Perän korvakkeiden vaihto

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

Sultzi
Viestit: 4858
Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
Paikkakunta: Kalvola

Perän korvakkeiden vaihto

Viesti Kirjoittaja Sultzi » To Tammikuu 29. 11:45:30 2009

Koitin nopeesti haulla, mutten löytänyt selkeitä ohjeita? Laittakaa linkkiä jos tiedätte topicin missä on asiaa puitu jo.

Eli hommasin tuohon tiinaan vollen 1031 perän ja siihen siis tarvitsis tehdä uudet korvat jotta sopii kiinni. Jigihän siihen on parasta tehdä vanhan perän mukaan. Miten toteuttaa perän kiinnitys jigiin? Kardaanin laippahan pitäis saada varmaan 90asteen kulmaan lattiatasosta katsottuna, mitenkä sitten päistä akselin kiinnitys? Sopivilla kartioilla vetarin rei'istä, niin keskittyy sopivasti? Molempiin päihin kierteet joilla saa säädettyä perän leveyden oikeaksi? Noissa akseleissa on n. 1-2cm leveyseroa kun vetarit on kiinni. Vanteethan olis kanssa yks keino joiden avulla sais kiinni, mutta vollen akseleihin pitäis jako vaihtaa sitten ennen korvien hitsausta. Mielipiteitä miten paras hoitaa tää? Ajattelin ainakin jigin tehdä itse, mutta ehkä korvatkin. Lopuksi tarvitsee tietysti mitata auraukset ja camberit ja säätää ne kohdilleen akselista kun muuttuvat luultavasti korvia hitsatessa. Jos tänään sais suunnitelmat valmiiks niin hakisin huomenna tarvittavat materiaalit! :)

DJ_Anza
Viestit: 128
Liittynyt: Ti Huhtikuu 12. 20:03:42 2005
Paikkakunta: Rajamäki

Re: Perän korvakkeiden vaihto

Viesti Kirjoittaja DJ_Anza » To Tammikuu 29. 22:09:09 2009

Tästä voi katsoa vähän jigin mallia: linkkiä

Sultzi
Viestit: 4858
Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
Paikkakunta: Kalvola

Re: Perän korvakkeiden vaihto

Viesti Kirjoittaja Sultzi » To Tammikuu 29. 22:21:47 2009

Ton saman taisinkin googlella löytää ja teen samanlaisen itsekin. Ei mee paljoa materiaalia tollaseen :)

henu
Viestit: 6809
Liittynyt: Pe Kesäkuu 18. 9:45:26 2004
Paikkakunta: kuopio

Re: Perän korvakkeiden vaihto

Viesti Kirjoittaja henu » To Tammikuu 29. 22:34:01 2009

Tee sultzi samantien useempi volvon akseli taunukseen/cortinaan ni voit sit myyä mulle :D
On noi atlaksen lukot vaan liian kalliita tällähetkellä...

Sultzi
Viestit: 4858
Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
Paikkakunta: Kalvola

Re: Perän korvakkeiden vaihto

Viesti Kirjoittaja Sultzi » To Tammikuu 29. 22:42:35 2009

No jigi tulee ainakin sellanen jolla saa tehtyä lisää vollen akseleita. :) Ite en korvia hitsaa kiinni, kun niin huono miggi, vien peltoselle sitä varten, vaihtaa samalla jaon vetareihin.

taneli
Viestit: 963
Liittynyt: La Maaliskuu 6. 16:58:22 2004
Paikkakunta: espoo

Re: Perän korvakkeiden vaihto

Viesti Kirjoittaja taneli » Pe Tammikuu 30. 0:05:03 2009

saahan noita danan lukkoja 700 euroon, mutta pitää muistaa että siihen pitää vielä hankkia vahvempi ristikkotappi ja lisälevysarja, jos siitä hyvän/jäykemmän haluaa. ja hintaa on siinä kohtaa jo lähemmäs tonni.. siksi itse päädyin ssf-pyörän lukkoon, paljon kestävämpi, ja "huoltovapaa". ei tartte joka kesä pakkojen esijännitystä runkkailla. :) itte en olis aikanaan tienny mitä ostan, mutta volvoja harrastavat kaverini valottivat asiaa.. ovat muutaman danan lukon rikkoneet rallicrossissa/sprintissä. nyt heilläkin ssf-lukko.menee kuulemma lämmitetyillä slickseillä volvonkin vetari propellille kun asfaltilta lähtee. saahan siihenkin tosin vahvempia. :P
taxi-taunus 2.8i, ikuinen projekti, ja -02 farkku focus.

Sultzi
Viestit: 4858
Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
Paikkakunta: Kalvola

Re: Perän korvakkeiden vaihto

Viesti Kirjoittaja Sultzi » Pe Tammikuu 30. 13:09:57 2009

Ei tule danaa eikä ssf tähän. Eikä tarvi huoltaa lukkoa juuri koskaan tai käyttää lsd öljyä.

VesQ
Viestit: 1142
Liittynyt: Ma Elokuu 16. 18:20:59 2004
Paikkakunta: Hollola

Re: Perän korvakkeiden vaihto

Viesti Kirjoittaja VesQ » Pe Tammikuu 30. 21:31:12 2009

Sultzi kirjoitti:Koitin nopeesti haulla, mutten löytänyt selkeitä ohjeita? Laittakaa linkkiä jos tiedätte topicin missä on asiaa puitu jo.

