Sierrassa jarrut laahaa

Muihin Ford malleihin liittyvät keskustelun aiheet.

Valvoja: CRSC Hallitus

fordton
Viesti:

Sierrassa jarrut laahaa

Viesti Kirjoittaja fordton » Ma Elokuu 2. 19:21:15 2010

Nyt viimeksi ostamassani Sierrassa (Ohc ghia) alkoivat jarrut laahata vaihdettuani sähköisen jarrutehostimeen (ABS malli mikä on karsittu..) ja xr4x4 mallin levyjarrullisen perän.

Takajarrut ainakin on herkät ja satulanmäntä oikein säädetty. Niin takana on uudet palat ja levyt.
Voiko laahaus johtua siitä kun edessä on viellä TOISTAISEKSI pienet jarrut?
Jarrupoljinkin on sellanen että siinä ei ole juuri ollenkaan löysä liikettä vaan alkaa ottaa heti!

Kertokaas miten te ilmaatte kyseisen jarrujärjestelmän? Virta päälle että pumppu tekee paineita ja sitten ihan normaalisti, ekana takaa ja sitten edestä?

Kuuluisko tossa kokoonpanossa olla konehuoneessa tehostimen alla se takajarrujen paineventtiili?
Mulla ei ainakaan ole ja ei ollut edellisessäkään sierrassa jossa toi sama tehostin oli.

Ville K

Re: Sierrassa jarrut laahaa

Viesti Kirjoittaja Ville K » Ma Elokuu 2. 20:05:01 2010

Onhan sulla siinä sähkötehostimessa keskimmäisessä lähdössä se rajotinmokkula paikallaan? Se alkuperäinen alipaine tehostimeen kuuluva rajotinmokkula kuuluu heittää mäkeen.
Ilmataan virrat päällä, ja kauimmaisesta putkesta aloittaen. Se laahaus ei voi mitenkään johtua siitä, että edessä olis pienet jarrut, koska samanlaillahan ne toimii kuin isommatkin :wink: Oliskohan nyt kuitenkin vaan takana varaa kiertää mäntiä vähän syvemmälle?
Pedal tu tö metal!

Sultzi

Viesti Kirjoittaja Sultzi » Ma Elokuu 2. 20:35:59 2010

Tai takana satulan liukutappien reiät kuluneet soikeiksi, jolloin satula pääsee vinoon. Tuosta itsellä johtui takapään laahaus. Korjaantui paremmilla kannakeraudoilla joissa reiät kunnossa.

Aksu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Aksu » Ma Elokuu 2. 20:43:36 2010

fordton kirjoitti:Kuuluisko tossa kokoonpanossa olla konehuoneessa tehostimen alla se takajarrujen paineventtiili?
Mulla ei ainakaan ole ja ei ollut edellisessäkään sierrassa jossa toi sama tehostin oli.
Tuo paineventiilin kuuluvuus on ??? . Toisissa on ja toisissa ei,scorpioneissa pikkulevyillä ei ole mutta sierrassa samoilla jarruilla on. 2wd cossussa ei ole mut 4wd:ssä on :-s

Itseltä just otin pois, mutta levyjen koko on muuttunut ihan toisenlaiseksi mitä ne alunperin oli.
Focus 3d- 99 homemade rämä
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer

Ville K

Viesti Kirjoittaja Ville K » Ma Elokuu 2. 21:06:13 2010

Sultzi kirjoitti:Tai takana satulan liukutappien reiät kuluneet soikeiksi, jolloin satula pääsee vinoon. Tuosta itsellä johtui takapään laahaus. Korjaantui paremmilla kannakeraudoilla joissa reiät kunnossa.
Hyvä huomio.
Pedal tu tö metal!

fordton
Viesti:

Viesti Kirjoittaja fordton » Ma Elokuu 2. 21:31:10 2010

Ville K kirjoitti:Onhan sulla siinä sähkötehostimessa keskimmäisessä lähdössä se rajotinmokkula paikallaan? Se alkuperäinen alipaine tehostimeen kuuluva rajotinmokkula kuuluu heittää mäkeen.
Ilmataan virrat päällä, ja kauimmaisesta putkesta aloittaen. Se laahaus ei voi mitenkään johtua siitä, että edessä olis pienet jarrut, koska samanlaillahan ne toimii kuin isommatkin :wink: Oliskohan nyt kuitenkin vaan takana varaa kiertää mäntiä vähän syvemmälle?

