Tekninen keskustelu liittyen moottoreihin, voimansiirron komponentteihin, tekniikanvaihtoihin, turboihin ja turbotuksiin.
Valvoja: CRSC Hallitus
-
jeddah
- CRSC Jäsen 2021
- Viestit: 2561
- Liittynyt: Ti Helmikuu 22. 21:47:47 2005
- Paikkakunta: Kärkölä
-
Viesti:
Viesti
Kirjoittaja jeddah » La Joulukuu 19. 15:38:27 2009
Hartza kirjoitti:Muuta en noista tiedä että Dexron II ja III ovat tarkoitettu eri tyyppisille vaihteistoille ja jos laatikkoon kuuluu II:sta niin III ei ole vaihtoehto. Näin öljyasiantuntija Mobililta on minulle kertonut. Kannattaa katsoa myös nuo Fordin luokitukset mitä kummastakin löytyy. Motonetista löytyy myös tota Fordin "omaa" litkua noihin tomaatteihin.
Juu toki niillä jotain eroa on oltava, mutta montakos laatikkoa tiedät minkä öljysuosituksissa lukee nimenomaan joku tietty dexron-laatu? Varmasti niitä löytyy, mutta itse en ole nähnyt muuta kuin "dexron compatible atf" laitteita... Puhumattakaan topicin MT75:sta jonka oikeaa öljyluokitusta ei kukaan varmasti osaa enää sanoa. Fordin omia öljylaatuja ovat Type F sekä Mercon -öljyt, jotka mainitaan myös monissa dexron-pulloissa. Ovat siis erittäin samankaltaisia tuotteita kaikki, ja niitä voi ainakin tässä tapauksessa jopa sekoitella keskenään ilman murheita.
Ja mitä tehostimiin tulee, niin niissä minä en käytä enää muuta kuin "power steering fluid" -nimistä tököttiä, sanottiinpa suosituksissa mitä tahansa. Punaista atf:n hajuista sekin on, ainakin Gulfin tuotteena, ja täytti muistaakseni jopa jonkin dexron -luokituksen...
-
Hartza
- Viestit: 1241
- Liittynyt: Pe Joulukuu 27. 21:41:37 2002
- Paikkakunta: Salocon Valley #584
-
Viesti:
Viesti
Kirjoittaja Hartza » La Joulukuu 19. 16:01:10 2009
Varmasti ovat hyvin samakaltaisia ja käyvät keskenään, mutta jos myyjä antaa purkn kouraan ja aski poikii viikon jälkeen niin silloin yllättäen niissä onkin iso ero...
Sen takia tykkään tuijottaa suosituksia ja luokituksia hyvinkin tarkkaan.
- Toyota Corolla 1.4 D4D -06
Ford Escort mk3 3d 1.3 farmari
Chevrolet K1500 4x4 pick-up
-
jyrkkä
- Viestit: 110
- Liittynyt: Ti Tammikuu 11. 6:26:05 2005
Viesti
Kirjoittaja jyrkkä » Su Joulukuu 5. 19:11:25 2010
moro!
suunnittelen meijän 4wd cossu-kaluston voimansiirron huoltoa.
tarkoitus vaihtaa öljyt vaihteistoihin ja periin.
luin topicin läpi,

