Perien poorit, Cossuun GM 26 spline?

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Perien poorit, Cossuun GM 26 spline?

Viesti Kirjoittaja olafu » La Heinäkuu 12. 19:27:05 2008

Kyseessä GM: taka-akselit. Onkos tämä GM:ssä oleva 26 urainen poori sama niinkuin on cosworthin perässä, vai onko näillä halkaisijassa tms. eroa? 26 uraiset ovat cossun vetarintumpit ainakin.

Tähtäimessä edukkaat "hyvät" lukot esim. jenkkilotjaliikkeistä. Volvonkin lukko mahtuu sierran kuoriin, jopa tasauspyörästön leveys ja laakerit ovat ainakin lähes samoilla mitoilla, koneistuksilla sopii varmasti. Lautaspyörän sijainti ja pulttijako heittää ja vetarin poorit on 27 uraiset. Ja on siinä leveydessäkin sentti eroa. :)

Alkaa v*tuttaa tää ford / eurolisä kun joka nippeliin ja palikkaan on lisätty ykkönen eteen hintaan, kun se sattuu sopimaan fordiin.
Jäsen #606

Jari H
Viestit: 935
Liittynyt: Ti Maaliskuu 18. 16:46:48 2003
Paikkakunta: Kausala

Viesti Kirjoittaja Jari H » La Heinäkuu 12. 22:16:37 2008

Ainakaan tuijotan (HJ 60) 28 spl. poori ei ollut gemssu yhteensopiva. Se 28 spl. gm vetari oli selkeesti väljempi pooriin kuin tuijotan oma.
Kaiketi siinä oli se mittajärjestelmä ero, tarkempiin mittauksiin ei katsottu olevan aihetta.
Ken Duttweiler:
'Turbos are great devices for screwing things up because a little is good and little bit more is better and pretty soon you're in trouble.'

Good enough is not good enough, it has to be done right.

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Viesti Kirjoittaja olafu » La Heinäkuu 12. 23:23:49 2008

Äkkiä vois kuvitella että HJ60:ssä on tasamillimitoilla kaikki, eivät jostain kumman syystä tykkää käyttää tuumia missään. GM on tuumamitoilla ja Ford ainakin jossain määrin käyttää tuumamittoja... Olishan se komeeta kun muutamalla satasella ja pienellä sorvauksella sais levylukon tai atb:n sierraan...
Jäsen #606

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » Su Heinäkuu 13. 2:53:11 2008

olafu kirjoitti:Äkkiä vois kuvitella että HJ60:ssä on tasamillimitoilla kaikki, eivät jostain kumman syystä tykkää käyttää tuumia missään. GM on tuumamitoilla ja Ford ainakin jossain määrin käyttää tuumamittoja... Olishan se komeeta kun muutamalla satasella ja pienellä sorvauksella sais levylukon tai atb:n sierraan...
OT:
Ei tätä voi paremmin sanoa :) Juuri näin.
Kaikki ei köyhäilystä tykkää; ei voi olla hyvää jos kaikki rahat ei mene (ja olkaimet venyy), mutta ei ole vielä tullut heppua vastaan joka osaisi perustella -miksi- kaiken on -pakko- maksaa niin **tusti.

Asiaakin vähän: onko verrattu Fordin 8" 28-uraista vs. 7,5" cossu?
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Viesti Kirjoittaja olafu » Su Heinäkuu 13. 12:45:36 2008

Mutta miten? Onko cossua 28 uraisellakin?
Jäsen #606

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » Su Heinäkuu 13. 16:54:42 2008

Sorry, epähuomio näemmä yön pimeinä tunteina; 26 vs. 28 uraa.
Mutta tutkin silti hieman asiaa tallin "plussakorttimiesten" (plop plop plop sanoo amerikanmoottori) avustuksella. Katsotaan mitä löytyy...
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Viesti Kirjoittaja olafu » Su Heinäkuu 13. 17:00:27 2008

