Weber DAT

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

pontsei
Viestit: 270
Liittynyt: Ke Heinäkuu 18. 16:59:36 2007

Weber DAT

Viesti Kirjoittaja pontsei » Pe Maaliskuu 13. 12:15:03 2009

Onko kuinka monella ollut käytössä ja kuinka pelaa?
Ajattelin itselle tohon toisee sierraa laittaa painepuolelle, Ruiskua siihen ei tule joten ei tarvitse ehdottaa :D :D Taaski ihan mielekiinnon vuoksi laitan kaasarilla, ja onko kukaa paineistanu esim dgv:tä tai muuta vastaavaa? ajattelin vaan et saattaa pelata ihan sellaisellaki jos vaihtaa muovikohon ja laittaa kohokammioon kumitiivisteen, paperisen tilalle... :roll:

jos jollain on jääny dat ylimääräiseksi, niin laittakaa yv:tä...
sierra cosworth 2wd, 480hv, haltec ja "re85".
Mb "st" 560hv/800nm...

Mikitic
Viestit: 2571
Liittynyt: To Lokakuu 20. 21:56:17 2005
Paikkakunta: Jämsänkoski
Viesti:

Re: Weber DAT

Viesti Kirjoittaja Mikitic » Pe Maaliskuu 13. 12:37:13 2009

pontsei kirjoitti:Onko kuinka monella ollut käytössä ja kuinka pelaa?
Ajattelin itselle tohon toisee sierraa laittaa painepuolelle, Ruiskua siihen ei tule joten ei tarvitse ehdottaa :D :D Taaski ihan mielekiinnon vuoksi laitan kaasarilla, ja onko kukaa paineistanu esim dgv:tä tai muuta vastaavaa? ajattelin vaan et saattaa pelata ihan sellaisellaki jos vaihtaa muovikohon ja laittaa kohokammioon kumitiivisteen, paperisen tilalle... :roll:

jos jollain on jääny dat ylimääräiseksi, niin laittakaa yv:tä...
Free technicsin sivuilta :Weber DGV, DGAV, DGAS jne muovikoho. Sopii korvaamaan messinkikohon. DGV mallia ei ole tarkoitettu turbon painepuolelle, mutta jos sen haluaa tehdä, tässä siihen koho. Hinta 28 euroa.

pontsei
Viestit: 270
Liittynyt: Ke Heinäkuu 18. 16:59:36 2007

Re: Weber DAT

Viesti Kirjoittaja pontsei » Pe Maaliskuu 13. 12:56:04 2009

niin siellä näky olevan,ja kyllä mä kysyin siltä freetechnicsin äijältä sitä, niin se sano että kyllä se pitäis onnistua, mut onks kellää omakohtaisia koemuksia?
sierra cosworth 2wd, 480hv, haltec ja "re85".
Mb "st" 560hv/800nm...

TVR
Viestit: 1498
Liittynyt: Su Marraskuu 9. 10:32:38 2003
Paikkakunta: Laukaa
Viesti:

Re: Weber DAT

Viesti Kirjoittaja TVR » Pe Maaliskuu 13. 13:13:56 2009

Eka turbo oharin tein perus kakskurkkusella weberillä jossa oli muovi koho.
Paperitiivisteetkin sai olla paikallaan ja hyvin toimi, se kaasari on ollut sen jälkeen vaikka kuinka monessa turbo kikottimessa kiinni.

tk88
Viestit: 39
Liittynyt: Ma Joulukuu 22. 9:31:41 2008

Re: Weber DAT

Viesti Kirjoittaja tk88 » Pe Maaliskuu 13. 17:13:14 2009

mitä hittoa, eikö muka tarvii ku muovikohon ni pitäs pelata vaikka millasilla paineilla :?: minkäs tähden se ei toimi sillä kuparikoholla?

Mikitic
Viestit: 2571
Liittynyt: To Lokakuu 20. 21:56:17 2005
Paikkakunta: Jämsänkoski
Viesti:

Re: Weber DAT

Viesti Kirjoittaja Mikitic » Pe Maaliskuu 13. 17:28:19 2009

tk88 kirjoitti:mitä hittoa, eikö muka tarvii ku muovikohon ni pitäs pelata vaikka millasilla paineilla :?: minkäs tähden se ei toimi sillä kuparikoholla?

Kuparikoho menee luttuun paineenvaikutuksen alaisena. tosiaan tiivisteet pitäisi olla kovemmille paineille kumia ja neulankärki myös.
Viimeksi muokannut Mikitic, La Maaliskuu 14. 3:28:03 2009. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Hesus
Viestit: 7350
Liittynyt: To Toukokuu 1. 22:02:10 2003
Paikkakunta: Siuntio

Re: Weber DAT

Viesti Kirjoittaja Hesus » Pe Maaliskuu 13. 19:24:57 2009

Onhan kerhossa ainakin yks museokoppa ollu tommosella datilla ja siitä jarrutettiin ihan komeet lukemat. Auton omistaja kertokoot enemmän jos haluaa.
EX-Jäsen #438
Puma 1.0 Mhev 125hv STline -21
Puma 1.0 Mhev 125hv Titanium -21
Triumph Bonneville SE -09 Street Scrambler

pontsei
Viestit: 270
Liittynyt: Ke Heinäkuu 18. 16:59:36 2007

Re: Weber DAT

Viesti Kirjoittaja pontsei » La Maaliskuu 14. 7:42:35 2009

nyt löysinki yhden Dat kaasarin aika edullisesti, niin täytyypä sillä kokeilla, miten saa toimimaan... 8) on kuulemma ollu 2.0 ohc kylessä, et suuttimetkaa ei varmaan oo kovin kaukana oikeista...
sierra cosworth 2wd, 480hv, haltec ja "re85".
Mb "st" 560hv/800nm...

