
Säädettävän nokkapyörän valmistus?
Valvoja: CRSC Hallitus
-
- Viestit: 2397
- Liittynyt: Su Huhtikuu 22. 20:22:20 2007
- Paikkakunta: Järvenpää
Säädettävän nokkapyörän valmistus?
Tuli mieleen, että kun OHC koneisiin näkee usein myynnissä itse vakionokkapyöristä tehtyjä säädettäviä nokkapyöriä. Kuinka vaikea tuollainen on valmistaa, ja löytyykö sellaisen tekemiseen seikkaperäisiä ohjeita, ettei mentäisi ns. perse edellä puuhun. Kokemuksia & kuvia tise tehdyistä nokkapyöristä olisi myös mukava saada. Varmasti monella olisi moisille tarvetta, eikä haulla löytynyt minkäänlaisia ohjeita, niin ajattelin pistää kyselyä. 

'86 iS -> Gr.A
'70 Cortina Deluxe –> "GT" –> 2.3 itb
'73 Escort 1300 Sport
'70 Cortina Deluxe –> "GT" –> 2.3 itb
'73 Escort 1300 Sport
-
- Viestit: 1185
- Liittynyt: To Huhtikuu 28. 14:30:06 2005
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: Säädettävän nokkapyörän valmistus?
Kaikkein fiksuin taitaa olla vaan sorvata uus keskiö vanhaan nokkapyörään. Ei tommosen valmistukseen nyt mitään älyttömiä ohjeita voi tarvita. Melkein sanoisin että paras jättää tekemättä jos sen saa kuullostamaan noin vaikealta.
Jäsen #1112
-
- Viestit: 1142
- Liittynyt: Ma Elokuu 16. 18:20:59 2004
- Paikkakunta: Hollola
Re: Säädettävän nokkapyörän valmistus?
Sorvinhan siihen tarvii. Helpoiten tulee kun sorvaa uuden keskiön, vaikein homma kotioloissa on kiilauran teko, toisaalta viilallakin saa nysvättyä , muutenhan ei ole väliä kuin että kun on paikallaan niin on tiukka eikä pääse kääntyilemään.
Eli vanhasta nokkapyörästä keskiosa pois ja ajaa tasopinnan niihin 3 sakaraan uutta keskiölevyä varten, sakaroihin myös pieni upotus josta keskiölevy keskittää itsensä. Sakaroihin esim M6 kierrereijät ja keskilevyyn samoille kohtiin soikeat reijät joilla säätö tapahtuu. Jos saa tehtyä pitkät urat, on helpompi säätää, vähintään sen verran että saa hampaan verran säädettyä, sitten voi taas hypäyttää hihnaa hampaalla eteen/taakse
2 nokkapyörästä tekemälläkin onnistuu mutta vaikeampi saada "offset" kohdalleen ja pinnat menee aika ohuiksi
Tässä oma versio, uusi keskiosa alumiinista, vanhasta pyörästä sorvattu keskiosa pois ja jäljelle jäävät sakarat on pulttien kohdalla
http://s161.photobucket.com/albums/t234 ... kkapyr.jpg
Ennenkuin alkaa pyörää koneistamaan kannattaa miettiä ja mitata paljonko jää ainevahvuutta mihinkin kohtaan ja tietenkin muut perusasiat kuten keskitys sorviin heitottomasti niin hyvä tulee
Eli vanhasta nokkapyörästä keskiosa pois ja ajaa tasopinnan niihin 3 sakaraan uutta keskiölevyä varten, sakaroihin myös pieni upotus josta keskiölevy keskittää itsensä. Sakaroihin esim M6 kierrereijät ja keskilevyyn samoille kohtiin soikeat reijät joilla säätö tapahtuu. Jos saa tehtyä pitkät urat, on helpompi säätää, vähintään sen verran että saa hampaan verran säädettyä, sitten voi taas hypäyttää hihnaa hampaalla eteen/taakse
2 nokkapyörästä tekemälläkin onnistuu mutta vaikeampi saada "offset" kohdalleen ja pinnat menee aika ohuiksi
Tässä oma versio, uusi keskiosa alumiinista, vanhasta pyörästä sorvattu keskiosa pois ja jäljelle jäävät sakarat on pulttien kohdalla
http://s161.photobucket.com/albums/t234 ... kkapyr.jpg
Ennenkuin alkaa pyörää koneistamaan kannattaa miettiä ja mitata paljonko jää ainevahvuutta mihinkin kohtaan ja tietenkin muut perusasiat kuten keskitys sorviin heitottomasti niin hyvä tulee
-
- Viestit: 4825
- Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
- Paikkakunta: Urjala
Re: Säädettävän nokkapyörän valmistus?
