megaruuttakysymyksiä

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

eksu
Viestit: 117
Liittynyt: Ke Huhtikuu 16. 19:08:12 2008
Paikkakunta: helsinki

megaruuttakysymyksiä

Viesti Kirjoittaja eksu » Ke Kesäkuu 17. 22:26:40 2009

Selailin läpi noita haulla haettuja mutta ei osunut silmään, siksipä kysymys:

Megasquirtiin (+edis-4) liittyen:

1. Mitkä anturit sopivat suoraan MS:n ja ohc-turbokoneen kanssa (imuilma, nesteenlämpö. jos löytyy esim motonetin koodeja suoraan niin iso käsi ja kiitos)
2. Onko kenelläkään mitään itse edis-4 -boksin kytkentäjuttuja (ostin kamat ja kaikki piuhat pätkitty, liittimet onneksi mukana )
3. miten megaruutta soveltuu IS:n imusarjan omaan tyhjäkäyntiventtiili/solenoidiin

-Joonas

Sultzi
Viestit: 4858
Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
Paikkakunta: Kalvola

Re: megaruuttakysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Sultzi » Ke Kesäkuu 17. 23:51:29 2009

1. mikä tahansa anturi käy megalle, kun vain tekee uudet kartat easythermillä. Eli 3 eri lämpötilaa joista mitataan ohmit. Eli tarvitset vain motonetistä cosworthin imuilmalämpöanturin (nykyhinta kai jotain 16e) vakio is antureiden lisäksi (määrä mittari helvettiin). Noihin is ja cossun ilma anturiin löytyy valmiit easytherm kartat kyllä, mutta tarkimman saa kun itse mittaa ne ohmit eri lämmöissä.
2. kaikki edis-4 kytkentä jutut löydät ms extra sivustolta. LINKKI. Piirilevylle tehtävät muutokset kaikki simppeleitä.
3. is:n oma tyhjäkäynti vena toimii mainiosti kyllä. Pitää vaan vaihtaa sinne boksiin yksi 2n2222 (oliko se q5?) trankku esim. tip123 (vai mikäseoli, löytyy extran sivuilta ohjeet kyllä). Itsellä oli sierrassa tuo venttiilikäytössä warm upissa. Saa toimimaan myös closed loopissa, mutta vaatii hermoja säätämiseen. Tuo warm uppi on helppo laittaa toimintaan.

eksu
Viestit: 117
Liittynyt: Ke Huhtikuu 16. 19:08:12 2008
Paikkakunta: helsinki

Re: megaruuttakysymyksiä

Viesti Kirjoittaja eksu » To Kesäkuu 18. 0:26:20 2009

Selvä kiitoksia sultzille :)

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Re: megaruuttakysymyksiä

Viesti Kirjoittaja olafu » To Kesäkuu 18. 12:41:49 2009

Ja edis-romut löytyy täältä, heitä tarjous jos kiinnostaa. Focus-mallinen puolakin löytyy (sopii halvat volkswaagenin tulpanjohdot)

Sen tyhjäkäyntivenan trankuksi sopii tip122, kannan etuvastus kannattaa mitoittaa uudelleen. Laskin, että siihen sopis 820ohminen sen alkuperäsen 1000ohmisen sijaan, kun toi TIP122 on darlingtontransistori, jolla on korkeampi kantajännite. Tolla kilo-ohmin vastuksella se trankku voi kuumeta, kun se ei aukea kokonaan. Kantavirta rajoittuu tällöin n. 8milliampeeriin, joka on kutakuinkin sama mikä sillä alkuperäisellä 2n2222:lla.

Mulla oli edellisessä megassa BUK555 logiikkafetti pumpun relettä ja tyhjäkäyntiventtiiliä varten, mutta se on kyllä aivan tarpeettoman järeä ja kallis tuohon käyttöön. Logiikkafetti ei vaadi fettidriveriä hilajännitteen nostoon, vaan sitä voi ohjata suoraan prosessorin I/O nastalla, eli 5V jännitteellä.

EDIT: vastus suurentui.
Viimeksi muokannut olafu, Su Kesäkuu 28. 22:31:21 2009. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jäsen #606

eksu
Viestit: 117
Liittynyt: Ke Huhtikuu 16. 19:08:12 2008
Paikkakunta: helsinki

Re: megaruuttakysymyksiä

Viesti Kirjoittaja eksu » To Kesäkuu 18. 15:07:49 2009

Kiitoksia olafulle myös vastauksesta.

