Jarrutehostimen korvaaminen bias-pedalboxilla katuautossa?

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

Pusa
Viestit: 380
Liittynyt: Ma Huhtikuu 4. 19:07:54 2005
Paikkakunta: Nousiainen

Jarrutehostimen korvaaminen bias-pedalboxilla katuautossa?

Viesti Kirjoittaja Pusa » Pe Kesäkuu 26. 13:15:09 2009

Tästä on käyty sekaisia keskusteluja eri foorumeilla, mutta ajattelin nyt vielä kysäistä mielipiteitä otsikossa mainitusta konversiosta.

Autona siis on Escort MK2, johon tulossa ahdettu 2.0 OHC is:n ruiskulla.

Kyseessä ei ole kilpa-auto.

Ajattelin järjestää konehuoneeseen kerralla kunnolla tilaa ja siirtää akun takakoppaan sekä poistaa jarrutehostimen / jarrupaineen säätimen.

Kytkin säilyy todennäköisesti vaijeriversiona?

Eli, kommentteja puolesta / vastaan? En ole ennen tehnyt vastaavaa konversiota, joten kaikki mahdolliset mielipiteet otetaan vastaan.
Ford Sierra 2.0 RS Cosworth 4x4 -90
Ford Escort -79

Fomococars
Viestit: 1022
Liittynyt: Ti Lokakuu 24. 22:42:12 2006
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Jarrutehostimen korvaaminen bias-pedalboxilla katuautossa?

Viesti Kirjoittaja Fomococars » To Heinäkuu 9. 23:46:27 2009

Jos kyseessä katu-auto eli leimalla aina silloin tarkoitus käydä.

akku takakonttiin no problem.
tee kulmaraudasta teline hitsaa pulttaa kiinni.
akku ei saa heilua kun hieman reilusti sitä riuhdot kilpurissa viellä lujempaan.
akkukaapelit about 35 neliöö
mitä hienosäikeisempää sen parempaa
hitsaa kunnolliset paikat miinuspaikoille tai läpi pulttaa tukevasti
mitoita metrin pitempi kaapeli/t kuin tarttet. joskus mukava vaihtaa uudet kengät kun ei ole niin justiin.

talvikäytöstä semmonen huomio omaa kokemusta akun lataus tietysti huononee kun se aina kohmeessa.
normisti lämmin konehuone nyt peräkontti=pakastin.
joku eristetty kotelo jossa esim. sivupeilin lämmitin yms. ylikuumenissuojalla tietty. katso josain kelkasta tai rekasta niissä moisia patentteja.

tehostimesta
hmm.
jarrut säilyttävä 2-piirisenä eka edellytys
tehdastekoinen bedalbox mahdollista tiedustele konttorista.


kytkin kandee muuttaa hydrauliksi itsellä on type-9 semmonen
Escort Mk1 GT 2D 1969 1300 RS kilpapalikat cosworth rojekti 1986-2050
Escort Mk2 2D 1980 1300 Automatic
Escort Mk1 2D 1300 1972 kahesti katon kautta ympäri
Escort Mk1 2D 1100 1968 eka Fordini inssiajo esko
Escort Mk1 2D RS2000 1973 orginal kori avattavat ikkunat 6 kpl

Tarpeettomana 4wd Cosworth/OHC ö-pumppu + 4wd ö-suihkuputki

harley.davidsonfi miuku gmail piste com

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Re: Jarrutehostimen korvaaminen bias-pedalboxilla katuautossa?

Viesti Kirjoittaja samiharju » Pe Heinäkuu 10. 8:35:41 2009

jarrutehostimen poistaminen vaatii poikkeusluvan. perustuen siihen, että isomoottorisissa pitää se tehostin olla, lukee mm. vertailumoottoripapereissa asia.

Pusa
Viestit: 380
Liittynyt: Ma Huhtikuu 4. 19:07:54 2005
Paikkakunta: Nousiainen

Re: Jarrutehostimen korvaaminen bias-pedalboxilla katuautossa?