virikansi
Viestit: 77
Liittynyt: Pe Toukokuu 5. 15:00:52 2006
Paikkakunta: kuopio
Viesti:

Re: Weber DAT

Viesti Kirjoittaja virikansi » Pe Maaliskuu 20. 0:28:24 2009

Voiskohan kyseessä olla mun entinen tekniikka? Mulla oli jotain +350 kaakkia 32 Datilla joskus aikoinaan välikopassa. Kone kait kulkeutu eri vaiheiden jälkeen jonnekkin eteläsuomeen vanhakoppaiseen.

Toimii muuten hemmetin hyvin tuollainen karburaattori. Kilsojakin tais tulla hyvän matkaa päälle 50tkm.

En koskaan saanut 200km/h rikki vartilla Datilla, vaan lähelle pääsin 12,1s/197,3 km/h. Vähän vieläkin kismittää..

pontsei
Viestit: 270
Liittynyt: Ke Heinäkuu 18. 16:59:36 2007

Re: Weber DAT

Viesti Kirjoittaja pontsei » Pe Maaliskuu 27. 10:47:17 2009

joo, saapi nähdä miten pelaa nostin eile koneen paikallee, nii pitää lauantaina mennä ottamaan savut... ja ihan vakio 2 litranen ohc, garreti 3:lla... kestävyys on taattu :lol: kai se kasassa pysyy jos ei yli 0,5bar ajele.... :cha
sierra cosworth 2wd, 480hv, haltec ja "re85".
Mb "st" 560hv/800nm...

Mikitic
Viestit: 2571
Liittynyt: To Lokakuu 20. 21:56:17 2005
Paikkakunta: Jämsänkoski
Viesti:

Re: Weber DAT

Viesti Kirjoittaja Mikitic » Pe Maaliskuu 27. 14:50:06 2009

jos alakerta kunnossa ja ei kauhean laihalla käy eikä nakuta. tod näk nakuttaa :lol: jos vakiosytty.

pontsei
Viestit: 270
Liittynyt: Ke Heinäkuu 18. 16:59:36 2007

Re: Weber DAT

Viesti Kirjoittaja pontsei » Su Maaliskuu 29. 18:40:42 2009

Hienosti kävi paikkallaa, ajamassa ei käyty vielä ,mut lämpöseks käyteltii pari kertaa, täyy laittaa siihen jakajaan paineella toimiva säädin, eikös niitä oo volvoissa ja joissai saabeissa...?
sierra cosworth 2wd, 480hv, haltec ja "re85".
Mb "st" 560hv/800nm...

Houbii
Viestit: 55
Liittynyt: Ma Marraskuu 6. 14:47:23 2006
Paikkakunta: vanta

Re: Weber DAT

Viesti Kirjoittaja Houbii » Ma Maaliskuu 30. 8:54:52 2009

9000 turbo saabista käy jakajan säädin suoraan paikalleen, ja toimii todella hyvin ajossa.
# 1542

pontsei
Viestit: 270
Liittynyt: Ke Heinäkuu 18. 16:59:36 2007

Re: Weber DAT

Viesti Kirjoittaja pontsei » Ma Maaliskuu 30. 14:28:06 2009

jaa, täytyypäs käydä hakemassa, sattuu tutulla seisomaa sellainen pellolla... :)
sierra cosworth 2wd, 480hv, haltec ja "re85".
Mb "st" 560hv/800nm...

j_komu
Viestit: 21
Liittynyt: La Joulukuu 2. 14:25:57 2006
Paikkakunta: Pyhäsalmi

Re: Weber DAT

Viesti Kirjoittaja j_komu » Ke Huhtikuu 15. 13:45:02 2009

oletteko minkä kokoisia suuttimia käyttäneet datissa?

pontsei
Viestit: 270
Liittynyt: Ke Heinäkuu 18. 16:59:36 2007

Re: Weber DAT

Viesti Kirjoittaja pontsei » To Huhtikuu 30. 11:42:03 2009

tolla oli 150 päät ja ilmat oli 140, ja myyjä sano et on säädetty penkissä, mut eipä noin mulla ainakaa toiminu ollenkaa, tosin ahdot mulla vain 0,5-0,6bar, ku vakio kone... mut oon poraillu niitä ja ilmat ku on 100 ja päät 120 niin pelaa ajossa tosi hyvi. mut täytyy nyt kattoo seoksia ku saan laajakaista lambdan kaverilta siihen kokeiluu...ja bensan paine mulla 0.3bar, pieniki paineen muutos vaikuttaa aika kovasti auton toimintaa, mut suunnillee tuon verran siellä pitää painetta olla, ehkä hieman väemmänki...
sierra cosworth 2wd, 480hv, haltec ja "re85".
Mb "st" 560hv/800nm...

