Kiertokangen metsästys

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

VesQ
Viestit: 1142
Liittynyt: Ma Elokuu 16. 18:20:59 2004
Paikkakunta: Hollola

Kiertokangen metsästys

Viesti Kirjoittaja VesQ » La Marraskuu 7. 19:46:02 2009

Jep.

Löytyi tollanen isohko Calmo merkkinen paineilmakompura ja se oli hylätty joskus romulavalle. Varmaan 40 vuotta vanha ruotsalainen laitos, V2 ja about 2.2l tilavuus ja kierroksia siinä 1000 pintaan eli imutuotto jotakuinkin 2m3/min. Purin pytyn pois ja hylkäyksen syykin löytyi, toinen kiertokanki alasilmästä poikki. Öljyn vähyys tai öljypumpun rikko käynyt ja kampiakselilta loppunut öljy, toinen kanki poikki ja toisestakin laakeriliuskat entiset. Samalla kampiakselin limppu on lyönyt toisesta männästä helman irti.

Mäntä olisi vielä käyttökelpoinen mutta kiertokanki pitäisi jostain löytää. Merkkikohtaisia osia ei kuulemma saa ja kompuramaailmassa kuuleman mukaan ei osat kovin helposti passaa eri merkeistä ristiin (varaosa myynnin turvaamista ?) joten jostain muusta laitoksesta pitäisi kampi löytää

Mittoja olisi
Pituus reijästä reikään 200mm
Yläsilmä 28mm liukuvalla tapilla, tappi 25mm
Alasilmä 54mm, kampuran kaula ~50.3mm
Leveyttä ei tullut mitattua mutta jotain 20mm luokkaa mahdollisesti

Toinen vaihtoehto olisi löytää joku kiertokanki joka sopisi kampuraan ja siihen passaava mäntä
Männän mittoja olisi
Poraus 125mm (124,95 tms)
Puristuskorkeus about 70mm
3 puristusrengasta ja öljyrengas sekä heti tapin alapuolella toinen öljyrengas ja sen alla about 10mm "helmaa"
Männästä helma katkennut tuon alemman öljyrenkaan kohdalta mutta tuskin haittaa menoa, perus auton tms mäntäkin käy kunhan nyt 2 puristusrengasta ja öljyrengas löytyy

Kiertokanki voisi olla kohtuudella ehkä vähän lyhyempi, tai sitten pidempi ja siihen sopiva mäntä siten että kangen pituus ja männän pk olisi yhteensä tuo 270mm

Missä hinnoissa pyörisi esim tuollaisen teettäminen jos sille linjalle lähtee, hintaa varmaan nostaa kun vaan 1kpl, tai 2 jos molemmat uusii. Kummoisia voimia ei tuon varmaan tarvitse kestää kompurakäytössä varsinkin kun tullaan pyörittämään alinopeudella eli jotain 500-700rpm

Moottorikoneistamolla kävin kyselemässä ja tuntuu että ongelma on tuo kangen pituus, sitten jos jostain kuormaautosta löytyy yhtä pitkä niin ylä ja alasilmä on jo monta kertaa isompia ja muutenkin melko tukevaa tekoa, sama juttu männissä, tuolla halkaisijalla alkaa olla tapit jo 40mm paksuja tms. Arveli että joku vanhempi traktori voisi olla lähellä tai vanhoja pikkukuorkkeja ?

Netistä kun yrittää tosta kaivaa tietoa niin ainoat maininnat koko laitoksista löytyy jostain vanhoilta ruotsalaisilta huutokauppasivuilta eli kaiketi aika harvinainen löydettävä

Ideoita kellään

jeddah
CRSC Jäsen 2021
Viestit: 2561
Liittynyt: Ti Helmikuu 22. 21:47:47 2005
Paikkakunta: Kärkölä
Viesti:

Re: Kiertokangen metsästys

Viesti Kirjoittaja jeddah » La Marraskuu 7. 20:26:58 2009

Kaverit ovat tekemässä Kuplavolkkarin koneen osista bokseki kakkos mallin kompuraa. Siinä on itsetehty kasattavan mallinen kampura, jolloin veivin päihin on saatu kuulalaakerit. Näin se laakerien voiteluongelmakin on samalla ratkaistu. En tiedä saako tuollaisen vekottimen kampiakselia muutettua, mutta periaatteessa näin voisi saada siihen sopimaan monenkinlaisia kiertokankia.

