Tehodynamometrin rakentaminen
Valvoja: CRSC Hallitus
-
- Viestit: 4825
- Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
- Paikkakunta: Urjala
Tehodynamometrin rakentaminen
Tuli tässä mieleen kun suunnittelin generaattoria, että kolmivaihemoottoristahan on kohtuullisen helppo tehdä pyörrevirtajarru. Laittaa vaan tasajännitteen vaihejohtimiin ja ankkurin tilalle pyörivä ainesputki, jonka sisällä kierrätetään vaikka vettä. Jarru toimii siis pyörrevirtaperiaatteella, moottorin staattorissa paikallaan pysyvä magneettikenttä kuumentaa pyörivää rumpua, koska magneettikenttä muuttuu rumpuun nähden. Vesi kerää lämmön rummusta, koska muuten se sulaa tai paistaa lämmöllänsä kentän käämitykset.
Kukaan kokeillut toimiiko tollanen systeemi? Voisi käyttää siis tehodynamometrin jarruna... Nopea reagoimaan, jarruteho suoraan verrannollinen kenttävirtaan, lämmöntuoton saa talteen jne jne...
Kukaan kokeillut toimiiko tollanen systeemi? Voisi käyttää siis tehodynamometrin jarruna... Nopea reagoimaan, jarruteho suoraan verrannollinen kenttävirtaan, lämmöntuoton saa talteen jne jne...
Jäsen #606
-
- Viestit: 270
- Liittynyt: Ke Heinäkuu 18. 16:59:36 2007
Re: Tehodynamometrin rakentaminen
hmm... kaipa tuo noinki onnistuu..., mut mites jos laitetaan vaan vetäviin pyöriin riittävät hydraulimoottorit ja niitä kuristetaan vaan venttiilillä, niin tehon saa näppärästi paineesta minkä auto jaksaa pyörittää....
ja ei olisi luisto ongelmia, kun laittaa suoraan napoihin moottorit kiinni., vääntöhän tuolla on vähä hankalampi juttu sit saada...

sierra cosworth 2wd, 480hv, haltec ja "re85".
Mb "st" 560hv/800nm...
Mb "st" 560hv/800nm...
-
- CRSC Jäsen 2021
- Viestit: 2561
- Liittynyt: Ti Helmikuu 22. 21:47:47 2005
- Paikkakunta: Kärkölä
- Viesti:
Re: Tehodynamometrin rakentaminen


Eikös siihen ainesputkeenkin tarttis olla jonkinlainen "käämitys" kuten oikosulkumoottorin roottorissa? Tai ennemmin kuin tasavirtamoottorin pyörivässä osassa? Ei kai se pelkkä umpinainen rumpu auta jos sen magneettikenttä vain vaihtuu puolelta toiselle..? Periaatteessahan tuo laite olisi sitten vähän niinkuin oikosuljettu kolmivaiheinen laturi, jonka pyörimistä vastustetaan ulkoisella magneettikentällä
Veikkaan, että kukaan täysissä järjissään oleva ei ole moista rakentanut

Mertie pub & 3D
-
- Viestit: 270
- Liittynyt: Ke Heinäkuu 18. 16:59:36 2007
Re: Tehodynamometrin rakentaminen
ei mitään uusia ideoita koskaan aivan täysjärkiseltä tule...



sierra cosworth 2wd, 480hv, haltec ja "re85".
Mb "st" 560hv/800nm...
Mb "st" 560hv/800nm...
-
- Viestit: 4825
- Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
- Paikkakunta: Urjala
Re: Tehodynamometrin rakentaminen
Ettikääpä "eddy current" tai "pyörrevirtajarru".
Tai pyörrevirta, whatever.
Toimii millä vaan sähköä johtavalla materiaalilla, umpijönssi kun on kela ja oikosulku yhtäaikaa. Liekkö kupari sitten paras tässä, pitää tutkia
Kolmivaihemoottori ei vaan välttämättä kyllä ole paras vaihtoehto, kun siinä on pyritty saavuttamaan vähän toisenlaisia ominaisuuksia siltä staattorilta... Äkkiäkös sitä muutaman vahvan sähkömagneetin käämii
Tai pyörrevirta, whatever.
Toimii millä vaan sähköä johtavalla materiaalilla, umpijönssi kun on kela ja oikosulku yhtäaikaa. Liekkö kupari sitten paras tässä, pitää tutkia