Mikitic
Viestit: 2571
Liittynyt: To Lokakuu 20. 21:56:17 2005
Paikkakunta: Jämsänkoski
Viesti:

Re: Weber DAT

Viesti Kirjoittaja Mikitic » To Huhtikuu 30. 13:58:33 2009

pontsei kirjoitti:tolla oli 150 päät ja ilmat oli 140, ja myyjä sano et on säädetty penkissä, mut eipä noin mulla ainakaa toiminu ollenkaa, tosin ahdot mulla vain 0,5-0,6bar, ku vakio kone... mut oon poraillu niitä ja ilmat ku on 100 ja päät 120 niin pelaa ajossa tosi hyvi. mut täytyy nyt kattoo seoksia ku saan laajakaista lambdan kaverilta siihen kokeiluu...ja bensan paine mulla 0.3bar, pieniki paineen muutos vaikuttaa aika kovasti auton toimintaa, mut suunnillee tuon verran siellä pitää painetta olla, ehkä hieman väemmänki...
eikös bensanpaine pidä olla aina tietyn verran enemmän kuin ahtopaine? :-s turbokäyttöön oleva säädin?

pontsei
Viestit: 270
Liittynyt: Ke Heinäkuu 18. 16:59:36 2007

Re: Weber DAT

Viesti Kirjoittaja pontsei » To Huhtikuu 30. 14:06:39 2009

joo, siis on mulla kertova säädin, mut jos tyhjäkäynnilla vaihtaa vähäki painetta niin kone reagoi heti siihen., onhan se tietysti selväkin asia ku suutin on tietyn kokonen ni meneehä siitä isommallla paineella enemmän bensaa.. mut optimi on 0,2-0,3 bar enemmän ku ahdot...
sierra cosworth 2wd, 480hv, haltec ja "re85".
Mb "st" 560hv/800nm...

pontsei
Viestit: 270
Liittynyt: Ke Heinäkuu 18. 16:59:36 2007

Re: Weber DAT

Viesti Kirjoittaja pontsei » La Toukokuu 2. 18:51:37 2009

tänään oli laajakaista kiinni, nii tyhjäkäynti oli noin 16 ja kaasu pohjassa seos oli 11 pintaan ja osakaasulla 14, eli aika hyvä??
en usko että tyhjä käyntikää on liian laiha, yritin seosruuvilla rikastaa mut ei tuon enempää menny...

mitenkäs sellaisen fmi 1.2 mittarin saa kalobroitua?, kun siellä sisällä on sellainen säätöpotikka...jos se on edes kalibrointi säätö :oops: , en ole pahemmin tutustunu moiseen värkkii...
sierra cosworth 2wd, 480hv, haltec ja "re85".
Mb "st" 560hv/800nm...

pontsei
Viestit: 270
Liittynyt: Ke Heinäkuu 18. 16:59:36 2007

Re: Weber DAT

Viesti Kirjoittaja pontsei » Ma Toukokuu 4. 16:57:47 2009

jeps siirsin eri osioon.
sierra cosworth 2wd, 480hv, haltec ja "re85".
Mb "st" 560hv/800nm...

pontsei
Viestit: 270
Liittynyt: Ke Heinäkuu 18. 16:59:36 2007

Re: Weber DAT

Viesti Kirjoittaja pontsei » Ma Syyskuu 21. 10:39:07 2009

En tiedä mut bensan kulutus on aika hyvää luokkaa tässä vehkeessä, ku nyt on 130 ja 120 pääsuutin ja ilmat on 160 nii pelaa muuten ihan hyvin mut bensan kulutus on sellasta 15l/100km... :roll: ja sit 120km/h kohdilla jos alat hölläämään kaasua ja ajata tavallaan pinta kaasulla niin meno loppuu ku seinää(tod.näk. bensanpuute). onko kellään muistissa mitä suuttimia pitäs käyttää, vai oisko kaasarissa jossain muualla häikkäää? Ja tietysti lambdaa ei ole että näkis seoksia.
sierra cosworth 2wd, 480hv, haltec ja "re85".
Mb "st" 560hv/800nm...

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Re: Weber DAT

Viesti Kirjoittaja olafu » Ma Syyskuu 28. 19:12:46 2009

Bensapula tai sitten niin paljon bensaa että se tukehtuu siihen. Kummoset tyhjäkäyntisuuttimet siellä on?
Jäsen #606

pontsei
Viestit: 270
Liittynyt: Ke Heinäkuu 18. 16:59:36 2007

Re: Weber DAT

Viesti Kirjoittaja pontsei » Ma Syyskuu 28. 22:33:55 2009

äh, ei muista ulkoa mitkä tyhjäkäyntisuuttimet oli... ,täytyy katsoa ja ilmottaa, kullä itsekki bensapulan kannalla olen ,ku nii äkkiä tulee hyytyminen, ihan niinku virrat katkasis. Täytyy yrittää virittää laajakaista kiinni, nii sithä sen näkee, mut onkos tossa datissa muuta mikä noihin seoksii vaikuttaa, ku suuttimet?


