Sierra,Scorppari, viskolukot? kiristys?

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

tikkuri
Viestit: 308
Liittynyt: Ti Huhtikuu 17. 11:26:35 2007
Paikkakunta: pieksämäki

Sierra,Scorppari, viskolukot? kiristys?

Viesti Kirjoittaja tikkuri » Pe Tammikuu 1. 15:19:30 2010

jees, en löytäny haulla oikeen tietoo tästäkään.. el kaipailisin noitten tiukkaamisesta tietoa/kokemuksia.

EDIT by Ville K: Otsikko
Radalle ja PAM
kaasari ohc
edistyy

tumppe
CRSC jäsen 2015
Viestit: 6264
Liittynyt: Su Syyskuu 19. 21:41:04 2004
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: Sierra,Scorppari, kitkalukot? kiristys?

Viesti Kirjoittaja tumppe » La Tammikuu 2. 16:15:21 2010

Otsikko ainakin on virheellinen osittain, antaa ymmärtää että kysyt viscolukosta, koska Scorpiossa ei oo ollu noita "ZF" kitkalukkoperiä (tökättävillä vetareilla), vaan joissakin mk1 (ghia ja is) Sierroissa ja niissäkin satunnaisesti maahantuojan asentamana.
Viscolukko on sitten taas Fordin oma tekele ja löytyy molemmista Scorpiosta ja Sierroista 7" ja 7.5" kokoisina.
MYYTÄVÄT: http://www.nettivaraosa.com/412490
Kalusto:
-Escort mk1 2.0 ohc vm.69 -Audi A4 Avant 2.0 TFSI Quattro S-Line Black Edition vm.07
-Sierra mk2 2.0 ohc IS vm.87 -Harley-Davidson FLHTC S&S 1600cc vm.85
-Sierra RS Cosworth Sapphire Grp A (katu kilpuri projekti)
-Sierra RS Cosworth vm.89 (stage 4 yms.)

RD
Viestit: 1863
Liittynyt: Ma Tammikuu 28. 14:15:38 2008
Paikkakunta: Turku

Re: Sierra,Scorppari, kitkalukot? kiristys?

Viesti Kirjoittaja RD » La Tammikuu 2. 16:23:22 2010

Niin ja visko kiristyy kitkalevyjä lisäämällä ja jäykemmällä öljyllä amirite?
Mites kitka, jyrkemmillä renkailla?
Sierra Cosworth ´89
Mondeo ST220 '06
Fiesta ST ´19

tumppe
CRSC jäsen 2015
Viestit: 6264
Liittynyt: Su Syyskuu 19. 21:41:04 2004
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: Sierra,Scorppari, kitkalukot? kiristys?

Viesti Kirjoittaja tumppe » La Tammikuu 2. 17:28:17 2010

(OFF TOPIC)
Mä en tiedä noista tiukkaus hommista, kun oon ite onnistunu hankkimaan jo 2 suht. asiallista kitkalukkoperää, jotka on molemmat jo rempattu ja jotenki tiukattu.

Tollanen Sierran 7" kitkalukkoperä on se toinen ja se on kuulemma tiukattu korjaamolla n.70%.ksi ja toinen on Bmw.n typ188 perä, jossa joku Bmw motorsport lukko tiukattuna n.500nm.
MYYTÄVÄT: http://www.nettivaraosa.com/412490
Kalusto:
-Escort mk1 2.0 ohc vm.69 -Audi A4 Avant 2.0 TFSI Quattro S-Line Black Edition vm.07
-Sierra mk2 2.0 ohc IS vm.87 -Harley-Davidson FLHTC S&S 1600cc vm.85
-Sierra RS Cosworth Sapphire Grp A (katu kilpuri projekti)
-Sierra RS Cosworth vm.89 (stage 4 yms.)

Ville K
Viestit: 9082
Liittynyt: Su Lokakuu 27. 14:10:36 2002
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Sierra,Scorppari, kitkalukot? kiristys?

Viesti Kirjoittaja Ville K » La Tammikuu 2. 17:29:55 2010

Kitkaa kiristellään samoilla konsteilla, ainakin noissa amerikan voortien kitkaperissä, eli levyjä lisää ja järjestystä muuttamalla. Toimii varmaan myös tohon zf:ään?
Pedal tu tö metal!

tumppe
CRSC jäsen 2015
Viestit: 6264
Liittynyt: Su Syyskuu 19. 21:41:04 2004
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: Sierra,Scorppari, kitkalukot? kiristys?

Viesti Kirjoittaja tumppe » La Tammikuu 2. 18:17:11 2010

Ville K kirjoitti:Kitkaa kiristellään samoilla konsteilla, ainakin noissa amerikan voortien kitkaperissä, eli levyjä lisää ja järjestystä muuttamalla. Toimii varmaan myös tohon zf:ään?
Jotain HUHUA oon mäkin kuullu et ois laitettu joku lisä levy...
Tiedä sitten, mutta eikös näitä kitkalukkoja jotenki saa myös kiristettyä "shimmattua" vai mitä lie se oli? :roll:
MYYTÄVÄT: http://www.nettivaraosa.com/412490
Kalusto:
-Escort mk1 2.0 ohc vm.69 -Audi A4 Avant 2.0 TFSI Quattro S-Line Black Edition vm.07
-Sierra mk2 2.0 ohc IS vm.87 -Harley-Davidson FLHTC S&S 1600cc vm.85
-Sierra RS Cosworth Sapphire Grp A (katu kilpuri projekti)
-Sierra RS Cosworth vm.89 (stage 4 yms.)

RD
Viestit: 1863
Liittynyt: Ma Tammikuu 28. 14:15:38 2008
Paikkakunta: Turku

Re: Sierra,Scorppari, kitkalukot? kiristys?

Viesti Kirjoittaja RD » La Tammikuu 2. 18:23:02 2010

On muuten ihan oikeesti aika vaikee löytää noista ZF:n lukoista speksejä, faktoja ja vinkkejä netistä. ZF ei taida enää valmistaa tasauspyörästöjä henkilöautoihin jotenka tuki on varmaan samalla tasolla kuin Fordilla malleihin joita ei valmisteta...
Luulis toki että myös toi 'S25' malli on sen verran järee ettei Sierran koneilla pitäs olla ainakaan lyhempi-ikäinen kuin alkuperäinen tasauspyörästö, päinvastoin. Tasauspyörästöhän joutuu luonnonvastaiselle rasitukselle pyörän sutiessa kun taas ZF on nimenomaan suunniteltu semmoisiin olosuhteisiin. Joten ehkä ylettömiin huolto/remppatoimiin ei joutus jos vaan öljyjä on vaihdeltu niin ettei laakerit oo präkänny ylettömän kitkalevypaskan ansiosta. Näin äkkiseltään pohdiskeltuna. Jännityksellä odotan miltä toi mötikkä tuntuu kun sen saa kiinni.

Nii, mitäs nää on ja mitä ne tekee? http://cgi.ebay.co.uk/PAIR--OF-30-DEGRE ... 5002r21868
Sierra Cosworth ´89
Mondeo ST220 '06
Fiesta ST ´19

Aksu
Viestit: 4147
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 20:27:24 2001
Paikkakunta: Turuus
Viesti:

Re: Sierra,Scorppari, kitkalukot? kiristys?