Viesti Kirjoittaja Pusa » Pe Heinäkuu 10. 9:58:59 2009

samiharju kirjoitti:jarrutehostimen poistaminen vaatii poikkeusluvan. perustuen siihen, että isomoottorisissa pitää se tehostin olla, lukee mm. vertailumoottoripapereissa asia.
Mitäs tämä käytännössä tarkoittaa? Onko helppo hakea / saada? Tuleeko kalliiksi?
Ford Sierra 2.0 RS Cosworth 4x4 -90
Ford Escort -79

RiSa
Viestit: 72
Liittynyt: La Kesäkuu 9. 13:32:49 2007
Paikkakunta: Laukaa
Viesti:

Re: Jarrutehostimen korvaaminen bias-pedalboxilla katuautossa?

Viesti Kirjoittaja RiSa » Pe Heinäkuu 10. 10:00:42 2009

samiharju kirjoitti:jarrutehostimen poistaminen vaatii poikkeusluvan. perustuen siihen, että isomoottorisissa pitää se tehostin olla, lukee mm. vertailumoottoripapereissa asia.
Liikenneministeriön päätös
auton rakenteen muuttamisesta

Liikenneministeriö on päättänyt 3 päivänä huhtikuuta 1981 annetun tieliikennelain (267/1981) 108 §:n nojalla, sellaisena kuin se on laeissa 989/1992 ja 429/1996:

13 §
Jarrujen muutokset

1. Muutoskatsastuksessa saadaan hyväksyä auton jarrujen vaihtaminen seuraavin edellytyksin:

a) jarrut ovat alkuperäisiä tehokkaammat ja peräisin autosta tai tarkoitettu autoon, jonka akselimassa tai valmistajan sallima akselimassa ja moottoriteho vastaavat vähintään muutettavaa autoa;
b) jarrusatula tai -kilpi on kiinnitetty ruuviliitoksella suoraan tai asianmukaista soviteosaa käyttäen olka-akseliin tai vastaavaan taikka taka-akselistoon; omavalmisteisten soviteosien lujuudesta on tarvittaessa esitettävä luotettava selvitys;
c) jarrupääsylinteri on toiminnalliselta mitoitukseltaan jarrujärjestelmään sopiva; tarvittaessa on käytettävä tehostusta;
d) jarrupolkimen ja jarrupääsylinterin kiinnitykset ovat asianmukaiset;
e) jarruvoiman jakaantuminen ei muutoksen seurauksena muutu alkuperäistä huonommaksi, mikä tulee tarkastaa katsastuksessa; jarruvoiman oikean jakautumisen aikaansaamiseksi jarrujärjestelmästä saa poistaa tai siihen saa asentaa akselistokohtaisesti jarruihin vaikuttavan säätöventtiilin; asennettu säätöventtiili ei saa olla ajon aikana säädettävissä;
f) jarrujen lukkiutumisenestojärjestelmää ei poisteta eikä levyjarruja vaihdeta auton mallisarjaan kuulumattomiksi rumpujarruiksi; ja
g) jarrut, joiden on edellytetty auton käyttöönottoajankohtana olevan E-säännön, direktiivin tai FMVSS-standardin mukaiset, tulee muutoksen jälkeen osoittaa sanotut vaatimukset täyttäviksi.

2. Muutoskatsastuksessa saadaan hyväksyä myös yksipiirisen jarrujärjestelmän muuttaminen kaksipiiriseksi vaihtamalla alkuperäinen jarrupääsylinteri asennusmitoiltaan ja toimintaan vaikuttavalta mitoitukseltaan vastaavaksi kaksipiirijärjestelmän jarrupääsylinteriksi. Jarrupiirit on tällöin jaettava samalla tavalla kuin autoon asennettavaa pääsylinteriä vastaavassa järjestelmässä. Tarvittaessa on tehtävä uuden jarrupääsylinterin vanhaan jarrujärjestelmään edellyttämät muutkin muutokset.

Mikä kohta kieltää jarrutehostimen poistamisen?
May the FORD be with you!

Capri -70 4.6 2V GT
Transit -74 2.9 12V
Taunus -77 1.6 L
Scorpio -93 2.9 24V Cosworth Ghia
Mondeo -06 ST220

Pusa
Viestit: 380
Liittynyt: Ma Huhtikuu 4. 19:07:54 2005
Paikkakunta: Nousiainen

Re: Jarrutehostimen korvaaminen bias-pedalboxilla katuautossa?