....mut bensapumpuista tä ongelma ei johdu, ku on kuitenki ruiskun pumpulla.
sierra cosworth 2wd, 480hv, haltec ja "re85".
Mb "st" 560hv/800nm...

vauhtipete
Viestit: 7372
Liittynyt: Ke Helmikuu 15. 18:41:31 2006
Paikkakunta: Maapallo

Re: Weber DAT

Viesti Kirjoittaja vauhtipete » Ti Syyskuu 29. 12:32:33 2009

Joskus kun yhtä autoa rakensin niin epähuomiossa tuli laitettua bensapaineensäätimen ohjaus imusarjasta, en muista enää oireita (bensa tais loppua jossain tilanteessa) mut kumminkin korjantui kun säätimelle otti ohjauksen ahtoputkesta.
That's the craziest idea I've ever heard of . . . Let's do it!

pontsei
Viestit: 270
Liittynyt: Ke Heinäkuu 18. 16:59:36 2007

Re: Weber DAT

Viesti Kirjoittaja pontsei » Ti Syyskuu 29. 13:03:03 2009

aha, mulla on ohjaus imusarjasta, mut eiks niin pidä ollakki?
sierra cosworth 2wd, 480hv, haltec ja "re85".
Mb "st" 560hv/800nm...

Mikitic
Viestit: 2571
Liittynyt: To Lokakuu 20. 21:56:17 2005
Paikkakunta: Jämsänkoski
Viesti:

Re: Weber DAT

Viesti Kirjoittaja Mikitic » Ti Syyskuu 29. 13:11:24 2009

vauhtipete kirjoitti:Joskus kun yhtä autoa rakensin niin epähuomiossa tuli laitettua bensapaineensäätimen ohjaus imusarjasta, en muista enää oireita (bensa tais loppua jossain tilanteessa) mut kumminkin korjantui kun säätimelle otti ohjauksen ahtoputkesta.
ei kai se muuten siinä tilanteessa pitäisi seota kuin maximissaan vaihto tilanteessa.

vauhtipete
Viestit: 7372
Liittynyt: Ke Helmikuu 15. 18:41:31 2006
Paikkakunta: Maapallo

Re: Weber DAT

Viesti Kirjoittaja vauhtipete » Ti Syyskuu 29. 16:52:59 2009

Se mun malpassi-mikälie-oli kertova säädin muistaakseni tiputti paineet nollaan moottorijarrutuksessa tai tyhjäkäynnillä niin loppu kohokammiosta bensa, jotain sen tapasta siinä oli ei muista ihan tarkkaan kun aikaa vierähtänyt tosta sen verran.
That's the craziest idea I've ever heard of . . . Let's do it!

virikansi
Viestit: 77
Liittynyt: Pe Toukokuu 5. 15:00:52 2006
Paikkakunta: kuopio
Viesti:

Re: Weber DAT

Viesti Kirjoittaja virikansi » Ke Syyskuu 30. 0:36:05 2009

Paineensäätimelle kannattaa ottaa lähtö mielellään painekotelosta, koska paine-ero tulee muuten otettaessa se imusarjasta. Ts, imusarjassa on eri paine, kuin painekotelossa. Ero saattaa olla 0,2-0,3bar riippuen ahtimesta jne.

pontsei
Viestit: 270
Liittynyt: Ke Heinäkuu 18. 16:59:36 2007

Re: Weber DAT

Viesti Kirjoittaja pontsei » Ke Syyskuu 30. 13:21:19 2009

Juuri niin kuin virikansi kirjoitti, itsekki ku eilen mietin ja kokeilin, nii sopivassa tilanteessa itsellä melkein 0.4bar ero painekotelossa ja imusarjassa, joten ei pelaa kunnolla jos ohjaus on imusarjassa! Vaihdoin sen painekoteloon ja nyt pelaaa!!! Pitää vielä vähä pääsuuttimia pienentää ku vi soppaa aika paljon.
sierra cosworth 2wd, 480hv, haltec ja "re85".
Mb "st" 560hv/800nm...

vauhtipete
Viestit: 7372
Liittynyt: Ke Helmikuu 15. 18:41:31 2006
Paikkakunta: Maapallo

Re: Weber DAT

Viesti Kirjoittaja vauhtipete » Ke Syyskuu 30. 18:28:21 2009

Onko sulla ihan suutinporat millä oot noita porannu?
That's the craziest idea I've ever heard of . . . Let's do it!

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Re: Weber DAT

Viesti Kirjoittaja olafu » Ke Syyskuu 30. 20:39:09 2009

pontsei kirjoitti:Juuri niin kuin virikansi kirjoitti, itsekki ku eilen mietin ja kokeilin, nii sopivassa tilanteessa itsellä melkein 0.4bar ero painekotelossa ja imusarjassa, joten ei pelaa kunnolla jos ohjaus on imusarjassa! Vaihdoin sen painekoteloon ja nyt pelaaa!!! Pitää vielä vähä pääsuuttimia pienentää ku vi soppaa aika paljon.
Tyhjäkäyntisuuttimia vaihdellaan jos matka-ajossa menee liikaa. Pääsuuttimia pienentämällä menee täyden kaasun säädöt laihalle, eli jos ei se ihan helvetin paksulla ole täyskaasulla niin ei kannata pääsuuttimiin kajota.

