Akun siirto takakonttiin

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

escorvet
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 3164
Liittynyt: Pe Huhtikuu 28. 22:24:48 2006
Paikkakunta: Mäntsälä

Re: Akun siirto takakonttiin

Viesti Kirjoittaja escorvet » Ke Joulukuu 31. 13:14:04 2008

fiffe kirjoitti:Redtop on palvellut jo 6 vuotta ja vielä viimeiset 2 vuotta takana pitkien piuhojen päässä,
silti startti ongelmia ei ole ollut.

Ei huonoa sanottavaa kuin hinta, halvalla ei hyvää saa :)
Toi 38Ah redtop maksais englannista rahteineen 220£ joka on nykyisen kurssin mukaan lähes sama euroissa.
Ja tasan varmasti jaksaa startata auton kuin auton. 1150A käynnistys virta.

taneli
Viestit: 963
Liittynyt: La Maaliskuu 6. 16:58:22 2004
Paikkakunta: espoo

Re: Akun siirto takakonttiin

Viesti Kirjoittaja taneli » Ke Joulukuu 31. 13:53:05 2008

mulla on tanessa akku takakontissa,60 neliöistä virtapiuhaa konehuoneeseen jossa virranjakoblokki. tietty automaattisulake välissä. ei minkäänlaisia ongelmia. :) tai siis on, muttei akkuun/virtaan liittyviä. :)
taxi-taunus 2.8i, ikuinen projekti, ja -02 farkku focus.

Etuveto
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1043
Liittynyt: Ti Heinäkuu 5. 21:33:09 2005
Paikkakunta: Laukaa

Re: Akun siirto takakonttiin

Viesti Kirjoittaja Etuveto » Ke Joulukuu 31. 14:03:11 2008

escorvet kirjoitti:
fiffe kirjoitti:Redtop on palvellut jo 6 vuotta ja vielä viimeiset 2 vuotta takana pitkien piuhojen päässä,
silti startti ongelmia ei ole ollut.

Ei huonoa sanottavaa kuin hinta, halvalla ei hyvää saa :)
Toi 38Ah redtop maksais englannista rahteineen 220£ joka on nykyisen kurssin mukaan lähes sama euroissa.
Ja tasan varmasti jaksaa startata auton kuin auton. 1150A käynnistys virta.
Tuo minulla oleva akku on redtop 15, siinäkin startti oli huomattavasti parempi mitä normi akulla, jäi mieleen se ensi startti vaikka oli epäilykset pienen kokonsa takia.
#295

Rstf
Xr2i

escorvet
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 3164
Liittynyt: Pe Huhtikuu 28. 22:24:48 2006
Paikkakunta: Mäntsälä

Re: Akun siirto takakonttiin

Viesti Kirjoittaja escorvet » Ke Joulukuu 31. 14:12:44 2008

Mites siinä on muuten riitäny virta?
Siis jaksaako starttailla jos ajaa vaan lyhyitä matkoja eikäkerkeä kunnolla ladata välissä?

MouTine
Viestit: 9717
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
Viesti:

Re: Akun siirto takakonttiin

Viesti Kirjoittaja MouTine » Ke Joulukuu 31. 14:53:45 2008

Ihan OT luontoinen välikysymys mikä on vaivannut mieltäni jo vuosikymmenien ajan... Kuinka paljon autolla pitää ajaa, jotta starttauksen imaisema energia akusta on ladattu takaisin? Siihen toki vaikuttaa tosi moni asia, mutta joky teroia edes perusteluinene olisi kiva kuulla.
Nykyiset:
'14 E500 Coupe

Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6

Etuveto
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1043
Liittynyt: Ti Heinäkuu 5. 21:33:09 2005
Paikkakunta: Laukaa

Re: Akun siirto takakonttiin

Viesti Kirjoittaja Etuveto » Ke Joulukuu 31. 16:12:56 2008

escorvet kirjoitti:Mites siinä on muuten riitäny virta?
Siis jaksaako starttailla jos ajaa vaan lyhyitä matkoja eikäkerkeä kunnolla ladata välissä?
Hyvin on riittänyt virta vaikka laturi on välitetty kiertämään vähemmän, jonka syystä lataus on heikompaa pikku kieroksilla. Flektiäkin on tullut pyöriteltyä ajon jälkeen eikä starttaus ongelmia ole ollut seuraavassa lähdössä. Laturina olen käyttänyt biltsun moottoripyörään tarkoitettua laturia jossa taitaa 1A:n luokkaa olla teho.

Joskus veli jakoi postia omalla autolla jossa oli redtoppi, sitä touhua se ei kestänyt hirveän pitkään ,ei varmaan muutkaan akut...Ralliautoissa taitavat yleensä paistaa akut starttiapureilla.

