perä väärinpäin.?

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

mk kax
Viestit: 166
Liittynyt: Ma Joulukuu 10. 17:42:01 2001
Paikkakunta: lempäälä
Viesti:

perä väärinpäin.?

Viesti Kirjoittaja mk kax » Ma Elokuu 31. 14:34:53 2009

paljonkos tommonen normaali takaveto auton perä kestää voimaa kun sen kääntää ylös alaisin.eli vähä kun ajaisi pakilla aina.välityksen kesto vähän mietityttää.?
No eihän se toimi!!!

Takatuuppari

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Re: perä väärinpäin.?

Viesti Kirjoittaja jjs » Ma Elokuu 31. 17:38:52 2009

No eihän se toimi!

Tavallinen hypoidiperä ei ole suunniteltu käytettäväksi "takaperin".
Hammasprofiili ei kestä juurikaan kuormaa jättöpuolella.
Kts. wikipedia tms
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

Eemeli
Viestit: 422
Liittynyt: Ti Maaliskuu 9. 15:10:53 2004
Paikkakunta: Lappi/Simo
Viesti:

Re: perä väärinpäin.?

Viesti Kirjoittaja Eemeli » Ma Elokuu 31. 17:52:15 2009

Eikös joihinkin akseleihin ollu saatavana reversed(hampaat väärin päin) välitystä juurikin tuota kääntöä varten.
Jäsen #1342

-Escort II 2.0TiC -79
-Mondeo 1.8i -99

mk kax
Viestit: 166
Liittynyt: Ma Joulukuu 10. 17:42:01 2001
Paikkakunta: lempäälä
Viesti:

Re: perä väärinpäin.?

Viesti Kirjoittaja mk kax » Ma Elokuu 31. 19:55:38 2009

Eemeli kirjoitti:Eikös joihinkin akseleihin ollu saatavana reversed(hampaat väärin päin) välitystä juurikin tuota kääntöä varten.
koitetaas selittää uudestaan.eli otetaan ihan tavan akseli ja kiepautetaan se auton etupäähän ja siitä vielä pyöräytetään se ympäri,edelleen kardaanin laippa osottaa auton keskustaa kohti,niin eikös jos se kardan akseli pyöri normaalisti myötäpäivään ja veto oli eteenpäin niin nyt käännettyna se ja edelleen kardaani pyörii myötäpäivään niin onkos veto edelleen eteenpäin ja hampaat ottaa normaalisti kiinni.jeesus että oli vaikeesti selitetty :shock:
No eihän se toimi!!!

Takatuuppari

TAp
Viestit: 1438
Liittynyt: Ma Tammikuu 7. 21:44:15 2002
Paikkakunta: Mäntsälä

Re: perä väärinpäin.?

Viesti Kirjoittaja TAp » Ti Syyskuu 1. 11:27:38 2009

Eikös reverse-rattailla muuteta just se kardaanin pyörimissuunta.

Joissain (olisko Kupla) onnistuu kääntää iso vetopyörä toiselle puolelle pinionia, eli silloin vetosuunta muuttuu vaikka kardaani (tai vaihteiston kytkinakseli) pyörii myötäpäivään....

normaalit takavetoperät on sen verran epäsymmetrisiä, ettei ole tilaa tuollaiseen, siksi on keksitty noi rattaat

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Re: perä väärinpäin.?

Viesti Kirjoittaja olafu » Ti Syyskuu 1. 17:53:26 2009

mk kax kirjoitti:
Eemeli kirjoitti:Eikös joihinkin akseleihin ollu saatavana reversed(hampaat väärin päin) välitystä juurikin tuota kääntöä varten.
koitetaas selittää uudestaan.eli otetaan ihan tavan akseli ja kiepautetaan se auton etupäähän ja siitä vielä pyöräytetään se ympäri,edelleen kardaanin laippa osottaa auton keskustaa kohti,niin eikös jos se kardan akseli pyöri normaalisti myötäpäivään ja veto oli eteenpäin niin nyt käännettyna se ja edelleen kardaani pyörii myötäpäivään niin onkos veto edelleen eteenpäin ja hampaat ottaa normaalisti kiinni.jeesus että oli vaikeesti selitetty :shock:
Jos tässä tapauksessa saadaan se etupäähän ylösalaisin käännetyn perän laippa pyörimään samaan suuntaan niinkuin alunperinkin, niin ongelma syntyy pelkäsään voitelupuolella. Veto täytyy silloin ottaa hammasrattailla kardaanilta, koska muuten se pyörisi väärin päin.
TAp kirjoitti:Eikös reverse-rattailla muuteta just se kardaanin pyörimissuunta.

Joissain (olisko Kupla) onnistuu kääntää iso vetopyörä toiselle puolelle pinionia, eli silloin vetosuunta muuttuu vaikka kardaani (tai vaihteiston kytkinakseli) pyörii myötäpäivään....

normaalit takavetoperät on sen verran epäsymmetrisiä, ettei ole tilaa tuollaiseen, siksi on keksitty noi rattaat
Porkkalan konepajan käännetty majuri (pyöräkuormaajaksi muutettu) on tehty vissiin tolla tavalla. Se on käytännössä ihan tavallinen majuri mistä on käännetty penkki ja hytti toisin päin, ratti siirretty ja asennettu etukuormaaja traktorin perään. Takavedosta on tullut etuveto ja suunnan vaihto todennäkösesti tehty ihan vaan yksinkertasesti kääntämällä hanurin lautaspyörä toiselle puolelle pinionia. En mene takuuseen onko tämä sitten enää hypoidipyörästö kuten yleensä autoissa. Hypoidin pinioni työntää lautaspyörää, vetoa se ei ilmeisesti kovin älyttömästi kestä... :?
Jäsen #606

Markus
Viestit: 790
Liittynyt: Ti Syyskuu 3. 10:40:17 2002
Paikkakunta: Järvelä

Re: perä väärinpäin.?

Viesti Kirjoittaja Markus » Ke Syyskuu 2. 10:40:10 2009

Näin minullekin Off road välläreitä myyvät putkat sanoi. Ei kestä tavan ajeluja käytössä nuo reverse rotation välitykset.

Vastaa Viestiin