Scorpio ohjaustehostin
Valvoja: CRSC Hallitus
-
- Viestit: 2856
- Liittynyt: Pe Syyskuu 20. 12:32:12 2002
- Paikkakunta: Korsholm
Scorpio ohjaustehostin
elikkäs mikähän mahtais olla helpoin konsti tyhjätä tuosta korppionin tehostimesta kaikki vanha neste pois
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on taas sitä, että kaikki toimii mutta kukaan ei tiedä miksi.
Jäsen # 427
ikuisuusrojektit --> escort mk1 2.0 -70, escort mk2 2.0 -78
Jäsen # 427
ikuisuusrojektit --> escort mk1 2.0 -70, escort mk2 2.0 -78
-
- Viestit: 2856
- Liittynyt: Pe Syyskuu 20. 12:32:12 2002
- Paikkakunta: Korsholm
asia selvä. kiitoksia 

Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on taas sitä, että kaikki toimii mutta kukaan ei tiedä miksi.
Jäsen # 427
ikuisuusrojektit --> escort mk1 2.0 -70, escort mk2 2.0 -78
Jäsen # 427
ikuisuusrojektit --> escort mk1 2.0 -70, escort mk2 2.0 -78
-
- Viestit: 2571
- Liittynyt: To Lokakuu 20. 21:56:17 2005
- Paikkakunta: Jämsänkoski
- Viesti:
-
- Viestit: 6809
- Liittynyt: Pe Kesäkuu 18. 9:45:26 2004
- Paikkakunta: kuopio
Jatketaas tähä.
Eli kuuluuko scorpiossa (vm92 dohc) ohjauksen jäykentyä nopeuden mukaan niikun esim joissain uudemmissa-autoissa
Tossa yks ilta vaan mietin ku "driftasin
" kohtuullisessa vauhissa ni tarvihti korjatessa reiluhkosti voimaa kääntää rattia 
öljyä on tarpeeks ja ei muistaakseni ollu väriltäänkää pahan nääköstä
Muuten normaali ajossa ohjaus toimii kevyesti ja ei ääntele yms...
Eli kuuluuko scorpiossa (vm92 dohc) ohjauksen jäykentyä nopeuden mukaan niikun esim joissain uudemmissa-autoissa
Tossa yks ilta vaan mietin ku "driftasin


öljyä on tarpeeks ja ei muistaakseni ollu väriltäänkää pahan nääköstä
Muuten normaali ajossa ohjaus toimii kevyesti ja ei ääntele yms...
-
- CRSC hallitusjäsen
- Viestit: 6041
- Liittynyt: Ke Toukokuu 15. 1:12:37 2002
- Paikkakunta: Joensuu
- Viesti:
-
- Viestit: 9717
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
- Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
- Viesti:
Hieman asiaa öljystä... Mitä se kirkas ohjaustehostimen öljy on? Oon nyt molemmissa noissa USA Fordeissa törmännyt kirkkaaseen tehostinliemeen. Ei vissiin sovi perinteistä punaista hydrauliikka öljyä sotkea?
Nykyiset:
'14 E500 Coupe
Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6
'14 E500 Coupe
Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6
-
- CRSC hallitusjäsen
- Viestit: 6041
- Liittynyt: Ke Toukokuu 15. 1:12:37 2002
- Paikkakunta: Joensuu
- Viesti:
-
- Viestit: 6809
- Liittynyt: Pe Kesäkuu 18. 9:45:26 2004
- Paikkakunta: kuopio
Jep, tuohan se on....Sine kirjoitti: Nyt vasta hoksasin katsoa siguasi. Jos auto on tuo kuvassa oleva sininen Scorpio eli vanhempi, niin siinä ei ole säätyvää ohjaustehostinta.
Voikohan tuolle sit muuta tehdä ku koittaa vaihtaa öljyt tehostimeen.
On meinaan V mäinen ku tulee toi talvi ja sillon tulee kumminkii mentyy kylkieellä ni ei kovin mukava fiilis ku kesken luisun tuntuu tehostin lähtevän pelistä

-
- Viestit: 1480
- Liittynyt: Ti Huhtikuu 8. 23:45:03 2003
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Mihin tuo perustuu? kyseessä kuitenkin hydraulinen tehostin? Onko tässä mulkosilmä versiossa sitten kanssa sellainen? Ohjaus tulee välillä jäykemmäksi... öljyt on vaihdettu...Sine kirjoitti:Jos se on sitä uudempaa -92 face-lift mallia, niin ainakin 24v:ssa tehostimen voima muuttuu nopeuden mukaan. Anturin paikka on tehostimessa (samanlaisen näköinen kuin esim. bensansuuttimissa).
