Bensalämmitin.

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

siipicossu
Ylläpitäjä
Viestit: 11528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
Viesti:

Bensalämmitin.

Viesti Kirjoittaja siipicossu » Su Helmikuu 1. 14:09:32 2009

S-Maxiin on viime talvena laitettu Eberspächer lämmitin.
Alkuperäisestä akusta loppui virta jos oli vartin päällä. Eilen hommasin uuden 80 ah:n akun. Tänään testasin lämmitintä ja 40 min oli päällä ja yritin käynnistää niin akku oli täysin tyhjä. Miten iso akku pitää laittaa vai pitääkö laittaa sisäpuhallin puhaltamaan vielä hitaammin että virta riittää käynnistykseen?

Miten isoja akkuja muilla on lämmitinkäytössä?
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .

ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.

Perkele
Viestit: 694
Liittynyt: Pe Heinäkuu 19. 7:07:30 2002
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Re: Bensalämmitin.

Viesti Kirjoittaja Perkele » Su Helmikuu 1. 16:39:04 2009

Käsittääkseni puhallin pitää olla minimi tasolla jottei virrat huku hetkessä.
Escort Cosworth -94 MS2 Extra 3.3.5/gslender 2.8a, ahtopaineen säädöllä, sequential ruiskutuksella, COP , yms.
Audi A4 quattro TFSI 2.0 -09, Eibach, Simmons.
#432
"Mestarisäätäjä"

Kinsky
Viestit: 3618
Liittynyt: To Toukokuu 8. 11:39:48 2003
Paikkakunta: Tampere #376

Re: Bensalämmitin.

Viesti Kirjoittaja Kinsky » Su Helmikuu 1. 18:34:11 2009

Allekirjoituksen Hondassa 45Ah:n akku. Luit oikein 45 ampeerituntia (ei mahdu isompi, paitsi rälläkällä). Bensakoneella ja Webastolla.
Työmatka n.15minuuttia. Automaatti-ilmastointi säädetty 24°C ja puhallus noupeus 3/6, eli puolinopeudella. Näillä keleillä -5 - -15°C käytän webastoa 15minuuttia, eli sen työmatka-ajan verran. Nyrkki sääntöhän sanoo, ajettava se aika jonka lisälämmitin on käynyt.

Lisäksi käytössä Ctekin akkulaturi.

Popi
Viestit: 5538
Liittynyt: Su Joulukuu 29. 21:31:47 2002
Paikkakunta: Keski-Uusimaa
Viesti:

Re: Bensalämmitin.

Viesti Kirjoittaja Popi » Su Helmikuu 1. 21:05:42 2009

Hiacessa on kaks akkua, oisko ne 60Ah/kpl. Ei ongelmia 20-30min lämmityksen jälkeen.
Webaston asennusohjeissa oli että jos lämppärissä on 3 nopeutta niin pijetään 1:llä. Jos taas 4 niin sitten kakkosella ja sillä oon ite pitäny.
Jos toi sun akku oli ihan pakasta vedetty niin niitähän pitäs ladata ennen varsinaista käyttöö tai ainakin ajella joku tovi että latautuvat täyteen.
Escort, käyttö STw Focus ja Supermoto... :shock: ja toinen
Katoksessa myös https://www.lahdenkattohuolto.fi/ PASKANPUHUJAN myymä Hijazu. Poliisit kerto että autoo myydes voi puhuu paskaa niin paljon ku haluu ja ehtii eikä oo rikollinen!! Hyvä tietää ku myy rojuja ;)

siipicossu
Ylläpitäjä
Viestit: 11528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
Viesti:

Re: Bensalämmitin.

Viesti Kirjoittaja siipicossu » Su Helmikuu 1. 21:57:13 2009

n. 100km tuli eilen ajettua akun vaihdon jälkeen. S-Maxin lämppärissä on lähemmäs kymmenen nopeutta (automaatti-ilmastointi). Maakaapeli oli ainakin löysällä akkuun tänään kun tutkin miksi ei startannut (pitäisi aina kaikki kiristää itse :wink: ) , eilen kyllä toimi hyvin.
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .

ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.

Tharkad
Viestit: 1816
Liittynyt: Ma Maaliskuu 25. 15:21:30 2002
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Bensalämmitin.

Viesti Kirjoittaja Tharkad » Su Helmikuu 1. 23:27:51 2009

Pistä vaikka yleismittari väliin ja webasto päälle, näät siitä paljon se vie virtaa missäkin puhaltimen asennossa.
http://www.monkijavarikko.fi | Cortina mk1 ja Mondeo mk4.

VesQ
Viestit: 1142
Liittynyt: Ma Elokuu 16. 18:20:59 2004
Paikkakunta: Hollola

Re: Bensalämmitin.