En mä näistä mitään tiedä mutta tuolla lailla olen omat kaasarit säädelly.
Jäsen #606

pontsei
Viestit: 270
Liittynyt: Ke Heinäkuu 18. 16:59:36 2007

Re: Weber DAT

Viesti Kirjoittaja pontsei » Ke Syyskuu 30. 20:57:55 2009

Eikös ilmasuuttimilla säädetä täyskaasu ja osakaasu pääsuuttimilla? Ainaki vaikuttaa matka-ajossa tuo pääsuuttimien koko, tai sit kuvittelen... :roll:
sierra cosworth 2wd, 480hv, haltec ja "re85".
Mb "st" 560hv/800nm...

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Re: Weber DAT

Viesti Kirjoittaja olafu » Ke Syyskuu 30. 21:42:40 2009

pontsei kirjoitti:Eikös ilmasuuttimilla säädetä täyskaasu ja osakaasu pääsuuttimilla? Ainaki vaikuttaa matka-ajossa tuo pääsuuttimien koko, tai sit kuvittelen... :roll:
Vaikuttaahan se siihen. Nyt tulee taas mutua: osakaasun alapää säätyy tyhjäkäyntisuuttimilla ja osakaasun yläpää lähinnä pääsuuttimilla. Vastaavasti pitää ilmasuuttimiakin pienentää samalla kun pääsuuttimiakin, muuten voi mennä täyskaasulla liiankin laihalle, mikä on taas sitten tuhoisaa, ellei se ole kauttaaltaan joka alueelta paksulla.
Itse kokeilisin ensin ehkä tyhjäkäyntisuuttimia pienentää. Seosmittarista sitä olis hyvä seurailla että mitä siellä tapahtuu missäkin vaiheessa, niin tietää sitten mitä pitää säädellä.
Jäsen #606

pontsei
Viestit: 270
Liittynyt: Ke Heinäkuu 18. 16:59:36 2007

Re: Weber DAT

Viesti Kirjoittaja pontsei » To Lokakuu 1. 11:40:09 2009

vauhtipete kirjoitti:Onko sulla ihan suutinporat millä oot noita porannu?
Kävin hakemassa ikh:sta teriä, niitä sai kympinvälillä tilattua. Mistäs tälläsiä suutinteriä saa?

Onkos siihen mitään "sääntöä" että ensiökurkussa pienemmät suuttimet ja toisisossa isommat, vai onko ihan sillain miten parhaiten saa pelaamaan?? Nyt on molemmissa samankokoiset ja ei ainakaa ala nykimää eikä muutenkaa oireile, toimii oikeastaa ihan mainiosti, täytyy vaan saada se laajakaista, niin näkee seokset eikä tarvi perstuntumalla aina mennä...
sierra cosworth 2wd, 480hv, haltec ja "re85".
Mb "st" 560hv/800nm...

vauhtipete
Viestit: 7372
Liittynyt: Ke Helmikuu 15. 18:41:31 2006
Paikkakunta: Maapallo

Re: Weber DAT

Viesti Kirjoittaja vauhtipete » To Lokakuu 1. 14:00:23 2009

Eiköhän noi oo sit sama asia jos kympin välein on koot.
Mulla aukes datissa kurkut samaan aikaan ja oli saman kokoset niin käytin samoja suuttimiakin molemmissa.
That's the craziest idea I've ever heard of . . . Let's do it!

pontsei
Viestit: 270
Liittynyt: Ke Heinäkuu 18. 16:59:36 2007

Re: Weber DAT

Viesti Kirjoittaja pontsei » To Lokakuu 1. 14:28:20 2009

mulla aukeaa vaiheittain, mut ainaki korvakuulolla pelaa kun on samat molemmissa...muistatko yhtää et minkäkokosia suuttimia sulla oli?
sierra cosworth 2wd, 480hv, haltec ja "re85".
Mb "st" 560hv/800nm...

TVR
Viestit: 1498
Liittynyt: Su Marraskuu 9. 10:32:38 2003
Paikkakunta: Laukaa
Viesti:

Re: Weber DAT

Viesti Kirjoittaja TVR » To Lokakuu 1. 15:54:00 2009

Joitakin hyödyllisiä tietoja kaasarin toiminnasta.
Lähde autowiki:

Kiinteäkurkkuisen kaasuttimen rakenteellisina ominaisuuksia

* Uimurikammio, jossa polttonestetaso pysyy vakaana uimurin ja neulaventtiilin avulla
* Kaasuttimen kaulassa oleva kaasupolkimeen yhdistetty kaasuläppä, jolla kuljettaja säätää moottoriin virtaavan ilman määrää
* Tyhjäkäyntipiiri, johon polttoneste tulee useimmiten pääsuuttimen jälkeen
* Tyhjäkäyntipiirin polttonesteen määrää säätää tyhjäkäyntisuutin ja tyhjäkäynti-ilmasuutin
* Tyhjäkäyntipiirin seosta säädetään seosruuvilla tai ilmaruuvilla
* Tyhjäkäyntipiirin seoksen säätö ei tavallisissa kaasuttimissa vaikuta moottorin saamaan seokseen pääsuutinpiirin toimiessa
* Kaasuläppää avattaessa purkautuu tyhjäkäyntisuuttimien säätämää seosta siirtymäporauksien tai -halkion kautta
* Pääsuutinpiiri, johon kuuluu pääsuutin, seosputki, korjausilmasuutin, hajotin ja kurkku tai joissakin rakenteissa
* Pääsuuttimen rinnalla tasaussuutin tai pääsuuttimen säätöneula jne.
* Pääsuutinpiiristä purkautuu hajottimesta kurkun kapeimmalta kohdalta suuttimien säätämää esiseosta, kun kaasuläppää avataan niin paljon, että ilman virtausnopeus on riittävän voimakas
* Useimmiten kalvo- tai mäntä tyyppinen kiihdytyspumppu suihkuttaa polttonestettä kaasuläppää avattaessa antamaan
* Lisäpolttonestettä hyvää tehoa varten ja siksi ajaksi, kunnes polttonestettä ehtii purkautua pääsuutinpiiristä
* Tehosuutinpiiri tai -piirit, joiden kautta purkautuu kaasuttimen kaulaan, kurkkuun tai pääsuuttimen kaivoon lisää polttonestettä moottorin kuormituksen ja/tai käyntinopeuden mukaan,
* Kylmäkäynnistyspiiri, joka voi olla polttonesteseosta syöttävä lisäsuutinpiiri tai imuilmaa kuristava käynnistysläppä tai näiden yhdistelmä