Alkuperäinen ongelma ediksen kanssahan oli se, että roippeet löytyy mutta kun en tiedä mikä menee mihinkin (itse EDIS-4 piuhat, megasquirttiin kyllä osaan toivottavasti asentaa). Eli siis kun edis puolasta menee siihen itse edisboksiin yms... jos tästä olisi jotain kaaviota niin ois loistavaa.
Ja näitä transistoreja varmaankin saa tuosta viereisestä partcosta? täytyy pistää kaveri kolvailemaan, itse osaan pultin kiristää ja kylmäjuotoksen tehdä, ja sitähän tässä ei nyt haeta :cha

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Re: megaruuttakysymyksiä

Viesti Kirjoittaja olafu » To Kesäkuu 18. 16:53:39 2009

Partcosta pitäs saada noita transistoreita ja se kytkentäohje on tuolla sulzin linkin takana, vähän ennen puolta väliä.
Jäsen #606

jeddah
CRSC Jäsen 2021
Viestit: 2561
Liittynyt: Ti Helmikuu 22. 21:47:47 2005
Paikkakunta: Kärkölä
Viesti:

Re: megaruuttakysymyksiä

Viesti Kirjoittaja jeddah » To Kesäkuu 18. 16:58:05 2009

Sultzi kirjoitti:3. is:n oma tyhjäkäynti vena toimii mainiosti kyllä. Pitää vaan vaihtaa sinne boksiin yksi 2n2222 (oliko se q5?) trankku esim. tip123 (vai mikäseoli, löytyy extran sivuilta ohjeet kyllä). Itsellä oli sierrassa tuo venttiilikäytössä warm upissa. Saa toimimaan myös closed loopissa, mutta vaatii hermoja säätämiseen. Tuo warm uppi on helppo laittaa toimintaan.
Jos käyttää vain warmup on/offina niin ei tarvitse edes vaihtaa sitä transistoria jos tekee relekytkennän sille venttiilille.

Sultzi
Viestit: 4858
Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
Paikkakunta: Kalvola

Re: megaruuttakysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Sultzi » Pe Kesäkuu 19. 0:46:26 2009

No ei ole iso vaiva vaihtaa sitä trankkua, niin vaihtaisin silti. Itse käytin suoraa, ilman relettä.

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Re: megaruuttakysymyksiä

Viesti Kirjoittaja olafu » Su Kesäkuu 21. 13:27:00 2009

jeddah kirjoitti:
Sultzi kirjoitti:3. is:n oma tyhjäkäynti vena toimii mainiosti kyllä. Pitää vaan vaihtaa sinne boksiin yksi 2n2222 (oliko se q5?) trankku esim. tip123 (vai mikäseoli, löytyy extran sivuilta ohjeet kyllä). Itsellä oli sierrassa tuo venttiilikäytössä warm upissa. Saa toimimaan myös closed loopissa, mutta vaatii hermoja säätämiseen. Tuo warm uppi on helppo laittaa toimintaan.
Jos käyttää vain warmup on/offina niin ei tarvitse edes vaihtaa sitä transistoria jos tekee relekytkennän sille venttiilille.
Warmup/on offina siihen venttiiliin pitää rakentaa joku kuristin.
Jäsen #606

jeddah
CRSC Jäsen 2021
Viestit: 2561
Liittynyt: Ti Helmikuu 22. 21:47:47 2005
Paikkakunta: Kärkölä
Viesti:

Re: megaruuttakysymyksiä

Viesti Kirjoittaja jeddah » Su Kesäkuu 21. 13:44:23 2009

olafu kirjoitti:
jeddah kirjoitti:Jos käyttää vain warmup on/offina niin ei tarvitse edes vaihtaa sitä transistoria jos tekee relekytkennän sille venttiilille.
Warmup/on offina siihen venttiiliin pitää rakentaa joku kuristin.
Riippuu varmaan ihan koneesta ja lämpöisen tyhjäkäynnin kierroksista, kun mulla ei ainakaan ole tarvinnut...
Kylmänä tyhjäkäynti ~800, siitä nousee pikkuhiljaa puoleentoista tonniin ja 60 asteessa tipahtaa 700rpm kun venttiili menee pois päältä. Ei kaikkein hienostunein mahdollinen systeemi, mutta toimii mainiosti.

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Re: megaruuttakysymyksiä

Viesti Kirjoittaja olafu » Su Kesäkuu 21. 14:06:31 2009

Mulla huusi ainakin 2000rpm tai 500rpm kun oli suora on/off ohjaus
Jäsen #606

Antti O
Viestit: 651
Liittynyt: Pe Toukokuu 14. 14:04:34 2004
Paikkakunta: Mikkeli

Re: megaruuttakysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Antti O » Su Kesäkuu 21. 17:16:51 2009

Suosittelen todella lämpimästi käyttämään tuota tyhjäkäyntiventtiiliä closed loop modessa, se on niin nopea reagoimaan että osaa kompensoida flektit jne. Megalla kun on muutenkin taipumusta että auto pyörii hieman erilailla tyhjäkäyntiä riippuen ulkolämpötilasta niin tuo venttiili kyllä osaa hoitaa homman hyvin. Minulla siis käytössä rs turbossa tuo fordin oma venttiili closed loop modessa.

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Re: megaruuttakysymyksiä

Viesti Kirjoittaja olafu » Su Kesäkuu 21. 20:42:04 2009

Sain sen kerran toimimaan, mutta sitten ohjelma korruptoitui väärän säätösoftan takia enkä jaksanu toista kertaa konffia. Vaikeudet johtu siitä etten tienny miten se closed loop mode kuuluu säätää. Nykyään tiedän :)
Jäsen #606

eksu
Viestit: 117
Liittynyt: Ke Huhtikuu 16. 19:08:12 2008
Paikkakunta: helsinki

Re: megaruuttakysymyksiä

Viesti Kirjoittaja eksu » Ma Kesäkuu 22. 19:05:36 2009

noniin tallilla ollaan ja piuhoja vedetää , pari kyssäriä ois:


1. Tuo lisäilmaventtiili (IS ohc EFI) sisältää kaksi piuhaa, miten kytketään ? Eli tionen tulee boksista FIDLE? ja tionen sitten miten ? Mitään relettä ei väliin ole, eli vedänkö karusti toisen (kumman?) boksiin ja toisen maahan vai ?