Viesti Kirjoittaja VesQ » Ma Helmikuu 2. 8:00:29 2009

Kannattaa vaan kattoa kun perus yleismittareissa on vaan 10A max virtamittaus eli enempää ei saa kuormittaa, nuo uudemmat puhaltimet saattaa haukata aika reilustikkin, ainakin täydellä teholla voi olla tuplanakin tuo

Tharkad
Viestit: 1816
Liittynyt: Ma Maaliskuu 25. 15:21:30 2002
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Bensalämmitin.

Viesti Kirjoittaja Tharkad » Ma Helmikuu 2. 13:48:28 2009

Joo tietty alottaa webasto päällä puhallin nollilla ja sitten ykköselle jne. mutta siipicossulla varmaan perustiedot sähkötekniikasta on hallussa.
http://www.monkijavarikko.fi | Cortina mk1 ja Mondeo mk4.

siipicossu
Ylläpitäjä
Viestit: 11528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
Viesti:

Re: Bensalämmitin.

Viesti Kirjoittaja siipicossu » Ma Helmikuu 2. 19:10:00 2009

Tharkad kirjoitti:...mutta siipicossulla varmaan perustiedot sähkötekniikasta on hallussa.
On hallussa.
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .

ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.

Hoppamiäs
Viestit: 318
Liittynyt: Ma Joulukuu 30. 22:03:27 2002
Paikkakunta: Ruovesi/ Tampere

Re: Bensalämmitin.

Viesti Kirjoittaja Hoppamiäs » Ma Helmikuu 2. 20:35:11 2009

Mulla tdi golffissa 80Ah akku ja 4kw eberiä pystyy tarvittaessa käyttään vaikka tunnin kovemmallakin pakkasella, eikä käyntiin lähtö ole ollut ongelma. Ja puhallin on asennossa 2/4. Ei sen kyllä noin paljon pitäis sähköä kuluttaa.
# 684
Cortina Mk2 -68 1600 de luxe
Escort Mk1 -73 2,0
Escort Mk1 -74 1300 sport projekti
Audi A4 -03 1,9TDI Quattro

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Re: Bensalämmitin.

Viesti Kirjoittaja olafu » Ma Helmikuu 2. 21:42:00 2009

siipicossu kirjoitti:S-Maxiin on viime talvena laitettu Eberspächer lämmitin.
Alkuperäisestä akusta loppui virta jos oli vartin päällä. Eilen hommasin uuden 80 ah:n akun. Tänään testasin lämmitintä ja 40 min oli päällä ja yritin käynnistää niin akku oli täysin tyhjä. Miten iso akku pitää laittaa vai pitääkö laittaa sisäpuhallin puhaltamaan vielä hitaammin että virta riittää käynnistykseen?

Miten isoja akkuja muilla on lämmitinkäytössä?
Yks mikä tulee mielee; ainakin joissain malleissa on aikamoinen rivi hehkutulppia lämppärille menevässä letkussa ja oliko siellä peräti jotain vastuksia ennen lämmityslaitteen kennoakin. Näin siis, jos ei eberiä ole tehtaan jäljiltä. Jos ilmastoinnin ohjauspuoli käynnistetään liian pitkälle niin nämä hehkut ja vastukset saattaa kytkeytyä päälle ja purkaa akun kyllä todella äkkiä. Kyllä pitäisi kestää 40 minuutin käynti jos 80ah akku on täynnä, varsin normaaleja aikoja on puoli tuntia-tuntikin, pienemmilläkin akuilla on selvitty. Jos ongelmia tulee jatkossa niin mittaappa paljonko menee virtaa akulta kokonaisuudessaan puhalluksen ykkös tai kakkosnopeudella!
Tosin, yksin tuo maakaapelin löysällä olo jo riittää aiheuttamaan tollaset ongelmat. Ja kyse taisi olla bensa-autosta, joten noita lisälämmityshärveleitä siellä tuskin on, koska niitä ei tarvita.
Jäsen #606

pablo
Viestit: 1948
Liittynyt: Ke Kesäkuu 1. 21:01:17 2005
Paikkakunta: Nokia

Re: Bensalämmitin.

Viesti Kirjoittaja pablo » Ti Helmikuu 3. 16:33:51 2009

Popi kirjoitti:Hiacessa on kaks akkua, oisko ne 60Ah/kpl. Ei ongelmia 20-30min lämmityksen jälkeen.
Webaston asennusohjeissa oli että jos lämppärissä on 3 nopeutta niin pijetään 1:llä. Jos taas 4 niin sitten kakkosella ja sillä oon ite pitäny.
Jos toi sun akku oli ihan pakasta vedetty niin niitähän pitäs ladata ennen varsinaista käyttöö tai ainakin ajella joku tovi että latautuvat täyteen.
Sama kans itellä huoltoautossa.. Olen kyllä pitäny surutta Webastoa päällä.. Joka aamu 30 min + pakkasilla vielä kun menee asiakkaille niin saattaa olla 4-5 kertaa 8h aikana päällä ja ei mitään merkkejä et ois starttausongelmia. Puhallin on varmaanki 2:lla ja ei sitä ajoakaan välttämättä kauheesti tule päivän aikana.
Bmw 330i E46
Opel Kadett ja seiskytluku..

