Totaalisimmat moottorivauriot, omin silmin nähtynä

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Totaalisimmat moottorivauriot, omin silmin nähtynä

Viesti Kirjoittaja samiharju » Ti Helmikuu 9. 21:50:12 2010

Tuli tuossa mieleen että mitä kaikkea voi mekaaninen vika moottorissa rikkoa kun tuho iskee.. esimerkkinä tällä viikolla kaksi purkamaani zetec moottoria, aika totaalinen tuho molemmissa. Itseasiassa totaalisimmat itse purkamani moottorit..

Moottori nro 1.: Mondeo 98 1.6, kolmosen veivi kyljestä ulkona. Öljypohjassa ja lohkossa molemmilla puolilla isot reiät. Veivi kiilautuneena lohkoon lujasti kiinni, mäntä katkennut ja laki jäänyt yläasentoon, männäntappi tiukasti veivin päässä kiinni. Samaisen kiertokangen pukki hukassa, laakerit öljypohjassa aivan tuusannuuskana, kampiakselin kaula toki pilalla.. loiskelevy pahasti vääntyillyt, huohotinsysteemi mutkalla samaisen vaurion vuoksi. Kansi on vielä paikallaan, sen kunto on iso ?... Öljyt siistin näköiset metalliroskia ja palaneen hajua lukuunottamatta eli kuumanakin on käynyt. Jakopää ehjä. Omistaja sanoi että kone sammui, hinattiin korjaamolle jossa setä sanoi että kallista tulee...

Moottori nro 2.: Mondeo 98 2.0, nelosen veivi pihalla. Öljypohjassa molemmin puolin reiät ja pohjassa kans, lohkossa toisella puolella reikä josta veivi kurkki. Nelosen mäntä kadonnut - tai näin ensin vaikutti XD öljypohjan sisällä oli kuitenkin alumiinirouhetta jonka päättelin männäksi.. Laakeriliuska toinen tunnistettavissa, toista en löytänyt, veivi lähti kannen irrotuksen jälkeen nostamalla pois tilastaan, se oli mutkalla ja männäntappi tiukasti paikoillaan veivissä, laakeripukki oli öljypohjassa jossain. sylinteriputki aivan muusina vesitilaan jne. Öljysihti tukossa ja täynnä vetistä öljyä josta päättelin että moottorilla on ajettu vaurion jälkeen ja niinhän ex-omistaja sanoikin; "teho hävis ja ajoin kotiin, kaveri sinne kurkkas parin viikon päästä pellin alle ja sano että on tullu romut ulos kaapista"... kammen asentoanturin liitin oli vaurioitunut mutta käyttökelpoinen. kannessa nelosen venttiilit mutkalla ja palotilassa "rokonarpia" eli siellä sitä romua on liikkunut. öljyt sekoittuneet veteen ja isoja karstaklimppejä joka paikassa, mäntien (niiden kolmen) päällä jotain nokista karstaa irtona ja paljon. Jakopää ehjä.

Syyttäisin molempia konevaurioita huollon puutteesta. Onko muita mielipiteitä?

Aksu
Viestit: 4147
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 20:27:24 2001
Paikkakunta: Turuus
Viesti:

Re: Totaalisimmat moottorivauriot, omin silmin nähtynä

Viesti Kirjoittaja Aksu » Ti Helmikuu 9. 22:02:20 2010

Kuplan mjoottorin täystuhon todistaneena kuskin penkiltä.
Aiheuttaja luultavasti kiertokangen alalenkin pettäminen,pultit oli viellä paikoillaan muttereitten kanssa(liikaa kevennetty).
Kierroksia 6500 tapahtuma hetkellä.
Lohkoon ilmestyi uusia huohotus reikiä(useita)
Kampura vääntynyt,nokka poikki,toisen puolen kansi tuhoutui täysin,samalta puolelta murtui imusarja kiinnitys korvankohdalta.
Ehjäksi jäi 1 mäntä/putki+toinen kansi/imusarja.
Focus 3d- 99 homemade rämä
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer

henu
Viestit: 6809
Liittynyt: Pe Kesäkuu 18. 9:45:26 2004
Paikkakunta: kuopio

Re: Totaalisimmat moottorivauriot, omin silmin nähtynä

Viesti Kirjoittaja henu » Ti Helmikuu 9. 22:08:25 2010

Tulee mieleen yks 1.8td mosa mondeon tai escon keulalta en muista enää.
Remmi poikki ja nokka 3 tai 4 kohtaa poikki ja ventiili poikki pyttyyn, kanki kieroks ja mäntä murusiks pohjalle.
Koko kone piti vaihtaa ku mitään järkevää ei jääny ehjäks.

KIP
Viestit: 1042
Liittynyt: To Huhtikuu 18. 19:24:18 2002
Paikkakunta: Nummi-Pusula

Re: Totaalisimmat moottorivauriot, omin silmin nähtynä

Viesti Kirjoittaja KIP » Ti Helmikuu 9. 23:06:52 2010

Rst escon patti, kakkosella torvi auki -> Öljyt lensi konepellin ritilästä tuulilasiin. Ykkösen mäntä poikki öljyrenkaan kohdalta, veivi alakaulan yläpuolelta poikki, kaikki tuolta väliltä kappaleina öljypohjassa. Kampiakseli väänty, lohkossa reikä.
Venttiilit solmussa..
Kawasaki Zx-10r
Audi 2.0Tfsi quattro

puuhapete
Viestit: 4906
Liittynyt: To Maaliskuu 7. 23:07:51 2002
Viesti:

Re: Totaalisimmat moottorivauriot, omin silmin nähtynä

Viesti Kirjoittaja puuhapete » Ti Helmikuu 9. 23:42:45 2010

Huolimaton juuri kasatun turbo kattilan ensikäynnistys väsyneenä, liian väsyneenä. Tuhosin:
2x Garret, nokka-akseli+laakerit->lohko horoksi, kk+runkolaakerit kampiakseli öljypumppu.
noh ei näyttänyt ehkä niin pahalta mutta heitäppä ite nuotioon muutama tonni ja pari minuuttia yömyöhään tekemääsi työtäsi.
Väsymys vaihtui vi¤¤ksi. Kannattaa nukkua välillä siis.
Sierra Twinturbo
Ford Focus sedan v6 st200 projekti
st200 sedan -00
Uutta kotisvun ulkoasua haetaan
Varoitus! Sisällän mysteeristen vikojen magneetin.Saattaa tarttua.
Perhekulkine Galaxy 2.0 riisseli ghia

Ville K
Viestit: 9082
Liittynyt: Su Lokakuu 27. 14:10:36 2002
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Totaalisimmat moottorivauriot, omin silmin nähtynä

Viesti Kirjoittaja Ville K » Ti Helmikuu 9. 23:57:49 2010

Dokki-sierra, hukkasi vettä hieman, n. 1 dl viikossa. Erittäin pirteä kone, ja sai ns. lenkkaria riittävästi. Täyskaasukiihdytyksessä, 2-3:lle vaihdon aikana petti imusarjan tiiviste (imusarja sormikireydessä), ja horasi ykköspytyn täyteen nestettä, mikä jarrutti moottorin äkillisesti tuhoten jakopäästä melkein kaiken, venttiilit mäntiin ja mahtava valkoinen savu täytti tienoon.. :lol: En nyt muista kuinka monta venttiiliä meni, oli eka muksu juuri syntymässä joten mielenkiinto korjaamiseen jossain muualla. Nimimerkki Motuli voisi valottaa asiaa, kun auton myin hänelle rikkinäisenä?
Pedal tu tö metal!