Viesti Kirjoittaja Pusa » Pe Heinäkuu 10. 10:01:34 2009

Eräs vaihtoehto on laittaa esim. jostain ABS-Sierrasta sähköinen tehostin. Onko sillä sitten väliä, että onko tehostin alipaineella vai sähköisesti?
Ford Sierra 2.0 RS Cosworth 4x4 -90
Ford Escort -79

DJ_Anza
Viestit: 128
Liittynyt: Ti Huhtikuu 12. 20:03:42 2005
Paikkakunta: Rajamäki

Re: Jarrutehostimen korvaaminen bias-pedalboxilla katuautossa?

Viesti Kirjoittaja DJ_Anza » Pe Heinäkuu 10. 18:50:03 2009

Pusa kirjoitti:Eräs vaihtoehto on laittaa esim. jostain ABS-Sierrasta sähköinen tehostin. Onko sillä sitten väliä, että onko tehostin alipaineella vai sähköisesti?
Tilanahtauden takia olen ainakin itse tätä bedalboxia autooni miettinyt, tehostaja jo heivattu mäkeen. Tämä sierran sähkötehostajahan on ihan julmetun kokoinen.

VesQ
Viestit: 1142
Liittynyt: Ma Elokuu 16. 18:20:59 2004
Paikkakunta: Hollola

Re: Jarrutehostimen korvaaminen bias-pedalboxilla katuautossa?

Viesti Kirjoittaja VesQ » Pe Heinäkuu 10. 18:53:54 2009

Eikös sitä joku suunnitellut että purkaa sen abs yksikön siitä irti ja pelkän tehostaja osan olisi ruuvannut koelaudan alle bedalbox tyyliin, tilaa piti kaiketi olla, en muista jäikö suunnitteluasteelle vai toteutuiko koskaan, varmaan joku vuosi aikaa?

pablo
Viestit: 1948
Liittynyt: Ke Kesäkuu 1. 21:01:17 2005
Paikkakunta: Nokia

Re: Jarrutehostimen korvaaminen bias-pedalboxilla katuautossa?

Viesti Kirjoittaja pablo » Pe Heinäkuu 10. 20:07:36 2009

Viime viikolla oma Esco leimattu Bias pedal boxilla.. Ei ainakaan näillä leveysasteilla ongelmia. Taispas tosta otteeseenki joku merkintä tulla :burn
Bmw 330i E46
Opel Kadett ja seiskytluku..

Fomococars
Viestit: 1022
Liittynyt: Ti Lokakuu 24. 22:42:12 2006
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Jarrutehostimen korvaaminen bias-pedalboxilla katuautossa?

Viesti Kirjoittaja Fomococars » La Heinäkuu 11. 22:22:19 2009

laitappa foto tosta pedal boksista.

muuten peräkonttiasennuksena tehty sähköllinen tehostin on konttorilla todettu että yes homma.
rojektin tekijä kertoo lisää jos haluaa.
kunnolliset selvitykset tukevat telineet.
-2-piirisyys aina säilyttävä kadulla.

onnea rojektin edistymiseen sitä tarvitaan myös jos ei muuhun niin sopivien osien haalimiseen.
itse kerännyt omaan mk1 eskooni vuodesta -87 lähtien.

käytän tossa type-9 hydraulijutkassa vaijeri version orkkis kytkinkäpälää ja painelaakeria.
hyvin pelaa ei paluuta entiseen muutoksen tein joskus 5 vuotta sitten.
Escort Mk1 GT 2D 1969 1300 RS kilpapalikat cosworth rojekti 1986-2050
Escort Mk2 2D 1980 1300 Automatic
Escort Mk1 2D 1300 1972 kahesti katon kautta ympäri
Escort Mk1 2D 1100 1968 eka Fordini inssiajo esko
Escort Mk1 2D RS2000 1973 orginal kori avattavat ikkunat 6 kpl

Tarpeettomana 4wd Cosworth/OHC ö-pumppu + 4wd ö-suihkuputki

harley.davidsonfi miuku gmail piste com

Vastaa Viestiin