, ja nyt kyselenkin päivitettyä tietoa noista käypäsistä öljyistä?
motonetista saa tuota redlinea,jollain kokemuksia?ajattelin laatikoihin tota mtl:ää ja periin shock prooffia,light weight tai heavy,kumpi normiajoon
orggis tehoilla?
vai käviskö toi mtl myös noihin periinkin?
tv.jyrkkä
-
Henri
- Viestit: 211
- Liittynyt: Ma Tammikuu 5. 0:11:11 2009
Viesti
Kirjoittaja Henri » Su Joulukuu 5. 22:30:20 2010
Itse tullut hieman etsiskeltyä MT75 öljyä.
Tampereen Foordilla kaupattiin mulle viimeksi öljyä vara-osanumerolla 1045737 öljy haisee tavalliselle vaihteisto öljylle ja on väriltään ruskeaa.
Sain joskus muinoin kaverilta Litran pullon punaista öljyä, taisin ohjaustehostimeen sen laittaa, säilytin pullon kuitenkin koska siinä on hyvä kaatokaula. nyt kun tarkistin pullon kyljestä vara-osanumeron joka on 5021033 kaveri väitti saaneensa pullon aikoinaan ostaessaan mondeoon laatikko öljyä. tämä olisi siis ollut alkuperäistä mt75 öljyä. ja nyt kun sitä öljyä oikeesti tarvis niin ei taida saada mistään. noh täytyy yrittää haeskella vielä.
Onko kellään kokemusta kuinka laatikko käyttäytyy tuolla uudellamma öljyllä joka oli 1045737 koodilla, että toimiiko niin kuin pitää, vai yritänkö haeskella alkuperäistä?
-
Popi
- Viestit: 5538
- Liittynyt: Su Joulukuu 29. 21:31:47 2002
- Paikkakunta: Keski-Uusimaa
-
Viesti:
Viesti
Kirjoittaja Popi » Su Joulukuu 5. 22:36:47 2010
Jos se on sitä 75W-90 niin ylhäällä kirjoteltu että ei oikein toimi eli on ihan normi etuvetoöljyä. Mäkin sitä sain kun MT75 öljyä kyselin mutta vielä ei oo kun 100km kokemukset siitä. Ei mainittavaa eroo edelliseen mutta lähdöt onkin tallista joten kylmäominaisuudet testaamatta. Jos tökkii niin seuraavaks jotain muuta, ehkä taas redlinea.
-
Sierra XR
- Viestit: 7975
- Liittynyt: To Tammikuu 22. 21:07:18 2004
- Paikkakunta: Lempäälä
-
Viesti:
Viesti
Kirjoittaja Sierra XR » Su Joulukuu 5. 22:38:10 2010
Henri kirjoitti:Tampereen Foordilla kaupattiin mulle viimeksi öljyä vara-osanumerolla 1045737 öljy haisee tavalliselle vaihteisto öljylle ja on väriltään ruskeaa.
niin varmaan kaupattiin joo kun Fordin mukaan se "oikea" MT-öljy korvautuu juuri tohon mainitsemaasi ja sitä tarjotaan jos ovaalitiskiltä öljyä kyselee.
-
Ville K
- Viestit: 9082
- Liittynyt: Su Lokakuu 27. 14:10:36 2002
- Paikkakunta: Ylöjärvi
Viesti
Kirjoittaja Ville K » Su Joulukuu 5. 22:52:54 2010
Vaihtelin juuri tuohon sedan-mondeoon laatikkoöljyt, punaista sieltä tuli pihalle, ja luonnollisesti tuota kullankeltaista 1045737 finiksellä olevaa tuli laitettua tilalle. Kokemukset samanlaisia kuin sierran kanssa, eli kylmänä todella nahkeeta vaihteenvaihto ja pykälän saaminen silmään, lämpöisenä toimii kuten pitää. Taidan tohonkin vaihtaa jotkut RedLinen ohkasemmat ja koittaa kuinka niillä toimii...

Pedal tu tö metal!
-
jyrkkä
- Viestit: 110
- Liittynyt: Ti Tammikuu 11. 6:26:05 2005
Viesti
Kirjoittaja jyrkkä » La Joulukuu 11. 15:02:01 2010
moro!
pieni lisäkysymys aiheeseen liittyen.miten toi red linen sivuilla kerrottu kommentti tulis ymmärtää lightweight tai heavy shockproof peräöljystä,-lisäaine hiutaleiden johdosta soveltuu ainoastaan kuivasumppu voiteluun?eli varmistaisin viisaammilta,voinko laittaa tota lukottomaan transitin ja 4wd cossun normi periin?
tv jyrkkä
-
Ville K
- Viestit: 9082
- Liittynyt: Su Lokakuu 27. 14:10:36 2002
- Paikkakunta: Ylöjärvi
Viesti
Kirjoittaja Ville K » La Joulukuu 11. 15:45:15 2010
Sinne vaan

