Mondeo 2,0 Duratec automaatti nykiminen
Valvoja: CRSC Hallitus
-
- Viestit: 9082
- Liittynyt: Su Lokakuu 27. 14:10:36 2002
- Paikkakunta: Ylöjärvi
Mondeo 2,0 Duratec automaatti nykiminen
Kokeillaas täällä jos jollakulla olis vinkkiä.
Auto siis 03 loppuvuodesta käyttöönotettu 2,0 Automaatti Mondeo, ja auto nykii tasakaasulla/kaasua hellittäessä. Reippaammin ajaessa ongelmia ei esiinny. Autosta ei ainakaan scangaugella luettaessa löydy vikakoodeja, ei vaikka yksi alipaineletkukin oli irtipoikki, ei tosin vaikuttanut käyntiin, eikä ajoon mitenkään. automaattiöljytkin ovat punaiset, eivät haise pahalta, ja määrä on oikea. Laatikkoöljyjä on vaihdettu 40tkm:n välein, muutenkaan oireet ei mun mielestä viittaa laatikon toimintaan, koska vaihtaa nätisti. Ainoastaan liikkeelle lähdöt ovat joskus puuroisia, ihan kuin ei jaksaisi lähteä liikkeelle, ennen kuin saa vähän kierroksia nostettua.
Puolavikojahan noissa jonkun verran on ollut, mutta puola menee kuulemma näkyvästi halki, ja tässä ainakin silmämäärisesti puola on ehjä.
Imusarjan läppävikoja on ollut näissä myös, ja rungonnumeron perusteella meidänkin autossa on se vanhempi kehitysversio, joissa ongelmat esiintyy. Viimeksi kun oli nykiongelmia, vika paljastui olevan läppävivuston käyttösolenoidin akselin irtoaminen, aiheutti silloin ongelmia laatiksosa, vaihteli omia aikojaan, ja haisteli ylämäet vähän turhan herkästi, kuten kickdownitkin. korjattiin silloin patentilla, joka edelleen toimii. silloinkin tarjottiin imusarjaa vaihdettavaksi, koska muovista palloniveltä ei saanut erikseen.
Joskus satunnaisesti imusarjan tienoilta kuuluu sellaista räpinää, mitä voisin kuvitella niistä muovisista läpistä johtuvaksi, ja jollaista muutkin imusarja vaivoista kärsineet ovat raportoineet.
Auto siis käy ihan normaalisti tyhjää, ja lähtee käymään normaalisti. Eikä muutakaan moottorin käyntihäiriöön viittaavaa esiinny, kuin nykiminen pintakaasun tuntumassa.
Imusarja on kyllä jo tilattu, vaikka ei ihan halpa ole, mutta jos omat arvelut pitää paikkansa, niin kai se on vaihtokunnossa. Ja noitahan on jopa hajonnut noitten imusarjan läppien moottoriin kulkeutumisesta johtuen.
Voiko toi OBD systeemi olla jotenkin rikki, että sinne ei tallennu vikakoodeja, koska tuosta autostaei ole koskaan löytynyt yhtään vikakoodia OBD:stä, vaikka joskus oli sammumisia jne.?
Auto siis 03 loppuvuodesta käyttöönotettu 2,0 Automaatti Mondeo, ja auto nykii tasakaasulla/kaasua hellittäessä. Reippaammin ajaessa ongelmia ei esiinny. Autosta ei ainakaan scangaugella luettaessa löydy vikakoodeja, ei vaikka yksi alipaineletkukin oli irtipoikki, ei tosin vaikuttanut käyntiin, eikä ajoon mitenkään. automaattiöljytkin ovat punaiset, eivät haise pahalta, ja määrä on oikea. Laatikkoöljyjä on vaihdettu 40tkm:n välein, muutenkaan oireet ei mun mielestä viittaa laatikon toimintaan, koska vaihtaa nätisti. Ainoastaan liikkeelle lähdöt ovat joskus puuroisia, ihan kuin ei jaksaisi lähteä liikkeelle, ennen kuin saa vähän kierroksia nostettua.
Puolavikojahan noissa jonkun verran on ollut, mutta puola menee kuulemma näkyvästi halki, ja tässä ainakin silmämäärisesti puola on ehjä.
Imusarjan läppävikoja on ollut näissä myös, ja rungonnumeron perusteella meidänkin autossa on se vanhempi kehitysversio, joissa ongelmat esiintyy. Viimeksi kun oli nykiongelmia, vika paljastui olevan läppävivuston käyttösolenoidin akselin irtoaminen, aiheutti silloin ongelmia laatiksosa, vaihteli omia aikojaan, ja haisteli ylämäet vähän turhan herkästi, kuten kickdownitkin. korjattiin silloin patentilla, joka edelleen toimii. silloinkin tarjottiin imusarjaa vaihdettavaksi, koska muovista palloniveltä ei saanut erikseen.
Joskus satunnaisesti imusarjan tienoilta kuuluu sellaista räpinää, mitä voisin kuvitella niistä muovisista läpistä johtuvaksi, ja jollaista muutkin imusarja vaivoista kärsineet ovat raportoineet.
Auto siis käy ihan normaalisti tyhjää, ja lähtee käymään normaalisti. Eikä muutakaan moottorin käyntihäiriöön viittaavaa esiinny, kuin nykiminen pintakaasun tuntumassa.