Selvitin jo asian kokeilemalla ja tutkimalla. Chevyn 7.5" perä on lähes suoraan IBM-yhteensopiva. Lautaspyörän kiinnitykset identtiset, leveys millilleen sama, poori täsmälleen sama. Ainoa on että lautaspyörän ja lukon kuoren väliin pitää laittaa n. 10mm korokepala. Voi olla myös suoraan sopivaa mallia, luultavasti ainakin kahta erilaista lautaspyörän offsettia on saatavilla. Vaihtuu ilmeisesti eri välitysten välillä, koska lukkoja myydään välityksen mukaan. Poskilaakeritkin on samat.

Arvoitus on silti vielä osin ratkaisematta, että mahtuuko chevyn lukko menemään sierran peräkoppaan, eli mahtuuko sen vekslaamaan paikallensa. Vetarin tumppeihin pitää myös porata reiät ja lukkoon vastaavasti tehtävä poskirattaisiin lätkät päihin joissa on kierre... Tai joku konsti kuitenkin pitää kehittää millä tumpit pysyy paikallaan. Jossain kuvissa näkyy olevan tollasessa lukossa luukku kyljessä, chevyssä kun on vetoakselit sellasella C-klipsillä kiinni, voi olla että siitä mahtuu tunkemaan noi cossun seekeritkin paikalleen. Luultavasti turha kuitenkaan toivoa ihan suoraan bolt-on asennusta...

Selviää kun pistän huomenna lukon tilaukseen. Detroit True-track on aika vahvoilla, luultavasti sellainen.

http://store.summitracing.com/partdetai ... %2D911A319
Jäsen #606

MikkoT
Viestit: 1314
Liittynyt: Pe Maaliskuu 21. 13:53:31 2003

Viesti Kirjoittaja MikkoT » Su Heinäkuu 13. 19:57:04 2008

Osaatko Olafu kertoa yhtään tarkemmin tuosta linkin lukosta?

Kuvan mukaan toi näyttää joltain ruuvilukolta ja joskus muistelen jossain kuulleeni, että tollaisia "ruuvilukkoja" on olemassa, mutta eivät ole välttämättä kovin kestäviä.

Toi kiinnostaa ihan jo sen takia, että tollainen ois tulossa yhteen volvon perään.

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » Su Heinäkuu 13. 20:10:08 2008

Detroit Locker on kiinni puraistessaan (pyörimisnopeusero) 100% ja avautuu peruuttamalla; ei sovellu oikein muuhun kuin äkkilähtöhommiin ja "leikkimiseen".
Ratapäivä- yms. käyttö: haisee laastarille.

Hmmm, myyntiteksti kyllä antaa ymmärtää torsen -tyyppistä....
EDIT : jeps, laittavat näemmä Detroit Lockereiden "alle" nykyään nuokin.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Viesti Kirjoittaja olafu » Su Heinäkuu 13. 21:18:36 2008

Joo, torsen tyyppinen toi on, eli samanlainen kuin quaifen ATB. Luultavasti nähdään tässä piakkoin minkälainen vehje tämä on käytännössä. Saahan näihin sitten näitä levy ja kartiolukkojakin...
Ja vielä sitten sitä detroit lockeria mikä jysähtää täysin jumiin jos meinaa pyörintänopeuseroja tulla.
Jäsen #606

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Viesti Kirjoittaja olafu » Ti Heinäkuu 22. 0:21:50 2008