Oma nokkpayörä on tehty vakiosta niin, että siihen on sorvattu alumiinista levy, joka on 6:lla 6mm pultilla kiinni vkio keskiössä, levyssä on 3x soikeat reiät säätöä varten ja vakio ulkokehään on tehty niihin patteihin reiät ja jengat. Pyörä on käännetty väärin päin.
Sitten pyörän keskiö on jyrsitty irti ulkokehästä, jotta puoliskot liikkuu toisiinsa nähden.
http://koti.mbnet.fi/kolonen/sierra/uudet_puolat.JPG <- tossa näkyy se pyörä.
Sitten pyörän keskiö on jyrsitty irti ulkokehästä, jotta puoliskot liikkuu toisiinsa nähden.
http://koti.mbnet.fi/kolonen/sierra/uudet_puolat.JPG <- tossa näkyy se pyörä.
Jäsen #606
-
- Viestit: 1314
- Liittynyt: Pe Maaliskuu 21. 13:53:31 2003
Re: Säädettävän nokkapyörän valmistus?
Toi olafun tapa on ehkä se "helpoin" toteuttaa tuo säädettävyys pyörään. VesQ:n tapauksessa olisi saanut paremman keskityksen, kun olisi ottanut pinnan "suoraksi" hammaskehän alta ja tuon keskiön vienyt sinne asti.
Kahdesta vakiopyörästä saa myös tehtyä yhden säädettävän ja kun vähän käyttää suunnittelijan lahjoja, niin ainevahvuudetkaan ei tule ongelmaksi.
Kahdesta vakiopyörästä saa myös tehtyä yhden säädettävän ja kun vähän käyttää suunnittelijan lahjoja, niin ainevahvuudetkaan ei tule ongelmaksi.
-
- Viestit: 4825
- Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
- Paikkakunta: Urjala
Re: Säädettävän nokkapyörän valmistus?
Ja oikein rankkajaakko ottaa kiilan pois, en o itte uskaltanu koittaa, mutta zetecissä se ainakin pitää 
mulla on toi alumiinilevy sorvattu niin että se on vähän tiukka tohon keskiöön, niin pysyy keskitys. Ulkoreunassa on joku pari satkua välystä, maalattuna lakkas liikkumasta.

mulla on toi alumiinilevy sorvattu niin että se on vähän tiukka tohon keskiöön, niin pysyy keskitys. Ulkoreunassa on joku pari satkua välystä, maalattuna lakkas liikkumasta.
Jäsen #606
-
- Viestit: 1314
- Liittynyt: Pe Maaliskuu 21. 13:53:31 2003
Re: Säädettävän nokkapyörän valmistus?
Zeteckistä sen verran, että eikös tossa sentään ole kartiolla toi nokan pää vai muistanko väärin? On nimittäin kartioliitoksen pito-ominaisuudet "hieman" eriluokkaa kuin suoran, kun se ei aiheuta ollenkaan kitkavoimia akselin suunnassa. No ainahan voi kokeillaolafu kirjoitti:Ja oikein rankkajaakko ottaa kiilan pois, en o itte uskaltanu koittaa, mutta zetecissä se ainakin pitää
mulla on toi alumiinilevy sorvattu niin että se on vähän tiukka tohon keskiöön, niin pysyy keskitys. Ulkoreunassa on joku pari satkua välystä, maalattuna lakkas liikkumasta.