Juurikin näin että alipainetehostimella ollut mollukka on pois ja sähkötehostimella on jossakin niistä kolmesta lähdöstä peräkkäin kaksi sellasta ison jatkomutterin näköistä osaa.. kai se si joku venttiili on. :)
Juu ei kai siinä muu auta kun koittaa säätää sitä mäntää viel vaan. Niin ja enemmän tosiaan noi takajarrut kuumeneekin!
Ei kai se säätö ihan väärin mee niin että vinkalla painaa mäntää hieman ja samaan aikaan jollain pihdeillä pyörittää mäntää? Niin ja eihän sen jälkeen joudu jarruja ilmaa? .. juu ei tarvii! :D

fordton
Viesti:

Viesti Kirjoittaja fordton » Ma Elokuu 2. 21:38:14 2010

Sultzi kirjoitti:Tai takana satulan liukutappien reiät kuluneet soikeiksi, jolloin satula pääsee vinoon. Tuosta itsellä johtui takapään laahaus. Korjaantui paremmilla kannakeraudoilla joissa reiät kunnossa.

Juu mulla tuli just takajarrulevyjen ja palojen vaihdon yhteydessä paremmat satulat ja kannakeraudat juurikin sen väljyys/laahaus vian takia vaikka on nois nykyisissäkin jonkun verran välystä niin tuskin on siitä mutta tiiä sitä nyt sitten paljon siin kärsii olla.. :roll:

JyriN

Viesti Kirjoittaja JyriN » Ti Elokuu 3. 22:27:25 2010

Oisko kuitenkin vaan ilmaa systeemissä? Omia jarruja muutellessani huomasin, että nuo takasatulat on aika kinkkisiä ilmattavia, jos ovat olleet täysin kuivat (kuten purun ja uudelleen tiivistyksen yhteydessä usein on).

Mulla ainakin auttoi uudelleen ilmaus niin kauan, kunnes polkimen liike ilmatessa oli tasainen ja pehmeä. Tämä siis perinteisellä alipainetehostimella.
Sierra XR4i 24v Cosworth (BOB) kesäauto

fordton
Viesti:

Viesti Kirjoittaja fordton » Pe Elokuu 6. 21:10:58 2010

Tänään keksin kokeilla parkkipaikalla kädellä ottaa satulasta kiinni ja väännellä niin kyl ne siin vähän notku. Ai miten mä sinne käden sain.. No 17" venom vanne oli tarpeeksi avara! :lol: Eli Tuskin ne on jumissa? Mä veikkaan nyt vähän että vasen takapyörän laakeri kahnaa jotenkin jonka keväällä vaihdon koska eniten lämpee sen napa&vanne.

JyriN

Viesti Kirjoittaja JyriN » Pe Elokuu 6. 22:04:19 2010

Ahaa! Kohtalotoveri! Mulla kuumuu kanssa takanavat - juurikin uusien laakereiden jäljiltä - (*kröhm*)tonetistä. Epäilin jopa kiristäneeni ne liian tiukkaan, mutta kyllä ne ihan asiallisella kireydellä on (vaikken niitä momenttiavaimella tarkistanutkaan - siinä ei ole sitä 3/4" kiinnitystä mikä hylsyssä). Ei jurnuta eikä muutenkaan kihnuta, mutta lämpenee selvästi vähän pidemmillä matkoilla. Pitää seurata noiden kestävyyttä, jos jäävät lyhytikäisiksi.

fordton
Viesti:

Viesti Kirjoittaja fordton » La Elokuu 7. 14:19:32 2010

JyriN kirjoitti:Ahaa! Kohtalotoveri! Mulla kuumuu kanssa takanavat - juurikin uusien laakereiden jäljiltä - (*kröhm*)tonetistä. Epäilin jopa kiristäneeni ne liian tiukkaan, mutta kyllä ne ihan asiallisella kireydellä on (vaikken niitä momenttiavaimella tarkistanutkaan - siinä ei ole sitä 3/4" kiinnitystä mikä hylsyssä). Ei jurnuta eikä muutenkaan kihnuta, mutta lämpenee selvästi vähän pidemmillä matkoilla. Pitää seurata noiden kestävyyttä, jos jäävät lyhytikäisiksi.

No nii just, mulla on menossa jo toinen motonet laakeri! Täytyy seuraavaks ettii jostain muualta..