Kaasuttimen toiminta

Kaasuttimen tyypistä riippumatta on sen toiminta kuitenkin periaatteessa täysin samanlaista. Yksinkertaisemmillaan kaasutin voidaan esittää pelkkänä putkena, jonka keskellä on kuristuskohdan muodostava, putken läpimittaa pienempi kurkku. Ilman virratessa moottoriin joutuu se kulkemaan ahtaan kurkun läpi, jolloin kurkun kohdalla tapahtuu ilman virtausnopeuden kasvu. Kurkun jälkeen suurenee putken läpimitta jälleen alkuperäiseen kokoonsa, jolloin ilman virtausnopeus jälleen alenee. Fysiikan lakeja noudattaen pienenee ilman paine virtausnopeuden kasvaessa, joten kurkun kohdalla on paine pienempi kuin sen ulkopuolella.

Kaasuttimessa tapahtuva seoksen muodostus perustuu juuri tähän kurkun kohdalla olevan paineen ja ulkoilman paineeen väliseen eroon. Polttoainetta johdetaan ohutta putkea pitkin kurkun kohdalle. Polttoaine hajoaa pieniksi pisaroiksi ja sekoittuu kaasuttimen läpi virtaavaan ilmaan synnyttäen palamiskelpoisen seoksen. Jotta ilmaan sekoittuvan polttoaineen määrä pysyisi oikeassa suhteessa ilmamäärään, on polttoaineen pinta kurkkuun johtavassa putkessa pidettävä aina samalla korkeudella. Tämän tehtävän suorittamista varten on kaasuttimessa uimurikammio. Uimurikammiossa on laakeroitu, polttoaineen pinnalla kelluva uimuri, joka neulaventtiiliä säätämällä ohjaa polttoaineen pääsyä kammioon ja siten myös polttoainepinnan korkeutta. Uimurikammion ansiosta voi kaasutin toimia jatkuvasti samalla tavalla, jolloin polttoaineen ja ilman seossuhde pysyy muuttumattomana.

Tälläisellä kaasuttimella ei kuitenkaan vielä voida säätää moottorin käyntinopeutta, vaan tätä tarkoitusta varten on kaasuttimeen asennettava ilman virtausmäärää säätävä kaasuläppä. Kaasuläppä sijaitsee sylinteriin johtavassa ilmaputkessa kurkun jälkeen. Kaasuläpän ollessa täysin auki on se putken suuntainen, eli sen virtausta vastustava vaikutus on mahdollisimman vähäinen. Suljettaessa kaasuläppää pienenee vapaan virtausaukon koko, jolloin myös kaasuttimen läpi virtaava seosmäärä pienenee. Näinollen voidaan läpän asentoa muuttamalla säätää sylinterin saamaa täytöstä ja siten moottorin tehoa ja käyntinopeutta.

Vielä tämäkään kaasutin ei pysty toimimaan kaikkia käyttöolosuhteita vastaavasti, vaan muitakin seikkoja on otettava huomioon. Esimerkiksi joutokäynnillä kaasuläpän ollessa lähes kiinni on moottorin imemä ilmamäärä niin pieni, ettei kurkussa tapahtuva virtausnopeuden muutos saa aikaan riittävän suurta paineen muutosta. Kaasuttimen läpi kulkeva ilmamäärä ei siis yksinkertaisesti saa aikaan riittävän suurta imua, jotta polttoaine virtaisi kurkussa olevan polttoaineputken suusta. Tämän vuoksi kaasuttimeen onkin rakennettava erityinen joutokäyntipiiri, jonka polttoaineen tuloaukko sijaitsee kaasuläpän reunan lähellä. Useimmissa kaasuttimissa on joutokäyntipiirissä säätöruuvi, jolla joutokäynnin seossuhdetta voidaan tarpeen mukaan säätää.

