Ääreisvaikea liikkeellelähtö kaasariautolla
Valvoja: CRSC Hallitus
-
- Viestit: 1340
- Liittynyt: La Helmikuu 2. 15:48:38 2002
- Viesti:
Ääreisvaikea liikkeellelähtö kaasariautolla
Kyseessähän on toi Laada, mutta sen 'tekniikka' kun on niin universaalia niin ajattelimpa tiedustella täältä vinkkiä ropleemaan - täällä kun sitä tietotaitoa on.
Sehän on niin vanha vehje ('78) että siinä on sellanen 2 kurkkunen kaasari jossa toinen kurkku pelaa mekaanisesti ja oon ymmärtäny että sen pitäs olla suht toimintavarma vrt uudempiin Ozoneihin ja muihin missä on alipainetoimintoja. Virranjakajassa ei ole alipainesäädintä vaan pelkkä keskipaikoissysteemi joka tuntui toimivan ihan kevyesti, takertelematta.
Tyhjäkäynti siitä hävisi taannoin ja sen johdosta purkasin ja putsasin kaasarin, ja kun vietin tuokion tyhjäkäynti- ja seosruuvin parissa niin sain siihen sellasen tyhjäkäynnin että se käy ihan nätisti putputtelematta. Paremmin kuin koskaan aikaisemmin.
Mutta perkeleen perkele kun sillä on vaikea päästä liikkeelle. Kun ekaa kertaa lähdin sillä liikkeelle niin se sammui varmaan 4 kertaa. Ja vaikka siihen nyt on jo vähän tottunutkin niin kyllä mä edelleenkin aina toivon ettei tarttis valoihin pysähtyä. Ensin potkaistaan vähän kaasua että jenkat heittää tonne pariin tonniin, sitten kytkintä pidolle ja tosi tarkalla jalkatyöskentelyllä sen saa sitten liikkeelle. Normaalilla 'kytkintä ylös ja kaasua alas' -systeemillä ei päästä mihinkään. Ja kun vaihtaa vaihdetta niin siinäkin pitää potkasta kaasua sopivasti samalla kun nostaa kytkintä jos haluaa välttää epäelegantin nyykähdyksen ja kaikki kivat voimansiirron erikoisäänet.
Hupaisinta tässä on ehkä se että kun koslan saa liikkeelle niin kyllä se sitten jaksaa vääntää kaasua painamattakin eteenpäin.
Kiihdytyspumppu pelaa (hetkellisesti se oli myös 'pois päältä' muttei se liikkeellelähtökykyyn vaikuttanut), syttypuoli on uusittu, imuilmavuotoja en löydä ja oikeastaan ainoa mikä on enää tarkastamatta on sytytyksen perusennakko. Kaasarin alkuperäisyydestä ei oo takeita, kaikki kyllä vittaisi ihan tehdasasennukseen mutta eihän sitä koskaan tiedä vaikka oiskin joku väärä kaasari laitettu. Mutta sitten taas toisaalta, onhan noita kaasareita vaihdeltu vehkeisiin miten sattuu kautta aikain ja ainahan ne on pelanneet.
Niin että kun ton syttyennakon vielä tsekkaan ja totean sen oikeaksi, niin onko vielä joku kikka mitä en oo tajunnu vai teenkö niinkun Ladamiehet tekee - vaihdan Weberiin?
Sehän on niin vanha vehje ('78) että siinä on sellanen 2 kurkkunen kaasari jossa toinen kurkku pelaa mekaanisesti ja oon ymmärtäny että sen pitäs olla suht toimintavarma vrt uudempiin Ozoneihin ja muihin missä on alipainetoimintoja. Virranjakajassa ei ole alipainesäädintä vaan pelkkä keskipaikoissysteemi joka tuntui toimivan ihan kevyesti, takertelematta.
Tyhjäkäynti siitä hävisi taannoin ja sen johdosta purkasin ja putsasin kaasarin, ja kun vietin tuokion tyhjäkäynti- ja seosruuvin parissa niin sain siihen sellasen tyhjäkäynnin että se käy ihan nätisti putputtelematta. Paremmin kuin koskaan aikaisemmin.
