Imulämpötila-anturin sijoitus?

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

Sultzi
Viestit: 4858
Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
Paikkakunta: Kalvola

Imulämpötila-anturin sijoitus?

Viesti Kirjoittaja Sultzi » Ke Syyskuu 2. 19:08:13 2009

Eli, tästähän näkee montaa eri versiota ihan tehdas turboautoissakin. Joissakin imusarjassa (tää vissiin yleisin???) ja ahtoputkissakin. Mutta mikä olis se paras paikka? Itellä oli sierrassa silloin heti coolerin jälkeen 90asteen mutkassa ja siinä ainakin lämpeni melko paljonkin kun auton sammutti lämpimänä. Eli olisko parempi sijoittaa mahdollisimman lähelle kaasuläppiä, joissa syyläri ei hohka lämmintä ahtoputkeen niin paljoa? Vai itse imusarjaan, siellä ainakin kuvittelisi tapahtuvan samanlaista lämpeämistä ehkä enemmänkin? Vinkkejä otetaan siis vastaan, vielä ei ole paikkaa tehty ahtoputkeen. Paikkaa hahmottelin josko laittaisi juuri ennen kaasuläppiä, josta johdon saisi nätisti vietyä suutin ym. johtojen kanssa eculle.

MouTine
Viestit: 9717
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
Viesti:

Re: Imulämpötila-anturin sijoitus?

Viesti Kirjoittaja MouTine » Ke Syyskuu 2. 19:27:55 2009

Eiköhän se ole ihan sama kun kuitenkin kartat ja säädöt kalibroidaan kyseiselle kokonaisuudelle. Pistä semmoseen paikkaan missä on suojassa ja ulkoiset häiriötekijät ei vaikuta.

Mustangissa se on lähellä ilmanputsaria kun taas Caprissa se oli imusarjan alla V-laaksossa.
Nykyiset:
'14 E500 Coupe

Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6

ytte
Viestit: 1555
Liittynyt: Ke Tammikuu 9. 7:47:29 2002
Paikkakunta: Pyhäjärvi

Re: Imulämpötila-anturin sijoitus?

Viesti Kirjoittaja ytte » Ke Syyskuu 2. 19:55:39 2009

Siellä missä ilma virtaa parhaiten, ahtoputki on siis varma valinta. Imusarjakin käy kunhan ei laita samalle puolen missä runnerit on, taikka takapäätyyn.

puliukk0
Viestit: 3928
Liittynyt: Ti Toukokuu 16. 22:01:59 2006
Paikkakunta: Helsinki

Re: Imulämpötila-anturin sijoitus?

Viesti Kirjoittaja puliukk0 » Ke Syyskuu 2. 20:08:46 2009

ytte kirjoitti:Siellä missä ilma virtaa parhaiten, ahtoputki on siis varma valinta. Imusarjakin käy kunhan ei laita samalle puolen missä runnerit on, taikka takapäätyyn.
Juu jotain tommosta, ei kandee kyllä tehdä niinkun voortin insinöörit RST kohdalla. Ennen kaasuläppää venttiilikopan päällä... "Hieman" meinaa lämpenee siitä venakopasta.

Itse pistäisin ahtoputkistoon, niin että kauhean lähellä ei ole esim. venakoppaa jne.
-Talvilintta e30
-S13 200sx SR20DET

Aksu
Viestit: 4147
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 20:27:24 2001
Paikkakunta: Turuus
Viesti:

Re: Imulämpötila-anturin sijoitus?

Viesti Kirjoittaja Aksu » Ke Syyskuu 2. 20:33:32 2009

Esim. 9000:n saabissa on anturi juurikin ahtoputkessa ennen kaasuläppää mut on kylläkin juuri kannen puoleisella sivulla.
Periaatteessa cuuleri/imusarja välinen putki on siitä edullinen et on yleensä "kumi" letkujen varassa jossa ei lämpö siirry niinkään koneesta tai syylärin lämmittämästä cuulerista.
Focus 3d- 99 homemade rämä
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer

koskar
Viestit: 2565
Liittynyt: Pe Marraskuu 7. 18:17:16 2003
Paikkakunta: Kurikka

Re: Imulämpötila-anturin sijoitus?

Viesti Kirjoittaja koskar » Ke Syyskuu 2. 21:04:04 2009

Mutupohjalta: Teoreettisessa mielessä paras paikka taitaa olla mahdollisimman lähellä imuventtiiliä, luonnollisesti ennen suuttimia. Voihan se toki olla kauempanakin jos lämpötila ei matkalla enää merkittävästi muutu? Ja anturi sellainen, että itse mittaava komponentti (NTC/PTC?) on eristettynä omasta rungostaan tietenkin.
Escort Mk4 "RS2300i"

Sultzi
Viestit: 4858
Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
Paikkakunta: Kalvola

Re: Imulämpötila-anturin sijoitus?

Viesti Kirjoittaja Sultzi » Ke Syyskuu 2. 21:11:00 2009

Joo, anturi tulloo olemaan perus bosch tai gm tuote. Taidan sijoittaa siis anturin sinne minne ajattelin, eli ennen kaasuläppiä ahtoputken alapuolelle josta saan kuljetettua senkin johdot moutinen mainitsemaa v-laaksoa pitkin suuttimien ym. johtojen parissa :)

Timo
Viestit: 2229
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 20:23:19 2001

Re: Imulämpötila-anturin sijoitus?

Viesti Kirjoittaja Timo » Ke Syyskuu 2. 21:51:13 2009

paikka mihin lämpö ei johdu moottorin rakenteita pitkin, esim imuputki ennen kaasuläppää.. imukotelo huono kun lämpenee jos auto paikalla, sammuksissa jne.. eli on sillä väliä, ainakin jos haluaa "hifistellä" ja voi asiaan vaikuttaa..

eli lisäperuste, jos paksu alumiininen osa lämpenee auton ollessa sammuksissa, kun sen käynnistää, on anturi aika pitkään lämmin vaikka imuilma ei välttämättä ole -> seos perseellään..
Ex: Cosworth 664hv
Ex: 14 x Cosworth 2wd&4wd
Ex: CLS AMG Widebody
Ex: E60 M5 Eisenmann Race
Ex: E55AMG Kleemann
Nyx: BMW M5 F10 700hv

ytte
Viestit: 1555
Liittynyt: Ke Tammikuu 9. 7:47:29 2002
Paikkakunta: Pyhäjärvi

Re: Imulämpötila-anturin sijoitus?

Viesti Kirjoittaja ytte » To Syyskuu 3. 11:35:24 2009

Jopa kyläpyörityksessä voi imusarja olla niin lämmin että vääristää IAT anturin tietoa. Isoilla suuttimilla voi korjauskerroin olla aika suuri.

Vastaa Viestiin