Älä sitten kettuile jos et ole tyytyväinen :wink:
#295

Rstf
Xr2i

pertrac36
Viestit: 150
Liittynyt: Ke Helmikuu 13. 0:20:09 2002

Re: Akun siirto takakonttiin

Viesti Kirjoittaja pertrac36 » La Tammikuu 10. 0:01:24 2009

hep,
MouTine kirjoitti:...Kuinka paljon autolla pitää ajaa, jotta starttauksen imaisema energia akusta on ladattu takaisin? Siihen toki vaikuttaa tosi moni asia, mutta joky teroia edes perusteluinene olisi kiva kuulla.
kuten itsekin sanoit, moni asia vaikuttaa, mutta _teoriassa_ esim. näin:

startataan 9 sekuntia, otetaan akusta 200A virtaa -> akun energia vähenee 0,5Ah
-> moottori käy, laturi tuottaa virran kulutukseen ja ylläpitää 13,5-14,5 V jännitteen
-> "ehjä normaalilämpöinen akku" ottaa tuolla jännitteellä latausvirtaa 3...5 A
-> esim. 5 A latausvirralla startatessa hukattu energia on ladattu takaisin 6 minuutissa
näin hyvällä akulla kesällä.

talvella siten ongelmaksi tulee nimenomaan se, että -20 asteiselta akulta menee kotvanen (10+ min??) aikaa, ennenkuin se alkaa juurikaan ottaa latausta vastaan vaikkapa tuolla 14,5 V jännitteellä.
lisäksi, jos (kylmä) akku startatessa purkautuu huomattavasti, alkaa tehokas latautuminen vieläkin hitaammin, vaikka toisaalta latausvirta on isompi, mikä taas rasittaa akkua.... jne.

käytännössä ei varmaan tarkalleen noin, mutta riittänee keskustelun pohjaksi
-timppa
#176

Juusto_Pallero
Viestit: 2216
Liittynyt: La Marraskuu 4. 16:57:31 2006
Paikkakunta: otalampi

Re: Akun siirto takakonttiin

Viesti Kirjoittaja Juusto_Pallero » La Tammikuu 10. 1:48:07 2009

itelläkin ollut mielessä toi akun siirto konttiin... ostin jo kaksi hifi jako blokkia kone huonetta ajatellen. mielessä oli vetää - ja + konttiin konehuoneesta, konttiin sulake ja sinnekkin akku maihin.

toi maa homma on nyt jääny hämäämään. tosi moni laittaa akun vaan kontista maihin ja ei vedä sinne miinus piuhaa. onko - piuhan vetämisestä mitään haittaa? onko se vaan ihan turhaa? vai eikö ketään vaan jaksa vetää kahta piuhaa? :D
Ford Sierra Cosworth 4x4 -90
Ford Sierra Rs Cosworth -86

tumppe
CRSC jäsen 2015
Viestit: 6264
Liittynyt: Su Syyskuu 19. 21:41:04 2004
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: Akun siirto takakonttiin

Viesti Kirjoittaja tumppe » La Tammikuu 10. 10:29:16 2009

juusto_pallero kirjoitti:itelläkin ollut mielessä toi akun siirto konttiin... ostin jo kaksi hifi jako blokkia kone huonetta ajatellen. mielessä oli vetää - ja + konttiin konehuoneesta, konttiin sulake ja sinnekkin akku maihin.

toi maa homma on nyt jääny hämäämään. tosi moni laittaa akun vaan kontista maihin ja ei vedä sinne miinus piuhaa. onko - piuhan vetämisestä mitään haittaa? onko se vaan ihan turhaa? vai eikö ketään vaan jaksa vetää kahta piuhaa? :D
Ei se oo jaksamisesta kiinni, ku siinä maa kaapelin vetämisessä kun ei oo mitään järkeä, vai meinaatko että joku sormen vahvunen kaapeli johtaa paremmin virtaa ku koko auton kori?
MYYTÄVÄT: http://www.nettivaraosa.com/412490
Kalusto:
-Escort mk1 2.0 ohc vm.69 -Audi A4 Avant 2.0 TFSI Quattro S-Line Black Edition vm.07
-Sierra mk2 2.0 ohc IS vm.87 -Harley-Davidson FLHTC S&S 1600cc vm.85
-Sierra RS Cosworth Sapphire Grp A (katu kilpuri projekti)
-Sierra RS Cosworth vm.89 (stage 4 yms.)

adh
Viestit: 1334
Liittynyt: Pe Toukokuu 9. 9:26:55 2003
Paikkakunta: Lammin hämeenlinna

Re: Akun siirto takakonttiin

Viesti Kirjoittaja adh » La Tammikuu 10. 10:48:25 2009

juusto_pallero kirjoitti:itelläkin ollut mielessä toi akun siirto konttiin... ostin jo kaksi hifi jako blokkia kone huonetta ajatellen. mielessä oli vetää - ja + konttiin konehuoneesta, konttiin sulake ja sinnekkin akku maihin.