Kolmivaihemoottori ei vaan välttämättä kyllä ole paras vaihtoehto, kun siinä on pyritty saavuttamaan vähän toisenlaisia ominaisuuksia siltä staattorilta... Äkkiäkös sitä muutaman vahvan sähkömagneetin käämii

Jäsen #606
-
- Viestit: 1694
- Liittynyt: Ti Kesäkuu 21. 22:51:17 2005
Re: Tehodynamometrin rakentaminen
Kalibrointi voi olla hitusen ongelmallinen (häviöt), samoin pyörimisnopeudenlaajuus.pontsei kirjoitti:hmm... kaipa tuo noinki onnistuu..., mut mites jos laitetaan vaan vetäviin pyöriin riittävät hydraulimoottorit ja niitä kuristetaan vaan venttiilillä, niin tehon saa näppärästi paineesta minkä auto jaksaa pyörittää....ja ei olisi luisto ongelmia, kun laittaa suoraan napoihin moottorit kiinni., vääntöhän tuolla on vähä hankalampi juttu sit saada...
Ford Fiesta 1.8D '97 - elämää hitaampi käyttis ja sen vastapainona Kawasaki ZX-9R. Ikuisuusprojektiksi venynyt Ford Consul '73
-
- Viestit: 4825
- Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
- Paikkakunta: Urjala
Re: Tehodynamometrin rakentaminen
Noi hydraulipumppuun perustuvat penkit tuppaa oleen rajottuneena noihin jokkistouhuihin. Tulee niin kauheen iso ja kömpelö ja kalliskin, jos meinaa hydraulipumpulla jarruttaa vaikka 500hp. Mutta samalla tavalla niinkun vesijarrustakin, siitä hydraulipumpustakin voi sitä vääntöä mitata, jos ei luota siihen paineeseen.fsohc kirjoitti:Kalibrointi voi olla hitusen ongelmallinen (häviöt), samoin pyörimisnopeudenlaajuus.pontsei kirjoitti:hmm... kaipa tuo noinki onnistuu..., mut mites jos laitetaan vaan vetäviin pyöriin riittävät hydraulimoottorit ja niitä kuristetaan vaan venttiilillä, niin tehon saa näppärästi paineesta minkä auto jaksaa pyörittää....ja ei olisi luisto ongelmia, kun laittaa suoraan napoihin moottorit kiinni., vääntöhän tuolla on vähä hankalampi juttu sit saada...
Jäsen #606
-
- Viestit: 1438
- Liittynyt: Ma Tammikuu 7. 21:44:15 2002
- Paikkakunta: Mäntsälä
Re: Tehodynamometrin rakentaminen
Noita ohjeitahan löytää Googlaamalla,
Suurin ongelma on käytännössä lämpötehon hukkaaminen johonkin järkevästi
Suurin ongelma on käytännössä lämpötehon hukkaaminen johonkin järkevästi
-
- Viestit: 1555
- Liittynyt: Ke Tammikuu 9. 7:47:29 2002
- Paikkakunta: Pyhäjärvi
Re: Tehodynamometrin rakentaminen
Ei oikein ole hyvä noi sähkömoottorit jarruina, lämpiävät nopeesti. Ostat suoraan raskaskalusto purkaamolta ison telma:n valmistaman pyörrevirtajarrun ja työnnät sille hitsausmuutimella virtaa.
-
- Viestit: 1555
- Liittynyt: Ke Tammikuu 9. 7:47:29 2002
- Paikkakunta: Pyhäjärvi
Re: Tehodynamometrin rakentaminen
Niin ja kierroskestävyys. Joudut välittämään että jarru kestää kiekat ja se taas pienentää vääntömomenttia. 2 isoa jarrua ja 1:2 välitys niin saa jo mittailal kunnon moottoreita 

-
- Viestit: 4825
- Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
- Paikkakunta: Urjala
Re: Tehodynamometrin rakentaminen
Moottori sellaisenaan lämpiääkin varmasti melko nopeasti, mutta se lämpöhän huokuu siitä roottorista. Kierroksia tollasen putkenpätkän saa kestämään kevyesti sen 8000.ytte kirjoitti:Ei oikein ole hyvä noi sähkömoottorit jarruina, lämpiävät nopeesti. Ostat suoraan raskaskalusto purkaamolta ison telma:n valmistaman pyörrevirtajarrun ja työnnät sille hitsausmuutimella virtaa.

