Tehon määrittäminen virtauksen perusteella - teoriaa?

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

Pusa
Viestit: 380
Liittynyt: Ma Huhtikuu 4. 19:07:54 2005
Paikkakunta: Nousiainen

Tehon määrittäminen virtauksen perusteella - teoriaa?

Viesti Kirjoittaja Pusa » To Maaliskuu 18. 10:15:47 2010

Kysymys tulikin jo aika selväksi otsikossa, eli miten määritetään teoreettinen teho virtausanalyysin (mitattu penkissä tai laskettu) perusteella?

Haen tällä lähinnä sitä, että kun monesti puhutaan, että esimerkiksi jokin painekotelo "virtaa 500 hv" jne. niin mihin tuo perustuu?

Virtauspenkissähän ilmaa puhalletaan (tai imetään penkistä riippuen) painekotelon läpi ja sen perusteella sitten määritetään se kuuluisa "teho".

Onko tietoa, että mihin tämä perustuu? Virtausnopeuteen, tilavuusvirtaan, paine-eroon jne...
Ford Sierra 2.0 RS Cosworth 4x4 -90
Ford Escort -79

KtK
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1835
Liittynyt: Ke Tammikuu 2. 17:26:44 2002

Re: Tehon määrittäminen virtauksen perusteella - teoriaa?

Viesti Kirjoittaja KtK » To Maaliskuu 18. 10:57:36 2010

Yksinkertaisesti se "virtaa 500hv" tarkottaa ,että ilmaa riittäis 500 heppasen koneen tarpeisiin. Ei kerro koneen tehosta paljon mitään. Esim joku ohc:n kansi ,joka virtaa 200hv ei tarkota et koneesta lähtis sen verran ulos.

Pusa
Viestit: 380
Liittynyt: Ma Huhtikuu 4. 19:07:54 2005
Paikkakunta: Nousiainen

Re: Tehon määrittäminen virtauksen perusteella - teoriaa?

Viesti Kirjoittaja Pusa » To Maaliskuu 18. 12:02:24 2010

KtK kirjoitti:Yksinkertaisesti se "virtaa 500hv" tarkottaa ,että ilmaa riittäis 500 heppasen koneen tarpeisiin. Ei kerro koneen tehosta paljon mitään. Esim joku ohc:n kansi ,joka virtaa 200hv ei tarkota et koneesta lähtis sen verran ulos.
Jep, tämä oli kyllä tiedossa. Ongelmana onkin juuri se, että mistä päätellään / lasketaan, että virtausanalyysin tuloksena saatu virtaus riittää tiettyyn tehomäärään?
Ford Sierra 2.0 RS Cosworth 4x4 -90
Ford Escort -79

Pykälä
Viestit: 1858
Liittynyt: Ti Syyskuu 28. 22:34:44 2004
Paikkakunta: Nummela

Re: Tehon määrittäminen virtauksen perusteella - teoriaa?

Viesti Kirjoittaja Pykälä » To Maaliskuu 18. 14:03:18 2010

Tietyllä paineella menee x-määrä tavaraa kannen/painekotelon läpi, josta lasketaan moottoritietojen perusteella teoreettinen tehon virtaus.
Hankala selittään "mututuntumalla". Jossain topikissa tais olla kotikutoisesta virtauspenkistä enemmänkin juttua, sieltä varmaan teoria selitettiin tarkemmin...
-Ja savun hälvettyä vaihdamme asentajaa-
KALUSTO:
Sierra Cosworth Replica -86
Lintta -87
Sisu SR 313
Joku käyttis

MikkoT
Viestit: 1314
Liittynyt: Pe Maaliskuu 21. 13:53:31 2003

Re: Tehon määrittäminen virtauksen perusteella - teoriaa?

Viesti Kirjoittaja MikkoT » To Maaliskuu 18. 14:17:27 2010

No siis eikös se viimeinen "tehon" arvo tule kuitenkin poltetun polttoaineen määrästä eli tietyllä kotelolla saadaan tietyn verran ilmaa koneeseen, mutta ilma ei itsessään kyllä tuota tehoa yhtään, vaan se tulee palamisprosessin kautta.

Eli kun koneeseen saadaan tietyn verran ilmaa sisään, saadaan laskettua tarvittava polttoaineen määrä optimisuhteella (jota nimitettiin muistaakseni stoikiometriseksi seossuhteeksi) ja tämän kautta sitten laskettua palamisprosessista saatu energia/teho. En nyt näin perstuntumalta osaa ruveta noita laskemaan, mutta teoria on mielestäni oikea :idea:

Pusa
Viestit: 380
Liittynyt: Ma Huhtikuu 4. 19:07:54 2005
Paikkakunta: Nousiainen

Re: Tehon määrittäminen virtauksen perusteella - teoriaa?