2. OHC:n kannessa vakiona lämpöanturi nesteille, jossa vain yksi johto. Miten tämän kanssa? Vedänkö vaan boksista piuhan anturiin ja sitten boksin Coolant returnista maihin ?

-Joonas

jeddah
CRSC Jäsen 2021
Viestit: 2561
Liittynyt: Ti Helmikuu 22. 21:47:47 2005
Paikkakunta: Kärkölä
Viesti:

Re: megaruuttakysymyksiä

Viesti Kirjoittaja jeddah » Ma Kesäkuu 22. 19:24:36 2009

eksu kirjoitti:1. Tuo lisäilmaventtiili (IS ohc EFI) sisältää kaksi piuhaa, miten kytketään ? Eli tionen tulee boksista FIDLE? ja tionen sitten miten ? Mitään relettä ei väliin ole, eli vedänkö karusti toisen (kumman?) boksiin ja toisen maahan vai ?
Toinen piuha plussaan ja toinen boksille, napaisuudella ei ole väliä. Mega maadoittaa sitä johdinta.
eksu kirjoitti:2. OHC:n kannessa vakiona lämpöanturi nesteille, jossa vain yksi johto. Miten tämän kanssa? Vedänkö vaan boksista piuhan anturiin ja sitten boksin Coolant returnista maihin ?
Taidat meinata sitä koneen etureunassa olevaa anturia, joka on lämpömittarin anturi. ECUn anturi on imusarjassa kakkos ja kolmospytyn välissä kaksinapainen anturi.
...vaan mikä on coolant return..?

eksu
Viestit: 117
Liittynyt: Ke Huhtikuu 16. 19:08:12 2008
Paikkakunta: helsinki

Re: megaruuttakysymyksiä

Viesti Kirjoittaja eksu » Ma Kesäkuu 22. 19:36:04 2009

Kiitos jeddah nopeasta vastauksesta!

Tarkoitin juuri siinä kannen etureunassa olevaa anturia. eli väärässä olin, laitan sinne alas ne ja voila. kiitos.

eli ostin megasquirttiin DIY autotunesta relayboardin ja siihen wirebundlen, piuhoissa on nuo nimet kuten relay boardissa. Ihmettelin itsekin sitä returnia, mutta hetken lueskeltuani kaavioita huomasin sen tarkoittavan maadoitusta :))

Tusen tack!

sitten vielä tuosta cossun imuilmalämpöanturista: hain sellaisen motonetista (17,90e). Sopiiko tuo laittaa tuohon imusarjan päätyyn kiinni, hyvin näyttäisi meinaa sille olevan paikka siinä? (anteeksi tyhmä kysymys, mutta haluan varmistaa ettei ole mikään alipaineletkun paikka tms.)

http://www.24.fi/eksu/IMAGE_068.jpg <--- Eli tuota tarkoitan :)

VesQ
Viestit: 1142
Liittynyt: Ma Elokuu 16. 18:20:59 2004
Paikkakunta: Hollola

Re: megaruuttakysymyksiä

Viesti Kirjoittaja VesQ » Ma Kesäkuu 22. 19:42:57 2009

Miksei siihenkin, kannattaa tosin kattoa että anturiosa olisi edes vähän ilmavirtauksessa, muistaakseni se oli aika lyhyt, toinen mikä voi aiheuttaa kettuilua kun imusarja lämpiää aika rajusti kun sammuttaa koneen ja vähän ajan päästä kun starttaa niin anturi saattaa näyttää liian kuumaa arvoa ja meinaa vetää laihalle, tilanne tasaantuu kyllä kun ilma alkaa taas virrata ja anturi jäähtyy.

Jarrutehostajalle taitaa sierrassa alunperin olla tuo paikka. Vieressä on toinenkin lähtö joka yleensä tulpattu kuusiokololla mutta en muista oliko sama kierre molemmissa

Itsellä on ahtoputkessa joku 20cm ennen kaasuläppää ja hyvin on pelannut. Vähän nousee konehuoneen lämmön mukana mutta ei haittaa

Tuosta johtosarjasta niin siinähän ei taida olla kuin nuo "perusjohdot" kytketty eli jos haluaa muita ominaisuuksia käyttöön niin joutuu lisäämään pinnejä ja johtoja. Mistäs noita AMPin pinnejä muuten saa ?

eksu
Viestit: 117
Liittynyt: Ke Huhtikuu 16. 19:08:12 2008
Paikkakunta: helsinki

Re: megaruuttakysymyksiä

Viesti Kirjoittaja eksu » Ma Kesäkuu 22. 19:49:15 2009

kiitos vastauksesta, mietin itsekin tuota ahtoputkea koska tuo lämpiää.

