Erillinen jarrutehostin?

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Erillinen jarrutehostin?

Viesti Kirjoittaja jjs » Pe Marraskuu 6. 23:35:28 2009

Mm. oikealta ohjattavissa mk1 Mexicoissa käytettiin erillistä jarrutehostinta (yl. Girling/ remote servo). Myös Mineistä yms. härveleissä on samaa tai vastaavaa käytetty.
Laitteessa on normaalin näköinen alipainetehostin (suhde 1:1,9), ja 1 -piirinen sylinteri, mutta mekaanista yhteyttä jarrupolkimeen ei ole, vaan laitteen sylinteriin tulee neste perinteiseltä ei tehostetulta pääsylinteriltä (jos 2-piirijarrut-> tarvitaan 2 erillistä tehostinyksikköä), ja normaalisti alipaineliitäntä imusarjasta. Periaatteessa laitteen voi sijoittaa minne vaan autossa missä on tilaa.

Nyt on ongelmana löytää -vastaava laite järkevään hintaan- vapaaseen rakenteluun. Ei tarvitse olla "elviksen vanhasta Ministä", vaan kaikki samantyyppiset uudemmatkin systeemit voi miettiä. Elikäs ei ole ikä, ulkonäkö, koko (kohtuullinen toki) tai merkkirajoituksia. Ja käytössä 1-piiri järj. joten yksi kpl riittää. Onko ideoita? Oma tietämys niin kovasti painottuu vaan voorteihin :oops:
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Erillinen jarrutehostin?

Viesti Kirjoittaja JesseT » La Marraskuu 7. 8:06:38 2009

Tuntuu olevan joka paikka väärällään, mutta aika paljon tuota yhtä ja samaa mallia.
http://shop.ebay.co.uk/?_from=R40&_trks ... Categories

http://www.s-v-c.co.uk/prod/servo_kit.html
http://shop1.actinicexpress.co.uk/shops ... vo__Remote_

Tai sitten:

Laita pedaaliin suoraan hydraulinen pääsylinteri ja sitten työsylinteri käyttämään cossutyyppistä tehotajaa niin tulee kerralla hyvä.

Kun esim tuosta katsoo, niin juuri sellainen pakettihan tuo tuntuu olevan, toki alapainetehostajalla:
http://www.s-v-c.co.uk/prod/drservo.html
Escort mk3 + 2x Focus mk1

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Re: Erillinen jarrutehostin?

Viesti Kirjoittaja jjs » La Marraskuu 7. 17:24:08 2009

JesseT kirjoitti:Laita pedaaliin suoraan hydraulinen pääsylinteri ja sitten työsylinteri käyttämään cossutyyppistä tehotajaa niin tulee kerralla hyvä.
Tämä kävi myös mielessä :)
Eikös järjestys ole kuitenkin pedaali-pääsylkky -> tehostaja -> työsylkky? Ed. ei saivarteluna; työn alla olevassa laitteessa ei ole kyse jarrusta vaan muusta hydraulisesta laitteesta, ja työsylinterin lisäksi ei loppuosoitteeseen mahdu muuta.
Pääsylkyssä taisi olla joku kierto pumpun yhteyteen; tunnistaa poljinvoimaa-> ohjaa työsylkyille menevää painetta.

Saisikohan cossun tehostimella säädeltyä tehostusta ihan vaan pumpulle menevää virtaa säätelemällä?
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Erillinen jarrutehostin?

Viesti Kirjoittaja JesseT » La Marraskuu 7. 19:31:14 2009

Niin, en ajatellutkaan tuossa järjestyksessä mitä listasit, vaan miten sanoin. Et ilmeisesti voi kertoa mitä haluat kysyä kun on niin salaista? :D
Cossun tehostimessa virran säätely ei varmaan toimi, mutta jos sen parivaiheisen painekytkimen vaihtaisi paineanturiksi, niin sitten homma muuttuisi helpoksi.
Escort mk3 + 2x Focus mk1

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Re: Erillinen jarrutehostin?

Viesti Kirjoittaja jjs » La Marraskuu 7. 23:57:54 2009

:D Ei se nyt niin salaista ole. Hyvä kuitti :)
Yritin vain pitää keskustelua hetken "ohjattuna", eli hieman enemmän teoreettisena. Rakennan kahteen (toinen työn alla nyt, toinen joskus) autoon järkyttävän jäykkään kytkimeen kevennystä, tai jopa nappikytkintä.

