Scorpio Cosworth ja MT75 V6 vaihdelaatikko
Valvoja: CRSC Hallitus
-
- CRSC hallitusjäsen
- Viestit: 6041
- Liittynyt: Ke Toukokuu 15. 1:12:37 2002
- Paikkakunta: Joensuu
- Viesti:
Scorpio Cosworth ja MT75 V6 vaihdelaatikko
Mitä tämä muunnos vaatii? Itse laatikon tietysti ja palkki laatikon alla on ilmeisesti erilainen. Vauhtipyörä 2.9:n perästä? Mistä/minkälainen kytkin? Mistä käypäinen kytkinpoljin, onko vain V6 malleista sopiva vai käykö myös OHC/DOHC? Onko tulipellissä reiät jo valmiina eli meneekö kytkinpoljin "bolt-on" vai pitääkö ruveta reiän tekoon?
Laatikkoon pitäisi ilmeisesti jostain kehitellä myös joku viritys, että saa sähköisen nopeusmittarin toimimaan.
Entä kardaani? Automaatissa se on yksiosainen. Käykö esim. DOHC:sta kardaani (ilmeisesti kaksiosainen) vai pitääkö olla V6:sta?
Mitä MT-75:sta kärsii maksaa? Tiedossa olisi laatikko, kannatinpalkki vaihdelaatikkoon ja vauhtipyörä.
Miten testaat ja tutkit laatikon, että se on suurin piirtein järjissään?
MT-75 kestää ilmeisesti enemmän vääntöä kuin T-9 vai miten se meni?
Edit: otsikkoa muokattu.
Laatikkoon pitäisi ilmeisesti jostain kehitellä myös joku viritys, että saa sähköisen nopeusmittarin toimimaan.
Entä kardaani? Automaatissa se on yksiosainen. Käykö esim. DOHC:sta kardaani (ilmeisesti kaksiosainen) vai pitääkö olla V6:sta?
Mitä MT-75:sta kärsii maksaa? Tiedossa olisi laatikko, kannatinpalkki vaihdelaatikkoon ja vauhtipyörä.
Miten testaat ja tutkit laatikon, että se on suurin piirtein järjissään?
MT-75 kestää ilmeisesti enemmän vääntöä kuin T-9 vai miten se meni?
Edit: otsikkoa muokattu.
-
- Viestit: 4825
- Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
- Paikkakunta: Urjala
Re: Scorpio Cosworth ja MT-75
2.9 vauhtipyörä ja cossusierran kytkin, luulisin että loput osat menee mistä vaan MT-75 -laatikkoisesta scorpparista. Joku vois vahvistaa tiedon?
MT-75 on pääsääntösesti kestävämpi kuin type-9, mutta yksilöllisiä eroja näkyy olevan
Lisäks toi MT-75 näkyy olevan aika sikamaisen hintanen sillon kun semmonen sattuu jossain oleen myytävänä.
MT-75 on pääsääntösesti kestävämpi kuin type-9, mutta yksilöllisiä eroja näkyy olevan

Jäsen #606
-
- Viestit: 593
- Liittynyt: Ma Syyskuu 22. 19:59:19 2003
- Paikkakunta: VAASA
Re: Scorpio Cosworth ja MT-75
Ja ilmeisesti hieman sähkötöitä. Itse harkitsin tuon toisen automaatin leviämisen jälkeen just tuota MT-75 mutta homma kaatui siihen kun huomasin että mulla on yks poljin liian vähän. Eculle pitää saada tieto että laatikko on P tai N-asennossa, muuten ei anna käynnistää, tosin tuon saa kuulemma aika helposti huijattua. Onhan täällä klubilla noita tehty, vastakkoon vaikka eräs koskenkorvalainen 

-
- CRSC hallitusjäsen
- Viestit: 6041
- Liittynyt: Ke Toukokuu 15. 1:12:37 2002
- Paikkakunta: Joensuu
- Viesti:
Re: Scorpio Cosworth ja MT-75
V6 MT75 ja 2.9 vauhtipyörä hankittu.
P/N-vaihteen haisteluanturi on vaihteistossa, joten se ei pitäisi olla mahdoton ongelma. Saattaa vaan joutua hankkimaan uuden kytkimen laatikkoon, koska automaatissa tuo sama kytkin kytkee tietyssä asennossa myös peruutusvalon päälle. Moottorihan ei käynnisty automaatissa kuin vaihdekepin ollessa P tai N-asennossa.
MT75 laatikon mukana tullut vaihteiston kannatinpalkki näytti ihan erilaiselta kuin Scorpio 2.8 vm. -86 A4LD automaatin. MT75:n kannatinpalkissa kiinnityspisteet näyttäisivät olevan sivuttain, kun taas automaatissa kiinnityspisteet ovat autossa poikittain samassa linjassa vaihdelaatikon kahta puolen. Herää epäilys, että mukana tullut ”MT75”-kannatinpalkki ei ole Scorpiosta tai sitten se on uudemmasta mallista.
Kardaanin suhteen kaipaisin lisätietoa. Haynesin Scorpio oppaan mukaan manuaalivaihteisen kardaani onkin itse asiassa samalla tavalla kolmiosainen kuin automaatin. Tietoa kyllä kaipaisin edelleen käykö V6 MT75:n perään myös DOHC:n rivinelosen kardaani? Tähän en löytänyt tietoa Haynesin oppaasta.
P/N-vaihteen haisteluanturi on vaihteistossa, joten se ei pitäisi olla mahdoton ongelma. Saattaa vaan joutua hankkimaan uuden kytkimen laatikkoon, koska automaatissa tuo sama kytkin kytkee tietyssä asennossa myös peruutusvalon päälle. Moottorihan ei käynnisty automaatissa kuin vaihdekepin ollessa P tai N-asennossa.
