perä väärinpäin.?
Valvoja: CRSC Hallitus
-
- Viestit: 166
- Liittynyt: Ma Joulukuu 10. 17:42:01 2001
- Paikkakunta: lempäälä
- Viesti:
perä väärinpäin.?
paljonkos tommonen normaali takaveto auton perä kestää voimaa kun sen kääntää ylös alaisin.eli vähä kun ajaisi pakilla aina.välityksen kesto vähän mietityttää.?
-
- Viestit: 6490
- Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
- Paikkakunta: Nummela
Re: perä väärinpäin.?
No eihän se toimi!
Tavallinen hypoidiperä ei ole suunniteltu käytettäväksi "takaperin".
Hammasprofiili ei kestä juurikaan kuormaa jättöpuolella.
Kts. wikipedia tms
Tavallinen hypoidiperä ei ole suunniteltu käytettäväksi "takaperin".
Hammasprofiili ei kestä juurikaan kuormaa jättöpuolella.
Kts. wikipedia tms
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe
-
- Viestit: 422
- Liittynyt: Ti Maaliskuu 9. 15:10:53 2004
- Paikkakunta: Lappi/Simo
- Viesti:
Re: perä väärinpäin.?
Eikös joihinkin akseleihin ollu saatavana reversed(hampaat väärin päin) välitystä juurikin tuota kääntöä varten.
Jäsen #1342
-Escort II 2.0TiC -79
-Mondeo 1.8i -99
-Escort II 2.0TiC -79
-Mondeo 1.8i -99
-
- Viestit: 166
- Liittynyt: Ma Joulukuu 10. 17:42:01 2001
- Paikkakunta: lempäälä
- Viesti:
Re: perä väärinpäin.?
koitetaas selittää uudestaan.eli otetaan ihan tavan akseli ja kiepautetaan se auton etupäähän ja siitä vielä pyöräytetään se ympäri,edelleen kardaanin laippa osottaa auton keskustaa kohti,niin eikös jos se kardan akseli pyöri normaalisti myötäpäivään ja veto oli eteenpäin niin nyt käännettyna se ja edelleen kardaani pyörii myötäpäivään niin onkos veto edelleen eteenpäin ja hampaat ottaa normaalisti kiinni.jeesus että oli vaikeesti selitettyEemeli kirjoitti:Eikös joihinkin akseleihin ollu saatavana reversed(hampaat väärin päin) välitystä juurikin tuota kääntöä varten.

-
- Viestit: 1438
- Liittynyt: Ma Tammikuu 7. 21:44:15 2002
- Paikkakunta: Mäntsälä
Re: perä väärinpäin.?
Eikös reverse-rattailla muuteta just se kardaanin pyörimissuunta.
Joissain (olisko Kupla) onnistuu kääntää iso vetopyörä toiselle puolelle pinionia, eli silloin vetosuunta muuttuu vaikka kardaani (tai vaihteiston kytkinakseli) pyörii myötäpäivään....
normaalit takavetoperät on sen verran epäsymmetrisiä, ettei ole tilaa tuollaiseen, siksi on keksitty noi rattaat
Joissain (olisko Kupla) onnistuu kääntää iso vetopyörä toiselle puolelle pinionia, eli silloin vetosuunta muuttuu vaikka kardaani (tai vaihteiston kytkinakseli) pyörii myötäpäivään....
normaalit takavetoperät on sen verran epäsymmetrisiä, ettei ole tilaa tuollaiseen, siksi on keksitty noi rattaat
-
- Viestit: 4825
- Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
- Paikkakunta: Urjala
Re: perä väärinpäin.?
Jos tässä tapauksessa saadaan se etupäähän ylösalaisin käännetyn perän laippa pyörimään samaan suuntaan niinkuin alunperinkin, niin ongelma syntyy pelkäsään voitelupuolella. Veto täytyy silloin ottaa hammasrattailla kardaanilta, koska muuten se pyörisi väärin päin.mk kax kirjoitti:koitetaas selittää uudestaan.eli otetaan ihan tavan akseli ja kiepautetaan se auton etupäähän ja siitä vielä pyöräytetään se ympäri,edelleen kardaanin laippa osottaa auton keskustaa kohti,niin eikös jos se kardan akseli pyöri normaalisti myötäpäivään ja veto oli eteenpäin niin nyt käännettyna se ja edelleen kardaani pyörii myötäpäivään niin onkos veto edelleen eteenpäin ja hampaat ottaa normaalisti kiinni.jeesus että oli vaikeesti selitettyEemeli kirjoitti:Eikös joihinkin akseleihin ollu saatavana reversed(hampaat väärin päin) välitystä juurikin tuota kääntöä varten.
Porkkalan konepajan käännetty majuri (pyöräkuormaajaksi muutettu) on tehty vissiin tolla tavalla. Se on käytännössä ihan tavallinen majuri mistä on käännetty penkki ja hytti toisin päin, ratti siirretty ja asennettu etukuormaaja traktorin perään. Takavedosta on tullut etuveto ja suunnan vaihto todennäkösesti tehty ihan vaan yksinkertasesti kääntämällä hanurin lautaspyörä toiselle puolelle pinionia. En mene takuuseen onko tämä sitten enää hypoidipyörästö kuten yleensä autoissa. Hypoidin pinioni työntää lautaspyörää, vetoa se ei ilmeisesti kovin älyttömästi kestä...TAp kirjoitti:Eikös reverse-rattailla muuteta just se kardaanin pyörimissuunta.
Joissain (olisko Kupla) onnistuu kääntää iso vetopyörä toiselle puolelle pinionia, eli silloin vetosuunta muuttuu vaikka kardaani (tai vaihteiston kytkinakseli) pyörii myötäpäivään....
normaalit takavetoperät on sen verran epäsymmetrisiä, ettei ole tilaa tuollaiseen, siksi on keksitty noi rattaat

Jäsen #606
-
- Viestit: 790
- Liittynyt: Ti Syyskuu 3. 10:40:17 2002
- Paikkakunta: Järvelä
Re: perä väärinpäin.?
Näin minullekin Off road välläreitä myyvät putkat sanoi. Ei kestä tavan ajeluja käytössä nuo reverse rotation välitykset.