Pedal tu tö metal!
-
MouTine
- Viestit: 9717
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
- Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
-
Viesti:
Viesti
Kirjoittaja MouTine » La Joulukuu 11. 16:25:37 2010
jyrkkä kirjoitti:moro!
pieni lisäkysymys aiheeseen liittyen.miten toi red linen sivuilla kerrottu kommentti tulis ymmärtää lightweight tai heavy shockproof peräöljystä,-lisäaine hiutaleiden johdosta soveltuu ainoastaan kuivasumppu voiteluun?eli varmistaisin viisaammilta,voinko laittaa tota lukottomaan transitin ja 4wd cossun normi periin?
tv jyrkkä
Miten ihmeessä perässä tai laatikossa voi olla kuivasumppuvoitelu, kun koko perusidea perustuu roiskevoiteluun. No okei, ehkä automaattivaihteisto voidaan jossain määrin rinnastaa moottorin kaltaiselle "paineistetulle" voitelulle. Olisko tullut kiroituspirhe tai tulostunut väärän tuotteen kohdalle?
Nykyiset:
'14 E500 Coupe
Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6
-
turbopower
- Viestit: 113
- Liittynyt: Ke Heinäkuu 4. 10:10:54 2007
Viesti
Kirjoittaja turbopower » Pe Marraskuu 4. 20:07:12 2011
Mun 4x4 Dohc sierraan tarjosivat varaosaliikkeessä Mobilin täyssynteettistä ATF:ää. Tyhjennysroppu auki niin pois tuli max 2desiä pihalle. Uudet sisään ja kaikki tulee nyt jortaanin stefalta pellolle

Vaihteet menee ihan normaalisti päälle ja sama valitus kuuluu kytkin ylhäällä ja 1,2 ja 3 vaihteella ajettaessa. Varmaan kytkinakselin laakeri entinen.??
-
Ville K
- Viestit: 9082
- Liittynyt: Su Lokakuu 27. 14:10:36 2002
- Paikkakunta: Ylöjärvi
Viesti
Kirjoittaja Ville K » Pe Marraskuu 4. 20:15:23 2011
turbopower kirjoitti:Mun 4x4 Dohc sierraan tarjosivat varaosaliikkeessä Mobilin täyssynteettistä ATF:ää. Tyhjennysroppu auki niin pois tuli max 2desiä pihalle. Uudet sisään ja kaikki tulee nyt jortaanin stefalta pellolle

Vaihteet menee ihan normaalisti päälle ja sama valitus kuuluu kytkin ylhäällä ja 1,2 ja 3 vaihteella ajettaessa. Varmaan kytkinakselin laakeri entinen.??
No jos pihalle tuli vaan max 2 desiä, niin sehän sen laatikon rikkonut on, eikä atf...
Pedal tu tö metal!
-
turbopower
- Viestit: 113
- Liittynyt: Ke Heinäkuu 4. 10:10:54 2007
Viesti
Kirjoittaja turbopower » Pe Marraskuu 4. 22:00:24 2011
En väittänytkään ATF:ää syylliseksi. Sama ääni sieltä kuului ennen öljyjen vaihtoakin. Mutta kuhan kerroin