Lukko tilattu oikeasti, tosin malli on Eaton/Detroit Posi, samanlainen kuin hiacen lukko, mutta vain kahdella pikkurattaalla. Saa nähdä kummonen on ja miten saa sopimaan, kitkalevyt on ainakin myyntipuheissa hiilikuitua (tuning, mahtaako kestää/pitää sen paremmin tai sitäkään mitä teräslevyt). Vissiin hiilikuitupinnoitteiset, vois kuvitella että se kuluu kyllä. Vuoden takuu noille annetaan, minkähänlaista on normaali käyttö... Lukossa ei myöskään ristitappi kiristä levypakkoja, niinkuin esim. ssf-lukossa (niissä puhutaan rampeista ja ramppikulmista), vaan kiristyminen tapahtuu ainoastaan sillä voimalla mitä pikkurattaat kehittävät pyrkiessään "puremaan hampaalle" (kuten hiacen lukossakin). Jokatapauksessa vedossa kiristyy jonkun verran, muttei paljoa. Tostakin saa varmaan tehtyä kyllä ssf tyylisen kun vaan viitsii sorvailla ja jyrsiä sopivat osat... = kokonaan uudet kuoret, mahdollisesti koko mötikkä levenee sen verran ettei se edes mahdu enää paikallensa. Ristitappikin pitää jyrsiä päistään salmiakin muotoon (ramppikulmat huomioiden) jos oikein tahtoo hipostella. 8)

tommonen paketti:
Posi
Viimeksi muokannut olafu, Ti Elokuu 5. 0:50:36 2008. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jäsen #606

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Viesti Kirjoittaja olafu » Ti Elokuu 5. 0:49:34 2008

Perä tuli. Vetareitten kanssa joutuu säveltään, vetarin varsi on millin liian ohut joten vaatii jonkun sorttisen holkin väliin. Uusien tumppien teettäminen on vissiin kallista. Lukosta itsestään en uskalla sanoa juuta enkä jaata, mutta jos sanotaan että melko yksinkertanen levylukko, niin ollaan lähellä totuutta. Lautaspyörän offsetti ja murikan leveys on kuitenkin täsmälleen oikeat, poskilaakerien halkasijaa en vielä päässyt varmistamaan mutta näyttäs samalta, mittaamaan ei päässyt kunnolla kun laakerit oli vielä vanhassa perässä paikallaan.
Jäsen #606

SLEI
Viestit: 2740
Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
Paikkakunta: Otalampi

Viesti Kirjoittaja SLEI » Ti Elokuu 5. 22:18:14 2008

Mielenkiinnolla odotan tuloksia, "Panzer Stahl" perävälitykset on jo saapuneet lukkoa vielä puuttuu.
Onko Cossun tumpit 1mm liian ohkaiset spooriin?
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi

tumppe
CRSC jäsen 2015
Viestit: 6264
Liittynyt: Su Syyskuu 19. 21:41:04 2004
Paikkakunta: Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja tumppe » Ti Elokuu 5. 22:26:40 2008

Alkas kuulostaan mielenkiintoselta, kerro lisää ku oot saanu mitailtua ja mihinkä perään olit nyt sovittamas tätä lukkoa?
Toihan vois olla vähä kireempi, ku vaihtais kireemmät jouset hammaspyörien väliin? :roll:
MYYTÄVÄT: http://www.nettivaraosa.com/412490
Kalusto:
-Escort mk1 2.0 ohc vm.69 -Audi A4 Avant 2.0 TFSI Quattro S-Line Black Edition vm.07
-Sierra mk2 2.0 ohc IS vm.87 -Harley-Davidson FLHTC S&S 1600cc vm.85
-Sierra RS Cosworth Sapphire Grp A (katu kilpuri projekti)
-Sierra RS Cosworth vm.89 (stage 4 yms.)