MT75 laatikon mukana tullut vaihteiston kannatinpalkki näytti ihan erilaiselta kuin Scorpio 2.8 vm. -86 A4LD automaatin. MT75:n kannatinpalkissa kiinnityspisteet näyttäisivät olevan sivuttain, kun taas automaatissa kiinnityspisteet ovat autossa poikittain samassa linjassa vaihdelaatikon kahta puolen. Herää epäilys, että mukana tullut ”MT75”-kannatinpalkki ei ole Scorpiosta tai sitten se on uudemmasta mallista.
Kardaanin suhteen kaipaisin lisätietoa. Haynesin Scorpio oppaan mukaan manuaalivaihteisen kardaani onkin itse asiassa samalla tavalla kolmiosainen kuin automaatin. Tietoa kyllä kaipaisin edelleen käykö V6 MT75:n perään myös DOHC:n rivinelosen kardaani? Tähän en löytänyt tietoa Haynesin oppaasta.
-
- Viestit: 9717
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
- Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
- Viesti:
Re: Scorpio Cosworth ja MT-75
Hieno ja viisas valinta!Sine kirjoitti:V6 MT75 ja 2.9 vauhtipyörä hankittu.
Ei, se tunistu tapahtuu jossain vaihteen valitsimen ympäristössä. Pakkivaloon moottorin ohjauksella ei ole mitään kosketusta. Muista myös VSS anturi.Sine kirjoitti:P/N-vaihteen haisteluanturi on vaihteistossa, joten se ei pitäisi olla mahdoton ongelma. Saattaa vaan joutua hankkimaan uuden kytkimen laatikkoon, koska automaatissa tuo sama kytkin kytkee tietyssä asennossa myös peruutusvalon päälle. Moottorihan ei käynnisty automaatissa kuin vaihdekepin ollessa P tai N-asennossa
Kyllä käy. V6 ja 2.0 MT75:set on peräpäästä samanlaisia ja kun vaihdekepukka on samassa reijässä, niin väli perämollukan laippaan on sama.Sine kirjoitti:Kardaanin suhteen kaipaisin lisätietoa. Haynesin Scorpio oppaan mukaan manuaalivaihteisen kardaani onkin itse asiassa samalla tavalla kolmiosainen kuin automaatin. Tietoa kyllä kaipaisin edelleen käykö V6 MT75:n perään myös DOHC:n rivinelosen kardaani? Tähän en löytänyt tietoa Haynesin oppaasta.
Nykyiset:
'14 E500 Coupe
Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6
'14 E500 Coupe
Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6
-
- Viestit: 6809
- Liittynyt: Pe Kesäkuu 18. 9:45:26 2004
- Paikkakunta: kuopio
Re: Scorpio Cosworth ja MT75 V6 vaihdelaatikko
Toimiskos tässä manuaaliin vaihdossa sama juttu ku tossa 2.3 dohc koneiden laitossa, eli vastus oikeiden piuhojen väliin ja sit jytää ?
Toi palkki muistuttaa taunuksen automaatti kannaketta
Toi palkki muistuttaa taunuksen automaatti kannaketta

-
- CRSC hallitusjäsen
- Viestit: 6041
- Liittynyt: Ke Toukokuu 15. 1:12:37 2002
- Paikkakunta: Joensuu
- Viesti:
Re: Scorpio Cosworth ja MT-75
Jotenkin arvasin tämän kommentinMouTine kirjoitti:Hieno ja viisas valinta!Sine kirjoitti:V6 MT75 ja 2.9 vauhtipyörä hankittu.

Yritin etsiä siipicossun manuaalikirjastosta kuvaa tuosta A4LD:n ”Starter inhibitor/reversing light switch” kytkimestä, mutta ei ole juuri tätä kyseistä 7B osiota siellä. Niin se kuitenkin Haynerin paperikirjassa lukee, että sama kytkin olevinaan hoitaa kummatkin asiat. Sijainti on vaihdelaatikon vasemmalla eli kuskin puolella turbiinikoteloon jälkeen. En tiedä miten toimii, mutta pakkohan sen on jotenkin tieto vaihteenvalitsimelta saada P tai D-asennoista. Pitää yrittää selvittää.MouTine kirjoitti:Ei, se tunistu tapahtuu jossain vaihteen valitsimen ympäristössä. Pakkivaloon moottorin ohjauksella ei ole mitään kosketusta. Muista myös VSS anturi.Sine kirjoitti:P/N-vaihteen haisteluanturi on vaihteistossa, joten se ei pitäisi olla mahdoton ongelma. Saattaa vaan joutua hankkimaan uuden kytkimen laatikkoon, koska automaatissa tuo sama kytkin kytkee tietyssä asennossa myös peruutusvalon päälle. Moottorihan ei käynnisty automaatissa kuin vaihdekepin ollessa P tai N-asennossa
Ok, hyvä juttu. Pitää yrittää etsiä jostain paalattavaksi valmis vm. 87-91 DOHC Scorpio, niin saisi siitä nuo puuttuvat osat.MouTine kirjoitti:Kyllä käy. V6 ja 2.0 MT75:set on peräpäästä samanlaisia ja kun vaihdekepukka on samassa reijässä, niin väli perämollukan laippaan on sama.Sine kirjoitti:Kardaanin suhteen kaipaisin lisätietoa. Haynesin Scorpio oppaan mukaan manuaalivaihteisen kardaani onkin itse asiassa samalla tavalla kolmiosainen kuin automaatin. Tietoa kyllä kaipaisin edelleen käykö V6 MT75:n perään myös DOHC:n rivinelosen kardaani? Tähän en löytänyt tietoa Haynesin oppaasta.