VesQ
Viestit: 1142
Liittynyt: Ma Elokuu 16. 18:20:59 2004
Paikkakunta: Hollola

Re: Kiertokangen metsästys

Viesti Kirjoittaja VesQ » La Marraskuu 7. 20:39:05 2009

Kampura on ihan tavallinen auto-tyyppinen eli yksi kaula jossa molemmat veivit vierekkäin ja vastapainolimput vastakkaisella puolella. Kampuran laakeroinnissa on kuulalaakerit, toisessa päässä akselinpää hihnapyörälle ja toisessa hammasratas öljypumpulle. Voi mennä vähän turhan paljon rakentamiseksi jos sitä rupeaa muuttamaan. Kampuran kaulan kylläkin joutuu hiomaan kun on aika jurmut tullut

Tuossa pari kuvaa laitoksesta, mittasuhdetta saa hyvin tosta tojotan 1.6l moottorista :D

http://s161.photobucket.com/albums/t234 ... 050015.jpg
http://s161.photobucket.com/albums/t234 ... 050016.jpg
http://s161.photobucket.com/albums/t234 ... 050017.jpg
http://s161.photobucket.com/albums/t234 ... 050018.jpg
http://s161.photobucket.com/albums/t234 ... 050019.jpg
http://s161.photobucket.com/albums/t234 ... 050020.jpg
http://s161.photobucket.com/albums/t234 ... 050021.jpg
http://s161.photobucket.com/albums/t234 ... 050022.jpg
http://s161.photobucket.com/albums/t234 ... 050023.jpg
http://s161.photobucket.com/albums/t234 ... 050024.jpg
http://s161.photobucket.com/albums/t234 ... 050025.jpg

TAp
Viestit: 1438
Liittynyt: Ma Tammikuu 7. 21:44:15 2002
Paikkakunta: Mäntsälä

Re: Kiertokangen metsästys

Viesti Kirjoittaja TAp » La Marraskuu 14. 11:02:35 2009

Näyttääkö vanha kanki tehdastekoiselta, eli sarjavalmisteelta ?

männän kuvaus muistuttaa esim Majorin mäntää,
jos tuo on ruotsalainen, niin alkaisin katsella vanhojen Volvo-BM traktoreiden osista mittoja;

onko lähistöllä traktoripurkaamoja ?

VesQ
Viestit: 1142
Liittynyt: Ma Elokuu 16. 18:20:59 2004
Paikkakunta: Hollola

Re: Kiertokangen metsästys

Viesti Kirjoittaja VesQ » La Marraskuu 14. 12:55:46 2009

Jep eli vähän jäänyt jälkeen tämä

Kanki on valettu, äkkiseltään en osaa sanoa onko sarjavalmistetta, näyttää kovasti, muita merkintöjä ei ole kun alapäähän on lyöty numero 48 sekä runko-osaan että laakerikanteen. Pultit on ns väärinpäin eli laakerikannessa on pultit pystyssä ja mutterit on yläpuolella kun ei niitä sinne lohkoon muuten saa paikalleen, pulttien päät on hitsaamalla kiinni laakerikannessa, viittaisi ns pikkupajan rakennelmiin

Viimeviikolla mulla oli moottorikoneistamosta sellanen laakerikirja lainassa ja siinä samassa oli aina poraus ja isku kaikille moottoreille niin pääosin traktoreissa männät oli siinä 100-120mm tai muutamissa 130mm, 125 porauksella oli paljon Catepillarin työkoneita sekä Scania, Volvo yms kuorma-autoja, mutta kaikissa polttomoottoreissa männäntappi tollasessa halkasijassa on jo lähempänä 50mm ja samoin kiertokangen alasilmä 70-100mm eli liian julmia. Toinen ongelma on että männän pitäisi olla tasalakinen mutta noissa kuorkeissa taitaa olla monesti palotila männässä

Kyselin PO-Metallista veivin teettämistä mutta hänellä loppui aihioista ja jigeistä mitta joten olisi mennyt ns tuntihommiksi ja hinta olisi ollut jotain muuta kun sopiva

Vein ehjän veivin ammattikouluun ja lupailivat siellä jyrsiä sellaisen teräksestä (mol ?), hintaa tulisi about 100e lähinnä materiaali ja terä/kone kustannuksista. Tämän vuoden puolella rupeavat tekemään eli vielä ehtii perua jos muuta vaihtoehtoa löytyy.

Ajatuksena oli tehdä tuo uusi veivi ja vinguttaa männän helmasta rösöt pois ja kasata tuollaisena. Mietityttää pari asiaa, paljonko puuttuvan helmapätkän sekä kiertokankien eri materiaalin painoero haittaa, pitäisikö teettää molemmat kanget samalla ja ottaa toisestakin männästä saman verran pois

Toinen on että paljonko mäntä keikkuu sylinterissä ilman sitä helmanpätkää ja alempaa öljyrengasta. Kampisuhde on kai 92mm iskulla ja 200mm veivillä aika hyvä tuon keikkumisen kannalta ?

