Mäntien venttiilikolojen koneistusta

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Mäntien venttiilikolojen koneistusta

Viesti Kirjoittaja olafu » Ke Heinäkuu 29. 0:26:34 2009

Tossa olis 12 mäntää heti alkuunsa mihin pitäs saada loihdittua venttiilin taskut, tarttis varmaan joku sarjatuotantotyökalu kehittää niiden valmistukseen.. Onkos jollain vaikkapa sorviin tehtynä kyseiseen touhuun tarkotettua välinettä, jos sais vähän virikkeitä ? :)

Cossuja, mäntiä muuten on vaan 10, tuli vähän liioteltua. :)
Kutosmyllyyn ja nelosmyllyyn.
Viimeksi muokannut olafu, Ke Heinäkuu 29. 0:31:55 2009. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Jäsen #606

adh
Viestit: 1334
Liittynyt: Pe Toukokuu 9. 9:26:55 2003
Paikkakunta: Lammin hämeenlinna

Re: Mäntien venttiilikolojen koneistusta

Viesti Kirjoittaja adh » Ke Heinäkuu 29. 0:30:51 2009

minkä moottorin männät kysessä?

ralli.netin puolella oli juttua noista kolojen tekemisestä.
ford escort´79 tic

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Re: Mäntien venttiilikolojen koneistusta

Viesti Kirjoittaja olafu » Ke Heinäkuu 29. 0:33:48 2009

adh kirjoitti:minkä moottorin männät kysessä?

ralli.netin puolella oli juttua noista kolojen tekemisestä.
pitää tutkia. kyseessä cossun koneet, tarkensin vähän tohon ylle.

Ajattelin tehdä sorviin sellasen telineen mikä kääntyy, nousee ja laskee ja mihin saa kiertää männäntapin läpi pultin, jolloin mäntä on aina suorassa. Tappi tulee siis pystyasentoon ja mäntää voi kääntää tapin ympärillä. Männän päällä ja alla muovinen kouru, mitkä pitää mäntää paikallaan. Sorvissa on urat mihin saa vaikka koneruuvipenkin kiinni, värkki olis tarkotus kiinnittää niillä. Sitten vaan sopiva terä pakkaan pyörimään. Systeemin saa kiinni sitten vaikka aarporaan tarvittaessa.

Yksinkertaisin ja helpoin toi olis tehdä pikavaihtoistukasta, mutta sitä ei välttämättä saa liikutettua pystysuunnassa riittävästi.
Jäsen #606

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Re: Mäntien venttiilikolojen koneistusta

Viesti Kirjoittaja olafu » Pe Heinäkuu 31. 18:09:16 2009

Kattelin äsken niin pikavaihtoistukka liikkuu n 80mm pystysuunnassa niin, että se on vielä luotettavasti kiinni. Siihen siis :)
Jäsen #606

TAp
Viestit: 1438
Liittynyt: Ma Tammikuu 7. 21:44:15 2002
Paikkakunta: Mäntsälä

Re: Mäntien venttiilikolojen koneistusta

Viesti Kirjoittaja TAp » Ma Elokuu 3. 20:38:15 2009

Jyrsinkone kallistuvalla pöydällä olisi ehkä helpompi vaihtoehto kuin sorvi,
itse tein sellasella ja säädettävällä aarpora-terällä

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Re: Mäntien venttiilikolojen koneistusta

Viesti Kirjoittaja olafu » Ti Elokuu 4. 0:18:12 2009

Tänään koitin yhteen ohc mäntään jyrsinkoneella missä ei ole kallistuvaa pöytää, mutta kallistin sen männän sitten muuten vaan. Valitettavasti se kallistu kahteen suuntaan niin toisesta venttiilin kolosta tuli matalampi... :lol:
Edelleenkin olen sitä mieltä että kun saa tehtyä sopivan jigin niin se koneistus onnistuu sorvilla äärimmäisen helposti.... Antaas kattoo ku saa valmiiks. Pakko se on tehä että saa noi omat männätkin tehtyä.
Jäsen #606

AnttiR
Viestit: 1185
Liittynyt: To Huhtikuu 28. 14:30:06 2005
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Mäntien venttiilikolojen koneistusta

Viesti Kirjoittaja AnttiR » To Elokuu 6. 0:57:44 2009

Meillä on töissä semmonen kallistuva ruustukki jyrsimeen sillä oli kätevä tehä venttiilin koloja. Sopivan kokosella jyrsintapilla ne vaan ajettiin. Ensin lyötiin vaan terotetulla venttiilillä merkit mäntään ku männät oli koneessa sisällä.
Jäsen #1112

Vastaa Viestiin