-
- CRSC hallitusjäsen
- Viestit: 6041
- Liittynyt: Ke Toukokuu 15. 1:12:37 2002
- Paikkakunta: Joensuu
- Viesti:
Re: Scorpio Cosworth ja MT75 V6 vaihdelaatikko
Pitää muistaa tämä.henu kirjoitti:Toimiskos tässä manuaaliin vaihdossa sama juttu ku tossa 2.3 dohc koneiden laitossa, eli vastus oikeiden piuhojen väliin ja sit jytää ?
Toi palkki muistuttaa taunuksen automaatti kannaketta
Aloin miettimään, että tuo ylempi on ilmeisesti nopeusmittarin anturi?
-
- Viestit: 593
- Liittynyt: Ma Syyskuu 22. 19:59:19 2003
- Paikkakunta: VAASA
Re: Scorpio Cosworth ja MT75 V6 vaihdelaatikko
Juuri se se on.Sine kirjoitti:Pitää muistaa tämä.henu kirjoitti:Toimiskos tässä manuaaliin vaihdossa sama juttu ku tossa 2.3 dohc koneiden laitossa, eli vastus oikeiden piuhojen väliin ja sit jytää ?
Toi palkki muistuttaa taunuksen automaatti kannaketta
Aloin miettimään, että tuo ylempi on ilmeisesti nopeusmittarin anturi?
-
- Viestit: 205
- Liittynyt: Su Kesäkuu 1. 20:49:45 2008
Re: Scorpio Cosworth ja MT75 V6 vaihdelaatikko
mitä tommosen sähköjen kanssa pitää kikkailla kun vaihtaa type 9 A4LDe:n tilalle, olihan siinä jtn muutakin kun tuo p/n?, kun siihen tomaattiin näytti niitä johtoja enemmänkin menevän(hyvällä tuurilla voisi saada huomenna käyntiinkin tuon), ainiin kävikö tuohon ihan perus ohc type9 kardaanin pituuden puolesta?
-
- Viestit: 205
- Liittynyt: Su Kesäkuu 1. 20:49:45 2008
Re: Scorpio Cosworth ja MT75 V6 vaihdelaatikko
Type 9 kiinni koneessa ja koneen sai projektin jälkeen jopa käymään, mutta mitä nuo kaks piuhaa oli mitkä jäi automaatista ylimääräseks(kolmas ylimääränen oli kai kickdown). Mitä nuo vahvistetut ysit kestää yleensä, vai kannattaako unohtaa boan piristämnen ton laatikon puolesta?
-
- CRSC hallitusjäsen
- Viestit: 6041
- Liittynyt: Ke Toukokuu 15. 1:12:37 2002
- Paikkakunta: Joensuu
- Viesti:
Re: Scorpio Cosworth ja MT75 V6 vaihdelaatikko
Kyllä kai se jotain kestää. Tiedän tässäkin kerhossa Type-9 ”HD” versiota käytetyn V6 tupla-turbon jatkeena.
-
- Viestit: 1696
- Liittynyt: La Tammikuu 14. 12:56:26 2006
Re: Scorpio Cosworth ja MT75 V6 vaihdelaatikko
Ja kuinkas sitten kävikään!Sine kirjoitti:Kyllä kai se jotain kestää. Tiedän tässäkin kerhossa Type-9 ”HD” versiota käytetyn V6 tupla-turbon jatkeena.

Kyllä t9 tuntuu hyvin kestävän normi ajossa mutta toki se on käyttäjästä kiinni, runnomalla saa varmasti hajalle.
-
- Viestit: 201
- Liittynyt: Su Marraskuu 7. 21:45:51 2004
Re: Scorpio Cosworth ja MT75 V6 vaihdelaatikko
Mitäs tarkoitat tuolla runnomisella?
-84 Sierra 2,0@3.0 twinturbo ms tfi
-07 Audi A8 4.2 quattro
-07 Audi A8 4.2 quattro
-
- Viestit: 935
- Liittynyt: Ti Maaliskuu 18. 16:46:48 2003
- Paikkakunta: Kausala
Re: Scorpio Cosworth ja MT75 V6 vaihdelaatikko
Yllättävän hyvin se T9 HD kesti vaikka lopuksi murahti ihan kaasua painamalla ilman sen kummempia repimisiä. Tosin ahtojakin oli enempi kuin yleensä.
Liekkö laatikon keissi venynyt tms. kun tuntui purkuvan huomattavasti herkemmn kuin pari vuotta sitten kun sen laakeroin.
Liekkö laatikon keissi venynyt tms. kun tuntui purkuvan huomattavasti herkemmn kuin pari vuotta sitten kun sen laakeroin.
Ken Duttweiler:
'Turbos are great devices for screwing things up because a little is good and little bit more is better and pretty soon you're in trouble.'
Good enough is not good enough, it has to be done right.
'Turbos are great devices for screwing things up because a little is good and little bit more is better and pretty soon you're in trouble.'
Good enough is not good enough, it has to be done right.
-
- Viestit: 205
- Liittynyt: Su Kesäkuu 1. 20:49:45 2008
Re: Scorpio Cosworth ja MT75 V6 vaihdelaatikko
menikö slicseillä vai katurenkailla, missä teholukemissa suurinpiitein liikuttiin?Jari H kirjoitti:Yllättävän hyvin se T9 HD kesti vaikka lopuksi murahti ihan kaasua painamalla ilman sen kummempia repimisiä. Tosin ahtojakin oli enempi kuin yleensä.