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Paalattu)
Ford Mondeo STW 2.3 2008 (Myyty)
Ford Mondeo 2.0EcoBoost 2011 (Käytis)
http://theniceman.com/
Jäsen 629
ISÄ 05.09.2011 23:17
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Paalattu)
Ford Mondeo STW 2.3 2008 (Myyty)
Ford Mondeo 2.0EcoBoost 2011 (Käytis)
http://theniceman.com/
Jäsen 629
ISÄ 05.09.2011 23:17
-
- CRSC hallitusjäsen
- Viestit: 6041
- Liittynyt: Ke Toukokuu 15. 1:12:37 2002
- Paikkakunta: Joensuu
- Viesti:
Ohjaustehostimessa on anturin liitin. Siihen tulee johto jostain, en tiedä tarkkaan mistä. Ei ole ollut mahdollisuutta tutkia.
Yritin etsiä Haynesin Scorpio 1985-94 oppaasta tietoa, mutta en löytänyt asiasta mainintaa. Onkohan tämä joku 24v mallin hienous, koska tätä mallia ei kirjassa käsitellä?
Haynesin oppaassa kuitenkin mainitaan, että Scorpion ohjausvaihteessa (?) on "muuttuvanopeuksinen" toiminto.
Lainaus: The power-assisted steering gear has a “variable ratio” effect which increases the steering ratio about the straight-ahead position: this provides quick lock-to-lock action without the penalty of over-responsiveness in open road driving.
Jos nyt ymmärsin oikein, niin keskialueella tehostusta ei ole niin paljon, kun taas enemmän käännettäessä renkaat kääntyvät enemmän kuin normaalisti. Tämä ominaisuus on vain tehostimella varustetuissa autoissa.
Muistelen hämärästi nähneeni jossain Microcatin kuvassa jonkun lisäanturin ohjauspylväässä ja käsitin sen silloin liittyvän jotenkin juuri tähän tehostusominaisuuteen.
Toimintaperiaatetta en tiedä, mutta oletettavasti auton nopeus otetaan jostain anturista ja sen mukaan se säätää kulmapyörittelyssä tehostusta lisää. Kun johto on tehostimen liittimestä irti, niin tehostus tuntuu olevan täysillä koko ajan.
Scorpio 2.8 -86:ssa (joka on normaalilla ohjaustehostimella ilman mitään lisähienouksia) ohjauksen tehostus myös tahmasi hämärästi välillä. Vaihdoin tehostimen säiliöön nesteitä useita kertoja, mutta jonkun ajan päästä se oli taas sitä samaa harmaata sotkua kuin ennenkin. Olisi pitänyt varmaan putket irrottaa hammastangosta ja tyhjentää systeemi sillä tavalla täysin uusille öljyille.
Yritin etsiä Haynesin Scorpio 1985-94 oppaasta tietoa, mutta en löytänyt asiasta mainintaa. Onkohan tämä joku 24v mallin hienous, koska tätä mallia ei kirjassa käsitellä?
Haynesin oppaassa kuitenkin mainitaan, että Scorpion ohjausvaihteessa (?) on "muuttuvanopeuksinen" toiminto.
Lainaus: The power-assisted steering gear has a “variable ratio” effect which increases the steering ratio about the straight-ahead position: this provides quick lock-to-lock action without the penalty of over-responsiveness in open road driving.
Jos nyt ymmärsin oikein, niin keskialueella tehostusta ei ole niin paljon, kun taas enemmän käännettäessä renkaat kääntyvät enemmän kuin normaalisti. Tämä ominaisuus on vain tehostimella varustetuissa autoissa.
Muistelen hämärästi nähneeni jossain Microcatin kuvassa jonkun lisäanturin ohjauspylväässä ja käsitin sen silloin liittyvän jotenkin juuri tähän tehostusominaisuuteen.
Toimintaperiaatetta en tiedä, mutta oletettavasti auton nopeus otetaan jostain anturista ja sen mukaan se säätää kulmapyörittelyssä tehostusta lisää. Kun johto on tehostimen liittimestä irti, niin tehostus tuntuu olevan täysillä koko ajan.
Scorpio 2.8 -86:ssa (joka on normaalilla ohjaustehostimella ilman mitään lisähienouksia) ohjauksen tehostus myös tahmasi hämärästi välillä. Vaihdoin tehostimen säiliöön nesteitä useita kertoja, mutta jonkun ajan päästä se oli taas sitä samaa harmaata sotkua kuin ennenkin. Olisi pitänyt varmaan putket irrottaa hammastangosta ja tyhjentää systeemi sillä tavalla täysin uusille öljyille.
Viimeksi muokannut Sine, To Elokuu 30. 23:12:35 2007. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Viestit: 1480
- Liittynyt: Ti Huhtikuu 8. 23:45:03 2003
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
tai olisiko vain toiminto että nostaa kierroksia koneessa kun kääntää rattia jos paineet jää alhaiseksi tehostimessa,,, ainakin automaatin kanssa näin mielestäni... siis jos ollaan paikalla...