Ja noihin välyksiin sen verran, että jos tekee alumiinista keskiön tai "välilevyn" niin se lämpölaajenee huomattavasti enemmän teräkseen nähden. Broidi teki cossun pyörät hieman tiukalla välyksellä, niin kylmänä säätyi normaalista, mutta kuumana nappas alumiini aikasen tiukkaan kehälle kiinni. Sinällään hyvä "ominaisuus", että ehkäiseepähän itsestään liikkumista.
-
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 1043
- Liittynyt: Ti Heinäkuu 5. 21:33:09 2005
- Paikkakunta: Laukaa
Re: Säädettävän nokkapyörän valmistus?
Zetecissä ei tietääkseni ole kartio pintoja?, uudemmissa koneissa lisätty kiilatappi varmistamaan.
-
- CRSC jäsen 2016
- Viestit: 1126
- Liittynyt: La Joulukuu 21. 23:38:07 2002
- Paikkakunta: Äänekoski westside..
Re: Säädettävän nokkapyörän valmistus?
Näin tekisin itselleni..MikkoT kirjoitti:
Kahdesta vakiopyörästä saa myös tehtyä yhden säädettävän ja kun vähän käyttää suunnittelijan lahjoja, niin ainevahvuudetkaan ei tule ongelmaksi.
E: Löysin tuollaisen kuvan http://media.photobucket.com/image/s%25 ... kkapyr.jpg
-
- Viestit: 1142
- Liittynyt: Ma Elokuu 16. 18:20:59 2004
- Paikkakunta: Hollola
Re: Säädettävän nokkapyörän valmistus?
Niin se oli tarkoitus tehdä mutta ei ihan riittänyt alupötkylässä halkaisija niin tuli tuollainen, on siinä ihan reilu pykälä josta keskittää ja lisäksi alkuperäinen keskiö on sorvattu pois niin että uusi keskittää myös siitäMikkoT kirjoitti:VesQ:n tapauksessa olisi saanut paremman keskityksen, kun olisi ottanut pinnan "suoraksi" hammaskehän alta ja tuon keskiön vienyt sinne asti.
-
- Viestit: 1696
- Liittynyt: La Tammikuu 14. 12:56:26 2006
Re: Säädettävän nokkapyörän valmistus?
Itekki rupesin tuommoista tekemään mutta jäi vaiheeseen kun totesin etten tarviikkaan. Keskiö on kehän kanssa sovitettu niin tiukkaan kuin vaan voi (sekä ulkokehältä että sisäkehästä) että se vielä justiinsa pyörii. Muutama kuva keskeneräisestä:
http://i183.photobucket.com/albums/x118 ... an/np1.jpg
http://i183.photobucket.com/albums/x118 ... an/np2.jpg
http://i183.photobucket.com/albums/x118 ... an/np3.jpg
http://i183.photobucket.com/albums/x118 ... an/np1.jpg
http://i183.photobucket.com/albums/x118 ... an/np2.jpg
http://i183.photobucket.com/albums/x118 ... an/np3.jpg
-
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 347
- Liittynyt: Ke Toukokuu 14. 9:25:32 2003
- Paikkakunta: ylöjärvi
Re: Säädettävän nokkapyörän valmistus?
Tässä näkyy hieman tuon kiilaurankin tekoa. Pyörät ovat jo valmiita ja asennettukin mutta loppukuvat ovat siirtämättä nettiin.
http://jarkkonieminen.kuvat.fi/kuvat/co ... y%F6r%E4t/
http://jarkkonieminen.kuvat.fi/kuvat/co ... y%F6r%E4t/
jäsen-numero 419
escort cosworth -95
ei haittaa vaikka cossu leviää,voinhan aina soittaa escortserviceen.
escort cosworth -95
ei haittaa vaikka cossu leviää,voinhan aina soittaa escortserviceen.