Eli hommasin tuohon tiinaan vollen 1031 perän ja siihen siis tarvitsis tehdä uudet korvat jotta sopii kiinni. Jigihän siihen on parasta tehdä vanhan perän mukaan. Miten toteuttaa perän kiinnitys jigiin? Kardaanin laippahan pitäis saada varmaan 90asteen kulmaan lattiatasosta katsottuna, mitenkä sitten päistä akselin kiinnitys? Sopivilla kartioilla vetarin rei'istä, niin keskittyy sopivasti? Molempiin päihin kierteet joilla saa säädettyä perän leveyden oikeaksi? Noissa akseleissa on n. 1-2cm leveyseroa kun vetarit on kiinni. Vanteethan olis kanssa yks keino joiden avulla sais kiinni, mutta vollen akseleihin pitäis jako vaihtaa sitten ennen korvien hitsausta. Mielipiteitä miten paras hoitaa tää? Ajattelin ainakin jigin tehdä itse, mutta ehkä korvatkin. Lopuksi tarvitsee tietysti mitata auraukset ja camberit ja säätää ne kohdilleen akselista kun muuttuvat luultavasti korvia hitsatessa. Jos tänään sais suunnitelmat valmiiks niin hakisin huomenna tarvittavat materiaalit! :)
Kardaanin laippojen ja muiden pintojen/romujen ei tarvi olla lattiapintaan nähden missään asennossa vaan tärkeintä on että kaikki korvat ja merkitsevät pinnat ovat toisiinsa nähden samassa kohtaa. Jos sorvi käytettävissä niin sellaiset kartiot akseliputkien päähän olisi ihan kova sana, paketti meinaan kevenee varmaan puolella kun voi jättää vetarit ja tasauspyörästön sekä ne vanteet pois tuosta yhdistelmästä, ne meinaan painaa. En muista tarkkaan millanen tukivarsisysteemi corttiinassa on mutta esim tuon linkin mukaisen palkin tekee missä leveyssäätö. Tarkasti kun mittaa että tulee keskelle vaan sitten kun vaihtaa akselin. Onkohan noissa kardaanin laipat samassa kohtaa, volvossa on ainakin jonkun verran sivussa keskilinjasta ja osuuko korkeus vetarilinjaan myös kohdalleen.

Oleellistahan on että akseli on keskellä autoa sekä kardaanin laippa osoittaa täsmälleen samaan asentoon kuin orkkisperälläkin ajokorkeudessaan

Jos vanteilla keskitystä meinaa niin molemmissahan on 108 jako eli vaikka pultit on eri matkalla toisistaan niin kehän halkaisija on sama joten 1 pultti osuu aina eli lyö volvon vetarista muut 4 pulttia pois, tai sitten foortin akselista. Jos vanteen keskireikä on sopiva niin sehän riittää ja valkkaa joko foortin tai volvon vanteet sen mukaan kummassa on isompi keskireikä ja jos on sorvi käytössä niin tekee sinne vetarin ja vanteen väliin sopivan holkin jolla keskittää jos on niin tarkkaa, tai asennusvaiheessa katsoo silmällä/jollain keskelle ja kiristää pultin tiukkaan niin kyllähän se siinä pysyy kun ei murjo :roll: :D

e: Kaikkea sekavaa sitä tuleekin kirjoiteltua mutta kai siinä jotain vinkiksi kelpaavaa on :cha eikun rakentelemaan :wink:

Sultzi
Viestit: 4858
Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
Paikkakunta: Kalvola

Re: Perän korvakkeiden vaihto

Viesti Kirjoittaja Sultzi » Pe Tammikuu 30. 23:15:27 2009

Jigi on jo siinä vaiheessa että tarvitsisi enään hitsata kiinnikkeet korville siihen. Tein siis tuollaisen vannemallisen version, joka oli tuolla ylläolevassa linkissä. Volvon vetareihin vaihdetaan jako ennen tuota hommaa. Ite teen jigin ja kuten sanoin menee peltosen verstaalle korvien tekoon. Laittavat sitten samalla camberit ja auraukset/haritukset kuntoon. Itsekin nuo osaisin tehdä kyllä, mutta laitteet ei ole parhaimmat. Molemmissa perissä kardaanin laippa on pois keskilinjasta (samaan suuntaan), murikan keskikohta on kyllä keskellä perää. Kyllä se tästä :)

Edit: Ainiin, sen takia tuo kardaanin laippa laitetaan 90asteen kulmaan suorakulmalla nähden jigiin (laipan edessä sitä varten hitsattu taso johon voi tuon suorakulman laittaa ja säätää laippa suoraan alla olevasta pultista), niin tulee kaikki korvat samaan asentoon verrattuna laippaan kuin vakionakin. :)

Kiitoksia kaikesta helpistä, kyllä tosta perä saadaan! :D Pinnapultit varmaan kannattais vaihtaa vähän pidempiin samalla.

Sultzi
Viestit: 4858
Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
Paikkakunta: Kalvola

Re: Perän korvakkeiden vaihto

Viesti Kirjoittaja Sultzi » La Tammikuu 31. 18:23:13 2009

Puuttuu enään jigistä alatukivarsien paikat, tarvis saada sopivaa tankoo sorvista oikeen pitusena niin olis paras. Toivottavasti ei menny ihan perseelleen tuo jigi :cha

VesQ
Viestit: 1142
Liittynyt: Ma Elokuu 16. 18:20:59 2004
Paikkakunta: Hollola

Re: Perän korvakkeiden vaihto

Viesti Kirjoittaja VesQ » Su Helmikuu 1. 17:01:21 2009

Sierran pultit on vähän pidemmät kuin rumpujarrullisten vakiot, ihan hyvät jos käyttää levyjä takana, olettaen tietysti että jakoa muutettaessa porataan foorttipulteille sopivat reijät :D

Sultzi
Viestit: 4858
Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
Paikkakunta: Kalvola

Re: Perän korvakkeiden vaihto

Viesti Kirjoittaja Sultzi » Su Helmikuu 1. 19:50:30 2009

Jigi valmis. Muutama lisä kuva, kuva2,
kuva3. Toivottavasti ajaa asiansa, se selviää sitten kun joskus käyn auton nelipyöräsuuntaamassa :cha

Sultzi
Viestit: 4858
Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
Paikkakunta: Kalvola

Re: Perän korvakkeiden vaihto

Viesti Kirjoittaja Sultzi » Su Helmikuu 8. 17:47:35 2009

Pimpeli pom.

