Escort MK6 1.6i zetek tyhjäkäynti ongelma
Valvoja: CRSC Hallitus
-
- CRSC jäsen 2017
- Viestit: 1263
- Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 10:55:12 2002
- Paikkakunta: Kuusankoski
Escort MK6 1.6i zetek tyhjäkäynti ongelma
Escortissa olisi tyhjäkäynnin kanssa ongelmia ja vinkkejä kaivattaisiin.
Moottorina 1.6i zetek ja vuosimalli -97
Ongelma: Tyhjäkäynti vaeltelee jonkin verran kylmällä koneella, mutta kierrosten vaeltelu yltyy kovemmaksi, kun moottori on täysin lämmin. Vaeltamisen huomaa helposti.
Alkaa olla ideat aika vähissä tuon suhteen, joten vinkkejä kaivataan.
Käyty läpi ja todettu ehjiksi: kaasuläpän asentotunnistimen anturi, lambra-anturi (vaihdettu uuteen), kokeiltu toisia tulppia, imuilman lämpötila tunnistin. Nämä on ainakin varmuudella ehjät.
Voisiko kyseessä olla MAF-anturi vai mikä on tuon tyhjäkäynti venttiilin toiminta periaate, vaikuttaako se noin paljon tyhjäkäyntiin?
Vinkkejä kiitos.
Moottorina 1.6i zetek ja vuosimalli -97
Ongelma: Tyhjäkäynti vaeltelee jonkin verran kylmällä koneella, mutta kierrosten vaeltelu yltyy kovemmaksi, kun moottori on täysin lämmin. Vaeltamisen huomaa helposti.
Alkaa olla ideat aika vähissä tuon suhteen, joten vinkkejä kaivataan.
Käyty läpi ja todettu ehjiksi: kaasuläpän asentotunnistimen anturi, lambra-anturi (vaihdettu uuteen), kokeiltu toisia tulppia, imuilman lämpötila tunnistin. Nämä on ainakin varmuudella ehjät.
Voisiko kyseessä olla MAF-anturi vai mikä on tuon tyhjäkäynti venttiilin toiminta periaate, vaikuttaako se noin paljon tyhjäkäyntiin?
Vinkkejä kiitos.
Jäsen #203
Ford Sierra RS Cosworth -86
Ford Sierra 2.0 Laser -85 (museoajoneuvo)
Ford S-Max 1.6i EcoBoost Titanium Business -14
Ford Sierra RS Cosworth -86
Ford Sierra 2.0 Laser -85 (museoajoneuvo)
Ford S-Max 1.6i EcoBoost Titanium Business -14
-
- Viestit: 616
- Liittynyt: To Heinäkuu 10. 0:11:26 2003
- Paikkakunta: Tampere
Re: Escort MK6 1.6i zetek tyhjäkäynti ongelma
En tosta zeteksitä nyt just tiedä, mutta ainakin RS2000 DOCH koneessa tyhjäkäyntiventtiili, ja sen likaisuus, vaikuttaa hyvinkinpaljo tyhjäkäynnin seilaamiseen.
Jos (kun) tuossa siis samanlainen venttiili, niin kokeile ihmeessä putsata...
Jos (kun) tuossa siis samanlainen venttiili, niin kokeile ihmeessä putsata...
-
- Viestit: 626
- Liittynyt: Ti Tammikuu 6. 17:43:25 2004
- Paikkakunta: Lahti
Re: Escort MK6 1.6i zetek tyhjäkäynti ongelma
Samaa kanssa suosittelisin. Vaikka bensalla putsailee sen tyhjäkäyntivenan.
Jäsen #794
-Mondeo Wagon ST-line hybrid -20
-FWD heroes MK1 Focus N/A by JTK Composites
ex-Escort MK5b 1.8 -93 "Sport Saloon", ex- Focus ST -07, ex-Fiesta ST -14, ex-Focus ST TDCI -15,
ex-Mondeo MK3 2.0 -01, ex-Focus ST170 -02 x 2, ex-Focus Ti-VCT Sport Wagon -05, ex-Mondeo ST220 -03, ex-Focus RS -09, ex-Focus ST TDCI Wagon -16, ex-Focus 1.5 HB 182hp ST-line -20
-Mondeo Wagon ST-line hybrid -20
-FWD heroes MK1 Focus N/A by JTK Composites
ex-Escort MK5b 1.8 -93 "Sport Saloon", ex- Focus ST -07, ex-Fiesta ST -14, ex-Focus ST TDCI -15,
ex-Mondeo MK3 2.0 -01, ex-Focus ST170 -02 x 2, ex-Focus Ti-VCT Sport Wagon -05, ex-Mondeo ST220 -03, ex-Focus RS -09, ex-Focus ST TDCI Wagon -16, ex-Focus 1.5 HB 182hp ST-line -20
-
- CRSC jäsen 2017
- Viestit: 1263
- Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 10:55:12 2002
- Paikkakunta: Kuusankoski
Re: Escort MK6 1.6i zetek tyhjäkäynti ongelma
Täytynee kokeilla tyhjäkäynti venttiiliä putsata, jos se vaikka auttaisi.