Henkilöauton moottorin käyntinopeusalue on myös erittäin laaja, mikä sekin tuo mukanaan erilaisia seossuhteen muodostamiseen liittyviä ongelmia. Käyntinopeusalueen laajuuden myötä vaihtelee myös moottorin tarvitsema ilman määrä hyvin suuresti, eli myös virtausnopeuden ääriarvot ovat hyvin kaukana toisistaan. Koska sen paremmin paineen ja virtausnopeuden suhde kuin polttoaineenkaan virtaus ei muutu lineaarisesti, vaihtelee seossuhde aivan liikaa moottorin käyntinopeuden ja kuormitustason mukaan. Tämän takia on kaasutin varustettava rikastus / laihennus-kompensointijärjestelmillä, jotta seossuhde pysyisi edes likimain eri käyttöolosuhteissa vaatimuksia vastaavana.

Autoa kiihdytettäessä eli kaasuläppää avattaessa pienenee imusarjan alipaine, minkä seurauksena myös kurkussa olevasta polttoaineputkesta virtaavan polttoaineen määrä hetkellisesti alenee, ja seossuhde muuttuu näin laihaksi. Koska kiihdytyksessä tarvitaan nimenomaan suurta tehoa ja siten normaalia rikkaampaa seosta, on kaasuttimessa oltava erityinen kiihdytyspumpuksi nimetty rikastuslaite. Kiihdytyspumpun toimintaa ohjataan kaasuläpän eli -polkimen liikkeellä joko suoraan mekaanisesti kytketyn vipu- / tankojärjestelmän välityksellä, tai epäsuorasti imusarjan alipaineen välityksellä.

Myös kylmää moottoria käynnistettäessä on seoksen oltava rikasta, koska osa seoksessa olevasta polttoaineesta tiivistyy imukanaviston kylmille seinämille. Tämän lisäksi jatkuu polttoaineen tiivistyminen vielä sylinterin sisälläkin, joten todellinen sylinterissä oleva seos on huomattavasti laihempaa kuin kaasuttimen näennäisesti valmistama seos. Tiivistymisestä huolimatta on muodostuneen seoksenkin oltava rikasta, sillä rikas seos on syttymisherkempää kuin laiha. Nämä seikat huomioon ottaen on selvää, että kaasuttimessa onkin oltava jonkintyyppinen käynnistysrikastin.

vauhtipete
Viestit: 7372
Liittynyt: Ke Helmikuu 15. 18:41:31 2006
Paikkakunta: Maapallo

Re: Weber DAT

Viesti Kirjoittaja vauhtipete » To Lokakuu 1. 20:26:11 2009

pontsei kirjoitti:mulla aukeaa vaiheittain, mut ainaki korvakuulolla pelaa kun on samat molemmissa...muistatko yhtää et minkäkokosia suuttimia sulla oli?
En muista ja kaasarikin oli 1.2 litrasessa koneessa et ei varmaan olis ollu muutenkaan ihan passelit tohon :green:
That's the craziest idea I've ever heard of . . . Let's do it!

pontsei
Viestit: 270
Liittynyt: Ke Heinäkuu 18. 16:59:36 2007

Re: Weber DAT

Viesti Kirjoittaja pontsei » Pe Lokakuu 2. 10:31:58 2009

Joo, no ei välttämättä ihan natsaa :lol: :lol:
sierra cosworth 2wd, 480hv, haltec ja "re85".
Mb "st" 560hv/800nm...

Seppo
Viestit: 120
Liittynyt: Ma Joulukuu 24. 14:11:31 2001

Re: Weber DAT

Viesti Kirjoittaja Seppo » Pe Lokakuu 2. 22:09:43 2009

Löysin arkistosta suuttimien koot, mitkä mulla oli aikanaan P-satkussa (DAT 32). Vakio 8.2 puristeinen kone ja KC-274 turbo-nokka. Ahtoja muistaakseni jotain 0.6-0.7 bar.

1. kurkku: 125 pääsuutin, 180 ilma
2. kurkku: 160 pääsuutin, 150 ilma.
Jäsen #72
Keep the Legend Alive

pontsei
Viestit: 270
Liittynyt: Ke Heinäkuu 18. 16:59:36 2007

Re: Weber DAT

Viesti Kirjoittaja pontsei » La Lokakuu 3. 21:12:21 2009

joo, on vähä eri kokoa mitä noi mun, täytyy melkein kokeilla tuota luokkaaki, mua lähinnä häiritsee tuo bensan kulutus, mut nyt en ole noilla suuttimilla mitannu mitkä on paikallaa... Viimeks mittasin, niin 17,5l/100km :D Mun mielestä pitäis alle 10 saada matka-ajossa.
sierra cosworth 2wd, 480hv, haltec ja "re85".
Mb "st" 560hv/800nm...

virikansi
Viestit: 77
Liittynyt: Pe Toukokuu 5. 15:00:52 2006
Paikkakunta: kuopio
Viesti:

Re: Weber DAT

Viesti Kirjoittaja virikansi » Su Lokakuu 4. 4:29:14 2009

Onko sulla bensanpinta liian ylhäällä, vai vuotaako neulaventtiili?

pontsei
Viestit: 270
Liittynyt: Ke Heinäkuu 18. 16:59:36 2007

Re: Weber DAT

Viesti Kirjoittaja pontsei » Su Lokakuu 4. 16:29:40 2009

en tiedä ku en ole tutkinu, voiks se neulaventtiilin vuoto tehdä sitä et kuumana ei lähde välillä käynttin muuta ku saahaamalla kaasuphjassa jonki aikaa....? Ja tekee kylmänäki samaa jos pitää virtaa päällä et pumppu pyörii. Ja paljonkos bensan pinta pitäis olla ja kuinka mitataa?
sierra cosworth 2wd, 480hv, haltec ja "re85".
Mb "st" 560hv/800nm...

pontsei
Viestit: 270
Liittynyt: Ke Heinäkuu 18. 16:59:36 2007

Re: Weber DAT

Viesti Kirjoittaja pontsei » Ke Lokakuu 7. 13:17:19 2009

no nyt ei tartte sahata enää ,lähtee hyvin kuumana ja kylmänä käyntiin, tarkastin bensanpaineen, nii huiteli sammuksissa 0,8bar, joten puotin about 0,2bar, nyt 1.kurkun suuttimet, pää110 ilma 160. 2.kurkku 120 ja ilma 160.