Jekki
Viestit: 834
Liittynyt: Ma Maaliskuu 27. 10:16:17 2006
Paikkakunta: Kauhava

Re: Bensalämmitin.

Viesti Kirjoittaja Jekki » Ke Helmikuu 4. 7:43:26 2009

Samoin tuossa Sprintterissä. On ollut kaksikin tuntia päällä eikä mitään ongelmia lähteä käyntiin. Ja puhallin on 2/4 asennossa. Tosin Mersuissahan puhaltimen maksiminopeus on "hiljaa" ja siitä pienemmät "todella hiljaa". Bensa veihkeitten ebereistä en kanss kummemmin tiiä, voiko puhua edes samana päivänä nafta polttimon kanssa. Aikoinaan oli Iveco työautona ja se ei kestäny kuin maks. puolituntia tai sit sai vetää jo kaapeleita.
# 1424 # Vauhti maksaa rahaa, kovaako haluat mennä?

Kuga

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Re: Bensalämmitin.

Viesti Kirjoittaja olafu » Ke Helmikuu 4. 20:23:45 2009

Jekki kirjoitti:Samoin tuossa Sprintterissä. On ollut kaksikin tuntia päällä eikä mitään ongelmia lähteä käyntiin. Ja puhallin on 2/4 asennossa. Tosin Mersuissahan puhaltimen maksiminopeus on "hiljaa" ja siitä pienemmät "todella hiljaa". Bensa veihkeitten ebereistä en kanss kummemmin tiiä, voiko puhua edes samana päivänä nafta polttimon kanssa. Aikoinaan oli Iveco työautona ja se ei kestäny kuin maks. puolituntia tai sit sai vetää jo kaapeleita.
Kuluttavat virtaa saman verran kumpikin, sekä bensa että diesel. Bensa-autoissa on vaan pääsääntösesti pienempi akku.
Jäsen #606

siipicossu
Ylläpitäjä
Viestit: 11528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
Viesti:

Re: Bensalämmitin.

Viesti Kirjoittaja siipicossu » To Helmikuu 5. 9:59:14 2009

olafu kirjoitti:
Jekki kirjoitti:Samoin tuossa Sprintterissä. On ollut kaksikin tuntia päällä eikä mitään ongelmia lähteä käyntiin. Ja puhallin on 2/4 asennossa. Tosin Mersuissahan puhaltimen maksiminopeus on "hiljaa" ja siitä pienemmät "todella hiljaa". Bensa veihkeitten ebereistä en kanss kummemmin tiiä, voiko puhua edes samana päivänä nafta polttimon kanssa. Aikoinaan oli Iveco työautona ja se ei kestäny kuin maks. puolituntia tai sit sai vetää jo kaapeleita.
Kuluttavat virtaa saman verran kumpikin, sekä bensa että diesel. Bensa-autoissa on vaan pääsääntösesti pienempi akku.
n. 60Ah on S-Maxin bensassa ja 80Ah dieselissä. Mun mielestä ihan alimitoitettu akku nykyajan (bensa)autoon joka on täynnä kaikenlaisia sähkövempeleitä. Ei ole ilmeisesti suunniteltu tänne kylmään pohjoiseen.
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .

ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.

Kinsky
Viestit: 3618
Liittynyt: To Toukokuu 8. 11:39:48 2003
Paikkakunta: Tampere #376

Re: Bensalämmitin.

Viesti Kirjoittaja Kinsky » To Helmikuu 5. 11:05:16 2009

Se piti viä mainita.. Vaikka allek. Hondassa onki vain 45Ah akku, en ole kertaakaan tänä talvena joutunut käyttämään akkulaturia. Ja webastoa käytän joka päivä (sää varauksella).

sierra friikki
CRSC jäsen 2015
Viestit: 4537
Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
Paikkakunta: nurmijärvi

Re: Bensalämmitin.

Viesti Kirjoittaja sierra friikki » To Helmikuu 5. 12:01:15 2009

oma pohjainen kokemus.

laita punainen optima.
loppuu kerralla ongelmat.
älä laita maxximaa ei toimi kun 2v ja sit on akku loppuu
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia

siipicossu
Ylläpitäjä
Viestit: 11528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
Viesti:

Re: Bensalämmitin.

Viesti Kirjoittaja siipicossu » Ke Helmikuu 18. 14:30:39 2009

Nyt on ainakin toiminut parinkymmenen asteen pakkasessa. Paljon enemmän on mennyt aikaa lämmitykseen kuin ajoon jo useana päivänä ja hyvin vielä virta riittää.
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .

ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.

Vastaa Viestiin