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Viesti Kirjoittaja olafu » Ke Elokuu 6. 0:03:49 2008

Se on menossa Sierran/Scorpio cossun 7.5" perään. Scorpparin lautaspyörä sopii suoraan tohon lukkoon paikalleen, pultitkin on oikeen pituset. GM pultit ei sen sijaan käviskään kun niissä on vasenkätinen jenka :D

Cossu-scorpion vetarin tumpit on poorin jälkeiseltä osalta millin liian ohuet, eli akselit mulkuttaa poorin varassa siinä perässä. Toi lukko ittessään ei oikein vakuuta, ennenkun pääsee testaamaan, mutta toimii vähintäänkin korvikkeena paremman puutteessa. Pahimman ongelman tuottaa kuitenkin se, että vetarin tumpit on väärän pituset. Poori on siis täsmälleen oikea(saman verran kloksuu kuin alkuperäinenkin). Se viskon puoleinen vetari on liian pitkä tohon eatoniin kummallekkin puolelle. Pitkästä saa tietysti pois lyhentämällä sopivaan mittaan ja tekee sitten vaikka C-klipsille uran siihen päähän. Alunperinhän tohon gm:n perään tulee vetari kiinni C-klipsillä, joka pitää itseasiassa koko vetarin sivusuunnassa paikallaan perässä. Pyöränlaakerina niissä on rullalaakeri, joten jos klipsi pettää niin pyörä tippuu akseleineen tielle. Sierrassa se klipsi ei joudu pitämään kuin sitä tumppia paikallaan. Yks vaihtoehto on tietysti käyttää vaikka MTX-75 laatikon vetarin tumpeissa olevia lankasokkia, jolloin tumpeista tulee ns. tökättävät mallit. Pysyy kyllä varmaan paikallaan niilläkin.

Toiselle (siis lyhyemmälle) puolelle se sierran pidempi tumppi on todella paljon liian pitkä, lyhentäessä poorin pituus loppuu kesken ja se pooriton osuus pohjaa poskirattaaseen. Jos sitä ohentaa poorittomalta osuudelta niin akseli todennäkösesti menettää sitkeyttään ja pooriakin jää vain noin 15mm pätkä jäljelle. Se sierran/scorpparin lyhempi tumppi taas on niin lyhyt ettei se yltä tohon eatoniin kummaltakaan puolelta rattaan poorista läpi asti. Pitää tutkia kummoset on 7 tuumasen lukottoman tökättävät vetarit... Näiden poorista en sitten olekkaan enää niin varma, mutta jos poori täsmää niin niistä melkovarmaan sais sovellettua. Lukottomassa versiossa kuitenkin noi akselin pituudet olis enemmän kohdallaan.

Lukon kireydestä vielä sen verran että ei tota ruuvipenkissä putkitongeilla saanu toisesta laipasta vääntämällä luistamaan vähääkään. Tietysti ajossa se vähän notkistuu.
Jäsen #606

MouTine
Viestit: 9717
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MouTine » Ke Elokuu 6. 7:16:57 2008

Olafu, omistatko sä sellasta kameraa? =)
Nykyiset:
'14 E500 Coupe

Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Viesti Kirjoittaja olafu » Ke Elokuu 6. 18:50:26 2008

On mulla sellanen kamera, se on vaan lainassa velipuolella, siksi tästä ei ole kuvia. Otan vaikka tänään kun meen hakeen sen siltä pois.
Jäsen #606

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Viesti Kirjoittaja olafu » To Elokuu 7. 22:02:40 2008

Semmonen kamera on nyt haettu, mutta kuvia en o jaksanu ottaa vielä.
Jäsen #606

SLEI
Viestit: 2740
Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
Paikkakunta: Otalampi

Viesti Kirjoittaja SLEI » La Elokuu 9. 15:26:07 2008

Poori pidennys ei pitäisi olla mikään kovin arvokas homma vai oliko siinä tumpissa poori isompi ja sitten akseli ohenee kohti vetolaippaa?
Kun ostamassasi lukossa on vain kaksi pikku ratasta onkohan lukosta apua Cossun viskoperässä yleiseen pikku rattaiden räjähtelyyn? Onko mitään tietoa millaisia tehota tällaisen GM 7,5" lukkoperän pitäisi kestää?
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Viesti Kirjoittaja olafu » Ti Elokuu 19. 0:30:05 2008

