Xr4x4 laatikko 2wd käytössä???

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

Mikitic
Viestit: 2571
Liittynyt: To Lokakuu 20. 21:56:17 2005
Paikkakunta: Jämsänkoski
Viesti:

Xr4x4 laatikko 2wd käytössä???

Viesti Kirjoittaja Mikitic » Su Tammikuu 10. 23:19:09 2010

Arvon Harrastajat onko kokemusta siitä jos laittaa nelikonlaatikon takavetoseen? tilanne on se et jäärata kutsuu ja ei olekaan kutosenlaatikkoa. ajatuksena et tulppaa vaan jakolaatikosta etuperänvetarin reiän ja kiinni? Kiirekkin olisi... Edit: type-9 on kyseessä...

puuhapete
Viestit: 4906
Liittynyt: To Maaliskuu 7. 23:07:51 2002
Viesti:

Re: Xr4x4 laatikko 2wd käytössä???

Viesti Kirjoittaja puuhapete » Ma Tammikuu 11. 6:14:12 2010

Ei se mene oikein minnekkää sitten. Keskivisko vaan sutii eikä voimaa mene takapäähän. Tee ohc laatikkoon kytkinakselille jatkopalikka.
Sierra Twinturbo
Ford Focus sedan v6 st200 projekti
st200 sedan -00
Uutta kotisvun ulkoasua haetaan
Varoitus! Sisällän mysteeristen vikojen magneetin.Saattaa tarttua.
Perhekulkine Galaxy 2.0 riisseli ghia

pikkupoika
Viestit: 78
Liittynyt: Ti Huhtikuu 12. 22:08:14 2005
Paikkakunta: kangasniemi

Re: Xr4x4 laatikko 2wd käytössä???

Viesti Kirjoittaja pikkupoika » Ma Tammikuu 11. 7:52:30 2010

eikai sillä ole vaikutusta vetääkö takaset jos etukartaanin jättää pois?ei se visko mun käsittääkseni hoida kun etusten voimankäytön. tavannut kaksi 4x4 sierraa mistä toisesta tehty takaveto jättämällä etusten romppeet pois ja toinen mistä on visko antautunu ja veti vaan takasilla
lyhyt mutta ohut...
pientä ei tarvitse peitellä ja isoa ei tarvitse hävetä...
etuveto?joku uusi veikkauksen peli ilmeisesti?!?
sierra cosworth 4x4 -90 "ex"
mustang -68 ht 393w+tko 600+currie 9 plus "
kimpparojekti escort mk2 cosworth (tehoa vitusti ja vääntöä jopa himpun verran enemmän)

sierra friikki
CRSC jäsen 2015
Viestit: 4537
Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
Paikkakunta: nurmijärvi

Re: Xr4x4 laatikko 2wd käytössä???

Viesti Kirjoittaja sierra friikki » Ma Tammikuu 11. 9:00:44 2010

no siten vaan kokeilemaan.
ÄLÄ kuitenkaan hirmu kauas montusta aja.
on ikävä työnnellä takisin.
Kyllä se niin on että ei se liiku mihinkään.
tai no liikkuu tasaisella mut sentin kolikko etupyörän alla oli liikaa sille voimalle mikä koneesta tuli.

Mitä sitä miettimään hihat heiluun vaan.
Ne jotka ovat tehneet 4likon laatikosta 2 laatikon ottavat häntä osan pois planettapyörästöineen ja viskoineen ja korvaavat sen takapotkun osalla. Se toimii. Ja type 9 tapauksessa siinä on jopa järkee, jos on voima moottori mutkalla.
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia

RD
Viestit: 1863
Liittynyt: Ma Tammikuu 28. 14:15:38 2008
Paikkakunta: Turku

Re: Xr4x4 laatikko 2wd käytössä???

Viesti Kirjoittaja RD » Ma Tammikuu 11. 9:06:10 2010

puuhapete kirjoitti:Ei se mene oikein minnekkää sitten. Keskivisko vaan sutii eikä voimaa mene takapäähän. Tee ohc laatikkoon kytkinakselille jatkopalikka.
Eikös se oo vaan volkkarien ongelma missä on pelkkä visko? Voortin planeettapyörästön pitäis tyrkätä 64% taakse jokatapauksessa. Toisaalta jos etukardaanin vastus on lähes nolla niin eikös momentit oo sillon aika vähissä...
Jos laatikosta saa jakoboksin irti niin eikse oo sit takavetoloota ^^
Sierra Cosworth ´89
Mondeo ST220 '06
Fiesta ST ´19

Mikitic
Viestit: 2571
Liittynyt: To Lokakuu 20. 21:56:17 2005
Paikkakunta: Jämsänkoski
Viesti:

Re: Xr4x4 laatikko 2wd käytössä???