-
- Viestit: 4825
- Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
- Paikkakunta: Urjala
Re: Säädettävän nokkapyörän valmistus?
Juttelin kaverin kanssa asiasta, se sano että se on kiilauraa levittämällä tehnyt säätövaraa, niin pyörä on kyllä pysynyt samassa asennossa, vaikka ei ole kiilaan ottanutkaan kiinni.
Jäsen #606
-
- Viestit: 1498
- Liittynyt: Su Marraskuu 9. 10:32:38 2003
- Paikkakunta: Laukaa
- Viesti:
Re: Säädettävän nokkapyörän valmistus?
Minä tein vakiosta nokka ja sivuakselin pyörästä.
Katoin sellaset puörät missä ei ollu porattu niihin takapuolen mokkuloihin isoja tasapainotus koloja ja sorvasin toisesta keskion veke ja tasopinnan "selkään".
Toisesta pyörästä ulkokehä veke ja tasopinta "selkään" keskitys ulkoreunasta ja kierteet toiseen ja pitkät reiät toiseen.
Keskipulttiin sorvasin rikan joka lisänä puristaa puoliskot yhteen.
Säätö reijissä olevat pultit oli M8 ja ne mokkulat jäi ulkopuolelle ja toisessa puolikkaassa sisäpuolelle, niin että toisiin tuli ne kierteet ja toisiin pitkät reijät, silosemmista puolista sorvasin ne tasopinnat jotka tuli vastakkain.
Tossa näkyy paikallaan ja monta vuotta oli käytössä http://www.tvracing.net/galleria/index.php?id=357
Katoin sellaset puörät missä ei ollu porattu niihin takapuolen mokkuloihin isoja tasapainotus koloja ja sorvasin toisesta keskion veke ja tasopinnan "selkään".
Toisesta pyörästä ulkokehä veke ja tasopinta "selkään" keskitys ulkoreunasta ja kierteet toiseen ja pitkät reiät toiseen.
Keskipulttiin sorvasin rikan joka lisänä puristaa puoliskot yhteen.
Säätö reijissä olevat pultit oli M8 ja ne mokkulat jäi ulkopuolelle ja toisessa puolikkaassa sisäpuolelle, niin että toisiin tuli ne kierteet ja toisiin pitkät reijät, silosemmista puolista sorvasin ne tasopinnat jotka tuli vastakkain.
Tossa näkyy paikallaan ja monta vuotta oli käytössä http://www.tvracing.net/galleria/index.php?id=357
-
- Viestit: 935
- Liittynyt: Ti Maaliskuu 18. 16:46:48 2003
- Paikkakunta: Kausala
Re: Säädettävän nokkapyörän valmistus?
Eihän ne 1,8tiiselin alapyörätkään ole kuin kitkalla kiinni.olafu kirjoitti:Ja oikein rankkajaakko ottaa kiilan pois
Ken Duttweiler:
'Turbos are great devices for screwing things up because a little is good and little bit more is better and pretty soon you're in trouble.'
Good enough is not good enough, it has to be done right.
'Turbos are great devices for screwing things up because a little is good and little bit more is better and pretty soon you're in trouble.'
Good enough is not good enough, it has to be done right.
-
- Viestit: 4825
- Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
- Paikkakunta: Urjala
Re: Säädettävän nokkapyörän valmistus?
Mutta niissä onkin oikein PULTTIJari H kirjoitti:Eihän ne 1,8tiiselin alapyörätkään ole kuin kitkalla kiinni.olafu kirjoitti:Ja oikein rankkajaakko ottaa kiilan pois

Jäsen #606
-
- Viestit: 1314
- Liittynyt: Pe Maaliskuu 21. 13:53:31 2003
Re: Säädettävän nokkapyörän valmistus?