Viesti Kirjoittaja Aksu » La Tammikuu 2. 19:40:15 2010

Viitiskös joku heittää privalla tuon viskon mössöjen vaihdosta ohjeet.
Mistäs muuten on väki hankkinut noi eväät täyttöön ja kuin paljon sinne menee sitä.
Alkanut kiukutella hieman niin talven aikana vaihtais tuoreet jäykemmät tilalle.
Focus 3d- 99 homemade rämä
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer

MikkoT
Viestit: 1314
Liittynyt: Pe Maaliskuu 21. 13:53:31 2003

Re: Sierra,Scorppari, kitkalukot? kiristys?

Viesti Kirjoittaja MikkoT » La Tammikuu 2. 20:27:15 2010

Oiskohan tosta FAQ:n puolelta löytyvästä 4x4 keskiviskon korjaustopickista apua myös näihin takapään visko-ongelmiin? Ainakin omasta mielestäni aika hyvää tietoa, joten kannattaa käydä vilkaisemassa.

KIP
Viestit: 1042
Liittynyt: To Huhtikuu 18. 19:24:18 2002
Paikkakunta: Nummi-Pusula

Re: Sierra,Scorppari, kitkalukot? kiristys?

Viesti Kirjoittaja KIP » La Tammikuu 2. 20:48:10 2010

Aksu kirjoitti:Viitiskös joku heittää privalla tuon viskon mössöjen vaihdosta ohjeet.
Mistäs muuten on väki hankkinut noi eväät täyttöön ja kuin paljon sinne menee sitä.
Alkanut kiukutella hieman niin talven aikana vaihtais tuoreet jäykemmät tilalle.
Mulla olis kans käyttöä hyville ohjeille..
Kawasaki Zx-10r
Audi 2.0Tfsi quattro

vauhtipete
Viestit: 7372
Liittynyt: Ke Helmikuu 15. 18:41:31 2006
Paikkakunta: Maapallo

Re: Sierra,Scorppari, kitkalukot? kiristys?

Viesti Kirjoittaja vauhtipete » La Tammikuu 2. 22:19:04 2010

Itse muistan kanssa lukeneeni jostain topikista ton viskolukon kunnostamisesta pitkät tarinat.
That's the craziest idea I've ever heard of . . . Let's do it!

Taralabs
Viestit: 139
Liittynyt: Ma Heinäkuu 21. 1:26:37 2003
Paikkakunta: Oulu

Re: Sierra,Scorppari, kitkalukot? kiristys?

Viesti Kirjoittaja Taralabs » La Tammikuu 2. 23:01:12 2010

Tuossa topicissa on aika selkeät ohjeet viskolukon kiristämiseen: http://www.cosworthrsclub.com/keskustel ... 3&t=118028

Itse tein noitten ohjeiden mukaan kunnostuksen ja lisäsin yhden levyparin lukkoon. Viskoöljyksi ostin RC-auton diffiöljyä tuolta: http://www.racingfactory.fi/tuotteet/UL ... 000-103708
Hinta ei päätä huimaa ja kaksi purkkia riitti hyvin.
Lukko pitää mahtavasti ja kestää pyörittää donitsia niin pitkään kuin kuskia huvittaa.

heka
Viestit: 925
Liittynyt: Ma Kesäkuu 14. 23:40:19 2004
Paikkakunta: suomi

Re: Sierra,Scorppari, kitkalukot? kiristys?

Viesti Kirjoittaja heka » La Tammikuu 2. 23:23:21 2010

Taralabs kirjoitti:Tuossa topicissa on aika selkeät ohjeet viskolukon kiristämiseen: http://www.cosworthrsclub.com/keskustel ... 3&t=118028

Itse tein noitten ohjeiden mukaan kunnostuksen ja lisäsin yhden levyparin lukkoon. Viskoöljyksi ostin RC-auton diffiöljyä tuolta: http://www.racingfactory.fi/tuotteet/UL ... 000-103708
Hinta ei päätä huimaa ja kaksi purkkia riitti hyvin.
Lukko pitää mahtavasti ja kestää pyörittää donitsia niin pitkään kuin kuskia huvittaa.
Itellä sutii noilla litkuilla ja lisälevyllä kasattuna molemmilla vaikka toinen pyörä on hiekalla ja toinen asfaltilla eli aika hyvän siitä saa :wink:
#914
Bmw 320 m-sport e46 -04 käyttövessa
Taunus coupe 2.0 -74 datsun power (vaiheessa)
Toyota Corolla dx -81 orginal
Honda cb600f hornet -07

heka
Viestit: 925
Liittynyt: Ma Kesäkuu 14. 23:40:19 2004
Paikkakunta: suomi

Re: Sierra,Scorppari, kitkalukot? kiristys?

Viesti Kirjoittaja heka » La Tammikuu 2. 23:30:07 2010

Nii, mitäs nää on ja mitä ne tekee? http://cgi.ebay.co.uk/PAIR--OF-30-DEGRE ... 5002r21868[/quote]

Nuo on palat jotka vaihdetaan orkkis "painelevyjen" tilalle ja muuttavat lukon kiristymistä rajummaksi, en tiedä mitä sierran ZF lukossa on alunperin ramppikulmat tai onko se alunperin ollenkaan kiristyvä lukko mutta noilla 30asteen ramppikulmilla olevilla painelevyillä lukosta pitäisi tulla ns.75%.
Esim. ZF motorsport lukossa atlakseen käytetään 30asteen ramppeja kun taas siviilimalli on miedompi 45asteen ramppikulmilla.
Toivottavasti oli tarpeeksi ymmärrettävästi selitetty :)
#914
Bmw 320 m-sport e46 -04 käyttövessa
Taunus coupe 2.0 -74 datsun power (vaiheessa)
Toyota Corolla dx -81 orginal
Honda cb600f hornet -07

Aksu
Viestit: 4147
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 20:27:24 2001
Paikkakunta: Turuus
Viesti:

Re: Sierra,Scorppari, kitkalukot? kiristys?

Viesti Kirjoittaja Aksu » La Tammikuu 2. 23:55:59 2010

Mites onko kukaan kokeillut ilman levyjen lisäystä ja jollain 8-100000 öljyllä. Olisko sitten normaali ajossa luistava ja rasituksen alla ottaisi sit kiinni.
Ideana tuo ettei perusjännitys ole niin kova ja rasituksessa "liimaisi" kiinni.
Focus 3d- 99 homemade rämä
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer

heka
Viestit: 925
Liittynyt: Ma Kesäkuu 14. 23:40:19 2004
Paikkakunta: suomi

Re: Sierra,Scorppari, kitkalukot? kiristys?