Johtosarjassa ja realyboardissa on kaikki tarvittavat, jopa 5:lle lisäsensorillekin paikat mihin voi sitten itse laitta mitä kukin haluaa (Siis V3.0 boardin sytkäjutut yms messissä). Itselläni on ms1 v2.2 joten tähän se passaa kuin alaikäinen teinityttö SK-ravintolaan :P Ainoa mihin joutui itse varastosta piuhat kaivamaan oli jatkuva 12v suuttimille.

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Re: megaruuttakysymyksiä

Viesti Kirjoittaja olafu » Ma Kesäkuu 22. 20:16:25 2009

Napaisuudella ON väliä, siinä venttiilissä on _joskus_ suojadiodi, riippuu minkä ikäsestä se venttiili on otettu. OHC is:ssä sitä ei tietääkseni ole, mutta jos venttiili on DOHC:sta niin pitäisi olla. Tiedän kun poltin omasta is-sierrasta boksin kerran. Liitin ei sopinu ja pistin sopimaan, räps.
Jäsen #606

eksu
Viestit: 117
Liittynyt: Ke Huhtikuu 16. 19:08:12 2008
Paikkakunta: helsinki

Re: megaruuttakysymyksiä

Viesti Kirjoittaja eksu » Pe Kesäkuu 26. 23:33:39 2009

Löytyisikö pk-seudulta klubilaisat joka tämän haluaisi kolvailla (ms edis-muutoksen + ton etuvastuksen siihen venttiiliin?)
Itselläni ei "ole tarpeeksi vakaat kädet" niinsanotusti...
Korvausta vastaan tietysti.

-Joonas

0503446805

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Re: megaruuttakysymyksiä

Viesti Kirjoittaja olafu » Su Kesäkuu 28. 22:30:29 2009

Tarkemmin ajateltuna 820 ohmin vastus soveltuu paremmin.
Jäsen #606

Aksu
Viestit: 4147
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 20:27:24 2001
Paikkakunta: Turuus
Viesti:

Re: megaruuttakysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Aksu » To Heinäkuu 23. 19:46:08 2009

Mites nuo kipävahvistemet(0227100200/203) ja hukkakipinäpuolan saa testattua että ovat ehjiä.
Muutamat osat kaipaisi varmistusta että ovat varmasti ehjiä ennen eteenpäin menoa.
Focus 3d- 99 homemade rämä
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer

Pykälä
Viestit: 1858
Liittynyt: Ti Syyskuu 28. 22:34:44 2004
Paikkakunta: Nummela

Re: megaruuttakysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Pykälä » Pe Heinäkuu 31. 20:08:18 2009

Cossun harmaille (2.4ohm./536cc/min) tarvis vahvistuksen että mitä PWM time threshold ja PWM current limit pitäis olla suunnilleen.
-Ja savun hälvettyä vaihdamme asentajaa-
KALUSTO:
Sierra Cosworth Replica -86
Lintta -87
Sisu SR 313
Joku käyttis

Tinde
Viestit: 710
Liittynyt: Ma Helmikuu 4. 14:55:47 2002
Paikkakunta: Vammala
Viesti:

Re: megaruuttakysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Tinde » Pe Heinäkuu 31. 22:15:33 2009

BlackEscort kirjoitti:Cossun harmaille (2.4ohm./536cc/min) tarvis vahvistuksen että mitä PWM time threshold ja PWM current limit pitäis olla suunnilleen.
http://www.msextra.com/manuals/MS_Extra ... al.htm#pwm

"
For low-impedance injectors (less than 3 Ohms),...
...1. Start with:

+ PWM Time Threshold = 1.0 millisecond, and
+ PWM Current Limit (%) = 75%
...
"

Pykälä
Viestit: 1858
Liittynyt: Ti Syyskuu 28. 22:34:44 2004
Paikkakunta: Nummela

Re: megaruuttakysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Pykälä » Ma Elokuu 3. 22:37:10 2009

Tinde kirjoitti:
BlackEscort kirjoitti:Cossun harmaille (2.4ohm./536cc/min) tarvis vahvistuksen että mitä PWM time threshold ja PWM current limit pitäis olla suunnilleen.
http://www.msextra.com/manuals/MS_Extra ... al.htm#pwm

"
For low-impedance injectors (less than 3 Ohms),...
...1. Start with:

+ PWM Time Threshold = 1.0 millisecond, and
+ PWM Current Limit (%) = 75%
...
"
Käsitin että noista arvoista ruvetaan säätämään...kuten suomennoksessa oli opastettu. Nyt arvot 55% ja 0.9ms. En tiedä sitten menikö mulla oikein opiskelu. Mutta jos joku muu saanu jo cosan suuttimien kanssa toimiin ja säätöihin vois valaista omilla arvoillaan asiaa.
-Ja savun hälvettyä vaihdamme asentajaa-
KALUSTO:
Sierra Cosworth Replica -86
Lintta -87
Sisu SR 313
Joku käyttis

Henkku
CRSC jäsen 2016
Viestit: 1126
Liittynyt: La Joulukuu 21. 23:38:07 2002
Paikkakunta: Äänekoski westside..