Mutta perkeleen perkele kun sillä on vaikea päästä liikkeelle. Kun ekaa kertaa lähdin sillä liikkeelle niin se sammui varmaan 4 kertaa. Ja vaikka siihen nyt on jo vähän tottunutkin niin kyllä mä edelleenkin aina toivon ettei tarttis valoihin pysähtyä. Ensin potkaistaan vähän kaasua että jenkat heittää tonne pariin tonniin, sitten kytkintä pidolle ja tosi tarkalla jalkatyöskentelyllä sen saa sitten liikkeelle. Normaalilla 'kytkintä ylös ja kaasua alas' -systeemillä ei päästä mihinkään. Ja kun vaihtaa vaihdetta niin siinäkin pitää potkasta kaasua sopivasti samalla kun nostaa kytkintä jos haluaa välttää epäelegantin nyykähdyksen ja kaikki kivat voimansiirron erikoisäänet.
Hupaisinta tässä on ehkä se että kun koslan saa liikkeelle niin kyllä se sitten jaksaa vääntää kaasua painamattakin eteenpäin.
Kiihdytyspumppu pelaa (hetkellisesti se oli myös 'pois päältä' muttei se liikkeellelähtökykyyn vaikuttanut), syttypuoli on uusittu, imuilmavuotoja en löydä ja oikeastaan ainoa mikä on enää tarkastamatta on sytytyksen perusennakko. Kaasarin alkuperäisyydestä ei oo takeita, kaikki kyllä vittaisi ihan tehdasasennukseen mutta eihän sitä koskaan tiedä vaikka oiskin joku väärä kaasari laitettu. Mutta sitten taas toisaalta, onhan noita kaasareita vaihdeltu vehkeisiin miten sattuu kautta aikain ja ainahan ne on pelanneet.
Niin että kun ton syttyennakon vielä tsekkaan ja totean sen oikeaksi, niin onko vielä joku kikka mitä en oo tajunnu vai teenkö niinkun Ladamiehet tekee - vaihdan Weberiin?
Fiesta 76-03, 1.0-1.8, Focus '06, Niva, LJ70 ja paljon muuta @ wonk.sytes.net/76s/
-
- Viestit: 1438
- Liittynyt: Ma Tammikuu 7. 21:44:15 2002
- Paikkakunta: Mäntsälä
Re: Ääreisvaikea liikkeellelähtö kaasariautolla
Toimiihan se kiihdytyspumppu ihan oikein, eli antaa suihkun myös pienestä kaasun paialluksesta ?
seosruuvi pitäisi olla nyrkkisäännön mukaan noin 3 kierrosta auki, jos tyhjäkäyntisuutin on oikean kokoinen, (= onko ?) ja sitten läpän ruuvista tyhjäkäyntikierrokset kohdalleen.
seosruuvi pitäisi olla nyrkkisäännön mukaan noin 3 kierrosta auki, jos tyhjäkäyntisuutin on oikean kokoinen, (= onko ?) ja sitten läpän ruuvista tyhjäkäyntikierrokset kohdalleen.
-
- Viestit: 1340
- Liittynyt: La Helmikuu 2. 15:48:38 2002
- Viesti:
Re: Ääreisvaikea liikkeellelähtö kaasariautolla
Kiihytyspumppu pelaa mun mielestä ihan ok, pienestä liikkeestä lyhyt suihkasu ja pitkästä pitempi. Ja sillon kun se hetkellisesti oli 'pois päältä' nii siinä oli ihan selvä ero kun täppäs kaasua, ensin yskäsi ja sit vasta lähti menemään. Mut varsinainen liikkeellelähtösuoritus on ihan yhtä toivoton kiihytyspumpun olemassaolosta riippumatta.
En niitä seosruuvin kierroksia laskenut mutta kyllä sitä auki päin käännettiin ihan reilusti - enemmän kuin kierros tai puolitoista, ja tyhjäkäynti onkin ihan siisti nyt. Ja kuten tossa sanoinkin niin tyhjäkäynnillä se vetäätääkin ihan hyvin (vaikka kolmosella tasamaalla) joten se puoli lienee kondiksessa.
En niitä seosruuvin kierroksia laskenut mutta kyllä sitä auki päin käännettiin ihan reilusti - enemmän kuin kierros tai puolitoista, ja tyhjäkäynti onkin ihan siisti nyt. Ja kuten tossa sanoinkin niin tyhjäkäynnillä se vetäätääkin ihan hyvin (vaikka kolmosella tasamaalla) joten se puoli lienee kondiksessa.