Viesti Kirjoittaja heka » Su Tammikuu 3. 0:20:25 2010

Aksu kirjoitti:Mites onko kukaan kokeillut ilman levyjen lisäystä ja jollain 8-100000 öljyllä. Olisko sitten normaali ajossa luistava ja rasituksen alla ottaisi sit kiinni.
Ideana tuo ettei perusjännitys ole niin kova ja rasituksessa "liimaisi" kiinni.
Tarkotus olis nyt kokeilla yks scorpparin perä kasailla muuten orkkis levyin, mutta Yhdellä lisälevyllä lisää jännitystä ja tahän perään aion laittaa 100000 sisälle.Reppu tulee kaverin scorpioon joten laitan testikokemuksia sitten kun oon jossain välissä tuon ehtinyt tehdä ja saa vielä paikoilleen sen.
En usko että sinne välttämättä tarvittis lisäillä levyjä pelkkä viskositeetin muutos saattaa riittää.
Koitan nyt tehdä tuolla 100000 kun kaveri sanoi ettei pikku nypytys mitään haittaa jos vaan pitää :)
#914
Bmw 320 m-sport e46 -04 käyttövessa
Taunus coupe 2.0 -74 datsun power (vaiheessa)
Toyota Corolla dx -81 orginal
Honda cb600f hornet -07

Aksu
Viestit: 4147
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 20:27:24 2001
Paikkakunta: Turuus
Viesti:

Re: Sierra,Scorppari, kitkalukot? kiristys?

Viesti Kirjoittaja Aksu » Su Tammikuu 3. 0:26:32 2010

heka kirjoitti:En usko että sinne välttämättä tarvittis lisäillä levyjä pelkkä viskositeetin muutos saattaa riittää.
Koitan nyt tehdä tuolla 100000 kun kaveri sanoi ettei pikku nypytys mitään haittaa jos vaan pitää :)
Jäädään mielenkiinnolla odottamaan,itsellä kun on tuo cosskorpin limppu tuolla odottamassa hoivaamista auton alla.
Focus 3d- 99 homemade rämä
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer

AkiS
Viestit: 2042
Liittynyt: Ma Kesäkuu 3. 17:24:42 2002
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Sierra,Scorppari, kitkalukot? kiristys?

Viesti Kirjoittaja AkiS » Su Tammikuu 3. 3:03:33 2010

Aksu kirjoitti:
heka kirjoitti:En usko että sinne välttämättä tarvittis lisäillä levyjä pelkkä viskositeetin muutos saattaa riittää.
Koitan nyt tehdä tuolla 100000 kun kaveri sanoi ettei pikku nypytys mitään haittaa jos vaan pitää :)
Jäädään mielenkiinnolla odottamaan,itsellä kun on tuo cosskorpin limppu tuolla odottamassa hoivaamista auton alla.
Jossain topiikissa taisin kommentoida että laitoin tota 100000 jäykkystä litkua ja sen verran jäykkää se oli että pientä nypytystä oli silloin tällöin havaittavissa tiukoissa käännöksissä. Ja jos oikein muistan niin en lisännyt levyjä, tosin levyjen järjestystä muutin. Eli race käyttöön ihan hyvä 8)
2.2iS T16 4x4 'raceprojekti'
XR4Ti 'futureprojekt'
EVO8 'projekt talvimiina'
ST220 'käyttis projekt'
Sprinter 318

450EXC 6D
TE300i

Slowmotion Motorsport
#69

Aksu
Viestit: 4147
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 20:27:24 2001
Paikkakunta: Turuus
Viesti:

Re: Sierra,Scorppari, kitkalukot? kiristys?

Viesti Kirjoittaja Aksu » Su Tammikuu 3. 13:47:35 2010

AkiS kirjoitti:Jossain topiikissa taisin kommentoida että laitoin tota 100000 jäykkystä litkua ja sen verran jäykkää se oli että pientä nypytystä oli silloin tällöin havaittavissa tiukoissa käännöksissä. Ja jos oikein muistan niin en lisännyt levyjä, tosin levyjen järjestystä muutin. Eli race käyttöön ihan hyvä 8)
Levyn olit laittanut lisää :wink: ainakin tekstin mukaan.
AkiS kirjoitti:Nyt viimeks kun tein ton viskon huollon niin purin scorpparin lukon mistä tuli 52 levyä ulos.
Takasin meni 53 levyä kun kasas sen niin että on eriparilevyt päällekkän.
Ja viskon kasasin muuten rc-litkuilla mitkä oli 100000 jäykkyydellä
Muutuikos pitemmän ajan jälkeen "luistavammaksi" vai oliko samanlainen kokoajan ?
Focus 3d- 99 homemade rämä
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer

RD
Viestit: 1863
Liittynyt: Ma Tammikuu 28. 14:15:38 2008
Paikkakunta: Turku

Re: Sierra,Scorppari, kitkalukot? kiristys?

Viesti Kirjoittaja RD » Su Tammikuu 3. 14:35:32 2010

heka kirjoitti:Nii, mitäs nää on ja mitä ne tekee? http://cgi.ebay.co.uk/PAIR--OF-30-DEGRE ... 5002r21868
Nuo on palat jotka vaihdetaan orkkis "painelevyjen" tilalle ja muuttavat lukon kiristymistä rajummaksi, en tiedä mitä sierran ZF lukossa on alunperin ramppikulmat tai onko se alunperin ollenkaan kiristyvä lukko mutta noilla 30asteen ramppikulmilla olevilla painelevyillä lukosta pitäisi tulla ns.75%.
Esim. ZF motorsport lukossa atlakseen käytetään 30asteen ramppeja kun taas siviilimalli on miedompi 45asteen ramppikulmilla.
Toivottavasti oli tarpeeksi ymmärrettävästi selitetty :)[/quote]

Jes, kiitos :D
Sierra Cosworth ´89
Mondeo ST220 '06
Fiesta ST ´19

AkiS
Viestit: 2042
Liittynyt: Ma Kesäkuu 3. 17:24:42 2002
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Sierra,Scorppari, kitkalukot? kiristys?

Viesti Kirjoittaja AkiS » Su Tammikuu 3. 14:46:51 2010

Aksu kirjoitti:
AkiS kirjoitti:Jossain topiikissa taisin kommentoida että laitoin tota 100000 jäykkystä litkua ja sen verran jäykkää se oli että pientä nypytystä oli silloin tällöin havaittavissa tiukoissa käännöksissä. Ja jos oikein muistan niin en lisännyt levyjä, tosin levyjen järjestystä muutin. Eli race käyttöön ihan hyvä 8)
Levyn olit laittanut lisää :wink: ainakin tekstin mukaan.
AkiS kirjoitti:Nyt viimeks kun tein ton viskon huollon niin purin scorpparin lukon mistä tuli 52 levyä ulos.
Takasin meni 53 levyä kun kasas sen niin että on eriparilevyt päällekkän.
Ja viskon kasasin muuten rc-litkuilla mitkä oli 100000 jäykkyydellä
Muutuikos pitemmän ajan jälkeen "luistavammaksi" vai oliko samanlainen kokoajan ?
On se hyvä että muut muistaa paremmin ku ite :green:
Näin se varmaan sitten oli.
Kyllä se nypytys ilmiö taisi lieventyä ajan myötä, tai sitten en vaan enään kiinnittäny siihen huomiota kun taka-apurungon jäykistämis projektin jälkeen alko kaikenmaailman ääniä kuulua muutenkin sisälle.
2.2iS T16 4x4 'raceprojekti'
XR4Ti 'futureprojekt'
EVO8 'projekt talvimiina'
ST220 'käyttis projekt'
Sprinter 318

450EXC 6D
TE300i

Slowmotion Motorsport
#69

KIP
Viestit: 1042
Liittynyt: To Huhtikuu 18. 19:24:18 2002
Paikkakunta: Nummi-Pusula

Re: Sierra,Scorppari, kitkalukot? kiristys?