Liekkö laatikon keissi venynyt tms. kun tuntui purkuvan huomattavasti herkemmn kuin pari vuotta sitten kun sen laakeroin.
-
- Viestit: 1696
- Liittynyt: La Tammikuu 14. 12:56:26 2006
Re: Scorpio Cosworth ja MT75 V6 vaihdelaatikko
Sitä että vedetään pykälää päälle voimalla repäisten eikä "tunneta kädellä milloin lovi on vastaanottavainen"...tumi kirjoitti:Mitäs tarkoitat tuolla runnomisella?

Käsitit ilmeisesti kommenttini väärin, toi eka lause viittasi sun autoosi mutta se oli täysin kieli poskessa heitetty eikä todellakaan tarkoitettu vakavasti otettavaksi! Toinen runnomista koskeva kappale taas oli ihan yleisesti eikä koske sinua millään tapaa. Kuulin vaan että sulla hajosi type9 kutosen perästä, en tiedä kuinka tämä tapahtui, joten siihen en ottanut tuolla runnomisella kantaa.
Peace!

Muuten, jos kehtaat asiasta tarinoida niin ottaisin tietoa vastaan damagesta koska itelläkin kasautuu (toivon mukaan) joskus tuo veekuutonen ja sekä t9 että mt75 lootia löytyy, en oo vielä päättäny kumpi tulee. Type9 on ehdottomasti mun käteen mukavampi, mun mielestä paras sierrasta löytyvä laatikko käytettävyydeltään. Mutta antautuiko se sulla ihan voiman edessä, mulla tuskin tulee yli 400 nm pahimmassakaan tapauksessa, kai se ton kestää..?
-
- Viestit: 935
- Liittynyt: Ti Maaliskuu 18. 16:46:48 2003
- Paikkakunta: Kausala
Re: Scorpio Cosworth ja MT75 V6 vaihdelaatikko
Ihan normi luistavilla 215/50-16 gummeilla.jnd kirjoitti: menikö slicseillä vai katurenkailla, missä teholukemissa suurinpiitein liikuttiin?
0.8bar 386hv/536Nm, askin poikiessa 1.25bar eli tod.näk molempia enemmän..?
Ken Duttweiler:
'Turbos are great devices for screwing things up because a little is good and little bit more is better and pretty soon you're in trouble.'
Good enough is not good enough, it has to be done right.
'Turbos are great devices for screwing things up because a little is good and little bit more is better and pretty soon you're in trouble.'
Good enough is not good enough, it has to be done right.
-
- Viestit: 201
- Liittynyt: Su Marraskuu 7. 21:45:51 2004
Re: Scorpio Cosworth ja MT75 V6 vaihdelaatikko
Muistaakseni kirjoitin tuosta omasta laatikkoepisodista joskus ja silloin joku epäili että vika ehkä kuskissamatsu kirjoitti:Sitä että vedetään pykälää päälle voimalla repäisten eikä "tunneta kädellä milloin lovi on vastaanottavainen"...tumi kirjoitti:Mitäs tarkoitat tuolla runnomisella?Tarkoitan tällä myös kytkinpotkuja yms. mikä rasittaa yleisestikin voimansiirtoa.
Käsitit ilmeisesti kommenttini väärin, toi eka lause viittasi sun autoosi mutta se oli täysin kieli poskessa heitetty eikä todellakaan tarkoitettu vakavasti otettavaksi! Toinen runnomista koskeva kappale taas oli ihan yleisesti eikä koske sinua millään tapaa. Kuulin vaan että sulla hajosi type9 kutosen perästä, en tiedä kuinka tämä tapahtui, joten siihen en ottanut tuolla runnomisella kantaa.
Peace!![]()
Muuten, jos kehtaat asiasta tarinoida niin ottaisin tietoa vastaan damagesta koska itelläkin kasautuu (toivon mukaan) joskus tuo veekuutonen ja sekä t9 että mt75 lootia löytyy, en oo vielä päättäny kumpi tulee. Type9 on ehdottomasti mun käteen mukavampi, mun mielestä paras sierrasta löytyvä laatikko käytettävyydeltään. Mutta antautuiko se sulla ihan voiman edessä, mulla tuskin tulee yli 400 nm pahimmassakaan tapauksessa, kai se ton kestää..?


Tuo type9 halkesi etupäästään vaakasuunnassa sivuakselin korkeudelta kesken kolmosen vedon, vahvistetun version heikkous, laakerin kannakkeen kiinnitys petti ja sitten jysähti. Oli ekoja kiihdytyksiä nykykoneella, ahtoja joku 1.2 bar. Kesti vuosia vaparin ja 0.5-0.8bar ahdetun edellisen koneen takana. Viime kesän oli paikallaan type9 jossa vahvistetun version sivuakselin laakeri ja pitkä custom tappi laakerin sisällä. Kesti hyvin viime kesän ajot vaikka loppukesän oli alla Toyo R888t.
Talven aikana vaihdoin mt75 laatikon ja hetki sitten kävin varovaisesti kokeilemassa miten toimii, type9ssä vaihdevälin lyhentäjän kanssa mukavampi kaavio, mt75 lyhentäjällä ja eteen/taakse liikerata sopiva mutta lyhentäjän toimintaperiaatteesta johtuen kepin sivuttaisliikkeet turhan isot.
Perus type9ssä heikko kohta se irtoneuloilla toteutettu laakeri, monesti kulunut piloille jo normaaliajossa.
-84 Sierra 2,0@3.0 twinturbo ms tfi
-07 Audi A8 4.2 quattro
-07 Audi A8 4.2 quattro
-
- Viestit: 1042
- Liittynyt: To Huhtikuu 18. 19:24:18 2002
- Paikkakunta: Nummi-Pusula
Re: Scorpio Cosworth ja MT75 V6 vaihdelaatikko
Missä vehkeissä tuota type9 HD:ta on ollut?
