Escort MK6 sisälämppärin puhallin

Muihin Ford malleihin liittyvät keskustelun aiheet.

Valvoja: CRSC Hallitus

henu
Viestit: 6809
Liittynyt: Pe Kesäkuu 18. 9:45:26 2004
Paikkakunta: kuopio

Escort MK6 sisälämppärin puhallin

Viesti Kirjoittaja henu » Ti Joulukuu 28. 0:10:47 2010

Auto vm98 perus 1.6 zetec ja kabiini kylmä, eli puhallin mykkä.
Kävikö jostain muusta esim sierrasta puhallinmoottori vai onko siinä ihan omasa ?

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Re: Escort MK6 sisälämppärin puhallin

Viesti Kirjoittaja olafu » Ti Joulukuu 28. 0:29:00 2010

Just tänään kattelin että tarvikepuhallinta myydään samalla varaosanumerolla vm. 1980-2000. Sierran puhaltimen pitäs sopia yhtälailla, ainakin se moottori ja siivet sopii sinne kuoriin.
Jäsen #606

henu
Viestit: 6809
Liittynyt: Pe Kesäkuu 18. 9:45:26 2004
Paikkakunta: kuopio

Re: Escort MK6 sisälämppärin puhallin

Viesti Kirjoittaja henu » Ti Joulukuu 28. 8:55:44 2010

Selevä peli, kiitos.

puliukk0
Viestit: 3928
Liittynyt: Ti Toukokuu 16. 22:01:59 2006
Paikkakunta: Helsinki

Re: Escort MK6 sisälämppärin puhallin

Viesti Kirjoittaja puliukk0 » Ti Joulukuu 28. 16:56:37 2010

Ilmeisesti myös e30 bemarin puhallin käy? Noh, meneepi vähän offtopiciksi... :roll:
-Talvilintta e30
-S13 200sx SR20DET

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Re: Escort MK6 sisälämppärin puhallin

Viesti Kirjoittaja olafu » Ti Joulukuu 28. 18:29:31 2010

Ei ole sama E30:ssä. Tarkistin asian, moottori on "melkein" sama, BOSCH varaosanumero on ESCORTTIIN: 0 130 063 013 ja BEMARIIN: 0 130 063 031. Melko olematon ero siis :)
Moottorin ulkomitat ja akselit on samat, mutta voi tulla silti ongelmia sopivuuden kanssa. Escortin ja Sierran puhallinmoottoreissa on rungossa kolo, mihin puhallinkotelossa oleva muovipidike menee. Se pitää moottorin pitkitäissuunnassa paikallaan ja estää rungon pyörimisen kotelossa. Bemarin puhallinmoottorissa ei nähdäkseni sellaista ole. Tietysti leikkaa ja liimaa periaatteella sen sinne saa varmaan menemään.

Vuosi sitten opin, että kannattaa kaikin keinoin välttää KORMAS merkkisiä tarvikepuhaltimia, mitkä on tarkoitettu Escorttiin / Sierraan. Niistäkin puuttuu se pidikkeen kolo, lisäksi moottori sopii koteloon parhaiten väärin päin (jopa kiitettävästi, vain siivet ottaa koteloon kiinni, mutta moottori pysyy pituussuunnassa paikallaan), mutta silloin se myös pyörii koteloon nähden väärin päin, vaikka siivet siirtääkin paikalleen. Pitää silloin ainoastaan ääntä ja tärisee, kuten tarvikemoottorit yleensä, mutta ei puhalla. Muistaakseni olis voinu olla mahdollista saada välttävästi toimimaan, kun olis siirtäny siivet puolelta toiselle ja muuttanut moottorin pyörimissuunnan.
Jäsen #606

henu
Viestit: 6809
Liittynyt: Pe Kesäkuu 18. 9:45:26 2004
Paikkakunta: kuopio

Re: Escort MK6 sisälämppärin puhallin

Viesti Kirjoittaja henu » Ti Joulukuu 28. 18:52:14 2010

Just tulin tallita operaation tehneenä ja käytetyn mutta alkuperäsen hyväkuntosen sierran puhaltimen sinne laitoin, ainut ero oli siinä et escon alkuperäsessä puhaltimessa on + ja - piuhat erikseen eikä samassa liitimessä niinku sierrassa.

Liitin veke ja apiko sukan kanssa + piuhaan ja - piuhaa piti jatkaa muutama kymmenen senttiä et ylti alkuperäselle maadotuspaikalle.

Nyt lämpii.

puliukk0
Viestit: 3928
Liittynyt: Ti Toukokuu 16. 22:01:59 2006
Paikkakunta: Helsinki

Re: Escort MK6 sisälämppärin puhallin

Viesti Kirjoittaja puliukk0 » Ti Joulukuu 28. 19:56:25 2010

olafu kirjoitti:Ei ole sama E30:ssä. Tarkistin asian, moottori on "melkein" sama, BOSCH varaosanumero on ESCORTTIIN: 0 130 063 013 ja BEMARIIN: 0 130 063 031. Melko olematon ero siis :)
Moottorin ulkomitat ja akselit on samat, mutta voi tulla silti ongelmia sopivuuden kanssa. Escortin ja Sierran puhallinmoottoreissa on rungossa kolo, mihin puhallinkotelossa oleva muovipidike menee. Se pitää moottorin pitkitäissuunnassa paikallaan ja estää rungon pyörimisen kotelossa. Bemarin puhallinmoottorissa ei nähdäkseni sellaista ole. Tietysti leikkaa ja liimaa periaatteella sen sinne saa varmaan menemään.

Vuosi sitten opin, että kannattaa kaikin keinoin välttää KORMAS merkkisiä tarvikepuhaltimia, mitkä on tarkoitettu Escorttiin / Sierraan. Niistäkin puuttuu se pidikkeen kolo, lisäksi moottori sopii koteloon parhaiten väärin päin (jopa kiitettävästi, vain siivet ottaa koteloon kiinni, mutta moottori pysyy pituussuunnassa paikallaan), mutta silloin se myös pyörii koteloon nähden väärin päin, vaikka siivet siirtääkin paikalleen. Pitää silloin ainoastaan ääntä ja tärisee, kuten tarvikemoottorit yleensä, mutta ei puhalla. Muistaakseni olis voinu olla mahdollista saada välttävästi toimimaan, kun olis siirtäny siivet puolelta toiselle ja muuttanut moottorin pyörimissuunnan.
Huomasin ton tarvikepuhallin jutun, ihan perseestä. Escortissa oli kiinnityksessä sikasikaa, letkuklemmareita jne kunnes taisin hommata ehjän käytetyn tilalle. Vai jäiköhän ostamatta käytetty, ei voi muistaa. :D
-Talvilintta e30
-S13 200sx SR20DET

Vastaa Viestiin