Sine
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 6041
Liittynyt: Ke Toukokuu 15. 1:12:37 2002
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Totaalisimmat moottorivauriot, omin silmin nähtynä

Viesti Kirjoittaja Sine » Ke Helmikuu 10. 2:37:53 2010

http://s169.photobucket.com/albums/u228 ... t_s2/2009/

Kuvat kertovat kaiken omasta Escort RS Turbosta. Aika paljon paskana moottorista.

Itketti ja nauratti yhtä aikaa, kun losahti :lol:

VesQ
Viestit: 1142
Liittynyt: Ma Elokuu 16. 18:20:59 2004
Paikkakunta: Hollola

Re: Totaalisimmat moottorivauriot, omin silmin nähtynä

Viesti Kirjoittaja VesQ » Ke Helmikuu 10. 8:58:27 2010

puuhapete kirjoitti:Huolimaton juuri kasatun turbo kattilan ensikäynnistys väsyneenä, liian väsyneenä. Tuhosin:
2x Garret, nokka-akseli+laakerit->lohko horoksi, kk+runkolaakerit kampiakseli öljypumppu.
noh ei näyttänyt ehkä niin pahalta mutta heitäppä ite nuotioon muutama tonni ja pari minuuttia yömyöhään tekemääsi työtäsi.
Väsymys vaihtui vi¤¤ksi. Kannattaa nukkua välillä siis.
Öljyt unohtu ?

Qtka
Viestit: 193
Liittynyt: Ke Helmikuu 2. 16:59:31 2005
Paikkakunta: Sonkajärvi

Re: Totaalisimmat moottorivauriot, omin silmin nähtynä

Viesti Kirjoittaja Qtka » Ke Helmikuu 10. 9:12:35 2010

Sine kirjoitti:http://s169.photobucket.com/albums/u228 ... t_s2/2009/

Kuvat kertovat kaiken omasta Escort RS Turbosta. Aika paljon paskana moottorista.

Itketti ja nauratti yhtä aikaa, kun losahti :lol:
Tutun näköstä huttua :lol:
CVH jokkis fiuden persiissä: Lähtöviivalla kuplan lootasta 1-vaihteen rattaat sileeks = jonkunverran ylikierroksia. Kierroksen sillä pääsi talla pohjassa, sitten puhalsi komeen savun radalle. Mäntä tapin kohdalta poikki, kiertokanki sentin pätkinä, lohkossa reikiä, kansi sökö, männäntapista löytyi siisti soikea reikä :lol: Liekköön ollu sitten tuo mäntä joka ekana katkes vai kiertokangen pultti, ei ottanu siitä sillisalaatista selvää...
Liekköön kiviä....

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Re: Totaalisimmat moottorivauriot, omin silmin nähtynä

Viesti Kirjoittaja jjs » Ke Helmikuu 10. 23:47:41 2010

Noin v.-90/1 siipicossureplikani kone (OHC turbo) jysähti moottoritiellä 3. vaihdekiihdytyksessä täydestä paineesta (~2 bar).
Tuhot:
-öljypohja riekaleina
-2 syl mäntä ja veivi murusina, tappi löytyi yläsilmukan kanssa litistyneenä ja halkeamia täynnä
-lohkossa iso reikä pakopuolella, ja halki jakopäästä-öljysuod. alta-moottorikorvakkeen alle. Pyttyä ei enää ollut kuin jämät yläreunassa
-kampura solmussa
-öljypumpun korvake poikki, imuputki poikki
-virranjakajan akseli vino ja ratas rikki
-kannesta 2 nokkapukkia poikki (isoventtiili-kilpakansi), 1 seuraaja poikki ja nokka poikki
-turbiinipyörä ja laakerit ahtimesta sökönä

harmitti hurjasti
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Re: Totaalisimmat moottorivauriot, omin silmin nähtynä