Viesti Kirjoittaja KIP » Pe Helmikuu 19. 21:24:57 2010

Purkasin oman autoni perän tuossa ja sellainen probleema ilmeni tiivisteen kanssa että, kummassa kohdassa se tulee asennettaessa olla? kuva1
kuva2

Se oli paikassa kuva 2 mutta onko se oikea? Tuntuu jotenkin hassulta kun lukon kannessa on niin suuri viiste ettei se varmaan edes tiivistä..(Syytä haen miksi öljyt on päässyt viskon sisään)
Kawasaki Zx-10r
Audi 2.0Tfsi quattro

AkiS
Viestit: 2042
Liittynyt: Ma Kesäkuu 3. 17:24:42 2002
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Sierra,Scorppari, kitkalukot? kiristys?

Viesti Kirjoittaja AkiS » Pe Helmikuu 19. 23:36:30 2010

KIP kirjoitti:Purkasin oman autoni perän tuossa ja sellainen probleema ilmeni tiivisteen kanssa että, kummassa kohdassa se tulee asennettaessa olla? kuva1
kuva2

Se oli paikassa kuva 2 mutta onko se oikea? Tuntuu jotenkin hassulta kun lukon kannessa on niin suuri viiste ettei se varmaan edes tiivistä..(Syytä haen miksi öljyt on päässyt viskon sisään)

3kpl noita murikoita purkanut ja kaikissa ollut kuten kakkos kuvassa.
Siihen voi varmistukseks laittaa vähän tiivisteliimaa väliin.
Yhestä perästä oli se sisin o-rengas(mistä vetarintumppi menee läpi) rikki niin pääs litkut lukosta ulos.
2.2iS T16 4x4 'raceprojekti'
XR4Ti 'futureprojekt'
EVO8 'projekt talvimiina'
ST220 'käyttis projekt'
Sprinter 318

450EXC 6D
TE300i

Slowmotion Motorsport
#69

KIP
Viestit: 1042
Liittynyt: To Huhtikuu 18. 19:24:18 2002
Paikkakunta: Nummi-Pusula

Re: Sierra,Scorppari, kitkalukot? kiristys?

Viesti Kirjoittaja KIP » Pe Helmikuu 19. 23:55:41 2010

AkiS kirjoitti:
KIP kirjoitti:Purkasin oman autoni perän tuossa ja sellainen probleema ilmeni tiivisteen kanssa että, kummassa kohdassa se tulee asennettaessa olla? kuva1
kuva2

Se oli paikassa kuva 2 mutta onko se oikea? Tuntuu jotenkin hassulta kun lukon kannessa on niin suuri viiste ettei se varmaan edes tiivistä..(Syytä haen miksi öljyt on päässyt viskon sisään)

3kpl noita murikoita purkanut ja kaikissa ollut kuten kakkos kuvassa.
Siihen voi varmistukseks laittaa vähän tiivisteliimaa väliin.
Yhestä perästä oli se sisin o-rengas(mistä vetarintumppi menee läpi) rikki niin pääs litkut lukosta ulos.
No hyvä, selvis sekin sitten. Kiitos. :D
Muut tiivisteet näytti ehjiltä, vaihdan ne kuitenkin. Pakko tosin käyttää o-renkaita kun noita x renkaita ei enää kuulemma valmisteta..
Kawasaki Zx-10r
Audi 2.0Tfsi quattro

JyriN
Viestit: 549
Liittynyt: To Toukokuu 1. 9:31:11 2008
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Sierra,Scorppari, kitkalukot? kiristys?

Viesti Kirjoittaja JyriN » Su Helmikuu 21. 20:40:54 2010

Noi rc autojen diffiöljyt on tarkoitettu käytettäväksi avoimen tasauspyöristön jäykistämiseen pelkällä öljyllä (toimiskohan tämä 1:1 skaalassakin?) - tai ainakin näin on tilanne ollut niissä autoissa joita olen purkanut - eli ne on suhteessa todella jäykkiä käytettäväksi leikkaavien levyjen välissä. Onneksi niissä on vaihtoehtoja laidasta laitaan. 8)

Mitä tulee perän esijännitykseen ja sen lisäämiseen lisälevyillä, niin minä jättäisin tekemättä, koska tämä altistaa pakan helpommin "hump" -efektille. Tässä tilanteessa keskenään liukuvat levyt imaisevat kiinni toisiinsa ja lukittavat perän mekaanisesti -> levyt kuluu ja vaurioitumisvaara on ilmeinen. Ilmiö on selitetty Fordin manuaalissa (mistä minulla on sivu jostain netistä löydettynä) ja sen perän on tarkoituskin toimia noin tietyissä tilanteissa. Minä vaan huolehdin sen perän kestävyydestä, kun noin tapahtuu. :D

Tämä siis vain minun mielipiteeni silloin kun pakkaan lisätään levy tai kaksi. Joissain perissä on muutama levy enemmän ulko- tai sisäpuoleista levyä ja näissä määrien tasapainottaminen käsittääkseni parantaa lukitusta.
Sierra XR4i 24v Cosworth (BOB) kesäauto

kari66
CRSC jäsen 2014
Viestit: 220
Liittynyt: Pe Syyskuu 2. 7:47:34 2005
Paikkakunta: kangasniemi
Viesti:

Re: Sierra,Scorppari, kitkalukot? kiristys?

Viesti Kirjoittaja kari66 » Su Helmikuu 21. 21:43:56 2010

Viime talvena tein omaan siipeen scorpion viskoperästä kiristetyn version. Ajoin 5tkm ja vielä jäi ehjäksi ja molemmilla sutii. Jätin levyjen välissä olleet rinkulat kaikki pois. Scorpion viskolevyt olivat sileitä rosterilevyjä joten laitoin cossu sierran karhennettuja levyjä. Porasin levyjen öljyreikiä isommiksi ja kasasin vuorotellen paikalleen niin monta kuin sain vain sen nippuun. En muista tarkkaa lukumäärää mutta noin puolentoista perän levyt sinne suunnilleen meni. Lukkokoteloon porasin toisen reiän johon rasvanippa ja rasvaprässillä Scanian viskoöljyä täyteen. Molempiin reikiin laitoin lukitusruuvit lukkoliiman kanssa. Testin ideana ja yrityksenä oli lisätä tasauspyörästön kestoa ja lukon pitävyyttä.
Escort 2.0 -77
Escort RS Cosworth -93
Audi A4 2.5 TDI Quattro -01

tumppe
CRSC jäsen 2015
Viestit: 6264
Liittynyt: Su Syyskuu 19. 21:41:04 2004
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: Sierra,Scorppari, kitkalukot? kiristys?