Viesti Kirjoittaja Mikitic » Ma Tammikuu 11. 9:13:40 2010

Kaippa se sit on alettava naittamaan noita laatikoita tavan type ysi ja tuo nelikkoloota. ei ole v-koneella vaan ohc ja siinä mutka. :wink:

Räjäkuvaa kellään nelikon laatikosta???

Niin ja käykö normi type-9 siis nelosen lootasta se häntäosa suoraan siihen?

JP
Viestit: 479
Liittynyt: Su Maaliskuu 24. 19:18:06 2002
Paikkakunta: Rantasalmi

Re: Xr4x4 laatikko 2wd käytössä???

Viesti Kirjoittaja JP » Ma Tammikuu 11. 10:10:59 2010

vaihdat vaan kytkinkopan siihen type9:siin ja kytkinakseliin sorvaat pienen jatkon jotta ylettää silmälaakeriin, kaikista helpoin ratkaisu

Mikitic
Viestit: 2571
Liittynyt: To Lokakuu 20. 21:56:17 2005
Paikkakunta: Jämsänkoski
Viesti:

Re: Xr4x4 laatikko 2wd käytössä???

Viesti Kirjoittaja Mikitic » Ma Tammikuu 11. 10:17:30 2010

Selkeennetääs tilannetta, eli kone on ohc ja Vauhtipyörä teetetty Cossun kytkimelle. kytkinkoppa on transitista, sen ja koneen väliin tulee välilaippa samasta transit paketista. eli eikös cossun kytkimessä ole sama boorimäärä kuin kutosessa? eli silloin ei käy ohc koneen type-9 kytkinakseli. multa löytyy vaan xr4x4 laatikko ja xr4 loota mikä ei ole type-9 vaan joku muu mahdollisesti joku vanha caprin loota mihin ei käy tuo meidän kytkinkoppa.

MikkoT
Viestit: 1314
Liittynyt: Pe Maaliskuu 21. 13:53:31 2003

Re: Xr4x4 laatikko 2wd käytössä???

Viesti Kirjoittaja MikkoT » Ma Tammikuu 11. 10:51:57 2010

Niin ja sama boorimäärä on myös OHC:ssä ja DOHCissa eli siis kaikissa sama niin ei pitäis olla mitään ongelmia vai miksi ei OHC:n kytkinakseli käy?

Just oli tossa "meidän" pikkujoulureissulla puhetta, että kyllä se nelosen laatikko toimii kutosen perässä ilman sitä kytkinakselin jatkamistakin.

Mikitic
Viestit: 2571
Liittynyt: To Lokakuu 20. 21:56:17 2005
Paikkakunta: Jämsänkoski
Viesti:

Re: Xr4x4 laatikko 2wd käytössä???

Viesti Kirjoittaja Mikitic » Ma Tammikuu 11. 10:56:21 2010

MikkoT kirjoitti:Niin ja sama boorimäärä on myös OHC:ssä ja DOHCissa eli siis kaikissa sama niin ei pitäis olla mitään ongelmia vai miksi ei OHC:n kytkinakseli käy?

Just oli tossa "meidän" pikkujoulureissulla puhetta, että kyllä se nelosen laatikko toimii kutosen perässä ilman sitä kytkinakselin jatkamistakin.
KääK :icon Miksi olen ollut siinä uskossa et kutosessa ja nelosessa on kytkinakselin paksuudessa se ero :-s Voi visva! olenkohan mitannut jotakin väärin?

MikkoT
Viestit: 1314
Liittynyt: Pe Maaliskuu 21. 13:53:31 2003

Re: Xr4x4 laatikko 2wd käytössä???

Viesti Kirjoittaja MikkoT » Ma Tammikuu 11. 11:20:07 2010

Mikitic kirjoitti:KääK :icon Miksi olen ollut siinä uskossa et kutosessa ja nelosessa on kytkinakselin paksuudessa se ero :-s Voi visva! olenkohan mitannut jotakin väärin?
No en tiedä mitä olet mittaillut :roll: :wink: , mutta kaikissa -60 - -70 luvuilta lähtien on oman ymmärrykseni mukaan "sama" kytkinakseli, jos on kyseessä 23 boorinen (yleensä 2,0:sta ylöspäin).