Milläs saan ylätukivarret perään kiinni, kun ne on n. 20cm päästä toisistaan ja tulis just murikan kohdalle, joka tuossa on tietysti valua kun on takaa purkautuvaa mallia. Kaveri heitti jos tekee jostain sellasen "sillan" siihen päälle jonka hitsaa molemmista päistä putkiin kiinni ja sitten vielä jollain sopivalla puikolla muutamasta kohdasta hitsaa siihen murikkaankin kiinni. Vai muita ideoita?

Edit: Joo, nelilinkit olis vastaus tähänkin varmasti, mutta mennään nyt ainakin eka näin.

heka
Viestit: 925
Liittynyt: Ma Kesäkuu 14. 23:40:19 2004
Paikkakunta: suomi

Re: Perän korvakkeiden vaihto

Viesti Kirjoittaja heka » Ke Helmikuu 11. 0:09:05 2009

ite pohdin tota ongelmaa kun ajattalein aluks rakentaa vollen akselilla. Kun kyseli eri hitsareilta niin suosittelivat vetämään seospuikolla valun ja teräksen liittämiseen tarkoitettuja kuulemma saa ja ennen hitsausta kuumentamaan perää kaasupolttimella reilusti. Sauma pitäis vetä lyhyinä pätkinä kerrallaan ja takoa välillä jännityksiä pois. kun on saatu hitsattua valmiiks pitäisi murikka kietoa esim vuorivillaan tai vastaavaan jotta jäähtyy mahdollisimman hitaasti ja tasaisesti.
#914
Bmw 320 m-sport e46 -04 käyttövessa
Taunus coupe 2.0 -74 datsun power (vaiheessa)
Toyota Corolla dx -81 orginal
Honda cb600f hornet -07

VooDoo
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1156
Liittynyt: Ti Marraskuu 7. 22:30:36 2006
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Perän korvakkeiden vaihto

Viesti Kirjoittaja VooDoo » Ke Helmikuu 11. 17:08:53 2009

Punahehkusena voidaan hitsata jopa migillä.. Ja hidas jäähdytys. Nikkelipuikolla vedettäessä taas hitsataan kylmänä.

Jotain Certaniumpuikkoja on kovasti kehuttu noihin valuhommiin.

Nikkelipuikossa taas ideana että nikkeli venyvämpää kuin valu, jolloin jäähtyessä ei halkea siitä sauman vierestä (reipas vasartaminen pakollista)

Suosittelisin, että heppaat vaan migillä kiinni, sitten joko vedät punahehkuun, hitsaat migillä koko sauman ja kuumenetelet viel jonkunaikaa pillillä kohdetta ja sitten villoihin koko setti. TAI hitsaat valupuikolla kylmänä lyhyinä n.10mm pätkinä ja saumojen välillä pitää vasartaa niin kauan, että saumasta pystyy käsin ottamaan kiinni. (nämä tarkotettu kunnon v-railoon, eli kannattaa ajaa siihen sauman kohalle vähän viiltoa laikalla, niin on enempi tartuntapintaa.
Älä ymmärrä, itke ja raivoa.

Sultzi
Viestit: 4858
Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
Paikkakunta: Kalvola

Re: Perän korvakkeiden vaihto

Viesti Kirjoittaja Sultzi » Ke Helmikuu 11. 21:36:47 2009

Okei, kiitoksia vinkeistä! Katsotaan mitä keksitään peltosen kanssa, huomenna ehkä meen näyttää banjoa. Tänään saatiin tehtyä uudet jaot vetareihin ja pinnapultit kiinni.

Edit: Välillä sitä miettii miks piti tähänkin hommaan lähteä mukaan, ison atlaksen kun olis vaan pultannu kiinni :roll:

Sultzi
Viestit: 4858
Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
Paikkakunta: Kalvola

Re: Perän korvakkeiden vaihto

Viesti Kirjoittaja Sultzi » To Helmikuu 12. 18:03:36 2009

Juttelin peltosen kanssa noista korvista, sellanen idea tuli mieleen jos tekee takakopan pulttien alle paksusta levystä kehän jonka yläreunoihin pulttiliitos siihen lattarautaan joka menee murikan ylitse. Ei tarvitsis luottaa hitsauksiin jotka tehty valuun. Mutta mitähän katsuri sanoo moisesta virityksestä??

heka
Viestit: 925
Liittynyt: Ma Kesäkuu 14. 23:40:19 2004
Paikkakunta: suomi

Re: Perän korvakkeiden vaihto

Viesti Kirjoittaja heka » To Helmikuu 12. 21:56:39 2009

Ootkos mittaillut kuinka on tilaa tuolle panta systeemille, kun muistelisin että banjon koppa on hieman leveämpi kuin atlaksessa ja on muutenkin hieman tiukilla saada noi tukivarsien korvat samoille paikolle suhteessa atlakseen. Menaatkos laittaa orkkist tukivarret ja puslien pesät banjonkoteloon vai tehdä uudet tukivarret?
#914
Bmw 320 m-sport e46 -04 käyttövessa
Taunus coupe 2.0 -74 datsun power (vaiheessa)
Toyota Corolla dx -81 orginal
Honda cb600f hornet -07

Sultzi
Viestit: 4858
Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
Paikkakunta: Kalvola

Re: Perän korvakkeiden vaihto

Viesti Kirjoittaja Sultzi » To Helmikuu 12. 23:02:36 2009

Meinattiin että tekee ihan orkkiksen. Sen näkee sitten parhaiten miten on tilaa siinä banjon päällä kun saan sen jigiin kiinni!