Viesti Kirjoittaja tumppe » Ma Helmikuu 22. 16:13:13 2010

Lukko varmasti kestää paremmin, mutta kiinnostais kyllä miten perustelet että tasauspyörästö vahvistuu tolla lukkorempalla?
MYYTÄVÄT: http://www.nettivaraosa.com/412490
Kalusto:
-Escort mk1 2.0 ohc vm.69 -Audi A4 Avant 2.0 TFSI Quattro S-Line Black Edition vm.07
-Sierra mk2 2.0 ohc IS vm.87 -Harley-Davidson FLHTC S&S 1600cc vm.85
-Sierra RS Cosworth Sapphire Grp A (katu kilpuri projekti)
-Sierra RS Cosworth vm.89 (stage 4 yms.)

kari66
CRSC jäsen 2014
Viestit: 220
Liittynyt: Pe Syyskuu 2. 7:47:34 2005
Paikkakunta: kangasniemi
Viesti:

Re: Sierra,Scorppari, kitkalukot? kiristys?

Viesti Kirjoittaja kari66 » Ma Helmikuu 22. 20:34:08 2010

Toisella pyörällä sudittaminen syö ristitapin ja pikku rattaat leikkaa siihen kiinni. Sokka katkeaa tappi alkaa seilata joko katkeaa tai pikkurattaat tohjoksi miten vain tasauspyörästö on silloin RIKKI. Sama asia on koettu ja nähty raskaan kaluston puolella. Kytkinpommi lähdöissä taas ehjät tasauspyörästön kestävät paremmin kuin väljiksi reiästään kuluneet rattaat.
Escort 2.0 -77
Escort RS Cosworth -93
Audi A4 2.5 TDI Quattro -01

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Re: Sierra,Scorppari, kitkalukot? kiristys?

Viesti Kirjoittaja olafu » Ma Helmikuu 22. 21:13:27 2010

kari66 kirjoitti:Toisella pyörällä sudittaminen syö ristitapin ja pikku rattaat leikkaa siihen kiinni. Sokka katkeaa tappi alkaa seilata joko katkeaa tai pikkurattaat tohjoksi miten vain tasauspyörästö on silloin RIKKI. Sama asia on koettu ja nähty raskaan kaluston puolella. Kytkinpommi lähdöissä taas ehjät tasauspyörästön kestävät paremmin kuin väljiksi reiästään kuluneet rattaat.
Cossussa tasauspyörästö hajoaa kappaleiksi varsinkin silloin, kun kumpikaan pyörä ei lyö tyhjää. Pikkurattaat meni kaverin cossusta viime kesänä halki kun oli kolme jantteria takapenkillä ja suoraan paikaltaan lähtö, eikä tapaus ole mitenkään ennenkuulumaton.
Jäsen #606

kari66
CRSC jäsen 2014
Viestit: 220
Liittynyt: Pe Syyskuu 2. 7:47:34 2005
Paikkakunta: kangasniemi
Viesti:

Re: Sierra,Scorppari, kitkalukot? kiristys?

Viesti Kirjoittaja kari66 » Ma Helmikuu 22. 21:26:16 2010

olafu kirjoitti:
kari66 kirjoitti:Toisella pyörällä sudittaminen syö ristitapin ja pikku rattaat leikkaa siihen kiinni. Sokka katkeaa tappi alkaa seilata joko katkeaa tai pikkurattaat tohjoksi miten vain tasauspyörästö on silloin RIKKI. Sama asia on koettu ja nähty raskaan kaluston puolella. Kytkinpommi lähdöissä taas ehjät tasauspyörästön kestävät paremmin kuin väljiksi reiästään kuluneet rattaat.
Cossussa tasauspyörästö hajoaa kappaleiksi varsinkin silloin, kun kumpikaan pyörä ei lyö tyhjää. Pikkurattaat meni kaverin cossusta viime kesänä halki kun oli kolme jantteria takapenkillä ja suoraan paikaltaan lähtö, eikä tapaus ole mitenkään ennenkuulumaton.
Joo yleensä se viimeinen niitti tuleekin startissa tai sitten katkeaa vaihteiston pääakseli.
Escort 2.0 -77
Escort RS Cosworth -93
Audi A4 2.5 TDI Quattro -01

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Re: Sierra,Scorppari, kitkalukot? kiristys?

Viesti Kirjoittaja olafu » Ma Helmikuu 22. 21:34:19 2010

kari66 kirjoitti:
olafu kirjoitti:
kari66 kirjoitti:Toisella pyörällä sudittaminen syö ristitapin ja pikku rattaat leikkaa siihen kiinni. Sokka katkeaa tappi alkaa seilata joko katkeaa tai pikkurattaat tohjoksi miten vain tasauspyörästö on silloin RIKKI. Sama asia on koettu ja nähty raskaan kaluston puolella. Kytkinpommi lähdöissä taas ehjät tasauspyörästön kestävät paremmin kuin väljiksi reiästään kuluneet rattaat.
Cossussa tasauspyörästö hajoaa kappaleiksi varsinkin silloin, kun kumpikaan pyörä ei lyö tyhjää. Pikkurattaat meni kaverin cossusta viime kesänä halki kun oli kolme jantteria takapenkillä ja suoraan paikaltaan lähtö, eikä tapaus ole mitenkään ennenkuulumaton.
Joo yleensä se viimeinen niitti tuleekin startissa tai sitten katkeaa vaihteiston pääakseli.
Tässä oli ainakin ihan tiivis ristitappi eikä minkään näkösiä kiinnileikkautumisen jälkiä kummassakaan osapuolessa ollut. Putkisokkakin oli ehjä, mutta löin ristitapin vasaralla väkisin läpi ja pistin uuden sokan, toisesta (lukoton 7.5") perästä rattaat ja ristitappi.
Jäsen #606

Qtka
Viestit: 193
Liittynyt: Ke Helmikuu 2. 16:59:31 2005
Paikkakunta: Sonkajärvi

Re: Sierra,Scorppari, kitkalukot? kiristys?

Viesti Kirjoittaja Qtka » Ti Helmikuu 23. 19:38:41 2010

Höhö... Asiasta saappaan varteen :arrow: Miten tuon lukkomurikan saa pihalle? Tarviiko jotain erikoisavainta poskilaakerien löysäämiseen (vai tarviiko löysätä :shock: )
Liekköön kiviä....

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Re: Sierra,Scorppari, kitkalukot? kiristys?

Viesti Kirjoittaja olafu » Ti Helmikuu 23. 19:43:43 2010

Pura jostain pappamallin perästä poskilaakerin mutteri ja poraa reikä läpi vartta varten, niin siinä on erikoistyökalu :)

Ja tosiaankin siinä lukottomassa mulkosilmäscorpparin perässä oli vahvistetut pikkurattaat. Sellaset sinne sierran perään pistin. Aiheesta on mulla kuviakin, tuolla on kuva myös siitä työkalusta: http://koti.mbnet.fi/kolonen/cossun_perse
Viimeksi muokannut olafu, Ti Helmikuu 23. 20:04:03 2010. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jäsen #606

Qtka
Viestit: 193
Liittynyt: Ke Helmikuu 2. 16:59:31 2005
Paikkakunta: Sonkajärvi

Re: Sierra,Scorppari, kitkalukot? kiristys?