Viesti Kirjoittaja Pusa » To Maaliskuu 18. 14:59:36 2010

Mutta mutta...

Siis olen nyt aika lailla analysoinut erilaisia koteloratkaisuja ja näyttää siltä, että mikään niistä ei käytännössä rajoita tai hävitä tilavuusvirtaa. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että jos työnnät vaikka 0,38 m3/s (Holset HX35) painekoteloon, tulee sieltä myös ulos 0,38 m3/s ilmaa.

Tämä on juuri se ihmetykseni aihe. Merkittävin ero (nähdäkseni) koteloiden välillä on ilman jakautuminen eri sylintereille.

Haen siis sitä, että:

a.) Mitä dataa virtauspenkistä otetaan ulos painekotelon osalta? Virtausnopeutta, tilavuusvirtaa jne.
b.) Miten "teho" määritetään edellä mainitun datan avulla?
Ford Sierra 2.0 RS Cosworth 4x4 -90
Ford Escort -79

SHR
Viestit: 1487
Liittynyt: Ke Joulukuu 18. 16:38:59 2002

Re: Tehon määrittäminen virtauksen perusteella - teoriaa?

Viesti Kirjoittaja SHR » To Maaliskuu 18. 15:31:22 2010

Sanoisin että tämä virtausmittaus on vain työkalu kun lopulliseen tehoon vaikuttaa niin moni asia muuttujineen että osa totuudesta perustuu käytännön kokeiluun.
Vaparissa muuttujat sijaitsee imutorven päästä pakoputken päähän, jolloin jonkinlainen mainittava 16v litrateho tulisi olla 120hv yläpuolella käytännössä max raja 140-150 välissä. 8v 100-120 max. Ahdetussa voi asioita paikkaa...
Jotkut koneet ei saavuta lähellekkään virtausmittaustehoa mutta kun joku antaa enemmän. Tämä joku yksilö mikä näin on mm tehnyt on eräs tehokas ohc kone. Kone tuottaa jarrussa muutaman hevon enemmän kuin hattu virtaa. Kysehän on sykkeestä eli täytös ihanteellinen ja sellaisen koneen tunnistaa säädössä kun se reagoi pieniinkin muutoksiin. Syke viallinen antaa samaa poweria teet mitä vaan.
Liika derivoiminen ei johda mihkään kun kaikki vaikuttaa kaikkeen. Vetoalue pirun oleellista versus piikkitehoon josta kello ei tykkää kun kellohan viimeksi päättää kulkeeko vai ei.
Nämä hajatelmia yleisesti, ei liity painekoteloon mutta teemaan kyllä.

TAp
Viestit: 1438
Liittynyt: Ma Tammikuu 7. 21:44:15 2002
Paikkakunta: Mäntsälä

Re: Tehon määrittäminen virtauksen perusteella - teoriaa?

Viesti Kirjoittaja TAp » La Maaliskuu 20. 14:49:29 2010

Sekottamatta tähän lämpötilan vaikutusta ilman tiheyteen jav irtausominaisuuksiin,

On kuitenkin huomattava paine-ero, jolla sekä tehdään mittaukset että jolla moottori ilmaa saa.
Ei ellei ole paine-eroa, ei ole virtausta.

Usein nuo ilmoitetut virtaukseton kokemusperäisiä tuloksia, esim jonkun putsarikotelon läpi virtaa samalla paine-erolla sama määrä ilmaa kuin jollakin josta on tehty tehomittaus.

Ja sitten on tietysti kaavoja, joilla voidaan konvertoida erilaisia mittauksia kaavan keksijän mielestä jotain muuta vastaavaksi.... :green:

Artery
CRSC jäsen 2016
Viestit: 1631
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 18:42:19 2007
Paikkakunta: Nivala

Re: Tehon määrittäminen virtauksen perusteella - teoriaa?

Viesti Kirjoittaja Artery » La Maaliskuu 20. 23:05:17 2010

Tähän jatkan ihan mielenkiinnosta, että mitä käytännössä tarkoittaa jos kansi virtaa 200hp? Jos ahdettu moottori kyseessä (esim. 205 ohc), että millä paineella tuo 200hp saavutetaan? Eli siis mitä kertoo tarkalleen jos kansi virtaa 200hp?
"Mieluiten ihan sama."

TAp
Viestit: 1438
Liittynyt: Ma Tammikuu 7. 21:44:15 2002
Paikkakunta: Mäntsälä

Re: Tehon määrittäminen virtauksen perusteella - teoriaa?

Viesti Kirjoittaja TAp » Su Maaliskuu 21. 10:16:47 2010

Olen aina olettanut että noi "virtaa 200 hv" on vaparin paine-erolla tehtyjä arvioita..... :roll:

Vastaa Viestiin