Lähtökohdat: monilevykytkin (ei voi vaihtaa), vaijerikäyttöinen. Vipusuhteet muutettu -niin pitkälti- kuin voidaan, eli sillä rintamalla ei enää kohennusta tarjolla. Seuraava kevennykseen tähtäävä vipusuhdemuutos ajaisi tilanteeseen jossa kytkimen liikevara ei enää riitä. Kytkin edelleen hyvin jäykkä (poljinvoima n. 70-90kg).

Ajatus 1: korvata nestekytkimellä, esim. BMW E30 poljinsylinterillä ja 324 TD:n työsylinterillä. Mutta totuus lienee että huolellisesti sylkkykoot ja vipusuhteet laskien tulos olisi parhaimmillaan sama kuin tuo nykyinen mekaaninen, miinus vaijerin kitka. Eli tuosta sitten idea lisätä erillinen alipainetehostin keventämään. Tai se ylipaine.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

sierra4x4tbo
Viestit: 5172
Liittynyt: Pe Lokakuu 4. 13:22:52 2002
Paikkakunta: In the forest, picking up mushrooms!
Viesti:

Re: Erillinen jarrutehostin?

Viesti Kirjoittaja sierra4x4tbo » Su Marraskuu 8. 0:47:24 2009

jjs kirjoitti::D Ei se nyt niin salaista ole. Hyvä kuitti :)
Yritin vain pitää keskustelua hetken "ohjattuna", eli hieman enemmän teoreettisena. Rakennan kahteen (toinen työn alla nyt, toinen joskus) autoon järkyttävän jäykkään kytkimeen kevennystä, tai jopa nappikytkintä.

Lähtökohdat: monilevykytkin (ei voi vaihtaa), vaijerikäyttöinen. Vipusuhteet muutettu -niin pitkälti- kuin voidaan, eli sillä rintamalla ei enää kohennusta tarjolla. Seuraava kevennykseen tähtäävä vipusuhdemuutos ajaisi tilanteeseen jossa kytkimen liikevara ei enää riitä. Kytkin edelleen hyvin jäykkä (poljinvoima n. 70-90kg).

Ajatus 1: korvata nestekytkimellä, esim. BMW E30 poljinsylinterillä ja 324 TD:n työsylinterillä. Mutta totuus lienee että huolellisesti sylkkykoot ja vipusuhteet laskien tulos olisi parhaimmillaan sama kuin tuo nykyinen mekaaninen, miinus vaijerin kitka. Eli tuosta sitten idea lisätä erillinen alipainetehostin keventämään. Tai se ylipaine.
Herää kysymys, miksi ei kytkinakselin ympärille tulevaa työsylkkää? Vai onko kyseessä joku luokittelu juttu? Eli ei ole sallittua.. :-s
BMW - Elämää ohituskaistalla. 8)

Mushroom Motorsport - making Cosworths run faster since 2003
--=MaxTuned.com=--

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Erillinen jarrutehostin?

Viesti Kirjoittaja JesseT » Su Marraskuu 8. 1:06:31 2009

Ok, alipainekytkintehostajia on paljonkin eri autoista ja kuorma-autoista, mutta aika systemaattisesti ne on joka polkimen tai kytkimen läheisyydessä. Toiminnassa ei juuri ole eroa jarrutehostajaan, ja juuri etäsijoitettavia alipainejarrutehotajia on asennettu kytkimeen maasto- ja urheiluautoihin. Nopealla googlauksella löytyi aika monta asennusta. Pientä tyytymättömyyttä usein oli asennuksen jälkeen kytkimen toimintapisteen epätarkkuuteen.
Escort mk3 + 2x Focus mk1

Vesku
CRSC jäsen 2016
Viestit: 2289
Liittynyt: La Maaliskuu 30. 18:12:19 2002
Paikkakunta: Kymenlääni

Re: Erillinen jarrutehostin?

Viesti Kirjoittaja Vesku » Su Marraskuu 8. 9:46:45 2009

Itselle tulossa talvella paikoilleen burtonin nestekytkin paketti. Eli T5:seen oleva valmis työsylinteri/painelaakeri paketti ja polkimelle 0.625" männällä oleva pääsylinteri. Kun asiaa kysyin burtonilta, niin tuota kokoa kertoivat monen käyttäneen 3-levykytkimissä. Tosin itsellä tuo ei 3-levyisen tule vaan mustangin jäykkää asetelmaa hoitamaan. Kaverille tulossa kyllä sama setti Tiltonin 3-levylle ja siitä saa kokemuksia ensi keväänä.
Voorteja ja jotain muitakin räpellyksiä

overboost
Viestit: 155
Liittynyt: Pe Heinäkuu 2. 21:46:53 2004
Paikkakunta: E-Suomi

Re: Erillinen jarrutehostin?

