Mt 75 nopeusmittarin käyttöratas

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

cossu44
Viestit: 626
Liittynyt: Ti Toukokuu 14. 9:14:04 2002
Paikkakunta: Espoo/Nummela

Mt 75 nopeusmittarin käyttöratas

Viesti Kirjoittaja cossu44 » To Lokakuu 29. 10:47:04 2009

Vaihdoin Sierraan kunnostetun vaihdelaatikon, aiemmin toiminut nopeusmittari lopetti toiminnan. Vaijerin ulostulo laatikossa ei pyöri eli vaijerivika ei ole kyseessä. Kysymys: Onko vaijeria pyörittävää muoviratasta olemassa useammanlaisia, väri oli tuossa keltainen ja siirsin se asiaa enemmittä ajattelematta vanhasta laatikosta, jossa nopeusmittari toimi normaalisti? Ratasta kai mahdoton asentaa väärin?

Ville K
Viestit: 9082
Liittynyt: Su Lokakuu 27. 14:10:36 2002
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Mt 75 nopeusmittarin käyttöratas

Viesti Kirjoittaja Ville K » To Lokakuu 29. 14:21:21 2009

Onhan niitä erilaisia, ainakin punaista ja oranssiakin löytyy, hammasmäärä erona. Voihan olla, että hampaiden lukumäärä on sen verran erilainen, ettei toimi enää sen laatikossa olevan rattaan kanssa?

EDIT: tai laatikon kunnostuksen yhteydessä mittarin rattaan pyörittäjä hajonnut/jäänyt vallan pois?
Pedal tu tö metal!

Tekno
Viestit: 119
Liittynyt: Ke Kesäkuu 11. 0:08:42 2008

Re: Mt 75 nopeusmittarin käyttöratas

Viesti Kirjoittaja Tekno » To Lokakuu 29. 17:18:20 2009

onko mt-75 ja a4ld:n ratas samanlainen? Olis nimittäin itellä tarvetta tuollaselle rattaalle vähintään 21-hampaisena...

Näyttikö ratas tuollaiselta mikä on tässä asetettuna anturin kärkeen: http://i43.tinypic.com/2le7bir.jpg

Kuten sanottua, se väri kertoo montako hammasta siinä on. Enemmän hampaita = nopeusmittari näyttää vähemmän.


violetti = 25 hammasta = FINIS 7231229
punainen = 24 hammasta = FINIS 7230066
sininen = 23 hammasta = FINIS 7321229
keltainen = 22 hammasta = FINIS 7230066
vihreä = 21 hammasta = FINIS 6313353
20 hammasta = FINIS 3432654
19 hammasta = FINIS 6313349
18 hammasta = FINIS 3212264
17 hammasta = FINIS 1517167

http://www.cosworthrsclub.com/keskustel ... 9&t=141002
1995 Ford Escort RS2000
Tenho Ruohoranta

cossu44
Viestit: 626
Liittynyt: Ti Toukokuu 14. 9:14:04 2002
Paikkakunta: Espoo/Nummela

Re: Mt 75 nopeusmittarin käyttöratas

Viesti Kirjoittaja cossu44 » Pe Lokakuu 30. 10:35:54 2009

Samannäköinen ratas on mutta ei anturia eli mekaaninen. Rattaan hammastus riippuu tietenkin siitä rattaasta, joka tuota käyttää, onkohan näin?

Tekno
Viestit: 119
Liittynyt: Ke Kesäkuu 11. 0:08:42 2008

Re: Mt 75 nopeusmittarin käyttöratas

Viesti Kirjoittaja Tekno » Pe Lokakuu 30. 11:31:45 2009

cossu44 kirjoitti:Samannäköinen ratas on mutta ei anturia eli mekaaninen. Rattaan hammastus riippuu tietenkin siitä rattaasta, joka tuota käyttää, onkohan näin?
Sen rattaan voi kyllä ongelmitta vaihtaa eri hampaiseen, jos sitä tarkoitat. Pyörii vaan eri nopeudella.
1995 Ford Escort RS2000
Tenho Ruohoranta

Ville K
Viestit: 9082
Liittynyt: Su Lokakuu 27. 14:10:36 2002
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Mt 75 nopeusmittarin käyttöratas

Viesti Kirjoittaja Ville K » Pe Lokakuu 30. 13:01:07 2009

Jos on parin hampaan ero niin toimii, mutta jos enemmän, niin pitäisi vaihtaa se matopyörä sinne laatikkoonkin, tai ainakin näin toimitaan noitten amerikan voortien parissa ja eiköhän toimintaperiaate ole ihan sama mt-75:säkin.
Pedal tu tö metal!

Tekno
Viestit: 119
Liittynyt: Ke Kesäkuu 11. 0:08:42 2008

Re: Mt 75 nopeusmittarin käyttöratas

Viesti Kirjoittaja Tekno » La Lokakuu 31. 17:21:45 2009

Ville K kirjoitti:Jos on parin hampaan ero niin toimii, mutta jos enemmän, niin pitäisi vaihtaa se matopyörä sinne laatikkoonkin, tai ainakin näin toimitaan noitten amerikan voortien parissa ja eiköhän toimintaperiaate ole ihan sama mt-75:säkin.
eihän se kai muuten vaikuta kuin että useampihampaisempi ratas kuluu nopeasti (koska siinä on ohuet hampaat), vai onko tuolle joku muu syy miksi pitäisi vaihtaa laatikon vastakappale myös? eli se laatikon "häntäosuus" ?

Ja tuosta mt-75 ja a4ld rattaiden erosta mitä pohdiskelin ylempänä: mt-75:ssä anturi on vissiin toisella puolella joten hammastuskin eri suuntaan. Lisäksi se on vähän erityyppinen muutenkin, kun tappi siinä kärjessä on lyhyempi. Kuvan ylempi on a4ld sopiva, alempi mt-75 sopiva. http://429mustangcougarinfo.50megs.com/ ... icture.jpg

Näistä tiedoista ei välttämättä ole monelle hyötyä, mutta löytääpähän joku searchilla tarvittaessa :wink:
Viimeksi muokannut Tekno, La Lokakuu 31. 17:26:25 2009. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
1995 Ford Escort RS2000
Tenho Ruohoranta

Ville K
Viestit: 9082
Liittynyt: Su Lokakuu 27. 14:10:36 2002
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Mt 75 nopeusmittarin käyttöratas

Viesti Kirjoittaja Ville K » La Lokakuu 31. 17:26:11 2009

Kai ne rattaat vaan tarvii tietynlaisen parin, eivät ilmeisesti toimi keskenään jos on liian suuri hammasero.
Esim jos autoon vaihtaa perävälityksen, niin eihän siihenkään voi vaihtaa pelkkää lautaspyörää..
Pedal tu tö metal!

Vastaa Viestiin