Läppärungot vanhoista tuplista

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

VesQ
Viestit: 1142
Liittynyt: Ma Elokuu 16. 18:20:59 2004
Paikkakunta: Hollola

Läppärungot vanhoista tuplista

Viesti Kirjoittaja VesQ » Su Kesäkuu 21. 21:26:37 2009

Jep eli pitäisi rakentaa läppärungot tollasista vanhoista Solex 40 PHH kaasareista. Päässyt näköjään läppäakselin holkit ikävästi kulumaan ja yhden läppäakselin pääkin ohentunut puoli milliä mutta niihin on jo sorvailtu laakeripronssista uusia holkkeja, toisessa rungossa oli tiukemmat mutta pienen väljän niistäkin löytää

Mutta, millainen väljä haittaa läppärunkokäytössä, paine mitataan läpän jälkeen eli periaatteessa läpän/akselin välistä vuotavan ilman ei pitäsi haitata mutta paljonko ne voi vuotaa ilman että haittaa. Entä jos akselissa on väljää niin paljonko vaikuttaa esim läppien synkkaamiseen. Noissa Solexeissa pystyy kaikki läpät synkkaamaan erikseen, kuin myös kaikilla on oma akseli

Entäs sitten millä olette tukkineet noita ylimääräisiä suuttimien yms kanavia kurkuista, osan pystyy tulppaamaan kun vaan tukkii suuttimesta reijät ja kiertää paikalleen mutta paljon on kanavia jotka tulee jostain sisältä eikä oikeen pääse käsiksi

Entäs käyttöä ajatellen tarviiko yleensä käyttää sisäkurkkuja vai onko se vaan kaasaria varten että saadaan bensasumu leviämään paremmin, eli onko parempi jos on vaan tasanen 40mm reikä läpi asti vai sisäkurkku siinä välissä supistamassa

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Re: Läppärungot vanhoista tuplista

Viesti Kirjoittaja jjs » Su Kesäkuu 21. 22:25:47 2009

Ylimääräisiä kanavia on menestyksekkäästi tukittu mm. kemiallisella metallilla. Mutta kierteet+loctite+tulpparuuvi kaikkiin mihin mahdollista.
Sisäkurkut pois, venturia ei tarvitse vaan paljon ilmaa.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

VesQ
Viestit: 1142
Liittynyt: Ma Elokuu 16. 18:20:59 2004
Paikkakunta: Hollola

Re: Läppärungot vanhoista tuplista

Viesti Kirjoittaja VesQ » Ma Kesäkuu 22. 20:13:10 2009

Juu, täyspäivä tallilla ja 2 kurkkua holkitettu, kaamea homma. Kun sai holkit tehtyä ja paikalleen niin paljastui että 3/4 akselista on kieroja ja ahdistaa tiukemmilla holkeilla. Välillä tuntuu että onko mitään järkeä kun puolipäivää seisoo sorvin ääressä ja naputtelee ja mittaa akseleita suoraan :roll:

Mitenkäs noitten holkkien materiaali, kestääkö messinki. Sisäpäätyihin tein laakeripronssista kun joutuvat kovemmalle kaasuvipujen päässä, mutta loppui kesken eikä taas tunnu sitäkään saavan mistään

Fomococars
Viestit: 1022
Liittynyt: Ti Lokakuu 24. 22:42:12 2006
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Läppärungot vanhoista tuplista

Viesti Kirjoittaja Fomococars » Ke Kesäkuu 24. 10:39:58 2009

muistaakseni free teknis tai jotain myy noita valmiina.

weberin myyjä.

varmaan olet jo sinne soittanut.
Escort Mk1 GT 2D 1969 1300 RS kilpapalikat cosworth rojekti 1986-2050
Escort Mk2 2D 1980 1300 Automatic
Escort Mk1 2D 1300 1972 kahesti katon kautta ympäri
Escort Mk1 2D 1100 1968 eka Fordini inssiajo esko
Escort Mk1 2D RS2000 1973 orginal kori avattavat ikkunat 6 kpl

Tarpeettomana 4wd Cosworth/OHC ö-pumppu + 4wd ö-suihkuputki

harley.davidsonfi miuku gmail piste com

VesQ
Viestit: 1142
Liittynyt: Ma Elokuu 16. 18:20:59 2004
Paikkakunta: Hollola

Re: Läppärungot vanhoista tuplista

Viesti Kirjoittaja VesQ » Ke Kesäkuu 24. 17:35:14 2009

Mitä myy, valmiita läppärunkoja vanhoista kaasareista ?. Se on tiedossa mutta kun kerran tollaset vanhat on käsillä millä ei kaasarikäytössä enää mitään tee niin siksi siis näpräämässä.... :wink: Ja olis mulla hyllyssä yhet alumiinistä koneistetut 45mm läppärungot Weberin mitoilla ja kuulalaakeroiduilla akseleilla ja uusilla läpillä mutta se tekemisen ilo pistää tekemään kaikkea hullua