VAK-86
Viestit: 481
Liittynyt: Ma Joulukuu 12. 17:16:04 2005
Paikkakunta: Jurva

Re: Perän korvakkeiden vaihto

Viesti Kirjoittaja VAK-86 » Pe Helmikuu 13. 9:41:22 2009

Mitäs jos tekee volvon ylätukivarsien korvista, cortinan koriin sopivat uudet tukivarret? Joskus vain oon nähny, oisko ollu skokenracingin sivuilla kuvan, jossa oli volvonperä tulossa taunukseen säädettävillä nelilinkkitangoilla volvon omista korvista.(alemmat varret suoraan ja ylävarret sisäänpäin).+panhard tai watt. Kuvaa en löytänyt enään sieltä sivuilta.
Kaikki on mahdollista, paitsi pyöröovesta hiihtäminen!

Ford escort mk2 tic
Ford escort mk2 1.3 L
Ei mikään Aunus vaan Taunus!(Myyty)
työkalu
Käyttis " Uusi Öljypoltin"
Suzuki sv 650

Sultzi
Viestit: 4858
Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
Paikkakunta: Kalvola

Re: Perän korvakkeiden vaihto

Viesti Kirjoittaja Sultzi » Pe Helmikuu 13. 11:45:17 2009

Myöhemmin ehkä sitten kun todetaan tän olevan ihan perseestä. On tuo auto ollu jo yli 5vuotta työn alla, pikkuhiljaa rupee poltteleen et sais edes pyörilleen! Ja eipä tuossa volvon perässä ole kuin toisella puolella paikka ylätukivarrelle? Sekin lähtee suoraan eteenpäin. :roll:

Sultzi
Viestit: 4858
Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
Paikkakunta: Kalvola

Re: Perän korvakkeiden vaihto

Viesti Kirjoittaja Sultzi » Pe Helmikuu 13. 15:56:30 2009

Laitoin perän kokeeks jigiin kiinni, ei toivookaan kyllä saada noita keskikorvia kiinni. Mitähän sitä keksii tän kanssa? Jos sitä luovuttais suosiolla, hommais ison atlaksen. Harmittaa vaan kun tehny "turhaa" työtä.. Mitähän sitä saatana... Nelilinkeistä tulee niin paljon taas hommaa lisää, enkä edes osaa sellasia tehdä/asentaa.

TVR
Viestit: 1498
Liittynyt: Su Marraskuu 9. 10:32:38 2003
Paikkakunta: Laukaa
Viesti:

Re: Perän korvakkeiden vaihto

Viesti Kirjoittaja TVR » Pe Helmikuu 13. 18:21:06 2009

Sultzi kirjoitti:Laitoin perän kokeeks jigiin kiinni, ei toivookaan kyllä saada noita keskikorvia kiinni. Mitähän sitä keksii tän kanssa? Jos sitä luovuttais suosiolla, hommais ison atlaksen. Harmittaa vaan kun tehny "turhaa" työtä.. Mitähän sitä saatana... Nelilinkeistä tulee niin paljon taas hommaa lisää, enkä edes osaa sellasia tehdä/asentaa.
Olafuhan laitto hiacen perän taunukseen, mut tais tehä linkit.
Siihen banjoon olis ainakin helppo hitsata taunus/ corttiina mallin korvakkeet kiinni kun se on terästä.

jeddah
CRSC Jäsen 2021
Viestit: 2561
Liittynyt: Ti Helmikuu 22. 21:47:47 2005
Paikkakunta: Kärkölä
Viesti:

Re: Perän korvakkeiden vaihto

Viesti Kirjoittaja jeddah » Pe Helmikuu 13. 18:56:37 2009

TVR kirjoitti:
Sultzi kirjoitti:Laitoin perän kokeeks jigiin kiinni, ei toivookaan kyllä saada noita keskikorvia kiinni. Mitähän sitä keksii tän kanssa? Jos sitä luovuttais suosiolla, hommais ison atlaksen. Harmittaa vaan kun tehny "turhaa" työtä.. Mitähän sitä saatana... Nelilinkeistä tulee niin paljon taas hommaa lisää, enkä edes osaa sellasia tehdä/asentaa.
Olafuhan laitto hiacen perän taunukseen, mut tais tehä linkit.
Siihen banjoon olis ainakin helppo hitsata taunus/ corttiina mallin korvakkeet kiinni kun se on terästä.
Paitti että ne korvakkeet tulisi siinäkin kiinni perämurikan kupeeseen ja sehän lienee valurautaa Hiacen akselissakin? Lisäongelmia taitaa tulla vielä "väärinpäin" purkautuvasta perästä, jos se laippa sattuu lähelle korvakkeiden kohtia.