Viesti Kirjoittaja olafu » To Helmikuu 11. 0:14:19 2010

jjs kirjoitti:Noin v.-90/1 siipicossureplikani kone (OHC turbo) jysähti moottoritiellä 3. vaihdekiihdytyksessä täydestä paineesta (~2 bar).
Tuhot:
-öljypohja riekaleina
-2 syl mäntä ja veivi murusina, tappi löytyi yläsilmukan kanssa litistyneenä ja halkeamia täynnä
-lohkossa iso reikä pakopuolella, ja halki jakopäästä-öljysuod. alta-moottorikorvakkeen alle. Pyttyä ei enää ollut kuin jämät yläreunassa
-kampura solmussa
-öljypumpun korvake poikki, imuputki poikki
-virranjakajan akseli vino ja ratas rikki
-kannesta 2 nokkapukkia poikki (isoventtiili-kilpakansi), 1 seuraaja poikki ja nokka poikki
-turbiinipyörä ja laakerit ahtimesta sökönä

harmitti hurjasti
Kysytääs näin päin: Mitä siitä jäi ehjäksi? Venttiilikoppakin varmaan meni klommoille :D
Jäsen #606

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Re: Totaalisimmat moottorivauriot, omin silmin nähtynä

Viesti Kirjoittaja jjs » To Helmikuu 11. 19:57:47 2010

Olafu:
ei mennyt koppa klommoille :)
Kyllä siinä itkua melkein väänsi kun oli kopan irroittanut... Alakerta ei ollut siinä kohden uutinen, mutta kansitappio otti päähän ihan tosissaan.
Lohko oli aito 2,0, ja siinä ei muuta ihmeellistä ollut kuin 1,1 mm liekkirenkaat.
Nyttemmin olisin kyllä hitsannut kannen nippuun tukipannoilla. Olihan se sentään englannista Vulcanilta tullut aito bhp-kansi ;) .No, roskissa jo kohta 20v, ei saa takaisin.
:green: Turbo korjattiin (Garrett t4-Switcher -hybridi), pakosarja ja 48 DRLA `lortot jäivät ehjiksi.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

cossie82
CRSC jäsen 2015
Viestit: 229
Liittynyt: Su Helmikuu 13. 23:21:45 2005
Paikkakunta: Iisalmi

Re: Totaalisimmat moottorivauriot, omin silmin nähtynä

Viesti Kirjoittaja cossie82 » La Elokuu 21. 12:33:19 2010

MAN TGA 310 jako autosta kihdytyksessä olisko ollu 6-7 vaihde(autom.12v) sisässä ja räjähti alle..
Kiertokanki lohkosta läpi,kompura,ohjaustehostin,kansi ja oikeastaan koko paketti enempi tai vähempi paskaksi,hienoa soittaa pomolle joka ekana epäili turbon menneen..tuumasin vaan että kyllä tais jotain muutakin mennä :roll:
...I´ts time you met the monster...
Sierra 2,0 ohc
Mondeo mk3 dirty diesel
Mondeo mk3 st farkku
Fiesta mk6 1.3 voimakone

Ex:
Escort xr3i -94
Sierra Cosworth 2wd -89
Focus mk1 1.6 farkku

pikkupoika
Viestit: 78
Liittynyt: Ti Huhtikuu 12. 22:08:14 2005
Paikkakunta: kangasniemi

Re: Totaalisimmat moottorivauriot, omin silmin nähtynä

Viesti Kirjoittaja pikkupoika » La Elokuu 21. 22:11:19 2010

bmw e30 1.8. renkaan polttoa kaasupohjassa jarrua vasten betonilaatalla.yhdet takaset ehti kaverit jauhaa sileäks ennenkun ehdin toiselle kierrokselle,eka kierroksella hävis yks pytty,toisella hyppäs laturin remmi paikaltaan ja lämppäri laski lämpimät kuskin kintuille.rantaan ajaen kaljan juontiin.tiili kaasulle ja ukot terassille ihmettelemään,leikkas mokoma kiinni varsin vaisusti puutuen.bemmi liekaan ja vetämällä käyntiin,ei tarvinnu pitkin ootella kun tuli kanki ulos.ei jaksanut sit enään lähteä kahdella pytyllä vaikka kuin hinas
lyhyt mutta ohut...
pientä ei tarvitse peitellä ja isoa ei tarvitse hävetä...
etuveto?joku uusi veikkauksen peli ilmeisesti?!?
sierra cosworth 4x4 -90 "ex"
mustang -68 ht 393w+tko 600+currie 9 plus "
kimpparojekti escort mk2 cosworth (tehoa vitusti ja vääntöä jopa himpun verran enemmän)