Re: megaruuttakysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Henkku » To Elokuu 20. 16:58:13 2009

Voiko is:n oma kaasuläppä asentotunnistinta käyttää megaruutan kanssa ?
Itselläni ei sellaista ole niin en tiedä onko se edes potentiometri vai on/off katkaisia.
Jos alkuperäinen käy niin sallaista saa tarjota. tarvetta olis.

Sultzi
Viestit: 4858
Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
Paikkakunta: Kalvola

Re: megaruuttakysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Sultzi » To Elokuu 20. 17:17:16 2009

Alkuperäinen käy.

Henkku
CRSC jäsen 2016
Viestit: 1126
Liittynyt: La Joulukuu 21. 23:38:07 2002
Paikkakunta: Äänekoski westside..

Re: megaruuttakysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Henkku » To Elokuu 20. 18:14:12 2009

Hyvä Kiitos !

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Re: megaruuttakysymyksiä

Viesti Kirjoittaja olafu » Su Elokuu 23. 1:07:30 2009

jos vaan on ehjä. kannattaa katsoa tarkkaan.
Jäsen #606

Henkku
CRSC jäsen 2016
Viestit: 1126
Liittynyt: La Joulukuu 21. 23:38:07 2002
Paikkakunta: Äänekoski westside..

Re: megaruuttakysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Henkku » Ti Elokuu 25. 21:59:33 2009

olafu kirjoitti:jos vaan on ehjä. kannattaa katsoa tarkkaan.
Mittasin potikan ja vastus nousi /laski tasaisesti..
1-2 johtojen väli 3.89 - 0.00 ohm
2-3 väliltä 0.27 - 3.82 ohm

VesQ
Viestit: 1142
Liittynyt: Ma Elokuu 16. 18:20:59 2004
Paikkakunta: Hollola

Re: megaruuttakysymyksiä

Viesti Kirjoittaja VesQ » Ke Elokuu 26. 8:48:09 2009

Olikos se "asteikko" noin pieni, muistelisin että jotain kilo-ohmeja olisi antanut. Pääasia kuitenkin että missään kohtaa ei tule ns piikkejä kuten noissa vanhuuttaan alkaa olla

eksu
Viestit: 117
Liittynyt: Ke Huhtikuu 16. 19:08:12 2008
Paikkakunta: helsinki

Re: megaruuttakysymyksiä

Viesti Kirjoittaja eksu » Pe Syyskuu 4. 17:34:29 2009

Tuleeko tämä venttiilin 820ohm vastus minne? jatkoimme tänään projektia tuossa ja en kuollaksenikaan muista olenko sen laittanut vai en... Eli tuleeko se boksiin (paikka?) vai suoran siihen itse mötykkään...
toivottavasti tyhmistä kysymyksistä ei rankaista :D

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Re: megaruuttakysymyksiä

Viesti Kirjoittaja olafu » Pe Syyskuu 4. 17:40:12 2009

Se tulee IDLE-solenoidin ohjaustransistorin etuvastuksen tilalle. Piirilevyllä on sille paikka, mutta siinä on se kilonen (1000ohm) vastus alkujaan, eikä se ole kyllä ihan välttämätöntä vaihtaa edes. Ainakin ton suuremman transistorin spekseistä kun katsoo, niin ei toi tyhjäkäyntisolenoidin virta vielä sitä jaksa kuumentaa. Sitten vasta kun mennään useemman ampeerin virtoihin niin alkaa lämpenemistä tapahtua, tuo kaiketi ottaa jotain 1-2A maks.
Jäsen #606

Qtka
Viestit: 193
Liittynyt: Ke Helmikuu 2. 16:59:31 2005
Paikkakunta: Sonkajärvi

Re: megaruuttakysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Qtka » La Syyskuu 5. 16:22:19 2009

Mikähän mahtaa olla toosasta kärähtänyt kun on ruvennut antamaan tyhjäkäynti venttiilille positiivista virtaa molemmista piuhoista? Käytössä fordin oma kaks napanen venttiili, v.3.0 levy ja 1-prosessori...
Liekköön kiviä....

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Re: megaruuttakysymyksiä

Viesti Kirjoittaja olafu » Su Syyskuu 6. 14:13:32 2009

Qtka kirjoitti:Mikähän mahtaa olla toosasta kärähtänyt kun on ruvennut antamaan tyhjäkäynti venttiilille positiivista virtaa molemmista piuhoista? Käytössä fordin oma kaks napanen venttiili, v.3.0 levy ja 1-prosessori...
Oletetaan nyt että tarkotat virralla jännitettä, niin että plussaa työntää boksin nastaan menevästä piuhastakin? Luultavasti FIDLE-transistorin suojadiodi oikosulussa ja itse transistori suurella todennäköisyydellä myös paskana. Saattaa löytyä jopa ihan mustaa piirilevyltä. Tietenkin jos mitataan venttiili paikallaan eikä venttiiliä ohjata, niin sieltä kuuluukin tulla sama jännite kummastakin nastasta.
Jäsen #606