Nyt kaikki reijät holkitettu ja enää 1 akseli kanittaa puoli kierrosta, täytyy vielä kokeilla mitä tapahtuu kun kiristää läpän paikalleen. Täytyy vielä vinguttaa holkkien sisäpäät kurkkujen muotoon

Ei sitten näemmä sovikkaan noihin Solexeihin webrun/dellun imutorvet, pulttijako reilusti isompi ja reijän muoto on vähän D kolon tyylinen. Täytyy joku putsariviritelmä vissiin rakentaa niihin

Fomococars
Viestit: 1022
Liittynyt: Ti Lokakuu 24. 22:42:12 2006
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Läppärungot vanhoista tuplista

Viesti Kirjoittaja Fomococars » Ke Kesäkuu 24. 22:26:29 2009

kuulostaa hyvältä.
ahkeruus palkitaan kun asfaltilla sladittelee. :burn
Escort Mk1 GT 2D 1969 1300 RS kilpapalikat cosworth rojekti 1986-2050
Escort Mk2 2D 1980 1300 Automatic
Escort Mk1 2D 1300 1972 kahesti katon kautta ympäri
Escort Mk1 2D 1100 1968 eka Fordini inssiajo esko
Escort Mk1 2D RS2000 1973 orginal kori avattavat ikkunat 6 kpl

Tarpeettomana 4wd Cosworth/OHC ö-pumppu + 4wd ö-suihkuputki

harley.davidsonfi miuku gmail piste com

VesQ
Viestit: 1142
Liittynyt: Ma Elokuu 16. 18:20:59 2004
Paikkakunta: Hollola

Re: Läppärungot vanhoista tuplista

Viesti Kirjoittaja VesQ » Pe Kesäkuu 26. 9:28:45 2009

Jep, holkitettu ja toimii, muutama suuttimen reikä vielä tulppaamatta kun ei löytynyt sopivaa kierrettä pulteista. Tein päädymmäisten akseleiden päihin M5 kierteet sisälle niin saa jatkaa akseleita sopivaksi esim TPS anturia varten yms. Täytyy vielä vivut ja muut kattoa kuntoon ja kasailla

Mitenkäs voiko noista tyhjäkäyntiseosruuvien reijistä ottaa alipainetietoa esim moottorinohjaukselle ? Reijät on heti kaasuläpän jälkeen, haittako vai vääristääkö tulosta, meinasin että pienet putkenpätkät olisi niihin reikiin työntänyt ja haaroittanut letkun kaikkien väliin, eikös sen pitäisi tasata alipainetta aika paljon verrattuna jos ottaa vaan yhdestä kurkusta

pontsei
Viestit: 270
Liittynyt: Ke Heinäkuu 18. 16:59:36 2007

Re: Läppärungot vanhoista tuplista

Viesti Kirjoittaja pontsei » Pe Kesäkuu 26. 10:07:08 2009

eikös niistä voi ottaa ja ku haarottaa niinku sanoit ne kaikkii kurkkuihin ni pitäs kyllä toimia. eikös ne kanavat mene ihan suoraan kurkkuu?
sierra cosworth 2wd, 480hv, haltec ja "re85".
Mb "st" 560hv/800nm...

VooDoo
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1156
Liittynyt: Ti Marraskuu 7. 22:30:36 2006
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Läppärungot vanhoista tuplista

Viesti Kirjoittaja VooDoo » Pe Kesäkuu 26. 15:53:03 2009

haarottamalla se kyllä juu kannattaa tehdä.. Tasasin tulee niin. Ja noista suuttimenreijistä, miks et juota suuttimia tukkoon ja ruuvaa paikalleen? hopea/tina on passelia.
Älä ymmärrä, itke ja raivoa.

koskar
Viestit: 2565
Liittynyt: Pe Marraskuu 7. 18:17:16 2003
Paikkakunta: Kurikka

Re: Läppärungot vanhoista tuplista

Viesti Kirjoittaja koskar » Pe Kesäkuu 26. 17:55:39 2009

Kannattaisiko laittaa samalla ylimääräiset alipaineliitännät niin on niistä sitten kiva läppiä synkronoidessa tutkia alipaineita? Mistään mitään tiedä, mutta tuli vaan mieleen.
Escort Mk4 "RS2300i"

VesQ
Viestit: 1142
Liittynyt: Ma Elokuu 16. 18:20:59 2004
Paikkakunta: Hollola

Re: Läppärungot vanhoista tuplista

Viesti Kirjoittaja VesQ » Pe Kesäkuu 26. 20:12:25 2009

Juu tuo suuttimilla tukkiminen kävi kanssa mielessä mutta sitten rupesin miettimään että jos noilla vanhoilla olisi johonkin käyttöä niin en raaskinut tuhota, nyt kun miettii niin kukaan ei niistä mitään maksa ja itse en niitä tarvitse ja jos tarvitsen niin sitten etsitään, mutta tulpattu jo :D

Nuo toiset alipainelähdöt synkkaukseen tarvii vissiin vielä tehdä

Vastaa Viestiin