Viesti Kirjoittaja Qtka » Ti Helmikuu 23. 19:50:20 2010

No perkeles :lol:
Liekköön kiviä....

RD
Viestit: 1863
Liittynyt: Ma Tammikuu 28. 14:15:38 2008
Paikkakunta: Turku

Re: Sierra,Scorppari, kitkalukot? kiristys?

Viesti Kirjoittaja RD » Ti Helmikuu 23. 20:01:21 2010

...ja potkukelkkaan, ZF:ssä on kaks ristitappia ja pikkuratasparia joten se kestää varmaa si ainaki tuplasti :green:

Jos noi perät ois tehty kestään kaiken mahdollisen niin motorsporttiosaston ei ois varmaan tarvinnu tehdä 9-tuumasta kovaan käyttöön. Lukon kiristys jokatapauksessa auttaa asiaan ottamalla rasitusta pois tasauspyörästöltä.
Sierra Cosworth ´89
Mondeo ST220 '06
Fiesta ST ´19

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Re: Sierra,Scorppari, kitkalukot? kiristys?

Viesti Kirjoittaja olafu » Ti Helmikuu 23. 20:11:32 2010

Ja kuten ylempänä tossa kuvassa näkyy niin se hammastuksen pohja ei o noissa uudemmissa mulkkariscorpiosta otetuissa niin syvällä kuin alkuperäisessä ja hampaiden tausta on umpinainen, kun taas alkuperäinen on avoin. Kuvassa vasemmalla alkuperäiset molemmin päin ja oikealla tuo uudempi malli molemmin päin. Vasemmanpuolimmaisista on tuo pintakin rikki.
Jäsen #606

Aksu
Viestit: 4147
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 20:27:24 2001
Paikkakunta: Turuus
Viesti:

Re: Sierra,Scorppari, kitkalukot? kiristys?

Viesti Kirjoittaja Aksu » Ti Helmikuu 23. 20:29:23 2010

Mulkkareissa on se kuorikin vahvemmin rivoitettu =ei sovi vanhaan apurunkoon muokkaamatta(ainakin oma -95 stw:tä peräisin oleva)
Täytyykin kurkata onko sielläkin nuo paremman malliset pikku rattaat (hyvä ettei se mennytkään kaupaksi halvalla taannoin).
Focus 3d- 99 homemade rämä
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Re: Sierra,Scorppari, kitkalukot? kiristys?

Viesti Kirjoittaja olafu » Ti Helmikuu 23. 21:45:03 2010

Aksu kirjoitti:Mulkkareissa on se kuorikin vahvemmin rivoitettu =ei sovi vanhaan apurunkoon muokkaamatta(ainakin oma -95 stw:tä peräisin oleva)
Täytyykin kurkata onko sielläkin nuo paremman malliset pikku rattaat (hyvä ettei se mennytkään kaupaksi halvalla taannoin).
Juu panin kans merkille että kuori oli järeämpi, mutten tutkinu sen tarkemmin että olisko sopinu sierran apurunkoon. Ittekkin ostin ton mulkkarin perän vähän vahingossa, kun vetarintumppeja metsästelin. Kaikenlisäks ne tumpit olikin liian isoilla laipoilla, eli koko perästä on hyödynnettynä nyt pelkät pikkurattaat :)
Jäsen #606

Cosesc
Viestit: 1602
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 8:24:26 2001
Paikkakunta: Raswajokilaakso

Re: Sierra,Scorppari, kitkalukot? kiristys?

Viesti Kirjoittaja Cosesc » Ti Helmikuu 23. 21:54:44 2010

tumppe kirjoitti:Tuo materiaali vahvuus on vaan sellanen juttu, että välykset yms. ei siihen auta, paska materiaali on vaan paska materiaali.

Paskaa materiaaliahan noi on kun eivät ole kuin 20 vuotta vanhoja (moni näiden autojen virittäjäkään ei ole niin vanha) ja jo nyt hajoavat kun tehot, joille ne on alunperin suunniteltu, on vähintään tuplattu. Sanotaanko näin,että aika helvetin kestäviä osia on Ford laittanut näihin takavetocossuihin (4wd ei uskalla kehua) jos vertaa niitä moniin samanikäisiin vastaavantyyppisiin autoihin. Rahaa kummasti riittää yleensä moottorin virittämiseen,isoihin ahtimiin, ruiskuihin ja koviin tehoihin mutta kaikki muu jää tekemättä. Kunnon lukkoja ja laatikoita ja kytkimiä on kaupat väärällään mutta aina ostetaan esim. se halvin SAFFA-kytkinlevy/asetelma ja sitten ihmetellään kun ei kestä ja romut lentää.
Jostain syystä muuten K.Sarlinin RS500 ratacosworthissa ei ole koskaan ollut 9" perää vaan 7,5"+ZF lukko eri välityksillä. 9" painaa...
Ford Sierra cosworth 4x4 GrA
Ford Sierra RS cosworth GrA
MB 814 huoltoauto
Honda CR500R
Honda CRF450R -08
Yamaha DT 175 MX -80
Yamaha YZ 490 -84

"KAIKEN SAA RIKKI"

Qtka
Viestit: 193
Liittynyt: Ke Helmikuu 2. 16:59:31 2005
Paikkakunta: Sonkajärvi

Re: Sierra,Scorppari, kitkalukot? kiristys?

Viesti Kirjoittaja Qtka » Ke Helmikuu 24. 10:33:38 2010

olafu kirjoitti:
Aksu kirjoitti:Mulkkareissa on se kuorikin vahvemmin rivoitettu =ei sovi vanhaan apurunkoon muokkaamatta(ainakin oma -95 stw:tä peräisin oleva)
Täytyykin kurkata onko sielläkin nuo paremman malliset pikku rattaat (hyvä ettei se mennytkään kaupaksi halvalla taannoin).
Juu panin kans merkille että kuori oli järeämpi, mutten tutkinu sen tarkemmin että olisko sopinu sierran apurunkoon. Ittekkin ostin ton mulkkarin perän vähän vahingossa, kun vetarintumppeja metsästelin. Kaikenlisäks ne tumpit olikin liian isoilla laipoilla, eli koko perästä on hyödynnettynä nyt pelkät pikkurattaat :)
No voe kyörä, sori, menee vähän ohi aiheesta... mutta, minä sen aarteen mulkkarista taisin olafulle mennä ajattelemattomuuttani myymään :lol: Aina oon kyllä ollu sitä mieltä että mitään romuja ei pitäs myydä jos joskus sattuu tarvitsemaan :cha
Liekköön kiviä....

tumppe
CRSC jäsen 2015
Viestit: 6264
Liittynyt: Su Syyskuu 19. 21:41:04 2004
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: Sierra,Scorppari, kitkalukot? kiristys?