Sama myös mahdollisesti ilmastoionin kanssa... uudemmassa on anturi paineletkussa joka menee pumpulta ohjausvaihteeseen.
Itselläni tehostus pienenee satunnaisesti 1-5 kertaa viikossa eli jäykistyy... öljyt uudet ja max.merkissä.
Sama myös mahdollisesti ilmastoionin kanssa... uudemmassa on anturi paineletkussa joka menee pumpulta ohjausvaihteeseen.
Itselläni tehostus pienenee satunnaisesti 1-5 kertaa viikossa eli jäykistyy... öljyt uudet ja max.merkissä.
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Paalattu)
Ford Mondeo STW 2.3 2008 (Myyty)
Ford Mondeo 2.0EcoBoost 2011 (Käytis)
http://theniceman.com/
Jäsen 629
ISÄ 05.09.2011 23:17
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Paalattu)
Ford Mondeo STW 2.3 2008 (Myyty)
Ford Mondeo 2.0EcoBoost 2011 (Käytis)
http://theniceman.com/
Jäsen 629
ISÄ 05.09.2011 23:17
-
- Viestit: 8043
- Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
- Paikkakunta: Mutterimäki
- Viesti:
Ghiamanin kanssa purettiin -93 scorpiosta 2,9i-12V konetta pois sähköineen, rattiakselissa n 20cm ratin alapuolella on anturi tuota toimintoa varten kaiketi. en osaa sanoa millä logiikalla pelaa..
mun BOAn ohjaus tuntuu kans vauhdissa ->+90km/h jäykemmältä kun esim kaupungissa. liekö vanhuutta vain...
mun BOAn ohjaus tuntuu kans vauhdissa ->+90km/h jäykemmältä kun esim kaupungissa. liekö vanhuutta vain...
-
- Viestit: 1545
- Liittynyt: Pe Joulukuu 21. 11:27:42 2001
- Paikkakunta: Kuopio
- Viesti:
Ohjaustehostimen pumpun kyljessä olevaa venttiilisäädintä ohjailee sähkövirta, jonka puolestaan lähettää ja säätelee VSS elikkäs nopeusanturi vaihdelootan kyljessä. Ja epäilys herääkin - ainakin itselläni - tuohon suuntaan...
http://www.cosworthrsclub.com/foorumi/v ... p?t=127290

* # 71 *
Harraste1 - Ford Sierra XR 24v Cosworth -83/-93
Harraste2 - Ford Mustang GT Convertible -07
pikkuMUSTA - Ford Galaxy 2,2 TDCi Titanium -09
Historiaa - Scorpio Cosworth STW Ghia -93 & Sierra 2,0 STW -83 & Ka 1,3i -98 & Ratsuni 160 J -78 & Citroen C2 VTR -04
Harraste1 - Ford Sierra XR 24v Cosworth -83/-93
Harraste2 - Ford Mustang GT Convertible -07
pikkuMUSTA - Ford Galaxy 2,2 TDCi Titanium -09
Historiaa - Scorpio Cosworth STW Ghia -93 & Sierra 2,0 STW -83 & Ka 1,3i -98 & Ratsuni 160 J -78 & Citroen C2 VTR -04
-
- CRSC hallitusjäsen
- Viestit: 6041
- Liittynyt: Ke Toukokuu 15. 1:12:37 2002
- Paikkakunta: Joensuu
- Viesti:
Re: Scorpio ohjaustehostin
Vanhaan topiciin jatkoa. Minulla on tuossa omassa -91 (vanhempi korimalli) BOA:ssa -93 moottoripaketti + apulaitteet (uudempi facelift) eli myös uudemman mallin ohjaustehostin, joka tuntuu nyt huutavan koko ajan täysillä tehoilla. Millä sen tehostuksen saa normaalille teholle tai edes pienemmälle? Tämä siksi, että auton ajettavuus on varsin hanurista maantienopeuksilla, kun tehostus on täysillä koko ajan.
Tehostimen pumpun kyljessä on neliön muotoinen liitin, johon pitäisi syöttää jotain tietoa. Uudemman mulkkarimallin ohjeista sain tiedon, että nopeustietoa siihen pitäisi jotenkin syöttää mutta mitä?
Vm. 85-92 nopeusmittari on sähköinen ja tämän netissä olevan tiedon mukaan myös 95-98. Vm. 92-94 facelift mallissa taas tietääkseni nopeusmittari oli vaijerilla. Tuolla linkissä lukee harmittavasti, että odottaa kaaviota. Täten pystyy huonosti arvailemaan miten 95-98 systeemi toimii. Muutenkin 92-94 faceliftin tieto tuntuu olevan kiven alla.
