TEKKE kirjoitti:osaako muuten kukaan kertoa mikä vaikutus on nuilla ramppi kulman asteilla
Ne tekevät sen että lukko kiristyy jos toiselta pyörältä kitka heikkenee.
Ensimmäinen luku kertoo painelevyn asteet kiihdytys puolelle ja jälkimmäinen moottorijarrulle, esim.45/45 kiristyy veto ja moottorijarru tilanteissa samalla lailla kun taas 30/65 kiristyy käytännössä vain vedossa. Pienenmpi ramppikulma kiristää lukkoa kovemmin kuin iso kulma. Esim. 30/30 on melkoisesti rajumpi kuin vaikkapa 55/55 asteinen painelevy.
Paremman luokan lukot ovat melkein kaikki kiristyviä esim. Tran-x, ZF, Cusco, Kaaz yms. Tällä saavutetaan se että lukon esijännityksen ei tarvitse olla kovinkaan suuri verrattuna perinteisiin "tyhmiin" levylukkoihin jolloin lukko toimii rullatessa enemmän avoimen tasauspyörästön tavoin.
tuossa on aika hyvin kerrottu ja kuvattu miten toimii
http://www.kaazusa.com/tech_intro.html