Viesti Kirjoittaja tumppe » Ke Helmikuu 24. 16:35:13 2010

Qtka kirjoitti:
olafu kirjoitti:
Aksu kirjoitti:Mulkkareissa on se kuorikin vahvemmin rivoitettu =ei sovi vanhaan apurunkoon muokkaamatta(ainakin oma -95 stw:tä peräisin oleva)
Täytyykin kurkata onko sielläkin nuo paremman malliset pikku rattaat (hyvä ettei se mennytkään kaupaksi halvalla taannoin).
Juu panin kans merkille että kuori oli järeämpi, mutten tutkinu sen tarkemmin että olisko sopinu sierran apurunkoon. Ittekkin ostin ton mulkkarin perän vähän vahingossa, kun vetarintumppeja metsästelin. Kaikenlisäks ne tumpit olikin liian isoilla laipoilla, eli koko perästä on hyödynnettynä nyt pelkät pikkurattaat :)
No voe kyörä, sori, menee vähän ohi aiheesta... mutta, minä sen aarteen mulkkarista taisin olafulle mennä ajattelemattomuuttani myymään :lol: Aina oon kyllä ollu sitä mieltä että mitään romuja ei pitäs myydä jos joskus sattuu tarvitsemaan :cha
Jäipäs sopivasti itellekkin ylimääränen vm.95 mulkkari Cossun lukoton murikka, koitin tästä kuoren mahdollisista eroista kyselläkkin myyjältä ja parilta muulta tyypiltä (kun on hiukan eri näkönen kuin vanhemman scorpion 7.5"), mutta näiden pikku eroavaisuuksista kukaan ei osannu taannoin sanoa juuri mitään.
Tosta saattaa nuo rattaat lähteä etuusesti, kun löydän itelle ensiks hyvän lukon tai koko murikan.
MYYTÄVÄT: http://www.nettivaraosa.com/412490
Kalusto:
-Escort mk1 2.0 ohc vm.69 -Audi A4 Avant 2.0 TFSI Quattro S-Line Black Edition vm.07
-Sierra mk2 2.0 ohc IS vm.87 -Harley-Davidson FLHTC S&S 1600cc vm.85
-Sierra RS Cosworth Sapphire Grp A (katu kilpuri projekti)
-Sierra RS Cosworth vm.89 (stage 4 yms.)

tumppe
CRSC jäsen 2015
Viestit: 6264
Liittynyt: Su Syyskuu 19. 21:41:04 2004
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: Sierra,Scorppari, kitkalukot? kiristys?

Viesti Kirjoittaja tumppe » To Helmikuu 25. 15:43:16 2010

Onko jollain tietoa kuinka noi niin sanotut "A-ryhmän" viskot on kiristetty aikoinaan, eli siis ilmeisesti ovat kilpakäytössäkin käyttäneet jonkun sortin 7.5" perää, jossa vahvempi välitys ja kiristetty visko, ehkä muitakin eroja vakioon?
Tollanen on myynnissä Eglannissa ja ihan vaan mielenkiinnosta aiheeseen kysyn.
MYYTÄVÄT: http://www.nettivaraosa.com/412490
Kalusto:
-Escort mk1 2.0 ohc vm.69 -Audi A4 Avant 2.0 TFSI Quattro S-Line Black Edition vm.07
-Sierra mk2 2.0 ohc IS vm.87 -Harley-Davidson FLHTC S&S 1600cc vm.85
-Sierra RS Cosworth Sapphire Grp A (katu kilpuri projekti)
-Sierra RS Cosworth vm.89 (stage 4 yms.)

heka
Viestit: 925
Liittynyt: Ma Kesäkuu 14. 23:40:19 2004
Paikkakunta: suomi

Re: Sierra,Scorppari, kitkalukot? kiristys?

Viesti Kirjoittaja heka » Su Helmikuu 28. 20:42:37 2010

Tänään purkasin scorppion viskon ja tarkistin samalla sen mitä joku (olafu?) kirjoitteli että poski rattaan puoleinen pääty on "kelluva" eli vedossa pakka periaatteessa kiristyy itsestään. Sen ainakin järkeilin että lisälevyä käyttäen välys poskirattaalla pienenee, se että onko se hyvä vai huono asia ei pysty sanomaan..
Päädyn liike on melko pientä (joitain kymppejä arvioisin). Tuo rattaiden välyksen pieneneminen saattaa olla jopa hyväksi kun iskua ei pääse niin rajusti tapahtumaan, tosin ehän tuo vaikuta kuin toiseen puoleen.

Mutta tälläistä pohdintaa tällä kertaa :roll:

Joku päivä kasailen tuon 100000 oljyillä ja kaveri haluaa sen yhden lisälevyn sinne ni sekin tulee, keväämmällä sit tietää miten pelaa :burn
#914
Bmw 320 m-sport e46 -04 käyttövessa
Taunus coupe 2.0 -74 datsun power (vaiheessa)
Toyota Corolla dx -81 orginal
Honda cb600f hornet -07

heka
Viestit: 925
Liittynyt: Ma Kesäkuu 14. 23:40:19 2004
Paikkakunta: suomi

Re: Sierra,Scorppari, kitkalukot? kiristys?

Viesti Kirjoittaja heka » To Maaliskuu 4. 23:20:12 2010

heka kirjoitti:Tänään purkasin scorppion viskon ja tarkistin samalla sen mitä joku (olafu?) kirjoitteli että poski rattaan puoleinen pääty on "kelluva" eli vedossa pakka periaatteessa kiristyy itsestään. Sen ainakin järkeilin että lisälevyä käyttäen välys poskirattaalla pienenee, se että onko se hyvä vai huono asia ei pysty sanomaan..
Päädyn liike on melko pientä (joitain kymppejä arvioisin). Tuo rattaiden välyksen pieneneminen saattaa olla jopa hyväksi kun iskua ei pääse niin rajusti tapahtumaan, tosin ehän tuo vaikuta kuin toiseen puoleen.

Mutta tälläistä pohdintaa tällä kertaa :roll:

Joku päivä kasailen tuon 100000 oljyillä ja kaveri haluaa sen yhden lisälevyn sinne ni sekin tulee, keväämmällä sit tietää miten pelaa :burn

Tutkin perää lisää, tuo viskokotelon pääty levy stoppaa sille koneistettuun olakkeeseen. Levy tuli ulos visko kotelosta ilman väkivaltaa tasauspyörästön puolelta painaen ja se on tiivistetty ulko kehältä o-renkaalla koteloon. Myös pikku rattaiden vaihtoa testailin ja onnistu helposti prässäämällä ristitappia, sokka katkesi sisälle ja jämät sai lyödä irti tuurnalla. Pikkurattaita vertailin lukollisen ja lukottoman välillä, ainoastaan viskopakan puoleinen ratas on erilainen ja sorvaamalla saa lukottoman poskirattaan sopimaan siihenkin. Nyt mulla on lukollinen ja lukoton murikka purettuina täydellisesti :)

Ps. yks 3.9x välityksinen skorppion perä tulee prepattuna myyntiin keväämmällä :wink:
#914
Bmw 320 m-sport e46 -04 käyttövessa
Taunus coupe 2.0 -74 datsun power (vaiheessa)
Toyota Corolla dx -81 orginal
Honda cb600f hornet -07

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Re: Sierra,Scorppari, kitkalukot? kiristys?