Tämä nopeuden mukaan toimiva järjestelmä on ZF Servotronic power steering. Googlettelin sitten tuolla nimellä ja jotain löytyi.
Advantages of the ZF Servotronic
“The steering remains fully functional even in case of a complete failure of the electrical system or other electrical disturbances. In this case the ZF Servotronic works with the maximum reaction.”
Ok eli ohjaustehostin on nyt jossain ”vikatilassa”, koska tarvittava signaalitieto puuttuu. Joku purkki pitäisi siis viritellä, että saisi systeemin käyttöön ja tehostusta pois.
Parit linkit, jos joku näistä osaisi jotain päätellä:
ZF:n sivu
Schematic representation of the ZF Servotronic® 2 kaavio.
Joku ecu siellä näyttäisi olevan.
Nyt tarvitaan Scorpio 92-94 asiantuntijaa!
Tehostimen pumpun kyljessä on neliön muotoinen liitin, johon pitäisi syöttää jotain tietoa. Uudemman mulkkarimallin ohjeista sain tiedon, että nopeustietoa siihen pitäisi jotenkin syöttää mutta mitä?
Vm. 85-92 nopeusmittari on sähköinen ja tämän netissä olevan tiedon mukaan myös 95-98. Vm. 92-94 facelift mallissa taas tietääkseni nopeusmittari oli vaijerilla. Tuolla linkissä lukee harmittavasti, että odottaa kaaviota. Täten pystyy huonosti arvailemaan miten 95-98 systeemi toimii. Muutenkin 92-94 faceliftin tieto tuntuu olevan kiven alla.
Tämä nopeuden mukaan toimiva järjestelmä on ZF Servotronic power steering. Googlettelin sitten tuolla nimellä ja jotain löytyi.
Advantages of the ZF Servotronic
“The steering remains fully functional even in case of a complete failure of the electrical system or other electrical disturbances. In this case the ZF Servotronic works with the maximum reaction.”
Ok eli ohjaustehostin on nyt jossain ”vikatilassa”, koska tarvittava signaalitieto puuttuu. Joku purkki pitäisi siis viritellä, että saisi systeemin käyttöön ja tehostusta pois.
Parit linkit, jos joku näistä osaisi jotain päätellä:
ZF:n sivu
Schematic representation of the ZF Servotronic® 2 kaavio.
Joku ecu siellä näyttäisi olevan.
Nyt tarvitaan Scorpio 92-94 asiantuntijaa!
-
- Viestit: 1696
- Liittynyt: La Tammikuu 14. 12:56:26 2006
Re: Scorpio ohjaustehostin
Valitettavasti ei ole tietoa Sinen kysymykseen mutta ketjun alkuperäinen kysymys kiehtoo yhä. Kellään ei ilmeisesti ole mitään tietoa asiasta? Näitä tehostimen "tökkimisiä" on kuitenkin melko useissa autoissa mutta kukaan ei tiedä mistä ne johtuu..?
-
- Viestit: 193
- Liittynyt: Ke Helmikuu 2. 16:59:31 2005
- Paikkakunta: Sonkajärvi
Re: Scorpio ohjaustehostin
Liekkö tuo tehostimen (normaali tehostin, ei mitään säätyviä hienouksia) jähmettyminen nopeissa liikkeissä/kovilla kierroksilla joku öljystä johtuva hydrostaattinen vastus....juttu? Onko siitä mahdollista päästä eroon? On nimittäin sika v-mäinen kun vääntää rattia sata kättä kabiinissa ja yht'äkkiä vetää ratin puuksi niin meinaa kädet irrota ranteista
Ja tuo scorpion säätyvä tehostin siis tehostaa täysillä jos plugi irti siitä tehostimen kyljestä?

Ja tuo scorpion säätyvä tehostin siis tehostaa täysillä jos plugi irti siitä tehostimen kyljestä?
Liekköön kiviä....
-
- Viestit: 3928
- Liittynyt: Ti Toukokuu 16. 22:01:59 2006
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Scorpio ohjaustehostin
Voisko jollain eri nesteillä kokeilla? Redlinee tjsp..?Qtka kirjoitti:Liekkö tuo tehostimen (normaali tehostin, ei mitään säätyviä hienouksia) jähmettyminen nopeissa liikkeissä/kovilla kierroksilla joku öljystä johtuva hydrostaattinen vastus....juttu? Onko siitä mahdollista päästä eroon? On nimittäin sika v-mäinen kun vääntää rattia sata kättä kabiinissa ja yht'äkkiä vetää ratin puuksi niin meinaa kädet irrota ranteista![]()
Ja tuo scorpion säätyvä tehostin siis tehostaa täysillä jos plugi irti siitä tehostimen kyljestä?