Ja jokainen kokeilee sitten OMALLA VASTUULLAolafu kirjoitti:Mutta kuten sanottua, kaverin kokeiluiden perusteella ohc nokkapyörä ei tarvitse kiilaa.



-
- Viestit: 935
- Liittynyt: Ti Maaliskuu 18. 16:46:48 2003
- Paikkakunta: Kausala
Re: Säädettävän nokkapyörän valmistus?
Noo, saattahan se oharin 10x1 pultti karvan venähtää 120Nm+90º :lla.olafu kirjoitti:Mutta niissä onkin oikein PULTTIJari H kirjoitti:Eihän ne 1,8tiiselin alapyörätkään ole kuin kitkalla kiinni.olafu kirjoitti:Ja oikein rankkajaakko ottaa kiilan poisMutta kuten sanottua, kaverin kokeiluiden perusteella ohc nokkapyörä ei tarvitse kiilaa.

Mutta eihän noi Zetecin rillatkaan tainnu olla kun 85Nm?? Eikä ruovi vaikka 16v ei nyt ihan sama asia ole.
Ken Duttweiler:
'Turbos are great devices for screwing things up because a little is good and little bit more is better and pretty soon you're in trouble.'
Good enough is not good enough, it has to be done right.
'Turbos are great devices for screwing things up because a little is good and little bit more is better and pretty soon you're in trouble.'
Good enough is not good enough, it has to be done right.
-
- Viestit: 1858
- Liittynyt: Ti Syyskuu 28. 22:34:44 2004
- Paikkakunta: Nummela
Re: Säädettävän nokkapyörän valmistus?
Mutta lisätään löylyä...
Tehkääpä sellanen nokkapyörä joka on keskipakosäätöinen, eli muuttuva ajoitteinen...pitäis olla helppo tehdä myös itse
Oon nähny ite tehdyn ja pyörä penkin mukaan toimi.
Tehkääpä sellanen nokkapyörä joka on keskipakosäätöinen, eli muuttuva ajoitteinen...pitäis olla helppo tehdä myös itse

Oon nähny ite tehdyn ja pyörä penkin mukaan toimi.
-Ja savun hälvettyä vaihdamme asentajaa-
KALUSTO:
Sierra Cosworth Replica -86
Lintta -87
Sisu SR 313
Joku käyttis
KALUSTO:
Sierra Cosworth Replica -86
Lintta -87
Sisu SR 313
Joku käyttis
-
- Viestit: 479
- Liittynyt: Su Maaliskuu 24. 19:18:06 2002
- Paikkakunta: Rantasalmi
Re: Säädettävän nokkapyörän valmistus?
helpompi varmaankin toteuttaa hihnaan tuo säätö, hihnaan ohjain rullat veto ja paluu puolelle ja rullat samaan levyyn kiinni jota liikutellaan sivuttain esim ohjatulla öljynpaineella, siis hihnan matkaa muutetaan alapyörän ja nokkapyörän välillä. Tuon liikuteltavan levyn ohjaukseen vaan ruiskulta joku lisälähdöistä ja on helposti säädettävä ajoitusBlackEscort kirjoitti:Mutta lisätään löylyä...
Tehkääpä sellanen nokkapyörä joka on keskipakosäätöinen, eli muuttuva ajoitteinen...pitäis olla helppo tehdä myös itse![]()
Oon nähny ite tehdyn ja pyörä penkin mukaan toimi.
-
- Viestit: 4825
- Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
- Paikkakunta: Urjala
Re: Säädettävän nokkapyörän valmistus?
Helpompi se on siihen pyörään integroida siinäkin tapauksessa, koska valmiita öljynpaineella säätyviä pyöriä on olemassa. Remmiin suunnittelin joskus kauan kauan sitten, mutta näin itsekkin sitten toimivan keskipakosäätöisen nokkapyörän. ei ole tullut toteutettua vielä.