Seittemän tuumasen tökättävä vetari sopii sinne toiselle puolelle suoraan, muuta ei tarvi tehdä kun lukkorenkaalle ura. Ja tietysti se holkki ettei se klonksu siellä sivuttain. Joutuu vissiin hitsaamaan laippavetaria varten laipan siihen, ei kehtaa pistää tökättävää toiselle puolelle ja laipallista toiselle :D Hitsin luulis pitävän kun tulee noin suurelle kehälle. Se hemmetin kamerakin on taas hukkunu johonkin kun niitä kuvia olis voinu ottaa... :roll:
Sen tehonkeston toivottavasti näkee jo ensi kesänä.
Jäsen #606

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Re: Perien poorit, Cossuun GM 26 spline?

Viesti Kirjoittaja olafu » Ti Heinäkuu 7. 10:37:12 2009

Kamera löytyi aikaa sitten, muttei toimi enää. Näyttöön ei tullut enää kuvaa ja purin koko laitteen, mutta nyt sitä ei saa enää kukaan koottua.

Nyt on köyhäilty taas lisää, sorvasin vesijohtoputkesta ( :lol: ) holkit ettei tumppi klonksu perän aukossa. Seinämävahvuus noin 0.4975mm, holkit on liimalla kii ja tuli mukavan tuntuset. :-&

Tänään nippuun uusilla persposkilaakereilla ja vetoakselin stefoilla! :) Tehonkeston testauksesta en uskalla lupailla mitään, kun ei tunnu noi aikataulut kestävän mitenkään.
Jäsen #606

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Re: Perien poorit, Cossuun GM 26 spline?

Viesti Kirjoittaja olafu » Ti Heinäkuu 7. 23:07:13 2009

Nyt on touhuttu kaikenlaista, mm. purin sen peräaihion kokonaan osiksi, kun olikin pinionin laakerit siuki.
Lukon kuorta piti vähän rälläköidä että sen mahtuu kääntämään sinne peräkoppaan sisälle, muuten ottaa kiinni poskilaakerin reikään niin pahasti ettei mahdu. Lisäksi oikea poskilaakeri pitää lyödä tasauspyörästöön paikalleen vasta kun tasauspyörästö on jo kopassa paikallaan, veikkaan ettei se mötti mahdu kääntymään jos poskilaakeri on paikallaan.
Lupaan kokeilla kyllä tuleeko se sen laakerin asennuksen jälkeen ulos :)

Yritin irrottaa pinionpyörän sisempää mutteria kiertämällä sitä vastapäivään, mutta meni hylsy halki ja koko paska jämähti jumiin. Tuli siinä vaiheessa mieleen että siinä vois olla vasuri jenka.

JJS:lle en kehdannu puhelimessa heti sanoo että sen kanssa oli kuitenkin teutaroitu, vaikken sitä heti myöntäny. :oops: Yritin soittaa sillä välin kun hylsy jäähty hitsauksen jäljiltä ja kompura keräs painetta uutta yritystä varten, mut ei vastannu, soitti takas vasta kolmen minuutin päästä kun oli mutteri irti jo :)
Jäsen #606

MouTine
Viestit: 9717
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
Viesti:

Re: Perien poorit, Cossuun GM 26 spline?

Viesti Kirjoittaja MouTine » Ke Heinäkuu 8. 9:03:37 2009

Onks sun isän nimi Pentti ja kova naulaamaan?
Nykyiset:
'14 E500 Coupe

Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Re: Perien poorit, Cossuun GM 26 spline?