-Talvilintta e30
-S13 200sx SR20DET
-S13 200sx SR20DET
-
- CRSC hallitusjäsen
- Viestit: 6041
- Liittynyt: Ke Toukokuu 15. 1:12:37 2002
- Paikkakunta: Joensuu
- Viesti:
Re: Scorpio ohjaustehostin
Kyllä. Pikkurillillä pystyy parkkipaikalla rattia kääntelemään kuin 50-60 luvun jenkeissä...Qtka kirjoitti:Ja tuo scorpion säätyvä tehostin siis tehostaa täysillä jos plugi irti siitä tehostimen kyljestä?
-
- Viestit: 193
- Liittynyt: Ke Helmikuu 2. 16:59:31 2005
- Paikkakunta: Sonkajärvi
Re: Scorpio ohjaustehostin
Juu... sillä kyselin kun itellä sierrassa BOB ja tehostus on sillä scorpion pumpulla... Saikohan megan jotenkin syöttämään virtaa sille ohjaustehostimen venttiilille?Sine kirjoitti:Kyllä. Pikkurillillä pystyy parkkipaikalla rattia kääntelemään kuin 50-60 luvun jenkeissä...Qtka kirjoitti:Ja tuo scorpion säätyvä tehostin siis tehostaa täysillä jos plugi irti siitä tehostimen kyljestä?
Ja sitten asiasta saappaan varteen: Voisko tuommosesta tehostetusta hammastangosta tehdä nopean tehostamattoman ohjauksen jos kaivelis sisuksista hydrauliikan pois ahdistamasta? Ei oo tuommosta tullu ikinä purettua...
Liekköön kiviä....
-
- Viestit: 119
- Liittynyt: Ke Kesäkuu 11. 0:08:42 2008
Re: Scorpio ohjaustehostin
näyttää minun silmään "power steering pressure switch":n liittimeltä, tai no, ainakin tässä 2.3:ssa (ei Sensotroniccia) se on muistaakseni tuollainen, ja ihan pumpun vieressä.. En kyllä sitten tiedä onko Sensotronicissa tuo+joku muu lisäksi vai ainoastaan se "joku muu" mihin tulee nopeustieto. Vähän parempi kuva tuosta ei olisi pahitteeksi.Sine kirjoitti:Vanhaan topiciin jatkoa. Minulla on tuossa omassa -91 (vanhempi korimalli) BOA:ssa -93 moottoripaketti + apulaitteet (uudempi facelift) eli myös uudemman mallin ohjaustehostin, joka tuntuu nyt huutavan koko ajan täysillä tehoilla. Millä sen tehostuksen saa normaalille teholle tai edes pienemmälle? Tämä siksi, että auton ajettavuus on varsin hanurista maantienopeuksilla, kun tehostus on täysillä koko ajan.
Tehostimen pumpun kyljessä on neliön muotoinen liitin, johon pitäisi syöttää jotain tietoa. Uudemman mulkkarimallin ohjeista sain tiedon, että nopeustietoa siihen pitäisi jotenkin syöttää mutta mitä?
1995 Ford Escort RS2000
Tenho Ruohoranta
Tenho Ruohoranta
-
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 6264
- Liittynyt: Su Syyskuu 19. 21:41:04 2004
- Paikkakunta: Pohjanmaa
Re:
Oiskohan vaan yksinkertaisesti laiskahko pumppu, driftatessa kun se ratin kääntelykin on "hiukan" rivakampaa kun normi ajossa, niin oisko vaan niin että pumppu ei pysy rytinässä mukana tai ei ehdi/jaksa tehostaa tarpeeksi?henu kirjoitti:Jatketaas tähä.
Eli kuuluuko scorpiossa (vm92 dohc) ohjauksen jäykentyä nopeuden mukaan niikun esim joissain uudemmissa-autoissa
Tossa yks ilta vaan mietin ku "driftasin" kohtuullisessa vauhissa ni tarvihti korjatessa reiluhkosti voimaa kääntää rattia
öljyä on tarpeeks ja ei muistaakseni ollu väriltäänkää pahan nääköstä
Muuten normaali ajossa ohjaus toimii kevyesti ja ei ääntele yms...
MYYTÄVÄT: http://www.nettivaraosa.com/412490
Kalusto:
-Escort mk1 2.0 ohc vm.69 -Audi A4 Avant 2.0 TFSI Quattro S-Line Black Edition vm.07
-Sierra mk2 2.0 ohc IS vm.87 -Harley-Davidson FLHTC S&S 1600cc vm.85
-Sierra RS Cosworth Sapphire Grp A (katu kilpuri projekti)
-Sierra RS Cosworth vm.89 (stage 4 yms.)