Mikitic
Viestit: 2571
Liittynyt: To Lokakuu 20. 21:56:17 2005
Paikkakunta: Jämsänkoski
Viesti:

Re: Xr4x4 laatikko 2wd käytössä???

Viesti Kirjoittaja Mikitic » Ma Tammikuu 11. 11:26:42 2010

MikkoT kirjoitti:
Mikitic kirjoitti:KääK :icon Miksi olen ollut siinä uskossa et kutosessa ja nelosessa on kytkinakselin paksuudessa se ero :-s Voi visva! olenkohan mitannut jotakin väärin?
No en tiedä mitä olet mittaillut :roll: :wink: , mutta kaikissa -60 - -70 luvuilta lähtien on oman ymmärrykseni mukaan "sama" kytkinakseli, jos on kyseessä 23 boorinen (yleensä 2,0:sta ylöspäin).
olis se sit varmaan hyvä olla kuitenkin se pidennys siihen akseliin kun voipi olla muutes aika kovilla? Kytkin 6lapanen sintteri. tarviiko se jatko siis hitsata siihen akseliin vai?

Mikitic
Viestit: 2571
Liittynyt: To Lokakuu 20. 21:56:17 2005
Paikkakunta: Jämsänkoski
Viesti:

Re: Xr4x4 laatikko 2wd käytössä???

Viesti Kirjoittaja Mikitic » Ma Tammikuu 11. 11:52:03 2010

onko boori kuitenkin sit oikealla kohdalla?

JP
Viestit: 479
Liittynyt: Su Maaliskuu 24. 19:18:06 2002
Paikkakunta: Rantasalmi

Re: Xr4x4 laatikko 2wd käytössä???

Viesti Kirjoittaja JP » Ma Tammikuu 11. 12:01:15 2010

siis jos moottorina on ohc ja laatikkona v6 type9 niin sitä kytkinakselia joutuu lyhentämään. Itselle laitettiin 2.8:sin perään neloskoneisen type9 ja siihen kytkinakseliin joutuin tekemään noin 20mm pitkän holkin

Mikitic
Viestit: 2571
Liittynyt: To Lokakuu 20. 21:56:17 2005
Paikkakunta: Jämsänkoski
Viesti:

Re: Xr4x4 laatikko 2wd käytössä???

Viesti Kirjoittaja Mikitic » Ma Tammikuu 11. 12:05:38 2010

JP kirjoitti:siis jos moottorina on ohc ja laatikkona v6 type9 niin sitä kytkinakselia joutuu lyhentämään. Itselle laitettiin 2.8:sin perään neloskoneisen type9 ja siihen kytkinakseliin joutuin tekemään noin 20mm pitkän holkin
Juurikin sinne on nyt menossa neloskoneisen type-9 oliko tää holkki kiinnitetty akseliiin miten?

puuhapete
Viestit: 4906
Liittynyt: To Maaliskuu 7. 23:07:51 2002
Viesti:

Re: Xr4x4 laatikko 2wd käytössä???

Viesti Kirjoittaja puuhapete » Ma Tammikuu 11. 14:20:41 2010

Mikitic kirjoitti: Juurikin sinne on nyt menossa neloskoneisen type-9 oliko tää holkki kiinnitetty akseliiin miten?

Pieni krymppi siihen ja lämmittämällä sisään. Toinen vaihtoehto on sorvata vauhtipyörän keskelle holkki missä on silmälaakeri.
Sierra Twinturbo
Ford Focus sedan v6 st200 projekti
st200 sedan -00
Uutta kotisvun ulkoasua haetaan
Varoitus! Sisällän mysteeristen vikojen magneetin.Saattaa tarttua.
Perhekulkine Galaxy 2.0 riisseli ghia

Mikitic
Viestit: 2571
Liittynyt: To Lokakuu 20. 21:56:17 2005
Paikkakunta: Jämsänkoski
Viesti:

Re: Xr4x4 laatikko 2wd käytössä???

Viesti Kirjoittaja Mikitic » Ma Tammikuu 11. 17:31:08 2010

Kellään tämmöistä jatkoa valmiina? ostetaan kun en sorviakaan omista :D kauankohan mahtaa kestää ilman :-s

matsu
Viestit: 1696
Liittynyt: La Tammikuu 14. 12:56:26 2006

Re: Xr4x4 laatikko 2wd käytössä???

