Koneen lämpötila-anturin toimintaperiaate

Muihin Ford malleihin liittyvät keskustelun aiheet.

Valvoja: CRSC Hallitus

Popi
Viestit: 5538
Liittynyt: Su Joulukuu 29. 21:31:47 2002
Paikkakunta: Keski-Uusimaa
Viesti:

Koneen lämpötila-anturin toimintaperiaate

Viesti Kirjoittaja Popi » Ke Syyskuu 15. 11:38:45 2010

Tämä ehkä yleissivistävää tietoa joten laitetaan kysäri tänne.

Eli onko jollain tietoa miten toi mittarin lämpötila-anturi toimii?
Siis oletan että sen resistanssin mukaan virtaa menee enempi tai vähempi mittarin läpi ja viisari värähtää mutta pieneneekö vai suureneeko anturin resistanssi lämpötilan kasvaessa?

Potilas on Sierra joten mielellään sen speksit. Mulla mittari nousee ihan tappiin kun laittaa virrat päälle.
Jos ihan resistanssi-alue tiedossa niin aina parempi.
Escort, käyttö STw Focus ja Supermoto... :shock: ja toinen
Katoksessa myös https://www.lahdenkattohuolto.fi/ PASKANPUHUJAN myymä Hijazu. Poliisit kerto että autoo myydes voi puhuu paskaa niin paljon ku haluu ja ehtii eikä oo rikollinen!! Hyvä tietää ku myy rojuja ;)

ylimark
Viestit: 920
Liittynyt: Ma Maaliskuu 10. 20:10:17 2003
Paikkakunta: Jkl

Re: Koneen lämpötila-anturin toimintaperiaate

Viesti Kirjoittaja ylimark » Ke Syyskuu 15. 11:57:52 2010

Yleensä lämpötilan noustessa resistanssi pienenee. Jos mittari menee tappiin, anturin piuha ottaa varmaan maihin jostain tai anturi on oikkarissa.
Sierra RS Cosworth -86
Cossu 4x4 x2
#654

MikkoT
Viestit: 1314
Liittynyt: Pe Maaliskuu 21. 13:53:31 2003

Re: Koneen lämpötila-anturin toimintaperiaate

Viesti Kirjoittaja MikkoT » Ke Syyskuu 15. 15:21:50 2010

Yleisin vika noissa on, että anturin "keskiosa" irti ja ottaa sitten anturin runkoon. Tästä voisi päätellä, että vastus pienenee koneen lämmetessä, koska suoraan rungossa vastus nolla ja lämmöt "tapissa". Anturin kunto on helppo todeta kokeilemalla, että heiluuko johdon liitin rungossa.

Popi
Viestit: 5538
Liittynyt: Su Joulukuu 29. 21:31:47 2002
Paikkakunta: Keski-Uusimaa
Viesti:

Re: Koneen lämpötila-anturin toimintaperiaate

Viesti Kirjoittaja Popi » Ke Syyskuu 15. 21:34:04 2010

Vai helppo :shock: Kun sitä hiton anturia ei näe eikä oikein edes pääse käsikopelolla siihen kiinni :(
Tossa nelarissa se sijaitsee koneen takanurkassa heti imusarjan alla. No täytyy mitata jos tosiaan on maissa niin tietää että kaput tai nara hinkkautunu jostain runkoon.
Jos jollain on niitä vastusarvoja niin kiinnostaa edelleen. Epäilen että ei oo samoja kuin ECU:n lämpöanturin mitkä kyllä löytyy tosta manuaalista.
Escort, käyttö STw Focus ja Supermoto... :shock: ja toinen
Katoksessa myös https://www.lahdenkattohuolto.fi/ PASKANPUHUJAN myymä Hijazu. Poliisit kerto että autoo myydes voi puhuu paskaa niin paljon ku haluu ja ehtii eikä oo rikollinen!! Hyvä tietää ku myy rojuja ;)

xsx
Viestit: 2460
Liittynyt: Ma Joulukuu 20. 12:14:38 2004
Paikkakunta: Tuusula, Hyrylä

Re: Koneen lämpötila-anturin toimintaperiaate

Viesti Kirjoittaja xsx » Ke Syyskuu 15. 22:21:30 2010

pääsee pääsee, ite vaihoin se parkkipaikalla.
Escort Mk2 r.f
Escort Mk2 -77
Escort Mk2 -76
...ja pari muuta Mk2:ta
Audi S5

Popi
Viestit: 5538
Liittynyt: Su Joulukuu 29. 21:31:47 2002
Paikkakunta: Keski-Uusimaa
Viesti:

Re: Koneen lämpötila-anturin toimintaperiaate

Viesti Kirjoittaja Popi » To Syyskuu 16. 7:34:46 2010

Tervetuloa vaihtamaan mullekin :wink: Ja pääset vaihtamaan katoksessa jos sattuu satamaan.
Tai no eka voidaan kyllä tutkia onko se kaput vai missä mättää.
Escort, käyttö STw Focus ja Supermoto... :shock: ja toinen
Katoksessa myös https://www.lahdenkattohuolto.fi/ PASKANPUHUJAN myymä Hijazu. Poliisit kerto että autoo myydes voi puhuu paskaa niin paljon ku haluu ja ehtii eikä oo rikollinen!! Hyvä tietää ku myy rojuja ;)

xsx
Viestit: 2460
Liittynyt: Ma Joulukuu 20. 12:14:38 2004
Paikkakunta: Tuusula, Hyrylä