Jos ei halua muokata kiinnityspisteitä autossa, voisihan kuvitella sellaistakin ratkaisua että tekisi hieman "mutkalle" menevät tai S:n muotoiset ylätukivarret ja rakentaisi korkean tolpan banjoon johon ne tulisi kiinni. Oikein mitoitettuna ei tarvitsisi edes Wattia tai Panhardia. Katsastuksessa saattaa vain tulla ehkä vähän sanomista ja lujuuslaskelmia ainakin syytä tehdä ennen moista viritystä...

Sultzi
Viestit: 4858
Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
Paikkakunta: Kalvola

Re: Perän korvakkeiden vaihto

Viesti Kirjoittaja Sultzi » Pe Helmikuu 13. 19:04:37 2009

Korvathan tulis siinä hiacen akselissa ihan teräkseen kiinni, kun perä on eteenpäin purkautuva, eli se koko murikka irtoo banjosta. Siinä on vaan niin lyhyitä välityksiä ettei mitään rajaa. Yli 4 en todellakaan halua. No vinkkejä miten kannattais sitten ylätukivarret toteuttaa? Jos vetäis vaan suorat heti kun akseliputki alkaa murikasta? Jos pystyis alkuperäsiä varsia käyttään, muokkais vaan korista sen verran? Mutta miten ihmeessä? :lol: Tossa näkyy toisen puolen kiinnitykset koriin, alatukivarsi sekä ylätukivarsi. Miten tollastakin fiksusti muokkaa että kelpaa katsurillekin? Tuossa volvon akselissahan on mun mielestä jo paikka panhardille, ainakin näyttää just sellaselta..

pablo
Viestit: 1948
Liittynyt: Ke Kesäkuu 1. 21:01:17 2005
Paikkakunta: Nokia

Re: Perän korvakkeiden vaihto

Viesti Kirjoittaja pablo » Pe Helmikuu 13. 20:14:15 2009

Sultzi kirjoitti:Myöhemmin ehkä sitten kun todetaan tän olevan ihan perseestä. On tuo auto ollu jo yli 5vuotta työn alla, pikkuhiljaa rupee poltteleen et sais edes pyörilleen! Ja eipä tuossa volvon perässä ole kuin toisella puolella paikka ylätukivarrelle? Sekin lähtee suoraan eteenpäin. :roll:
Siis tarkoitatko ettei ole kuin 1 tukivarren korvakko perässä vai miten :?: :roll: Itse käytin 1031 perässä Volvon omia tukivarsia 2 kpl ja myös Volvon omaa panhardia. Tukivarren korvakot pulteilla auton pohjaan kiinni. Ainoa et noi Vollen tukivarret sattuu just ainaki Escortissa iskareiden kohtaan et alapäitä pitää muuttaa kapeemmalle ni sopii just menee vierestä. Katsurille en ole vielä omaa swappia näyttäny mut kaverilla on ollu sama ratkasu..
Bmw 330i E46
Opel Kadett ja seiskytluku..

henu
Viestit: 6809
Liittynyt: Pe Kesäkuu 18. 9:45:26 2004
Paikkakunta: kuopio

Re: Perän korvakkeiden vaihto

Viesti Kirjoittaja henu » Pe Helmikuu 13. 20:22:48 2009

Entäs se "silta" tai joku tämmönen ratkasu http://www.autoracing.fi/index.php?main ... ts_id=1107
Jonku tollasen ku sais hitsattua akseliin ni luulis parin korvakkeen pysyvän tossa kiinni.

Sultzi
Viestit: 4858
Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
Paikkakunta: Kalvola

Re: Perän korvakkeiden vaihto

Viesti Kirjoittaja Sultzi » Pe Helmikuu 13. 23:32:12 2009

Ongelma on tosiaan se, ettei ole mitään tilaa sillalle eikä millekkään muulle. Tässä havainnollistava kuva miksei onnistu. Kuorestakaan ei voi rälläköidä tavaraa pois tarpeeksi, kun menee läpitse. Tuossa kuvassa näkyy myös ainoa kiinteä tukivarsien kiinnityskohta, ylä ja alapuolelle akselia tulee tangot tuosta samasta korvasta (kierrekappale murikkaan valettu). Sivuilla olevat tukivarret on sitten erikoisemmat, niitä ei tullut edes mukana eikä ole edes erikoista kiinnitystä niille, pari kumia oli pienellä nipalla kiinni (samanlaisella kuin auton pohjassa on pohjaanlyönti kumit takana kiinni).

Jos en haluaisi hylätä tätä perää, mitä vaatii nelilinkkien teko? Eikös ylä ja alatukivarret tule siinä päällekkäin? Miten nuo sitten säädetään ns. "perus" asetuksille, jotka kelpaa tälläselle sunnuntai rata ajelijalle? Tangot vaan suorassa auton ollessa alhaalla? Joo, säätöjä olis vissiin hyvä tehdä ainakin ylätankoon riittävästi (molempiin päihin). Jotain luin että pitäis olla ylä ja alatukivarsien leikkauspiste n. auton keskellä? Jos jollakulla KUNNON kuvia etu ja takapäästä tangoista, korin kiinnityksistä (alapuolelta) jnejne olisin kiinnostunut tutkimaan. Kuinka paha se olisi tehdä tuohon, kun valmiita sarjoja ei todellakaan löydy! Panhardille ei tarvis tehdä perään kiinnikettä kun se valmiina siinä tuntuu olevan, ainoastaan koriin sopiva kiinnitystorni säätörei'illä.

Edit: Jotain lueskelin 4-linkeistä, jos niitä rupeisin tekemään, eihän ne olis valmiit kun vasta ens kesänä :lol: Mitähän sitä oikeesti tekis, ei noita isoja atlaksiakaan tunnu löytyvän helposti taunuksen ripustuksilla.