Kalusto:
-Escort mk1 2.0 ohc vm.69 -Audi A4 Avant 2.0 TFSI Quattro S-Line Black Edition vm.07
-Sierra mk2 2.0 ohc IS vm.87 -Harley-Davidson FLHTC S&S 1600cc vm.85
-Sierra RS Cosworth Sapphire Grp A (katu kilpuri projekti)
-Sierra RS Cosworth vm.89 (stage 4 yms.)
-
- Viestit: 1696
- Liittynyt: La Tammikuu 14. 12:56:26 2006
Re: Scorpio ohjaustehostin
Se voi tosiaan liittyä pumpun rasitukseen. Mulla oli viime talvena vähän aikaa yksi dokki sierra, ohjaus pelasi kuin unelma normaali ajossa missä välillä mentiin sladissakin, jääradallakin käytiin ilman mitään ongelmia. Kerran sitten ajoin leveää jäätietä pitkin, heti kun jäälle pääsin, polkaisin auton vinoon ja heittelin puolelta toiselle muutaman kilometrin yhtä soittoa, kunnes yht äkkiä ohjaus meni jumiin, en jaksanu enää kääntää joten ympäri mentiin mutta tiellä pysyttiin. Pyörähdyksen jälkeen lähdin liikkeelle eikä mitään merkkiä ohjauksen tahmimisesta. Siitä taas luistoon, nyt ei päässy varmaan kun pari sataa metsiä kun sama uudestaan. Sen jälkeen ajelin siivosti, eikä mitään ongelmia... Vaikea paikallistaa tuollaista vikaa..
-
- Viestit: 3928
- Liittynyt: Ti Toukokuu 16. 22:01:59 2006
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Scorpio ohjaustehostin
Toi alkaa olee jo "hieman" vaarallista kesken sladinmatsu kirjoitti:Se voi tosiaan liittyä pumpun rasitukseen. Mulla oli viime talvena vähän aikaa yksi dokki sierra, ohjaus pelasi kuin unelma normaali ajossa missä välillä mentiin sladissakin, jääradallakin käytiin ilman mitään ongelmia. Kerran sitten ajoin leveää jäätietä pitkin, heti kun jäälle pääsin, polkaisin auton vinoon ja heittelin puolelta toiselle muutaman kilometrin yhtä soittoa, kunnes yht äkkiä ohjaus meni jumiin, en jaksanu enää kääntää joten ympäri mentiin mutta tiellä pysyttiin. Pyörähdyksen jälkeen lähdin liikkeelle eikä mitään merkkiä ohjauksen tahmimisesta. Siitä taas luistoon, nyt ei päässy varmaan kun pari sataa metsiä kun sama uudestaan. Sen jälkeen ajelin siivosti, eikä mitään ongelmia... Vaikea paikallistaa tuollaista vikaa..

-Talvilintta e30
-S13 200sx SR20DET
-S13 200sx SR20DET
-
- Viestit: 1696
- Liittynyt: La Tammikuu 14. 12:56:26 2006
Re: Scorpio ohjaustehostin
Juu oli siinä joku 130 vauhtia...
Mut se on semmonen aukealla selällä kulkeva jäätie, näkee jo monen kilometrin päästä jos on vastaantulijoita...

-
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 6264
- Liittynyt: Su Syyskuu 19. 21:41:04 2004
- Paikkakunta: Pohjanmaa
Re: Scorpio ohjaustehostin
Motorsporttia...puliukk0 kirjoitti:Toi alkaa olee jo "hieman" vaarallista kesken sladinmatsu kirjoitti:Se voi tosiaan liittyä pumpun rasitukseen. Mulla oli viime talvena vähän aikaa yksi dokki sierra, ohjaus pelasi kuin unelma normaali ajossa missä välillä mentiin sladissakin, jääradallakin käytiin ilman mitään ongelmia. Kerran sitten ajoin leveää jäätietä pitkin, heti kun jäälle pääsin, polkaisin auton vinoon ja heittelin puolelta toiselle muutaman kilometrin yhtä soittoa, kunnes yht äkkiä ohjaus meni jumiin, en jaksanu enää kääntää joten ympäri mentiin mutta tiellä pysyttiin. Pyörähdyksen jälkeen lähdin liikkeelle eikä mitään merkkiä ohjauksen tahmimisesta. Siitä taas luistoon, nyt ei päässy varmaan kun pari sataa metsiä kun sama uudestaan. Sen jälkeen ajelin siivosti, eikä mitään ongelmia... Vaikea paikallistaa tuollaista vikaa..