Kawasaki Zx-10r
Audi 2.0Tfsi quattro
Audi 2.0Tfsi quattro
-
- CRSC jäsen 2016
- Viestit: 440
- Liittynyt: Ke Helmikuu 13. 15:55:08 2002
- Paikkakunta: Tampere-city
Re: Scorpio Cosworth ja MT75 V6 vaihdelaatikko
Ainakin V6-moottorisissa (Sierra/Scorpio) kesäkuusta 86 alkaen...KIP kirjoitti:Missä vehkeissä tuota type9 HD:ta on ollut?
86 Sierra XR4x4
94 Scorpio STW V6
94 Scorpio STW V6
-
- Viestit: 205
- Liittynyt: Su Kesäkuu 1. 20:49:45 2008
Re: Scorpio Cosworth ja MT75 V6 vaihdelaatikko
Tuo cossun ruisku ei oikeen taida ymmärtää tota laatikkoa, koska kun laskee vauhdissa kaasun ja painaa kytkimen pohjaan niin moottori sammuu? Onko mahollista saada vakkari ja ajotietokone toimimaan tuon t9 kanssa (tarvitsee ilmeisesti sähkösen tiedon nopeudesta)?
-
- Viestit: 1042
- Liittynyt: To Huhtikuu 18. 19:24:18 2002
- Paikkakunta: Nummi-Pusula
Re: Scorpio Cosworth ja MT75 V6 vaihdelaatikko
CoupeGT kirjoitti:Ainakin V6-moottorisissa (Sierra/Scorpio) kesäkuusta 86 alkaen...KIP kirjoitti:Missä vehkeissä tuota type9 HD:ta on ollut?
Okei, kiitti..
Edit: Onko noissa jotain ulkoisia tuntomerkkejä numerosarja, tekstiä yms.. ?
Kawasaki Zx-10r
Audi 2.0Tfsi quattro
Audi 2.0Tfsi quattro
-
- Viestit: 201
- Liittynyt: Su Marraskuu 7. 21:45:51 2004
Re: Scorpio Cosworth ja MT75 V6 vaihdelaatikko
Se kolmella pultilla kiinnitetty laakerikannake kuoren ulkopuolella kytkinkopan kiinnityspinnassa.
-84 Sierra 2,0@3.0 twinturbo ms tfi
-07 Audi A8 4.2 quattro
-07 Audi A8 4.2 quattro
-
- Viestit: 1696
- Liittynyt: La Tammikuu 14. 12:56:26 2006
Re: Scorpio Cosworth ja MT75 V6 vaihdelaatikko
Entäs onko dieselin laatikko HD? Kutosen perään kuiteski käy kytkinkopan vaihtamalla.
-
- Viestit: 205
- Liittynyt: Su Kesäkuu 1. 20:49:45 2008
Re: Scorpio Cosworth ja MT75 V6 vaihdelaatikko
Eikö siinä dieselissä(/ohc:ssa?) ollut lyhyempi kytkinakseli ku kutosen laatikossa?
-
- Viestit: 7975
- Liittynyt: To Tammikuu 22. 21:07:18 2004
- Paikkakunta: Lempäälä
- Viesti:
Re: Scorpio Cosworth ja MT75 V6 vaihdelaatikko
HD laatikon tuntee helposti kun katsoo kytkinkopan sisälle,kytkinakselin alapuolella on semmonen kyhmy.
ohc:n kytkinakseli on lyhyempi kun V6/diesel joissa taas on samanmittaiset molemmissa eli dieselin laatikko käy V6sen perään kytkinkoppaa vaihtamalla.
ohc:n kytkinakseli on lyhyempi kun V6/diesel joissa taas on samanmittaiset molemmissa eli dieselin laatikko käy V6sen perään kytkinkoppaa vaihtamalla.
-
- Viestit: 1042
- Liittynyt: To Huhtikuu 18. 19:24:18 2002
- Paikkakunta: Nummi-Pusula
Re: Scorpio Cosworth ja MT75 V6 vaihdelaatikko
Ja Ohc:n perään ko. laatikko käy kytkinkoppaa vaihtamalla ja kytkinakselia lyhentämällä? Vai miten?
Kytkinlevyn poorit, onko samat?
Kytkinlevyn poorit, onko samat?
Kawasaki Zx-10r
Audi 2.0Tfsi quattro
Audi 2.0Tfsi quattro
-
- Viestit: 9717
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
- Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
- Viesti:
Re: Scorpio Cosworth ja MT75 V6 vaihdelaatikko
Periaatteessa, mutta ei käytännössä. Loppuu silmälaakerille menevä sileä osuus kesken.KIP kirjoitti:Ja Ohc:n perään ko. laatikko käy kytkinkoppaa vaihtamalla ja kytkinakselia lyhentämällä? Vai miten?
Kytkinlevyn poorit, onko samat?
Vielä yksi tuiki olenainen havainto... OHC:n vaihteiston voi säilöä suoralla lattialla pystyssä, mutta V6:sen aski tarvii joko korokepalat tai reijän lattiaan.
Nykyiset:
'14 E500 Coupe
Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6
'14 E500 Coupe
Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6
-
- Viestit: 1042
- Liittynyt: To Huhtikuu 18. 19:24:18 2002
- Paikkakunta: Nummi-Pusula
Re: Scorpio Cosworth ja MT75 V6 vaihdelaatikko
Eli yhteenvetona kytkinakseli irti ja sorviin, lyhemmäksi, neulalaakerin sileää osaa laatikkoon päin "pidemmäksi", OHC kytkinkoppa kiinni ja avot..