Qtka
Viestit: 193
Liittynyt: Ke Helmikuu 2. 16:59:31 2005
Paikkakunta: Sonkajärvi

Re: megaruuttakysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Qtka » Ma Syyskuu 7. 14:39:16 2009

olafu kirjoitti:
Qtka kirjoitti:Mikähän mahtaa olla toosasta kärähtänyt kun on ruvennut antamaan tyhjäkäynti venttiilille positiivista virtaa molemmista piuhoista? Käytössä fordin oma kaks napanen venttiili, v.3.0 levy ja 1-prosessori...
Oletetaan nyt että tarkotat virralla jännitettä, niin että plussaa työntää boksin nastaan menevästä piuhastakin? Luultavasti FIDLE-transistorin suojadiodi oikosulussa ja itse transistori suurella todennäköisyydellä myös paskana. Saattaa löytyä jopa ihan mustaa piirilevyltä. Tietenkin jos mitataan venttiili paikallaan eikä venttiiliä ohjata, niin sieltä kuuluukin tulla sama jännite kummastakin nastasta.
Nyt rokkaa... tai ainakin yrittää :evil: Kun yrittää laittaa tyhjäkäynnin sen venttiilin varaan alkaa tyhjäkäynti soutaa 500-1200rpm.... ilman venttiiliäkin pitää säätää helvetin rikkaalle että käy tasaseen...

Ja toinen kysymys: Megatunen ja Tuner studion mittaristoon voi valita näkyviin Dutycycle1 ja Dutycycle2 mittarit.... Näyttääkö tuo 1 mittari 1suutinlähdön dutycycleä ja 2 toisen lähdön? vai mitävittua :? Kakkonen näyttää koko ajan noin puolta enemmän kun 1-mittari...
Liekköön kiviä....

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Re: megaruuttakysymyksiä

Viesti Kirjoittaja olafu » Ma Syyskuu 7. 19:44:38 2009

Qtka kirjoitti:
olafu kirjoitti:
Qtka kirjoitti:Mikähän mahtaa olla toosasta kärähtänyt kun on ruvennut antamaan tyhjäkäynti venttiilille positiivista virtaa molemmista piuhoista? Käytössä fordin oma kaks napanen venttiili, v.3.0 levy ja 1-prosessori...
Oletetaan nyt että tarkotat virralla jännitettä, niin että plussaa työntää boksin nastaan menevästä piuhastakin? Luultavasti FIDLE-transistorin suojadiodi oikosulussa ja itse transistori suurella todennäköisyydellä myös paskana. Saattaa löytyä jopa ihan mustaa piirilevyltä. Tietenkin jos mitataan venttiili paikallaan eikä venttiiliä ohjata, niin sieltä kuuluukin tulla sama jännite kummastakin nastasta.
Nyt rokkaa... tai ainakin yrittää :evil: Kun yrittää laittaa tyhjäkäynnin sen venttiilin varaan alkaa tyhjäkäynti soutaa 500-1200rpm.... ilman venttiiliäkin pitää säätää helvetin rikkaalle että käy tasaseen...

Ja toinen kysymys: Megatunen ja Tuner studion mittaristoon voi valita näkyviin Dutycycle1 ja Dutycycle2 mittarit.... Näyttääkö tuo 1 mittari 1suutinlähdön dutycycleä ja 2 toisen lähdön? vai mitävittua :? Kakkonen näyttää koko ajan noin puolta enemmän kun 1-mittari...
Muistaakseni tosta dutycyclestä on ollut finsquirtilla juttua, ilmeisesti toinen mittari näyttää oikein ja toisessa on bugi.
Jäsen #606

Mikitic
Viestit: 2571
Liittynyt: To Lokakuu 20. 21:56:17 2005
Paikkakunta: Jämsänkoski
Viesti:

Re: megaruuttakysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Mikitic » Pe Lokakuu 30. 17:57:25 2009

mites nykytilanne ton Ms+edis yhdistelmän kanssa tuo sytkän katkominen? Lc ja AL tietenkin mielessä... onko olemassa jo koodia tms millä sais pelaamaan? itse yrittänyt tutkia nigga sivuilta mutta ei ole asia selvinnyt.

Fomococars
Viestit: 1022
Liittynyt: Ti Lokakuu 24. 22:42:12 2006
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: megaruuttakysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Fomococars » Pe Lokakuu 30. 22:10:48 2009

Olisiko mahdollista että Antti O ja Olafu tekis ohjeen tuohon closed loop jutskaan vaik print screen meininki.

Meitä perässä kahlaajia megan kans täällä riittää.

Kiitokset kaikkien puolesta etukäteen O:)
Escort Mk1 GT 2D 1969 1300 RS kilpapalikat cosworth rojekti 1986-2050
Escort Mk2 2D 1980 1300 Automatic
Escort Mk1 2D 1300 1972 kahesti katon kautta ympäri
Escort Mk1 2D 1100 1968 eka Fordini inssiajo esko
Escort Mk1 2D RS2000 1973 orginal kori avattavat ikkunat 6 kpl

Tarpeettomana 4wd Cosworth/OHC ö-pumppu + 4wd ö-suihkuputki

harley.davidsonfi miuku gmail piste com

Jasu
Viestit: 1987
Liittynyt: Ma Kesäkuu 3. 19:53:15 2002
Paikkakunta: Tampere / Isojoki

Re: megaruuttakysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Jasu » Ti Elokuu 10. 9:12:58 2010

Osaisko joku auttaa asiassa? Ms2V3.0 ja 6 suutinta. Matala- vai korkeaohmiset?
Jäsen 194.
HOMMA HANSKASSA, HANSKAT RANSKASSA.