Jäsen #606
-
- Viestit: 935
- Liittynyt: Ti Maaliskuu 18. 16:46:48 2003
- Paikkakunta: Kausala
Re: Tehodynamometrin rakentaminen
Ihan noin ot:na, inertia dynon kanssakin on yllättävän runsaasti touhua kun sen tyhjästä murjasee. Jos ei muuta niin ainakin tulosten toistettavuus on parempi kuin kömpelöllä ohjauksella varustetulla pyörrevirta jarrulla.
Ja lämmön tuotto on jo jossain 300kw pyörrevirta jarrussa ihan reipas.
Jos tarvit inertia penkkiin toimivaa softaa, niin kysy Harrilta http://www.dynomec.com/
Ja lämmön tuotto on jo jossain 300kw pyörrevirta jarrussa ihan reipas.
Jos tarvit inertia penkkiin toimivaa softaa, niin kysy Harrilta http://www.dynomec.com/
Ken Duttweiler:
'Turbos are great devices for screwing things up because a little is good and little bit more is better and pretty soon you're in trouble.'
Good enough is not good enough, it has to be done right.
'Turbos are great devices for screwing things up because a little is good and little bit more is better and pretty soon you're in trouble.'
Good enough is not good enough, it has to be done right.
-
- Viestit: 4825
- Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
- Paikkakunta: Urjala
Re: Tehodynamometrin rakentaminen
300kW pyörrevirtajarrun lämmöntuotto on tosiaan se 300kW, eli pitää olla vesijäähdytys. Peruslähtökohtana on se, että penkissä on järeä jarru jonka säätö on yksinkertainen ja helppo. Pyörrevirtajarru on tämmöinen.Jari H kirjoitti:Ihan noin ot:na, inertia dynon kanssakin on yllättävän runsaasti touhua kun sen tyhjästä murjasee. Jos ei muuta niin ainakin tulosten toistettavuus on parempi kuin kömpelöllä ohjauksella varustetulla pyörrevirta jarrulla.
Ja lämmön tuotto on jo jossain 300kw pyörrevirta jarrussa ihan reipas.
Jos tarvit inertia penkkiin toimivaa softaa, niin kysy Harrilta http://www.dynomec.com/
Jäsen #606
-
- Viestit: 1555
- Liittynyt: Ke Tammikuu 9. 7:47:29 2002
- Paikkakunta: Pyhäjärvi
Re: Tehodynamometrin rakentaminen
http://s6.photobucket.com/albums/y227/J ... Medium.jpg
Tuollainen on oma laite. Vaihteisto tosissaan laskee kiekat niin että maksimi kierrokset on 10000rpm ja jarru pyörii sillon 6000rpm. Laittaa tuo ihan läjään ja testattava, voi kyllä olla että tilaan vesijarrun jos tuolla ei saa tarpeeksi jarrutettua. Osta sit pois valmis paketti?
Tuollainen on oma laite. Vaihteisto tosissaan laskee kiekat niin että maksimi kierrokset on 10000rpm ja jarru pyörii sillon 6000rpm. Laittaa tuo ihan läjään ja testattava, voi kyllä olla että tilaan vesijarrun jos tuolla ei saa tarpeeksi jarrutettua. Osta sit pois valmis paketti?

-
- Viestit: 4825
- Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
- Paikkakunta: Urjala
Re: Tehodynamometrin rakentaminen
Kaikki tarttee itte tehrä. Sen takia mikään ei koskaan tuukkaan valmiiks. Katotaan nyt, tuskin tulee ostettua 

Jäsen #606
-
- Viestit: 1555
- Liittynyt: Ke Tammikuu 9. 7:47:29 2002
- Paikkakunta: Pyhäjärvi
Re: Tehodynamometrin rakentaminen
vittumaisinta tossa on omasta mielestä se että pitää tehä adapterilevy ja moottorikelkka johon käy eri malliset moottorit. Ite jarrupuoli on selvää pässinlihaa. Teen tuohon erillisen starttijutun niin ei tarvii moottorin kytkinkoppaa olla mukana.