MYYTÄVÄT: http://www.nettivaraosa.com/412490
Kalusto:
-Escort mk1 2.0 ohc vm.69 -Audi A4 Avant 2.0 TFSI Quattro S-Line Black Edition vm.07
-Sierra mk2 2.0 ohc IS vm.87 -Harley-Davidson FLHTC S&S 1600cc vm.85
-Sierra RS Cosworth Sapphire Grp A (katu kilpuri projekti)
-Sierra RS Cosworth vm.89 (stage 4 yms.)
Kalusto:
-Escort mk1 2.0 ohc vm.69 -Audi A4 Avant 2.0 TFSI Quattro S-Line Black Edition vm.07
-Sierra mk2 2.0 ohc IS vm.87 -Harley-Davidson FLHTC S&S 1600cc vm.85
-Sierra RS Cosworth Sapphire Grp A (katu kilpuri projekti)
-Sierra RS Cosworth vm.89 (stage 4 yms.)
-
- Viestit: 3928
- Liittynyt: Ti Toukokuu 16. 22:01:59 2006
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Scorpio ohjaustehostin
Hyvin sanottutumppe kirjoitti:Motorsporttia...puliukk0 kirjoitti:Toi alkaa olee jo "hieman" vaarallista kesken sladinmatsu kirjoitti:Se voi tosiaan liittyä pumpun rasitukseen. Mulla oli viime talvena vähän aikaa yksi dokki sierra, ohjaus pelasi kuin unelma normaali ajossa missä välillä mentiin sladissakin, jääradallakin käytiin ilman mitään ongelmia. Kerran sitten ajoin leveää jäätietä pitkin, heti kun jäälle pääsin, polkaisin auton vinoon ja heittelin puolelta toiselle muutaman kilometrin yhtä soittoa, kunnes yht äkkiä ohjaus meni jumiin, en jaksanu enää kääntää joten ympäri mentiin mutta tiellä pysyttiin. Pyörähdyksen jälkeen lähdin liikkeelle eikä mitään merkkiä ohjauksen tahmimisesta. Siitä taas luistoon, nyt ei päässy varmaan kun pari sataa metsiä kun sama uudestaan. Sen jälkeen ajelin siivosti, eikä mitään ongelmia... Vaikea paikallistaa tuollaista vikaa..

-Talvilintta e30
-S13 200sx SR20DET
-S13 200sx SR20DET
-
- CRSC hallitusjäsen
- Viestit: 6041
- Liittynyt: Ke Toukokuu 15. 1:12:37 2002
- Paikkakunta: Joensuu
- Viesti:
Re: Scorpio ohjaustehostin
Yritän muistaa ottaa paremman kuvan, kun nyt on taas purettu osia lisää.Tekno kirjoitti:näyttää minun silmään "power steering pressure switch":n liittimeltä, tai no, ainakin tässä 2.3:ssa (ei Sensotroniccia) se on muistaakseni tuollainen, ja ihan pumpun vieressä.. En kyllä sitten tiedä onko Sensotronicissa tuo+joku muu lisäksi vai ainoastaan se "joku muu" mihin tulee nopeustieto. Vähän parempi kuva tuosta ei olisi pahitteeksi.Sine kirjoitti:Vanhaan topiciin jatkoa. Minulla on tuossa omassa -91 (vanhempi korimalli) BOA:ssa -93 moottoripaketti + apulaitteet (uudempi facelift) eli myös uudemman mallin ohjaustehostin, joka tuntuu nyt huutavan koko ajan täysillä tehoilla. Millä sen tehostuksen saa normaalille teholle tai edes pienemmälle? Tämä siksi, että auton ajettavuus on varsin hanurista maantienopeuksilla, kun tehostus on täysillä koko ajan.
Tehostimen pumpun kyljessä on neliön muotoinen liitin, johon pitäisi syöttää jotain tietoa. Uudemman mulkkarimallin ohjeista sain tiedon, että nopeustietoa siihen pitäisi jotenkin syöttää mutta mitä?
Googletin ”Power Steering Pressure Switch”
--
http://autorepair.about.com/cs/fuelinje ... 301a_2.htm
Power Steering Pressure Switch (PSPS)
The power steering oil pressure switch is attached to the power steering high-pressure tube and detects a power steering load. When a power steering load is detected, it signals the ECM. The ECM adjusts the idle speed for the increased load.
ECM = engine control module
--
http://www.fordscorpio.co.uk/eecv.htm
Power Steering Pressure Switch
Installed in the pressure pipe between the power steering pump and the steering rack, the PSP is an on/off switch activated by pressure, which allows the PCM to increase engine revs to allow for the drag of the power steering pump. The pump demand will be highest when the greatest steering maneuvers are made, and this will be at parking speeds when the engine will be on tick-over. The demand will sometimes be greater than the IAC valve can accommodate, so this signal is used by the PCM to make necessary adjustments. Monitored by: CCM
Depending on model, the switch may be open-circuit or close-circuit on pressure.