Fomococars
Viestit: 1022
Liittynyt: Ti Lokakuu 24. 22:42:12 2006
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: megaruuttakysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Fomococars » Ti Elokuu 10. 10:24:30 2010

tietäjät voi varmistaa tämän

mutta tuo 3.0 painos ottaa vastaan molemmat suutin versiot ilman vastus rakenteluja.

eli ihan sama laita kaikki samoja niin skulaa.

ja mielummin hieman suuttimet yläkanttiin isot kuin se että huutavat auki niskapunasena
Escort Mk1 GT 2D 1969 1300 RS kilpapalikat cosworth rojekti 1986-2050
Escort Mk2 2D 1980 1300 Automatic
Escort Mk1 2D 1300 1972 kahesti katon kautta ympäri
Escort Mk1 2D 1100 1968 eka Fordini inssiajo esko
Escort Mk1 2D RS2000 1973 orginal kori avattavat ikkunat 6 kpl

Tarpeettomana 4wd Cosworth/OHC ö-pumppu + 4wd ö-suihkuputki

harley.davidsonfi miuku gmail piste com

Jasu
Viestit: 1987
Liittynyt: Ma Kesäkuu 3. 19:53:15 2002
Paikkakunta: Tampere / Isojoki

Re: megaruuttakysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Jasu » Ti Elokuu 10. 10:31:35 2010

Juu näin olin itsekin ymmärtänyt, mutta halusin varmistuksen kun kyse 6:sta suuttimesta. Ja hieman yläkanttiin ajattelinkin ne laittaa (ehkä 1000cc), mutta kuinkahan hyvin megalla saa isot säädettyä että saa päästöistä läpi.
Jäsen 194.
HOMMA HANSKASSA, HANSKAT RANSKASSA.

Fomococars
Viestit: 1022
Liittynyt: Ti Lokakuu 24. 22:42:12 2006
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: megaruuttakysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Fomococars » Ke Elokuu 11. 11:05:51 2010

1000:ninen suutin

olet siis rakentamssa 600+ hevosvoima moottoria

joteski näin tää mutua

80-180 IS suutin
300 heppaan asti toimii cossun vakio suuttimet
300-450 deka 630

jos et niin deka 630 toimii varmasti myös päästöjen kohdalla.

koska itsellä tehot jää alle 500 niin joudun tyytymään noihin mopoihin 630.
Escort Mk1 GT 2D 1969 1300 RS kilpapalikat cosworth rojekti 1986-2050
Escort Mk2 2D 1980 1300 Automatic
Escort Mk1 2D 1300 1972 kahesti katon kautta ympäri
Escort Mk1 2D 1100 1968 eka Fordini inssiajo esko
Escort Mk1 2D RS2000 1973 orginal kori avattavat ikkunat 6 kpl

Tarpeettomana 4wd Cosworth/OHC ö-pumppu + 4wd ö-suihkuputki

harley.davidsonfi miuku gmail piste com

Jasu
Viestit: 1987
Liittynyt: Ma Kesäkuu 3. 19:53:15 2002
Paikkakunta: Tampere / Isojoki

Re: megaruuttakysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Jasu » Ke Elokuu 11. 11:15:17 2010

Tehot tulee todennäköisesti olemaan 600-700hv välissä. Tuo 630cc riittäis kyllä n. 650hv tehoille, mutta saisi varmuuden vuoksi olla hieman suuremmat. Tosiaan tuo Boschin 1000cc kiinnostaisi, mutta kohtuu kalliit suuttimet. Esim. Dekalla olisi 875cc suuttimia, mutta en ole niitä Suomesta löytänyt.
Jäsen 194.
HOMMA HANSKASSA, HANSKAT RANSKASSA.

Jari H
Viestit: 935
Liittynyt: Ti Maaliskuu 18. 16:46:48 2003
Paikkakunta: Kausala

Re: megaruuttakysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Jari H » Ke Elokuu 11. 12:16:52 2010

Pensanpainetta lisäämällä saa 630:iin lisää tuottoa. Parisataa cc:tä tulee lisää helposti.
Alle 3,5% CO:n saa noilla 2.9:ssä ilman kikkailua. Muustahan ei omassa tapauksessa tarvi välittää.
Ken Duttweiler:
'Turbos are great devices for screwing things up because a little is good and little bit more is better and pretty soon you're in trouble.'

Good enough is not good enough, it has to be done right.