Nyt on vielä selvityksen alla tuolta Sarlin Oystä (Hydorin edustaja) että millaisia mäntiä on noissa Hydorin kompuroissa, 125 porausta ainakin löytyy, männäntappi oli kuulemma ohuempi mutta se on varmaan sovitettavissa. Lupasi soitella tarkemmin ensi viikolla jos sattuisi vaikka puristuskorkeus osumaan kohdalleen. Jos olisi fiksut männät muuten niin voisi tietysti teettää molemmat kanget sopivilla mitoilla.

TAp
Viestit: 1438
Liittynyt: Ma Tammikuu 7. 21:44:15 2002
Paikkakunta: Mäntsälä

Re: Kiertokangen metsästys

Viesti Kirjoittaja TAp » La Marraskuu 14. 16:42:32 2009

Pitäishän ne olla suunnilleen samanpainosia, ei ainakaan haittaa, jos on.
Pyydä tekemään samanlainen kanki, ja siihen jotkut nystyrät, joista voi keventää tarvittaessa.

Öljyrenkaat varmaankin on olleet vähentämässä öljyn määrää tuotetussa ilmassa, tuossa on varmaan roiskevoitelu niinkun yleensä, niin oli autoissakin ennen ja öljyrenkaita käytettiin riittävästi.....
Männän keikkuminen riippunee välyksestä, varmaan olet nähny ns. kilpamäntiä nykymoottoreissa, ei nekään käänny väärinpäin :D vaikka ovat lyhyitä

VesQ
Viestit: 1142
Liittynyt: Ma Elokuu 16. 18:20:59 2004
Paikkakunta: Hollola

Re: Kiertokangen metsästys

Viesti Kirjoittaja VesQ » La Marraskuu 14. 23:58:25 2009

Kumpi sitten on painavampi, teräs vai valuteräs ? Tuo on ihan öljypumpulla tuo kompura eli öljynpaineella voidellaan kiertokangen laakeriliuskoja sekä kampuran toisen pään laakeriholkkia. Männäntapille asti ei tule öljykanavaa eli se on roiskevoitelulla

TAp
Viestit: 1438
Liittynyt: Ma Tammikuu 7. 21:44:15 2002
Paikkakunta: Mäntsälä

Re: Kiertokangen metsästys

Viesti Kirjoittaja TAp » Su Marraskuu 15. 12:27:42 2009

Noiden materiaalien painoerot ei ole merkittäviä, tossa joku taulukko sanoo Teras = 7.9, valurauta = 7.25. Vanha kanki on kylläkin voinu olla taottu.... ?

Onhan tuo ollut 1-vaiheinen, eli molemmät sylinterit identtisiä ? Eli molemmat kanget samanlaisia ? ja vastaavasti kammen vastapainot ?

tuolla ainakin tunnistetaan merkki, onko tyyppikilpeä, josta saa mallin ja sarjanumeron, paa kysyen olisko osia ?
http://www.maskinochtryckluft.se/beganadkompressor.html

VesQ
Viestit: 1142
Liittynyt: Ma Elokuu 16. 18:20:59 2004
Paikkakunta: Hollola

Re: Kiertokangen metsästys

Viesti Kirjoittaja VesQ » Su Marraskuu 15. 15:51:27 2009

Pistin postia tonne linkin firmaan, katellaan mitä vastailevat

Eiköhän toi ole "1-vaiheinen", molemmat kiertokanget näyttää samalta mitä niitä pystyy vertaamaan ja kampiakselilla on yksi kaula jolla molemmat kiertokanget on vierekkäin, vastakkaisella puolella kampuraa on isot tasapainolimput pyörimissuunnassaan samassa kohtaa sekä näyttää silmällä samankokoisilta/painoisilta

Tyyppikilpikin löytyy
Merkki Calmo
Malli S.64
Sn 10261
Max paine 7bar
Kierrokset 950rpm
Valmistaja Calmoverken
Målilla, Sweden

VesQ
Viestit: 1142
Liittynyt: Ma Elokuu 16. 18:20:59 2004
Paikkakunta: Hollola

Re: Kiertokangen metsästys

Viesti Kirjoittaja VesQ » Ma Marraskuu 16. 17:28:50 2009

Eipä osannut auttaa tuollakaan, veikkaili että helpoin olisi etsiä huutokaupoista koko mötikkä ja raapia siitä sitten osat talteen. Helpommin taas sanottu kuin tehty joten vielä mennään alkuperäisellä suunnitelmalla

Huomenna vien kampuran koneistukseen niin saa hiottua kaulat sekä peräpään laakeriholkin pinnan niin pääsee sorvaamaan uutta takapään laakeria ja saa kasata alakerran läjään odottamaan loppuja osia

Vastaa Viestiin