toi maa homma on nyt jääny hämäämään. tosi moni laittaa akun vaan kontista maihin ja ei vedä sinne miinus piuhaa. onko - piuhan vetämisestä mitään haittaa? onko se vaan ihan turhaa? vai eikö ketään vaan jaksa vetää kahta piuhaa? :D
jos vedät maakaapelinkin takaa eteen niin joudut käyttämään huomattavasti paksumpia johtoja. maakaapelin pituus täytyy aina lisätä virta johdon pituuteen kun lasketaan kuinka isoa kaapelia pitää vetää,eli maajohdon oltava yhtä isoa kuin virta johdon.
ford escort´79 tic

Juusto_Pallero
Viestit: 2216
Liittynyt: La Marraskuu 4. 16:57:31 2006
Paikkakunta: otalampi

Re: Akun siirto takakonttiin

Viesti Kirjoittaja Juusto_Pallero » La Tammikuu 10. 14:10:03 2009

okei, eli unohdetaan sitten - piuhan vetäminen. eli akku kunnolla konttiin maihin ja konehuoneesta piuhat kunnolla maihin.
Ford Sierra Cosworth 4x4 -90
Ford Sierra Rs Cosworth -86

Popi
Viestit: 5538
Liittynyt: Su Joulukuu 29. 21:31:47 2002
Paikkakunta: Keski-Uusimaa
Viesti:

Re: Akun siirto takakonttiin

Viesti Kirjoittaja Popi » La Tammikuu 10. 21:50:54 2009

Niin tuo kunnolla maattaminen se taitaa se pointti olla. Eli jos vetää kunnon kaapelin koneen kylkeen akulta asti niin se saatta olla parempi vaihtoehto kuin pistää maadotus jollain 6mm pultilla konttiin kiinni. Vaikka koppa johtaa sähköö hyvin, niin se liitos voi tökkiä kun vähän hapettuu. Ja mitä enemmän liitoksia matkalla sen riskialttiimpi toteutus.
Escort, käyttö STw Focus ja Supermoto... :shock: ja toinen
Katoksessa myös https://www.lahdenkattohuolto.fi/ PASKANPUHUJAN myymä Hijazu. Poliisit kerto että autoo myydes voi puhuu paskaa niin paljon ku haluu ja ehtii eikä oo rikollinen!! Hyvä tietää ku myy rojuja ;)

puliukk0
Viestit: 3928
Liittynyt: Ti Toukokuu 16. 22:01:59 2006
Paikkakunta: Helsinki

Re: Akun siirto takakonttiin

Viesti Kirjoittaja puliukk0 » La Tammikuu 10. 22:09:51 2009

Popi kirjoitti:Niin tuo kunnolla maattaminen se taitaa se pointti olla. Eli jos vetää kunnon kaapelin koneen kylkeen akulta asti niin se saatta olla parempi vaihtoehto kuin pistää maadotus jollain 6mm pultilla konttiin kiinni. Vaikka koppa johtaa sähköö hyvin, niin se liitos voi tökkiä kun vähän hapettuu. Ja mitä enemmän liitoksia matkalla sen riskialttiimpi toteutus.
Siks niihin liitoksiin laitetaan maali tjsp päälle niin ei hapetu niin helposti. :)
-Talvilintta e30
-S13 200sx SR20DET

Popi
Viestit: 5538
Liittynyt: Su Joulukuu 29. 21:31:47 2002
Paikkakunta: Keski-Uusimaa
Viesti:

Re: Akun siirto takakonttiin

Viesti Kirjoittaja Popi » La Tammikuu 10. 22:38:55 2009

Kuhan muistetaan ottaa se maali sieltä alta pois :wink:
Mutta siis heikoin lenkki yleensä löytyy noista liitoksista. Mäkin oon lisäilly muutamaan autoon toisen kaapelin akun ja koneen välille startteihin liittyvien 'ongelmien' takia.
Escort, käyttö STw Focus ja Supermoto... :shock: ja toinen
Katoksessa myös https://www.lahdenkattohuolto.fi/ PASKANPUHUJAN myymä Hijazu. Poliisit kerto että autoo myydes voi puhuu paskaa niin paljon ku haluu ja ehtii eikä oo rikollinen!! Hyvä tietää ku myy rojuja ;)

puliukk0
Viestit: 3928
Liittynyt: Ti Toukokuu 16. 22:01:59 2006
Paikkakunta: Helsinki

Re: Akun siirto takakonttiin

Viesti Kirjoittaja puliukk0 » La Tammikuu 10. 22:41:40 2009

Popi kirjoitti:Kuhan muistetaan ottaa se maali sieltä alta pois :wink:
Mutta siis heikoin lenkki yleensä löytyy noista liitoksista. Mäkin oon lisäilly muutamaan autoon toisen kaapelin akun ja koneen välille startteihin liittyvien 'ongelmien' takia.
Joo, mäkin oon joutunu lisäämään yhden tohon Ekkeriin... Voiko olla niin että vakiona lähtee 1 kaapeli maihin navasta. Sitten kaks onnetonta koneesta maihin (toinen - napaan) Pistin yhen 25mm2 akusta moottoriin... Eipä oo enään akun ja moottorin välillä voltin eroa... :lol:
-Talvilintta e30
-S13 200sx SR20DET

Vastaa Viestiin