Kawasaki Zx-10r
Audi 2.0Tfsi quattro
Audi 2.0Tfsi quattro
-
- Viestit: 7975
- Liittynyt: To Tammikuu 22. 21:07:18 2004
- Paikkakunta: Lempäälä
- Viesti:
Re: Scorpio Cosworth ja MT75 V6 vaihdelaatikko
ennen sorvausta varmista että boorit ovat samalla kohdalla akselin pituussuunnassaKIP kirjoitti:Eli yhteenvetona kytkinakseli irti ja sorviin, lyhemmäksi, neulalaakerin sileää osaa laatikkoon päin "pidemmäksi", OHC kytkinkoppa kiinni ja avot..
-
- Viestit: 205
- Liittynyt: Su Kesäkuu 1. 20:49:45 2008
Re: Scorpio Cosworth ja MT-75
mitä toi vss anturi tekee, kun mulla ei ole t9 laatikossa semmosta?MouTine kirjoitti:Ei, se tunistu tapahtuu jossain vaihteen valitsimen ympäristössä. Pakkivaloon moottorin ohjauksella ei ole mitään kosketusta. Muista myös VSS anturi.
-
- Viestit: 1696
- Liittynyt: La Tammikuu 14. 12:56:26 2006
Re: Scorpio Cosworth ja MT-75
Se antaa eculle tiedon auton nopeudesta.jnd kirjoitti:mitä toi vss anturi tekee, kun mulla ei ole t9 laatikossa semmosta?MouTine kirjoitti:Ei, se tunistu tapahtuu jossain vaihteen valitsimen ympäristössä. Pakkivaloon moottorin ohjauksella ei ole mitään kosketusta. Muista myös VSS anturi.
-
- Viestit: 205
- Liittynyt: Su Kesäkuu 1. 20:49:45 2008
Re: Scorpio Cosworth ja MT75 V6 vaihdelaatikko
Mut mitä jos sitä ei ole?
-
- CRSC hallitusjäsen
- Viestit: 6041
- Liittynyt: Ke Toukokuu 15. 1:12:37 2002
- Paikkakunta: Joensuu
- Viesti:
Re: Scorpio Cosworth ja MT75 V6 vaihdelaatikko
VVS = Vehicle Speed Sensor.
Aika monessa autossa (esim. 1991 Escort EFI) tämän huomaa esim. kun rullataan liikennevaloihin vapaalla on moottorinkierrokset hieman korkeammalla. Sitten kun auto pysähtyy, niin kierrokset tippuvat normaalille tasolle. Jotain saman tyyppistä taisi tuo Scorpio 24v kanssa minulla tehdä, mutta hienostuneemmin.
Aika monessa autossa (esim. 1991 Escort EFI) tämän huomaa esim. kun rullataan liikennevaloihin vapaalla on moottorinkierrokset hieman korkeammalla. Sitten kun auto pysähtyy, niin kierrokset tippuvat normaalille tasolle. Jotain saman tyyppistä taisi tuo Scorpio 24v kanssa minulla tehdä, mutta hienostuneemmin.
-
- Viestit: 205
- Liittynyt: Su Kesäkuu 1. 20:49:45 2008
Re: Scorpio Cosworth ja MT75 V6 vaihdelaatikko
aa.. no se selittää että miksi tuo sammuu moottorijarrutuksen jälkeen kytkintä painaessa.. ihme kun ei voi pudottaa vaan tyhjäkäynnille asti sammumatta ilman anturia 

-
- Viestit: 1042
- Liittynyt: To Huhtikuu 18. 19:24:18 2002
- Paikkakunta: Nummi-Pusula
Re: Scorpio Cosworth ja MT75 V6 vaihdelaatikko
Sierra XR kirjoitti:ennen sorvausta varmista että boorit ovat samalla kohdalla akselin pituussuunnassaKIP kirjoitti:Eli yhteenvetona kytkinakseli irti ja sorviin, lyhemmäksi, neulalaakerin sileää osaa laatikkoon päin "pidemmäksi", OHC kytkinkoppa kiinni ja avot..
Onko jollain tälläinen V6 type9 HD laatikko irrallaan, ja voisi tarkastaa tuon kytkinakselin boorituksen onko samassa kohdassa kuin normi type9:ssä?
Jos olis niin sitten joku vois vaikka tarjota sellaista

Kawasaki Zx-10r
Audi 2.0Tfsi quattro
Audi 2.0Tfsi quattro
-
- Viestit: 6809
- Liittynyt: Pe Kesäkuu 18. 9:45:26 2004
- Paikkakunta: kuopio
Re: Scorpio Cosworth ja MT75 V6 vaihdelaatikko
Yks loota olis irrallaan, pitää yrittää muistaa mittailla huomenna.KIP kirjoitti:Onko jollain tälläinen V6 type9 HD laatikko irrallaan, ja voisi tarkastaa tuon kytkinakselin boorituksen onko samassa kohdassa kuin normi type9:ssä?
-
- Viestit: 7975
- Liittynyt: To Tammikuu 22. 21:07:18 2004
- Paikkakunta: Lempäälä
- Viesti:
Re: Scorpio Cosworth ja MT75 V6 vaihdelaatikko
mulla on myös irrallaan,tosin en ole varma koska ehdin pajalle tarkastamaanhenu kirjoitti:Yks loota olis irrallaan, pitää yrittää muistaa mittailla huomenna.KIP kirjoitti:Onko jollain tälläinen V6 type9 HD laatikko irrallaan, ja voisi tarkastaa tuon kytkinakselin boorituksen onko samassa kohdassa kuin normi type9:ssä?