Jasu
Viestit: 1987
Liittynyt: Ma Kesäkuu 3. 19:53:15 2002
Paikkakunta: Tampere / Isojoki

Re: megaruuttakysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Jasu » Ke Elokuu 11. 12:25:22 2010

Jari H kirjoitti:Pensanpainetta lisäämällä saa 630:iin lisää tuottoa. Parisataa cc:tä tulee lisää helposti.
Alle 3,5% CO:n saa noilla 2.9:ssä ilman kikkailua. Muustahan ei omassa tapauksessa tarvi välittää.
Totta, mutta jos peruspaineita nostetaan niin loppuu pumpusta tuotto. Tulee halvemmaksi ostaa suuremmat suuttimet kuin toinen pumppu.
Jäsen 194.
HOMMA HANSKASSA, HANSKAT RANSKASSA.

Jari H
Viestit: 935
Liittynyt: Ti Maaliskuu 18. 16:46:48 2003
Paikkakunta: Kausala

Re: megaruuttakysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Jari H » Ke Elokuu 11. 13:06:33 2010

Jasu kirjoitti:Tulee halvemmaksi ostaa suuremmat suuttimet kuin toinen pumppu.
Totakin on joskus kokeiltu, ei toimi.
Mutta riskimpi pumppu isompien suuttimien kanssa kyllä toimi.
Mun mielestä jos ei pumppu kestä nostaa paineita esim. vaan 3 -> 4bar, niin se on jo turhan limiitillä.
En tiedä paljonko on sun paljon, mutta alle 300€ saa jo semmosen pumpun että piisaa pahimpaan vapinaan.
Malloryn 5110FI:tä oli varmaan duunissa vielä pari kpl hyllyssä..
Ken Duttweiler:
'Turbos are great devices for screwing things up because a little is good and little bit more is better and pretty soon you're in trouble.'

Good enough is not good enough, it has to be done right.

Fomococars
Viestit: 1022
Liittynyt: Ti Lokakuu 24. 22:42:12 2006
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: megaruuttakysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Fomococars » Ke Elokuu 11. 16:16:00 2010

tietämättä moottoristasi

ellei jo tehty niin

kansien avarruksella ja imuventtiilien suurennoksella saa lisäheppoja.
-monasti pakokaiverrus ja pakovenansuurennus ei tuo niin suurta hyötyä taaloihin nähde.

ois tietty kiva jos ois semmoset suuttimet mitä saa maasta jos suutin sattuu simahtaan kesken bikinikauden.

se on yks syy miksi päädyn noihin seinästä heti löytyviin deka jutskiin.

tuo vaatii jo sitten ihan oikean kytkimen kaks levysen kytkimen niin sit ei ole kytkytin murheita.
Escort Mk1 GT 2D 1969 1300 RS kilpapalikat cosworth rojekti 1986-2050
Escort Mk2 2D 1980 1300 Automatic
Escort Mk1 2D 1300 1972 kahesti katon kautta ympäri
Escort Mk1 2D 1100 1968 eka Fordini inssiajo esko
Escort Mk1 2D RS2000 1973 orginal kori avattavat ikkunat 6 kpl

Tarpeettomana 4wd Cosworth/OHC ö-pumppu + 4wd ö-suihkuputki

harley.davidsonfi miuku gmail piste com

Perkele
Viestit: 694
Liittynyt: Pe Heinäkuu 19. 7:07:30 2002
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Re: megaruuttakysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Perkele » To Elokuu 12. 11:56:06 2010

Jasu kirjoitti:Tehot tulee todennäköisesti olemaan 600-700hv välissä. Tuo 630cc riittäis kyllä n. 650hv tehoille, mutta saisi varmuuden vuoksi olla hieman suuremmat. Tosiaan tuo Boschin 1000cc kiinnostaisi, mutta kohtuu kalliit suuttimet. Esim. Dekalla olisi 875cc suuttimia, mutta en ole niitä Suomesta löytänyt.
Suosittelen mahd pienissä suuttimissa pysymistä, mitkä kuitenkin riittävät varmasti tehoille ja kutos koneeseen ei onneksi tarvi niin hirveän isoja suuttimia hevosiin nähden. Joku 700-800cc akseli varmaan sopiva ja esim. VPV-Motorracingilta löytyy monenmoista tuohonkin väliin.
Itellä Cossussa 630 Dekat täyssequentaali ohjauksella (MS2 Extra) ja suuttimien aukiolo tyhjäkäynnillä noin 1,5ms josta noin 1ms on aukeamisviivettä joten varsinaista suihkuaikaa ei ole paljon. Kyllähän MS2:lla saa reilusti yli tonnisetkin pelaamaan mutta pienemmillä helpompaa. :D
Escort Cosworth -94 MS2 Extra 3.3.5/gslender 2.8a, ahtopaineen säädöllä, sequential ruiskutuksella, COP , yms.
Audi A4 quattro TFSI 2.0 -09, Eibach, Simmons.
#432
"Mestarisäätäjä"

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Re: megaruuttakysymyksiä

Viesti Kirjoittaja olafu » To Elokuu 12. 18:38:35 2010

Mulla on 1600cc suuttimet ja niitten kanssa on jo pieniä vaikeuksia, alkaa oleen aika herkkä säädölle ja suuttimien keskinäiset erot kertaantuu, kun aukioloajat on lyhyet.
Jäsen #606

Vastaa Viestiin