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Re: Totaalisimmat moottorivauriot, omin silmin nähtynä

Viesti Kirjoittaja olafu » Su Elokuu 22. 12:51:39 2010

Escortin 1.3 valencia +12k rpm:
Kanki tökkäs lohkon läpi startin poikki, nokka-akseli tuli lohkon takaa ulos, nelosen mäntä katos kokonaan. Öljypohja neljästä kohtaa puhki, venttiilit poikki. Ehjäks jäi virranjakaja, imu- ja pakosarjat.
Jäsen #606

turboeero
Viestit: 1046
Liittynyt: Su Marraskuu 18. 19:15:45 2007

Re: Totaalisimmat moottorivauriot, omin silmin nähtynä

Viesti Kirjoittaja turboeero » Su Elokuu 22. 16:37:58 2010

En ollut todistamassa itse konerikkoa, mutta jälkiä pääsin ihmetteleen. Meikäläisen ex-Ladan 1,5 kone seuraavalla omistajalla: rempan jälkeen vauhdilla kone kasaan, kaks jätkää kun kasas samaa konetta niin yks kiertari jäi alapäästä kiristämättä.

Kone käyntiin, kierroksia, kilikolibooooooooooo.

Yks veivi lohkosta läpi ja s-kirjaimen muotoon.

Nykysin veivi on ko. tallin seinällä naulassa ja alla lukee teksti "Älä hätiköi!" :green:

fordrs2000
Viestit: 3770
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 15:57:07 2001
Paikkakunta: Pohjanmaa
Viesti:

Re: Totaalisimmat moottorivauriot, omin silmin nähtynä

Viesti Kirjoittaja fordrs2000 » Ti Elokuu 24. 1:10:09 2010

rf ekkeri kilahti alahärmä sprintissäku olin poistanu rajottimen ku suoranopeus ei riittäny... pitkällä suoralla oli yks nyppy ja siinä sitten räjähti kone totaalisesti ylikierrokksilla... 2 venaa meni mäntä kanki katki ja öljypohjaan reikä ja laturin korvaan toien reikä kampuraan kauheet jäljet ja öljypumppu halki... tuli hieman kallins rajotin kokeilu...
volvo 240 tic vm 88
Ford escort rs2000 mk2 vm 79 orange
Ford escort rs2000 mk2 vm 77 black
Ford escort rs2000 mk1 vm 73
honda monkey z50j vm 90 varikkolelu
https://www.facebook.com/pages/Westcoas ... 1593830954
http://www.youtube.com/user/Westcoastrallyteam1

cossieboy
Viestit: 88
Liittynyt: Ma Joulukuu 23. 17:21:23 2002
Paikkakunta: vantaa

Re: Totaalisimmat moottorivauriot, omin silmin nähtynä

Viesti Kirjoittaja cossieboy » Ma Elokuu 30. 1:31:18 2010

kerran räjähti oma cossun kone 8500rpm kohdalla vedossa... TULOS: kampura poikki, lohkosta irti paloja ja paljon halkeamia... ö-pohjaan reikiä, ö-pumppu rikki, pari kankea poikki, pari mäntää kopsahti venttiileihin/kanteen (kansi halkesi) ja nosti nokan&pukin irti = pakonokkakin poikki. vauhtipyörä/kytkin löi laatikon kopan halki ja kytkin akselin poikki eli aikas valmis tuli noin nano sekunnissa...
Taasko se o rikki :D

H Motorsport

Vastaa Viestiin