-
- Viestit: 1696
- Liittynyt: La Tammikuu 14. 12:56:26 2006
Re: Scorpio Cosworth ja MT75 V6 vaihdelaatikko
Mistä mihin mitan tarviisit? Akselin päästä boorituksen alkuun noin 50 mm ja boorituksen loppuun n. 93 mm. Nää mitat on siis noin-mittoja ulkomuistista. On mullaki varastossa loota irrallaan mutta vaikea nyt ottaa mitta laatikon "etuseinästä" päin kun on kytkinkoppa paikallaan ja hämärä...KIP kirjoitti: Onko jollain tälläinen V6 type9 HD laatikko irrallaan, ja voisi tarkastaa tuon kytkinakselin boorituksen onko samassa kohdassa kuin normi type9:ssä?
Jos olis niin sitten joku vois vaikka tarjota sellaista
-
- Viestit: 1042
- Liittynyt: To Huhtikuu 18. 19:24:18 2002
- Paikkakunta: Nummi-Pusula
Re: Scorpio Cosworth ja MT75 V6 vaihdelaatikko
Oikeastaan juuri laatikon pinnasta kaipaisin mittoja..
Eli...
- Laakeripesän pituus ~30mm
- Painelaakeri liun pituus ~104mm
- Kytkinlevyn boorituksen pituus ~145mm
- Koko akselin pituus ~175mm
Ja kaikki siis kytkinkopan kiinnitys pinnasta
Ja jotta tästäkin saadaan mittojen sekamelska
- Painelaakerin liuku holkki on ~72mm pitkä ja ~33,6mm halkaisijaltaan
- Booriosa on ~41mm
- Neulalaakeri osuus on ~30mm pitkä ja 15mm halkaisijaltaan..
Eli...
- Laakeripesän pituus ~30mm
- Painelaakeri liun pituus ~104mm
- Kytkinlevyn boorituksen pituus ~145mm
- Koko akselin pituus ~175mm
Ja kaikki siis kytkinkopan kiinnitys pinnasta
Ja jotta tästäkin saadaan mittojen sekamelska

- Painelaakerin liuku holkki on ~72mm pitkä ja ~33,6mm halkaisijaltaan
- Booriosa on ~41mm
- Neulalaakeri osuus on ~30mm pitkä ja 15mm halkaisijaltaan..
Kawasaki Zx-10r
Audi 2.0Tfsi quattro
Audi 2.0Tfsi quattro
-
- Viestit: 690
- Liittynyt: La Tammikuu 8. 0:14:14 2005
- Paikkakunta: vantaa
Re: Scorpio Cosworth ja MT75 V6 vaihdelaatikko
-V6 kytkin aks pit 207mm laatikon etupinnastaKIP kirjoitti:Oikeastaan juuri laatikon pinnasta kaipaisin mittoja..
Eli...
- Laakeripesän pituus ~30mm
- Painelaakeri liun pituus ~104mm
- Kytkinlevyn boorituksen pituus ~145mm
- Koko akselin pituus ~175mm
Ja kaikki siis kytkinkopan kiinnitys pinnasta
Ja jotta tästäkin saadaan mittojen sekamelska![]()
- Painelaakerin liuku holkki on ~72mm pitkä ja ~33,6mm halkaisijaltaan
- Booriosa on ~41mm
- Neulalaakeri osuus on ~30mm pitkä ja 15mm halkaisijaltaan..
-spoorin etureuna 162mm laatikon etupinnasta,pituus NOIN ABOUT 50mm,eli jokseenkin kun -pikari loppuu niin spoori alkaa
-pikarin(ts.liun) kok pituus 112mm laatikon etupinnasta
kysymys,onko tarkoitus vaan saada T9-HD oharin perään?
Timppa 24V
-
- Viestit: 1042
- Liittynyt: To Huhtikuu 18. 19:24:18 2002
- Paikkakunta: Nummi-Pusula
Re: Scorpio Cosworth ja MT75 V6 vaihdelaatikko
Timppa kirjoitti:-V6 kytkin aks pit 207mm laatikon etupinnastaKIP kirjoitti:Oikeastaan juuri laatikon pinnasta kaipaisin mittoja..
Eli...
- Laakeripesän pituus ~30mm
- Painelaakeri liun pituus ~104mm
- Kytkinlevyn boorituksen pituus ~145mm
- Koko akselin pituus ~175mm
Ja kaikki siis kytkinkopan kiinnitys pinnasta
Ja jotta tästäkin saadaan mittojen sekamelska![]()
- Painelaakerin liuku holkki on ~72mm pitkä ja ~33,6mm halkaisijaltaan
- Booriosa on ~41mm
- Neulalaakeri osuus on ~30mm pitkä ja 15mm halkaisijaltaan..
-spoorin etureuna 162mm laatikon etupinnasta,pituus NOIN ABOUT 50mm,eli jokseenkin kun -pikari loppuu niin spoori alkaa
-pikarin(ts.liun) kok pituus 112mm laatikon etupinnasta
kysymys,onko tarkoitus vaan saada T9-HD oharin perään?
Piirtelin tuollaisen kuvan Ohc type9 laatikosta
http://i4.photobucket.com/albums/y109/R ... pe9Ohc.jpg
Joo semmoinen olisi tarkoitus, sais vähän kestävämmän laatikon..
Äkkiseltään katsottuna tuon HD laatikon saisi muokattua ohc:n perään, onkohan kardaani noissa sama.?
Kiitos mitoista Timppa ja muillekkin apua tarjonneille.