Viesti Kirjoittaja overboost » Su Marraskuu 8. 14:40:15 2009

Vanhoissa Volvoissa on käytetty remote-servoja, joten Ruotsista löytyy.

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Re: Erillinen jarrutehostin?

Viesti Kirjoittaja jjs » Su Marraskuu 8. 19:11:33 2009

JesseT kirjoitti:Cossun tehostimessa virran säätely ei varmaan toimi, mutta jos sen parivaiheisen painekytkimen vaihtaisi paineanturiksi, niin sitten homma muuttuisi helpoksi.
Löytyykö jostain sierran/scorpion abs:n sähkö- ja hydraulikaaviota? Pikagoogletus ei tuottanut tulosta.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Erillinen jarrutehostin?

Viesti Kirjoittaja JesseT » Su Marraskuu 8. 22:56:33 2009

jjs kirjoitti:
JesseT kirjoitti:Cossun tehostimessa virran säätely ei varmaan toimi, mutta jos sen parivaiheisen painekytkimen vaihtaisi paineanturiksi, niin sitten homma muuttuisi helpoksi.
Löytyykö jostain sierran/scorpion abs:n sähkö- ja hydraulikaaviota? Pikagoogletus ei tuottanut tulosta.
En ole itsekään löytänyt. Se perus sähkökaavio mikä on Haynes manuaalissa on aika yhtä tyhjän kanssa. Vois kysyä Sierrafriikiltä tai penkoa olisko TIS:ssä mitään niin vanhaa.
Escort mk3 + 2x Focus mk1

Stefa
Viestit: 4057
Liittynyt: Ma Joulukuu 10. 0:05:07 2001
Paikkakunta: Innercircle

Re: Erillinen jarrutehostin?

Viesti Kirjoittaja Stefa » Ma Marraskuu 9. 0:52:01 2009

Vesku kirjoitti:Itselle tulossa talvella paikoilleen burtonin nestekytkin paketti. Eli T5:seen oleva valmis työsylinteri/painelaakeri paketti ja polkimelle 0.625" männällä oleva pääsylinteri. Kun asiaa kysyin burtonilta, niin tuota kokoa kertoivat monen käyttäneen 3-levykytkimissä. Tosin itsellä tuo ei 3-levyisen tule vaan mustangin jäykkää asetelmaa hoitamaan. Kaverille tulossa kyllä sama setti Tiltonin 3-levylle ja siitä saa kokemuksia ensi keväänä.
Mitä mahtaa olla kitillä hintaa?
VW Bora TDi '02
Mini '69
Pajero 3.0i V6 '89
Sierra Cosworth 4/2wd '90
P&P Motorsport - O.N.L.Y. !

Vesku
CRSC jäsen 2016
Viestit: 2289
Liittynyt: La Maaliskuu 30. 18:12:19 2002
Paikkakunta: Kymenlääni

Re: Erillinen jarrutehostin?

Viesti Kirjoittaja Vesku » Ma Marraskuu 9. 8:15:17 2009

Stefa kirjoitti:
Vesku kirjoitti:Itselle tulossa talvella paikoilleen burtonin nestekytkin paketti. Eli T5:seen oleva valmis työsylinteri/painelaakeri paketti ja polkimelle 0.625" männällä oleva pääsylinteri. Kun asiaa kysyin burtonilta, niin tuota kokoa kertoivat monen käyttäneen 3-levykytkimissä. Tosin itsellä tuo ei 3-levyisen tule vaan mustangin jäykkää asetelmaa hoitamaan. Kaverille tulossa kyllä sama setti Tiltonin 3-levylle ja siitä saa kokemuksia ensi keväänä.
Mitä mahtaa olla kitillä hintaa?
Painelaakeri/sylinteri 230£, levyt tais olla n.66£/kpl ja siihen säiliö ja sylinteri joítakin kymppejä.
Voorteja ja jotain muitakin räpellyksiä

Vastaa Viestiin