Jäsen #203
Ford Sierra RS Cosworth -86
Ford Sierra 2.0 Laser -85 (museoajoneuvo)
Ford S-Max 1.6i EcoBoost Titanium Business -14
Ford Sierra RS Cosworth -86
Ford Sierra 2.0 Laser -85 (museoajoneuvo)
Ford S-Max 1.6i EcoBoost Titanium Business -14
-
- Viestit: 4825
- Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
- Paikkakunta: Urjala
Re: Escort MK6 1.6i zetek tyhjäkäynti ongelma
Ja se kannattaa rassata se tyhjäkäyntiventtiilin käämiosakin bensassa ja pumpata sitä karaa niin että se koko käämiosa on bensan sisässä, sekin kerää yllättävän paljon shaissee sisäänsä.
Jäsen #606
-
- CRSC jäsen 2017
- Viestit: 1263
- Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 10:55:12 2002
- Paikkakunta: Kuusankoski
Re: Escort MK6 1.6i zetek tyhjäkäynti ongelma
Escortissa on muovinen imusarja. Tyhjäkäynti venttiili on kahdella pultilla kiinne imusarjassa.
Kattelin tuota tyhjäkäynti venttiiliä, niin ei siinä ainakaan ruuveja ole että saisi purettua osiin/putsattua. Ainakaan ei näkökenttään osunut, kun tarkastelin venttiiliä. Venttiili vielä kyllä kiinne imusarjassa, kun on niin paskamaiseen paikkaan sijoitettu.
Alumiinisella imusarjalla varustetussa escortissa tyhjäkäynti venttiili on kolmella pultilla kiinne ja päässä näkyy selvästi kaksi ruuvia mistä saa sen osiin ja putsattua.
Pitää varmaan jostakin sitten koittaa etsiä toimiva tilalle vai onko tuon purkamiseen jokin konsti olemassa?
Kone oli kuulemma vaihdettu vuosi sitten escorttiin jostain -94 escortista. Eli imusarja on otattu vanhasta -98 koneesta.
Liekö pieni imusarjan tiivisteen vuoto vaikuttavan näin paljon tyhjäkäynnin vaelteluun?
Entä jos koneesta on venttiili palanut?
Vaihtokoneen tarkoista kilsoista ei ole tietoa.
Kattelin tuota tyhjäkäynti venttiiliä, niin ei siinä ainakaan ruuveja ole että saisi purettua osiin/putsattua. Ainakaan ei näkökenttään osunut, kun tarkastelin venttiiliä. Venttiili vielä kyllä kiinne imusarjassa, kun on niin paskamaiseen paikkaan sijoitettu.
Alumiinisella imusarjalla varustetussa escortissa tyhjäkäynti venttiili on kolmella pultilla kiinne ja päässä näkyy selvästi kaksi ruuvia mistä saa sen osiin ja putsattua.
Pitää varmaan jostakin sitten koittaa etsiä toimiva tilalle vai onko tuon purkamiseen jokin konsti olemassa?
Kone oli kuulemma vaihdettu vuosi sitten escorttiin jostain -94 escortista. Eli imusarja on otattu vanhasta -98 koneesta.
Liekö pieni imusarjan tiivisteen vuoto vaikuttavan näin paljon tyhjäkäynnin vaelteluun?
Entä jos koneesta on venttiili palanut?
Vaihtokoneen tarkoista kilsoista ei ole tietoa.
Jäsen #203
Ford Sierra RS Cosworth -86
Ford Sierra 2.0 Laser -85 (museoajoneuvo)
Ford S-Max 1.6i EcoBoost Titanium Business -14
Ford Sierra RS Cosworth -86
Ford Sierra 2.0 Laser -85 (museoajoneuvo)
Ford S-Max 1.6i EcoBoost Titanium Business -14
-
- CRSC jäsen 2017
- Viestit: 1263
- Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 10:55:12 2002
- Paikkakunta: Kuusankoski
Re: Escort MK6 1.6i zetek tyhjäkäynti ongelma
Vika selvisi, escortti toimii ja käy hyvin tyhjää nyt.
Ei ollut vika tyhjäkäynti moottorissa, vaan imusarjasta kaasuläpän alapuolella oli alipaineletku aivan huulillaan kiinne, niin vuosi sieltä välistä.
Sijaitsee sikäli aika huonossa kohtaa, että päälisin puolin tarkastellen oli tosi hankala havaita, varsinkin, kun letku ei ollut kokonaan irti imusarjasta.
Nyt ei muuta kuin leimaa hakemaan ensi viikolla, voi mennä päästötkin läpi.
Ei ollut vika tyhjäkäynti moottorissa, vaan imusarjasta kaasuläpän alapuolella oli alipaineletku aivan huulillaan kiinne, niin vuosi sieltä välistä.
Sijaitsee sikäli aika huonossa kohtaa, että päälisin puolin tarkastellen oli tosi hankala havaita, varsinkin, kun letku ei ollut kokonaan irti imusarjasta.
Nyt ei muuta kuin leimaa hakemaan ensi viikolla, voi mennä päästötkin läpi.
Jäsen #203
Ford Sierra RS Cosworth -86
Ford Sierra 2.0 Laser -85 (museoajoneuvo)
Ford S-Max 1.6i EcoBoost Titanium Business -14
Ford Sierra RS Cosworth -86
Ford Sierra 2.0 Laser -85 (museoajoneuvo)
Ford S-Max 1.6i EcoBoost Titanium Business -14