--
tuo siis kertoo moottorinohjaukselle, että pitäisi nostaa tyhjäkäyntikierroksia korkeammassa kuormituksessa eikä tällä pitäisi olla ohjaustehostuksen voimakkuuteen vaikutusta.
Herää kysymys: onko 92-94 Scorpiossa todellakin jo noin hieno systeemi, että osaisi nopeuden mukaan säätää tehostusta. Jospa se vaikka onkin ”vain” tuo painekytkin, mutta millä sitten ohjaustehostusta säädetään?
Tekniset tiedot 92-94 Scorpista varmasti auttaisi, mutta kun sellaisia ei ole... toisaalta tämä sotii sitä totuutta vastaan, että ohjaus on liian kevyt koko ajan eikä siinä ole mitään tuntoa maantienopeuksilla.
-
- Viestit: 119
- Liittynyt: Ke Kesäkuu 11. 0:08:42 2008
Re: Scorpio ohjaustehostin
mulkkarissa 2.9 24V:n kanssa taisi olla vakiovaruste tuo säätyvä ohjaustehostin. Olisikohan tuossa sun 92-94 mallissa sama juttu? Jos näin on, niin ehkä joku 2.9 24V mulkkarin omistaja osaisi sanoa mikä piuha tuohon liittimeen menee, ja mitä tapahtuu kun sen nyppäsee irti. Tuskin nuo niin erilaisia on.. Kysäse nimimerkiltä Niceman 
Ja tietty näistä löytyy varmasti tietämystä asiaan:
http://www.granada-and-scorpio-online.com/forums/
http://fordscorpio.co.uk/cgi-bin/yabb/YaBB.pl

Ja tietty näistä löytyy varmasti tietämystä asiaan:
http://www.granada-and-scorpio-online.com/forums/
http://fordscorpio.co.uk/cgi-bin/yabb/YaBB.pl
1995 Ford Escort RS2000
Tenho Ruohoranta
Tenho Ruohoranta
-
- Viestit: 72
- Liittynyt: La Kesäkuu 9. 13:32:49 2007
- Paikkakunta: Laukaa
- Viesti:
Re: Scorpio ohjaustehostin
Facelift cossussa ainakin on vänkärin jalkatilassa mustaa muovia oleva boxi, joka ohjaa tehostuksen määrää.
Boxi on yhteydessä pumppuun, rattiakselin ympärillä olevaan anturiiin ja VSS-anturiin. Näiden lisäksi tarvii kytkeä vain maa ja 12V.
Sattuu muuten olemaan irrallaan yks tuommonen boxi johtoineen.
Boxi on yhteydessä pumppuun, rattiakselin ympärillä olevaan anturiiin ja VSS-anturiin. Näiden lisäksi tarvii kytkeä vain maa ja 12V.
Sattuu muuten olemaan irrallaan yks tuommonen boxi johtoineen.
May the FORD be with you!
Capri -70 4.6 2V GT
Transit -74 2.9 12V
Taunus -77 1.6 L
Scorpio -93 2.9 24V Cosworth Ghia
Mondeo -06 ST220
Capri -70 4.6 2V GT
Transit -74 2.9 12V
Taunus -77 1.6 L
Scorpio -93 2.9 24V Cosworth Ghia
Mondeo -06 ST220
-
- CRSC hallitusjäsen
- Viestit: 6041
- Liittynyt: Ke Toukokuu 15. 1:12:37 2002
- Paikkakunta: Joensuu
- Viesti:
Re: Scorpio ohjaustehostin
Kiitokset RiSa tiedosta. Alkaa tämä mysteeri pikku hiljaa avautumaan.
Mitä rattiakselin ympärillä oleva anturi tekee? Kertoo ratin asentoa boksille?
Pitää alkaa noita osia metsästämään.
Mitä rattiakselin ympärillä oleva anturi tekee? Kertoo ratin asentoa boksille?
Pitää alkaa noita osia metsästämään.
-
- Viestit: 3835
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:10:35 2001
Re: Scorpio ohjaustehostin
Tavallisen dohc pumpun ja cossun hammastangon yhdistelmä tekee ihan saman ilmiön ettei tuntoa oikein ole. Liekö sitten tuolla cossun hammastangossa toisenlaiset tehostimen sisäkalut. Korjaantunee myös tavallisemmalla hammastangolla?Sine kirjoitti:Kiitokset RiSa tiedosta. Alkaa tämä mysteeri pikku hiljaa avautumaan.
Mitä rattiakselin ympärillä oleva anturi tekee? Kertoo ratin asentoa boksille?
Pitää alkaa noita osia metsästämään.
Escort Estate -69 1.6 GT
Cortina -72 1.6 GT
Mondeo -04 2.5
Cortina -72 1.6 GT
Mondeo -04 2.5