Fiesta 76-03, 1.0-1.8, Focus '06, Niva, LJ70 ja paljon muuta @ wonk.sytes.net/76s/
-
- Viestit: 9082
- Liittynyt: Su Lokakuu 27. 14:10:36 2002
- Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: Ääreisvaikea liikkeellelähtö kaasariautolla
Empäs tiedä, mutta joskus nivalla ajaneena, ja 1200L:n omistaneena sanoisin, että ihan ominaisuus toi vaikea liikkeelle lähtö, ei ehkä tosin ihan noin pahana. Mutta aina niillä saa lipsutella kaasua ja tarkkailla kytkimen tarrauskohtaa, aika nopeesti siihen tottuukin.
Pedal tu tö metal!
-
- CRSC Jäsen 2021
- Viestit: 2561
- Liittynyt: Ti Helmikuu 22. 21:47:47 2005
- Paikkakunta: Kärkölä
- Viesti:
Re: Ääreisvaikea liikkeellelähtö kaasariautolla
Nyt kun tarkemmin muistelen, niin mullahan oli '95 1500s:ssä ihan samaa vikaa. Lopulta ongelma löytyi (auton myytyäni
) tukkeutuneesta katalysaattorista. Sen poistamalla alkoi kuulemma pelaamaan...
Muuten tulisi äkkiseltään mieleen joku neulaventtiili liian kiinni säädetty, rikkinäinen alipainehärveli/kalvo tai jotain muuta vastaavaa...

Muuten tulisi äkkiseltään mieleen joku neulaventtiili liian kiinni säädetty, rikkinäinen alipainehärveli/kalvo tai jotain muuta vastaavaa...
Mertie pub & 3D
-
- Viestit: 1142
- Liittynyt: Ma Elokuu 16. 18:20:59 2004
- Paikkakunta: Hollola
Re: Ääreisvaikea liikkeellelähtö kaasariautolla
En nyt varmaksi mene sanomaan mutta olikos noissa vanhemmissakaan mekaanista 2 läppää, kun sellanen muistikuva että niissä kaikissa olisi alipaineella se toinen läppä. Kyljessähän vai kannessahan lukee vielä C.C.C.PKrisse kirjoitti:Sehän on niin vanha vehje ('78) että siinä on sellanen 2 kurkkunen kaasari jossa toinen kurkku pelaa mekaanisesti ja oon ymmärtäny että sen pitäs olla suht toimintavarma vrt uudempiin Ozoneihin ja muihin missä on alipainetoimintoja.
vai niinkun Ladamiehet tekee - vaihdan Weberiin?

Se Weberin DGV vaihto voisi olla ihan kova juttu jos meinaa pidempään ajella, noissa neukkuosissa on yleensä sitä että toimii kyllä mutta ei oo ihan niin justiinsa toleranssit yms
eli paljon mukavampiin kulutuksiin voi päästä webrulla
Mulla ois muuten sellanen alumiininen sovitelaippa millä saa ladan ilmanputsarin weberin päälle, vai olikohan toisinpäin, ei muista enää

-
- Viestit: 1340
- Liittynyt: La Helmikuu 2. 15:48:38 2002
- Viesti:
Re: Ääreisvaikea liikkeellelähtö kaasariautolla
Kyllä se mekaaninen on, jos en väärin muista niin vasta '80 tuli ainakin Nivoihin se alipaineläppä.VesQ kirjoitti:En nyt varmaksi mene sanomaan mutta olikos noissa vanhemmissakaan mekaanista 2 läppää, kun sellanen muistikuva että niissä kaikissa olisi alipaineella se toinen läppä.Krisse kirjoitti:Sehän on niin vanha vehje ('78) että siinä on sellanen 2 kurkkunen kaasari jossa toinen kurkku pelaa mekaanisesti
Joo, sain eilen DGAVin josta ei puutu kuin ryyppyläpät ja ajattelin restauroida sen ja kattoa miten käy.VesQ kirjoitti:Se Weberin DGV vaihto voisi olla ihan kova juttu jos meinaa pidempään ajella
Kun haettiin se niin 200km @ 80 meni alle 18 litralla, eikai tolla sen mukavammaksi enää pääseVesQ kirjoitti:paljon mukavampiin kulutuksiin voi päästä webrulla

Fiesta 76-03, 1.0-1.8, Focus '06, Niva, LJ70 ja paljon muuta @ wonk.sytes.net/76s/