-
coss
- Viestit: 311
- Liittynyt: Ti Kesäkuu 14. 20:53:16 2011
Viesti
Kirjoittaja coss » To Marraskuu 10. 21:05:24 2011
Nonnih, mitäs öljyä sinne mt75 sitten laitetaan?
Joskus tuonne laatikkoon on öljyjä vaihdeltu ja luultavastin sielä on nyt jotkut aateeäffät.
Tälläinen sattui silmään kun PassionFord-sivustoa selailin, ei vain mitään tietoa, että saako tuota suomenmaalta
http://www.kroon-oil.com/en/products/ca ... l-sp-1031/
"I don't have a solution, but i admire the problem"
-
jeddah
- CRSC Jäsen 2021
- Viestit: 2561
- Liittynyt: Ti Helmikuu 22. 21:47:47 2005
- Paikkakunta: Kärkölä
-
Viesti:
Viesti
Kirjoittaja jeddah » To Marraskuu 10. 22:33:57 2011
Mulla toimii vallan loistavasti Valvolinen Maxlife ATF:llä, kunhan aski lämpenee niin saa tosi sujuvasti survottua pykäliä silmään. Halvoilla mineraali ATF liemillä veti tosi jähmeäksi kylmällä kelillä eikä lämpimälläkään kakkonen ja kolmonen mennyt ihan mistä tahansa vauhdista silmään ilman houkuttelua, ettei sinne ihan mitään sontaa kannata kaataa.
-
coss
- Viestit: 311
- Liittynyt: Ti Kesäkuu 14. 20:53:16 2011
Viesti
Kirjoittaja coss » Ke Marraskuu 30. 23:41:02 2011
jeddah kirjoitti:Mulla toimii vallan loistavasti Valvolinen Maxlife ATF:llä, kunhan aski lämpenee niin saa tosi sujuvasti survottua pykäliä silmään. Halvoilla mineraali ATF liemillä veti tosi jähmeäksi kylmällä kelillä eikä lämpimälläkään kakkonen ja kolmonen mennyt ihan mistä tahansa vauhdista silmään ilman houkuttelua, ettei sinne ihan mitään sontaa kannata kaataa.
Pisti silmään tuo "kunhan.."
Eli laatikko ei toimi noillakaan öljyillä niinkuin kuuluisi kylmänä ?
"I don't have a solution, but i admire the problem"
-
jeddah
- CRSC Jäsen 2021
- Viestit: 2561
- Liittynyt: Ti Helmikuu 22. 21:47:47 2005
- Paikkakunta: Kärkölä
-
Viesti:
Viesti
Kirjoittaja jeddah » To Joulukuu 1. 0:44:48 2011
Enpäs tiedä millainen se aski on ollut uutena, mutta ei sitä ole tainnu kukaan minään kovin sporttisena pitää, toimiihan se kylmiltäänkin ihan kuten mikä tahansa muukin vaihteisto. Muuttuu vaan ihan erilaiseksi kun on ajanut jonkin matkaa, pystyy repimään pykälän tai kaksi pienempää tupaan ihan nanosekunnissa ilman että mikään tökkii tai rutisee vastaan. Myös niitä kakkos- ja kolmosvaihteita joista joskus on valiteltu ettei tuo MT75 "imaise" niitä kovin herkästi.
-
olafu
- Viestit: 4825
- Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
- Paikkakunta: Urjala
Viesti
Kirjoittaja olafu » Pe Joulukuu 2. 21:23:37 2011
Mullakin on nyt tossa omassa rassissa harvinaisen hyvä MT75, lämpösellä laatikolla saa vaikka täyskaasuvaihtoja tehtyä sillä kumisella vaihdekepillä, ilman että mitään rohinoita kuuluu. Kylmänä toimii niinkun vaihdelaatikon kuuluukin. Öljyistä ei ole hajua, tiedän vaan että sitä siellä ilmeisesti on kun laatikko toimii.
Jäsen #606
-
turbopower
- Viestit: 113
- Liittynyt: Ke Heinäkuu 4. 10:10:54 2007
Viesti
Kirjoittaja turbopower » Ke Huhtikuu 4. 16:36:02 2012
sen kirjotan kokemuksesta että en laita enää atf:ää MT-75 laatikkoon, laitoin tavalliset gl-4 75W öljyt niin kylläpä laatikko on SELVÄSTI hiljaisempi. Eikä kuse kardaaninpäästä kaikkia pihalle. Mun mielipide ja suositus

-
coss
- Viestit: 311
- Liittynyt: Ti Kesäkuu 14. 20:53:16 2011
Viesti
Kirjoittaja coss » Ke Huhtikuu 4. 16:41:20 2012
Tuli kans vaihdettua aateeäffät tuonne laatikkoon. 2-vaihde on hieman kankea pakkasella, muut toimii OK.
Samaa kuraa sieltä laatikostakin tuli pihalle.
"I don't have a solution, but i admire the problem"
-
Juusto_Pallero
- Viestit: 2216
- Liittynyt: La Marraskuu 4. 16:57:31 2006
- Paikkakunta: otalampi
Viesti
Kirjoittaja Juusto_Pallero » Su Huhtikuu 7. 11:30:48 2019
jyrkkä kirjoitti: ↑La Joulukuu 11. 15:02:01 2010
moro!
pieni lisäkysymys aiheeseen liittyen.miten toi red linen sivuilla kerrottu kommentti tulis ymmärtää lightweight tai heavy shockproof peräöljystä,-lisäaine hiutaleiden johdosta soveltuu ainoastaan kuivasumppu voiteluun?eli varmistaisin viisaammilta,voinko laittaa tota lukottomaan transitin ja 4wd cossun normi periin?
tv jyrkkä
itellä sierran etuperässä red linen lightweight ja heavy shockproof, kumpaakin öljyä n.50/50% seoksella. onko oikea/toimiva ratkasu?
Ford Sierra Cosworth 4x4 -90
Ford Sierra Rs Cosworth -86