Imusarja on kyllä jo tilattu, vaikka ei ihan halpa ole, mutta jos omat arvelut pitää paikkansa, niin kai se on vaihtokunnossa. Ja noitahan on jopa hajonnut noitten imusarjan läppien moottoriin kulkeutumisesta johtuen.
Voiko toi OBD systeemi olla jotenkin rikki, että sinne ei tallennu vikakoodeja, koska tuosta autostaei ole koskaan löytynyt yhtään vikakoodia OBD:stä, vaikka joskus oli sammumisia jne.?
Pedal tu tö metal!
-
- Viestit: 3835
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:10:35 2001
Re: Mondeo 2,0 Duratec automaatti nykiminen
Puola hajoaa ilman halkeamiakin, onneksi halpa joten voi uusia vaikka ihan hyötyliikunnan kannalta. Samoin piuhat ja tulpat.
Ei ole mitenkään tavatonta, että vehkeet reistaa eikä mitään vikakoodeja tallennu. Sytytyskatkokset yleensä jättää jäljen, mutta ei aina. Se on vähän fifti-siksti, etenkin lievissä tapauksissa.
Mk3 Mondeoiden käyntihäiriöt ovat melko harvinaisia. Jotain kerran vuodessa syttyvää vikavaloa egr venttiilistä on ollut ja sitten puolahommia, mutta aika vähän.
Ei ole mitenkään tavatonta, että vehkeet reistaa eikä mitään vikakoodeja tallennu. Sytytyskatkokset yleensä jättää jäljen, mutta ei aina. Se on vähän fifti-siksti, etenkin lievissä tapauksissa.
Mk3 Mondeoiden käyntihäiriöt ovat melko harvinaisia. Jotain kerran vuodessa syttyvää vikavaloa egr venttiilistä on ollut ja sitten puolahommia, mutta aika vähän.
Escort Estate -69 1.6 GT
Cortina -72 1.6 GT
Mondeo -04 2.5
Cortina -72 1.6 GT
Mondeo -04 2.5
-
- Viestit: 6809
- Liittynyt: Pe Kesäkuu 18. 9:45:26 2004
- Paikkakunta: kuopio
Re: Mondeo 2,0 Duratec automaatti nykiminen
Onkohon siihen koskaan ajettu uutta ohjelmaa fordilla ?
Tulee vaan mieleen aikanaan ku nää mk3 mondeot oli uusia ni piti päivittää uudella ohjelmalla ku nykivät järestään lähes kaikki, joku viisas sano joskus että johtus liian laihalla käymisestä.
Tulee vaan mieleen aikanaan ku nää mk3 mondeot oli uusia ni piti päivittää uudella ohjelmalla ku nykivät järestään lähes kaikki, joku viisas sano joskus että johtus liian laihalla käymisestä.
-
- Viestit: 9082
- Liittynyt: Su Lokakuu 27. 14:10:36 2002
- Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: Mondeo 2,0 Duratec automaatti nykiminen
Aikanaan, joskus reilu 4 vuotta sitten, autoon ajettiin uus ohjelma, kun ei pysynyt talvisin käynnissä, jos oli ollut lohkolämppärissä. Ja tosiaan samanlaista nykimisvikaa, tosin lievempänä oli jo viitisen vuotta sitten, kun oli se läppien vipu pudonnut paikaltaan..
Tulpat on n.30tkm vanhat orkkikset, piuhoja en ole vaihtanut. Vikavalo ei pala, ei ole koskaan edes vilahtanut, muistaakseni kyllä syttyy kun virrat laittaa päälle (täytyypä tarkastaa
)
Juttelin yhden Ford-asentajan kanssa asiasta, meinasi että se liikkeelle lähdön puuroisuus voisi johtua puolasta, mutta ajossa pintakaasu nykiminen EGR:stä? Mutta kun se vikavalo ei vilahtele?
Täytyypä jatkaa tulpat-puola-piuhat linjalla jos ei nykiminen imusarjan vaihdolla hellitä.
Tulpat on n.30tkm vanhat orkkikset, piuhoja en ole vaihtanut. Vikavalo ei pala, ei ole koskaan edes vilahtanut, muistaakseni kyllä syttyy kun virrat laittaa päälle (täytyypä tarkastaa

Juttelin yhden Ford-asentajan kanssa asiasta, meinasi että se liikkeelle lähdön puuroisuus voisi johtua puolasta, mutta ajossa pintakaasu nykiminen EGR:stä? Mutta kun se vikavalo ei vilahtele?
Täytyypä jatkaa tulpat-puola-piuhat linjalla jos ei nykiminen imusarjan vaihdolla hellitä.
Pedal tu tö metal!
-
- Viestit: 9082
- Liittynyt: Su Lokakuu 27. 14:10:36 2002
- Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: Mondeo 2,0 Duratec automaatti nykiminen
Nyt imusarja vaihdettu uuteen (vanha oli ehjä, mutta hemmetin karstainen), imuilman lämpöanturi putsatu, lisäilmaluisti putsattu, EGR tulpattu. Ei syttynyt häiriövalo, eikä auto nyi enää. Oma veikkaus nykimiseen: ilmastointi, karstaa imusarjassa+antureissa, pintakaasu, EGR yhdessä alkoivat vituttaa moottoria.. 

Pedal tu tö metal!