Kawasaki Zx-10r
Audi 2.0Tfsi quattro
Audi 2.0Tfsi quattro
-
- Viestit: 690
- Liittynyt: La Tammikuu 8. 0:14:14 2005
- Paikkakunta: vantaa
Re: Scorpio Cosworth ja MT75 V6 vaihdelaatikko
KIP kirjoitti:Timppa kirjoitti:-V6 kytkin aks pit 207mm laatikon etupinnastaKIP kirjoitti:Oikeastaan juuri laatikon pinnasta kaipaisin mittoja..
Eli...
- Laakeripesän pituus ~30mm
- Painelaakeri liun pituus ~104mm
- Kytkinlevyn boorituksen pituus ~145mm
- Koko akselin pituus ~175mm
Ja kaikki siis kytkinkopan kiinnitys pinnasta
Ja jotta tästäkin saadaan mittojen sekamelska![]()
- Painelaakerin liuku holkki on ~72mm pitkä ja ~33,6mm halkaisijaltaan
- Booriosa on ~41mm
- Neulalaakeri osuus on ~30mm pitkä ja 15mm halkaisijaltaan..
-spoorin etureuna 162mm laatikon etupinnasta,pituus NOIN ABOUT 50mm,eli jokseenkin kun -pikari loppuu niin spoori alkaa
-pikarin(ts.liun) kok pituus 112mm laatikon etupinnasta
kysymys,onko tarkoitus vaan saada T9-HD oharin perään?
Piirtelin tuollaisen kuvan Ohc type9 laatikosta
http://i4.photobucket.com/albums/y109/R ... pe9Ohc.jpg
Joo semmoinen olisi tarkoitus, sais vähän kestävämmän laatikon..
Äkkiseltään katsottuna tuon HD laatikon saisi muokattua ohc:n perään, onkohan kardaani noissa sama.?
Kiitos mitoista Timppa ja muillekkin apua tarjonneille.
kardaani on sama,kannattaa ottaa cossunT-5 laatikko vakavasti harkintaan,on vielä vähä kestävämpi,cossun kytkin mahtuis(ei mahu ohc koppaan muistaakseni),eikä varmaan loppu peleissä tule paljon kalliimmaksi.
Timppa 24V
-
- Viestit: 205
- Liittynyt: Su Kesäkuu 1. 20:49:45 2008
Re: Scorpio Cosworth ja MT75 V6 vaihdelaatikko
Käykö t5 kutosen perään siis?
-
- Viestit: 1696
- Liittynyt: La Tammikuu 14. 12:56:26 2006
Re: Scorpio Cosworth ja MT75 V6 vaihdelaatikko
Ei suoraan ainakaan, joutuu tekemään kytkinkopan ite...jnd kirjoitti:Käykö t5 kutosen perään siis?
-
- Viestit: 1042
- Liittynyt: To Huhtikuu 18. 19:24:18 2002
- Paikkakunta: Nummi-Pusula
Re: Scorpio Cosworth ja MT75 V6 vaihdelaatikko
Timppa kirjoitti:
kardaani on sama,kannattaa ottaa cossunT-5 laatikko vakavasti harkintaan,on vielä vähä kestävämpi,cossun kytkin mahtuis(ei mahu ohc koppaan muistaakseni),eikä varmaan loppu peleissä tule paljon kalliimmaksi.
Otetaan se sitten seuraavaksi. Nyt on kuitenkin jo kytkinlevyt, teräskepit ym. ohc-type9 yhdistelmälle..
Edit: eli jos jollain on sellainen ylimääräinen HD aski niin voi tarjota..
Kawasaki Zx-10r
Audi 2.0Tfsi quattro
Audi 2.0Tfsi quattro
-
- Viestit: 205
- Liittynyt: Su Kesäkuu 1. 20:49:45 2008
Re: Scorpio Cosworth ja MT75 V6 vaihdelaatikko
Onkn noitten "hd" ja normi type 9 välillä paljon eroa.. Saa tarjota jtn EHJÄÄ laatikkoa mikä kestäisi vakio boan tehot scorpiossa.. Oiskohan kuinka työläs sovittaa fordin 302:sen aod boan perään?
-
- Viestit: 1542
- Liittynyt: Ma Huhtikuu 13. 11:34:31 2009
- Viesti:
Re: Scorpio Cosworth ja MT75 V6 vaihdelaatikko
Onko V6 ja diesel laatikoissa samat välitykset?
Täällä olis tarvetta v6 laatikolle
Täällä olis tarvetta v6 laatikolle

Ford Sierra Xr4i '83
Ford Scorpio Cosworth '91
Ford Cortina '66
Ford Focus 2.0 '00
Chevrolet Lumina LE '95&'97
Opel Kadett C Coupe '75
Zündapp M50 '66
Solifer SM '80
Peugeot SV50 Executive '97
Pocket Mini Bike '08
Murray 12ic/38 '95
Ford Scorpio Cosworth '91
Ford Cortina '66
Ford Focus 2.0 '00
Chevrolet Lumina LE '95&'97
Opel Kadett C Coupe '75
Zündapp M50 '66
Solifer SM '80
Peugeot SV50 Executive '97
Pocket Mini Bike '08
Murray 12ic/38 '95
-
- Viestit: 4858
- Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
- Paikkakunta: Kalvola
Re: Scorpio Cosworth ja MT75 V6 vaihdelaatikko
Tai etsimään Mustang II 70 luvun 2.8l v6 kytkinkopan, joka sopii laatikkoon ja lohkoon. Tai ebaystä vajaaseen 400£ kytkinkoppa samaa konversaatiota varten tehty.matsu kirjoitti:Ei suoraan ainakaan, joutuu tekemään kytkinkopan ite...jnd kirjoitti:Käykö t5 kutosen perään siis?