Viesti Kirjoittaja matsu » Ma Tammikuu 11. 17:47:30 2010

Mikitic kirjoitti:Kellään tämmöistä jatkoa valmiina? ostetaan kun en sorviakaan omista :D kauankohan mahtaa kestää ilman :-s
Voi se talven yli kestääkkin... kaveri ajeli 2,8 granadalla muistaakseni muutaman kuukauden ainaki neloskoneen askilla. Ja sai se auto kenkää...

tumppe
CRSC jäsen 2015
Viestit: 6264
Liittynyt: Su Syyskuu 19. 21:41:04 2004
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: Xr4x4 laatikko 2wd käytössä???

Viesti Kirjoittaja tumppe » Ke Tammikuu 13. 17:06:31 2010

Mikitic kirjoitti:Selkeennetääs tilannetta, eli kone on ohc ja Vauhtipyörä teetetty Cossun kytkimelle. kytkinkoppa on transitista, sen ja koneen väliin tulee välilaippa samasta transit paketista. eli eikös cossun kytkimessä ole sama boorimäärä kuin kutosessa? eli silloin ei käy ohc koneen type-9 kytkinakseli. multa löytyy vaan xr4x4 laatikko ja xr4 loota mikä ei ole type-9 vaan joku muu mahdollisesti joku vanha caprin loota mihin ei käy tuo meidän kytkinkoppa.
Eihän tässä yhteen naittamisessa oo mitään ihmeellistä, jos ymmärsin nyt oikein niin MOOTTORI ON TURBO OHC ja V:LAATIKKO ON MYÖS OHC MALLIN TYPE 9 ja ainut sopivuus ongelma on nyt se TRANSIT KYTKINKOPPA JA COSWORTHIN 240MM KYTKIN.

Mun mielestä tossa ei oo mitään ongelmaa jos tuo ransun kytkinkoppa on saman pituinen kuin type 9 ohc mallissa ja jos ransunkin koppa on type 9 mallia.
Kaikki pitäis mennä bolt on
, mutta jos ransun type 9 k.koppa on pidempi (niinkuin v6 type 9.ssä), niin sit tarvii sen pidemmän kytkin akselin tai minkä lie jatkon siihen.
MYYTÄVÄT: http://www.nettivaraosa.com/412490
Kalusto:
-Escort mk1 2.0 ohc vm.69 -Audi A4 Avant 2.0 TFSI Quattro S-Line Black Edition vm.07
-Sierra mk2 2.0 ohc IS vm.87 -Harley-Davidson FLHTC S&S 1600cc vm.85
-Sierra RS Cosworth Sapphire Grp A (katu kilpuri projekti)
-Sierra RS Cosworth vm.89 (stage 4 yms.)

Mikitic
Viestit: 2571
Liittynyt: To Lokakuu 20. 21:56:17 2005
Paikkakunta: Jämsänkoski
Viesti:

Re: Xr4x4 laatikko 2wd käytössä???

Viesti Kirjoittaja Mikitic » Ke Tammikuu 13. 18:58:43 2010

tumppe kirjoitti:
Mikitic kirjoitti:Selkeennetääs tilannetta, eli kone on ohc ja Vauhtipyörä teetetty Cossun kytkimelle. kytkinkoppa on transitista, sen ja koneen väliin tulee välilaippa samasta transit paketista. eli eikös cossun kytkimessä ole sama boorimäärä kuin kutosessa? eli silloin ei käy ohc koneen type-9 kytkinakseli. multa löytyy vaan xr4x4 laatikko ja xr4 loota mikä ei ole type-9 vaan joku muu mahdollisesti joku vanha caprin loota mihin ei käy tuo meidän kytkinkoppa.
Eihän tässä yhteen naittamisessa oo mitään ihmeellistä, jos ymmärsin nyt oikein niin MOOTTORI ON TURBO OHC ja V:LAATIKKO ON MYÖS OHC MALLIN TYPE 9 ja ainut sopivuus ongelma on nyt se TRANSIT KYTKINKOPPA JA COSWORTHIN 240MM KYTKIN.

Mun mielestä tossa ei oo mitään ongelmaa jos tuo ransun kytkinkoppa on saman pituinen kuin type 9 ohc mallissa ja jos ransunkin koppa on type 9 mallia.
Kaikki pitäis mennä bolt on
, mutta jos ransun type 9 k.koppa on pidempi (niinkuin v6 type 9.ssä), niin sit tarvii sen pidemmän kytkin akselin tai minkä lie jatkon siihen.
Mut kerro jotain uutta? :lol: Ongelma on jo ratkaistu, tämä ojennuksen tekemä v-pyörä on suunniteltu tälle paketille eli ei tarvinut sitä palikkaa...

bpasi
Viestit: 1015
Liittynyt: Su Toukokuu 12. 19:00:09 2002

Re: Xr4x4 laatikko 2wd käytössä???