Viesti Kirjoittaja olafu » Ke Heinäkuu 8. 11:07:35 2009

Juu, myit sille kuulemma tohon naulapyssyyn uuden ECU:n ( :lol: ) ja johtosarjan kytkimineen.
Piti heti tarkistaa sähkötukun sivuilta että ketä siellä on töissä ja sun nimihän siellä komeilee huollossa :D
Se kun ihmettelit sitä ecun kärähtämistä, niin se oli vähän omaa mokaa.. :oops:... Naulain oli osittain purettuna tossa kun se ei aina naulannu. Piti kokeilla tuleeko kipinä. Tulihan se, mutta oli tuulettimen johto irti eikä tulppa saanu maita, ku se näköjään on maadotettu sitä kautta. Se tuulettimen karva sai sitten hyppysähköä jostain kuoren lävitte ja transistori kärähti oikosulkuun.
Kyllä se oikea vikakin löyty lopulta, kun sitä purki vähän pidemmälle. Se liipasimen alla oleva mikrokytkin ei naksahda ollenkaan ja muutenkin sen toiminta on aika heikkoa.

Lyödään tossa laajennusosaa pystyyn ja pitää naulata puuropyssyllä kun ei naulapyssy toimi. Olen onnistunut tuon rakentamisen ulkoistaan aika hyvin, tai oikeestaan se on ulkoistunut itsestään, niin kerkii harrasteleekin vähän :)
Jäsen #606

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Re: Perien poorit, Cossuun GM 26 spline?

Viesti Kirjoittaja olafu » Pe Heinäkuu 17. 18:18:06 2009

koekasasin perän ja kaikki osat sopi paikalleen kun:
- teki viskolukollisen pidemmästä vetarista lyhentämällä sopivan ja teki lukkorengasuran
- teki tökättävästä vetarista laippavetarin, koska se oli pituudeltaan toiselle puolelle suoraan sopiva (+lukkorengasura)
- teki vetareihin holkit ympärille, ettei ne lonksu tasauspyörästön reijissä
- kalvoi lukon kuoresta nurkan pois että sen saa mahtumaan sierran perän koppaan
- sorvasi lukon kuoresta poskilaakereiden sovituksen kohdalleen (0.07mm piti poistaa ainetta, että sai laakerit sopimaan)
- sorvasi sivurattaiden keskelle tilaa lukkorenkaille

lisäksi lautaspyörän pulttijako on hivenen eri halkaisijalla, mutta kaikki pultit menee siitä huolimatta kivuttomasti paikalleen, koska reiät ovat sen verran isommat.
Jäsen #606

MouTine
Viestit: 9717
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
Viesti:

Re:

Viesti Kirjoittaja MouTine » Pe Heinäkuu 17. 21:06:25 2009

olafu kirjoitti:On mulla sellanen kamera, se on vaan lainassa velipuolella, siksi tästä ei ole kuvia. Otan vaikka tänään kun meen hakeen sen siltä pois.
Joopa joo... =)
Nykyiset:
'14 E500 Coupe

Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Re: Perien poorit, Cossuun GM 26 spline?

Viesti Kirjoittaja olafu » La Heinäkuu 18. 11:06:12 2009

Joo joo on se kamera jo sieltä haettu mutta se on jo hajallakin. Pitäs ostaa uus.
Jäsen #606

tumppe
CRSC jäsen 2015
Viestit: 6264
Liittynyt: Su Syyskuu 19. 21:41:04 2004
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: Perien poorit, Cossuun GM 26 spline?

Viesti Kirjoittaja tumppe » La Heinäkuu 18. 11:16:05 2009

olafu kirjoitti:Joo joo on se kamera jo sieltä haettu mutta se on jo hajallakin. Pitäs ostaa uus.
Ryyppy kamera kenties? :-$
Ei ainakaan perien kuvia oo tullu yhtään ja kamerakin silti rikki? :wink:
MYYTÄVÄT: http://www.nettivaraosa.com/412490
Kalusto:
-Escort mk1 2.0 ohc vm.69 -Audi A4 Avant 2.0 TFSI Quattro S-Line Black Edition vm.07
-Sierra mk2 2.0 ohc IS vm.87 -Harley-Davidson FLHTC S&S 1600cc vm.85
-Sierra RS Cosworth Sapphire Grp A (katu kilpuri projekti)
-Sierra RS Cosworth vm.89 (stage 4 yms.)