Edit2: Kuinkahan vaikee homma olis muuttaa nuo vakiot ylätukivarret suoraan? Sillon ne sais perään hitsattua johonkin kohtaa putkea. Tosin korista pitäis kääntää alkuperäiset kiinnikkeet toiseen asentoon, tai varmaan parempi tehdä uudet kiinnikkeet viereen?

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Re: Perän korvakkeiden vaihto

Viesti Kirjoittaja olafu » La Helmikuu 14. 14:50:33 2009

Mulla saattaa olla yks atlaksen banjo jossain vielä mikä on taunuksen korvilla. Jos kiinnostaa niin voin käydä mylläämässä lumikasaa jos sieltä vaikka löytyisi.
Jäsen #606

Sultzi
Viestit: 4858
Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
Paikkakunta: Kalvola

Re: Perän korvakkeiden vaihto

Viesti Kirjoittaja Sultzi » La Helmikuu 14. 16:05:13 2009

Heitin yv:tä olafulle.

heka
Viestit: 925
Liittynyt: Ma Kesäkuu 14. 23:40:19 2004
Paikkakunta: suomi

Re: Perän korvakkeiden vaihto

Viesti Kirjoittaja heka » Ma Helmikuu 16. 17:26:13 2009

Sultzi kirjoitti:Laitoin perän kokeeks jigiin kiinni, ei toivookaan kyllä saada noita keskikorvia kiinni. Mitähän sitä keksii tän kanssa? Jos sitä luovuttais suosiolla, hommais ison atlaksen. Harmittaa vaan kun tehny "turhaa" työtä.. Mitähän sitä saatana... Nelilinkeistä tulee niin paljon taas hommaa lisää, enkä edes osaa sellasia tehdä/asentaa.
Samaa kironnut itsekin. ostin vollen akselin sen kummempia mittomatta ja sai todeta että orkkis tyyppisillä tuennoilla turha edes yrittää. Linkit oon hylännyt ainakin tässä vaiheessa olis luvanvarainen muutos, kun ei oo valmista hyväksyttyä sarjaa saatavana. Lisäks taunuksen takapäässä runkopalkkeja pitäs muuttaa aika paljon että sais tehtyä fiksusti linkeille paikat. Siispä pidättäydyn atlaksessa ja sinne zf lukko ja karpiolalta uudet vetarit gr4 booreilla pitäis kestää jo melko hyvin.
#914
Bmw 320 m-sport e46 -04 käyttövessa
Taunus coupe 2.0 -74 datsun power (vaiheessa)
Toyota Corolla dx -81 orginal
Honda cb600f hornet -07

Sultzi
Viestit: 4858
Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
Paikkakunta: Kalvola

Re: Perän korvakkeiden vaihto

Viesti Kirjoittaja Sultzi » Ma Helmikuu 16. 18:00:42 2009

Löytäis vaan jostain sen kokonaisen atlaksen. Joku aika sitten myin oman atlaksen pois eskolle, nyt se tietysti harmittaa vietävästi! Oli vielä kahdet vetarit ja laakerisarja murikkaan!

Edit: Sitten tohon vollen perään sais nuo alkuperäset korvat myös ylätukivarsille jos rälläköis riittävästi tavaraa pois murikan päältä, mutta menee puhki ennenkun saa tarpeeksi pois, on niin ohuelta just niissä kohdissa tavaraa.

jeddah
CRSC Jäsen 2021
Viestit: 2561
Liittynyt: Ti Helmikuu 22. 21:47:47 2005
Paikkakunta: Kärkölä
Viesti:

Re: Perän korvakkeiden vaihto

Viesti Kirjoittaja jeddah » Ma Helmikuu 16. 21:26:50 2009

Jos kuitenkin haluaa tehdä virityksiä, niin suosittelen vilkuilemaan USA Foorttien alle, kaikissa leppälintoissa ja muissakin takatuuppareissa koko 80-luvun on akselissa samanlainen tuenta kuin Taunuksessa, se varmasti istuisi melko helposti. Akseli on vaan aika härskin painava, samaa luokkaa kuin Hiacen rautakasa ja välitykset on yleensä autiomaa-mallia. Kestäisi kyllä aivan taatusti mitä teholukemaa hyvänsä, eikä akseli taida olla leveydeltäänkään paljoa Taunuksen mallia kummempi ja lukkoja saa tosi halvalla. Kardaanikin taitaa sopia suoraan kiinni.

Sultzi
Viestit: 4858
Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
Paikkakunta: Kalvola

Re: Perän korvakkeiden vaihto

Viesti Kirjoittaja Sultzi » Ma Helmikuu 16. 21:35:41 2009

Eli kyseessä siis tuo 8.8" perä? Tietoa kuinka paljon eroa on kiinnikkeissä? No itse en halua 4 tai yli olevaa välitystä.

VAK-86
Viestit: 481
Liittynyt: Ma Joulukuu 12. 17:16:04 2005
Paikkakunta: Jurva

Re: Perän korvakkeiden vaihto

Viesti Kirjoittaja VAK-86 » Ma Helmikuu 16. 22:41:01 2009

eikö se olisi suht helppo toteuttaa, että laittais cortiinan alatukivarret volvon perään(niin kuin ne on orkkiksena) ja tekis ylätukivarsien korvat niin lähelle murikkaa kun mahdollista ja tekis niistä korin orkkis pisteisiin sopivat tukivarret.
Kaikki on mahdollista, paitsi pyöröovesta hiihtäminen!