Viesti Kirjoittaja olafu » Pe Maaliskuu 5. 18:08:57 2010

heka kirjoitti:
heka kirjoitti:Tänään purkasin scorppion viskon ja tarkistin samalla sen mitä joku (olafu?) kirjoitteli että poski rattaan puoleinen pääty on "kelluva" eli vedossa pakka periaatteessa kiristyy itsestään. Sen ainakin järkeilin että lisälevyä käyttäen välys poskirattaalla pienenee, se että onko se hyvä vai huono asia ei pysty sanomaan..
Päädyn liike on melko pientä (joitain kymppejä arvioisin). Tuo rattaiden välyksen pieneneminen saattaa olla jopa hyväksi kun iskua ei pääse niin rajusti tapahtumaan, tosin ehän tuo vaikuta kuin toiseen puoleen.

Mutta tälläistä pohdintaa tällä kertaa :roll:

Joku päivä kasailen tuon 100000 oljyillä ja kaveri haluaa sen yhden lisälevyn sinne ni sekin tulee, keväämmällä sit tietää miten pelaa :burn

Tutkin perää lisää, tuo viskokotelon pääty levy stoppaa sille koneistettuun olakkeeseen. Levy tuli ulos visko kotelosta ilman väkivaltaa tasauspyörästön puolelta painaen ja se on tiivistetty ulko kehältä o-renkaalla koteloon. Myös pikku rattaiden vaihtoa testailin ja onnistu helposti prässäämällä ristitappia, sokka katkesi sisälle ja jämät sai lyödä irti tuurnalla. Pikkurattaita vertailin lukollisen ja lukottoman välillä, ainoastaan viskopakan puoleinen ratas on erilainen ja sorvaamalla saa lukottoman poskirattaan sopimaan siihenkin. Nyt mulla on lukollinen ja lukoton murikka purettuina täydellisesti :)

Ps. yks 3.9x välityksinen skorppion perä tulee prepattuna myyntiin keväämmällä :wink:
Pohdiskelin joskus että oliskoos se mahdollisesti yks syy niitten pikkurattaitten hajoamiseen, kun se viskon kansi painuu ja pikkurattaitten välys pääsee kasvamaan?
En nimittäin saanu normi 7" lukotonta hajoamaan paikaltaan lähtemällä, vaikka olikin ykkönen päällä, ahdot tapissa ja 3 läskiä takapenkillä. Pyörät runtas kyllä vähän tyhjää mutta sekin lakkas aika pian :D Perä kyllä lopulta hajos mutta se meni kun vedin kioskin pihassa kasia.
Jäsen #606

heka
Viestit: 925
Liittynyt: Ma Kesäkuu 14. 23:40:19 2004
Paikkakunta: suomi

Re: Sierra,Scorppari, kitkalukot? kiristys?

Viesti Kirjoittaja heka » To Elokuu 26. 22:53:47 2010

Joku päivä kasailen tuon 100000 oljyillä ja kaveri haluaa sen yhden lisälevyn sinne ni sekin tulee, keväämmällä sit tietää miten pelaa :burn[/quote]

Tää on ollut ajossa jo jonkun aikaa lisä levyä ei väliin tullut mutta pelaa se hienosti ilmankin, eli scorpion oma lukkoperä 100000 nesteellä ja orkkis levyjärjestyksellä ilman lisälevyjä :burn
Tuohon tuli vaihdeltua myös pikkurattaat lukottomasta murikasta kun ne oli päässyt ruostumaan ja loppujen lopuksi se myös kasattiin lukottoman kuoriin. Lukottoman pikkurattaat sopii paikoilleen lukuun ottamatta viskopakan puoleista ratasta ja senkin sai sinne sorvaamalla sitä ohuemmaksi :wink:
#914
Bmw 320 m-sport e46 -04 käyttövessa
Taunus coupe 2.0 -74 datsun power (vaiheessa)
Toyota Corolla dx -81 orginal
Honda cb600f hornet -07

Aksu
Viestit: 4147
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 20:27:24 2001
Paikkakunta: Turuus
Viesti:

Re: Sierra,Scorppari, kitkalukot? kiristys?

Viesti Kirjoittaja Aksu » To Elokuu 26. 23:20:53 2010

Mimmonen tuosta tuli?
Muistelisin et "AkiS" kirjoitteli jossain tuosta 100000 viskolla olevasta et olis tullut jopa normi-ajossa hieman liian kiinteä (tai olla se yks levy lisätty siinnä).
Focus 3d- 99 homemade rämä
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer

heka
Viestit: 925
Liittynyt: Ma Kesäkuu 14. 23:40:19 2004
Paikkakunta: suomi

Re: Sierra,Scorppari, kitkalukot? kiristys?

Viesti Kirjoittaja heka » To Elokuu 26. 23:26:03 2010

Aivan normi se on ajella ei nypytä, mutta pitää kunnolla. akis oli muistaakseni muuttanut levy järjestyksen ja poistanut jousirenkaat välistä siitä tuo ero johtunee.
#914
Bmw 320 m-sport e46 -04 käyttövessa
Taunus coupe 2.0 -74 datsun power (vaiheessa)
Toyota Corolla dx -81 orginal
Honda cb600f hornet -07

AkiS
Viestit: 2042
Liittynyt: Ma Kesäkuu 3. 17:24:42 2002
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Sierra,Scorppari, kitkalukot? kiristys?

Viesti Kirjoittaja AkiS » Pe Elokuu 27. 10:16:23 2010

Joo levyjärjestyksen laitoin niin että eriparit päällekkäin ja yks levy lisää niin jonkunaikaa oli semmonen että nypytti hiljasessa vauhissa kun parkkiksella vaikka käänty mutta enään ei nypyttele kun on varmaan kulunu jo hieman.
2.2iS T16 4x4 'raceprojekti'
XR4Ti 'futureprojekt'
EVO8 'projekt talvimiina'
ST220 'käyttis projekt'
Sprinter 318

450EXC 6D
TE300i

Slowmotion Motorsport
#69

tumppe
CRSC jäsen 2015
Viestit: 6264
Liittynyt: Su Syyskuu 19. 21:41:04 2004
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: Sierra,Scorppari, kitkalukot? kiristys?

Viesti Kirjoittaja tumppe » Pe Elokuu 27. 11:09:05 2010

tikkuri kun ei oo nykyisin enää näköjään jäsen, niin voisko joku modeista muuttaa tota otsikkoa, koska tässä topikissa puhutaan ihan selvästi VISCOLUKOISTA eikä kitkalukoista???
MYYTÄVÄT: http://www.nettivaraosa.com/412490
Kalusto:
-Escort mk1 2.0 ohc vm.69 -Audi A4 Avant 2.0 TFSI Quattro S-Line Black Edition vm.07
-Sierra mk2 2.0 ohc IS vm.87 -Harley-Davidson FLHTC S&S 1600cc vm.85
-Sierra RS Cosworth Sapphire Grp A (katu kilpuri projekti)
-Sierra RS Cosworth vm.89 (stage 4 yms.)

Vastaa Viestiin