Mutta edelleen vie bensaa liikaa...15l/100km :( Mistään ei pitäis maahankaa vuotaa, mut onko oikein vaihtoehtoja enää....???
sierra cosworth 2wd, 480hv, haltec ja "re85".
Mb "st" 560hv/800nm...

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Re: Weber DAT

Viesti Kirjoittaja olafu » Ke Lokakuu 7. 17:29:01 2009

pontsei kirjoitti:no nyt ei tartte sahata enää ,lähtee hyvin kuumana ja kylmänä käyntiin, tarkastin bensanpaineen, nii huiteli sammuksissa 0,8bar, joten puotin about 0,2bar, nyt 1.kurkun suuttimet, pää110 ilma 160. 2.kurkku 120 ja ilma 160.

Mutta edelleen vie bensaa liikaa...15l/100km :( Mistään ei pitäis maahankaa vuotaa, mut onko oikein vaihtoehtoja enää....???
No mitäs seosmittari näyttää? Paljonko on sytytysennakko kruisailun aikana?
Jäsen #606

pontsei
Viestit: 270
Liittynyt: Ke Heinäkuu 18. 16:59:36 2007

Re: Weber DAT

Viesti Kirjoittaja pontsei » Ke Lokakuu 7. 18:47:27 2009

seosmittari ei näytä mitää, ku saan vasta perjantaina laajakaista lambdan siihen, kuha oon arvaillu tässä aikani kuluks ja kaikkea tarkastellu... :roll: ennakot on tyhjäkäynnillä about 14astetta kierroksilla joku 25max. Ihan nakutuksen rajamailla menee.
sierra cosworth 2wd, 480hv, haltec ja "re85".
Mb "st" 560hv/800nm...

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Re: Weber DAT

Viesti Kirjoittaja olafu » To Lokakuu 8. 0:06:50 2009

pontsei kirjoitti:seosmittari ei näytä mitää, ku saan vasta perjantaina laajakaista lambdan siihen, kuha oon arvaillu tässä aikani kuluks ja kaikkea tarkastellu... :roll: ennakot on tyhjäkäynnillä about 14astetta kierroksilla joku 25max. Ihan nakutuksen rajamailla menee.
Eli jos ilman alipainesäädintä mennään, niin kruisailussa ennakot noin 20 astetta. Tuottaa mukavasti lämmintä tuolla lailla, jos ennakkoa ei saa missään vaiheessa yli 25 astetta.
Jäsen #606

tikkuri
Viestit: 308
Liittynyt: Ti Huhtikuu 17. 11:26:35 2007
Paikkakunta: pieksämäki

Re: Weber DAT

Viesti Kirjoittaja tikkuri » To Lokakuu 8. 0:32:44 2009

pontsei kirjoitti:no nyt ei tartte sahata enää ,lähtee hyvin kuumana ja kylmänä käyntiin, tarkastin bensanpaineen, nii huiteli sammuksissa 0,8bar, joten puotin about 0,2bar, nyt 1.kurkun suuttimet, pää110 ilma 160. 2.kurkku 120 ja ilma 160.

Mutta edelleen vie bensaa liikaa...15l/100km :( Mistään ei pitäis maahankaa vuotaa, mut onko oikein vaihtoehtoja enää....???
osta japsi niin ei tarvii narista bensan viennistää.. eise "voima" tule itestään.. kaikkea ei voi edes weeperillä saada.. :lol:
Radalle ja PAM
kaasari ohc
edistyy

pontsei
Viestit: 270
Liittynyt: Ke Heinäkuu 18. 16:59:36 2007

Re: Weber DAT

Viesti Kirjoittaja pontsei » To Lokakuu 8. 10:39:50 2009

enpähä enää sille linjalle lähe :)
sierra cosworth 2wd, 480hv, haltec ja "re85".
Mb "st" 560hv/800nm...

vauhtipete
Viestit: 7372
Liittynyt: Ke Helmikuu 15. 18:41:31 2006
Paikkakunta: Maapallo

Re: Weber DAT

Viesti Kirjoittaja vauhtipete » To Lokakuu 8. 13:09:36 2009

Voisko tolle kulutukselle olla joku muu syy?
Itellä esim käsijarruremontin jälkeen tippui 2 litraa kulutus kun ei kengät laahanneet enää :lol:
Toi 15 litraa kuulostaa mun mielestä aika paljolle, tai riippuu toki kuin painava auto ja kaasujalka sulla on :green:
That's the craziest idea I've ever heard of . . . Let's do it!

Vastaa Viestiin