Ford escort mk2 tic
Ford escort mk2 1.3 L
Ei mikään Aunus vaan Taunus!(Myyty)
työkalu
Käyttis " Uusi Öljypoltin"
Suzuki sv 650

Sultzi
Viestit: 4858
Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
Paikkakunta: Kalvola

Re: Perän korvakkeiden vaihto

Viesti Kirjoittaja Sultzi » Ma Helmikuu 16. 23:30:41 2009

Kuinkahan katsastuskonttorilla tykkäävät omatekemistä tukivarsista ja varsinkin kun eivät ole suorat vaan mutkalla? Tuollaihan sen voisi saada tehtyä kyllä. Ja miten vaikuttaa perän käytökseen?

taneli
Viestit: 963
Liittynyt: La Maaliskuu 6. 16:58:22 2004
Paikkakunta: espoo

Re: Perän korvakkeiden vaihto

Viesti Kirjoittaja taneli » Ma Helmikuu 16. 23:40:35 2009

itellä on volvon perä taunuksessa, ilman mitään lupia. taka-akselin korvakketa kun saa muokata itse,-tai siis luokkahitsarin toimesta. soittelin akeen kun rakentelin. tanen omat ala-tukivarret, volvon tuki varret ylhäällä.koriin tein ylätulivarsille ja panhartille korvakkeet. "mittatilauksena" valmistettu panhart-tanko. eivät ole kyseenalaistaneet kestävyyttä, kun ampuu kestävyydessä kunnolla yli. kaverilta tuli kommentti: toi panhart on tanen kestävin osa. :lol:
taxi-taunus 2.8i, ikuinen projekti, ja -02 farkku focus.

Sultzi
Viestit: 4858
Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
Paikkakunta: Kalvola

Re: Perän korvakkeiden vaihto

Viesti Kirjoittaja Sultzi » Ti Helmikuu 17. 0:14:38 2009

Saatko kuvaa pohjasta ja noista kiinnikkeistä? Tuossa mun perässä vaan on tosiaan yks paikka ylätukivarrelle, ei kahdelle!

heka
Viestit: 925
Liittynyt: Ma Kesäkuu 14. 23:40:19 2004
Paikkakunta: suomi

Re: Perän korvakkeiden vaihto

Viesti Kirjoittaja heka » Ti Helmikuu 17. 14:40:36 2009

Muistaakseni tanelilla on 240 vollen akseli jossa on ylätukivarret molemmin puolin. Tukivarret on melko lähellä toisiinsa nähden, ja ei tanarissakaan ole tilaa niitä paljon leveämmälle laittaa ilman runkopalkki muutoksia. 240 akseli on melko paljon kapeampi kun 740 akseli en nyt tarkkaa mittaa muista, mutta n.144 leveys. Helppohan tuohon 740 akseliinkin olis uudet korvat hitsata.

Huhuja olen kuullut tuosta 8.8" sovituksen helppoudesta, muistaakseni Hesus tiesi asiasta enemmän. 8.8 murikkaa löytyis kyllä lukkoja joka lähtöön esim.aburngears.lla on mielenkiintoista kiristyvää lukkoa tuohon akseliin ja niitä sais vaikkapa us-partsilta. Välityksiäkin luulisi löytyvän jokalähtöön.
#914
Bmw 320 m-sport e46 -04 käyttövessa
Taunus coupe 2.0 -74 datsun power (vaiheessa)
Toyota Corolla dx -81 orginal
Honda cb600f hornet -07

Sultzi
Viestit: 4858
Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
Paikkakunta: Kalvola

Re: Perän korvakkeiden vaihto

Viesti Kirjoittaja Sultzi » Ti Helmikuu 17. 17:03:47 2009

8.8 tosiaan löytyy niin paljon palikkaa esim. summitilta, montaa erilaista vetaria, välitystä, erilaisia lukkoja jnejne, eivätkä olleet hinnalla pilattuja. Kuvia oon katellu tollasesta 8.8, vähän ehkä leveemmällä ne yläkorvat kuin tanarissa.

Tosin katsotaan jos löytyy sopiva atlas niin senkin vois alle laittaa, tosin miten lie sen kestävyys sitten loppujen lopuksi? Vetarit vissiin heikoin?

Mutta loppujen lopuksi ei olis iso homma tehdä niitä ylätukivarsia kokonaan itse, sopivan isoa putkea riittävällä seinämällä vaan ja sopivasti väännetty.

jeddah
CRSC Jäsen 2021
Viestit: 2561
Liittynyt: Ti Helmikuu 22. 21:47:47 2005
Paikkakunta: Kärkölä
Viesti:

Re: Perän korvakkeiden vaihto

Viesti Kirjoittaja jeddah » Ti Helmikuu 17. 17:38:39 2009

Mullahan olis tuossa pihalla jenkkimalli ja euromalli vierekkäin, kesälläkään ei saanut mitään aikaiseksi eikä nyt varsinkaan viitti mennä pakkaseen könyämään rullamitta kädessä :P

Kuten jo vähän tuolla ehdottelinkin sitä tukivarsimuutosta, niin ota vielä huomioon että se perämurikan korvake on oltava samassa kulmassa kuin korinpuoleinen pääty, muuten joudut takomaan tukivarren jousiteräksestä :D Eli siis semmonen S-mallinen varsi tehtävä siihen... Sivuttain tulevat voimathan siinä silloin rasittavat paljon enemmän tukivarsia, mutta alkuperäistä vahvemman rakenteen luominen ei ole Taunuksessa/Cortinassa mitään ydinfysiikkaa.