Re: Koneen lämpötila-anturin toimintaperiaate

Viesti Kirjoittaja xsx » To Syyskuu 16. 19:18:11 2010

Kyllä mä voin tulle jelppaamaan, ilmottele kun tiedät enemmän.
Escort Mk2 r.f
Escort Mk2 -77
Escort Mk2 -76
...ja pari muuta Mk2:ta
Audi S5

Popi
Viestit: 5538
Liittynyt: Su Joulukuu 29. 21:31:47 2002
Paikkakunta: Keski-Uusimaa
Viesti:

Re: Koneen lämpötila-anturin toimintaperiaate

Viesti Kirjoittaja Popi » La Syyskuu 18. 22:24:53 2010

Nyt!
Näyttäs siltä että anturi ei oo ainakaan ihan kaput. Näytti 1-2h ajon jälkeen arvoa 130 Ohm ja siitä nousi sitten muutaman tunnin aikana 210 Ohmiin. Täytyy huomenna kylmällä koneella vertailla tohon irto-anturin arvoihin mutta kartalla se näyttäs olevan eli ite mittari saattaakin olla syypää... jos sais huomenna toisen mittarin kokeiltavaksi!
Escort, käyttö STw Focus ja Supermoto... :shock: ja toinen
Katoksessa myös https://www.lahdenkattohuolto.fi/ PASKANPUHUJAN myymä Hijazu. Poliisit kerto että autoo myydes voi puhuu paskaa niin paljon ku haluu ja ehtii eikä oo rikollinen!! Hyvä tietää ku myy rojuja ;)

henu
Viestit: 6809
Liittynyt: Pe Kesäkuu 18. 9:45:26 2004
Paikkakunta: kuopio

Re: Koneen lämpötila-anturin toimintaperiaate

Viesti Kirjoittaja henu » La Syyskuu 18. 22:33:14 2010

Eikö olis vaan helpompi vaihtaa se koko anturi, ei taida montaa euroo maksaa.

Sultzi
Viestit: 4858
Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
Paikkakunta: Kalvola

Re: Koneen lämpötila-anturin toimintaperiaate

Viesti Kirjoittaja Sultzi » La Syyskuu 18. 22:34:24 2010

Jos tykkää puuhailla :)

Popi
Viestit: 5538
Liittynyt: Su Joulukuu 29. 21:31:47 2002
Paikkakunta: Keski-Uusimaa
Viesti:

Re: Koneen lämpötila-anturin toimintaperiaate

Viesti Kirjoittaja Popi » La Syyskuu 18. 22:58:47 2010

36e Fordilla, Motonettiä ym en oo tutkaillu. Yllättävän kallin on moiseks anturiksi.
Siis jos anturi antaa oikeita arvoja niin miksi se pitäs vaihtaa?? Tuskin se mittari tietää onko siellä vanha vai uus anturi jos arvot samoja :? Ai niin unohin että jos tykkää puuhailla niin kannattaahan se vaihtaa :wink:

Mutta mieluummin koitan selvittää sen missä vika ja vaihan sitten sen viallisen osan. Ja nyt se ei vaikuta olevan anturi mutta katotaan nyt kun koitetaan toisella mittarilla. Edelleen jos anturin arvoja on jollain tiedossa niin saapi ilmotella. Niitä en oo löytäny mistää käsilläni olevista manuaaleista.
Escort, käyttö STw Focus ja Supermoto... :shock: ja toinen
Katoksessa myös https://www.lahdenkattohuolto.fi/ PASKANPUHUJAN myymä Hijazu. Poliisit kerto että autoo myydes voi puhuu paskaa niin paljon ku haluu ja ehtii eikä oo rikollinen!! Hyvä tietää ku myy rojuja ;)

sierra friikki
CRSC jäsen 2015
Viestit: 4537
Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
Paikkakunta: nurmijärvi

Re: Koneen lämpötila-anturin toimintaperiaate

Viesti Kirjoittaja sierra friikki » Su Syyskuu 19. 0:44:41 2010

jos voortilta ostat niin kato sen kauluksen muovin väri , etä tulee sama, muistaakseni olisko musta cossussa
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Re: Koneen lämpötila-anturin toimintaperiaate

Viesti Kirjoittaja jjs » Su Syyskuu 19. 20:06:30 2010

Cossussa aina musta. Mikä tahansa muu anturi saa mittarin näyttämään enemmän tai vähemmän liikaa, mustassa on suurin resistanssi.
En löytänyt vielä, on jossain taulukko ohmeista
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

Popi
Viestit: 5538
Liittynyt: Su Joulukuu 29. 21:31:47 2002
Paikkakunta: Keski-Uusimaa
Viesti:

Re: Koneen lämpötila-anturin toimintaperiaate

Viesti Kirjoittaja Popi » Su Syyskuu 19. 20:57:49 2010

Musta toi uus anturi muistaakseni oli kun en siihen väriin sen kummemmin kiinnittäny huomiota.

Nyt koitettu toisella mittaristolla ja näyttää kutakuinkin oikein.
Mutta jos niitä arvoja löytyy jostain laita tänne.
Escort, käyttö STw Focus ja Supermoto... :shock: ja toinen
Katoksessa myös https://www.lahdenkattohuolto.fi/ PASKANPUHUJAN myymä Hijazu. Poliisit kerto että autoo myydes voi puhuu paskaa niin paljon ku haluu ja ehtii eikä oo rikollinen!! Hyvä tietää ku myy rojuja ;)

Vastaa Viestiin