Jäsen #606
-
- Viestit: 372
- Liittynyt: Pe Helmikuu 1. 19:31:46 2008
- Paikkakunta: Hyvinkää
Re: Säädettävän nokkapyörän valmistus?
Helppotapa saada kiilankolo huonoissa kotioloissa. Ennen kiinnityspultinreiän poraamista, poraa kiilan levysellä poralla kiilan tulevaan kohtaan rei'än oikelle säteelle.
Ja sitten vasta keskirei'än, ja sehän sitten avautuu kivasti kiilauraan.
Ja sitten vasta keskirei'än, ja sehän sitten avautuu kivasti kiilauraan.
-
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 1156
- Liittynyt: Ti Marraskuu 7. 22:30:36 2006
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: Säädettävän nokkapyörän valmistus?
mitehän semmonen säädettävä pyörä toimis, et olis vähä sama idea kun mopospootterin keskipakokytkimessä..? Eli siis tavallaa ovaalit reijät, niissä tapit ja tiukat jouset pitäs pyörää normiasennossa, kierroksilla sitten pääsis kääntyyn
(todellisuus varmaan olis jako sekasin ja kaboom)


Älä ymmärrä, itke ja raivoa.
-
- Viestit: 1142
- Liittynyt: Ma Elokuu 16. 18:20:59 2004
- Paikkakunta: Hollola
Re: Säädettävän nokkapyörän valmistus?
Ihan kun olisin täällä katsellut jonkun kuva-albumia tms jossa oli jotaini kuvaa jostain muuttuvasta ajoituksesta toteutettuna nokkapyörään, joku limppu taisi olla ja jotain muuta rensseliä... muistais vain että missä
-
- Viestit: 4825
- Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
- Paikkakunta: Urjala
Re: Säädettävän nokkapyörän valmistus?
Megasquirtti foorumilla on jollain kolmoskoppa escortissa turbo-ohc pitkittäin ja siinä on tuollainen keskipakosäädin.
Jäsen #606
-
- Viestit: 1498
- Liittynyt: Su Marraskuu 9. 10:32:38 2003
- Paikkakunta: Laukaa
- Viesti:
Re: Säädettävän nokkapyörän valmistus?
Ahaa, mielenkiintoistaolafu kirjoitti:Megasquirtti foorumilla on jollain kolmoskoppa escortissa turbo-ohc pitkittäin ja siinä on tuollainen keskipakosäädin.

Voitko linkittää sen vai vaatiiko se kirjautumisen et pääsee näkeen?
-
- Viestit: 4825
- Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
- Paikkakunta: Urjala
Re: Säädettävän nokkapyörän valmistus?
http://picasaweb.google.com/tarmohasune ... q3EsIuu5QE# <- tuossa on linkki kuviin.
http://www.finsquirt.net/forum/viewtopic.php?t=4445 <- tuossa on topicci mistä se löytyi.
http://www.finsquirt.net/forum/viewtopic.php?t=4445 <- tuossa on topicci mistä se löytyi.
Jäsen #606
-
- CRSC jäsen 2016
- Viestit: 2289
- Liittynyt: La Maaliskuu 30. 18:12:19 2002
- Paikkakunta: Kymenlääni
Re: Säädettävän nokkapyörän valmistus?
Tuo on kaverin projekti ja konversio nokkapyörästä. Toimii ihan hyvin aivan järjettömällä vaparinokalla jo alhaalta. Tuo on TTH on pitkän linjan harastaja ja hyvin ennakkoluuloton kokeilemaan kaikkea uutta. Esim. tuossa pakosarjassa näkyviin putkiin painetaan ahtoputkista paineet vaihdettaessa, eikä niitä hukata ilmaan, kuten normi dumppi kokoonpanossa. Tuon nokkapyörän teko vaatiin pientä näpräämistä enkä ole saanut tuollaista vielä itsellenikään, vaikka olen jo monesti sitä mankunut!! 

Voorteja ja jotain muitakin räpellyksiä