkkiin toimivaa softaa, niin kysy Harrilta http://www.dynomec.com/
300kW pyörrevirtajarrun lämmöntuotto on tosiaan se 300kW, eli pitää olla vesijäähdytys. Peruslähtökohtana on se, että penkissä on järeä jarru jonka säätö on yksinkertainen ja helppo. Pyörrevirtajarru on tämmöinen.
Jäsen #606

ytte
Viestit: 1555
Liittynyt: Ke Tammikuu 9. 7:47:29 2002
Paikkakunta: Pyhäjärvi

Re: Tehodynamometrin rakentaminen

Viesti Kirjoittaja ytte » Su Tammikuu 4. 17:41:11 2009

http://s6.photobucket.com/albums/y227/J ... Medium.jpg

Tuollainen on oma laite. Vaihteisto tosissaan laskee kiekat niin että maksimi kierrokset on 10000rpm ja jarru pyörii sillon 6000rpm. Laittaa tuo ihan läjään ja testattava, voi kyllä olla että tilaan vesijarrun jos tuolla ei saa tarpeeksi jarrutettua. Osta sit pois valmis paketti? :)

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Re: Tehodynamometrin rakentaminen

Viesti Kirjoittaja olafu » Su Tammikuu 4. 23:11:56 2009

Kaikki tarttee itte tehrä. Sen takia mikään ei koskaan tuukkaan valmiiks. Katotaan nyt, tuskin tulee ostettua :)
Jäsen #606

ytte
Viestit: 1555
Liittynyt: Ke Tammikuu 9. 7:47:29 2002
Paikkakunta: Pyhäjärvi

Re: Tehodynamometrin rakentaminen

Viesti Kirjoittaja ytte » Ma Tammikuu 5. 17:07:14 2009

vittumaisinta tossa on omasta mielestä se että pitää tehä adapterilevy ja moottorikelkka johon käy eri malliset moottorit. Ite jarrupuoli on selvää pässinlihaa. Teen tuohon erillisen starttijutun niin ei tarvii moottorin kytkinkoppaa olla mukana.

Vastaa Viestiin