Viesti Kirjoittaja bpasi » Pe Tammikuu 15. 18:30:01 2010

siis onko kukaan kokeillu 4wd laatikossa ku laittaa esim 4 päälle ja pyörittää kytkinakselia ja on etukartaani pois että pyöriikö takakartaani ja jos sitä kuormittaa vielä?

jos ei oo kukaan kokeillu niin pitää ite kokeilla ku saa laatikon takas..

pasi

kari66
CRSC jäsen 2014
Viestit: 220
Liittynyt: Pe Syyskuu 2. 7:47:34 2005
Paikkakunta: kangasniemi
Viesti:

Re: Xr4x4 laatikko 2wd käytössä???

Viesti Kirjoittaja kari66 » Pe Tammikuu 15. 18:51:11 2010

Mulla 4wd Sierra cossussa etupää ei vedä yhtään, lumella ja asfaltilla pyörii aivan samalla tavalla takapään varassa. Etukardaanin otin pois ja sormella pystyy pyörittämään jakolaatikosta etukardaanin ulostuloratasta. Ainakin tässä yksilössä takaveto suora ja etuvedolle luistavan viskon välityksellä jotain. Täytyy purkaa se ja katsoo onko se niin vakiona vai onko Luigi tehny jotain omiaan.
Escort 2.0 -77
Escort RS Cosworth -93
Audi A4 2.5 TDI Quattro -01

sierra friikki
CRSC jäsen 2015
Viestit: 4537
Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
Paikkakunta: nurmijärvi

Re: Xr4x4 laatikko 2wd käytössä???

Viesti Kirjoittaja sierra friikki » La Tammikuu 16. 11:45:03 2010

bpasi

Auto
sierra 4x4 2.9 88 ja mt vaihteisto ( ei 9 mutta rakenne sisällä sama)

etu kardaani irti
jakolaatikosta pyörittämällä akseli tumppi pyörii
hitaasti jäykästi mutta pyörii,tällä voi mitata keskiviskon kunnon.
jos lähdetään ajamaan niin auto liikkuu tasaisella mutta mäessä moottori vaan huutaa
ja ei liiku.
tämä johtuu siitä että planettapyörästön ( voimajansuhdejako laitteisto) yksi ulostulo on ilman vastavoimaa ja se pääsee pyrimään vapaasti.
tämä on testattua
autossa visko toimii, suutii kaikilla pyörillä lumella ( ympyrääkin)
jos oikein kovasti kaasuttelis paikalla niin saattaa viskon lämpeäminen aiheuttaa sen että auto lähtisi liikkeelle paremmin.
se miksi takakardaani tuntuu olevan yhtäpuuta kytkin akselin kanssa , siis ei luistoa johtuu siitä että siellä ei ole välissä viskoa vaan sen on vain planettapyörästön välittämä.Visko on etuvedolle.
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia

Jape105
Viestit: 1542
Liittynyt: Ma Huhtikuu 13. 11:34:31 2009
Viesti:

Re: Xr4x4 laatikko 2wd käytössä???

Viesti Kirjoittaja Jape105 » La Tammikuu 16. 14:46:20 2010

OT: Kaverin halkes etuvetarista se mikä pitää niitä kuulia ''kiinni'' sit kuulat hukku rikkinäisen suojakumin kautta mäjelle.
Oli 30km kotoo soitti mulle että ihan kun kytkin luistais tuli käymään meillä,sit kun se lähti siitä nii ei meinannu millään kiihtyä mut sai sitten vauhtiin sen ja kotiinkin pääsi 20km vaikka matkalla on semmosia mäkiä mitä mä en ainakaan jaksa polkee pyörällä vaan talutan..
Vaihdoin sille sen nivelen ja käytiin koe ajolla että kaikki toimi niin kuin ennenkin nyt se on sitten seissy +20C n.5vuotta..
Jos tänätalvena pääsis koittaa että pitääkö se etupää vielä kunnolla..
'89 Scorpio 2.9 4x4 MT-75 paketilla.
Ford Sierra Xr4i '83
Ford Scorpio Cosworth '91
Ford Cortina '66
Ford Focus 2.0 '00
Chevrolet Lumina LE '95&'97
Opel Kadett C Coupe '75
Zündapp M50 '66
Solifer SM '80
Peugeot SV50 Executive '97
Pocket Mini Bike '08
Murray 12ic/38 '95

Vastaa Viestiin