Ville K

Viesti Kirjoittaja Ville K » La Elokuu 7. 14:21:32 2010

Noistahan oli joskus jossain topikissa juttua, että orkkikset kestää, tarvikelaakerit ei..
olikohan joku oikein selvitellyt syytäkin, miksi niin on.
Pedal tu tö metal!

vauhtipete

Viesti Kirjoittaja vauhtipete » Ti Elokuu 10. 13:23:09 2010

JyriN kirjoitti:Ahaa! Kohtalotoveri! Mulla kuumuu kanssa takanavat - juurikin uusien laakereiden jäljiltä - (*kröhm*)tonetistä. Epäilin jopa kiristäneeni ne liian tiukkaan, mutta kyllä ne ihan asiallisella kireydellä on (vaikken niitä momenttiavaimella tarkistanutkaan
Mun mielestä tossa on sellanen rakenne että ei pysty edes kiristämään laakeria liian tiukalle, ja onhan se momenttikin jo melkein tähtitieteellinen millä se kuuluis vetää :D
Parin metrin jatkovarrella sen saa ehkä oikeeseen momenttiin.
That's the craziest idea I've ever heard of . . . Let's do it!

Jape105
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jape105 » Ti Elokuu 10. 15:35:00 2010

vauhtipete kirjoitti:
JyriN kirjoitti:Ahaa! Kohtalotoveri! Mulla kuumuu kanssa takanavat - juurikin uusien laakereiden jäljiltä - (*kröhm*)tonetistä. Epäilin jopa kiristäneeni ne liian tiukkaan, mutta kyllä ne ihan asiallisella kireydellä on (vaikken niitä momenttiavaimella tarkistanutkaan
Mun mielestä tossa on sellanen rakenne että ei pysty edes kiristämään laakeria liian tiukalle, ja onhan se momenttikin jo melkein tähtitieteellinen millä se kuuluis vetää :D
600Nm eli yhtä kovaa kiinni kun kuorma-auton pyöränmutterit..
Ford Sierra Xr4i '83
Ford Scorpio Cosworth '91
Ford Cortina '66
Ford Focus 2.0 '00
Chevrolet Lumina LE '95&'97
Opel Kadett C Coupe '75
Zündapp M50 '66
Solifer SM '80
Peugeot SV50 Executive '97
Pocket Mini Bike '08
Murray 12ic/38 '95

JyriN

Viesti Kirjoittaja JyriN » Ti Elokuu 10. 20:05:11 2010

Jape105 kirjoitti:
vauhtipete kirjoitti:
600Nm eli yhtä kovaa kiinni kun kuorma-auton pyöränmutterit..
600Nm on siis yhtä kuin 60kg metrin varrella. Siinä mun käyttämässä avaimessa oli varsi about 60cm, enkä todellakaan sen päällä koko painollani maannut - taitaa olla jopa löysällä. :lol:

Jos joku tietää, että miksi noi kuumenee, niin saa vinkata. Vähäisen ajon takia en noita aio kuitenkaan vaihtaa ennen kuin ne sanovat sopimuksensa irti. Esimerkiksi, Alastaron reissulla niiden lämpö ei noussut rajatta, vaan jossain vaiheessa lämpeneminen pysähtyy (kiitos jarrulevyn ja vanteiden pinta-alan, kai). Ero etupyöriin on kuitenkin selvä.

Sultzi

Viesti Kirjoittaja Sultzi » Ti Elokuu 10. 21:05:05 2010

Itsellä oli samaa vikaa. Syynä lähinnä laakerikoolien väärä mitoitus. Korjasin vian hiomalla molemmista kooleista selkäpuolelta tavaraa pois, jolloin asettuvat lähemmäs toisiaan ja esijännitys pienenee. EI ne kestä jos ne kuumiaa. Hyvä testata kun vetää läpipultilla sen navan kasaan ja pyörittelee sitä läpipulttia, jos ei pyöri niin tarvii ottaa vielä lisää pois kooleista. Kun pyörii sillai tahmasesti, on hyvä. Shimmejä kun laittaa sinne laakerien väliin kunnes pyörii nätisti (muttei väljästi) niin tietää paljon tarvii ottaa pois. Eli sisäkoolien väliin, jotka siis kiristyvät toisiaan vasten ja määräävät sen esijännityksen. helppo homma jolla laakerit kestää normaali ajan :wink: Ainoastaan että vaatii hermoja hioo niitä kooleja, kun ovat suhteellisen kovaa tavaraa. Jos sorvi käytössä, sillä homma nopeutuu. Itse kuitenkin hioin ihan käsipelillä tasopinnan päällä niin säilyivät suorina.

vauhtipete

Viesti Kirjoittaja vauhtipete » Ke Elokuu 11. 6:22:55 2010

Yks mikä saattaa kuumentaa laakeria niin jos se on tuupattu rasvaa täyteen sen mitä sinne mahtuu.
Tai sit jos ei ole ollenkaan :green:
That's the craziest idea I've ever heard of . . . Let's do it!

Vastaa Viestiin