Sultzi
Viestit: 4858
Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
Paikkakunta: Kalvola

Re: Perän korvakkeiden vaihto

Viesti Kirjoittaja Sultzi » Ti Helmikuu 17. 17:58:00 2009

En kyllä ymmärtäny noita s muotosia tukivarsia sitten yhtään, että miten ja missä suunnassa s muotoset jne ja miksei vain perään korvat suht suoraan ja siitä sitten sopivan käyrällä tangolla koriin kiinni? Vai meneekö multa jotain ohi, taas? :lol:

taneli
Viestit: 963
Liittynyt: La Maaliskuu 6. 16:58:22 2004
Paikkakunta: espoo

Re: Perän korvakkeiden vaihto

Viesti Kirjoittaja taneli » Ti Helmikuu 17. 18:21:00 2009

pitäähän ala-korvakkeet tehdä akseliin kuitenkin, joten miksi ei ylä-tukivarsille vois tehdä? mulla on tosiaan ylä-tukivarret n. 15 cm/puoli kapeammalla kuin ala-varret, menee runkopalkkien sisäpuolelta pohjan "läpi"; korvakkeet yhdistyy poikkipalkkiin joka on takapenkin alla. ei ole ajossa huomannut että on kapeammalla, onhan niitä kolmi-linkkejäkin. pitää yrittää kuvaa laittaa, jahka osaan/ kerkeän...http://s707.photobucket.com/albums/ww79/taunussi/
taxi-taunus 2.8i, ikuinen projekti, ja -02 farkku focus.

taneli
Viestit: 963
Liittynyt: La Maaliskuu 6. 16:58:22 2004
Paikkakunta: espoo

Re: Perän korvakkeiden vaihto

Viesti Kirjoittaja taneli » Ti Helmikuu 17. 18:59:05 2009

..niin ja tosiaan ala-tukivarret on tanen omat, ja ylä-tukivarret volvon omat.. 200 sarjan. joskus pitäis jaksaa vieä askarrella kynä-jousille kiinnitykset. pitäis vaan jaksaa niin paljon muutakin, mm uus kone, ja lukon laittaminen akseliin.. :?
taxi-taunus 2.8i, ikuinen projekti, ja -02 farkku focus.

Sultzi
Viestit: 4858
Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
Paikkakunta: Kalvola

Re: Perän korvakkeiden vaihto

Viesti Kirjoittaja Sultzi » Ti Helmikuu 17. 19:38:48 2009

Joo, alakorvat tarvii tehdä ja onkin jo jigissä valmiina että kun vaan tekis ne, ei sen ihmeempiä. Enkä haluis tehdä vielä ainakaan koriin muutoksia, joten nuo käyrät ylävarret on siis käytännössä se helpoin tapa. Vaan ohjeita miten parhaimmat tehdä jne?

Ville K
Viestit: 9082
Liittynyt: Su Lokakuu 27. 14:10:36 2002
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Perän korvakkeiden vaihto

Viesti Kirjoittaja Ville K » Ti Helmikuu 17. 20:01:13 2009

Tee vaan kerralla kunnollinen, eli unohda tollaset käyrät tukivarret. Eihän tossa nyt isoista korimuutoksista puhuta, eikä sulla vissiin oo kuitenkaan tarkoitus museoida tuota myöhemmin? Sua alkaa kuitenkin myöhemmin harmittaa, jos et nyt tee sitä kerralla "oikein".
Pedal tu tö metal!

Sultzi
Viestit: 4858
Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
Paikkakunta: Kalvola

Re: Perän korvakkeiden vaihto

Viesti Kirjoittaja Sultzi » Ti Helmikuu 17. 20:05:12 2009

Eli tarkoittanet että tekisin tuon taneli tyyppisen ratkaisun? Miten olet muuten taneli sijoittanut nuo korin korvat, eli mihin asentoon tulee tukivarret auton ollessa pyörillään ja suhteessa alatukivarsien asentoon? Eikös nuo kaikki vaikuta siihen miten se perä käyttäytyy?

Ville K
Viestit: 9082
Liittynyt: Su Lokakuu 27. 14:10:36 2002
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Perän korvakkeiden vaihto

Viesti Kirjoittaja Ville K » Ti Helmikuu 17. 20:07:44 2009

Jep, tarkoitan just tollasta taneli tyylistä ratkaisua. Voihan sitä tukivarren etupään kiinnitystä nostaa tai laskea aika helpostikin, jos asennosta tulee väärä..
Pedal tu tö metal!

Sultzi
Viestit: 4858
Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
Paikkakunta: Kalvola

Re: Perän korvakkeiden vaihto

Viesti Kirjoittaja Sultzi » Ti Helmikuu 17. 21:01:47 2009

Ourait, tarvii käydä keskustelemassa peltosen kanssa niin sais vaikka korvat tehtyä jossain vaiheessa. Tuota, vaatiiko tuo rakennelma sitten vähintään watt tuennan? (lisää hommia lisää sekin, mutta sen onneksi voi tehdä jo vaikka akseli olisikin autossa kiinni). Sikäli jos mahtuu edes tuon tankin upotuksen kanssa tuonne pohjaan :o Minkä pituset nuo volvon varret on?

Ville K
Viestit: 9082
Liittynyt: Su Lokakuu 27. 14:10:36 2002
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Perän korvakkeiden vaihto

Viesti Kirjoittaja Ville K » Ti Helmikuu 17. 21:59:08 2009

No ei kai toi nyt mitään wattia tarvi, eiköhän toi nyt ihan panhardilla mee edelleen.
Pedal tu tö metal!

Vastaa Viestiin