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Re: Perien poorit, Cossuun GM 26 spline?

Viesti Kirjoittaja olafu » Su Heinäkuu 19. 14:09:46 2009

No, eiköös siitä saada kuvia. Tilasin eilen uuden kameran :)
Jäsen #606

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Re: Perien poorit, Cossuun GM 26 spline?

Viesti Kirjoittaja olafu » Ti Heinäkuu 28. 1:23:06 2009

sain uuden kameran, tossa on kuva mutta se perä ei ole tossa se pääasia. Siinä se kuitenkin lojuu lattialla :) Tosta kaverin ostoksesta joka muuttui kädenkäänteessä projektiksi, on piakkoin olemassa oma projektitopic tuolla projektiosiossa, kun sain yllytettyä miesparan ostamaan valmiiksi viritetyn cossun... paskaks se meni tietysti heti. Perästä kuuluu uusia kuvia jokunen näpsy kun muistan ottaa.
Jäsen #606

Ville K
Viestit: 9082
Liittynyt: Su Lokakuu 27. 14:10:36 2002
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Perien poorit, Cossuun GM 26 spline?

Viesti Kirjoittaja Ville K » Ti Heinäkuu 28. 1:30:42 2009

toi Cossu taitaa olla sama jota nimimerkki taren kanssa käytiin katsomassa, silloin ei ainakaan kärsinyt vedätellä yhtään ettei sula, kun ei ollut säädöissä kuulemma :?
Pedal tu tö metal!

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Re: Perien poorit, Cossuun GM 26 spline?

Viesti Kirjoittaja olafu » Ti Heinäkuu 28. 1:50:08 2009

Joo, se säädettiin laajakaistan avulla ja saatiin seokset pysyyn kurissa, siinä kunnossa sillä ei todellakaan voinu vedätellä missä se oli kun se haettiin. Yläkierroksilla säädöt oli kyllä kokolailla kohdallaan, mutta kun ahdot juuri lähti nousuun niin oli niin laihalla että hyvä kun kävi edes. Ei ollu ahtimen vaihdon jälkeen säädetty ollenkaan.

Ahtoihin ei kajottu, lisättiin vaan keskialueelle reilusti ruokaa ja lähdettiin sitä hieromaan tarkemmin kohdalleen. Ilmeisesti siinä kävi niin, että siinä oli maksimipaineista vähän alaspäin rajusti laihalla oleva alue mihin ei normaaliajolla päästy kuin hyvin lyhyiksi hetkiksi, joten se jäi huomaamatta. Säädön jälkeen värkistä oli tippunu puolet pakosarjan muttereista, niin oli paineet tullu vähän alas minkä jälkeen se oli täyskaasuvedoissa vissiin kokoajan helvetin laihalla. Lopputulosta saatiin ihailla sitten hetkeä myöhemmin. Kaverilla ei o ennen ollu turboautoja eikä oikeestaan mitään viritettyä peliä, joten seosmittari jäi kai sitten vähän liian pienelle huomiolle... Pakosarjakin vuosi jo sillon kun auto haettiin, mutta se unohtu sitten kiristää, kun vuoto jostain syystä loppu vähäksi aikaa.

Kuullostaa tietysti vähän selitykseltä mutta ihmetytti kyllä semmonen mystinen pätkäsy mikä aina sillon tällön tuli kun autollä lähti kiihdyttään. Se laskettiin sitten sen piikkiin, kun värkki kadotti kipinän satunnaisesti tyhjäkäynnillä, näki kierroslukumittarista että viisari kävi nollassa tai hyppäs johonkin huitsin kuuseen ja samaan aikaan putkessa poksahti...
Jäsen #606

Vastaa Viestiin